Koko perhe saunassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MaRLaSingeR
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä olen pitkälle täysikään asti käynyt serkkujen kanssa mökillä saunassa ja ihan nakuna. Pienestä pitäen ollut perinne että ipanat menee saunaan suurinpiirtein aamulla ja tulevat pois illalla eikä sielä olla koskaan mitään uimapukuja harrastettu. Ja kaiken kukkuraksi naapurimökin laiturilta on esteetön näköyhteys mummon mökin rantaan, samoin mökin verannalta. Eipä sitä koskaan ole osannut edes ajatella että saunominen olisi jotenkin perverssiä toimintaa :/ Ihan samalla lailla sitä miespuolisten sukulaisten kanssa sielä saunassa käy kun muiden miespouolisten ihmisten.

Mitä perverssiä siinä saunomisessa oikeen on? Minä menen sinne ainakin nauttimaan lämmöstä ja peseytymään, mitä lie te muut sitten saunassa tapaatte harrastaa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.05.2007 klo 12:13 tytsi-89 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.05.2007 klo 11:57 MaRLaSingeR kirjoitti:
samaan aikaan. Perheen vanhempi tyttö 17v ja nuorempi poika about 15v?
Mun mielestä hyvin hämmentävää. Ajattelin vaan että onko tää monissakin perheissä ihan normi käytäntö? :x

Eli tarkoitat selvästi meidän perhettä? ;)

Meillä ainakin ihan täysin normaalia, saunon ihan luontevasti sekä äitini, isäni että veljeni kanssa enkä todellakaan häpeä sitä! Mun mielestä se on ihan luonnollista, onhan ne mun perhe...koittakaa nyt uskoa, että eri perheillä on eri tavat.

Joo, nimenomaan tarkoitan MM. teidän perhettä, koska mun mielestä puberteetti-ikäisen seksuaaliseen kasvuun kuuluu se, että nuori alkaa tuntemaan ns. tervettä "häpeää" omaa seksuaalisuuttaan kohtaan.
Ja tähän on turha tuoda sellaista viittausta, että asia liittyisi mitenkään siihen että on perverssiä, että isä vaihtaa tyttölapselleen vaippaa, tai nukkuu esim. 8-vuotiaan lapsen kanssa samassa sängyssä koska on kysymys kahdesta eri asiasta
ja juu, olen sitä mieltä että mun mielestä on todella kieroutunutta että lähes täysi-ikäinen tyttö käy saunassa isänsä ja veljensä kanssa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.05.2007 klo 22:13 MaRLaSingeR kirjoitti:
\
\
Mun mielestä hyvin hämmentävää. Ajattelin vaan että onko tää monissakin perheissä ihan normi käytäntö? :x

Meillä ainakin ihan täysin normaalia, saunon ihan luontevasti sekä äitini, isäni että veljeni kanssa enkä todellakaan häpeä sitä! Mun mielestä se on ihan luonnollista, onhan ne mun perhe...koittakaa nyt uskoa, että eri perheillä on eri tavat.

Joo, nimenomaan tarkoitan MM. teidän perhettä, koska mun mielestä puberteetti-ikäisen seksuaaliseen kasvuun kuuluu se, että nuori alkaa tuntemaan ns. tervettä "häpeää" omaa seksuaalisuuttaan kohtaan.
Ja tähän on turha tuoda sellaista viittausta, että asia liittyisi mitenkään siihen että on perverssiä, että isä vaihtaa tyttölapselleen vaippaa, tai nukkuu esim. 8-vuotiaan lapsen kanssa samassa sängyssä koska on kysymys kahdesta eri asiasta
ja juu, olen sitä mieltä että mun mielestä on todella kieroutunutta että lähes täysi-ikäinen tyttö käy saunassa isänsä ja veljensä kanssa.

Ota huomioon, etteivät kaikki pidä saunomista seksi-juttuna. Tai edes alastomuutta!!! Minusta on todella kieroa ajatella, että suomalaisessa saunassa TAI alastomuudessa sinänsä on mitään seksuaalista.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.05.2007 klo 22:17 vieras kirjoitti:
\
\
\

Ota huomioon, etteivät kaikki pidä saunomista seksi-juttuna. Tai edes alastomuutta!!! Minusta on todella kieroa ajatella, että suomalaisessa saunassa TAI alastomuudessa sinänsä on mitään seksuaalista.

No enpä itsekään heti ensimmäisenä ajattele SAUNA sanaa kovinkaan seksi-keskeisenä. Eikä tässä ollutkaan kyse siitä miten seksistisenä pidän saunomista. Vaan sitä että vanhempien tehtävä on opettaa lapsilleen tietynlaisia seksuaalisia rajoja, ja tämä on erittäin hyvä esimerkki asiasta.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.05.2007 klo 11:59 mamma81 kirjoitti:
meillä päin oli ihan normaalia, mutt täällä "etelä-suomes"tuntuu olevan harvinaisempaa.. ja ihan puhtaasti tottumuskysymys.... ite olen kans aikoinani ollu sekasaunassa ja opettanu muitaki siihen.. eihän siinä mitään pahaa ole...

