Kohdunpoiston komplikaatiot

  • Viestiketjun aloittaja priitta
  • Ensimmäinen viesti
leikkaus ohi..
Verilettuja tuotinkin kaupasta. Ajattelin niitä syödä. Syön aina ruisleipää joten senkin puolesta ajattelin, että hyvä asia.

Tuo kauppakassi oli kyllä hyvä. :) On hyvä kun jaksaa vetää huumoria silloinkin kun tuntuu rankalta. Päivä kerrallaan jatketaan!

 
niina athens
hei kaikille Kreikasta. Avoleikkaus 2 viikkoa sitten ja luettuani monta tarinaa, olen onnellinen, etta olen superkunnossa. Ei sattunut lainkaan, silla antoivat morfiinia ja leikkaussalissa asetettiin epidruaali backster valmiiksi ja 2 tunnin kuluttua leikkauksesta letkulla meni laaketta selkaytimeen. Se otettiin pois seuraavana paivana, ei lainkaan kipulaakkeita ja 8 paivan jalkeen, lensin Thessalonikista Ateenaan.Kavelen ulkona, ajan autoa ja yritan totuuttautua olemaan ilman kuukautisia. Minulta loydettiin solumuutoksia kohdunkaulassa ja kaikki tapahtui hyvin nopeasti. Nyt geelia kasivarsiin.... eika tukkaan. TSEMPPIA KAIKILLE ja miljoona kiitosta kun kirjoitatte... tuntuu paremmalta kun lukee suomalaista tekstia.
 
Niina Athens
Alkuperäinen kirjoittaja niina athens:
hei kaikille Kreikasta. Avoleikkaus 2 viikkoa sitten ja luettuani monta tarinaa, olen onnellinen, etta olen superkunnossa. Ei sattunut lainkaan, silla antoivat morfiinia ja leikkaussalissa asetettiin epidruaali backster valmiiksi ja 2 tunnin kuluttua leikkauksesta letkulla meni laaketta selkaytimeen. Se otettiin pois seuraavana paivana, ei lainkaan kipulaakkeita ja 8 paivan jalkeen, lensin Thessalonikista Ateenaan.Kavelen ulkona, ajan autoa ja yritan totuuttautua olemaan ilman kuukautisia. Minulta loydettiin solumuutoksia kohdunkaulassa ja kaikki tapahtui hyvin nopeasti. Nyt geelia kasivarsiin.... eika tukkaan. TSEMPPIA KAIKILLE ja miljoona kiitosta kun kirjoitatte... tuntuu paremmalta kun lukee suomalaista tekstia.
 
priitta
Kaikkea hyvää sinulle sinne Kreikkaan. Se selkään laitettu kipulääkitys onkin paras mahdollinen kivunhoito leikkauksen jälkeen. Minullekkin olisi laitettu sellainen, mutta kun selkääni on leikattu 3 kertaa, niin ei voi laittaa sitä. Minulla oli suoneen laitettu kipupumppu, josta piti itse painaa aina kipuääkettä. Ensimmäisen yön olin todella kipeä, kun en tiennyt, että paljonko sitä pumppua saa painella. Toisena päivänä sain hoitajilta tietää, että sitä saa painaa aina kun tarvitsee ja että se ei anna yliannostusta, kun siihen on määritetty kuinka paljon tunnissa kipulääkettä voi ottaa.
 
aapee__
Hei,
Mulla ois ylihuomenna edessä avoleikkaus myoomien vuoksi, pari tosi järkälettä ja useita pieniä. Kohdunpoisto VOI olla edessä ja sit on kriisi, sillä vauvahaaveita oli. Olen alle 30 vee.
Pelkään leikkausta, tiedän siitä vähän, eilen kävin preoperatiivisessa ja ihmeen vähän sain tietoa. En ees tiiä kuka mut leikkaa. Katetrit sun muut inhottaa, pelottaa jne. Olenko leikkauspöydällä jalat levällään vaikka avoleikkaus? Mulle tulee kai kipupumppu, onko millainen? Kai siellä on kunnon esilääkitykset, sillä meikäläiselle ei ihan pikkunapit tehoa? Häät ois tossa 19.7, voisko kuvitella, että oon siinä kuosissa, että ne onnistuu?
Kiitti jos joku vastaa.
 
