Miehen työn työn sovittaminen perhe-elämään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Yksi äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

Yksi äiti

Vieras
Olemme tällainen normi työssäkäyvä perhe, jossa on yksi taapero ja toinen nyt lapsi tulossa keväällä. Vaikka oma työni onkin välillä haastavaa, se ei koskaan nk. "seuraa kotiin", kun työpaikan oven sulkee. Miehen työ sen sijaan onkin it-alalla ihan toista maata. Paljon työmatkoja toisella puolelle maapalloa (vasta kolme viikon poissa työmatka) ja luonnollisesti ylitöitä. Nytkin työpaikalla. Varsinkin parin viime vuoden aikana työn vaativuus on kasvanut ja toki ymmärrän sen, että ei se helppoa ole, etenkin kun yt-neuvottelut on taas keväällä odotettavissa.

Itseäni on alkanut nyt kyrsiä, että arjen pyörittäminen on alkanut pikkuhiljaa kaatua minun päälle. Toki mies hoitaa lapsen vuorollaan päivähoitoon viemiset ja hakemiset ja paremmin hänen työssään pystyy joustamaan esimerkiksi jos lapsi on sairas. Mutta kaikki tämän arjen pyörittöminen muu (siivous, ruoanlaitto, lapsenhoito, kauppa- ja virastoasiat, lapsen neuvola, fysioterapia- ja lääkärikäynnit) oman työn ohella on kyllä ajautunut minun vastuuulle. Omaa aikaa meillä järjestyy molemmille kyllä, mutta se on taas pois yhteisestä perhe-elämästä. Kun toinen tulee, toinen ottaa vastuun tenavasta. Samoin yhteisistä asioista kiinnipitäminen on tuon työn takia on alkanut lipsua. Mies ei ehdi pitää kiinni lupauksistaan, jos aikeissa olisi esim. yhdessä kaupassakäynti jne. Tänäänkin olisi pitänyt lähteä joululahjaostoksille koko perheen kera. Varsinkin nyt loppuraskaudessa minä alan väsyä tähän kaikkeen.

Koska minusta meillä on varaa, siivous tullaan tässä perheessä lähiaikoina ulkoistamaan. Mutta nyt on käynyt yhä useammin mielessä, voisiko alkaa vihjata miehelle vähemmän vaativamman työn etsimistä perhe-elämän hyväksi? Kyllä mies itsekin myöntää, että työpaikallansa on touhu mennyt välillä järjettömäksi kaikkine vaatimuksine ja aikatauluineen. Työpaikan vaihto tarkoittaisi rahallisesti vähemmän tuloja, mutta säästäväisesti tämä perhe on aina pystynyt elämään. Kenties perhe-elämä olisi laadukkaampaa. Pelkään nimittäin, että minun jäädessäni äitiyslomalle ja jos ei tule mitään muutoksia, tästä ei hyvää seuraa. Millaisia kokemuksia muilla on?

Mun kokemus reissaavasta miehestä avioliitossa on tosi huono.
Reissuhommat ja epäsäännöllinen työ ei ole perheellisten ihmisten hommia.
Arki kaatuu täysin yksin toisen harteille ja siitä ei hyvä heilu.

Mä olen itse it-alalla ja jos työ alkaa vaatia enemmän kuin työntekijä jaksaa - mikä on varsin tavallista - , suosittelen lämpimästi työpaikan vaihdosta. Kukaan ei kuolinvuoteellaan harmittele sitä, että tuli viettäneeksi liian vähän aikaa työpaikalla.

Meidän isännällä on myös aivan ihmeelliset työajat - yleensä kun minä lähden töihin, hän tulee töistä ja toisinpäin. Miehelläni on niitä 15 tunnin työpäiviä matkoineen, päivityksineen ja muine töihin liittyvine asioineen. Virastoasiat jää tosiaan meitin kontolle. Mieheni myös hoitaa monen sadan kilometrin päässä asuvan isänsä asioita ja käy siellä ainakin kerran kuussa visiitillä.