Mä taas pohjosessa (Lapin läänissä) totuin, että ei saunota yhdessä enää yläasteikäsenä, jos enää ala-aste ikäsenäkään. Etelä-Suomesta (100km Helsinkiin) taas serkkuni saunoivat papankin kanssa, kun tulivat pohjoseen. Heille se oli ihan normaalia.

Kai ihmisillä (perheillä) vaan on eri käytäntöjä. Meidän perheessä tytöt eivät ole murrosikään tultuaan saunoneet tai muuten hyppineet alasti perheen miesten edessä.

Miehen suvussa taas ovat saunoneet yhdessä aikuisikään asti. Siskoni taas vähän ihmetteli miehensä siskot 20v, 24v ja 26v vaihtoivat uimapuvut isänsä ja veljensä silmien edessä. Asioita jotka minusta tuntuvat oudoilta, siis itselleni vieraalta käytökseltä. Mutta en sano kieroutuneelta, kun en edes osaa sanoa mikä on lopulta normaalia. Sekä oman mieheni suku että varmasti siskon miehen suku pitävät meitä epänormaalina perheenä. ;)

on kummallista, jos tytär istuu 17-vuotiaana isänsä ja veljensä kanssa saunassa.

Itte kävin aina isin ja veljien kanssa saunassa, äiti ei kovasti löylyistä tykännyt, mutta ne touhut loppuivat viimeistään kun aloin 10-12 vuoden aikoihin "naisistumaan". Eli pienenä kävin kyllä ja oli ihan normaalia, mutta en sitten varhaisteininä enää. Eikä kuulukaan käydä.

PIDÄN TOSI IHMEELLISENÄ JOS TYTTÖ ISÄNSÄ JA VELJENSÄ KANSSA TUON IKÄISENÄ SAUNOO!

Oman äitinsä kanssa saunomisessa ei tietenkään ole mitään ihmeellistä. Nykyään, jos mummulassa saunassa käydään, mennään lasten kanssa joko omalla perheellä tai sitten miehet ja naiset erikseen. Taaskin lapset voi mennä koko porukalla, eli tytötkin pääsee ukin ja isin ja enojen kanssa, jos haluavat.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.05.2007 klo 22:22 MaRLaSingeR kirjoitti:
\
\
\
\

No enpä itsekään heti ensimmäisenä ajattele SAUNA sanaa kovinkaan seksi-keskeisenä. Eikä tässä ollutkaan kyse siitä miten seksistisenä pidän saunomista. Vaan sitä että vanhempien tehtävä on opettaa lapsilleen tietynlaisia seksuaalisia rajoja, ja tämä on erittäin hyvä esimerkki asiasta.
Että periaatteessa sitä on hyvä opettaa että alastomuus on häpeällistä, varsinkin jos nakuilee sukulaisten nähden?
Mitähän seksuaalisia rajoja se saunominen oikeen ilmentää? Että kun tytär täyttää 15 vuotta alkaa isä katsella häntä "sillä silmällä" eikä seksuaalisuuden puolesta ole enää soveliasta mennä samaan aikaan saunaan, ainakaan ilman uima-asuja? vai mitä? Valaiseppas vähän kun en osaa sijoittaa seksuaalisuutta ja saunomista oikeen samaan kategoriaan.

Kyllä mä voin mennä saunaan sukuni kanssa, myös isäni ja veljeni kanssa ja menenkin, jos pyydetään.
Nehän on mun isä ja veli, ei mitään kummallista, ei ne sen enempiä mun varusteitani tuijottele tai ajattele kuin minä niidenkään... Ja sitä paitsi n. 2-vuotiaana tarrasin isän kikuliin kiinni ja vedin... isukin karjunta kuului varmaan Norjaan asti :ashamed: .

Ainoa ihminen, jonka kanssa en saunoisi on anoppini :whistle: .

Minä ajattelen tämän sauna-asian niin, että se on yksi niitä harvoja paikkoja joissa voin olla YKSIN ja en tosiaankaan halua sinne ketään, en lapsia, en miestä mukaan.

