Kevään 2009 tuplia ?

Mulla on ollut toi vatsanympärys 74cm ja nyt tänään oli 87cm. Painoa on tullut joku 6kg. Vielä ennen joulua neuvola. Saas nähdä kuinka paljon sf mitta kasvanu, viimeksi oli 12cm.
Eilen alkoi paremmin tuntumaan liikkeet ja säännöllisemmin.

Kunto ja Sievi 18+1
 
Tänään käyty ultrassa 12+2 ja pikkuisilla kaikki hyvin. Ei niskaturvotusta. Omissa pussukoissaan mutta yhteinen istukka? Onko tavallista? ICSIllä siis siirrettiin silloin kaksi. Nyt helpotti kun näki huitojat vauhdissa :heart: Maha nyt pullahtanut ja siirryin äippäfarkkuihin. Yksinkertaisesti omat tyköistuvat ei mene napista kiinni ja vetskakin vain hiukan..Neuvolassa painosta sanottiin kun tullut 460g/viikko, eli vajaa 2kiloa vajaassa 4viikossa? Miten Teillä? En varmasti ole kovinkaan herkutellut, tosin liikunta jäänyt vähän vähemmälle ja ummetusta..Mikä auttaisi? Olen nyt 166cm ja 63kg...taitaa toi Joulu väkisin tuoda jtn, mutta kaipa nyt täytyy urakalla ottaa muuten ruokavalio syyniin :ashamed: Kunhan vauvat voi hyvin ;) Ihanaa Joulun aikaa :xmas:
 
Hei! On taas hieman tuo kirjottaminen jäänyt, lukemassa oon kyllä tiuhaan käynyt.
Ens viikolla olis sitten rakenneultra jännittää ihan kauheesti eli mulla nyt vk 18+5. Jännittää miten siellä voidaan...

kk76 Painoo mulle tuli heti aika nopeesti 5kg, josta ihan järkytyin, mutta nyt on vähän nousu rauhottunut nyt siis yhteensä tullut reilu 8 kg. En herkutellut ainakaan normaalia enempää, no ehkä liikuin vähemmän ja oon kans hoikka/normaalipainoinen niin kun sinäkin. Neuvolassa silloin sanoivat että on nomaalia painon nousua, mutta että kaikilla hyvin yksilöllistä miten painon nousu menee. Luojan kiitos vähän hidastunut.
Maha mulla on aikas iso jo, hyvin etu painotteinen, ollaan kirjaimellisesti maha pystyssä. Miten teillä muilla?
Muuten kaikki mennyt ihan ok mitä nyt pikkuvikoja... rytmihäiriöitä oli tossa ja laittovat lääkäristä muutamaksi päiväksi huilimaan ja sen jälkeen ei oikeestaan muuta kun kauhea selkäkipu ja aika kova paine välillä alamahassa, aina välillä huolestuu siitä et onko kaikki hyvin mutta kuulema normaalia on...

Oon seisomatyössä ja päivän jälkeen tietää töissä olleensa, eipä oikeestaan tarvii enää kotona mitään suunnitella. Todennäköisesti jään töistä pois vko26 eli helmikuun alussa. miten teillä muilla on vielä töissä mennyt? tai millon ootte jäänyt sairaslomalle? :ashamed:

Oikein ihanaa joulua kaikille!! =)
 
Annipanni kiitos vinkistä!

Vatsanympärys on siis ollut ennen raskautta noin 70cm ja nyt on 95cm. Noista mitoista vois ajatella, että painoa on tullut aikalailla, mutta oman puntarin mukaan sitä on tullu vasta 2kg.

Töissä menee vielä ihan kivasti, viikkoja tosin vasta reilut 18. Istumatyössä siis olen ja pystyn hyvin jaloittelemaan ana kun siltä tuntuu. Lääkäri ja neuvolanterkkari meinas, että tammikuun lopussa laittavat saikulle, saa nähdä.
 
ja hoh hoh taas saikulla pari päivää... rytmihäiriöt jatkuu, taas eilen kävin sydänfilmissä. Happea on liikaa kuulema veressä ja leposyke reilu sata, mutta ei vaarallista...kuulema yleensä johtuu vaan stressistä ja ei muuta kun lepoa...tänään jo huomattavasti parempii olo nukuin eilen koko päivän. :( no mutta kuhan vaan vauvat vois hyvin niin mie kyl pärjään =)
 
Moikka!

