Kevään 2009 tuplia ?

mehiläinen
vihdoinkin meijän lähete oli menny perille 2 viikon päästä käynti äitiyspolilla seurantakäynnillä. Seurannat sit 2 vkon välein ilmeisesti. Saas nähä miten pomo suhtautuu näihin mun poissaoloihini. Käskeekö korvata tunnit. Jos menee niin vaikeeks niin voin hyvin jäähä saikulle. En rupee tuollaseen pelleilyyn sit. Ainhanan tuohon selkään kuitenkin ottaa päivän kuluessa. Lisäksi vielä mietityttää vauvojen turvallisuus töissä ku ei tiedä koska joku muksu siellä tempasee mahaan :|

Mun mielestä kaikki raskauteen liittyvät lääkäri/neuvola/tutkimus käynnit menee lain mukaan ns. työnantajan piikkiin, eli odottajan ei pitäisi korvata poissaolo tunteja. Käynnit pitää yrittää ajoittaa työajan ulkopuolelle, mutta jos se ei ole mahdollista, niin sitten mennään työaikana. Korjatkaa jos olen väärässä?

Annipannin kanssa samoilla linjoilla. Ei tarvi neuvolakäyntejä korvata. Tarkistin tän myös meitin palkanlaskijalta.
Todella ärsyttävää kun nuo "kivatkin" työnantajat alkaa heti ryppyillä kun saavat raskaudesta tietää.

Onkos teille siellä neuvolassa sanottu tuosta seurannasta, että kuinka usein esim. ultrataan? ja onko se sit puolen välin jälkeen?
Itse en oo vielä soittanut neuvolaan koko asiasta, yksityisellä kun käytiin ultras. Mutta mulla on lääkärineuvola parin viikon päästä. Kiinnostais vaan tuo loppuajan seuranta

Mulle sanottiin muistaakseni, että alkuraskauden ultrat on normaalisti, mutta sitten loppua kohden ultrataan jopa jo viikoittain. Varmaan riippuu asuinkunnastakin, sillä meillä Hämeenlinnanseudulla näitä perusultriakin on enemmän kuin edellisellä asuinpaikkakunnalla Lahdessa oli.

Rakenne ultra meillä on viikolla 20 (eli ensi viikolla, jännää!) ja sitten menee kuukausi taas seuraavaan, sitten ne alkaa tihentyä kahteen viikkoon ja lopulta viikkoon. Jos on riskejä, niin tietenkin enemmän. Mä olen käynyt jo viidessä ultrassa tähän mennessä, koska on ollut vaivoja ja hyvin herkästi kaksosodottajat tarkastavat...

Tylsää on se, että sairaalaan on matkaa 50km, joten joka viikkoinen ultraaminen voi alkaa tuntua jossain vaiheessa rasitteelta.

Annipanni lähtee jatkamaan munavoin tekemistä, ämpärillinen perunoita on jo kuorittu (huomena meillä isot juhlat). Työnteko maistuu mukavammalta kun kisuli tuli aamulla kotiin!!

Minutkin saa lisätä listaan :wave:

Tänään kävin taas ultrassa ja molemmilla oli kaikki ok, mitat nyt pikkasen yli 2 cm. Väsymys on alkanut vähän helpottaa, sanoin pahoinvointi, mutta syödä pitää vähintään tunnin välein.

- Narttu rv 8+6 -

Hei kaikille!! Täällä ilmoittautuu uusi odottaja/käyttäjä... Laskettuaika vauvoilla on 25.4. Ennestään meillä on 2v. uhmaikäinen tyttö.
Saatiin tietää tuplista rv 10, olin ensimmäisessä lääkärikäynnillä ja todettiin jo sydänäänet mutta kohtu tuntui oudolta... aivan kun siellä ei olisi mtn ollut. Eli epäiltiin kohdun ulkopuolista raskausta. Niinpä minut passitettiin suoraan keskussairaalaan. Ultrassa todettiin kaksi vauhdikasta vauvaa=)
Oli se aikamoista kuulla sellaisen uutisen, sairaalaan mentäessä luulee ettei saa yhtään lasta ja lopulta tuleekin kaksi. Nyt täytyy vaan toivoa että molemmat pysyvät kyydissä loppuun asti.

sartsuliini ja vauvelit 11+5

mulla on tullut uusia oireita...sydämen tykytys on pahentunut... varsinkin iltasin kun nukkumaan meen, sydän lyö tosi voimakkaasti...ei ehkä niin nopeeta mutta voimakkaasti. ja samaa on päivisin mutta levossa huomaa parhaiten.. Onko muilla ollu?

