KIRJAHAASTE päivä 1

• Viestiketjun aloittaja Kirjatoukka
  • Ensimmäinen viesti
"poikia3"
1. Viime vuoden paras kirja: Tuhat loistavaa aurinkoa.
2. Kirja, jonka olen lukenut enemmän kuin 3 kertaa: olen varmaan lukenut useitakin kirjoja kahdesti, mutta kolmesti varmaan vain satukirjoja.
3. Mistä kirjasarjasta pidän: Harry Potterit, Mma Ramotswet, Stieg Larssonin Millenium sarja, Henning Mankellin dekkarit, Lasten sarjoista tulee mieleen Merri Wiikin Lotat ja toki nämä Pikku naisia sarjat. Niin ja tottakai Untinen-Auelin Luolakarhun klaanista alkava sarja, samoin kuin Wilbur Smithin Egyptiin liittyvät kirjat.
4. Paras kirjasarjan teos: Ja en osaa poimia yhtä kirjaa toista paremmaksi mistään sarjasta, kun ajattelen näitä kokonaisuutena.
5. Mikä kirja saa sinut iloiseksi: Tosi vaikea löytää kirjaa, joka olisi saanut minut iloiseksi, hyvälle tuulelle on saanut monikin, mutta kun kaivelen tässä yhtä kirjaa, niin otetaan sitten Jari Tervon Kallellaan.
6. Surulliseksi minut on viimeksi saanut Tuhat loistavaa aurinkoa.

Iloiseksi on saanut mma Ramotswet, se on vaan niin kaunista kieltä ja leppoisaa luettavaa. samoin Jane Austenit. Niissä on aivan loistavaa huumoria.

Surulliseksi hmm vaikea sanoa. enemmänkin ahdistuneeksi Seboldi :Oma taivas, Oksasen puhdistus ja Alice Walker : Häivähdys purppuraa

mutta oikeasti surulliseksi Veljeni leijonamieli

Sagoal
Tämä on loistava ketju!

1. Viime vuoden paras kirja: Mika Waltari: Valtakunnan salaisuus
2. Kirja, jonka olen lukenut enemmän kuin 3 kertaa: Useita. Mm. Jan Karonin koko Pappila-sarjan olen lukenut 5 kertaa.
3. Mistä kirjasarjasta pidän: Jan Karonin Pappila-sarja sekä Alexander McCall Smithin Mma Ramotswe -sarja
4. Paras kirjasarjan teos: En osaa valita yhtä erikseen, kokonaisuutena hyviä.
5. Mikä kirja saa sinut iloiseksi: Kyseiset kirjasarjat
6. Mikä saa sinut surulliseksi: Leijapoika ja Tuhat loistavaa aurinkoa

"viiraska"
Kirjahaaste päivä 6

Mikä kirja on saanut sinut surulliseksi?

No itsestä riippuu kuinka helposti milloinkin liikuttuu, joskus on kyyneleet herkässä, toisinaan taas kestää lukea toisten suruja itse liikuttumatta. Viimeksi olen muistaakseni lukenut kyynelet silmissä "Anna omassa kodissaan" kun Anna menetti ensimmäisen lapsensa, pienen Jody-vauvan. Monettakohan kertaa senkin kirjan luin? Vaikka kirja ei ole sinänsä surullinen.

4. Paras kirjasarjan teos: Se ensimmäinen Potteri on kyllä kiehtova :D
5. Mikä kirja saa sinut iloiseksi: En osaa mainita yhtä..
6. Mikä saa sinut surulliseksi: Torey Haydenin tuotanto.
7. Mikä kirja on mielestäsi liian aliarvostettu? Elämän ja Kuoleman virtaa en ole koskaan kuullut kenenkään lukeneen... Ja on mulle yksi parhaista :)

Mama the strange
4. Mulla oli monta lempisarjaa. Mutta valitaan nyt yksi, josta oli selvä suosikki (tai siis kaks): Pottereista musta parhaat on olleet kolmonen ja seiska

5. Yksi iloiseksi saanut jonka nyt tähän hätään muistan oli Kajsa Ingemrassonin Kohtalonpyörä.

6. Surulliseksi on saanut monikin kirja mutta valitaan taas vakiovastaukseni eli Täällä Pohjantähden alla 2. Niin ja tuo jonkun jo mainitsemakin Veljeni Leijonamieli.. YHYYY

7. Aliaarvostettu hmm... Vaikea sanoa. Yliarvostetun tietäisin heti.

"viiraska"
Aliarvostettu on Nuolivaaran Paimen, piika ja emäntä. Esimerkiksi. Se on suomalaisen talonpoikaiselämän - eli meidän juurten - kuvaus, yhtä aikaa realismia ja romantiikkaa. Pitäisi kuulua joka naisen yleissivistykseen.

Tarkoitatko sitä Philip José Farmerin kirjaa? Minä olen sen lukenut ja omistan myös itse, hyvä on :)
Joo, just sitä :D Itse on tullut luettua se uudestaan ja uudestaan, varmaan suunnilleen kerran vuodessa tässä varmaan 12 vuoden aikana... Se kirja itseasiassa "vahingossa" jäi mulle koulun kirjastosta... En ole ikinä ollut näpistelijätyyppiä, mutta kun mä en vaan halunnut viedä sitä pois.

1. Viime vuoden paras kirja: en suoraan sanottuna muista, luen aika paljon. P. Rajalan Unio Mystica l. Mika Waltarin elämästä ja teoksista kertova kirja mainittakoon.
2. Kirja, jonka olen lukenut enemmän kuin 3 kertaa: Monia. Mainittakoon Márquezin Sadan vuoden yksinäisyys ja Rakkautta koleran aikaan, Waltarin Sinuhe, egyptiläinen + Turms, kuolematon, Tolkienin Taru sormusten herrasta ja Hobitti, J. Setälän Aika
3. Mistä kirjasarjasta pidän: D. Adamsin avaruussarja, muutakaan ei nyt tule mieleen Tolkienin Taru sormusten herran lisäksi
4. Paras kirjasarjan teos: ensimmäinen molemmista
5. Mikä kirja saa sinut iloiseksi: minua on vaikea saada iloiseksi. Ehkäpä lähimmäksi tätä kepeää tunnetilaa päästään Waltarin Turms kuolemattoman kanssa
6. Mikä saa sinut surulliseksi: kaikki sotahistoriasta kertovat kirjat

Vähän on jäänyt palstailut vähälle kun tämäkin on jäänyt kesken.
2. Lähes kaikki Stephen Kingin kirjat, suuri fani kun olen. Dan Simmonsin Kesäyön kauhu. Taru sormusten herrasta, Silmarillion...
3. Stephen Kingin Musta torni sarja on ollut lapsesta asti suosikki, voi sitä onnen määrää kun sarja sai muutama vuosi sitten jatkoa.
4. Callan sudet, pää-osin siksi miten se linkittyy yhteen suosikki King kirjaani Painajainen.
5. Harvemmin tulee luettua mitään kovin hauskaa/positiivista, muksulle luettavat Miina ja Manu kirjat tosin nostavat aina hymyn huulille..jopa sillä 100lla luku kerralla..
6. Torey Haydenin - Häkkipoika
7. Untinen-Auelin tuotanto, vaikkakin vähän hömppää niin silti hyvin kirjoitettu ja minä tykkäsin :)

Yhteistyössä