Kirjallisuus-tietovisa

• Viestiketjun aloittaja pöllö
  • Ensimmäinen viesti
Mun Ilmaria ei sitten kukaan tunnistanut?

Entäs tämä- huom, en ole varma, etteikö tätäkin kirjailijaa jo ketjussa olisi.

"Nuo ihmiset eivät varmaan koskaan naiskentele, minä ajattelin jätettyäni onnellisen talon, tukehtuessani katujen pimeyteen. Heti ovella minä olin tajunnut, ettei kyseessä ollut minun Mehmetini koti.#

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
tässä useampi kerralla. nää saattaa olla vähän vaikeita, mutta vihjeitä annetaan tarvittaessa:

1.
Kesävaellus

Monet vuodet meillä oli tapana aina kesäisin kävellä kylän hautausmaalle tervehtimään kuolleita Bergmarkeja. Isä valitsi lähtöpäivän. Päivän piti olla lämmin mutta ei liian lämmin ja taivaan korkea.

2. Vuoden 1917 keväällä, tullessaan Zürichiin ensimmäisen kerran, oli tohtori Richard Diverkaksikymmentäkuusivuotias, ihana ikä miehelle, vanhanpojan elämän parasta kautta. Sota-aikanakin se oli ihana ikä Dickille, joka jo oli liian arvokas, liian suuri sijoitus tykinruoaksi.

3. Kaksi Molly Lanen entistä rakastajaa odotti krematoriokappelin edessä kylmänä helmikuisena päivänä. Kaikki oli sanottu ennekin, mutta nyt se sanottiin uudestaan.
"Molly ei ikinä edes saanut tietää mikä hänelle tuli."
"Tai jos sai, niin liian myöhään."
"Se oli nopea sairaus."
"Molly parka."
kukaan ei ole tainnut tietää näitä? tässä vihjeitä:

1. suomalainen mieskirjailija, kirjoittaa ruotsiksi. teos saanut Finlandia-palkinnon
2. usalainen klassikko (ainakin jonkin sortin), englanninkieleinen alkuteos ilmestynyt 1934
3. englantilainen mieskirjailija, jonka toista teosta siteerattiin täällä jo. mun siteeraama teos on saanut Booker-palkinnon.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Teelikamentten:
2. Vuoden 1917 keväällä, tullessaan Zürichiin ensimmäisen kerran, oli tohtori Richard Diverkaksikymmentäkuusivuotias, ihana ikä miehelle, vanhanpojan elämän parasta kautta. Sota-aikanakin se oli ihana ikä Dickille, joka jo oli liian arvokas, liian suuri sijoitus tykinruoaksi.

2. usalainen klassikko (ainakin jonkin sortin), englanninkieleinen alkuteos ilmestynyt 1934
Oisko F. Scott Fitzgerald: Tender is the night? En muista miten on suomennettu.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Oisko F. Scott Fitzgerald: Tender is the night? En muista miten on suomennettu.
Onpa hyvinkin :flower:
suomeksi se on Yö on hellä

vuh
tässä useampi kerralla. nää saattaa olla vähän vaikeita, mutta vihjeitä annetaan tarvittaessa:

1.
Kesävaellus

Monet vuodet meillä oli tapana aina kesäisin kävellä kylän hautausmaalle tervehtimään kuolleita Bergmarkeja. Isä valitsi lähtöpäivän. Päivän piti olla lämmin mutta ei liian lämmin ja taivaan korkea.

1. suomalainen mieskirjailija, kirjoittaa ruotsiksi. teos saanut Finlandia-palkinnon
Mikämikämikämikä? Kävin katsomassa hyllystä, mutta tuo ei ollutkaan Carpelanin Alkutuuli. Onhan se saanut Finlandian? Alkaa väsymys jo painaa :D

Alkuperäinen kirjoittaja vuh:

1.
Kesävaellus

Mikämikämikämikä? Kävin katsomassa hyllystä, mutta tuo ei ollutkaan Carpelanin Alkutuuli. Onhan se saanut Finlandian? Alkaa väsymys jo painaa :D
Kjell Westö. Äh, mä lainasin varmaan juuri sen tänään kirjastosta ton kirjan

ja unohdin nimen :ashamed:

1.
Kesävaellus

tämäkin on Carpelania, mutta ei Alkituuli vaan Kesän varjot. Kävin katsomassa äsken wikipediasta että Carpelan on saanut kaksi Finlandiaa (en siis teinnyt että sai sen myös Alkutuulesta). ei mikään turha suoritus!

vuh
tämäkin on Carpelania, mutta ei Alkituuli vaan Kesän varjot. Kävin katsomassa äsken wikipediasta että Carpelan on saanut kaksi Finlandiaa (en siis teinnyt että sai sen myös Alkutuulesta). ei mikään turha suoritus!

Ok, uutta tietoa mullekin! Nyt on i-han pak-ko lähtee nukkumaan, muuten ei tuu mistään mitään! Hyvää yötä kaikille! :)

Ok, uutta tietoa mullekin! Nyt on i-han pak-ko lähtee nukkumaan, muuten ei tuu mistään mitään! Hyvää yötä kaikille! :)
öitä, taidanpa mennä minäkin tuon vauvan kanssa pötköttämään, jos se nukahtais paremmin viereen. :wave:

Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Mun Ilmaria ei sitten kukaan tunnistanut?