leikkaus ohi..
aapee, iso tsemppi sulle leikkaukseen!! Tiedän miltä tuntuu jännittää ja odottaa. Sinut nukutetaan niin eikö ole ihan sama missä asennossa pöydällä pötkötät? :) Se on äkkiä ohi, menee nukkuessa ja heräät niin takuulla kipulääkettä saat. Minulla on käsitys että nykyisin hoidetaan todella hyvin kipua. Ainakin itse sain kun pyysin.

Minun leikkauksesta on viikko ja olen köpötellyt täällä kotona jo viisi päivää. Sairaalassa ehdin olla kaksi päivää. Tosin minulla olikin tähystysleikkaus. Mutta äkkiä se aika menee ja ihmeesti sitä kuntoutuu. Myoomia poistellaan niin paljon, että taitoa luulisi asiaan ainakin olevan. Minä ainakin luotan lääkäreihin. Jokainen lääkäri tekee parhaansa.

Onnea sinulle matkaa ja kaikkea hyvää. Tule kertomaan miten meni kun tokenet.
 
aapee__
Joo onhan se toki niin, että sama se miten siellä leikkauksessa köllötän, tosin mulla kramppaa jalat herkästi jo gynepöydällä ollessa... Kipulievitystä varmaan tulee, en epäile.
Kuinkahan pitkä lie sairasloma tulee pelkistä myoomien poistosta, NOIN? ja kuinka pitkä jos kohtukin joudutaan poistaan? Vastatkoon kokemuksen omaavat... Kuukaus toki ainakin, mutta voiko venyy kahdeks, niinku joku vaivainen kerran väitti. tosin ei kai ollut oikein huolehtinu itestään...
PELOTTAA HEMMETISTI!!!
 
leikkaus ohi..
aapee, avoleikkauksen sairausloma on sairaalan esitteen mukaan 4-6 viikkoa. Tähystys 2-3 josta mulla tuli 3 viikkoa.
Eli riippuu varmaan aika paljon tapauksesta/tilanteesta. Niin ja nämä oli kun kohtu poistetaan, leikkauksen saiausloma aikoja. Kerro ihmeessä kun meet, niin jalkojesi kramppaamisesta. Kyllä ne varmasti ottaa kaikki tuollaisetkin huomioon. Itse kerroin siitä miten huonovointinen olen aina ollut kun nukutetaan ja nyt säästyin pahoinvoinnilta kokonaan. Asia huomioitiin. Totta kai sinua pelottaa, niin pelotti minuakin. Mutta sinä olet osaavissa käsissä siellä!
 
priitta
Kun menet sairaalaan, leikkaava lääkäri haastattelee sinut, samoin anestesialääkäri. Heille voit kertoa kaikki asiat, jotka huolettaa tai pelottaa. Pahonvoinnin varalta on hyvät pahoinvoinnin estolääkeet, jotka annetaan, ettei pahoinvointia tule. Selkään laitettavasta kipupumpusta menee koko ajan kipulääkettä tasaisesti, niin kiputiloja ei tule. Jos kipupumppu laitetaan menemään suoneen, siitä voi itse aina painaa, kun lääkettä tarvitsee. Kummassakin tapauksessa itse pumppu on pöydällä vieressäsi.
Katetri ei ole mukava kapistus, mutta kyllä sen kanssa sairaalaoloissa pärjää. Minulla oli 2vk sellainen. Kun olet nukutettuna leikkauspöydällä, olet niin hervottomassa tilassa, ettei krampeista ole sinulle vaaraa. Esilääkityksen saat jo osastolla, että se ehtii vaikuttaa ennen leikkaussaliin menoa.
 
