Kevään 2009 tuplia ?

Sain viimein meidän neuvolalääkärin puhelimeen ja hän oli ihan ihmeissään, että ongelmia oli Kelan kanssa. B-paperit sekä sairaskertomukset menossa nyt kelaan, mutta kuulemma ei ole koskaan hänen uransa aikana ollut ongelmia tämän asian kanssa (lääkäri on 60-v). Sitähän minäkin raivosin, että miten tämän pitää olla niin vaikeeta niille.

Mikä lie harjoittelija kelalla töissä, perkele.. Ei vaan ymmärretä, että ihmisten elanto on kiinni siinä rahassa ja ruokaa odotetaan pöytään just niin monta päivää kun asioita siellä viivytetään.

Meneeköhän äitiysavustuksen saamiseen kuinka kauan? Muistaako kukaan, mä en muista? Mä otin kaikki rahana.
 
Täällä olisi lisää yksi kaksosten odottaja keski-suomesta... laskettu aika 16.5.09 eli nyt menossa rv 12+6 ja ensimmäiset lapset tulossa! :heart: :heart: Alku järkytyksen jälkeen hyvin onnellinen :) ja huh huh ehkä mikä järkyttää paino on noussut jo 6 kg, en tajua... en mielestäni oo syöny yhtään enpää ku aiemminkin tosin liikkunut vähemmän ja nukkunut paljon...tapumusta lihomiseen ei oo ollu eikä oo oikeestaan koskaan tarvinnut miettiä mitä syö,mutta syy voi tietenkin olla tuo tupakan polton lopettaminen.. Paljon teillä muilla on paino noussut?
Mahakin on kyllä kasvanut ja töissä jouduin jo pari viikkoa sitten paljastamaan että raskaana ollaan...
Muuten kaikki on mennyt ihan hyvin ja ultrassa on tullu jo käytyä neljä kertaaa. Eilen oli eka äitipolikäynti ja kaikki oikein hyvin! :)
Kerran on saanut jo säikähtää kunnolla kun yhtäkkiä alkoi runsas verenvuoto ja sitten eikun sairaalaan, syytä ei löydetty, kaikki oli luojan kiitos molemmilla pienillä kunnossa ja verenvuoto loppui äkkiä kun seinään. Siinä sitten nejä päivää hiljaiseloa ja odottelua, jos olisi ollut alkava keskenmeno....pahoinvointia ei hirveesti ole ollut paitsi myöhään illalla, mutta onneks sillon pääsee jo nukkumaan.

Ollaan lähössä 27.12. thaimaaseen ja neuvolan puolesta ei ole estettä lähteä, jos 23.12. ultrassa on kaikki hyvin. Pitää vaan olla todella varovainen ja vähän kattoo mitä syö... On kyllä kiva päästä vähän huilimaan... :D
 
tiku ja taku -82 Tervetuloa mukaan.
Mulla ei painoa ole tullut kuin n.3kg. Pahoinvointia on. Eilenkään ei mikään pysynyt sisällä.
Tuo verenvuoto on kyllä kamalaa. Sitä pelästyy tosi kovasti.
Vau, thaimaaseen. Pitkäkö reissu teillä on?
 
kiitos Eemelin äiti... kaksi viikkoa ollaan reissun päällä saa nähä kuinka tukala lentomatka on. :/
Kuinka pitkällä olitkaan jo? toivottavasti pahoinvointi helpottas pian ettei jatkus ihan loppuun asti... se on varmaan ihan kauheeta, mutta koita jaksaa! :hug:
 
Kiitos tiku ja taku -82
Mulla on la 19.5, pari päivää sun jäliis. Muutamia päiviä, että on hyvä olo sitten toisia päiviä jolloin tekee pahaa koko ajan. Edellisten aikana kestäny lähes 20vko asti. Tämä raskaus ihan erilainen silti edelliset.
Onko teillä lentoliput varattuna väljemmästä luokasta? Mies on ollut ja sano, että tilaa oli hyvin istua ja oma jono siellä päässä. Pääsi äkkiä, kun toiset joutuivat jonottaan kauan passien tarkastukseen.
 
Tervetuloa Tiku ja Taku! Onnea!

Thaimaa on ihana paikka, rakastut siihen varmasti! Minne sinne menette?

Mulla noilla viikoilla oli muistaakseni jo jotain 5 kiloa ja se tuntui hurjalle. Mutta olen hoikka ja pieni ja nyt RV 23 kiloja on 10, ja nekin kuulemma kaksosodottajalla ja hoikalla aivan normaalinousu. Enkä edes syödä mässytä, se kroppa kai vaan imuroi energian ruoasta paremmin kuin ei-raskaana.
 