Joo-o, satunnaista rytmihäiriötä on mullakin ollut. Jos sitä on suvussa, niin raskaus saa niitä sitten monasti aikaan. Ei tunnu kivalta, mutta vaaratonta on. Ekaa odottaessa ei ollut, mutta nyt nää voimakkaammat hormonit saa aikaan kaikenlaista.

Mulla on ollut aina sellainen kumma raskausoire: saan päänsäryn jos kasvoihin tulee jotain lämmintä: uunin luukun avaaminen, suihku, saunaan meno jne..

Tervetuloa uudet ja onnea! Ja voimia kaikille raskausoireiden sietämiseen! Tässä puolessa välissä mennessä olo ei ole enää kovin ruusuinen, mutta lohduttanee, että sitä on jäljellä enää 4-5 kuukautta... ;-)

Heipähei hyvää iltaa pitkästä aikaa! En ole uskaltanut lukea saati kirjoitella, olo on edelleen niin epäuskoinen. Kävin yksityisellä ultrassa viikko sitten (2.10.) jossa näkyi suureksi huojennuksekseni kumpikin tyyppi omassa pussukassaan.

Oireita olen odotellut, mutta juurikaan en ole niitä havainnut. Järki kyllä sanoo että siitä asianlaidasta voisi olla tyytyväinenkin, mutta enpä vain osaa. Tuntuisi niin paljon todemmalle, jos olisi oireita... Menossa on rv 8+4, mutta kun sitä huomaa mistään?!! Tällä hetkellä kummastuttaa se, että viime viikonloppuna, kun kerroin äidille odotuksesta, hän saunassa huomasi rintojeni muuttuneen, nännipihojen laajentuneen. Nyt rinnat on taas ihan normaalit. Äh, väsyttää tämä itsensä jatkuva tiirailu ja olon tarkkailu, mutta vaikea sitä on lopettaakaan. Haluaisin nauttia tästä raskaudesta ja oppia luottamaan - kellään vinkkejä kuinka se tehdään?!! Ja tietysti olisi helpottavaa kuulla jos joku muukin odottelee mutta olemattomin oirein :)

Aurinkoista viikonloppua kaikille!

mehiläinen
mulla kanssa saunassa muuten rupee käymään otsaan ja noi tykytykset tosiaan on ihan tuttuja meilläkin. Mulle iski mahan seudulle kumma ihottuma. Parvorokon vasta-ainetesti väitti et se mul on ollu ja lapsuuden neuvolakortti väittäis vihurirokonkin olleen 3-vuotiaana. Siinäpä ne pahimmat uhat vois olla poissa. mikähän ihme tuollainenkin on??....pitänee to kysyä neuvolassa jonsei mee ohitse

Hyvää sunnuntaita kaikille! Olen todella epäsäännöllisen säännöllinen netinkäyttäjä, joten piipahdan täällä miten sattuu... Mutta täällä nyt taas.

Eka neuvolakäynti takanapäin ja olihan se hauskaa iskeä yksityiseltä saadut ultrakuvat tiskiin. Np-ultra kuun vaihteessa ja seuraava ultra ehkä jo ennen rakenneultraa.

Mitenkäs teidän muiden pahoinvoinnit? Ainahan puhutaan aamupahoinvoinnista, mutta meikäläisellä huono olo iskee iltaisin ja öisin. Kertaakaan ei ole tarvinnut oksentaa, mutta etova olo vie aika kivasti mehut iltapuuhasteluilta, eikä se kauhean mukavaa ole keskellä yötäkään herätä pahoinvointiin... Varsinkaan, jos herätyskello soi 05.20... Ja viime torstai ja perjantai olivat karseita iltavuoroja töissä. En vain kehdannut lähteä kesken työvuoron kotiin, kun henkilökuntaa oli muutenkin liian vähän. Miten tästä selviää kunnialla loppuun asti?

