Ketään hoidoissa PKKS:ssä!!!

Macy Gray Meillä on aikalailla sama tilanne varmaan tuon limiksen kanssa... mulle tuli täytenä yllätyksenä että ilman noita hormonihoitoja se on mulla noin surkea... ja se lääkäri kyllä puhui siihen malliin mullekin että pikkasen piti huolestuttavana tilannetta.. mut sit sano että syksyllä pohditaan /seurataan tilannetta jos tästä ei nyt tärppää... Mie ite lueskelin netistä eilen tuosta kortisonin käytöstä hoidoissa (apua kiinnittymiseen?) ja ihan hyviäkin tuloksia sillä on kai saatu.. kysyin siitä tuolla polillakin.. sitä käytetään myös täällä, harvoissa tapauksissa jos on jotain vasta-ainehässäkkä epäilyä... saattaa olla että syksyllä mietitään sitäkin vaihtoehtoa meidän kohdalla.. et sais siis kortisoni tabletit lisäks noihin hoitoihin....(?) tai näin ainakin ymmärsin....

ON: zumenon jatkuu 6mg/vrk + Estradot laastari 3vrk:n välein+ lugesteron 600mg/vrk....
Kiva kun kaikki nuo aiheuttaa mulle turvotusta, pahoinvointia ja yhtenään vessassa ramppaamista :D :x Ja siis perjantaina toivottavasti saadaan kyytiläinen...parhaimmassa tapauksessa kaks :heart: mutta siitä ei taida uskaltaa edes haaveilla vielä......
Millaset lääkitykset muilla on ollu noissa PAS:seissa...? Onko kellään/kenenkään tutulla tärpänny?
 
Macy gray Sinullakin sitten ei meinaa clomit toimia niinkuin pitää? Taitaa ne vaan pahentaa vielä sitä ohutta limakalvoa : / Oliko puhetta minä kp:nä alotat sitte suoraan ne pistokset, sitten syksyllä jos niillä jatkuu?
Tsemppiä :hug:, ei tämä oo helppoo. Vaikka luulis ja kuulostais että OI ois ihan yksinkertanen hoito, mutta ei se ainakaan minun tapauksessa ole ja sitä se lääkärikin totesi. Mutta minkäpä sitä omille hankalille "tavaroilleen" mahtaa :headwall:

LMLB Perjantai toivoa täynnä :) Onko se aina noissa pas:seissa luget jo ennen siirtoa? Melko piinaavaa sinullakin tällä hetkellä! Minä toivon että siellä onnistuis sulatus (ja tulis molemmat matkaan) ja sitten siitä tärppi :hug: Miten paksun sen limakalvon pitäs olla?
Mahtava tuo sinun kommetti grilliruokamasusta :LOL:

londi Tsemppiä sinullekin pas:siin! Iso saalis teillä on :whistle: Hyvää kesää sinullekin ja onneks se kesä tulloo :D

Rowan Kuulostaapa niin tutulle tuo äkkiliike vihlonta, siellä ne femarit on tehtävänsä tehny :D Kesätärppiä (tähän tartteis sellasen peukutushymiön)! Hoitaja minulle vaan toivotteli että eihän sitä tiiä josko vaikka kesällä tärppi tuliski.. Positiivisuus kunniaan?
 
Minkähän takia ne noita clomeja edes määrää, jos se kerran voi ohentaa limakalvoa? Femareilla ei olis sellaista vaikutusta, mutta ne on kyllä tietty tosi kalliita. No, kaipa ne lääkärit tietää mitä tekee ja osaa katsoa, kenelle mikäkin lääke sopii. Tai sit pitää vain kokeilla. Mutta on miusta aika ihme, että jos jo todetaan, että clomit ohentaa limistä, niin ei sit vaihdeta lääkettä.

Melargia, meinasin jo tulla kyselemään, että mitä siulle kuuluu. Sitten olitkin ehtinyt jo kirjoittaa. :D Joo, miunkin mieli on pikkusen kääntynyt positiivisempaan suuntaan, mutta luulen että huomenna Päivi L:n luona käynti tekee silti hyvää. Mutta eihän sitä tosiaan tiiä vaikka kesällä tärppäiskin, meille kaikille täällä. Omalla kohdalla ei vaan uskalla enää toivoa, kun ei halua pettyä. Mutta kyllä sitä kuitenkin aina vähän toivoo ihan joka kerta.