Iltaa taas.. Joo elikkäs khaolakiin ollaan menossa thaimaassa... =) Kiitos vinkeistä...vähän jännään mahdunko koneesee olleskaa heh... Kiva kuulla et tuo paino ihan normaalia, vaikka aikas paljon :D mutta kyllä ne siitä lähtee..

Mulla oli viime viikolla kans ultra polilla ja kyllä vilskettä riitti, otettiin niskaturvotukset ja hyvältä näytti näin alkuun! meillä kanssa selkeesti pikkusilla eri pussit ja omat istukat, se nähtii jo ensimmäisessä ultrassa vko 7. Mutta lääkäri sanoi että ei silti ole varmaa onko identtisiä vai ei, tosin todennäköistä, vaikka ovatkin ihan ominaan!!

Voi että se olis ihanaa jos tulis molemmat tyttö ja poika :) mutta pääasia että terveitä olisi!
Meinasitteko selvittää sukupuolet etukäteen?
meillä mies ei haluais ja itekkin aina ollut sitä mieltä et loppuun asti jännätään, mut nyt vähän mieli alkanut muuttua, ois niin kiva tietää jo =) :D

Aivan uskomatonta nyt viikko ollut aivan normaali minä olo, illalla jaksaa valvoo ja virtaa on taas lähes normaalisti, kait vaikuttaa kun ekku kolmanne ohi. Illalla ei millään malttas mennä nukkumaan kun taas jaksaa valvoo, mut voi taivas ku aamulla väsyttää niin kun ainaennenkin!
 
Toivotaan teille erittäin rentouttavaa lomaa =)

Mua väsyttää ihan hirveesti. Ei jaksaisi illalla paljon mitään muuta ku nukkuun vain.
Edellisten aikana en halunnut tietää kumpiko tulossa, mutta nyt jotenkin olisi kiva ku tietäis.
Voi olla ettei kysellä kumminkaa.
 
Moi kaikille!

Mulla on rv 23+5 nyt ja olo on kummasti parempi kuin vähän aikaa sitten. Liikkumiskivut ovat vähentyneet paljon ja hengitysvaikeuksiakaan ei juuri enää ole. Ehkä tämä nopean kasvun aika sai koko kropan kiristymään äärimmilleen ja nyt se on antanut periksi ja jaksan taas liikkua reippaammin. Yötkin ovat olleet parempia, samoin unen laatu itsessään.

Ensi viikolla olisi synnytyspelko keskustelu ja seuraava ultra. Odotan sitä keskustelua tosi paljon, olen itsekin nyt työstänyt synnytysasioita lukemalla kaiken kirjallisuuden mitä kirjastosta irtosi, mutta edelleen ne samat asiat jotka ovat olleet pelkoni aiheena (ponnistusvaihe+siihen liittyvät asiat), tuntuvat yhtä pahalle. En usko, että yksi käynti asiaa ratkaisee, mutta varmasti siitä on hyötyä. Jos haluan, voin jatkaa siellä käymistä useamman kerran. Ja helppohan se onkin, kun käynnin voi yhdistää ultrakäyntiin.

Meillä pojat potkii nyt oikein tosissaan jo. Välillä tuntuu miten joku kantapää viistää kylkeä pitkin ja sitten tulee oikein sarjapompintaa. Alan huomata selvästi, miten lapset herättävät toinen toisensa poukkoilemaan. Ja potkut myös näkyvät päällepäin.

Esikoinen ei juurikaan kiinnostu vatsan kokeilemisesta, tuntuu, että tyttö on nyt jo mustasukkainen. Ikää on siis 2,5v. Kovasti ollaan kyllä vauvoista puhuttu, ihan alusta asti, ja siitä miten se muuttaa meidän elämää. Tavallaan käy rassukkaa sääliksi kun joutuu niin vähälle huomiolle, mutta onneksi sitten aikanaan myöskin sisaret tuovat esikoiselle iloa ja seuraa.

