Ketju uskossa oleville ja uskonasioita pohdiskeleville! :)

"vieras"
mä kerroin tässä kuukausi sitten meidän 3vuotiaalla taivaan isistä... lapsi oli kyllä ihan haltioissaan. joskus kertoo että on nähnyt unta taivaan isistä. kertoo sellaisia asioita, mitä minä eikä varmastikaan isä ole lapselle kertonut :O sanoi yksi aamu, että taivaan isillä on samanlaiset hiukset kuin äitillä... minulla on vaaleanruskeat ja ulottuu vähän yli olkapään... minulle tuosta tuli kyllä kieltämättä Jeesus mieleen, mutta eihän me siis tarkkaan tiedetä, miltä Jeesus oikeasti näytti...
Jeesus tuskin näytti siltä blondilta kalpeanaamalta joka täkäläisissä kirkoissa riippuu. Hän nyt kuitenkin eli Raamattunne mukaan Israelissa, jossa elävät ovat yleensä melkoisen tummahipiäistä ja -tukkaista kansaa. Ja mistä tiedät, että Jumala ei näytä mustalta afrikkalaiselta säkkärähiuksineen?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27072152]Jeesus tuskin näytti siltä blondilta kalpeanaamalta joka täkäläisissä kirkoissa riippuu. Hän nyt kuitenkin eli Raamattunne mukaan Israelissa, jossa elävät ovat yleensä melkoisen tummahipiäistä ja -tukkaista kansaa.[/QUOTE]

 
"Uskis"
Sori myös, kirjoitukseni alkaa olla kai jo ajatuksenvirtatasolla.
Omalla kohdallani olen saanut iloita kun vanhimmalla lapsellani oli jo pienestä mutkaton ja luonnollinen suhtautuminen Jumalaan vaikka todellakin on saanut käyttää omia aivojaan ja tutkia ja pohtia. Toki jonkinlaista suunnantarkastusta on varmaan joutunut tekemään mutta ei siinä määrin dramaattisesti uskonratkaisua kuin esim. minä aikoinaan. Tämän kokemuksen perusteella ajatukseni lapsikasteesta on syventynyt entisestään enkä enää edes epäile sen oikeellisuutta. Nimenomaan se,että Jumala on ottanut minut omakseen on kannatteleva ja ihana ajatus, kaikki tapahtuu täysin armosta(omalla suostumuksella).
Se, miksi jotkut täysin ei kristityt mutta kirkkoon kuuluvat perheet kastaa lapsiaan on heidän asiansa.
BTW, minulle ei oikein ole selvinnyt, että kuulutko sinä uskis ev.lut kirkkoon vai vapaisiin suuntiin? Oletko käynyt aikuiskasteella?
No, kun kirjoitit että teillä on harjoitettu suunnantarkastusta ja omia aivoja käytetty, niin voit ajatella että mä täällä huokaisen helpotuksesta ja valahdan lattialle näppiksen äärestä. Asiat hyvin siis. :D
Ja siis, yksi uskoontuloprosessi on se, mitä näkee luterilaisilla, että lapsenusko muuttuu jossain vaiheessa omilla aivoilla ajattelemiseksi. Ihminen ei itsekään tiedä missä vaiheessa on tullut uskoon, mutta kun hänen ajatuksensa on "haluan omaksua tämän jutun", niin se riittää. Ja se uskoontulo ja pelastus on yhtä tosi kuin sellaisen järisyttävällä tavalla uskoontulleen. Vanhempien uskolla ei pelastuta.

Luterilainen olen aina ollut, mutta uskoontultuani pyörin paljon vapaissa suunnissa ja teologiani on vapaista suunnista, luterilaisilla sävyillä. Seurakuntayhteys on löytynyt luterilaisen kirkon uudestisyntyneistä uskovista.
 
"Uskis"
Jos väität, että kaksi tai kolmevuotias tajuaa jotain jumalasta ja uskonnosta yleensä, niin puhut kyllä sellaista sontaa että alta pois. Kaiva se kirja jossa näin todetaan.
No, uskova ystäväni oli 3-vuotiaana ilmoittanut haluavansa seurata Jeesusta. Naps, se tyttö tuli uskoon.
Nyt pitäisi kaivaa Sana-lehdet viimeisen puolen vuoden ajalta, mutta siellä yksi nainen sanoi ilmoittaneensa vastaavan äidilleen 2-vuotiaana, iloisesti ja reippaasti. No, äiti ehkä vähän hymähti.
Noiden tyttöjen piti kuitenkin uudistaa se lupaus seurata Jeesusta sitten nuoruudessa/aikuisena.

