Kohdunpoiston komplikaatiot

  • Viestiketjun aloittaja priitta
  • Ensimmäinen viesti
priitta
Kävin keskiviikkona siellä naistentautien polilla kontrollissa. Ei sattunut minulle kohdunpoisto leikkauksen tehnyt lääkäri paikalle. Kerroin, että jalkaan on tullut kohdunpoistoleikkauksessa joku hermovaurio, kun se menee aina ihan turraksi. Laittoivat fysiatrille ajan vetämään.
Kerroin, että ihan koko talvi meni sairastaessa sen virtsarakkoon tehdyn leikkausvaurion takia.
Sitten tehtiin norm tutkimus ja luulin, että lääkäri tekee sen, niin eiköhän hän yks kaks pyytänytkin opiskelijaa tutkimaan. Olin jotenkin niin hämilläni siinä, etten saanut sanaa suustani. Nyt jälkeenpäin olen kyllä ajatellut, että miksi en sanonut, että en halua enää opiskelijoita minua tutkimaan, kun olen niin paljon jo kärsinyt kaikista virheistä. Opiskelija oli todella kovakourainen ja kysyi ihmetellen, että aristaako minulla joku paikka. Sanoin, että no jokapaikkaahan se aristaa, kun on leikelty ja reposteltu niin paljon. Sitten se lääkäri sanoi, että haavakin on vielä tuoreen näköinen.
Seuraavana yönä nousi kuume 38 ja olin jo ihan kauhuissani, että rikkoikohan se opiskelija jotain tuolta sisuksista. Eilisen päivän olin ihan petissä ja viimeyönä nousi kuume 39. Kävin tänään polilla, onneksi näillä näkymin on vain poskionteloitten tulehdus ja sain antib kuurin siihen. On se ihan kamala, kuinka paljon olen syönyt antibiootteja tänä talvena. Ensin joulu-maaliskuu pissatulehduksiin ja nyt korjausleikkauksesta asti stentin takia suojalääkkeenä. Toivottavasti kuume laskee, että pystyn ensiviikon keskiviikkona menemään siihen tähystykseen ja stentin poistoon. Sen onneksi tekee korjausleikkauksen tehnyt lääkäri, niin ei tarvi pelätä, että kukahan siellä tolskaa.
 
alateitse otettu..
Minulle tehtiin kohdunpoisto + munasarjat alateitse 4v sitten. Parin päivän päästä tuli infektio-oireet ja kova kipu vas. puolelle. Lääkityksellä tämä kuitenkin parani viiveellä. Sen jälkeen kävin leikanneella lääkärillä kontrollissa. Hän sanoi että vas. puolella vuoti verta enempi ja hän oli epäillytkin että tulehdus tulee.
Kaksi vuotta leikkauksesta meni hyvin. Sen jälkeen on muutamia kertoja ollut muutaman päivän kestäviä kiputiloja vas. vatsalla. Luulen että nämä ovat kiinnikekipuja, joita tullut tulehduksen jälkeen. Lisäksi on käynyt muutamia kertoja niin, että nukahdettuani on unessa tullut virtsaa pieni määrä tietämättäni vaikka olen ennen nukkumaan menoa käynyt wc.ssä. Ikävä kokemus!! Tämän takia on tutkittu virtsarakko erikoislääkärin toimesta. Ei ole mitään vikaa todettu. Lopuksi on tultu tulokseen, että tämäkin oire on kiinnikkeiden aiheuttamaa. Mekanismista ei ole tietoa niin urologilla kuin gynekologillakaan. Onnekisi näitä oireita on aika harvoin.
 
onnea ollut matkassa
Neljä vuotta sitten pääsin tähystysleikkauksessa eroon munasarjakystasta ja samalla leikkaavan lääkärin ehdotuksesta poistettiin kohtukin, kun runsaiden vuotojen hoitoon ei oikein löytynyt muuta apua. Leikkaus meni hyvin ja toivuin kohtuullisen nopeasti, vaikka kunto menikin vähän heikoksi. Olen tosi tyytyväinen elämänlaadun kohenemisesta eikä mitään komplikaatioita ole ilmennyt - elämä maistuu vaihdevuosi-iän kynnyksellä paremmalta kuin koskaan! Ihan mielenkiinnolla odottelen, koska yhden munasarjan varassa vaihtarioireet alkavat...
Taitaa suhtautuminen kohdunpoistoon olla pitkälti kokemusperäistä: ne joilla kaikki on mennyt hyvin, ovat hiljaa tyytyväisiä ja te, joilla vaikeuksia on enemmän kuin muille jakaa, haluaisitte tehdyn tekemättömäksi. Ei kyllä yksikään lääkäri priittan kaltaisista komplikaatioista varoittanut - eihän kukaan uskaltaisi mennä leikkaukseen, jos moisista kuulisi etukäteen! Kaikkea hyvää teille kanssasisaret - kohdulla tai ilman!
 