TikuTaku:
KhaoLak: Sinne olisimme halunneet mennä, mutta tsunami pyyhki sen pois pari kuukautta ennen reissua. Onnistuimme harvojen joukosta vielä saamaan Thaimaasta "korvaavat" kohteet kun toimimme nopeasti. Mutta vaihdosta huolimatta maa on ihana, ihmiset ihania ja sukellusvedet mahtavat. Jos sukellusta harrastatte (tai miehesi, sinä et nyt taida) niin Similanin saaret ovat ehdoton kohde. Sinne voi myös lähteä mukaan snorkkelin kanssa. Paikka jossa edesmennyt Cousteau on tehnyt useita ohjelmia. Muutenkin suosittelen snorklaus/sukellus reissuja: trooppiseen kalaparatiisiin polskahtaminen on valtava kokemus. Lähes joka kerta pitkän tauon jälkeen itsekin vain nauran veden alla ääneen. :) KhaoLakissa uskaltaa myöskin ehkä liikkua skootterilla, paikka on niin pieni, suosittelen sitä. Myöskin TukTukit ovat hyviä, oppaissa varoitetaan niistä, mutta eteläThaimaan Tuktukit ovat eri asia kuin pohjois-thaimaan (Bangkok) josta monet opukset kertoo.

Voi kun vielä joskus sinne pääsisin, mutta saattaa olla että näiden kaksosten myötä Ruotsin risteily tulee enemmän kyseeseen..
 
Meillä on lapset ainakin vielä ihanasti mukana odotuksessa. Päiväkodissakin oli kysytty pojalta (kohta 4 v), että mitä sinun talveen kuuluu, niin oli vastannut, että ne kaksi vauvaa äitin masussa :heart:

Tyttökin (reilut 2v) silittelee masua harvase ilta, kun housut auki röhnötän sohvalla ja halii masua ja selittää kahdesta vauvasta.

Poika tuossa yhtenä iltana kysyi, että koska meille tulee sitten lisää vauvoja näiden kahden vauvan jälkeen? :eek: Yritin vähän toppuutella, mutta poika oli kovasti sitä mieltä, että pitää tulla vielä kuusi, että heitä on kymmenen |O Onneksi päätäntävalta ei ole hänellä :LOL:

- Narttu rv 13+4 -
 
Huomenta kaikille!! :hug:
Mulla on aamulla rinnat niin kipeät,kun herään. Pitäisiköhän alkaa käyttää öisinkin rintsikoita..?
Samoin mulla puutuu kädet öisin. Ja jalan pohjat kutii.. Tuntuu,että yöt menee pelkästään raapimiseen ja käsien hierontaan. Ei ihme,että väsyttää koko ajan,kun yöllä herää tunnin-2 välein. Oletteko muut saaneet nukuttua kunnolla vai onko ollut erilaisia vaivoja varsinkin öisin?
Muuten on ihan mukavasti mennyt ja tänään olisi sitten rv 11 täynnä... =)
 
Hei Aijaha!

Mulla oli kanssa toi jalkapohjien ja käsien kutina ihan alkuraskaudessa. Nyt kutittelee vaan muutenvaan joka puolelta kun iho kuivaa hirveesti.

Kädet puutuu siksi kun nivelet löystyy ja kyljellään maaten (ja itellä loppuraskaudessa viime kerralla ihan muissakin asennoissa jo) hermot joutuu nivelen sisällä puristuksiin. Tosi ikävä vaiva, tiedän tunteesi.. Mä olen tällä kertaa päässyt onneksi näin pitkälle (rv 24) ennekuin tuo puutuminen alkoi. Samaten lonkat alkoi nyt pakottamaan yöllä.

Mun mies teki viime yönä ihan nerokkaat! Mä valvon sängyssä levottomien jalkojen takia tunnin verran joka ilta ja nukahdan oikeastaan vasta kun mies tulee sänkyyn. Se sanoi mulle sitten tullessaan, että eilenkin nukahdit ihan viidessä minuutissa kun hän tuli ja minä siihen myöntelin. No, aloin just näkeen jo jotain unen pätkää myöhään yöllä, kun mies tönäsi mua ja sanoi "Ähhää!! Nukahdit minuutissa!!". Voi herranpieksut että voi miehelle tulla mieleen unihäiriöistä herätellä.. Valvoin sängyssä ton jälkeen kahteen asti ja olen ihan kiukku tänään.. :/
 
Heippa taas tänne!!
Olin tänään lääkärillä rv17+3. Vloppuna oli niin kovat mahakivut ja supistuksia, niin piti mennä varmistamassa että kaikki on kunnossa mahassa. Sieltä kuului molempien sykkeet ja kohdunsuu oli kunnossa. Onneksi!
Ja tähän supisteluun luultavasti vaikutti hiivatulehdus lääkkeet, joita jouduin laittamaan vloppuna. Toivottavasti ei enää tule uusiksi hiivaa. Miten teillä muilla, onko ollut hiivatulehduksia raskauden aikana ja kuinka monta kertaa?
Seuraavaksi menenkin 2vkon päästä neuvolakäynnille. Ja sitten on kauan odotettu rakenneultra=)
 
Moi!
Hyvä ettei ollut mitään hätää.
Kokkareista valkovuotoa ollut, mutta ei muuta oiretta hiivasta. Pitäis kattoa mitä suuhun laittaa, mutta pahoinvoinnin takia ei kauheesti ole kontrollia pitänyt ku vain jotain saanut syötyä.
Onko joululahjat hommattu? Itsellä muutama hankittu. Pipareita pitäis tehdä vkoloppuna.
 
