Kirjallisuus-tietovisa

  • Viestiketjun aloittaja pöllö
  • Ensimmäinen viesti
sim
Kyllä kyllä. Julius oli heräämässä jo toista tai kolmatta kertaa. Hänen korviinsa, suoraan rumpukalvoihin koputettiin ja se ääni sattui. Ääni tuli ulkoa, ikkunanpuitteesta. Heti kun se lakkasi, hän veti tyynyn paremmin niskansa alle, vajosi hervottomana takaisin, painui tiedottomuuteen kaikki raajat loitolla ruumista, kuorsaus valmiina kurkussa.
 
vuh
Alkuperäinen kirjoittaja vuh:
Oliskos tässä vähän enemmän haastetta?


Niin pitkään usko elämään kestää, siihen mikä on haurainta elämässä - tosielämässä tietysti - että tämä usko katoaa lopulta. Ihminen, joka kerta kaikkiaan on uneksija, on päivä päivältä tyytymättömämpi kohtaloonsa, ja hän tuskin kykenee käsittelemään esineitä, joita hänet on opetettu käyttämään ja jotka hän on saanut haltuunsa välinpitämättömyyttään tai ponnisteluillaan, ponnisteluillaan melkeinpä aina, sillä hän on suostunut työskentelemään, ainakaan hän ei ole kieltäytynyt koettelemasta onneaan (siis mitä hän onneksensa nimittää!).

Tiedän, että olette viettäneet siellä unettomia öitä, koska tämä pätkä on vielä paljastamatta :D Eli olen itse siis niin kärsimätön, etten jaksa enää odottaa arvaajaa. Kyseessä oli André Bretonin Surrealismin manifesti! :)
 
jvv
Alkuperäinen kirjoittaja Teelikamentten:
multa loppuu kohta kirjat hyllystä, mutta tässä vielä pari pätkää:

1. Nimeen Pyhän Neitsyen, meidän Taivaallisen Kuningattaremme, Pyhän Annan ja viisaan Pyhän Katariinan, minä, Lydia, nahkurimestari Markin hyvämaineinen leski Lakson kaupungista, vannon totta kertovani niistä asioista, jotka kolme ajastaikaa sitten sattuivat ja joista kuultavaksi tuotu olen.
Irja Rane: Naurava neitsyt?
 
"The naked child ran out of the hide-covered lean-to toward the rocky beach at the bend in the small river. It didn't occur to her to look back. Nothing in her experience ever gave her the reason to doubt the shelter and those within it would be there when she returned."
 
"Valittavasti ja ikään kuin toivottomana hän alkoi yhtäkkiä ulista horjahdellen kömpelösti sinne tänne - etsi emoaan. Silloin isäntä nosti hänet syliinsä ja työnsi pikkuiseen suuhun tuttipullon jossa oli maitoa."
 
Alkuperäinen kirjoittaja Gwenhwyfar:
"The naked child ran out of the hide-covered lean-to toward the rocky beach at the bend in the small river. It didn't occur to her to look back. Nothing in her experience ever gave her the reason to doubt the shelter and those within it would be there when she returned."
Tulee mieleen The Clan of the Cave Bear, siis Jean Untinen-Auelin Maan lapset -sarjan avaus ( ja ainoa hyvä, in my opinion )
 
Molemmat oikein :)

Tässä sit seuraava:

"Between 7:30 and 8:30 every morning except Sundays, Johnnie Butt made the round of the village of Chipping Cleghorn on his bicycle, whistling vociferously through his teeth and alighting at each house or cottage to shove through the letter box such morning papers as had been ordered by the occupants of the house in question from Mr. Totman, stationer, of the High Street."
 
Ja toinen:

"My pen falters, then falls from my knuckly grip, leaving a worm's tail of ink across Fewdren's paper. I have spoiled another leaf of the fine stuff, in what I suspect is a futile endeavour. I wonder if I can write this history, or if on every page there will be some sneaking show of a bitterness I thought long dead."
 
jvv
Alkuperäinen kirjoittaja Gwenhwyfar:
Molemmat oikein :)

Tässä sit seuraava:

"Between 7:30 and 8:30 every morning except Sundays, Johnnie Butt made the round of the village of Chipping Cleghorn on his bicycle, whistling vociferously through his teeth and alighting at each house or cottage to shove through the letter box such morning papers as had been ordered by the occupants of the house in question from Mr. Totman, stationer, of the High Street."
Tää on pakko olla joku Neiti Marple...
 
Kolmas:

"Metallisäiliön vesi loiskahti ja laitaa pitkin norui pieni puronen, joka nurkan saavutettuaan kuivui. Väreilevä vedenpinta välkehti sähkövaloissa kuin säröytynyt peili, kuin märän harlekiinipuvun silmissä vilistävät vinoneliöt, yhtenä hetkenä himmeänä kuin kivi seuraavana välähtäen leikkausveitsen lailla. Siellä täällä pinnalla välkkyi virtsaviiruja ja sylkirihmastot kelluivat mätimäisen mehevinä kuin vihjaillen - jos joku läsnäolijoista olisi ollut altis vihjailuille - ettei vesi ollutkaan vettä vaan jotain paksumpaa nestettä, jotain sellaista hyytelön ja väljähtyneen oluen näköistä sekoitusta, joilla täytetään lasipurkkeja jotta ampiaiset hukkuisivat niihin, muistuttaen niistä tummista lätäköistä joita jäi sorkkien ja kumisaappaiden jäljiltä Järviseudun navetoiden betonipermannoille."
 