Mitähän mun pitäisi sitten häneltä vaatia? Enemmän kotonaoloa? No way, sister! Työt on hoidettava, ja miehelläsi on oltava oikeus perheen elatukseen. Miehesi tekee hyvin todennäköisesti töitä TEIDÄN TAKIA. Että teillä olisi ruokaa ja katto pään päällä, vaikka oman työsi palkka riittäisikin. Todennäköisesti miehesi vain haluaa tienata kunnolla rahaa ennen äitiyslomaasi jotta varmasti pärjäätte.

Mä en sitten ikinä opi ymmärtämään naisia jotka natkuttaa siitä että ukot on vaan töissä! Olisiko se parempi vaihtoehto että olisivat työttömyyspäivärahoineen kotona? Onhan se raskasta jos isäntä on poissa kotoa, mutta ajatelkaa mitä hyötyä siitä tulee teille.

Pistän pääni pantiksi että meidän miehet on samassa työpaikassa, tuo oli sanasta sanaan kuin mun kirjoittamaa.

Meillä käy siivooja 2krt kuussa, verohuojennuksen jälkeen maksaa vain 60e /kk, eli siihen kai lähes kaikilla on varaa.

Lisäksi minä teen 6h /pvä töitä toistaiseksi, kaikki huomioiden erotus on 200e/kk täypäiväiseen.

Ja koska mies matkustaa niin paljon meilläkin, nuo summat tulee helposti päivärahoista suoraan.

Mutta eihän mikään tietenkään korvaa perheen yhteistä aikaa, se on totta. Onneksi mies sentään pystyy pitämään kunnon lomat, ja on ollut kotona sairaan lapsen kanssa nyt paljon koska voi tehdä etenä töitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Jonnalilia:
Meidän isännällä on myös aivan ihmeelliset työajat - yleensä kun minä lähden töihin, hän tulee töistä ja toisinpäin. Miehelläni on niitä 15 tunnin työpäiviä matkoineen, päivityksineen ja muine töihin liittyvine asioineen. Virastoasiat jää tosiaan meitin kontolle. Mieheni myös hoitaa monen sadan kilometrin päässä asuvan isänsä asioita ja käy siellä ainakin kerran kuussa visiitillä.

Mitähän mun pitäisi sitten häneltä vaatia? Enemmän kotonaoloa? No way, sister! Työt on hoidettava, ja miehelläsi on oltava oikeus perheen elatukseen. Miehesi tekee hyvin todennäköisesti töitä TEIDÄN TAKIA. Että teillä olisi ruokaa ja katto pään päällä, vaikka oman työsi palkka riittäisikin. Todennäköisesti miehesi vain haluaa tienata kunnolla rahaa ennen äitiyslomaasi jotta varmasti pärjäätte.

Mä en sitten ikinä opi ymmärtämään naisia jotka natkuttaa siitä että ukot on vaan töissä! Olisiko se parempi vaihtoehto että olisivat työttömyyspäivärahoineen kotona? Onhan se raskasta jos isäntä on poissa kotoa, mutta ajatelkaa mitä hyötyä siitä tulee teille.

Että työnarkomaanin ja työttömän välille ei sitten löydy mitään vaihtoehtoa vai?

Onko ap sun miehellä mahdollisuus tehdä niitä ylitöitä kotoa käsin? Miehelläsi on joka tapauksessa läppäri ja teillä nettiyhteys, joten töiden tekeminen kotoa käsinkin onnistuisi, mikäli työnantaja siihen suostuisi. Etätyö antaa mahdollisuuden yhteensovittaa niin perhe kuin työkin. Meillä on mm monet firman sisäiset palaverit ratkaistu niinkin yksinkertaisella välineellä kuin Skype. Ei sitä toisen naamaa ole välttämätöntä nähdä, yleensä ääni riittää.

