Kirjallisuus-tietovisa

• Viestiketjun aloittaja pöllö
  • Ensimmäinen viesti
vuh
Alkuperäinen kirjoittaja L:
Alkuperäinen kirjoittaja vuh:
Tää ei mun mielestä kerro mitään itse teoksesta, mutta arvauksia, pyydän!

Merkillisen rauhallisena könötti pohjois-karjalainen kansakoulu iltapäivän pakkashämärässä pienen järven rannalla. Harakat ja närhet puuhailivat likakuopalla tai istuivat höyhenet pörhössä huurteisen koivun ritvoilla. Savu nousi vinosti taivaalle, röyheä koivuhalon savu, kunnes se rantavesakon yllä levittäytyi vilunsiniseksi lautaksi järvenlahden päälle.

Nostan vielä! Kotimainen mieskirjailija, tästä kirjasta on pari vuotta sitten tehty kohtuusymppis elokuva.

Villi veikkaus :) Koirankynnen leikkaaja?
Joo! :flower: Tuo pätkä kyllä on aika huono tähän kisaan, kun se ei tosiaan kerro oikein mitään itse teoksesta...

vuh
Alkuperäinen kirjoittaja Entäs sitten:
Nostan vielä! Kotimainen mieskirjailija, tästä kirjasta on pari vuotta sitten tehty kohtuusymppis elokuva.
Kivenpyörittäjän kylä?

Oli siis Koirankynnen leikkaaja :) Kivenpyörittäjän kylä alkaa kohtauksella, jossa Kivenpyörittäjä pyörittää kiveä :D Mä tykkäsin siitä elokuvasta tosi paljon, enemmän kuin Koirankynnen leikkaajasta.

jvv
Alkuperäinen kirjoittaja jvv:
Sattui toinen kirjoituskokoelma käteen joten tästä lähtee:

Kysyin kerran eräältä ystävältäni, minkälainen olisi hänen taivaansa, jos hän joskus sinne pääsisi. - Se olis Stockmannin kosmetiikkaosasto, jonka keskellä olis poreallas.

Onko tämä jo arvattu? Anna-Leena Härkösen kolumnikokoelma?
Meni oikein, Kauhun tasapaino ja muita kirjoituksia (Image-lehden kolumnit)

Alkuperäinen kirjoittaja VIERAANA:
Valitettavasti ja ikään kuin toivottomana hän alkoi yhtäkkiä ulista horjahdellen kömpelösti sinne tänne- etsi emoaan. Silloin isäntä nosti hänet syliinsä ja työnsi pikkuiseen suuhun tuttipullon jossa oli maitoa.
Ja mitäpä muuta saattoikaan tehdä kuukauden vanhalle koiranpennulle, kun tämä ei vielä ymmärtänyt elämästä yhtikäs mitään eikä emoa ollut missään, kaikista valituksista huolimatta.
Siksi hän pyrkikin kahtena ensimmäisenä päivänä aika ajoin pitämään murheellisia konsertteja. Mutta nukahti sitten isännän syliin maitopulloineen.

Tässäpäs tämä näyte, MIKÄ KIRJA?
oooooi, Gavriil Trojepolskin Bim mustakorva. Snif... Tämä itketti minua teininä... :heart:

Tässä tulis taas yks pätkä, tietääkö kukaan:

"John XXX XXXX. That you stand before this court today will, I am sure, have come as a surprise to many, not least your erstwhile smug and, as it turns out, disastrously complacent self. However, to those with a more rounded experience of our methods and morality, both the beneficiaries and the victims of your self-righteous and self-appointed crusading, it will remain a source of bed-wetting astonishment that it has taken so long for the forces of the law to bring themselves to bear upon your arrogant and devious person. "

Tuun aamulla kurkkaan onko kukaan tienny.
Tietääkö kukaan? Candide, Scorpio Lady?

vieraana
Valitettavasti ja ikään kuin toivottomana hän alkoi yhtäkkiä ulista horjahdellen kömpelösti sinne tänne- etsi emoaan. Silloin isäntä nosti hänet syliinsä ja työnsi pikkuiseen suuhun tuttipullon jossa oli maitoa.
Ja mitäpä muuta saattoikaan tehdä kuukauden vanhalle koiranpennulle, kun tämä ei vielä ymmärtänyt elämästä yhtikäs mitään eikä emoa ollut missään, kaikista valituksista huolimatta.
Siksi hän pyrkikin kahtena ensimmäisenä päivänä aika ajoin pitämään murheellisia konsertteja. Mutta nukahti sitten isännän syliin maitopulloineen.

mikä teos? Venäläinen kirjailija , silloin kun se oli vielä Neuvostoliitto

vieraana
Alkuperäinen kirjoittaja Scorpio Lady:

oooooi, Gavriil Trojepolskin Bim mustakorva. Snif... Tämä itketti minua teininä... :heart:
juu, oikein! et kai käyttänyt apuna googlea? :)

Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Mun Ilmaria ei sitten kukaan tunnistanut?

Entäs tämä- huom, en ole varma, etteikö tätäkin kirjailijaa jo ketjussa olisi.