Alkuperäinen kirjoittaja jvv:
Alkuperäinen kirjoittaja Gwenhwyfar:
Molemmat oikein :)

Tässä sit seuraava:

"Between 7:30 and 8:30 every morning except Sundays, Johnnie Butt made the round of the village of Chipping Cleghorn on his bicycle, whistling vociferously through his teeth and alighting at each house or cottage to shove through the letter box such morning papers as had been ordered by the occupants of the house in question from Mr. Totman, stationer, of the High Street."
Tää on pakko olla joku Neiti Marple...
Joo, on se. Tietääkö kukaan vielä tarkemmin?

 
Alkuperäinen kirjoittaja Scorpio Lady:
Alkuperäinen kirjoittaja Entäs sitten:
Alkuperäinen kirjoittaja Entäs sitten:
Tässä tulis taas yks pätkä, tietääkö kukaan:

"John XXX XXXX. That you stand before this court today will, I am sure, have come as a surprise to many, not least your erstwhile smug and, as it turns out, disastrously complacent self. However, to those with a more rounded experience of our methods and morality, both the beneficiaries and the victims of your self-righteous and self-appointed crusading, it will remain a source of bed-wetting astonishment that it has taken so long for the forces of the law to bring themselves to bear upon your arrogant and devious person. "

Tuun aamulla kurkkaan onko kukaan tienny.
Tietääkö kukaan? Candide, Scorpio Lady?
Kutittaa, kutittaa vaan ei tärppää. Olen kyllä melko varma, että muistaisin tuollaisen alun, jos olisin sen lukenut.

Lisävinkkiä...?
Pistän lisävinkkiä illemmalla kunhan pääsen kotiin :D

 
Alkuperäinen kirjoittaja Gwenhwyfar:
Alkuperäinen kirjoittaja jvv:
Alkuperäinen kirjoittaja Gwenhwyfar:
Molemmat oikein :)

Tässä sit seuraava:

"Between 7:30 and 8:30 every morning except Sundays, Johnnie Butt made the round of the village of Chipping Cleghorn on his bicycle, whistling vociferously through his teeth and alighting at each house or cottage to shove through the letter box such morning papers as had been ordered by the occupants of the house in question from Mr. Totman, stationer, of the High Street."
Tää on pakko olla joku Neiti Marple...
Joo, on se. Tietääkö kukaan vielä tarkemmin?
Tää kuullostaa tosi tutulta.. Onko joku tyyliin: Murhaaja tunnustaa? Murha kello jotain ja jotain? Hitto ku en muista ihan täysin... :headwall:

Murhaaja ilmoittaa lehdessä? Äsh... siitä on niin kauan ku oon lukenu etten muista...

 
Tässäpä illan iloksi pohdittavaa:

1) Minä olen oikeastaan aina halunnut olla rauhassa. Olen halunnut vain, että minua rakastettaisiin, että kaikki olisi hyvin ja että asiat sujuisivat hankaluuksitta. Olen halunnut elää mukavasti, katsella elokuviani ja lueskella kirjojani ja olla hyvissä väleissä kaikkien kanssa. Pitkään elinkin sellaista elämää, enkä voinut kuvitellakaan että asiat olisivat jotenkin toisin.

2) Kaikki on mahdollista. Mummon hautajaisissa käsitin, että mitä tahansa hirveätä saattoi tapahtua. Oli elokuun loppu, ja mummolan takametsä oli yhtä puolukkamattoa. Rakastin mummon tekemää punaista mannapuuroa. Äiti ei millään saanut siitä yhtä hyvää, ja omastani tuli joko kokkareista tai liian makeaa. Istuin kirkossa. Itketti.

3) I'd never given much thought to how I would die -- though I'd had reason enough in the last few months -- but even if I had, I would not have imagined it like this.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Entäs sitten:
Alkuperäinen kirjoittaja Gwenhwyfar:
Alkuperäinen kirjoittaja jvv:
Alkuperäinen kirjoittaja Gwenhwyfar:
Molemmat oikein :)

Tässä sit seuraava:

"Between 7:30 and 8:30 every morning except Sundays, Johnnie Butt made the round of the village of Chipping Cleghorn on his bicycle, whistling vociferously through his teeth and alighting at each house or cottage to shove through the letter box such morning papers as had been ordered by the occupants of the house in question from Mr. Totman, stationer, of the High Street."
Tää on pakko olla joku Neiti Marple...
Joo, on se. Tietääkö kukaan vielä tarkemmin?
Tää kuullostaa tosi tutulta.. Onko joku tyyliin: Murhaaja tunnustaa? Murha kello jotain ja jotain? Hitto ku en muista ihan täysin... :headwall:

Murhaaja ilmoittaa lehdessä? Äsh... siitä on niin kauan ku oon lukenu etten muista...
"Murhaaja ilmoittaa lehdessä" on otsikkona liki oikein, tarkka taisi muistaakseni olla "Kuolema ilmoittaa lehdessä". Sitä en kyllä muista, alkoiko se nimenomainen Marple tuolla kappaleella.
 
novelist
En jaksanut selata koko ketjua, joten sori jos tää on ollut jo. Tätä luen tällä hetkellä:

He found the body on the forty-third day of his walk. By then, the end of April had arrived, although he had only the vaguest idea of that.
 