Joo, femarit toimii ainakin miulla. On nyt muutaman päivän ollu semmoset juilinnat, että huhhuh. Eilen luulisin ovulaation tapahtuneen, kun iski semmoinen kipu, että kaksinkerron piti olla ja mieskin jo säikähti, että mikä ihme miulle tuli. Ei meinannut tulla peiton heiluttelustakaan sit mitään, kun juili niin kovaa, mutta kestin kuin nainen :saint:! Vaikka miehelle olikin aika vaikeeta kun näki että minuun sattui... Tänäänkin vielä tuo vasen puoli on kipuillut. Nyt ois ollu kyllä kiva nähdä, mitä tuolla tapahtuu, mutta ei voi kuin arvailla. Ovistestit ei miulla taaskaan toimineet, liuskan viiva toki tummeni, muttei tullut taaskaan (ei oo ikinä tullut) tasavahvoja viivoja. Ja CB:n digitestailukaan ei antanut plussaa, mutta eilen aamulla siinä oli viiva tummempi kuin tänä aamuna. Eli ehkä aloitin sillä testaamisen liian myöhään. On tää yhtä venäläistä rulettia koko touhu.
 
täällä on PAS:lla tärpänny. 3 hoidon viimeset kaks sitkeetä huurunenää tuolla päiväunilla tuhisee :heart: kauheeta, en yhtään muista mitä lääkkeitä oli ennen PAS:ia, lääkeellinen se mulla oli, kun omaa kiertoa ei oo ollu ainakaan kymmeneen vuoteen.... oisko voinu olla zumenon? ja sit tietty luget. Joku aiemmin kysy multa tosta ovulaation induktiosta. Meillä meni niin että kerran clomeilla kasvateltiin munis ja kotitouhuilla yritettiin. toisella yrittämällä ei enää vastetta clomeilla ollu, joten sillon tuli suora hyppäys IVF:n ja tosiaan sekin Piiitkääälläää ja hartaalla lääkityksen hakemisella jotenkuten onnistu, eli taisin 26 päivää piikitellä ennen kun punktioon päästiin. Sillon (ja myöhemminkin) oli kyllä jaksaminen koetuksella, mutta jälkikäteen arvioituna kannatti. Päiviltä sain tukea, ja kunnan mtt:stä, sairaslomallakin olin uupumuksen ja ahdistuksen takia välillä.

Aika hankalia tilanteita teilläkin täällä on monilla tällä hetkellä. Toivottavasti jaksatte uskoa ja toivoa, ja nauttia kesästä.

soja täältä taustalta... anteeksi en oo niin tarkkaan kartalla että osaisin henk.koht. kommentoida. Mutta lukemassa käyn joka päivä teidän kuulumiset
 
Mäkin kävin ma polilla ja limis oli 6.5 kp 13. Eli liian ohut, niinkuin muissaki siirroissa ollut. M sano et se saattaa kasvaa siihe 7mm siirtopäiväks joten se määräs mulle myös ne laastarit, jos ne hiukka auttas limistä vähä lisää paksuuntumaan. Huoh. Samoja oireita kuin sulla LMLB, turvotusta, huono vointisuutta, päänsärkyä, vessassa juoksua, myös yöllä ja monta kertaa! Mut pitää kestää vaikka usko on aika nollassa tähänkään onnistumiseen. Perjantaina myös siirto niinku sulla LMLB! :) Ja samalla lääkityksellä mennään siun kanssa, ainut eroavaisuus et joka toinen pv vaihdan laastarin.
Mut jännä et niin monella on tuon limiksen kanssa ongelmia. Auttaskoha siihe se kuuluisa greippimehu? Kellään kokemuksia? Vai onko iha hölönpölöä? :)
 
londi80 > Minä olen lipitellyt Valion greippimehua useammassa kierrossa, silloin kun olen muistanut kierron alkuun mukaan ottaa. Ovislimat on ollut helpompi tunnistaa, mutta en tiedä onko muuta vaikutusta ollut. Ei siinä ainakaan mitään häviä, jos kokeilee. :) Maku on aika karvas, mutta vedellä tai kivennäisvedellä laimentaminen tekee siitä helpommin juotavaa. Itse pidän greipistä ja happamista mauista sen verran paljon, että juon välillä ihan sellaisenaankin.