aapee__
Kiitti teille, Priitta ja leikkaus ohi, vastauksistanne. Vähän helpottaa oloa.... Tää päivä töissä on menny kyllä vähän heikosti, ei jaksa keskittyä ja aika ei kulu. Sama juttu varmaan illalla...
Mites muuten, häät ois leikkausen jälkeen 3 kk päästä tai reilu kolme kuukautta. Kai mä siihen mennessä oon kuosissani, että pystyn naimisiin menemään? Noin niinkun arvellusti? Lääkäriltä toki tuonkin kysyn, mutta täältä kun löytyy asiantuntevia ihania ihmisiä niin kiva ois teiltä tietää, missä kuosissa oon kolmen kuukauden päästä, jos leikkaus menee ihan hyvin.
 
priitta
Niin, siitä katetrista vielä. Kohdunpoistoleikkauksen jälkeen ei ollut katetri kuin seuraavaan päivään vain. Nyt tämän kohdunpostossa tulleen virtsarakko fistelin korjausleikkauksen jälkeen oli 2 vk.
 
Jo kymmenen vuotta ilman
Samoin täältä tsemppiä vaan kovasti leikkaukseen! Kuten on ollut täälläkin puhette, niitä onnistuneita operaatioita tehdään luonnollisesti päivittäin, mutta ne vähän ikävämmät jututhan en on mitkä puhututtaa.
Itsellä on jo yli kymmenen vuotta ihanan huoletonta - kohdutonta ja veretöntä vuotta. Okei, onnekseni oli lapset jo saatu, kun vähän yli kolmekymppisenä piti jättimyomien takia kohtu poistaa.
Tähystyksellä ja alakautta tehtiin operaatio.

Kaikki menee varmasti sinullakin hyvin. Se vaan kannattaa huomioida, että kyseessä on kuitenkin iso leikkaus. siksi kannattaa "antaa armoa itselleen" eli älä turhaan yritä olla liian reipas ja urhea, vaan malta levätä ja antaa kroppasi parantua. Syö kipulääkkeitä niin paljon kuin vaan saat, miksi turhaan pitäisi kärsiä kivusta. Varmasti toivut avoleikkauksestakin ihan hyvin niin että olet takuulla häissäsi ihan täysissä sielun ja ruumiin voimissa!

 
Niina athens
aapee ala pelkaa yhtaan. Katetri ei satu lainkaan, et tunne sita ja poistokaan ei satu . Esilaakitys on sellainen kiva olotila ettei ajattele mitaan, ei ole stressia..sita vaan on olemassa. Avoleikkaukksessa jalat ovat suorana aivan kuin nukkuisit. Naimisiin voit menna vaikka viikon kuluttua.... menisin itse jos olisi vain mies. . onneksi ei ole silla en halua edes ajatellakkaan sexia. Priitalle terveisia ja syo hyvin etta tulet kuntoon. AAPEE ihan samoja asioita ajattelin kuin sinakin ja kun eivat selostaneet tarpeeksi taalla Kreikassa, soitin aina Suomeen ja tarkastin asioita sieltapain. Lippu korkealle ja MUISTAKAA, ETTA SUOMALAISILLA ON S I S U A. . . rutiinileikkaus
 
endometrioosi
Olin kuukausi sitten kohdunpoistoleikkauksessa adenomyoosin takia ja vatsaontelossakin oli endometrioosia, ja kaikki meni hyvin, toipuminen köpötellessä niinkuin muillakin. Nyt kun olisi aika kuukautisten niin olen kaksi päivää kipristellyt ihan samanlaisten kuukautiskipujen kanssa kuin ennenkin, tosin ilman vuotoa. Onko kellään ollut vastaavaa?
 
priitta
Olisko se endometrioosi syynä kipuihin? Jäikö sitä vielä jonnekkin? Sehän reagoi niinkuin kohtukin reagoi kuukautisiin.
Itselläni munasarjat jätettiin paikoilleen ja olen huomannut, että siihen aikaan kuukaudesta, kun kuukautisen pitäisi olla, tulee samanlainen olotila, kuin aiemminkin. Kipuja ei ole, mutta rinnat ovat silloin arat ym.
Kävin ensimmäistä kertaa itse ajamassa autolla, nyt onnistui hyvin. Ja kävin tänään eka kertaa tälle talvelle saunassa. Eipä ole aiemmin voinut kohdunpoiston jälkeen saunoa.
 