------

Ja nyt toi miehenretale ilmoitti menevänsä kellariin katsomaan netistä formuloita, joten mun surffailu -h-i-d-a-s-t-u-u- ihan turhauttavaksi... Kivaa. :headwall:

------

Mielenkiintoinen pointti tuo raskausajan tutkimuksissa käynti työajalla. Muakin kiinnostais tietää asian oikea laita, että tarvitseeko korvata poissaolot vai ei? Enpä ole koskaan ennen tullut ajatelleeksi moista. Tähän mennessä olen yrittänyt varata kaikki ajat aamupäiville jolloin mulla on iltavuoro, mutta joskus se ei kenties onnistukaan. Sitäpaitsi jotkut ajat varataan jo niin paljon etukäteen, etten edes tiedä seuraavan jakson työvuoroja. Sitten täytyy anellen yrittää muutella työkavereiden kanssa vuorojaan, tai pahoitellen pyydellä työvuoroon muutosta esimiehiltä. Ihan hanurista! ;)

Mutta eiköhän tässä nyt taas vähäksi aikaa löpinöitä maminaattorin osalta. Palaan astialle taasen, kun ehdin ja formulat eivät ime mun "nettienergiaani" miinuksille. Hyviä vointeja kaikille!

mehiläinen
menin tyhmä ostamaan sellaisen kotidopplerin itselle. Tiedän kyllä ettei sillä vältsyyn kuulu yhtä hyvin ku neuvolan koneella :| yhdet sydänäänet olen selkeästi saanut kuulumaan nyt eilisen harjoiteltuani. Toisia en toisaalta kyllä löydä :/ Voisko toinen olla tuolla alempana piilossa niin ettei tuon kojeen taajuudet sinne asti yllä jotenkin? viikkoja nyt 14+2. keskiviikkona ultrassa käydessä molemmat liikkuivat ihan kahden plussan verran innokkaina. Torstaina seuraava neuvola. ei olis pitäny ostaa koko rakkinetta...

Aloin tässä miettimään, että saako monikkoperheet nykyään kunnilta mitään kotiapua/lastenhoitoapua?
Meillä on uhmaikäinen 2v. tyttö ja huhtikuussa syntyvät kaksoset, eli vanhempikin lapsi tarvitsee vielä todella paljon apua. Eikä meillä ole sukulaisia, isovanhempia jotka asuisivat samassa kaupungissa... mistä näistä asiosta voi kysellä...

Varsinaisesti Suomen valtio ei muista meitä monikko perheitä yhtään millään lailla. Mutta jossain kunnissa jos talous on sillä mallilla, saattaa saada kodinhoitoapua esim. terkkarin tai sosiaalitoimiston kautta. Soita sossuun ja kysy sieltä tai kunnan lastenhoitovirastoon. Meillä täällä maalla on nyt kaksi kuukautta tarjolla henkilökuntaa nimenomaan lapsiperheille, se on maksullista, mutta kylläkin tosi halpaa. Ensi vuonna kun vauvat syntyy, tätä palvelua ei enää kuntaliitoksen takia varmaan ole. Joten olen nyt tilannut meille maksullista apua mm. ikkunan pesuun, koska musta ei siihen ehkä enää kohta ole.

Meillä on sama tilanne, että lähellä ei ole tukiverkostoa, joten ite pitää selvitä tai käyttää ulkopuolista apua. Aikanaan kun siskoni sai kaksoset jouduin jo valitettavasti lukemaan kaksosten vanhempien itsemurha ja mielenterveystilastoista.. Ja silti meitä monikkoperheitä tulee Suomeen vain noin 800 kpl vuodessa, joten eipä olis valtion kassaan kovin iso lovi antaa esim. kaksosperheisiin korotettu lapsilisä (koska mitään ei voi kierrättää niiden kesken, kaikki hankinnat tehtävä yhtäaikaa). Sitten kun mulle alkaa hoitovapaa, en saa enää esikoisesta hoitolisääkään kun on sitten yli 3-vee (tosin niin pienen rahan perään nyt ei paljon viitsis edes itkeä..)

Älkää huoliko, kyllä ne raskausoireet sieltä tulee!! Just noista kuukausista voikin nauttia sen oireettomuuden, myöhemmin kun olo alkaa olla tukala ja hengittäminen, nukkuminen, seisominen jne. on vaikeampaa niin olisi mielellään raskausoireeton! :)

Ja sydänäänistä, siskollani todettiin kaksoisraskaus vasta viikolla 18, kun doplerilla ei neuvolassakaan KOSKAAN kuulunut toisen vauvan sydänääniä, joten tilanne selvisi vasta ultrassa. Samoin minulla, on toinen sikiö vähän taaempana, joten sydänäänet on aina hankalaa saada, niin että voi olla aivan varma että ne on B-vauvan eikä A:n. Viimeksi ei saatu ollenkaan.

Laitan tuohon seuraavaan kopioita eduskunnan sivuilta ym.