Ja et ota yhtään huomioon nyt sitä, että Jumala itse on aktiivinen, myös lasten kohdalla. Usko ei toimi vaan ihmisen itsensä puolelta vaan sitä herättelee Jumala ensin. Hän toimii lastenkin elämässä. Esim. karismaattisia juttuja voi ilmetä lapsessa, ja vanhemmat voivat olla ihan statisteja.

Jeesus-usko on siitä jännä, että hyvin vähillä tiedoilla voi tulla uskoon ja pelastua. Ei tarvita pitkiä teologiaoppaita. Harva muu uskonto pystyy tähän. Jeesuksen voima voi vaikuttaa kenessä tahansa.

Mutta käytännössä lisääkin tietoa tarjotaan, ihan avoimuuden takia. Ja myös sen opetuksen takia, että ihmiset nyt tulisi tietämään noin suunnilleen Raamatun pääjutut.
 
"Uskis"
[QUOTE="vieras";27072152]Jeesus tuskin näytti siltä blondilta kalpeanaamalta joka täkäläisissä kirkoissa riippuu. Hän nyt kuitenkin eli Raamattunne mukaan Israelissa, jossa elävät ovat yleensä melkoisen tummahipiäistä ja -tukkaista kansaa. Ja mistä tiedät, että Jumala ei näytä mustalta afrikkalaiselta säkkärähiuksineen?[/QUOTE]

Riippuu valaistuksesta. :)
Jeesus kun ilmestyy jollekulle, niin Hänet kuvataan usein hyvin valoisaksi. Onko ihme jos hiuksetkin näyttävät vaaleammilta?
 
"vieras"
[QUOTE="Uskis";27072522]Riippuu valaistuksesta. :)
Jeesus kun ilmestyy jollekulle, niin Hänet kuvataan usein hyvin valoisaksi. Onko ihme jos hiuksetkin näyttävät vaaleammilta?[/QUOTE]

Et sitten enää muuta keksinyt kuin alkaa valkaisemaan Jeesusta. Ymmärrät kai, että sillä miten Jeesus kuvataan länsimaissa (vaaleaihoinen ja -hiuksinen) on ikävän rasistinen sävy ja historia. Häntä ei kuvat vaaleaksi minkään yliluonnollisen valoisuuden vuoksi vaan siksi, että keskiverto länsimaalainen juntti ei ikinä hyväksyisi tummaihoista pelastajaa, ei nyt eikä historiassa, vaikka kuva olisi kuinka paljon todenmukaisempi.
 
"Uskis"
[QUOTE="vieras";27072483]Olen utelias Uskis mutta pakko kysyä vielä, onko sinulla lapsia ja onko heidät kastettu?[/QUOTE]

Mulla on lapsia ja heidät on kastettu kaikki luterilaisen kirkon jäseniksi. Syystä että mieheni ajattelee luterilaisittain ja halusi kastattaa lapset. Suostuin, koska asia oli hänelle tärkeä. Mutta itse ajattelen asiasta että se toimitus oli aika turha, joskaan ei kovin vaarallista. Tiedän että uskonasiat tulevat lapsilleni kuitenkin joskus mietittäväksi ihan omakohtaisella tasolla, Jumala pistää näitä miettimään itsekin.

Uskovien kasteella kävin uskoontulon jälkeen sellaisilla vapaakirkon kesäjuhlilla, jossa ei vaadittu kasteen jälkeen sitoutumista mihinkään seurakuntaan. Siitä en osaa sanoa, että tarvitseeko kerran jo vauvakastettujen mutta uskoontulleiden uskovien käydä uskovien kasteella, mutta se oli itseltäni sellainen oman tahdon osoitus Jumalalle.
Mietin vielä siinä järven rannassa vielä viime sekunnilla että mennäkö kastejonon jatkoksi vai ei kun porukka meni jo kahlaamaan järveen, mutta yhtäkkiä tuli ihan mieletön Jumalan voima, se iski kuin salama. Siinä sitä sitten nahkarotsissa menin joukon jatkoksi, muilla taisi olla ne valkoiset albat tms. päällä...

Jälkikäteen ajattelin,että itselleni tuo uskovien kaste oli hyvä tehdä. Olin uskoni alkuaikoina epävarma siitä että "olenko nyt itse varmasti tehnyt uskoontuloni vahvaksi ja puuttuuko tästä vielä jotain" (vaikka olin ihan kunnon uskossa, kyse oli vain omista epäilyksistä), niin tuo uskovien kaste piti tehdä, etten itse olisi jäänyt jälkikäteen pähkäilemään ja ettei saatana olisi päässyt syyttämään huonoksi uskovaksi. Mutta sitten taas on luterilaisia, elävässä uskossa ystäviä jotka eivät koe tarvetta mennä uskovien kasteelle kun ovat jo 1 kasteella kastettuja ja ovat ihan rauhassa sen asian kanssa.
 