Rowan79 > Epäilen myös tuota hintakysymystä. Samaa olen miettinyt pistosten osalta, sillä Fostimon on kanssasisariinsa verrattuna huomattavan edullinen. Mulla se onneksi toimii, niin ei tarvitse kalliimpia edes kokeilla. Kesän jälkeen siis jatketaan tuon limakalvon kasvamattomuuden vuoksi pelkillä pistoksilla ja loppukierron tukemisella. Uskon, että sillä päästään toivottuun tulokseen. Huomaatteko, että uskoni onnistumiseen on jälleen löytynyt. :D

Melargia > Ei ollut vielä puhetta pistosten aloituspäivästä pelkkiin pistoksiin siirryttäessä. Clomit vaikuttaisivat pahentavan limakalvon tilannetta, mutta saan kesätauon aikana popsia loput pois, ettei hukkaan mene. Ehkä Luget sitten vähän paikkaavat tilannetta tai sitten täytyy yrittää parannella limakalvoa itse poppaskonsteilla. :rolleyes: Ilmeisesti Clomit herättelevät follin kasvua vaikka ei follia saakaan erottumaan. Mullahan on kontrolli jo kp8 eli viimeistä Clomipäivää seuraavana, joten ei välttämättä ehdi tilanne ultrassa nähtäväksi vielä kehittyä. Tilanne kuitenkin on selkeästi ollut sellainen, että jatkokasvattelua tarvitaan, että saataisiin hyvä ovis. Marjatta tosin sanoi, että Clomiannoksen nostaminen 2tbl/pvä saattaa riittää. Mitään menetettäväähän minulla ei ole, jos kesän aikana päätän kokeilla. Marjatta siis itse ehdotti sitä vaikka kontrollia ei voidakaan järjestää. Kertonee sekin jotain kyseisen lääkkeen vasteesta. :D

LittleMissLadyBird > Olen myös kuullut minidisperiiniä käytettävän ainakin Clomien rinnalla. En tiedä toimiiko samoin vain eri tavalla kuin kortisoni. Mulla limakalvon tilanne ei varsinaisesti tullut yllätyksenä, koska selvästi on vuodot niukentuneet aikaisemmasta. Loppukierrosta on neuvolalääkärin mukaan näyttänyt varsin hyvältä kiinnittymistä ajatellen, mutta ei se asia taida ihan niin olla. Vaikka hormonikokeiden arvot ovat olleet ihan ok (jopa hyvät eivätkä viittaa koko pcos:n olemassaoloon vaikka sellainen selkeästi oireiden mukaan on), niin raskauden alkaessa on kuitenkin sitten riittämätön ylläpitämään. Jokin menee pieleen. Onneksi polilla otetaan ongelmat todesta, annetaan toivoa ja autetaan toivottuun lopputulokseen. Olisin ihan rikki, jos en olisi sinne asiakkaaksi päässyt.

Olen ollut aika epäsosiaalinen. En jaksa jutella ja kommentointikin on kynnyksen takana. Olen kyllä väsynytkin ja siksi en aina jaksa kirjoitella. Käyn kyllä lueskelemassa täällä ja vauvakuummeenkin puolella aika paljon. Muuton aikaan saattaa tulla nettikatkos ja oikeastaan se on hyväkin, sillä luultavasti ovis ajoittuu samoille päiville. Tulee varmaan keskityttyä tunnollisemmin muihin asioihin ja pysyy ajatukset kurissa, kun en pääse tänne palloilemaan. :D Tulen kyllä ilmoittautumaan yhteyden auettua tai viimeistään kertomaan kierron loppuraporttia. Tekisi mieli varata eka vyöhyketerapia-aika valmiiksi, mutta taidan odottaa vielä hieman.
 