8. SYNNYTYSTÄ EDELTÄVÄT TUTKIMUKSET
Direktiivin 92/85/ETY 9 artiklan mukaan raskaana olevilla naisilla on oikeus saada palkallista vapaa-aikaa kansallisen lainsäädännön ja/tai käytännön mukaisesti synnytystä edeltäviä tutkimuksia varten, jos näitä tutkimuksia ei voida tehdä työajan ulkopuolella.
Tämä velvoite on asianmukaisesti saatettu jäsenvaltioissa osaksi kansallista lainsäädäntöä. Muutamissa jäsenvaltioissa vaaditaan, että nainen esittää todistuksen siitä, että hän ei voi käydä näissä tutkimuksissa muuna aikana kuin työaikana, mutta tämä ei ole 9 artiklan vastaista. Ruotsissa oikeus palkalliseen vapaa-aikaan synnytystä edeltävien tutkimusten vuoksi näyttää sisältyvän pikemminkin työehtosopimuksiin kuin lainsäädäntöön.

Käsittääkseni kuitenkaan Suomi ei noudata EU direktiivejä lakina vaan pyrkii noudattamaan niitä vain tasa-arvoisen EU:n vuoksi. Joten käytännöt voivat silti vaihdella ja ylläolevan lisäksi asia pitää tarkistaa omasta työehtosopimuksesta. Helpoiten käy varmaan kun soittaa esim. palkanlaskijalle (jos sellainen yrityksessä on) tai suoraan liiton toimistoon, sieltä tulee taatusti oikea vastaus. Itse olen toimihenkilö teollisuudessa ja minulle kuuluu palkallinen käynti neuvolassa, sairaalassa, lääkärissä ja myös esikoisen neuvola käynnit, koska niitä ei voi suorittaa työajan ulkopuolella (8-16.00)

Alkuperäinen kirjoittaja mehiläinen:
Synnytysasiaa oon sen verran tuossa pohtinut, että alkuun ajattelin haluavani ehdottomasti sektion. Sen vuoksi, et B on kai aina nopsaan saatava myös maailmaan An jälkeen. Ja en haluaisi ensin vääntää ja väkertää piitkää aikaa ja sit kuulla et saa kokea myös samaan syssyyn toisenkin synnytystavan. No toisaalta onhan siinä paljo isommat riskit tuossa sektiossa. Ja se on kyllä alatiesynnytys-vaihtoehdolle plussaa.Saa nyt nähä mihin suuntaan mieli tässä liikkuu.

mehiläinen ja jalkapalloilijat 13+5
Täällä taas toiveikas vakoilija. Ei ole vielä tärpännyt, mutta jospa kohta; ja toiset tuplat olis enemmän kuin tevetulleet. Mutta asiaan. Ei mun synnytyksessä ollut mitään paniikkia saada B syntymään nopsaan. Ihan rauhassa vedettiin henkeä ennenkuin B:n kalvot puhkaistiin ja se toinen tuli HUOMATTAVASTI helpommin ulos kuin eka; oli kai paikat kunnolla auki. Siinä ei mennyt kuin pari minuuttia ponnistaessa ja B oli jo ulkona =) Alatiesynnytys lienee sekä äidin, että lasten kannalta se parempi vaihtoehto, jos saa kerta valita. Vaikka istuminen tekeekin vähän kipeää
;) , niin ei ole sektioarpea, jonka kanssa ei meinaa päästä edes sängystä ylös.

Leppoisaa odotusta teille kaikille ja koettakaa kestää kipeine selkinenne ja vihlovine vatsoinenne ja suonenvetoinenne ja päänsärkyinenne ja etovine oloinenne. Se 9 kk menee oikeesti tosi nopsaan (tai mulla 7) ja sitten teillä on kaksi ihanaa tuhisijaa sylissä :heart:

Ei se kait sitten niin kamalaa ole se kaksosten hoitaminen, jos niitä toivotaan vielä lisää! HappiHyppy on nyt toinen, jolta kuulen samanlaisen toiveen, että lisääkin saisi tulla.

Mä vehtaan ton sektion ja synnytyksen välissä kanssa, kun mulla ei ole alatiesynnytyskokemusta. Toisaalta ne sektion jälkeiset kivut oli ihan hirveitä.. En haluaisin kuitenkaan kokea sitä kurjinta vaihtoehtoa että toinen syntyisi alakautta ja sitten toinen kiireisellä/hätäsektiolla. Sais ne molemmat tuskat ja pidemmän toipumisen.

Heipsan !

Tervetuloa uudet mukaan :wave:
Kivaa kun porukka lisääntyy.

Narttu koskas sulla on la ja onko ennestään lapsia ?