myoomat
Luin vasta nyt priitta kirjoituksesi. Hienoa että voit jo paremmin, kun tuollainen epätietoisuus parantumisesta on kauhean raskasta.
Minut leikattiin avoleikkauksella viikko sitten tiistaina. Kohtu myoomoineen painoi melkein 600 g.
Leikkaus meni kirurgin mukaan tosi hyvin. Yhtä myoomaa oli jouduttu irrottelemaan peräsuolesta, kun se oli jotenkin kiinnittynyt siihen. Lääkärin mukaan suoleen ei tullut mitään vaurioita.
Itse olin jotenkin helpottuneempi, kun kuulin joutuvani avoleikkaukseen. Ajattelin ettei siinä sörki vahingossa vääriin paikkoihin.
Olen ollut kotona neljä päivää. Olo on ihan hyvä, vaikka maha on vielä arka ja turvonnut. Kuumetta ei ole, eikä särkyä. Pystyn kävelemään ulkonakin aika hyvin.
Minua vaivaa se, että murehdin kaikki asioita liikaa etukäteen. Pelkään vielä veritulppaa tai haavatulehdusta. Miesystäväni ei tunnu ymmärtävän leikkauksen suuruutta, vaan toteaa välillä eikö tuo ole ihan pikkuleikkaus. Itsestäni avoleikkaus 20 cm haavalla on vakava asia.
 
onneton onkija
Minulta poistettiin kohtu ja myooma (painoi 3 kg) vuosi sitten. Haava reilu 30 senttiä. Vaivoja on edelleen, haava tumma ja paksu. Lääkäri sanoi, että voi viedä useita vuosia ennen kuin haava on ohentunut ja vaalennut,ei välttämättä koskaan. Jos saisin uuden mahdollisuuden, en menisi siihen leikkaukseen. Älkää antako poistaa kohtua!!!!!
 
onneton onkija
Alkuperäinen kirjoittaja myoomat:
Eikö kolmen kilon myooma paina jo muita elimiä, kuten virtsarakkoa ja suolistoa. Onko sinulla vielä kipuja vai millaista muuta vaivaa sinulla on haavan lisäksi.
Ei painanut, ei mitään oireita,eikä vaivannut mitenkään. Kipuja on välillä haavassa ne saattaa olla kramppaavia välillä, kaikki asennot ei ole hyväksi, puutumista koko selän alueella,välillä käsivarteen asti. Leikkaus haava on todella paksu ja se on joistakin kohtaa hyvin tummanruskea. Lääkäri sanoi, että ne on vain leikkauksesta johtuvia vaivoja ja menevät muutaman vuoden kuluttua pois tai ainakin ehkä lieventyvät.
 
priitta
Kiitos muistamisesta sinulle "myoomat". Eihän ne pikkuleikkauksia ole leikkaukset, kaikki eivät sitä todella ymmärrä. Itse olin 2vk sairaalassa tämän korjausleikkauksen jälkeen ja kun tulin tosi heikossa kunnossa kotiin, sain tuttavalta sähköpostia, että turhasta ei kannata "valittaa". Kyllä siinä menee suu suppuun ja sitä ajattelee, että tohtiiko kenellekkään kertoa vaikka kuin huonossa kunnossa olisi. Siinä jotenkin hätkähti, että kaikki eivät ymmärrä millaisessa rääkissä olen ollut koko talven.
Sellaista se elämä on.
Mutta nyt kun varot nostamisia ja kiertoliikkeitä toipumisajan, niin kyllä se varmasti hyvin menee. Ja käy aina ulkona kävelemässä, että saat raitista ilmaa ja samalla kunto nousee eikä tule kiinnikkeitä leikkausalueelle. Minullakin on komea vetoketju mahan halki, kyllähän niistä väkisin ikuiset jäljet jää. Kun kohdussa on isoja myoomia tms, ei aina ole muuta vaihtoehtoa kuin poistaa koko kohtu. Täytyy vain luottaa siihen mitä asiantuntijat sanoo. He tietävät mikä on paas vaihtoehto missäkin tilanteessa.
Minulla on ensiviikon keskiviikkona naistentautien polille kontrolliin meno. Toisaalta tuntuu, että ihan turhan takia, mutta olen ajatellut, että voinpahan kertoa siellä heille, että mitä kaikkea vaurioita siinä heidän leikkauksessaan tuli. Sitten sitä seuraavana keskiviikona on urologian polilla tähystys ja stentin poisto.
 