priitta
Kiitos "kertomus" , että muistat minua. Kävin tähystyksessä tehtävässä stentin poistossa. Se tapahtui todella nopeasti ja nätisti, kun oli se korjausleikkauksen tehnyt lääkäri tekemässä sen. Kyllä se on iso ero, kun kokenut ja taitava lääkäri tekee toimenpiteet.
Tähystyksessä näkyi , että rakon leikkauspinnat olivat parantuneet hyvin. Stentin poiston jälkeen ei ole ollut pahemmin mitään oireita sillä alueella ja pissaushomma toimii normaalisti. Mahan haava helottaa yhä punaisena ja paksuna. Ei ole oikein "bikinikunnossa", mutta se on täysin mitätön sivuseikka kaiken muun rinnalla.
Jostain syystä joulukuun kohdunpoistoleikkauksesta asti on alapään limakalvot olleet kipeät. En tiedä, että mikä sen tekee. Hiivatulehdus lääkkeitä olen käytttänyt aika paljon, olihan se 4kk antibioottien syönti elimistölle rasite. Mutta ei kirvely ole lakannut kokonaan hiivalääkkeilläkään. Käyn huomenna läääkärissä ja kysyn, että mikä tähän vaivaan olisi avuksi.
Juhannuksen jälk minulle tehdään jalan hermorata tutkimus, että nähdään millaisia vaurioita jalkaan on tullut siinä kohdunpoistoleikkauksessa. Jalka menee yhä turraksi, kun seison tai kävelen.
Raskaan talven jälk minun elämääni tuli iloa viikko sitten, sain omakseni todella ihanan koiran. Ent 14,5 v koirani jouduin viemään tammikuussa viimeiselle piikille.
Tuntuu hyvältä, että saa iloakin kaiken kärsimyksen jälkeen.
 
kertomus
"priitta"

kiva kuulla, että stentinpoisto onnistui ja ennekaikkea, että se pysyi paikallaan koko ajan. mulla kun se lähti liikkeelle ja aiheutti sitten kaikki vaikeudet niin pelkäsin silloin koko ajan kun kerroit että sellanen laitetaan sulle, ettei pysy paikallaan sullakaan enkä uskaltanut enää siitä kertoa.

se on hyvä, että pääset hermoratatutkimukseen. voin kertoa sen verran, että mulla oli vastaavanlainen juttu, mutta kädessä. mitään muuta syytä ei lääkäri löytänyt puutumiselle kuin että se kanyyli? (mistä kaikki tipat siis meni suoneen) oli painanut hermoa jotenkin siinä kauan paikallaan ollessa ja aiheutti puutumisen. oli aika ikävän tuntuinen olo, mutta sekin meni sitten jotenkin ajan kuluessa ohi. kesti kuitenkin kuukausia. ja tietty aina kaikki on kurjempaa, kun ei ole mitään selitystä kaikille kummallisuuksille.

sulla ei varmaan liene sama syy, toivotaan että selviää. voit kai kuitenkin harrastaa liikuntaa, ettei jalka mene alta kävellessä?

se on kuitenkin nyt sullakin pääasia, että pissahommat on järjestyksessä. hyvä ettei siitä ole nyt sitten enää mitään ikävyyksiä jäljellä. ja aika parantaa haavat:) pitää paikkansa sitten aikanaan sunkin kohdalla. kerro sitten taas kuulumisia, kun saat jotain selvää hermojutusta. jospa se sullakin paranisi pikkuhiljaa itsekseen. toivotaan ainakin niin!

juotko piimää? vanha hyvä keino vatsalle antibioottien kanssa tai ilman.

mukavaa kesää sulle:) ja voi hyvin!
 