Moi!!
Ei ole kauheasti vielä joululahjoja hankittu. Ihan muutama vasta. Päätimmekin tänä vuonna ettei osteta niin hirveästi. Siskolla 4 lasta ja ensi jouluna minullakin jo 3,niin alkaa tulemaan vähän kalliiksi,kun täytyy niin paljon ostella. Ja hyvähän se on lapsetkin opettaa,ettei niitä lahjoja ole monia kymmeniä. Siskon kanssa just päätimme,että ostamme toisten lapsille vaan yhden ja omille sitten enemmän. Rasittavaa tämä Joulukin. Tykkään muuten ja laittaa jouluverhot ja kynttilät sun muut sälät,mutta noi lahjat pistää stressaamaan. Isommat lapset vaatii jo niin paljon ja kalliita.
Tuli muuten mieleen,että kun täällä on kumminkin eri raskausviikoilla olevia,niin olisi mukava kuulla kummat vauvelit tuli,ennen kuin siirrytte synnyttäneiden sivuille. =)
 
Moikka!

Mulla on nyt ehkä 27:s hiivatulehdus... Tämä on aivan kamalaa!! Mitään ei ole tehtävissä, lääkkeitä käytän siis kokoajan tai parin päivän tauon välein. Ja ruokavaliokaan ei pitäisi olla syynä. Sama mulla oli esikoisen odotuksen aikana, mutta ei näin paha. Sairaalalla lääkäri sanoi, ettei mun eteen voida tehdä enempää mutta sokerirasituskokeen voisin tehdä, se saattaa kuulemma oireilla hiivana. En vielä tiedä menenkö, koska esikoisesta se oli normaali ja koe on aika inhottava minusta. Ja kun ei sitä kuitenkaan hoidettaisi muulla kuin ruokavaliolla joka on minulla kunnossa jo muutenkin niin.. Serkullani tuli raskausajan diabetes vaikka hän on hoikka ja urheilullinen. Hän kertoi että oli aika vaikeaa enää ruokavaliotaan parantaa kun jo entisestään söi terveellisesti.

Meillä on tosi köyhää rahallisesti tänä jouluna, mutta saan kuin saankin joululahjat hankittua: eilen väsäsin 4 hienoa herkkukoria jotka tuli yhteensä maksamaan 40eur. Mutta koreihin sainkin omista kaapeista tuliaisiksi saadut viinipullot, patalappu ja patakinnas kankaat löytyi kaikki omista jemmoista ja osa koreistakin. Joten kaupasta piti ostaa vaan ne joulukahvit, jugurttirusinat ym. jotka kyllä ovat aika tyyriitä. Mutta täytyy sanoa, etteivät näytä yhtään "köyhiltä" ja varmasti kaikki menee käyttöön kynttilöineen päivineen (en halua antaa turhakkeita)

Loput sitten vaatteina henkilökuntakortilla tehtaanvaatemyymälästä, niinkuin joka joulu..

Tein muuten eilen joulukortteja tytön kanssa sen hoitokavereille. Aika kivaa miten jo 2,5vuotiaan kanssa voi askarrella jo ihan hienoja juttuja kun vähän avustaa!

Nyt on selkä todella kipeenä, joudun varmaan vähän sohvalepoon tulevina päivinä.
 
Täällä ei kans nukuta öisin, en tiedä mikä vaivaa, mutta herään vaikka mihin ja sitten ei enää uni tule ja kattelen kelloa... Hereillä ollessa sitten väsyttää niin makeasti, että... Onneksi tuota ei ole läheskään joka yö, mutta nuokin yöt on ihan tarpeeksi.

Joululahjoja on hommattuna vasta 1 kpl, taitaa jäädä viime tippaan niinkuin joka vuosi. Onneksi on jo vähän jotain ajatusta mitä kenellekin hommataan. Täytyy nyt vain ensin selviytyä pojan synttäreistä ensin ja sitten on jouluhössötyksien vuoro.

Mulla on pahoinvointi hieman hellittänyt ja muutenkin olo väsymystä lukuunottamatta ihan ok. Seuraava ultra vasta tammikuun alussa, neuvola oli muistaakseni ens viikolla.

- Narttu & masukit rv 15+ -
 

Yhteistyössä