Kokemuksia Etiopiasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Etiopiaan?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Etiopiaan?

Vieras
Onko kukaan palstalainen käynyt tai jopa asunut Etiopiassa? Millaista elämä siellä oikein on? Miehelle tarjottiin vähän pitempää keikkaa siellä ja nyt mietimme, lähteekö koko perhe mukaan. Olen itse hoitovapaalla, joten olisi helppo lähteä mukaan koko perheellä (yht. 3 lasta, vanhin viiden).

Kokemuksia? Kiitos jo etukäteen :)

Alkuperäinen kirjoittaja Draumsyn:
Minä oon käynyt. Ja oon nyt aivan sairaan kateellinen sinulle. :) Lähtisin viivana, jos voisin!

Millaista arkielämä siellä oikein on? Addis Abebaa lähinnä ajattelen. Muuttaisimme todennäköisesti sinne. Kaikki on tosin vielä auki, kun tuo miehen työjuttu tuli vasta perjantaina. Eikä sitten tajunnut kysellä tarkemmin, oli vain sanonut miettivänsä ja keskustelevansa kanssani (miehet!)

Jahas, nyt alkoi ukkonen jyrisemään... Merkkaan kirjanmerkkeihini ja palaan joskus myöhemmin lukemaan vastauksia. Kaikki kokemukset Etiopiasta otetaan kiitollisuudella vastaan :)

Me ei oikeastaan eletty arkielämää, vaan ihan hotellielämää kaksi viikkoa. Ihan tavallista elämää siellä oli. Siellä on ainakin yksi "paremman väen" kauppa, josta saa kaikenlaista purkkiruoista vaippoihin. Hinnat on siellä vaan huomattavasti korkeammat kuin tavallisen väen kaupoissa. Kaupungissa on myös ruotsalainen klinikka, josta saa hyvät terveyspalvelut. Hintaa on kyllä hurjasti, mutta laatukin hyvä. Me kävimme siellä lääkärissä, saimme muutaman kuumelääkesupon ja lapselta otettiin jokin pika-crp tms verikoe. Hintaa lystillä oli sellaiset lähemmäs 200 euroa jos en aivan väärin muista. Selvästi yli satasen kuitenkin.

Ravintoloissa saa älyttömän hyvää ruokaa halvalla. Kunnon ravintola-ateria maksoi muutama vuosi sitten sellaiset 4 euroa. Ja ihan tavallista ruokaa saa, ei ole pakko syödä koko ajan injeraa ja wottia. :D Vaatteetkaan eivät maksaneet käytännössä mitään.. Kansallispuku maksoi reilusti alle kympin. Hinnat ovat toki olleet sen jälkeen nousussa, mutta jotain osviittaa noista saa.

Liikenne vaikuttaa kaoottiselta eikä mitään turvavöitä käytetä, mutta minä ainakaan en pelännyt yhtään. Minusta Suomen liikenne on paljon pelottavampaa. Etiopialaiset ajavat kuitenkin varovasti, koska autojen korjaaminen on monille aivan liian kallista. Autoaan ei siis ole varaa rikkoa. Teitten kunto on vaihteleva eikä ihmisiä häiritse ollenkaan, jos keskellä tietä on valtava reikä. Se vain kierretään (jos huomataan ajoissa ) ja se siitä.

Ihmisten aikakäsitys on Addiksessakin toisenlainen kuin Suomessa, mutta ei sentään aivan sellainen kuin maaseudulla. :)

Addiksessa on muuten sadekaudella kylmä. Siis todella kylmä meidän makuun. Ulkona tarkenee kyllä, mutta sisällä on hyytävää. Lämmitystä ei ole ja kosteus pääsee tunkemaan luihin ja ytimiin. Sängyt ovat sen oloisia kuin niihin olisi pissattu. :)

Minuakin kiinnostaa Etiopia, tosin ihan vain matkailumielessä. Uskaltaako siellä liikkua vai tarvitseeko pelätä varkaita ym.? Onko siellä nähtävää matkailumielessä? Suosittelisitteko matkustamaan Etiopiaan? Minua on aina kiinnostanut käydä Afrikassa ja Etiopia on ollut yksi maa, jonne olen matkaa miettinyt. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Pullava:
Minuakin kiinnostaa Etiopia, tosin ihan vain matkailumielessä. Uskaltaako siellä liikkua vai tarvitseeko pelätä varkaita ym.? Onko siellä nähtävää matkailumielessä? Suosittelisitteko matkustamaan Etiopiaan? Minua on aina kiinnostanut käydä Afrikassa ja Etiopia on ollut yksi maa, jonne olen matkaa miettinyt. =)

Uskaltaa liikkua kaupungilla ainakin. Pimeän aikaan ei ole suositeltavaa ajella "ei missään". Eli jos matkaa kylästä tai kaupungista toiseen, täytyy perillä olla valoisan aikaan. Suosittelen todella lämpimästi Etiopiaa kaikille, joita Afrikka kiinnostaa! Lalibelassa on ne mahtavat kivikirkotkin, joita valitettavasti en itse ole nähnyt. Ja kyllä pääkaupunkiseudullakin näkemistä riittää. Meillä vaan meni vähän sairastellessa reissu (lapsi sairasti, ei muut ), joten ei hirveästi päästy mitään näkemään.