priitta
Itkenyt olen tämän päivän, meni mieli kyllä niin matalaksi, kun sain potilasvahinkokeskuksesta kielteisen päätöksen.
Aivan uskomatonta, että kun puhkaistaan reikä virtsarakkoon ja jouduin koko talven kärsimään ja kitumaan sen takia, niin ei mikään ei näköjään suojaa potilasta. Ja se, että evätään korvaus ihan valheellisin perustein, se tuntuu kaikista pahimmalta.
Leikkauksen tehnyt lääkärihän itse sanoi virtsarakko reiän todettuaan, että tämä on selvä potilasvahinko, että tehdä ilmoitus siitä potilasvahinko keskukseen. Ja korjausleikkauksen aikana oys:ssa sekä lääkärit, että hoitajat sanoivat samaa. Sanoivat myös, että tällaiset yleensä aina korvataan niin.
Niin papereissa lukee, että teille aiheutunut virtsarakko avanne on hoitoon liittyvä seuraus, jota ei ole voitu välttää hoidon asianmukaisesta toteutuksesta huolimatta. (kohdunpoistoleikkauksen jälk osastolla jo hoitajatkin ihmettelivät, että miksi lääkäri oli repinyt sen alakautta, eikä muuttanut avoleikkuuksi, vaikka näki, että myooma on niin iso)
Yhdessä kohdassa lukee, että kun jouduin heti leikkauksen jälkeen takaisin sairaalaan, leikkausalueella ei havaittu mitään poikkeavaa, mutta todettiin emättimen oik puolella märkäpesäke. (korjausleikkauksen tehnyt lääkäri sanoi ennen leikkausta, että hän ihmettelee, että miksi pesäkkeeseen ei tartuttu kohdunpoiston jälkeen naistentautien osastolla mitenkään, koska se oli polttovaurion jälkeinen tulehduspesäke) Päätöksessä lukee myös, että sairaalahoidon aikana ei havaittu virtsankarkailu ongelmaa. (tämäkin ihan valhe, sanoin siitä monelle hoitajalle, että jotakin valuu. He sanoivat vain aina, että se kuuluu asiaan kohdunpoiston jälkeen.)
Ovat kirjanneet myös, että hakeuduin sairaalahoitoon vasta tammik lopussa, sitä ennen olin vain saanut tk:sta antibioottikuureja. (minkä minä sille voin, että minua ei lähetetty eteenpäin, vaikka kuinka itkien pyysin lähetettä sairaalaan, en saanut. Sitten soitin itse sinne sairaalaan ja kysyin, että saanko tulla, kun en enää jaksa sitä pissan valumista) Sitten paperissa lukee, että tutkimuksissa epäiltiin rakon ja emättimen välistä avannetta. (ei todellakaan ollut epäily, vaan reiän tehnyt lääkäri sanoi silloin, että siellä on selvä reikä, jota ei olisi missään tapauksessa saanut tulla, että tehdä potilasvahinko ilmoitus)
Sitten vielä on kirjoitettu, että löydöksen vuoksi tehtiin lähete urologian osastolle, jossa tehtiin leikkaus ja todettiin avanne virtsarakon ja emättimen välillä. (miten ne voi kuvitella, että reikä olisi vasta korjausleikkauksessa todettu)
Soitin päivällä sille reiän tehneelle lääkärille. Sanoin, että tällaisen päätöksen sain siitä hoitovirheestä. Se alkoi, että no niinhän se on, että ei näitä voi oikein hoitovahingoksi katsoa, kun näitähän aina silloin tällöin tulee kohdunpoistoleikkauksissa!!! Sanoin, että ei todellakaan aina tule, että kyllä se on enemmän harvinaista, että tällaisia tulee. Se lirkutti vain samaa asiaa. Sanoin, että korjausleikkauksen tehnyt lääkäri sanoi, että näitä onneksi harvoin sattuu ja tällaista ei missään nimessä saisi sattua. Sanoin, että eikö hän voisi kirjoittaa lausunnon siitä, että reikä tuli siinä kohdunpoistoleikkauksessa, että tekisin valituksen ja liittäisin sen lausunnon valitukseen. Se sanoi, että ei hän voi enää lausuntoja antaa, että hän on antanut potilasvahinko keskukseen kaikki lausunnt mitä ne ovat pyytäneet. Ja että eihän minulle jäänyt siitä mitään pysyvää vammaa. sanoin ,että no se tästä olisikin vielä puuttunut, että olis pysyvä invaliditeettiu jäänyt. Herää vain kysymys, että millaisia lausuntoja hän on sinne antanut, kun tällainen päätös tuli päivänselvästä hoitovirheestä.
Tuntuu tosi pahalta. Kun on odottanut, että saisi edes kaikki leikkausvirheestä tulleet hoitokulut takaisin, kun ne on kaikki tulleet ihan ilman omaa syytä. melk 2000e pelkästään kulua. Monen monituisen kuukauden tuloni kokonaan. Ja se 4kk kauhea kärsimys petipotilaana, sitäkään ei noteerata mitenkään.
Meni kyllä mieli niin maahan, että itkettää vain.
 