macy gray Hyvä että se pieni tsemppi on taas sullakin löytynyt! Itsekin kyllä sorrun aikaajoin ajattelemaan ehkä liiankin pessimistisesti.... Mutta mulla taitaa varsinkin piinapäivien aikana vaihdella tuo mieli laidasta laitaan niin paljon ettei itekään pysy perässä :D

londi80 No meillä tosiaan menee aika samalla tavalla kuviot! Mulla oli limis n. 7mm viimeks... eli se oli tiistai... 4,5 mm sillon edellisenä perjantaina, eli on nuo estrogeenit tainnu vähän ainakin auttaa asiaa.. saa nähdä mikä tilanne huomenna... (minuu tällä hetkellä eniten jännittää se aamu.. jos sieltä tuleekin soitto ja huonoja uutisia..) Me tosiaan asutaan melkein tunnin ajomatkan päässä ja pyysin erikseen että soittasivat hyvissä ajoin jos näyttää siltä että tulis turha reissu... Tänään kai se itse sulatus tapahtuu ja huomenna näkee vasta sen miten siirtokelpoisia ovat(?) Harmittaa kyllä varmasti jos ei saada yhtään matkaan... ois kiva saada es pieni toivonhiven tässä ennen kesää... :confused:
Nyt sormet ja varpaat ristissä!!! :saint:
 
soja, kiitos kun käyt täällä välillä tsemppailemassa meitä! :) Ei pääse unohtumaan, että kyllä sitä tulostakin, teidän tapauksessa ihan kaksin kappalein :heart: :heart:, joskus tulee, kun jaksaa vaan yrittää ja luottaa. Mitäs pikkuisille kuuluu?

LMLB ja londi, vitsit että täällä on teille molemmille peukut, varpaat ja kaikki mahdolliset pystyssä, että molempien siirto menis huomenna hienosti ja parin viikon päästä saataisiin iloisia uutisia tänne :). Jännää!

Macy, joo varmaan hintakysymys sit tuossa Femar-jutussa. Sitä vaan vähän mietin, että miksihän miulle ei edes kokeiltu clomeja ensin, vaan suoraan määrättiin femarit. Mutta samapa nyt tässä tilanteessa, kun nyt kesän aikana sit käytän noita femareita vielä ja sit syksyllähän ei mitään noita tarviikaan enää, kun alkaa IVF-rumba. Kiitos muuten kun kerroit tuosta vyöhyketerapiasta, ois kiva kokeilla joskus itsekin! :)

Mulla on ollut viikon ajan hyvä olo, kun sain opiskelustressin pois vähäks aikaa. Työnsin viimeisen puristuksen ajaksi nämä lapsettomuusasiat piiloon ja siellä ne on oikeestaan vieläkin. Mutta pikkuhiljaa kaivautumassa taas esiin ja tänään ne pitäis sit kohdata ihan oikeesti, kun Päivin luo menen. Vähän jänskättää, että miten ne sieltä ryöpsähtää, mutta hyvä niitä on nyt käsitellä, kun ei oo mitään muuta tässä nyt ahdistamassa. Kun jotenkin osaisin hyväksyä tämän tilanteen (onko se ees mahdollista?), tai ainakin sen, että meille ei sitä luomuraskautta tule. Ja saisin jostain sen positiivisen mielen kesän ajaksi ja koeputkihoitojen suhteenkin, että en olisi syksyllä jo valmiiksi kuin maani myynyt, vaan jaksaisin olla reipas ja toiveikas. Eilen oli muuten vielä kamalat muniskivut, meni iltapäivä sohvalla maaten. Nyt on onneks jo helpottanut.
 
Viimeksi muokattu:
kiitos, kiva kuulla että ette koe taustalta kommentointiani kurjana. Itse olen kokenut että lapsettomuus seuraa minua aina mukana, sellaisia kokemuksia tässä on ollut vuosien varrella. Mulla on myös muutama ystävä kenellä ongelmia raskautumisen kanssa ja kummasti sitä on huomannut muistavansa toisen kierron vaiheet... niin vahvasti elää mukana.

Asian hyväksyminen on vaikeaa, jopa mahdotonta, mutta kyllä sen kanssa oppii elämään. Se vaatii aikaa ja aikaa ja aikaa. Meille oli miehen kanssa apua yhteisistä Päivin luona käynneistä. Ja jossain vaiheessa minä sitten itse tarvitsin enemmänkin tukea, hyvä kun sitä hain ja sain. Sittenhän me jo ennen viimeistä PAS:ia päätettiin lähteä adoptioprosessiin ja siinä vaiheessa kerrottiin sitten perheillekin asiasta. Vaikka se oli vaikeaa, se helpotti. Jälkeenpäin voi sanoa, että ehkä olisi jo aiemmin voinut kertoa, mutta toisaalta saatiinpahan keskittyä hoitoihin ilman että tarvitsia raportoida äideille tai anopeille. Ja olihan sitten ihanaa kertoa että ehkä niitä lapsenlapsia tuleekin kuitenkin nopeammin (adoptio kun olisi vuosia vienyt) kuin uskallettiin toivoa. (ei kerrottu viimesestä PAS:ista kenellekkään)