Mä teen 90%:sti etätöitä ja niin tekevät kaikki muutkin firman naiset. Miehet sitten viihtyvät paremmin toimistolla. Joskus perjantaisin, jos olen ollut itse toimistolla ja kello lähenee puolta seitsemää, olen kysynyt kollegoilta, että siivouspäiväkö teillä on tänään, kun kotiinlähtö ei maistu. Tosiasiassa kun siellä toimistolla ei ole olllut mitään sellaista hommaa kesken, mitä ei olisi voinut tehdä kotoakin käsin. Miehillä ei myöskään aina ole tajua siitä, mitä ja milloin on järkevää ehdottaa. Mulle nimittäin ehdotettiin tunnin palaveria aatonaattona Turussa. Matkoihin mulla menisi viisi tuntia. Sanoin suoraan, että ei käy. Aatonaattona minä en istu junassa enkä palaverissa vaan kuorin lanttuja, perunoita ja porkkanoita. Joko palaveri on ennen sitä tai joulun jälkeen. Tai sitten pidätte palaverin keskenänne. Palaveri siirrettiin tammikuulle.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Onko ap sun miehellä mahdollisuus tehdä niitä ylitöitä kotoa käsin? Miehelläsi on joka tapauksessa läppäri ja teillä nettiyhteys, joten töiden tekeminen kotoa käsinkin onnistuisi, mikäli työnantaja siihen suostuisi. Etätyö antaa mahdollisuuden yhteensovittaa niin perhe kuin työkin. Meillä on mm monet firman sisäiset palaverit ratkaistu niinkin yksinkertaisella välineellä kuin Skype. Ei sitä toisen naamaa ole välttämätöntä nähdä, yleensä ääni riittää.

Mahdollisuus on tehdä etänäkin ja minun puolestani saisi naputtaa tietokonetta illalla klo 20.00 eteenpäin vaikka koko yö.

Ja Jonnalilia, enpä usko olevani itsekäs, jos vaadin, että mieheni olisi ollut tänään seuraamassa lapsemme ensimmäistä kertaa leipomassa piparkakkuja, ettei tarvitse kuvia esitellä pelkästään. Tuskinpa teilläkään ollaan töissä seitsemää päivää viikossa.

Meilla sama tilanne, valilla ottaa paahan mutta toisaalta tyo tuo meille taloudellisen turvan.

Itse kaytamme siivous/silitysapua kerta viikkoon, auttaa huomattavasti, lisaksi menemme usein mukana miehen tyomatkoille. Mies myos yrittaa tehda ylityot kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mahdollisuus on tehdä etänäkin ja minun puolestani saisi naputtaa tietokonetta illalla klo 20.00 eteenpäin vaikka koko yö.
Sun miehen kannattaa ehdottaa tuota työpaikallaan. It-alalla hyvin paljon työstä naputellaan yksin koneen ääressä. Ei tosiaankaan istuta kylki kyljessä ja yksi naputtelee ja muut katselee vieressä. Kellonajallakaan ei useimmiten ole mitään väliä, kunhan työ tulee hoidetuksi tiettyyn deadlineen mennessä. Etätyö on myös useimmiten tehokkaampaa, koska työkavereiden joutavanpäiväiset jorinat jää pois.

Mä olen huomannut myös sen, että jos sinne työpaikalle menee, sieltä on hiivatin vaikea päästä ajoissa pois. Aina on jollain jotain asiaa. Jos ei ole, niin sitä "keksitään". Tarkoitan tolla sitä, että kun kerran ollaan sunnuntaina toimistolla, niin tehdäänpä nyt samalla tämäkin asia. Asia, jonka olisi voinut varsin hyvin tehdä vasta maanantaina.

Kysy tänään mieheltäsi, olisiko ollut täysin mahdotonta pitää aamulla työkavereiden kanssa puhelinpalaveri, käydä läpi tarvittavat asiat ja sopia, moneltako kenenkin pitää olla tehnyt valmiiksi oman osuutensa. Ja sen jälkeen lähteä jouluostoksille ja alkaa ostosten jälkeen kotona hommiin. Mikä on se syy, jonka vuoksi piti mennä työpaikalle? Mutta kysy tätä asiallisesti, syyttelemättä. Mä tunnen useita naisia, jotka tekevät suuren osan työstään etänä. Ja kukaan heistä ei suostuisi enää juoksemaan tukka putkella töistä kaupan kautta kotiin, kiireellä laittamaan ruokaa, pyykkäämään ja tiskaamaan. Kun aamulla herättyä voi laittaa pyykit koneeseen, alkaa töihin, lounastauolla käydä kaupassa, jatkaa töitä, iltapäivän kahvitauolla laittaa ruuan uuniin, jatkaa töitä jne. Etätyö on loistojuttu äideille, miksei se voisi olla sitä myös iseille?