ahdistunut anne
Alkuperäinen kirjoittaja priitta:
Itkenyt olen tämän päivän, meni mieli kyllä niin matalaksi, kun sain potilasvahinkokeskuksesta kielteisen päätöksen.
Aivan uskomatonta, että kun puhkaistaan reikä virtsarakkoon ja jouduin koko talven kärsimään ja kitumaan sen takia, niin ei mikään ei näköjään suojaa potilasta. Ja se, että evätään korvaus ihan valheellisin perustein, se tuntuu kaikista pahimmalta.
Leikkauksen tehnyt lääkärihän itse sanoi virtsarakko reiän todettuaan, että tämä on selvä potilasvahinko, että tehdä ilmoitus siitä potilasvahinko keskukseen. Ja korjausleikkauksen aikana oys:ssa sekä lääkärit, että hoitajat sanoivat samaa. Sanoivat myös, että tällaiset yleensä aina korvataan niin.
Niin papereissa lukee, että teille aiheutunut virtsarakko avanne on hoitoon liittyvä seuraus, jota ei ole voitu välttää hoidon asianmukaisesta toteutuksesta huolimatta. (kohdunpoistoleikkauksen jälk osastolla jo hoitajatkin ihmettelivät, että miksi lääkäri oli repinyt sen alakautta, eikä muuttanut avoleikkuuksi, vaikka näki, että myooma on niin iso)
Yhdessä kohdassa lukee, että kun jouduin heti leikkauksen jälkeen takaisin sairaalaan, leikkausalueella ei havaittu mitään poikkeavaa, mutta todettiin emättimen oik puolella märkäpesäke. (korjausleikkauksen tehnyt lääkäri sanoi ennen leikkausta, että hän ihmettelee, että miksi pesäkkeeseen ei tartuttu kohdunpoiston jälkeen naistentautien osastolla mitenkään, koska se oli polttovaurion jälkeinen tulehduspesäke) Päätöksessä lukee myös, että sairaalahoidon aikana ei havaittu virtsankarkailu ongelmaa. (tämäkin ihan valhe, sanoin siitä monelle hoitajalle, että jotakin valuu. He sanoivat vain aina, että se kuuluu asiaan kohdunpoiston jälkeen.)
Ovat kirjanneet myös, että hakeuduin sairaalahoitoon vasta tammik lopussa, sitä ennen olin vain saanut tk:sta antibioottikuureja. (minkä minä sille voin, että minua ei lähetetty eteenpäin, vaikka kuinka itkien pyysin lähetettä sairaalaan, en saanut. Sitten soitin itse sinne sairaalaan ja kysyin, että saanko tulla, kun en enää jaksa sitä pissan valumista) Sitten paperissa lukee, että tutkimuksissa epäiltiin rakon ja emättimen välistä avannetta. (ei todellakaan ollut epäily, vaan reiän tehnyt lääkäri sanoi silloin, että siellä on selvä reikä, jota ei olisi missään tapauksessa saanut tulla, että tehdä potilasvahinko ilmoitus)
Sitten vielä on kirjoitettu, että löydöksen vuoksi tehtiin lähete urologian osastolle, jossa tehtiin leikkaus ja todettiin avanne virtsarakon ja emättimen välillä. (miten ne voi kuvitella, että reikä olisi vasta korjausleikkauksessa todettu)
Soitin päivällä sille reiän tehneelle lääkärille. Sanoin, että tällaisen päätöksen sain siitä hoitovirheestä. Se alkoi, että no niinhän se on, että ei näitä voi oikein hoitovahingoksi katsoa, kun näitähän aina silloin tällöin tulee kohdunpoistoleikkauksissa!!! Sanoin, että ei todellakaan aina tule, että kyllä se on enemmän harvinaista, että tällaisia tulee. Se lirkutti vain samaa asiaa. Sanoin, että korjausleikkauksen tehnyt lääkäri sanoi, että näitä onneksi harvoin sattuu ja tällaista ei missään nimessä saisi sattua. Sanoin, että eikö hän voisi kirjoittaa lausunnon siitä, että reikä tuli siinä kohdunpoistoleikkauksessa, että tekisin valituksen ja liittäisin sen lausunnon valitukseen. Se sanoi, että ei hän voi enää lausuntoja antaa, että hän on antanut potilasvahinko keskukseen kaikki lausunnt mitä ne ovat pyytäneet. Ja että eihän minulle jäänyt siitä mitään pysyvää vammaa. sanoin ,että no se tästä olisikin vielä puuttunut, että olis pysyvä invaliditeettiu jäänyt. Herää vain kysymys, että millaisia lausuntoja hän on sinne antanut, kun tällainen päätös tuli päivänselvästä hoitovirheestä.
Tuntuu tosi pahalta. Kun on odottanut, että saisi edes kaikki leikkausvirheestä tulleet hoitokulut takaisin, kun ne on kaikki tulleet ihan ilman omaa syytä. melk 2000e pelkästään kulua. Monen monituisen kuukauden tuloni kokonaan. Ja se 4kk kauhea kärsimys petipotilaana, sitäkään ei noteerata mitenkään.
Meni kyllä mieli niin maahan, että itkettää vain.
Olipa todella ikävää luettavaa. Tässä näkee, että Suomi on "oikeusvaltio". Moraalittomia ovat ihmiset jotka tuon päätöksen takana ovat. On erittäin harvinaista, että lääkärit joutuvat vastuuseen tekemisistään ja se on todella väärin. Itse olin vajaa vuosi sitten kohdunpoistoleikkauksessa ja samalla poistettiin iso myoma. Sen leikauksen jälkeen olen kärsinyt korkeasta verenpaineesta, selän jatkuvasta puutumisesta ja nyt vatsan turvotuksesta, aivan kuin suolet olisivat mutkalla. Kun kerroin lääkärille oireista, hän vain hymyili ja sanoi, että en voi ymmärtää että ne mitenkään liittyisivät kyseiseen leikkaukseen ja kyllä ne oireet varmaan joskus loppuu.Haava on edelleen punainen ja paksu, minulle tehtiin avoleikkaus. Ainut asia mikä pelottaa, on se että on tullut uusi kasvain (myoma). Vaikka silloin leikkauksessa ei löytynyt mitään muuta ja kaikki arvot on kunnossa ja ultrassakaan ei näkynyt mitään. En vain tiedä, mistä tämä suolten "kireys" johtuu. Olen miettinyt sitäkin asiaa, että teen paljon istumatyötä, voisiko se olla syynä. No oli miten oli, pakko on yrittää tarpoa eteen päin.
Voimia sinulle priitta todella paljon, toivottavasti löytyy jokin keino, että saat korvauksen lääkäreiden sotkuista.
 