aapee__
Hei!
Leikkaukseni oli siis 10.4 ja kotiuduin eilen. Kohtu säilyi, yksi pieni myooma jouduttiin jättämään verenvuotoriskin takia.
Kotona olo on vaikeaa, ulos en pääse, koska hissitön kolmas kerros estää sen. Haavan alue on turvonnnut, huomenna tikit pois. Kuinka kauan kidun tässä turvotuksessa, kuukauden, ylikin? Haava on noin 15 cm ja lääkärin mukaan siisti, toivottavasti saan pysymään siistinä.
Huonot ohjeet sain kotiin lähtiessä. Täällähän puhetta ollut nostelusta jne, ei minulta semmoista kielletty, tosin vältän toki, koska täällä ihmiset neuvoneet.
Minua vaivaa tuo virstajuttu, johon lääkäri ei ottanut oikein kantaa. Eli, kauan on oletettavissa virstaongelmia, lähinnä kirvelyä kun aloittaa virtsaamisen? Katetri oli sen yhden yön.
 
Lääkäreitä syvästi inhoava
Alkuperäinen kirjoittaja aapee__:
Hei!
Leikkaukseni oli siis 10.4 ja kotiuduin eilen. Kohtu säilyi, yksi pieni myooma jouduttiin jättämään verenvuotoriskin takia.
Kotona olo on vaikeaa, ulos en pääse, koska hissitön kolmas kerros estää sen. Haavan alue on turvonnnut, huomenna tikit pois. Kuinka kauan kidun tässä turvotuksessa, kuukauden, ylikin? Haava on noin 15 cm ja lääkärin mukaan siisti, toivottavasti saan pysymään siistinä.
Huonot ohjeet sain kotiin lähtiessä. Täällähän puhetta ollut nostelusta jne, ei minulta semmoista kielletty, tosin vältän toki, koska täällä ihmiset neuvoneet.
Minua vaivaa tuo virstajuttu, johon lääkäri ei ottanut oikein kantaa. Eli, kauan on oletettavissa virstaongelmia, lähinnä kirvelyä kun aloittaa virtsaamisen? Katetri oli sen yhden yön.
Kun minulta poistettiin kohtu, sairaalasta lähtiessä annettiin ohjeet mitä tehdä jos ja kun saa sairaalabakteerin. Katetri minullakin oli vain yhden yön.Kun tulin kotiin sairaalasta, alkoi virtsaaminen kirvelemään ja kävi niin kuin veikkasivat, että sain sairaalabakteerin. Ikävintä jutussa oli kuitenkin se, että kun soitin terveyskeskukseen (mihin käskettiin ottaa yhteyttä jos oireita), niin sairaanhoitaja sanoi minulle, että tuollaiset oireet eivät ole aina virtsatulehduksia vaan hyvin usein SUKUPUOLITAUTEJA!!! Sanoin sille, että kuule ämmä olen ollut sairaalassa isossa leikkauksessa ja se bakteeri/virus mikä liekin niin on tullut sieltä, eikä mistään muualta. Koskaan aiemmin ei ole ollut virtsatulehduksia eikä koskaan ole ollut sukupuolitauteja. Sitten hoitaja alkoi kakomaan puhelimessa, että hänpä yrittää saada sinulle lääkkeet ja plää plää. Sain 5 päivän antibioottikuurin ja vaiva meni sillä ohi.