Entäs tämä- huom, en ole varma, etteikö tätäkin kirjailijaa jo ketjussa olisi.

"Nuo ihmiset eivät varmaan koskaan naiskentele, minä ajattelin jätettyäni onnellisen talon, tukehtuessani katujen pimeyteen. Heti ovella minä olin tajunnut, ettei kyseessä ollut minun Mehmetini koti.#
:wave:

Tästä tuli mieleen että oletteko kaikki opiskelleet kirjallisuutta ja/tai toimitteko kirjallisuuden parissa työn puitteissa?
Olen opiskellut ja "oikean" työn lisäksi vedän kansalaisopistossa kirjallisuuskursseja. :) Entä itse?
ihan vaan harrastuksena on lukeminen mulla. en ole opiskellut kirjallisuutta eikä se liity mun työhönkään.
Sama täällä.

Alkuperäinen kirjoittaja Entäs sitten:
Tästä tuli mieleen että oletteko kaikki opiskelleet kirjallisuutta ja/tai toimitteko kirjallisuuden parissa työn puitteissa?
Olen opiskellut ja "oikean" työn lisäksi vedän kansalaisopistossa kirjallisuuskursseja. :) Entä itse?
ihan vaan harrastuksena on lukeminen mulla. en ole opiskellut kirjallisuutta eikä se liity mun työhönkään.
Sama täällä.
samoin minulla.

3. Kaksi Molly Lanen entistä rakastajaa odotti krematoriokappelin edessä kylmänä helmikuisena päivänä. Kaikki oli sanottu ennekin, mutta nyt se sanottiin uudestaan.
"Molly ei ikinä edes saanut tietää mikä hänelle tuli."
"Tai jos sai, niin liian myöhään."
"Se oli nopea sairaus."
"Molly parka."
kukaan ei ole tainnut tietää näitä? tässä vihjeitä:

3. englantilainen mieskirjailija, jonka toista teosta siteerattiin täällä jo. mun siteeraama teos on saanut Booker-palkinnon.
Molly Lane... Ian McEwan: Amsterdam?

Tässä tulis taas yks pätkä, tietääkö kukaan:

"John XXX XXXX. That you stand before this court today will, I am sure, have come as a surprise to many, not least your erstwhile smug and, as it turns out, disastrously complacent self. However, to those with a more rounded experience of our methods and morality, both the beneficiaries and the victims of your self-righteous and self-appointed crusading, it will remain a source of bed-wetting astonishment that it has taken so long for the forces of the law to bring themselves to bear upon your arrogant and devious person. "

Tuun aamulla kurkkaan onko kukaan tienny.

Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Alkuperäinen kirjoittaja Entäs sitten:
Sama täällä.
samoin minulla.
Mä olen opiskellut perusopinnot kotim. kirjallisuutta ja työskennellyt mm. kustantamossa ja parissa kirjallisuushankkeessa, suomentanutkin pari kirjaa. Mutta mun opiskeltu "ammatti" on enemmän luonnontieteiden puolella. Tällä hetkellä yritän työllistyä jonnekin tuonne kaikkien näiden välimaastoon :D Brittikulttuuri on teini-iässä alkanut harrastus =)

VIERAANA
Valitettavasti ja ikään kuin toivottomana hän alkoi yhtäkkiä ulista horjahdellen kömpelösti sinne tänne- etsi emoaan. Silloin isäntä nosti hänet syliinsä ja työnsi pikkuiseen suuhun tuttipullon jossa oli maitoa.
Ja mitäpä muuta saattoikaan tehdä kuukauden vanhalle koiranpennulle, kun tämä ei vielä ymmärtänyt elämästä yhtikäs mitään eikä emoa ollut missään, kaikista valituksista huolimatta.
Siksi hän pyrkikin kahtena ensimmäisenä päivänä aika ajoin pitämään murheellisia konsertteja. Mutta nukahti sitten isännän syliin maitopulloineen.

Tässäpäs tämä näyte, MIKÄ KIRJA?

vuh
Tää ei mun mielestä kerro mitään itse teoksesta, mutta arvauksia, pyydän!

Merkillisen rauhallisena könötti pohjois-karjalainen kansakoulu iltapäivän pakkashämärässä pienen järven rannalla. Harakat ja närhet puuhailivat likakuopalla tai istuivat höyhenet pörhössä huurteisen koivun ritvoilla. Savu nousi vinosti taivaalle, röyheä koivuhalon savu, kunnes se rantavesakon yllä levittäytyi vilunsiniseksi lautaksi järvenlahden päälle.

Nostan vielä! Kotimainen mieskirjailija, tästä kirjasta on pari vuotta sitten tehty kohtuusymppis elokuva.

Merkillisen rauhallisena könötti pohjois-karjalainen kansakoulu iltapäivän pakkashämärässä pienen järven rannalla. Harakat ja närhet puuhailivat likakuopalla tai istuivat höyhenet pörhössä huurteisen koivun ritvoilla. Savu nousi vinosti taivaalle, röyheä koivuhalon savu, kunnes se rantavesakon yllä levittäytyi vilunsiniseksi lautaksi järvenlahden päälle.

Nostan vielä! Kotimainen mieskirjailija, tästä kirjasta on pari vuotta sitten tehty kohtuusymppis elokuva.
Kivenpyörittäjän kylä?

L

Villi veikkaus :) Koirankynnen leikkaaja?

Yhteistyössä