nalle22 ei kirj
voi ei, aivan käsittämätöntä!!!!
olen priitta seurannut ahkerasti sun tarinaa, en tosin ole kommentoinut kun ei ole oikein omakohtaista kokemusta..
mutta sen sanon, että jos susta sisua ja voimaa löytyy, niin jatka taistelua äläkä luovuta!!!! toi on niin päivänselvä tapaus, että ei voi muuta sanoa.
kun vaan tietäis että mitä se reiän tehnyt lääkäri on sinne satuillut...koska kuulostaa siltä että jotain se on satuillut kun tollanen päätös tuli. ja ihan hyvin jos olis reilu, niin olis voinut kirjottaa sen sun pyytämän lausunnon..jo se osoittaa että se ei ehkä ole ollut ihan rehellinen.
sä oot kyllä joutunut kärsimään ihan käsittämättömän paljon tän asian takia, mä en edes osaa sanoa tähän mitään, sen verran olen kyllä järkyttynyt...sen päätöksen olis pitänyt olla ihan selvä...
en muista, mutta oot varmaan ollut yhteydessä potilasasiamieheen?! mutta älä missään nimessä luovuta, jos vaan voimat riittää...sä olet joutunut kärsimään ihan käsittämättömän paljon, ja elämänlaatu on ollut ihan epäinhimillinen. tossa olis mun mielestä aihe kohta otta yhteys jo lakimieheen tms....siis en tarkota välttis mitään oikeusjuttua lekuria kohtaan, vaan sitä että saisit ne sulle ihan taatusti ja varmasti kuuluvat korvaukset kaikista hoitokuluista yms mitä sulla on turhaan mennyt ilman että olisit itse aiheuttanut yhtäkään niistä kuluista.
ethän sä sille mitään voi jos sua ei oteta hoitoon vaikka kuinka kerrot oireistasi yms...jo siinäkin on uusi vahinko että sulle on lyöty käteen aina vaan lisää niitä antibioottikuureja eikä ole pistetty eteenpäin hoitoon....

aivan käsittämätöntä touhua, ei tällasta sais edes tapahtua, ainakaan suomessa!!!!

kovin paljon jaksamista sulle priitta! kerro ihmeessä jatkossakin omasta tilanteestasi, jos vain voimia riittää! :)
 
Tapahtuu hoitovirheitä
Kuule nalle22 kyllä niitä hoitovirheitä tapahtuu myös Suomessa ja etenkin julkisen puolen laitoksissa. Juttua kannattaa jatkaa, mutta lakimiehen kanssa. Pienituloisena, jos olet saat hyvän juristin asiaasi ajamaan valtion varoista.
 
nalle22 ei kirj
kyllä mä tiedän itse hoitoalalla työskentelevänä, että niitä hoitovirheitä tapahtuu...
ja tiedän että toi perforaatio on yksi mahdollinen kohdunpoiston komplikaatio..
tarkoitukseni oli vain sanoa, että ei kannata jättää juttua tuohon, vaan viedä sitä eteenpäin niin kauan kuin tarve vaatii, jos vaan voimat riittää.
 
Löytyi tietoa
Kohdunpoisto ei ole riskitön toimenpide

Ylikorkalan mielestä ihmiset eivät aina ymmärrä toimen riskejä. Jos otetaan huomioon pienetkin riskit kuten haavatulehdukset, haavavuodot tai virtsatieinfektiot, niin jopa 20-30 prosentilla kohdunpoiston läpikäyneellä esiintyy tällaisia komplikaatioita. Vakavia komplikaatioita, joiden takia joudutaan tekemään uusi leikkaus esimerkiksi rakkoon tai suoleen tulleen reiän vuoksi, esiintyy 1-3 naisella sadasta leikatusta.
mtv3.fi
 
Luettavaa
Kohtuuton vahinko


Potilasvakuutuksesta voidaan korvata potilaan tutkimuksesta, hoidosta tai muusta vastaavasta käsittelystä aiheutunut kohtuuton vahinko riippumatta siitä, olisiko se voitu välttää toisin toimimalla.

Kohtuuttomuusarviointi tulee kysymykseen vain silloin, kun potilaalle on hoidosta aiheutunut pysyvä vaikea sairaus, vamma tai kuolema. Vaikeana pidetään sairautta tai vammaa, joka vastaa sosiaali- ja terveysministeriön ns. haittaluokituspäätöksen mukaisesti arvioituna vähintään haittaluokkien 7 – 8 mukaista haittaa. Lisäksi edellytetään, että seuraus on kohtuuton, kun otetaan huomioon aiheutuneen vahingon vakavuus, tutkittavan tai hoidettavan sairauden tai vamman laatu ja vaikeusaste, potilaan muu terveydentila, vahingon harvinaisuus sekä vahingon todennäköisyys kyseisessä yksittäistapauksessa.