Kyllä tuli mullekin alkumetreillä ihan huimasti kiloja, olin itse ihan huolissani siitä vauhdista, mutta keskiraskautta kohden se tasoittui. Enkä herkutellut omasta mielestäni. Samoin vatsanympäryksen kasvu on tasoittunut, itse asiassa nyt jopa 2cm pienentynyt.

Nuo hengitysvaikeudet, pyörrytys, sydämen tykytys jne. on tosi stressaavia vaivoja, mä koin erityisesti sen hengitysvaikeuden ahdistavaksi, mutta opettelin puhaltamaan rauhallisesti keuhkot tyhjäksi aina kun alkoi tuntua hyperventiloinnin oiretta. Ja vatsaa kiristi kova kasvutahti.

Nyt rv 29 menossa ja nuo edellämainitut oireet ovat historiaa. Nyt on koko lantionseutu tosi hellä, tuntuu siltä kuin synnyttäisin pian. Nivelet löystyy ihan hurjaa vauhtia mutta sitten toisaalta olen aika tottunut jo tohon melkoisen suureen mahaan joka ei enää tunnu samallalailla kireälle kuin aiemmin. Mutta jo heti alusta asti vaivannut hiiva senkuin jatkuu, voi luoja että jo toivon tämän raskauden loppuvan ihan vaan siksi että pääsen tästä samperin kierretulehduksesta joskus eroon (toivottavasti loppuu synnytykseen kuten esikoisen aikaan)

Mulla tulee rinnoista muutama tippa jo esimaitoakin, mitään tämmöistä ei ollut esikoisen odotusaikana. Muutoinkin olo on semmoinen, että saatan alkaa synnyttää milloin tahansa, tuntuu semmoiselle aralle ja löystyneelle koko kroppa.
 
Hyvää joulua vain kaikille

Mulla oli aamulla neuvola ja sf mitta (muistaakseni 16cm) vastas vko20 eli ei kauheen paljon ole ku nyt 18+5. Verenpaineet vähän paremmat kuin viimeksi, mutta hb laskenut. Rautatablettia pitää nyt syödä. Kuinkahan muistais niitä syödä. Lapset oli mukana ja katsottiin ultralla vauvoja
Paino noussut kaikkineen 8kg.

Muistakaa huilata joulun aherruksen välissä.

Kunto ja Sievi 18+5
 
Neuvola terveiset!

Olipas ihanaa käydä neuvolassa näin hetki ennen joulun pitkiä pyhiä, kun tuo A-vauvan vähäinen liikkeiden tunteminen aina mieltä vähän painaa. Neuvolassa oli sijainen joka olikin oikea kätilö ja kävimme ihan ultrassakin vielä katsomassa että hyvin pojat siellä liikkui ja sydämet sykki, A-vauva liikkui jopa enemmän kuin B, mutta en siitäkään mitään tuntenut, vaikka ruudulla selvästi sen näin.

Paino oli tippunut ja samoin kohdun mitta oli pienempi (todennäköisesti mittaajasta kiinni, mihin se nyt kutistuisi..). Nyt saa siis oikein hyvällä omalla tunnolla jouluna syödä! Olenhan mä huomannut, että samat housut ovat menneet jo monta viikkoa, ellei jopa kuukauden, mutta mielestäni tuo painonnousu ei ole mikään tae lasten kasvulle ja onnistuneelle imetykselle, väitettäni tukee myös se että vauvathan mulla masussa on tosi reippaan kokoisia.

Hemoglobiini oli edelleen siinä 110 tuntumassa, jossa se on koko syksyn ollut. En näe syytä alkaa rautatableteilla sitä keinotekoisesti nostamaan vieläkään, koska olo on hyvä eikä se tuon alemmas tipu. Miksi siis suotta omaa mahaansa sillä sekaisin laittamaan!