Leikkauksesta on kohta vuosi,haava on aina vain turvoksissa eikä meinaakaan pienetä.
Kukaan ei minuakaan kieltänyt nostelemasta mitään. Kaikilla vain tuntui olevan kiire pistää potilas pihalle.Haavaa pitää muistaa suihkuttaa muutamia kertoja päivässä, jotta siihen ei tule bakteereja. Kohdunpoiston jälkeisiä vaivoja vähätellään ja lääkärit vain kohauttaa olkapäitään. Kyllä ne oireet loppuu, voi mennä parikin vuotta. Näitä asioita ei vain kerrota ennen leikkausta. Enkä ymmärrä sitäkään, että vaikka itse sanoin ennen leikkausta, että en halua että kohtu poistetaan. Niin lääkäri poisti sen kuitenkin!!! Eikä ollut syöpää tai mitään muutakaan vaarallista kasvainta. Oli kuulemma vain niin iso myoma, että poisti samalla kohdun. Ilmeisesti oli lääkärin taidoille liian vaativa leikkaus tai sitten ruokatunti oli tulossa, kun hänelle helpoimman ratkaisun teki.
 
myoomat
Minulla ei tullut kirvelyä katetrin poiston jälkeen. Paras olisi antaa virtsanäyte, kun menet huomenna tikkienpoistoon. Jos se nyt onnistuu terveyskeskuksessa ilman lääkärin lähetettä. Kyllä portaitakin voi kävellä, jos sen tekee varovasti. Itselläni tosin vain n. kahdeksan porrasta.

Minulta poistettiin tänään viikko leikkauksesta tikit ja haava näytti kuulemma hyvältä. Jostain poliklinikan nettisivuilta löysin tiedon, ettei haavaa saisi enää samana päivänä suihkutella, jotta tikin reiät umpeutuvat. Terkkari tosin sanoi, että samana päivänä voi kastella. Maha on turvoksissa ja arka, mutta pystyn kävelemään hyvin ulkona.
Ei ne siellä sairaalassa kyllä kovin perusteellisesti neuvoneet. Tuntui että halusivat lähettää mahdollisimman nopeasti vain kotiin.
 
priitta
Kateri altistaa pissatulehduksille, mutta ei aina. Itselläni oli nyt korjausleikkauksen jälkeen kateri 2vk ja vieläkin kirvelee pissatessa, vaikka sen poistosta on jo yli 3vk. Tulehdusta ei ole, se on tarkistettu. Limakalvot vain jotenkin ärsyyntyi katerista. Neuvoivat laittamaan Bepanthenia avuksi siihen asiaan.
Turvotus mahassa kestää aikansa. Minulla alkaa kohta olla suht normaalin näköinen maha, kun siitä isosta korjausleikkauksesta on nyt vähän yli 5vk. Mahani on ollut kuin viimeisillään raskaana olevan näköinen. Kivut sisällä loppuvat viimeistään sitten, kun tikit sulavat sisuksista. Lääkärini sanoi, että 3-4vk ovat hankalimmat yleensä aina, sitä ei tarvitse säikähtää. Itse haavan arpeutuminen ja turvotus on yksilöllistä, minulla helottaa vielä tulipunaisena ja paksuna.
Se helpottaa, kun saa tikit pois haavasta, eivät sitten ne kiristä ja kisko enää.
Kohdunpoistoleikkauksen jälkeiset ohjeet lehtisessä ovat:
"Sairaslomaa saatte leikkaustavasta riippuen 2-5vk. Toipuaksenne leikkauksesta hyvin, välttäkää fyysistä ponnistelua, raskaiden esineiden nostamista ja kantamista sairausloman ajan. Päivittäinen liikkuminen ja liikunnan lisääminen ja monipuolistaminen nopeuttavat toipumistasi leikkauksesta. Saunoa voi viikon kuluttua leikkauksesta. Ammeessa kylpeminen ja uiminen ovat kiellettyjä muutaman viikon ajan. Päivittäisestä alapesusta ja hyvästä hygieniasta huolehtiminen on tärkeää."
 

Yhteistyössä