Potilasvahinkolain tarkoittamalla tavalla kohtuuttomana pidetään vahinkoa, joka on huomattavassa epäsuhdassa hoidettavana olevaan sairauteen tai vammaan ja potilaan muuhun terveydentilaan. Mitä suurempi kyseinen epäsuhta on ja mitä suurempaa romahdusta vahinko merkitsee potilaan terveydentilaan, sitä selvemmin kyseessä on kohtuuton vahinko. Vakaviakaan komplikaatioita ei korvata, jos niiden riski on ollut asiantuntijan ennakoitavissa. Vakava hoidon seurauksena aiheutunut vahinko ei myöskään voi tulla korvattavaksi kohtuuttomana vahinkona hoidettaessa sairautta, joka hoitamattomana voi aiheuttaa kuoleman tai vaikean vammautumisen.
potilasvakuutuskeskus.fi


Sivun alkuun

 
priitta
Lämmin kiitos myötätunnostanne.
Nuo potilasvahinkokeskuksen "läpätykset" eivät kyllä minua lohduta tässä tilanteessa. Olen nyt saanut kokea sen, että potilasvahinkokeskuksessa asioista päättävä lääkäri ajaa vain kollegoittensa etua, ei potilaan etua. Siellä lääkärin tekemät virheet käännetään näköjään jopa potilaan syyksi. Eikä asiassa paina ollenkaan se, että leikkausvirheen tehnyt lääkäri on epikriisiinkin reiän todettuaan kirjoittanut, että kyseessä on selvä potilasvahinko. Eihän ne mitään merkitse, kun ne voi kumota uusilla lausunnoilla.
Olin tänään potilasasiamiehen kanssa puheissa ja hän kehotti tekemään valituksen asiasta. Tässä on tapahtunut niin monta virhettä tämän talven hoidon aikana. Jalkaan tulleesta hermovammastaakaan ei ole minkäänlaista mainintaa potilasvahinkokeskuksen papereissa. Eikä monesta muustakaan asiasta.
Ainoa asia, joka meni hyvin ja oikein tämän talven aikana, oli korjausleikkaus, siitä olenkin kiitollinen.
Yritän jaksaa vielä valitusta väsätä, vaikka tuntuu, ettei kertakaikkiaan jaksa. Kyllä nämä vajaa 6kk ovat vieneet voimani niin täysin, ovat ne olleet sellaista kärsimystä ja selviytymistaistelua, ettei sitä kertoa osaa.
rahallisesti minulla ei ole mitään mahdollisuutta viedä asiaa sen pitemmälle, tämä valitus on ainoa mahdollisuuteni saada oikeutta kohtuuttomille kärsimyksilleni. En kyllä uskalla enää edes toivoa, että oikeus tapahtuisi tässä asiassa. Olen niin raskaan kolauksen saanut eilen siihen asiaan, että en luota enää ollenkaan potilaan oikeuksiin missään asiassa. Potolas on täysin suojaton ja saa kärsiä yksin lääkärien tekemät leikkausvirheetkin.
 
Näin Suomessa
Suurin osa potilasvahinkoilmoituksista evätään

25.02.2008


Vuonna 2007 Potilasvakuutuskeskus teki korvausratkaisun 8357 potilasvahinkoilmoituksesta, joista korvattaviksi todettiin 2402 tapausta, eli hieman alle kolmasosa.

Potilasvakuutuskeskuksen mukaan korvattujen potilasvahinkojen osuus kaikista ilmoituksista on pysynyt samana koko 2000-luvun ajan. Vahinkoja ei keskuksen mukaan korvata tapauksissa, joiden hoidossa on noudatettu hyvän suomalaisen hoitokäytännön mukaista ammatillista osaamistasoa, vaikka toivottua hoitotulosta ei olisikaan saavutettu.

Suurin osa, eli noin 90 prosenttia korvatuista vahingoista oli hoitovahinkoja. Yleisimmät korvattavat hoitovahingot liittyivät Potilasvakuutuskeskuksen mukaan raajamurtumien leikkaukseen ja muuhun hoitoon sekä polven ja lonkan tekonivelleikkauksiin. Infektiovahinkojen osuus korvatuista tapauksista oli 7 prosenttia ja muiden vahinkojen 3 prosenttia.

Viidesosa korvatuista tapauksista oli tapahtunut yksityisellä, loput julkisella sektorilla. Ilmoitusten käsittelyaika oli viime vuonna keskimäärin 5,8 kuukautta.

Potilasvahinkokeskuksen tarkemmat tilastot ovat nähtävillä osoitteessa www.pvk.fi.


Lähde: Potilasvakuutuskeskuksen tiedote 25.2.2008
 
priitta
Kun lääkäri leikkausta tehdessään puhkaisee reiän lähielimeen, jonka takia potilas joutuu koko talven kestävään hirveään kärsimykseen, yötä-päivää jatkuvat kauheat invalidisoivat vaivat, yötkin vain 2-3 tunnin nukkumisilla, jättivaipat, vaippahousut, katetrit ym, yleisvointi- ja kunto romahtaa vaivojen takia täysin nollille, tulee iso korjausleikkaus, kahden viikon sairaalassaoloaika, ikuiset arvet, sairauskuluja 2000e ym ym, koko talven kestänyt kotiavun tarve, kaikki vain lääkärin tekemän leikkausvirheen takia, niin potilasvahinkokeskus katsoo, ettei ole tapahtunut minkäänalaista potilasvahinkoa. Kohtuuton kärsimys, yleisvoinnin ja kunnon menetys ja taloudellinen ahdinko, ei potilasvahinkokeskuksen mielestä mitään korvattavaa
Itkettää...
 