Mutta valvominen on alkanut ja nivelvaivat: illalla kävely on todella vaikeaa, iltapäivisin väsyttää hirmuisesti vaan kun tulee se ilta ja nukkumana meno niin uni ei tulekaan. Ja jos tulee niin aamuyöstä viimeistään herään valvomaan. Vanhuksista tuntuu varmaan tämmöiselle.

Mutta tuntuu tai ei, niin ihanasti sanoi kätilö mulle että olen harvinaisen hyvinvoivan näköinen kaksostenodottaja. Itsekin olen siitä todella iloinen, olenhan saanut olla normaalisti liikkeessä ja terveenä näitä normaaleja vaivoja lukuunottamatta. Nivelsairaudesta huolimatta vaivatkin alkoivat vasta nyt rv 30, josta olen iloisesti yllättynyt.

HYVÄÄ JA RAUHALLISTA JOULUA KAIKILLE!!
 
Tervetuloa Tigru!

Mulla oli neuvola keskiviikkona, painoa oli nyt tullut reilut 600g/vko, ei pahasti joulun syömingeillä. Hb oli laskenu, mutta ei aloitettu rautaa vielä. RR oli alhanen edelleen.

Molempien sykkeet kuului, toinen oli kyllä vähän piilossa ja meni etsimiseksi, mutta terkka sanoi, että siellä se on. Lapsetkin kuuli sykkeet ekan kerran, poitsu nyt muistaa edellisestä raskaudesta sykkeiden kuuntelun, kun oli yleensä aina mukana, mutta meidän tytteli katseli silmät pyöreänä, että mitä ihmettä ja siitä onkin sitten juttua riittänyt :D

Ens keskiviikkona on sitten rakenneultra, se hieman jänskättää. Yleensä olen rakenneultran jälkeen uskaltautunut tekemään ensimmäiset vauvahankinnat, nyt olen jo vaunuihin kantokopan joutunut tilaamaan, kun meidän tuplat oli poistuva väri ja meinasi kopat loppua ja jouduin nytkin soittelemaan puoli maakuntaa läpi, että löysin vielä yhden samanvärisen, niin pakkohan se oli tilata. Ai, miten niin turhan tarkka materialisti :ashamed:

Pitäs töihin alkaa, mutta väsyttää niin kamalasti... Paukkanen paukkui ja heräsin siihen 03.19, eikä sen jälkeen enää uni tullut, joten hyppäsin sitten ukon kyytiin ja tulin aikaisemmin töihin, että ei tarvitse linkkaripysäkillä palella, kun lapsetkin on mummolassa tämän päivän hoidossa. Nyt kyllä uni tulis vaikka heti...

Ehkäpä keitän teetä ensin ja alan vasta sitten hommiin.

- Narttu rv 20+6 -
 
Heippa taas! Olin tiistaina normaalissa neuvolakäynnissä, rv 23+2. Kaikki oli hyvin ja molemmilta saatiin hyvin sydänäänet, pojalla 148 ja tytöllä 156. Painoa oli tullut nyt vähän enemmän kuin ennen, eli n.600g/vko. Ens maanantaina menenkin ultraan, joten kerron taas silloin kuulumisia.
 
Hei kaikki!

Poistun ketjusta. Tekniikka on huijannut oikein tosissaan ammattilaisia pitkän aikaa: synnytin 30.12. Taysissa 1,5 kiloisen pojan ja 600g kuolleen hajoamistilassa olevan sikiön rv 30+6. Hajoamistilasta päätellen kohtukuolema on tapahtunut jo viikkoja tai jopa kuukausia sitten. Jos joku jaksaa lukea tekstiäni taaksepäin, olinhan Oton liikkeistä pitkän aikaa huolissani, samoin oli oton puolella kipuja, laihduin, kohdun kasvu pysähtyi jne. jne. eli merkit täsmäävät kun jälkeenpäin viisastelee.