Sitä varmaan itse kukin meistä miettii tosi paljon tätä raskautta ja varsinkin synnytystä, niin erilaista tää kuitenkin on. Itellä se synnytykseen vielä matkaa mutta silti pelottaa jo nyt.
Mulla vielä pientä synnytyspelkoa ( joo kolme jo synnyttänyt alakautta :D )
Pelko juontaa juurensa siihen, että toinen syntyi napanuora kaksi kertaa tiukkaan kaulanympäri. Huone pöllähti hetkessä täyteen väkeä ja kätilö vaan totes että rouva ei ponnista yhtään. Se oli hirveetä ja mun mielestä kesti ikuisuuden. Kaikki kuitenkin meni hyvin ja terve poika syntyi. No mutta kun kolmatta synnyttämässä ja olis pitänyt ponnistaa, niin tämä rouva löi luukut kiinni :| Ponnistus kesti tunnin, kun aikaisemmat olleet 10min.
Mieskin huomasi kuinka kun kätilöt käski ponnistaa en tehnyt sitä kunnolla vaan hyvin hyvin pinnallisesti. Vasta kun kätilö tuskastuneena tiuskas et nyt sitten vauva ulos onko selvä alkoi tapahtumaan :whistle:
Joten jotenkin kauhistuttaa ajatus kahden synnyttämisestä.

Niin ja sitten kaikki vakoilijat =) nyt tulee varmaan tyhmä kysymys, mutta kun a vauva syntynyt mistä istukka "tietää" ettei lopeta toimintaansa vielä ? :ashamed: Kysyy kolmen lapsen äiti ?

Oma napa voi hyvin. Pahin pahaolokin hävinnyt. Jee. Pientä sillointällöin mutta ei kokoaikaista.
Kärsin koko viikonlopun tosin migreenistä. Ja lääkkeestä pelkkä panadol on sama kuin karkkia vetäis. Ei kivaa. Mutta kyllä se tästä eikö vain kanssa sisaret.

Vuffi

Narttu koskas sulla on la ja onko ennestään lapsia ?

La on menkkojen mukaan 15.5.2008 ja kotoa löytyy kohta 4v. poika ja reilu 2v. tyttö eli säpinää riittää kohta. Kunhan vain edes talo valmistuis ennen tuplien syntymää, niin olisin ikionnellinen. Raksalla on vain oma työpanos nyt tosi vähäinen ja sekin harmittaa, kun mielelläni siellä touhuaisin.

Mulla kans pahoinvointi siirtynyt aamusta iltapäivään / iltaan. Ne menee nyt tosi heikossa kunnossa, mutta jospa se joskus helpottaa.

- Narttu rv 9+jotain -

Tänään oli rakenneultra ja kovasti POJAT siellä potkivat. Itse en niistä liikkeistä tunne juuri mitään, koska eteisistukka peittää vatsasta niin suuren alueen.

Nyt sitten vain huutikseen laittamaan esikoistytön vaatteita, kun ei saadakaan niitä kiertoon seuraaville. Tuntuu aika hurjalle myydä vaatteet kun ei ole ihan livenä poikia nähnyt, mutta pakko se on kait uskoa kun molemmilla niin selvät pippelit ultrakuvissa sojotti, että hoitajakin sanoi, ettei erehdyksen varaa ole.

:wave:

Oltiin tiistaina np-ultrassa, kaikki oli hyvin ja kaksi toukkaa siellä oli köllötteli. Molemmat oli 2vkon aikana kasvanut 4cm, eli nyt oli 6cm. Niskaturvotusta 1,1. Seuraavan kerran mennään rakenneultraan rv20. Ja toivottavasti silloin saadaan selville sukupuolet.

sartsuliini+ vauvelit 12+6

Alkuperäinen kirjoittaja sartsuliini:
Seuraavan kerran mennään rakenneultraan rv20. Ja toivottavasti silloin saadaan selville sukupuolet.
Meillä sama, vielä on aikaa sinne...

Sairaslomaa sain viikon...selkä on kipeä mut pahinta on lantionseudun kipu...kiinnittymiskipuja mitä ilmeisemmin...kipeetä tekee ja yöunetkin meinaa viedä...

Pömppiäiset rv14!

Happea!!

Nyt alkoi sitten se huohottaminen. Kävin jopa terkkarissa tarkistuttamassa verenpaineet ja hemoglobiinin, mutta on se vaan uskottava, että keuhkot on pakattu nyt sen verran pienempään tilaan, että satunnaisesti tulee pakokauhuinen tunne, että tukehdun. Toivottavasti tähän tunteeseen tottuu pian.

Yhteistyössä