Älkää olko liian sinisilmäisiä
Tiedossa olevia riskejä ei yleensä korvata.Jos hoito on tapahtunut hyvän hoitokäytännön mukaisesti, ei korvausta makseta, vaikka lopputulos ei olisi hyvä. Tätä on nykyinen käytäntö.
 
Suomi on sika maa
Alkuperäinen kirjoittaja priitta:
Kun lääkäri leikkausta tehdessään puhkaisee reiän lähielimeen, jonka takia potilas joutuu koko talven kestävään hirveään kärsimykseen, yötä-päivää jatkuvat kauheat invalidisoivat vaivat, yötkin vain 2-3 tunnin nukkumisilla, jättivaipat, vaippahousut, katetrit ym, yleisvointi- ja kunto romahtaa vaivojen takia täysin nollille, tulee iso korjausleikkaus, kahden viikon sairaalassaoloaika, ikuiset arvet, sairauskuluja 2000e ym ym, koko talven kestänyt kotiavun tarve, kaikki vain lääkärin tekemän leikkausvirheen takia, niin potilasvahinkokeskus katsoo, ettei ole tapahtunut minkäänalaista potilasvahinkoa. Kohtuuton kärsimys, yleisvoinnin ja kunnon menetys ja taloudellinen ahdinko, ei potilasvahinkokeskuksen mielestä mitään korvattavaa
Itkettää...
Sanonta, että Suomi on oikeusvaltio on pelkkä vitsi!! Lääkärit saavat tehdä aivan vapaasti hoitovirheitä eikä heitä koskaan panna vastuuseen. Jos muurari muuraa huonon takan, hän joutuu aivan varmasti korvaamaan vahinkonsa. Onhan materiaali paljon tärkeämpää kuin ihminen. Ainut asia mitä voin sinua kehoittaa tekemään on se, että tee asiasta julkinen.Ota yhteyttä tiedotusvälineisiin, koskaan tälle riistämiselle, epäoikeudenmukaisuudelle ja vääryydelle ei tule loppua jos ihmiset salaavat lääkäreiden tekemät virheet. On aika vaatia oikeudenmukaisia päätöksiä. Lääkärit eivät ole Jumalia, vaan kansalaisten palvelijoita. Palvelijoita joiden kuuluu hoitaa potilaitaan hyvin ja huoella ja heillä pitäsi olla moraalia. Toivottavasti jaksat taistella. Älä anna periksi. Ota yhteyttä MOT:iin ja vaikka mihin, mutta älä jätä asiaa tähän.
 
äitinainen
Voi Priitta, mitä olet joutunut kestämään ja on todella väärin, ettet edes hoitokuluja saanut takaisin.

Toivon sinulle sydämestäni kaikkea hyvää ja paljon terveyttä koko loppuelämäksi!

Hyvää luettavaa, josta olen itse saanut voimia:
Louise L Hay: Muuta ajatuksesi, muutat elämäsi.

Toivon todella, että elämäsi ja kaikkien niiden elämä, jotka kivuista yms. ovat joutuneet kärsimään, olisi tulevaisuudessa kaikin puolin hyvä! : )
 
priitta
Lämpimät kiitokseni sinulle äitinainen! laitoin potilasvahinkolautakunnalle ratkaisusuosituspyynnön. Se on ainut mitä voi tehdä potilasvahinkokeskuksen kileteisen päätöksen jälkeen. lautakunnalta tuli kirje, että asian käsittely kestää 8kk. Ja että he pyytää lisäselvitystä asiasta. Siinäpä se, jos he pyytää reiän puhkaiseelta lääkäriltä lisäselvitystä, niin hänhän aivan varmasti jatkaa samalla linjalla selvitysten antamisessa kuin mitä on antanut keskuksellekkin. Että reuma altisti reiän syntymiseen ym ym. Jos lautakunta antaisi myönteisen päätöksen, se ei tarkoita, että saisin korvauksen, vaan asia palutuu sitten keksukseen uudelleen käsiteltäväksi ja korvaus tulisi sitten vasta, jos he pyörtäisivät keiielteisen päätöksensä. Elikkä ei kyllä ole toivoa siinä asiassa. Mutta olenpahan kuitenkin laittanut sen pyynnön, niin ei tarvitse sitten jälestäpäin miettiä, että oliskohan se auttanut. Väsytti kyllä ja tuntui niin pahalta koko asia, että en tahtonut millään jaksaa enää taistella sen asian kanssa.
Ei minulla ole vieläkään loppuneet leikkauksen jälkeiset vaivat. Hiivatulehdus on ollu jo 8kk, olen niin monenlaiset kuurit käyttänyt siihen ja syönyt pitkiä tablettikuureja ja ei parane. Parhaillaankin olen taas yhdellä puikkokuurilla. Koko ajan on tullut kuluja lisää siitä joulukuun leikkauksesta asti. Limakalvoja niin kirvelee pelkkä vesikin. En tiedä, että miten tuon saisi paranemaan, alkaa tuntua jo toivottomalta.
 
xxxxyyyy
Ikävä tarina tosiaan! En halua lisätä kiviä kuormaan, mutta ikävä kyllä maksettavat korvaussumma t- silloin kun meillä nyt jotain yleensäkään korvataan - ovat suorastaan loukkaavan pieniä. Joitakin tuhansia euroja korkeintaan.