En menisi saunaan isäni tai veljeni kanssa, en sitten millään! Tai kenenkään muunkaan sukulaismiehen kanssa... kaveriporukassa olen kyllä saunonut sekasaunassa.
Kun aloin seurustella mieheni kanssa niin minusta sekin oli erittäin outoa, kun hän kulki aamuisin t-paita ja kalsarit jalassa äitinsä nähden.
Kerran kun pukeutui saunasta tultua niin että äitinsä näki, niin oli pakko huomauttaa, että se on mielestäni inhottavaa.
Vanhempaa ihmistä pitää kunnioittaa sen verran että on hänen nähtensä asiallisesti pukeutuneena. Sen jälkeen ei ole kekkuloinut äitinsä aikana vähissä vaatteissa mikä onkin minusta normaalia.
Jokainen tekee kuten tykkää, mutta en tiedä oikeasti yhtään perhettä jossa lapset ja vanhemmat olisivat saunoneet yhdessä murrosikäisinä... aikuisena eri asia, siis niin että isät ja pojat saunovat yhdessä ja äidit ja tyttäret.

Minun isä alkoi jossain vaiheessa, olin ehkä 12-13, puhumaan, ettei ole enää soveliasta käydä saunassa veljeni ja isän kanssa. Ite en koskaan sitä olisi muuten häpeillyt, mutta nolotti isän reaktio. Nykyäänkään en häpeilisi isän tai veljenkään edessä, ellen tietäisi, että heitä nolottaa minun alastomuus. Periaatteessa siis, minusta suvun kanssa saunomisessa ei ole mitään pahaa jos vaan kaikki tuntee tilanteen mukavaksi eivätkä vaivaannu.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.05.2007 klo 23:42 kookosta kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.05.2007 klo 22:22 MaRLaSingeR kirjoitti:
\
\
\
\

Että periaatteessa sitä on hyvä opettaa että alastomuus on häpeällistä, varsinkin jos nakuilee sukulaisten nähden?
Mitähän seksuaalisia rajoja se saunominen oikeen ilmentää? Että kun tytär täyttää 15 vuotta alkaa isä katsella häntä "sillä silmällä" eikä seksuaalisuuden puolesta ole enää soveliasta mennä samaan aikaan saunaan, ainakaan ilman uima-asuja? vai mitä? Valaiseppas vähän kun en osaa sijoittaa seksuaalisuutta ja saunomista oikeen samaan kategoriaan.

Mä en ole sanonut missään vaiheessa että olisi kyse esim. isästä, joka katsoisi tytärtään "sillä silmällä," tai sukurutsailusta
Tai että alastomuus on yhtä kuin häpeällinen asia.
Se taas on lukijan silmissä oleva asia, joka näköjään usealle tulee aloituksesta mieleen.

Olin noin 12-vuotias kun en enää halunnut mennä samaan aikaan isän tai veljen kanssa saunaan. Mökillä tietenkin saunottiin yhdessä mutta uikkarit päällä. Tietenkin voin saunoa naispuolisten sukulaisteni kanssa, ja mummulassa usein saunotaankin mummun kanssa =) Mutta sekasaunat ei houkuttele :whistle:

mun veli kysyy multa vieläkin jos satutaan samaan aikaan porukoille että menenkö saunaan(30v) pelkää raukka että tungen samaan aikaan,pienenä sitä tein.en kyllä enään.eikä tulis mieleenkään.äitin kanssa voi saunoa mutta eij isin eikä veikkojen:O

Olen käynyt vieläkin (24v) vanhempieni ja sisarusten kanssa saunassa yhdessä. Samoin sukulaisten mm. kesämökeillä.
Joskus 14vee en käynyt (3-4 v.) isän enkä veljen kanssa saunassa aloitettuani ajella karvani. Äitini ja systeini kanssa kyllä. :ashamed: :snotty: Minusta tämä on jokaisen oma ja perheen asia, jota ei kai voi yleistää. :/

Meillä on aina saunottu koko perheen voimin. Kaippa se oli kun asuttiin kerrostalossa niin tunnin vuorolla ei olis kerinnyt muuten käydä. Kun muutettiin omakotitaloon, perinne jatkui kuin huomaamatta. Mie nyt 15v ja pikkuveli 14, joskus ollaan suihkussakin samaan aikaan, muuten lämmin vesi vois loppua.

Ei siinä mitään hävettävää ole mennä vastapuolen kanssa saunaan. Itse olen ollut äitini kanssa vieläkin saunassa ja ikää minulla on 50.

Joskus voisi kokeilla myös sellaista "yleistä saunaa" missä molemmat puolet ovat samassa tilassa. Rajaportin sauna Hämeessä ei ole tämän tason sauna vaikka puhutaankin yleisestä saunasta niin molemmilla ryhmillä on omat puolensa - naiset vasemmalle miehet oikealle mutta saunatilat ovat eri molemmilla puolilla! Tämmöistä saunaa ei minun mielestäni voi sanoa yleiseksi saunaksi kun molemmilla on oma sauna ja pesutila.

minä en oo saunonu muun kun oman perheeni (siis miehen ja lasten) kanssa sen jälkeen kun karvat alko kasvaa, joten mun mielestä tuo sisarten kanssa saunominen on vähän outoa.

silti, asiaa mietittyäni, sanoisin että ennemmin tervettä tuo olis kun sairasta.

Yhteistyössä