Varsinaisesti Suomen valtio ei muista meitä monikko perheitä yhtään millään lailla. Mutta jossain kunnissa jos talous on sillä mallilla, saattaa saada kodinhoitoapua esim. terkkarin tai sosiaalitoimiston kautta. Soita sossuun ja kysy sieltä tai kunnan lastenhoitovirastoon. Meillä täällä maalla on nyt kaksi kuukautta tarjolla henkilökuntaa nimenomaan lapsiperheille, se on maksullista, mutta kylläkin tosi halpaa. Ensi vuonna kun vauvat syntyy, tätä palvelua ei enää kuntaliitoksen takia varmaan ole. Joten olen nyt tilannut meille maksullista apua mm. ikkunan pesuun, koska musta ei siihen ehkä enää kohta ole.
Meillä on sama tilanne, että lähellä ei ole tukiverkostoa, joten ite pitää selvitä tai käyttää ulkopuolista apua. Aikanaan kun siskoni sai kaksoset jouduin jo valitettavasti lukemaan kaksosten vanhempien itsemurha ja mielenterveystilastoista.. Ja silti meitä monikkoperheitä tulee Suomeen vain noin 800 kpl vuodessa, joten eipä olis valtion kassaan kovin iso lovi antaa esim. kaksosperheisiin korotettu lapsilisä (koska mitään ei voi kierrättää niiden kesken, kaikki hankinnat tehtävä yhtäaikaa). Sitten kun mulle alkaa hoitovapaa, en saa enää esikoisesta hoitolisääkään kun on sitten yli 3-vee (tosin niin pienen rahan perään nyt ei paljon viitsis edes itkeä..)
Älkää huoliko, kyllä ne raskausoireet sieltä tulee!! Just noista kuukausista voikin nauttia sen oireettomuuden, myöhemmin kun olo alkaa olla tukala ja hengittäminen, nukkuminen, seisominen jne. on vaikeampaa niin olisi mielellään raskausoireeton!
Ja sydänäänistä, siskollani todettiin kaksoisraskaus vasta viikolla 18, kun doplerilla ei neuvolassakaan KOSKAAN kuulunut toisen vauvan sydänääniä, joten tilanne selvisi vasta ultrassa. Samoin minulla, on toinen sikiö vähän taaempana, joten sydänäänet on aina hankalaa saada, niin että voi olla aivan varma että ne on B-vauvan eikä A:n. Viimeksi ei saatu ollenkaan.
Laitan tuohon seuraavaan kopioita eduskunnan sivuilta ym.