"Uskis"
[QUOTE="vieras";27072596]Et sitten enää muuta keksinyt kuin alkaa valkaisemaan Jeesusta. Ymmärrät kai, että sillä miten Jeesus kuvataan länsimaissa (vaaleaihoinen ja -hiuksinen) on ikävän rasistinen sävy ja historia. Häntä ei kuvat vaaleaksi minkään yliluonnollisen valoisuuden vuoksi vaan siksi, että keskiverto länsimaalainen juntti ei ikinä hyväksyisi tummaihoista pelastajaa, ei nyt eikä historiassa, vaikka kuva olisi kuinka paljon todenmukaisempi.[/QUOTE]

No mieti. Jos on joku hahmo joka ITSE aiheuttaa sitä valoa, niin ei kai semmoisella iho tai hiukset näyttäydy tummina?
 
"Uskis"
[QUOTE="vieras";27072649]
[/QUOTE]

Kiva kuva, varsinkin sanomaltaan! Mutta pitää huomioida että vaikka Jeesus olisi ollut maan päällä eläessään kuinka tumma versio juutalaisista tahansa, niin ilmestyessään nykyisin ihmisille Hän ilmestyy usein kirkkaassa Taivas-hahmossa. Tosin se kirkkaus on varmaan niin suurta oikeasti että se tekisi meidän silmät sokeiksi, joten kai Hän joutuu jotenkin sitä hillitsemään. Taivaassa pystytään katselemaan sitä kirkkautta.

Mutta lillukanvarsia...
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27072665]
[/QUOTE]

Hyvä veto ja kuva, toinen vieras. Uskoville: kuinka monen länsimaalaisen valkoihoisen kuvittelette suostumaan polvistumaan tällaisen kuvan edessä?
 
"vieras"
[QUOTE="Uskis";27072707]Kiva kuva, varsinkin sanomaltaan! Mutta pitää huomioida että vaikka Jeesus olisi ollut maan päällä eläessään kuinka tumma versio juutalaisista tahansa, niin ilmestyessään nykyisin ihmisille Hän ilmestyy usein kirkkaassa Taivas-hahmossa. Tosin se kirkkaus on varmaan niin suurta oikeasti että se tekisi meidän silmät sokeiksi, joten kai Hän joutuu jotenkin sitä hillitsemään. Taivaassa pystytään katselemaan sitä kirkkautta.

Mutta lillukanvarsia...[/QUOTE]

Kyllä sitä selitellään pois omaa rasistisuuttaan oikein urakalla.
 
Yksi hukassa
Rukoilkaa minunkin puolestani. Olen uskossa, mutta erään asian takia uskooni ja ajatuksiini tuli vaikeita sivujuonteita. Että Herra ilmaisisi itsensä minulle, olenko edes tiellä enää ?
 
"vieras"
[QUOTE="Uskis";27072681]No mieti. Jos on joku hahmo joka ITSE aiheuttaa sitä valoa, niin ei kai semmoisella iho tai hiukset näyttäydy tummina?[/QUOTE]

Nyt oikeasti, mitä vittua sä selität? Tummatukkainen ja -ihoinen ihminen ei voi "säteillä"? Kuinka rasistinen voi ihminen ollakaan..
 
ei hyvää päivää, siitä lähti rasisti juttu, kun sanoin että tyttö sanoi että taivaan isillä oli samanlaiset hiukset kuin minulla :D onkohan mun 3vuotiaskin rasisti?? :D eikä muuten ole nähnyt ikinä jeesuksen kuvaa, tai niin että olisi hänelle sanottu kuvasta että tuossa on jeesus...
 
.....
Heh, mulla on mustia sukulaisia vaikka kuinka, enkä tosiaan oo rasisti...
uskon kuitenkin, että Jeesus oli suurinpiirtein sellainen aika vaalea iholtaan, hiukset ehkä ruskeat, tummanruskeat tai mustat. Kuitenkin sellainen mitä enemmistö juutalaisista oikeesti on.
 
"vieras"
Raamatun mukaan Jeesus ei ollut komea eikä hänen fyysisessä olemuksessa ollut mitään puoleensavetävää.

Jes 53:2 Ei ollut hänellä vartta eikä kauneutta; me näimme hänet, mutta ei ollut hänellä muotoa, johon me olisimme mielistyneet.

Kidutuksen seurauksena hänestä tuli myöhemmin niin ruma että oli jopa luontaantyöntävä.