1) Iso kala lipui hiljaa öisen veden halki sirpinmuotoisen pyrstön lyhyiden sivallusten liikuttaessa sitä eteenpäin. Sen kita oli auki juuri sen verran, että vesi pääsi pärskähtämään kidusrakojen yli.Muuta liikettä ei juuri näkynyt; vain silloin tällöin se korjasi ilmeisen päämäärätöntä suuntaansa nostamalla tai laskemalla hiukan rintaeväänsä-aivan kuten lintu muuttaa suunta toista siipeään laskien ja toista kohottaen

2)Minä, *PIIP*, Semuitin ja hänen vaimonsa Kipan poika,kirjoitan tämän

3)Kirje oli tullut jo tammikussa, mutta vapaaherra Gustaf Mannerhein oli silloin Suomessa, äänestämässä, kuten hän oli pitänyt tapanaan. Palattuaan Genevenjärven rannalle hän tuntee itsensä väsyneeksi. Hän tarvitsee yksinäisyyttä ja lepoa
 
Alkuperäinen kirjoittaja novelist:
En jaksanut selata koko ketjua, joten sori jos tää on ollut jo. Tätä luen tällä hetkellä:

He found the body on the forty-third day of his walk. By then, the end of April had arrived, although he had only the vaguest idea of that.
Ha, parhaillaan luettavana! Elizabeth George: Careless in Red, jossa Lynley suree tapettua vaimoaan pitkällä vaelluksellaan.
 
novelist
Alkuperäinen kirjoittaja Scorpio Lady:
Alkuperäinen kirjoittaja novelist:
En jaksanut selata koko ketjua, joten sori jos tää on ollut jo. Tätä luen tällä hetkellä:

He found the body on the forty-third day of his walk. By then, the end of April had arrived, although he had only the vaguest idea of that.
Ha, parhaillaan luettavana! Elizabeth George: Careless in Red, jossa Lynley suree tapettua vaimoaan pitkällä vaelluksellaan.
Hyvä, hyvä! Mun lempidekkaristi. Mun suosikki on In pursuit of the proper sinner, jota mulla ei ole nyt täällä kotona. Muuten olisin laittanut sen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja samperi:
1) Iso kala lipui hiljaa öisen veden halki sirpinmuotoisen pyrstön lyhyiden sivallusten liikuttaessa sitä eteenpäin. Sen kita oli auki juuri sen verran, että vesi pääsi pärskähtämään kidusrakojen yli.Muuta liikettä ei juuri näkynyt; vain silloin tällöin se korjasi ilmeisen päämäärätöntä suuntaansa nostamalla tai laskemalla hiukan rintaeväänsä-aivan kuten lintu muuttaa suunta toista siipeään laskien ja toista kohottaen

2)Minä, *PIIP*, Semuitin ja hänen vaimonsa Kipan poika,kirjoitan tämän

3)Kirje oli tullut jo tammikussa, mutta vapaaherra Gustaf Mannerhein oli silloin Suomessa, äänestämässä, kuten hän oli pitänyt tapanaan. Palattuaan Genevenjärven rannalle hän tuntee itsensä väsyneeksi. Hän tarvitsee yksinäisyyttä ja lepoa
Ykkönen ehkä Jaws, olikos Peter Benchleyn käsialaa.

Kakkonen varmasti Waltarin Sinuhe.

Kolmosesta vain veikkaus: Hietamiehen Sonja-sarjan ensimmäinen osa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja novelist:
Alkuperäinen kirjoittaja Scorpio Lady:
Alkuperäinen kirjoittaja novelist:
En jaksanut selata koko ketjua, joten sori jos tää on ollut jo. Tätä luen tällä hetkellä:

He found the body on the forty-third day of his walk. By then, the end of April had arrived, although he had only the vaguest idea of that.
Ha, parhaillaan luettavana! Elizabeth George: Careless in Red, jossa Lynley suree tapettua vaimoaan pitkällä vaelluksellaan.
Hyvä, hyvä! Mun lempidekkaristi. Mun suosikki on In pursuit of the proper sinner, jota mulla ei ole nyt täällä kotona. Muuten olisin laittanut sen.
Minunkin suosikkidekkaristilistallani =)

Oletkos lukenut sen rinnakkaiskirjan Helenin taposta, onko minkäänlainen? Se mulla on vielä lukematta.
 

Yhteistyössä