Ketju uskossa oleville ja uskonasioita pohdiskeleville! :)

"vieras"
Heh, mulla on mustia sukulaisia vaikka kuinka, enkä tosiaan oo rasisti...
uskon kuitenkin, että Jeesus oli suurinpiirtein sellainen aika vaalea iholtaan, hiukset ehkä ruskeat, tummanruskeat tai mustat. Kuitenkin sellainen mitä enemmistö juutalaisista oikeesti on.
"Hei, mulla on mustia kavereita, en voi olla rasisti!" "Hei, mulla on homoja kavereita, en voi olla homofobi!" jne. kunnes lehmät tulee kotiin.
 
.....
[QUOTE="vieras";27072822]Raamatun mukaan Jeesus ei ollut komea eikä hänen fyysisessä olemuksessa ollut mitään puoleensavetävää.

Jes 53:2 Ei ollut hänellä vartta eikä kauneutta; me näimme hänet, mutta ei ollut hänellä muotoa, johon me olisimme mielistyneet.

Kidutuksen seurauksena hänestä tuli myöhemmin niin ruma että oli jopa luontaantyöntävä.

Jes 52:14 Niin että moni sinun ylitses hämmästyy, että hänen muotonsa on rumempi muita ihmisiä, ja hänen hahmonsa huonompi kuin ihmisten lasten[/QUOTE]

Luulen, että nuilla paikoilla tarkoitetaan sitä, kun Jeesus pieksettiin ja runneltiin niin pahasti ennen ristiinnaulitsemista.
 
"Uskis"
[QUOTE="vieras";27072761]Nyt oikeasti, mitä vittua sä selität? Tummatukkainen ja -ihoinen ihminen ei voi "säteillä"? Kuinka rasistinen voi ihminen ollakaan..[/QUOTE]

Voi säteillä. Mutta sitten hän ei näytäkään enää kovin tummalta. Ei maailman kirkkain valo loista tummaa valoa, vaan siinä sävyerot häviää.

Jos rasismikortin vedit niin: Jeesus oli juutalainen. Ei ihonväriltään mikään vaalein skandinaavi, mutta ei ehkä ihan todella tummakaan. Riita poikki, kompromissi!
 
"vieras"
[QUOTE="Uskis";27072707]Kiva kuva, varsinkin sanomaltaan! Mutta pitää huomioida että vaikka Jeesus olisi ollut maan päällä eläessään kuinka tumma versio juutalaisista tahansa, niin ilmestyessään nykyisin ihmisille Hän ilmestyy usein kirkkaassa Taivas-hahmossa.[/QUOTE]

Maan päällä Jeesusta seurattiin hänen tekojen ja maineen eikä valovomaisen olemuksen takia. Raamatun mukaan Jeesus ei ole näyttäytynyt ihmisille sen jälkeen kun nousi taivaaseen. Albiinojeesuksesta Raamatussa ei ole sanaakaan.
 
"vieras"
[QUOTE="Uskis";27072870]Voi säteillä. Mutta sitten hän ei näytäkään enää kovin tummalta. Ei maailman kirkkain valo loista tummaa valoa, vaan siinä sävyerot häviää.

Jos rasismikortin vedit niin: Jeesus oli juutalainen. Ei ihonväriltään mikään vaalein skandinaavi, mutta ei ehkä ihan todella tummakaan. Riita poikki, kompromissi![/QUOTE]

Sä meinaat, että se siellä Raamatun aikoihin on kulkenut säteilevänä hahmona ympäriinsä?

Sitä et sinä, eikä kukaan muukaan tiedä. Tuollainen rasistisuus vain ällöttää.
 
[QUOTE="Uskis";27072847]En kyllä ole tässä asiassa yhtään viisaampi. :D Mutta oma versio on tämä:

- Tässä jossain vaiheessa tulee tämän synnillisen maailman loppuminen. Sen loppumetreillä on pedon merkki, Harmageddon jne. Uskovat ovat kovilla. Jeesus tulee sillä tavalla että jokainen näkee Hänet, sitä kuvataan kuin salamana idästä länteen. Kaikki kuolevat;sitä en tiedä että missä vaiheessa uskovat otetaan etukäteen pois vai ollaanko me vielä niissä ihan loppukahinoissa.
Saatana heitetään 1000 vuodeksi vankeuteen.