Kirjoitan pidemmän päiväkirjan monikko-onnea palstalle, kunhan tästä rumbasta ensin selvitään vähän kiireettömämpään aikaan. Hautajaisjärjestelyt ja keskosarki, sekä koko koti sekaisin mummojen jäljiltä :)

Olemme onnellisia keskolassa hyvin selviävästä Onnistamme ja elämä jatkuu! Luottakaa siskot äidinvaistoonne, tekniikkakin voi pettää jopa yliopistollisessa sairaalassa. Hyvää jatkoa kaikille!!
 
Annipannille paljon onnea pikkuisesta Onni-pojasta ja osaanotot enkelipojasta.

Kävin itse tänään ultrassa rv 24+1. Kaikki näytti olevan hyvin. Sf-mitta oli 25cm. Molemmat liikkui hyvin, a-herra oli peppu edellä ja b-tyttö oli poikittain. A painoa 650g ja b 530g.

Mainitsin kovista kutinoista, jalanpohjissa, kämmenissä, mahassa, käsissä... oikeastaan kutii joka paikkaan. Meinaavat että on hepatoosi eli maksa-arvot kohonneet. Keskiviikkona verikokeeseen niin saadaan varmuus tähän.Toiv ei olisi tätä, koska sikiön kasvu hidastuu ja on vaaraksi sikiöille. Ja joutuu sairaalahoitoon=( Normaalisti tämä alkaa noin rv30, mutta mulla jo näin ajoissa. Onko muilla ollut tätä???
 
Hei!

Tulin vielä ilmoittamaan, että jos jollain on kaksosten vaunujen (Teutoniat), tuplaimetystyynyn, yhden turvakaukalon, leikkikehän, vaatteiden, toppapukujen jne. tarvetta niin laittakaa rohkeasti mulle yv:tä niin lähetän kuvia sähköpostiinne. Tavarat on ostettu käytettynä, mutta etsin pitkään tosi hyvä kuntoisia uudehkoja tarvikkeita edulliseen hintaan, joten nyt saisi samalla kertaa sitten useat laadukkaat tarvikkeet. Toimitus mahdollista Hämeenlinnaan päivittäin (ehkä myös Kouvolan seutu)
 
Moikka kaikille.
Toivottavasti sartsuliinilla kaikki ok.

Rakenneultrassa käyty. Kovasti kumpikin kasvanut ja erittäin vilkkaita olivat. Menivät ihan pitkin poikin. Ei meinannut kätilö pysyä ultralla perässä. Sitten vielä naurattivat mua ja masu hytkyi.
Pojilta kumpikin näyttäis. :heart: Painoa n.450g kummallakin.
En aio sen mukaan vaatteita ostamaan.... Yritän ainakin ostaa neutraaleja vaatteita :whistle:
Istukat edessä ja takana muutenkin kaikki ok.

Kuinka Annipanni ja pikku Onni jakselee? Jos satut täällä käydä...

Rv 21+1
 
Tervehdys!

Sartsuliini Mulla on alkanu kutiamaan masu, ensin ajattelin olevan vain kuiva iho, mutta nyt on ilmestynyt vähän sellaista "nokkosrokkomaista" ihottumaa. Se kyllä katoaa välillä, mutta ilmestyy heti, kun pikkasen raapasee. Täytyy kysyä neuvolassa seuraavalla kerralla. Nilkat myös kutiaa, mutta ne on ainakin oikeasti tosi kuivat, että luulisin johtuvan siitä.

Rakenneultrassa myös käyty, meille povattiin akkavaltaa, saa nähdä kuinka käy. Seuraava ultra 2 vkon päästä. Kaikki oli ok, painoarvio toisella pikkasen vajaa 400g ja toisella pikkasen yli.