Jes 52:14 Niin että moni sinun ylitses hämmästyy, että hänen muotonsa on rumempi muita ihmisiä, ja hänen hahmonsa huonompi kuin ihmisten lasten
 
"vieras"
Heh, mulla on mustia sukulaisia vaikka kuinka, enkä tosiaan oo rasisti...
uskon kuitenkin, että Jeesus oli suurinpiirtein sellainen aika vaalea iholtaan, hiukset ehkä ruskeat, tummanruskeat tai mustat. Kuitenkin sellainen mitä enemmistö juutalaisista oikeesti on.
Eiii, kyllä se ihan platinan vaalea oli, Uskis tietää. Tumma tukkainen, saati ihoinen, hyh sentään, hahmo ei voi aiheuttaa valoa. Nyt sinäkin tiedät.
 
"Uskis"
äh, taisin sekoilla tuon lopunaikojen jutuilla. siitä on nimittäin kauan kun olen ilmestyskirjaa lukenut :ashamed:
asiaa mietittyäni, on siis ehkä joku välitila sieluilla nyt, jos kuolee. tuon jälkeen tulee ylöstempaus ja saadaan ylösnousemusruumiit, mutta missä välissä nyt tämä 1000vuotinen valtakunta tulee?? minä kun luulin että kaikki olisi tuoreessa muistissa, mutta eipäs ollutkaan... Uskis... :D
En kyllä ole tässä asiassa yhtään viisaampi. :D Mutta oma versio on tämä:

- Tässä jossain vaiheessa tulee tämän synnillisen maailman loppuminen. Sen loppumetreillä on pedon merkki, Harmageddon jne. Uskovat ovat kovilla. Jeesus tulee sillä tavalla että jokainen näkee Hänet, sitä kuvataan kuin salamana idästä länteen. Kaikki kuolevat;sitä en tiedä että missä vaiheessa uskovat otetaan etukäteen pois vai ollaanko me vielä niissä ihan loppukahinoissa.
Saatana heitetään 1000 vuodeksi vankeuteen.

-No. Sitten tulee tuhatvuotinen valtakunta maan päälle, se Jumalan idea siitä millaista täällä olisi voinut olla. Tulee uusi lauma ihmisiä, mutta ne eivät tee syntiä ihan samaan malliin kuin nykyisen maailman väki. Kuolevat kyllä hekin. Taivas se ei ole, koska tuossakin valtakunnassa tehdään syntiä ja kuollaan, ja Taivaassahan syntiä ja kuolemaa ei ole koskaan.

Jes. 65:20
Ei siellä ole enää lasta, joka eläisi vain muutaman päivän, ei vanhusta, joka ei täyttäisi päiviensä määrää; sillä nuorin kuolee satavuotiaana, ja vasta satavuotiaana synnintekijä joutuu kiroukseen. He rakentavat taloja ja asuvat niissä, he istuttavat viinitarhoja ja syövät niiden hedelmät;
he eivät rakenna muitten asua, eivät istuta muitten syödä; sillä niinkuin puitten päivät ovat, niin ovat elinpäivät minun kansassani. Minun valittuni kuluttavat itse kättensä työn.
He eivät tee työtä turhaan eivätkä lapsia synnytä äkkikuoleman omiksi, sillä he ovat Herran siunattujen siemen, ja heidän vesansa ovat heidän tykönänsä. Ennenkuin he huutavat, minä vastaan, heidän vielä puhuessaan minä kuulen.
Susi ja lammas käyvät yhdessä laitumella, ja leijona syö rehua niinkuin raavas, ja käärmeen ruokana on maan tomu; ei missään minun pyhällä vuorellani tehdä pahaa eikä vahinkoa, sanoo Herra.

Semmoisen olen kuullut, että uskovat ovat siinä kuin pappeina, seilaavat maanpäällisen valtakunnan ja Taivaallisen kaupungin väliä. :) (no mulle ihan sama ollako pappina vai ei, pääasia että edes jotenkin pelastuu)

- Tuhatvuotisen valtakunnan jälkeen saatana päästetään vapaaksi ja se pääsee tekemään vielä vihoviimeisen iskun Taivaan kaupunkia kohti. Mutta se hanke torpataan Taivaasta, ja saatana joutuu helvettiin ikuisiksi ajoiksi.
- Jumala luo ihan uuden maan, onko se pallonmuotoinen vai mikä, en tiedä.


Ja nyt en muista että missä vaiheessa tuossa oli se viimeinen tuomio, ennen vai jälkeen tuhatvuotisen valtakunnan?
Mutta nyt pitää mennä nukkumaan. Hyvää yötä, Jeesus myötä! :)
 
  • Tykkää
Reactions: UniQuePopPy

Yhteistyössä