-No. Sitten tulee tuhatvuotinen valtakunta maan päälle, se Jumalan idea siitä millaista täällä olisi voinut olla. Tulee uusi lauma ihmisiä, mutta ne eivät tee syntiä ihan samaan malliin kuin nykyisen maailman väki. Kuolevat kyllä hekin. Taivas se ei ole, koska tuossakin valtakunnassa tehdään syntiä ja kuollaan, ja Taivaassahan syntiä ja kuolemaa ei ole koskaan.

Jes. 65:20
Ei siellä ole enää lasta, joka eläisi vain muutaman päivän, ei vanhusta, joka ei täyttäisi päiviensä määrää; sillä nuorin kuolee satavuotiaana, ja vasta satavuotiaana synnintekijä joutuu kiroukseen. He rakentavat taloja ja asuvat niissä, he istuttavat viinitarhoja ja syövät niiden hedelmät;
he eivät rakenna muitten asua, eivät istuta muitten syödä; sillä niinkuin puitten päivät ovat, niin ovat elinpäivät minun kansassani. Minun valittuni kuluttavat itse kättensä työn.
He eivät tee työtä turhaan eivätkä lapsia synnytä äkkikuoleman omiksi, sillä he ovat Herran siunattujen siemen, ja heidän vesansa ovat heidän tykönänsä. Ennenkuin he huutavat, minä vastaan, heidän vielä puhuessaan minä kuulen.
Susi ja lammas käyvät yhdessä laitumella, ja leijona syö rehua niinkuin raavas, ja käärmeen ruokana on maan tomu; ei missään minun pyhällä vuorellani tehdä pahaa eikä vahinkoa, sanoo Herra.

Semmoisen olen kuullut, että uskovat ovat siinä kuin pappeina, seilaavat maanpäällisen valtakunnan ja Taivaallisen kaupungin väliä. :) (no mulle ihan sama ollako pappina vai ei, pääasia että edes jotenkin pelastuu)

- Tuhatvuotisen valtakunnan jälkeen saatana päästetään vapaaksi ja se pääsee tekemään vielä vihoviimeisen iskun Taivaan kaupunkia kohti. Mutta se hanke torpataan Taivaasta, ja saatana joutuu helvettiin ikuisiksi ajoiksi.
- Jumala luo ihan uuden maan, onko se pallonmuotoinen vai mikä, en tiedä.


Ja nyt en muista että missä vaiheessa tuossa oli se viimeinen tuomio, ennen vai jälkeen tuhatvuotisen valtakunnan?
Mutta nyt pitää mennä nukkumaan. Hyvää yötä, Jeesus myötä! :)[/QUOTE]

Hyvää yötä, Jeesus myötä :) ja kiitos vastauksesta... :)
 
.....
[QUOTE="vieras";27072893]Jes 53:2 kuvaa nuoren Jeesuksen. Lukisit kirjan, se on ihan hyvä.[/QUOTE]

Olen kyllä lukenut monestikin, minusta siinä kerrotaan Jeesuksen kärsimyksestä, kun Hän kantoi ihmisten synnit, kivut, sairaudet ristillä, eli pääsiäisen tapahtumista.
 
"vieras"
Olen kyllä lukenut monestikin, minusta siinä kerrotaan Jeesuksen kärsimyksestä, kun Hän kantoi ihmisten synnit, kivut, sairaudet ristillä, eli pääsiäisen tapahtumista.
Jes 53:2-4 nimenomaan muistelee ja kuvaa Jeesusta niin kuin hän varttui ja kulki maan päällä.

2. Hän kasvoi Herran edessä niinkuin vesa, niinkuin juuri kuivasta maasta. Ei ollut hänellä vartta eikä kauneutta; me näimme hänet, mutta ei ollut hänellä muotoa, johon me olisimme mielistyneet.

3. Hän oli ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä, kipujen mies ja sairauden tuttava, jota näkemästä kaikki kasvonsa peittivät, halveksittu, jota emme minäkään pitäneet.

4. Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän sälytti päällensä.


Englanniksi:

2. For he grew up before him like a young plant, and like a root out of dry ground; he had no form or majesty that we should look at him, and no beauty that we should desire him.
 