Meillä ei oikeastaan koskaan ole ollut ongelmaa miehen työaikojen suhteen. Itsekkin ihmettelen miten se näin onkin kun useimmat valittaa jo viikon erosta. Johtuisiko siitä että olen tiennyt mihin ryhdyn kun tuon miehen otan. Samalla tuli miehen työ. Mies voi olla pois kuukausia yhtäjaksoisesti ja piipahtaa ehkä kotona vuorokauden. Viikko tai kaksi tuntuu kovin lyhyeltä ajalta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
.

Mutta jaksaako miehesi? Osa ei saa noin illalla enää tehtyä mitään.

Meilla mies jaksaa tehda vaikka puoli yota toita koneellaan, jos on mielenkiintoinen tyo niin varmasti jaksaa.

Mun mielestä tuota kannattaa ainakin kokeilla, jos mahdollista. Kun mua alkaa illalla hyydyttää, lähden viemään koiraa ulos. Kummasti iltalenkin jälkeen taas jaksaa tehdä töitäkin. Välillä saatan katsoa telkkarista jonkun ohjelman ja sitten taas jatkaa. Etätyön tekeminen vaatii kyllä hieman totuttelua ja aluksi voi olla vaikeaa organisoida hommia siten, että jaksaa. Mutta kun sen oppii, loppu on helppoa.

Mun mielestä tuota kannattaa ainakin kokeilla, jos mahdollista. Kun mua alkaa illalla hyydyttää, lähden viemään koiraa ulos. Kummasti iltalenkin jälkeen taas jaksaa tehdä töitäkin. Välillä saatan katsoa telkkarista jonkun ohjelman ja sitten taas jatkaa. Etätyön tekeminen vaatii kyllä hieman totuttelua ja aluksi voi olla vaikeaa organisoida hommia siten, että jaksaa. Mutta kun sen oppii, loppu on helppoa.

Tuo etätyö on siitä huono, että se voi lisätä työaikaa. Töissä kun laskee työajaksi sellaiset hetket, jolloin ei saa mitään aikaan.

Tuo etätyö on siitä huono, että se voi lisätä työaikaa. Töissä kun laskee työajaksi sellaiset hetket, jolloin ei saa mitään aikaan.
Hyvä pointti :flower: Tuokin on asia, mikä pitää vaan opetella. Kun aikoinaan aloitin ekaa kertaa etätyöt, laitoin työtunneiksi vain ne, mitä konkreettisesti konetta naputtelin. Nyt laitan työtunneiksi myös ne, kun kuljen koiran kanssa tuolla maastossa ja pohdin jotain projektiin liittyvää ongelmaa. Jos lenkillä pohdin sunnuntain ruokaa tai joululahjoja, en tietysti merkitse niitä työtunneiksi. Mä tein takuulla aluksi varsin paljon "ilmaista" työtä, mutta en enää.

Peesailen. Minä en näe mitään hyötyä siinä että mies tekee töitä kotona. Poishan se on kuitenkin. Saattaa olla jopa raskaampaa kun ei ehkä täysin pysty keskittymään työhön, eikä perheeseenkään. En haluaisi että miehen työ on kotinurkassa.