Noin yleisesti tämä kannattaisi pitää mielessä kun meillä aina naureskellaan Jenkkien hurjille korvausvaatimuksille. Hoitovirheistä pitäisi seurata niin tuntuva korvausvastuu, että myös julkisella puolella olisi intressiä pyrkiä välttämään niitä kaikin keinoin. Nyt yleinen asenne on olkapään kohautus ja 'sattuuhan näitä'...
 
Kokemuksia
Ikävää luettavaa. Ystävättäreni melkein kuoli, kun kohdunpoiston yhteydessä lääkäri puhkaisi paksunsuoleen reiän, eikä huomannut sitä. Vasta seuraavana päivänä, kun ystävättärelle nousi hurja kuume ja kauheat vatsakivut, huomattiin reikä suolessa.

Tehtiin vatsa-avanne pariksi kuukaudeksi ja paksusuolta lyhennettiin. Sairaalassa meni muutama viikko ja kotona kuukausia toipumiseen. Osaston hoitaja oli kuiskannut, että ei ole ensimmäinen tällainen moka leikanneelta lääkäriltä. Korvausanomus on vetämässä. Ja sama lääkäri tekee edelleen kohdunpoistoja.
 
priitta
Niin se on, että terveydenhuollossa potilas on heikoilla, jos lääkäri tekee hoitovirheen. Se väännetään vaikka millä keinolla potilaan omaksi syyksi. Niinkuin minunkin tapauksessani kävi, jota en olisi kyllä osannut edes kuvitella, että niin voidaan tehdä. Se tuntuu tosi pahalta, että potilasta ei suojaa mikään. Sanoinkin leikanneelle lääkärille kielteisen korvauspäätöksen saatuani, että tämän myötä minulla meni kyllä usko lääkäreitten tekemisiin ja potilaan oikeuksiin. Että kun päivänselvästä leikkausvirheestään hän voi antaa sellaisia lausuntoja potilasvahinkokeskukseen, että koko tapaus onkin potilaan syytä. Otin tässä yks päivä yhteyttä sinne keskusairaalaan ja kerroin, että sairastan yhä sen joulukuisen leikkauksen jälkivaivoja. Sanoin, että en taas saa kotipitäjästä eteenpäin lähetettä, niin oli pakko taas itsellä soittaa suoraan sinne. Aikoivat laittaa ajan tulemaan postitse, että saan käydä siellä naistentautien polilla. Tänään aika tuli, lokakuun lopussa saan mennä käymään siellä. Se tuntuu uskomattomalta, että vuosi on kohta ollut tätä jatkuvaa sairastusta. Lokakuussa on myös virtsarakon korjausleikkauksen kontr keskussairaalassa.



 
adenomyoosi-65
Voimia sulle taisteluun oikeuksiesi puolesta.Mitähän sanotaan em.ihmisoikeuslaissa. Sos- ja terveysministeriössä voitais pohtia uudelleen mihin asti voidaan ihmisen käsittelyssä mennä.Lastensuojelussa on menty suuntaan; jos kurittaa lasta joutuu tilille?
Eikö joku taho voi tutkia niitä vahinko prosentteja,mitkä ne oikeasti on? eli kuuluisit vähemmistöön ja olisit oikeutettu korvauksiin.kopioita ja paperisotaa kaiken keskellä.Kyllä elämä on raakaa peliä.Ei edes anteeksipyyntöä monessakaan paikassa.
 
me too
Alkuperäinen kirjoittaja endometrioosi:
Olin kuukausi sitten kohdunpoistoleikkauksessa adenomyoosin takia ja vatsaontelossakin oli endometrioosia, ja kaikki meni hyvin, toipuminen köpötellessä niinkuin muillakin. Nyt kun olisi aika kuukautisten niin olen kaksi päivää kipristellyt ihan samanlaisten kuukautiskipujen kanssa kuin ennenkin, tosin ilman vuotoa. Onko kellään ollut vastaavaa?
Ei ole vastausta sinulle tarkalleen antaa,mutta kun olen käynyt valittelemassa lääkäreillä kipuja niin ovat väheksyneet niitä ja yksi heistä sanoi kipujen johtuvan kohdun supistelusta(vuodot miten sattui).Yleensä en ole kipuillut kuin vähän selästä ennen kk(pillerit jätin pois hormoonitestiä varten, kun luulin että sillä selviäis.Nyt en ole hetkeen päässyt kävelemään kunnolla kun kipulääkkeet ei oikein tehoa joten… Nyt haluaisin esittää muutaman kysymyksen kokeneelta. Kiinnostaa miten käytännössä adenomyoosileikkaus etenee? (eroaako endosta) Kipulääkitys ja kotiutus seremonia ?. Ma.22 on Leikkaavan lääkärin tutkimus ja labra. Ke 24 leikkaus päivystyspolilla seinäjoella.On peloteltu että kipeä on eikä saa ojennella tai kumartuilla.Tarvit(sen)ko apuvälineitä arjessa ? Muuten löysin hyvän listan miten varautua leikkaukseen ja kotiinpääsyyn.Näiltä sivuilta olen kerännyt ruokalistaa :)

 

Yhteistyössä