.....
No, minä ymmärrän tuon eri lailla.
Ei Jeesus ollut ihmisten hylkäämä, jota ei kärsinyt katsoa, ennenkuin kidutettuna.
Jeesuksen luohan tuli sankoin joukoin ihmisiä missä ikinä hän liikkuikin.
Mut joo, tämä tästä...
Jeesus on jokatapauksessa ihanin, kaunein ja paras asia minkä ihminen voi elämäänsä löytää.
 
"vieras"
Ei Jeesus ollut ihmisten hylkäämä, jota ei kärsinyt katsoa, ennenkuin kidutettuna.
Jeesuksen luohan tuli sankoin joukoin ihmisiä missä ikinä hän liikkuikin.
Mut joo, tämä tästä...
Jeesus on jokatapauksessa ihanin, kaunein ja paras asia minkä ihminen voi elämäänsä löytää.
Raamatussa on lukuisia kertomuksia siitä kuinka Jeesuksen luo tuli ihmisiä hänen tekojen ja maineen takia. Jeesuksen ulkonäöstä ei ole montakaan sanaa mutta Jesajah halusi alleviivata että Jeesusta ei palvottu ulkonäön takia.

Kun kristitty sanoo että "Jeesus on mun elämässä" se tarkoittaa että hän uskoo että se mitä Raamattu kertoo Jeesuksesta on totta. Eli uskoo lupaukseen anteeksiannosta ja ikuisesta elämästä. Tämä lupaus on toki kaunis ja ihana.
 
Neljäs Mooseksen kirja 31: 14-20

Mooses vihastui sotajoukon johtajiksi määrätyille tuhannen miehen ja sadan miehen päälliköille, kun he palasivat sotaretkeltä, ja sanoi heille: "Oletteko jättäneet henkiin kaikki naiset? Juuri nuo naiset tekivät Bileamin neuvon mukaan ja saivat israelilaiset luopumaan Herrasta ja antautumaan Baal-Peorin palvojiksi. Sen tähden Herran kansaa kohtasi vitsaus. Tappakaa siis lapsista kaikki pojat ja tappakaa myös jokainen nainen, joka on maannut miehen kanssa. Mutta tytöt, jotka eivät ole maanneet miehen kanssa, saatte ottaa itsellenne. Teidän tulee oleskella leirin ulkopuolella seitsemän päivää, ja jokaisen, joka on surmannut jonkun tai koskettanut surmattua, tulee puhdistautua kolmantena ja seitsemäntenä päivänä; tämä koskee sekä teitä että vankejanne. Teidän on puhdistettava myös jokainen vaatekappale ja kaikki, mikä on valmistettu nahasta tai vuohenkarvoista, sekä jokainen puuesine."

että se siitä armosta ja rakkaudesta sitten. Aikalaiskertomusten mukaan Jeesus oli epämuodostunut ja ruma, tummaihoinen ja silmäinen ja hänellä oli suuri juutalainen nenä. Ihmettelen että kun kuitenkin on kyse juutalaisesta miehestä, että siinä halutaan nähdä jokuin kultakutri.

Enkä ymmärrä lupausta anteeksiannosta. Mielestäni jokaisella ihmisellä on teoistaan vastuu, ei voida kuitata omia pahoja tekoja sillä että joku muu kärsi jo jossain ristillä. Hyväksikäytetään lapsia jossain yhteisöissä ja sitten puhutaan härskisti anteeksiannosta. Haluaisin kovasti uskoa mutta tuntuu että näen ristin sijalla vain sen mikä se onkin, keskiaikaa edeltäneen ajan roomalainen kidutusväline jolla tuhannet ja taas tuhannet viruivat tien varsilla roomalaisten ilona. En voi uskoa miesten jumalaan, sillä kaikki naiset ovat joko huoria tai sitten hyviä äitejä. Jeesus oli varmasti omana aikanaan vallankumouksellinen ja usko alun perin oli rakkauden aate. Sitten tuli Paavali ja pilasi kaiken, uskosta suljettiin naiset ulos ja siitä tuli vain järjestelmää ylläpitävä, väkivaltainen voima, miesten leikkikenttä. uskoisin siis jos voisin, pelkäänpä että teidän jeesuksenne rakkaus on minulta iäksi menetetty. Vaikka tuskinpa sitä kaipaankaan. Kyllä tosiuskovaisten autuaan hölmöt ilmeet pistävät olemaan kateellinen, kumpa minäkin osaisin, mutta kun ei niin ei. raamatunkin olen lukenut, mutta löysin sieltä vain saastaa, irstaiden vanhojen miesten kotkotuksia, murhia, raiskauksia, ja vuosien kärsimyksen jonka kirkko on aiheuttanut. Olen siis palannut pakanallisille suomalaisille juurilleni ja hylännyt tämän miesten tuontiuskonnon. En tee sillä enää mitään, mutta saapa siitä aikaa keskustelua. Jollei muuta niin tosiuskovaisten säälin, voi raukkaa, sydämessä ei ole valoa. Minä kun pidän enemmän silloin kun valo on päässäni.
 