- Narttu rv 22 -
 
Narttu: Mainitse ens kerralla neuvolassa siitä kutiamisesta, jos epäillään hepatoosia niin joudut verikokeeseen. Ihoon ei tule mtn poikkeavaa/ihottumaa, vaan näyttää ihan normaalilta mut kutiaa ihan helkutisti. Yhtenä yönä raavin itteeni joku 4tuntii putkeen... Rasvaus ei oikeestaan auta yhtään. Paitsi jos on muuten kuiva iho. Kävin keskiviikkona verikokeissa mut en oo vieläkään saanut vastauksia, täytyy ens vkol soittaa ite äippäpolil jos vastaukset olis jo saapunut. Ei oikein saa mielenrauhaa ennen kuin tietää millaset arvot on. Meinaan luin tosta hepatoosista niin sikiöt voi äkillisesti kuolla tohon tai kasvu hidastuu... enkä haluis kuitenkaan viel olla synnyttämässä, viikkoja vast niin vähän rv25... vaikka nykyään on hyvät laitteet/hoidot pienille. Mut toivotaan parasta=)

Mittailin tos yhtenä päivänä vatsan ympärystä, oli nyt 90cm. Ja sama juttu et pelkkä vauvamahaa, ei mtn ylimääräistä.

Mites muut, oleks te hankkinut jo vauvan vaatteita ja tarvikkeita? Vai jätättekö myöhempään? Täytyis joku ilta ommella pinnasänkyihin reunapehmusteet... Mut aina ne illat menee sohvalla makailuun=) Niin ja jos joku tietää et jollain tutulla on iskun möhkö pinnasänky ylimääräisenä niin täällä olis ostaja sille!!
 
sarsuliini: Toivottavasti saat tulokset pian.
Rattaat kantokoppineen on hankittu. Sukulaisilta saadaan kaukalot ja jotain vaatteita.
Ajattelin kans noi reunapehmusteet ommella itse. Onko sarsuliini sulla joku ohje niihin? Lähikangaskaupas oli aivan ihanaa kangasta:)

Yksi tuttu sai hetki sitten tytön ja pojan, heillä oli noi sydämensykkeet samaa luokkaa ku mitä meidän vauvoilla on ollut.
 
Eemelin äiti: Ei mulla mtn ihmeempiä ohjeita/kaavoja ole. Mittaan vaan kuinka pitkä pinnasänky on ympäriinsä ja sit korkeudeksi laitan varmaan joku 25cm (huom. kangas tulee kaksinkertaiseksi,joten tarvitaan 25cmx2)) Sit laitan kiinnitysnauhat oikeisiin pinnojen kohtiin. Kankaana käytän valmista päiväpeittokangasta, koska siinä on jo valmiiksi kiinni tikattu vanu. Mut voi tietty ostaa normaalia kangasta ja sit laittaa itse väliin vanulevyä. Olipa taas niin vaikeesti selitetty =) Mut kyl kaikki tollasen osaa värkätä.
 
Hei!

Vasta tänään löysin tämän ketjun ja ilmoittaudun mukaan. Laskettu aika 14.3. erimunaiset eikä sukupuolia tiedetä (lääkärit eivät ole olleet myötämielisiä kertomaan). Ennestään meillä on esikoinen joka täyttää vuoden nyt 24.1. Hän syntyi yllättäen jo rv 34+1 viikon sairaalassa makoilun jälkeen, vedet menivät 33+2 enkä usko näidenkään pikkukekkosten pysyvän ihan loppuun asti mukana. Vielä tilanne on ollut kylläkin hyvä, vuoden lopulla käytiin ultrassa (29+3) ja painoivat 1,3 ja 1,4kg.
Kaksosia meillä ei ole suvuissa joten varsin yllättäen tulivat joskin ihmettelin vahvaa positiivista raskaustestiä, väsymystä, nälkää jne heti alussa. Ajattelin syynä olleen lähinnä nopea raskautuminen hieman alle puoli vuotta edellisen synnytyksen jälkeen. Muuten raskaus on sujunut hyvin ja nyt toivotaan lähinnä A:n kääntyvän vielä perätilastaan, toivoisin alatiesynnytystä jos kaikki vaan sujuu hyvin. Synnytyssairaala on Nkl.
Tähän mennessä olen kirjoitellut maalismasut 2008 (nykyään suljetussa ryhmässä) ja maalismasut 2009 ketjuissa. 08 ketjussa oli yhdt kaksoset ja 09 ei ketään vielä itseni lisäksi.

BiaBia ja pikkukekkoset 31+1
 

Yhteistyössä