Vaikea kysymys... Miten siis avatua, vai avautuako ollenkaan?
Osa tietää meidän tilanteen (hyvin pieni joukko), mutta ei moni. En oikein halua kertoa. Tämä luo paineita. Huomaan, että alan etääntyä ihmisistä, jotka eivät tästä tiedä, ja koen yksinäisyyttä... En tiedä, mitä tehdä. Keskusteluapua oon onneksi saanut, mutta tuntuu välillä, että sitä pitäisi olla paljon enemmän. Varmaan johtuu siitä, että kun olen vasta viime aikoina vähän tullut lapsettomuuden "kaapista ulos", puhumisen tarve olisi loputon. Seuraavana päivänä siitä, kun olin keskustelemassa, oli taas sellainen olo, että pitäisi päästä jhollekin juttelemaan... On tää rankkaa.
En oikein haluaisi monelle kertoa. Pelkään, ettei osata suhtautua. Että ruvetaan neuvomaan, vedetään esiin "ajattele positiivisesti" -korttia jne. Ei helvata! tuollaista en nyt kaipaisi. Oon joillekin kertonut perheessäni, joten kaikki varmaankin tietää.. Ehkä siksi olen ollut niin onnekas, että kukaan ei ole kysellyt mitään. Mutta tänä jouluna pelkäsin sitä kovasti. Mutta onneksi turhaan. Olen nyt ollut niin vereslihalla tämän kanssa, etten olisi jaksanut yhtäkään kyselyä.
Jos ensi jouluna on yhtä rankkaa, en tiedä, haluanko olla täällä joulun. Yleensä en halua matkustaa minnekään jouluna. Rankkaa siksi, että siskot saa lapsia, ja me ei. Ja sitten ollaan jossain sukujutuassa yhtä aikaa, me ja ne siskot lapsineen... Ja rankkaa siksi, että pelkään niitä kyselyjä. Yksi perhejuhla on tulossa ensi vuoden alussa. Katsotaan, olisinko siellä vai "sairaana" kotona...
Sammale, ei oo sulla helppoa. Pystyisitkö sanomaan kyselijöille, että asia ei heille kuulu? Eihän se oikeasti kuulukaan heille, miksi teillä ei ole lasta, Ihan sama, onko lapseton omasta tahdosta vai ei. Se ei muille kuulu.