  • Tykkää
Reactions: Timppa
"vieras"
[QUOTE="Uskis";27072870]Voi säteillä. Mutta sitten hän ei näytäkään enää kovin tummalta. Ei maailman kirkkain valo loista tummaa valoa, vaan siinä sävyerot häviää.

Jos rasismikortin vedit niin: Jeesus oli juutalainen. Ei ihonväriltään mikään vaalein skandinaavi, mutta ei ehkä ihan todella tummakaan. Riita poikki, kompromissi![/QUOTE]

Meinaat, että Jeesus on säteillyt kuin lamppu tarpoessaan pitkin Israelia? Ja että joka ainoa vaaleaa Jeesusta kuvaava teos kuvaa hänet taivallisen säteilevänä ja hän on juuri siksi niin vaalea? Järki käteen nyt ja katso omaa raisismiasi.
 
"Uskis"
[QUOTE="vieras";27072897]Sä meinaat, että se siellä Raamatun aikoihin on kulkenut säteilevänä hahmona ympäriinsä?

Sitä et sinä, eikä kukaan muukaan tiedä. Tuollainen rasistisuus vain ällöttää.[/QUOTE]

Ei, tuossahan äskeisellä sivulla selitin. Eli eläessään maan päällä Jeesus oli tavallinen ihminen, kuinka ruskeaihoinen rotunsa perusteella olikaan, ja kuinka hyvin päivettynyt tämän lisäksi sitten olikaan. Eli ei loistanut mitään selkeästi nähtävää valoa; olisihan sen ihmiset huomanneet ja siitä olisi ollut mainintaa Raamatussa.

Mutta nyt kun Jeesus on Taivaassa, niin Hän loistaa maailman kirkkainta valoa.
 
"huoh"
Jos nyt juutalaisia verrataan niin lähi-idän juutalaiset ovat hyvin tummia. Ainoastaan askenaasit voivat olla aivan vaaleita, vaalea tukkaisia ja sinisilmäisiä.
Kirjoitusten mukaan Jeesus ei mikään kovin vaalea ollut. Ahavoitunut iho, musta lyhyt kihara tukka.
Juutalaisia on siis kaiken värisiä, kokoisia ja näköisiä.
 
"Uskis"
[QUOTE="huoh";27073918]Jos nyt juutalaisia verrataan niin lähi-idän juutalaiset ovat hyvin tummia. Ainoastaan askenaasit voivat olla aivan vaaleita, vaalea tukkaisia ja sinisilmäisiä.
Kirjoitusten mukaan Jeesus ei mikään kovin vaalea ollut. Ahavoitunut iho, musta lyhyt kihara tukka.
Juutalaisia on siis kaiken värisiä, kokoisia ja näköisiä.[/QUOTE]

Jep, ja oli hän tumma, vaalea, kiiltokuvaversio tai karumman näköinen, niin ihan sama miltä Hän näytti...:)
 
  • Tykkää
Reactions: UniQuePopPy
"vieras"
[QUOTE="Uskis";27073848]Eli ei loistanut mitään selkeästi nähtävää valoa; olisihan sen ihmiset huomanneet ja siitä olisi ollut mainintaa Raamatussa.

Mutta nyt kun Jeesus on Taivaassa, niin Hän loistaa maailman kirkkainta valoa.[/QUOTE]

Jeesuksen muotoa taivaassa ei ole kuvattu Raamatussa. Raamatussa ei myöskään ole todistajalausuntoja siitä että Jeesus olisi näyttäytynyt enää sen jälkeen kun nousi taivaaseen.