"Nuo ihmiset eivät varmaan koskaan naiskentele, minä ajattelin jätettyäni onnellisen talon, tukehtuessani katujen pimeyteen. Heti ovella minä olin tajunnut, ettei kyseessä ollut minun Mehmetini koti.#
:wave:
B)

Alkuperäinen kirjoittaja Teelikamentten:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
3. Kaksi Molly Lanen entistä rakastajaa odotti krematoriokappelin edessä kylmänä helmikuisena päivänä. Kaikki oli sanottu ennekin, mutta nyt se sanottiin uudestaan.
"Molly ei ikinä edes saanut tietää mikä hänelle tuli."
"Tai jos sai, niin liian myöhään."
"Se oli nopea sairaus."
"Molly parka."
kukaan ei ole tainnut tietää näitä? tässä vihjeitä:

3. englantilainen mieskirjailija, jonka toista teosta siteerattiin täällä jo. mun siteeraama teos on saanut Booker-palkinnon.
Molly Lane... Ian McEwan: Amsterdam?
Jep! :flower:

multa loppuu kohta kirjat hyllystä, mutta tässä vielä pari pätkää:

1. Nimeen Pyhän Neitsyen, meidän Taivaallisen Kuningattaremme, Pyhän Annan ja viisaan Pyhän Katariinan, minä, Lydia, nahkurimestari Markin hyvämaineinen leski Lakson kaupungista, vannon totta kertovani niistä asioista, jotka kolme ajastaikaa sitten sattuivat ja joista kuultavaksi tuotu olen.

2. SUOMINEITO

Järvenselkä ... koskenniska ...
niemennokka ... salmensuu...
joenpolvi ... mäenrinta ...
Suomineito muotoutuu.

Alkuperäinen kirjoittaja vieraana:

juu, oikein! et kai käyttänyt apuna googlea? :)
En viitsisi, eikä tarvitse. Bim ja monta muuta koirakirjaa on mulla ihan omassa kotikirjastossani. Bim tuli Suuresta Suomalaisesta Kirjakerhosta. Täältä löytyy koira-aiheisia mm. Keskuspuiston yksinäinen, Paimenkoira Jack, Greyfriars Bobby, Lassie Come Home...

"Nuo ihmiset eivät varmaan koskaan naiskentele, minä ajattelin jätettyäni onnellisen talon, tukehtuessani katujen pimeyteen. Heti ovella minä olin tajunnut, ettei kyseessä ollut minun Mehmetini koti.#
B)
Hmmm... Mehmet.... ei kai vain Haukkani Mehmet?

1. Nimeen Pyhän Neitsyen, meidän Taivaallisen Kuningattaremme, Pyhän Annan ja viisaan Pyhän Katariinan, minä, Lydia, nahkurimestari Markin hyvämaineinen leski Lakson kaupungista, vannon totta kertovani niistä asioista, jotka kolme ajastaikaa sitten sattuivat ja joista kuultavaksi tuotu olen.
Tää kuulostaa ihan Waltarin joltain kirjalta, sen enempää en osaa sanoa :)

Alkuperäinen kirjoittaja vartooja:
Ei ole Waltaria. Vihjeeksi voisin sanoa että suomalainen naiskirjailija.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Toi on jotain Kaari Utriota, onko?
Ei ole, mutta mietin itse kun kirjoitin vihjettä että kuulostaa ihan Utriolta.
Mä kävin tarkistaas alakerras, ei ollutkaan se jokski luulin.

Mutta mä TIEDÄN tuon kirjan, mä olen lukenut sen- mutta enhän mä nyt tähän hätään nimeä muista... :xmas:

B)
ei.

mam
Alkuperäinen kirjoittaja mam:
"Mitään suviyötä pohjolassa tuskin onkaan; on vain viipyvä, viipyessään hiukan himmenevä ehtoo, mutta siinä himmeydessäänkin on tuo sanalla sanomaton kirkastuksensa."

Veikkaisin, että Silja, nuorena nukkunut? Eikun muoks. Hepulla olikin myös se Ihmisiä suviyössä. Eli siis se?
On ketju pidentynyt viime näkemän ;) mutta tää veikkaus meni likioikein :) Kirjan nimi on ihmsET suviyössä -elokuvana se on tullut tunnetuksi juuri tuolla ehdottamallasi nimellä.

Tässä tulis taas yks pätkä, tietääkö kukaan:

"John XXX XXXX. That you stand before this court today will, I am sure, have come as a surprise to many, not least your erstwhile smug and, as it turns out, disastrously complacent self. However, to those with a more rounded experience of our methods and morality, both the beneficiaries and the victims of your self-righteous and self-appointed crusading, it will remain a source of bed-wetting astonishment that it has taken so long for the forces of the law to bring themselves to bear upon your arrogant and devious person. "

Tuun aamulla kurkkaan onko kukaan tienny.
Tietääkö kukaan? Candide, Scorpio Lady?

Kutittaa, kutittaa vaan ei tärppää. Olen kyllä melko varma, että muistaisin tuollaisen alun, jos olisin sen lukenut.

Lisävinkkiä...?

B)
ei.
Ei pitäisi väsynä veikkailla... muistin otsikon väärin. Haukkani Memed, ei Mehmet, johon tarrasin arvausmielellä kiinni. Memed on tietysti Kemalin kirja.

Lisävinkkiä tästäkin...?

Alkuperäinen kirjoittaja vartooja:
Ei ole Waltaria. Vihjeeksi voisin sanoa että suomalainen naiskirjailija.
Hmmph... Raija Kauttua? Pirjo Tuomista?

Yhteistyössä