Alkuperäinen kirjoittaja kb:
Peesailen. Minä en näe mitään hyötyä siinä että mies tekee töitä kotona. Poishan se on kuitenkin. Saattaa olla jopa raskaampaa kun ei ehkä täysin pysty keskittymään työhön, eikä perheeseenkään. En haluaisi että miehen työ on kotinurkassa.
Etätyö ei varmasti kaikille sovikaan. Se kun onnistuakseen kuitenkin edellyttää kykyä irtautua siitä työstä ja hetken päästä taas keskittyä siihen työhön. Olen kuitenkin edelleen sitä mieltä, että sitä kannattaa kokeilla, mikäli työ alkaa muutoin verottaa liikaa perheelle annettua aikaa. Ainahan voi palata takaisin työpaikalla ylitöiden tekemiseen. Mä en tällä etätyöehdotuksellani tarkoittanut, että ap:n mies alkaisi tehdä kokonaan etätöitä. Vaan sitä, että ne ylityöt hoidettaisiin etänä.

Kotona perheen kanssa vietetty aika on mittaamattoman arvokasta. Mun mielipide on, että mieluummin pienempi palkka, normaalin pituiset työpäivät ja enemmän aikaa kotona kuin isompi palkka eikä kotona näy. Ite en lähtisi mistään hinnasta siihen, että menettäisin työlle (vaikka se ihan mukavaa onkin) omaa elämääni ja vapaa-aikaani enemmän kuin sen nelisenkymmentä tuntia viikossa. Siinä ajassa on ehdittävä tehdä se mitä tehtäviini kuuluu. Niin kauan riistomeininki jatkuu kun siihen suostutaan.

Alkuperäinen kirjoittaja kb:
Etätyö ei varmasti kaikille sovikaan. Se kun onnistuakseen kuitenkin edellyttää kykyä irtautua siitä työstä ja hetken päästä taas keskittyä siihen työhön. Olen kuitenkin edelleen sitä mieltä, että sitä kannattaa kokeilla, mikäli työ alkaa muutoin verottaa liikaa perheelle annettua aikaa. Ainahan voi palata takaisin työpaikalla ylitöiden tekemiseen. Mä en tällä etätyöehdotuksellani tarkoittanut, että ap:n mies alkaisi tehdä kokonaan etätöitä. Vaan sitä, että ne ylityöt hoidettaisiin etänä.

Joo tuo etätyö ei varmasti ole kovin helppoa perheessä jossa on pieniä lapsia. Eikä vaimollekaan, mies on kotona mutta ei kuitenkaan läsnä. Mä en ainakaan tykkäis. Ja itsekin kun opiskelin niin kyllä niille etätehtäville oli välillä todella tiukkaa löytää aikaa, yleensä niitä tuli kirjoitettua sitten klo 21 jälkeen jolloin työteho ei oo kyllä enää parhaimmillaan.

Alkuperäinen kirjoittaja maissihiiri:
Joo tuo etätyö ei varmasti ole kovin helppoa perheessä jossa on pieniä lapsia. Eikä vaimollekaan, mies on kotona mutta ei kuitenkaan läsnä. Mä en ainakaan tykkäis. Ja itsekin kun opiskelin niin kyllä niille etätehtäville oli välillä todella tiukkaa löytää aikaa, yleensä niitä tuli kirjoitettua sitten klo 21 jälkeen jolloin työteho ei oo kyllä enää parhaimmillaan.
Mun kollegani on tehnyt etätöitä siitä lähtien, kun sai lapsia. Mutta hän onkin nainen :D

Se on tietysti eri tilanne, jos pitää parempana sitä, että puoliso on fyysisestikin pois kotoa. It-alalla valitettava tosiasia on, että tarjouksissa projekti aina alimitoitetaan aikataulullisesti. Tämä tarkoittaa sitä, että jossain vaiheessa paiskitaan hulluna hommia. Tilanne ei juuri muutu firmaa vaihtamalla, koska käytäntö on alalle tyypillinen.

Mutta jos ap haluaa muutosta tilanteeseensa, niin vaihtoehtoja kannattaa ainakin mun mielestä kokeilla. Ensin ne ylityöt, jotka on mahdollista hoitaa iltaisin kotoa käsin, etänä. Jos tämä ei paranna tilannetta, niin sitten voi kokeilla työpaikan vaihtamista. Ja jso sekään ei auta, niin alan vaihtamista.

Uusimmat

Yhteistyössä