Kevyempi lasagne herkkusuille

  • Viestiketjun aloittaja heliotrooppi
  • Ensimmäinen viesti
heliotrooppi
Kyllä sitä herkutellakin voi...

Jauhelihakastike:
Nauta-jauhelihaa, porkkanaraastetta, sipulisilppua, jauhoja, liemikuutioita, oreganolla maustettua tomaattimurskaa, valkosipulilla maustettua tomaattimurskaa, mustapippuria

Ruskista jauheliha pannulla ilman rasvaa, lisää sipuli ja porkkanaraaste (jota saa olla ainakin yhtä paljon kuin jauhelihaa) sekä liemikuutiot (lihaliemi ja kasvisliemi). Hauduta jonkun aikaa. Lisää 3-4 rkl vehnäjauhoja, anna niiden kypsyä hetki samalla sekoittaen. Sit sekaan purkki oregano ja purkki valkosipuli tomaattimuskaa ja anna kiehua miedolla lämmöllä viitisen minuuttia. Mausta mustapippurilla makusi mukaan.

Juustokastike:
Rasvatonta maitoa, 60 prosenttista rasvaa, vehnäjauhoja, 9 prosenttista sulatejuustoa, valkopippuria, suolaa, muskottipähkinää

Sulata kattilassa pari rkl rasvaa, älä anna ruskistua. Lisää 4 rkl vehnäjauhoja, anna kypsyä hetki ja sekoita koko ajan hyvin. Sit litra kylmää rasvatonta maitoa, kaikki kerralla, ja 200-300 g sulatejuustoa. Sekoita KOKO AJAN kunnes kiehuu, anna kiehua miedolla lämmöllä pari minuutti ja edelleen sekoita KOKO AJAN. Mausta suolalla, valkopippurilla ja muskottipähkinällä. Saa olla hieman ylisuolaista.

Sit vaan uunivuokaan jauhelihakastiketta, lasagnelevyjä, juustokastiketta, lasagnelevyjä jne. Päällimmäiseksi juustokastiketta, voit ripotella päälle vielä juustoraastetta. Uuniin 200 astetta ja noin 45 minuuttia. Anna muhia ennen nauttimista ja lautaselle vielä reilusti etikkapunajuuria, nam!!!!
 
toi kuullostaa hyvältä pitääpä tänään kokeilla, mä inhoon ruanlaittoo, mut syödä kyl voisín ilomielin...
no kiloistakin huomaa...
kiitti vinkistä lisää vinkkejä kiitos sais vaihteluu normaaliin ruokakuvioon.... :D
 
heliotrooppi
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.07.2004 klo 16:18 Jepulis kirjoitti:
Tiedoksi et kasvisliemikuutiot kerää nestettä, eli tekee itse kasvislientä mialummin jos viittii...
Juu juu juu, eikä sellaista ole olemassakaan kuin kevytlasagne, mutta KEVYEMPI ja kuka nyt nykypäivänä viittii keitellä kasvisliemiä tai lihaliemiä ja nestettä se suolakin kerää jos sitä käyttää näiden sijasta. Mutta ihan tarkistuksena tuohon reseptiin, olen käyttänyt n. 400 g jauhelihaa ja siis saman verran tai enemmän porkkanaraastetta. Ja siinä juustokastikkeessa on paakkuja heti sen jälkeen kun maito on kaadettu, mutta juju on siinä koko ajan sekoittamisessa, ei pala pohjaan ja paakut sulaa, samoin se sulatejuusto.
Ja vielä yksi juttu: näin grillikaudella ostakaa tytöt esikeitettyjä maissintähkiä ja grillatkaa niitä, hyvää!!! (PV-pisteitä 1 / tähkä) =)
 
kiitti ihanalta kuulostavasta ohjeesta,pitääpä kokeilla :p ja noi maissit vois kanssa ollla hyviä!
jos löytyy lisää kevyitä ohjeita niin ei muuta kun kehiin vaan..uudet ohjeet on aina tervetulleita :p !
tiedätkö muuten paljonko menee tuosta lasagnesta pisteitä?
 
heliotrooppi
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.07.2004 klo 19:23 kultahippuset kirjoitti:
tiedätkö muuten paljonko menee tuosta lasagnesta pisteitä?
En kyllä valitettavasti tiedä lasagnen pisteitä. Kyllähän siitä niitä tietty kertyy, mutta on tää ny kuitenkin paljon kevyempi kuin normaalilasagne ja meillä ukkokin tykkää!!! Mä en ole kauhean perhetyny noihin pisteisiin, tai siis olen kyllä, mutta ei se tapa ole minua varten. Noi maissit vaan jäi mieleen ja sellainen yleiskuva, että mitä sitä sais syödä huolettomammin ja mitä pitäis vähän enempi tarkkailla ;) !
 

Yhteistyössä