Tiedämme vain vähän siitä millaisen muodon Jeesus saa kun hän palaa taivaasta; voimakas, pelottava ja salamoiden ympäröimä.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27074568]Tiedämme vain vähän siitä millaisen muodon Jeesus saa kun hän palaa taivaasta; voimakas, pelottava ja salamoiden ympäröimä.[/QUOTE]

Toisen ylösnousun ja taivaan jälleenrakentamisen jälkeen on todennäköistä että Jumala muuttaa muotoaan ja isä ja poika yhdistyvät pyhään henkeen. Jumalan ja ihmisen väliin muodostuu pysyvä henkinen yhteys. Eli taivaassa Jeesuksen olemassaolo erillisenä entiteettinä lakkaa koska sille ei ole enää mitään virkaa.
 
"Uskis"
[QUOTE="vieras";27074568]Jeesuksen muotoa taivaassa ei ole kuvattu Raamatussa. Raamatussa ei myöskään ole todistajalausuntoja siitä että Jeesus olisi näyttäytynyt enää sen jälkeen kun nousi taivaaseen.

Tiedämme vain vähän siitä millaisen muodon Jeesus saa kun hän palaa taivaasta; voimakas, pelottava ja salamoiden ympäröimä.[/QUOTE]

Ekaan lauseeseesi: Ilmestyskirjan ekassa luvussa Johannekselle ilmestyy hyvin kirkas hahmo. Kuka Hän oli? Hän sanoi olleensa kuollut ja elävänsä, eli jos ajattelee kolminaisuuden persoonia ja enkeleitä, niin heistä vain Jeesukseen käy tuo piirre:

Ilm. 1:12-18
Käännyin nähdäkseni, mikä ääni minulle puhui, ja kun käännyin, näin seitsemän kultajalkaista lamppua ja lamppujen keskellä hahmon, joka oli ihmisen kaltainen. Hänellä oli yllään pitkä viitta ja rinnan ympärillä kultainen vyö.
Hänen päänsä ja hiuksensa hohtivat valkoisina kuin valkoinen villa, kuin lumi, ja hänen silmänsä olivat kuin tulen liekit.
Hänen jalkansa välkehtivät kuin sulatusuunissa hehkuva pronssi, ja hänen äänensä oli kuin suurten vesien pauhu.
Hänellä oli oikeassa kädessään seitsemän tähteä, hänen suustaan pisti esiin kaksiteräinen, terävä miekka, ja hänen kasvonsa olivat kuin loistava keskipäivän aurinko.
Hänet nähdessäni minä vaivuin hänen jalkoihinsa kuin kuollut. Mutta hän laski oikean kätensä päälleni ja sanoi: "Älä pelkää. Minä olen ensimmäinen ja viimeinen,
iäti elävä. Minä olin kuollut, mutta nyt minä elän, elän aina ja ikuisesti. Minulla on kuoleman ja tuonelan avaimet..."


Mitä todistajalausuntoja tarvitset Raamatusta Jeesuksen ilmestymisestä kuolemansa jälkeen? Eikö apostolien puheet ole luotettavia?
Apt.1:3
Heille hän myös monin kiistattomin todistein osoitti kuolemansa jälkeen olevansa elossa. Hän näyttäytyi heille neljänkymmenen päivän aikana useasti ja puhui Jumalan valtakunnasta.
 
"vieras"
[QUOTE="Uskis";27074960]Mitä todistajalausuntoja tarvitset Raamatusta Jeesuksen ilmestymisestä kuolemansa jälkeen? Eikö apostolien puheet ole luotettavia?
Apt.1:3
Heille hän myös monin kiistattomin todistein osoitti kuolemansa jälkeen olevansa elossa. Hän näyttäytyi heille neljänkymmenen päivän aikana useasti ja puhui Jumalan valtakunnasta.[/QUOTE]

Jeesus näyttäytyi apostoleille vielä sen jälkeen kun nousi kuolleista (takaisin maan päälle) mutta ei enää sen jälkeen kun nousi taivaaseen.
 
"Uskis"
[QUOTE="vieras";27075009]Jeesus näyttäytyi apostoleille vielä sen jälkeen kun nousi kuolleista (takaisin maan päälle) mutta ei enää sen jälkeen kun nousi taivaaseen.[/QUOTE]

Ilmestyskirjan arvioidaan kirjoitetun v.70 kieppeillä. Ja vaikka olisi kirjoitettu vaikka vähän aiemminkin, niin Johannes sai tuon kirkkaan Jeesus-näyn Patmoksen saarella, jonne hän ehti vasta vuosia Jeesuksen kuoleman jälkeen.
 

Yhteistyössä