Addis Abeba on turvallinen eurooppalaisellekin, mutta joissain pienemmissä kapungeissa on ollut vähän vaarallista joskus. "Valkoisen paskanaaman" leima on meissä aika pahasti kiinni eivätkä kaikki oikein tykkää katsella meitä. Mutta tämä on ollut harvinaista. Ihan satunnaisia juttuja olen kuullut, että kiviä on lennellyt perään, kun on kävellen kulkenut. Mutta minun käsitykseni mukaan Etiopia on kyllä turvallisempi paikka kuin esim. Kenia tai Etelä-Afrikka. Sitä en sitten tiedä, onko tuo käsitys pahastikin pielessä. :)

Uskaltaa liikkua kaupungilla ainakin. Pimeän aikaan ei ole suositeltavaa ajella "ei missään". Eli jos matkaa kylästä tai kaupungista toiseen, täytyy perillä olla valoisan aikaan. Suosittelen todella lämpimästi Etiopiaa kaikille, joita Afrikka kiinnostaa! Lalibelassa on ne mahtavat kivikirkotkin, joita valitettavasti en itse ole nähnyt. Ja kyllä pääkaupunkiseudullakin näkemistä riittää. Meillä vaan meni vähän sairastellessa reissu (lapsi sairasti, ei muut ), joten ei hirveästi päästy mitään näkemään.

Addis Abeba on turvallinen eurooppalaisellekin, mutta joissain pienemmissä kapungeissa on ollut vähän vaarallista joskus. "Valkoisen paskanaaman" leima on meissä aika pahasti kiinni eivätkä kaikki oikein tykkää katsella meitä. Mutta tämä on ollut harvinaista. Ihan satunnaisia juttuja olen kuullut, että kiviä on lennellyt perään, kun on kävellen kulkenut. Mutta minun käsitykseni mukaan Etiopia on kyllä turvallisempi paikka kuin esim. Kenia tai Etelä-Afrikka. Sitä en sitten tiedä, onko tuo käsitys pahastikin pielessä. :)
Rasismia Afrikassa!?:o

Onko siellä muuten mitään safareita tai luonnonpuistoja? Varmaan Kenia tai Tansania olisi parempi safareihin, mutta jotenkin taas Etiopian historia ja kulttuuri kiinnostaa enemmän. =)

Luonnonpuistoja siellä minusta on kyllä, mutta muuhun en osaa vastata. Meidän matkaopaskirjakin on englanninkielinen, niin en jaksa alkaa sitä tutkimaan. Ei oikein ole englanti hallussa. :(

Alkuperäinen kirjoittaja rasismia:

Rasismia Afrikassa!?:o

Ootko oikeasti yllättynyt? Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan ja mitäs niitä muita sanontoja nyt olikaan...

Ehdin lopultakin palata tämän aloittamani ketjun pariin. Suurkiitos Draumsynille ja kaikille muillekin :) Jos jollain olisi vielä jotain kokemuksia, varsinkin Etiopiasta asumisesta lasten kanssa, niin otan kaiken kiitollisuudella vastaan. Millainen elintaso siellä asuvilla länsimaalaisilla yleensä on (tarkoitan siis sitä, että onko tavallinen suomalainen keskiluokkainen elämäntyyli siellä jotain ihan hurjan korkeatasoista?) Millainen ilmasto siellä on, siis käytännön ilmasto? Pelkät lämpötilataulukothan eivät paljoa kerro. Draumsyn jo vähän kertoikin sadekaudesta.

Kiltit, kertokaa kaikki mitä tiedätte... Kaikki kiinnostaa, kun ei tiedä yhtään mitään. Odottelen, josko mieheni tietäisi illalla töistä tullessaan vähän enemmän... :)

Sadekaudella aurinko paistelee aamusta, päivän sataa ja iltapäivällä saattaa taas aurinko pilkahtaa, eli ei aivan täysin joudu ilman aurinkoa oleskelemaan. Sateet ovat sitten kans rankkasateita.. Tulee mieleen meidän syksy, hieman koleaa ja todella märkää. Kesällä taas aurinko voi polttaa vitivalkoisen suomalaisen ihon ikävästi, suojata siis kannattaa.
Voisin olla eri mieltä etiopialaisten ajotyylistä. Maa nimittäin on kärkipäässä auto-onnettomuuksien suhteen.. Muutama viikko sitten oli melkoinen bussionnettomuus jossa toistakymmentä ihmistä kuoli ja useita loukkaantuneita.. Eli liikenteen suhteen kannattaa olla varovainen.. Iltapimeässä ei kannata kauheasti liikuskella, taksilla toki voi ajaa tarvittavat matkat.
Kansallispuistoja on ympäri maata: Simien mountains, Yangudi-Rassa, Awash, Didesa Wildlife...

Yhteistyössä