Lapset voi hyvin, kiitos. Hitaasti mutta varmasti kasvaavat ja kehittyvät. Keskosuudesta johtuen motorinen kehitys ollut hieman keskivertoa hitaampaa, mutta ei onneksi mitenkään poikkeavaa, eikä syytä huoleen ole, terveitä ovat. Sittenhän meillä on tässä vielä se "perinteinen" ihme tapahtunut, että minä, jolla ei ole 10vuoteen ollu menkkoja kertaakaan, olen raskaana! Imetyksen lopettamisen jälkeen aloin odotella/toivoa salaa menkkoja ja oireitakin oli, mutta ne osoittautuikin sitten raskaus oireiksi. Kaiken kokemamme jälkeen emme oikein edes sitä usko, mutta rv22 jo menossa.

Jaksamista teille kaikille, ja toivotaan erityisesti LMBL:lle ja londille plussatuulia vielä tähän kesän alkuun. Sekä ihanaa kesää tietysti muillekin
 
Voi soja miten ihania uutisia! Oikein paljon onnea teille! :flower: Tuo on kyllä tosiaan jo ihmeiden ihme. :)

Mites meidän tämän päivän "siirtolaiset"? Any news?

Mie kävin Päivin luona ja kyllähän se kannatti. Puhuttiin myös miun syksyyn kohdistuvista peloista hoitojen onnistumisen ja punktion suhteen. Mie pelkään oikeesti tosi paljon sitä punktiota. P. sanoi mulle, että kipulääkettä kyllä annetaan niin paljon ku tarvii, lääkkeet ei tästä talosta lopu :D. Saattaa kuulemma käydä niin, että minnuu vaan naurattaa toimenpiteen ajan. No, helpotti tietää tuo, mutta jotenkin kuvittelen, että siitä on nauru kaukana. Ellen sit oo oikeesti ihan kanttuvei :confused:. Ja sekin helpotti, että kun meillä oli inssissä niin huono onnistumismahdollisuus, niin ainakin koeputkimenetelmällä se on tooodella paljon parempi. Että ihan toiveikkaana pitäis yrittää siihen syksyyn lähteä, ja jos eka hoito ei onnistu niin sit vaan uutta yritystä. Mie jätin osan taakastani hänen huolehdittavakseen ja aloitan kesän nyt kevyemmin mielin. :cool:
 
Moikka!

Soja Oih, kovasti onnea !! :heart: Ihmeitäkin tapahtuu :flower:

Rowan Minuu pelotti kanssa sillon ihan älyttömästi se punktio! Mut samalla tavalla se Päivi minuu lohdutti siinä IVF-keskustelussa, että lääkkeet ei lopu ja tarjoilu pelaa suoraan suoneen ;) Ja Päivi oli itse sillon siinä toimenpiteessä myös ja lunasti kyllä lupauksensa.. hyvin luki miun ilmeitä ja tajus heti kun pitää ruutata lisää.. ja tosiaan välillä kyllä kirpas, mut enimmäkseen taisin olla humalassa itekin :ashamed: :D

OmaNapapiiri: Eli menin tänään polille (soittoa ei kuulunu vaikka koko aamun pelkäsin että puhelin soi ja tulee huonoja uutisia...) E oli paikalla ja sit toinen Päivi (ei siis L.) Ja mullehan tosiaan luvattiin että se kahden alkion orsi sulatetaan ja siirrettään kaks jos vaan onnistuu.. E sano ekana sit että yks todella hyvä alkio on joka siirretään.. mie luulin että se toinen ei oo siis selvinny, mutta sit ne korjas että olivat vahingossa kuulema ottaneet väärän orren sulatukseen (???) ja ne kaks on vielä siis jemmassa syksyks.... Mut tää oli nyt sit 5-soluinen ja kuulema todella hyvä ja labran tädin mukaan myös kaunis ja vikkelä?? :D tuli jo sellanen olo kuin ois pidemmälläkin raskaana....

Mulla ei oo kyllä noista solujen määrästäkään tietoa kun en tajunnu kysyäkään...(ja siirron jälkeen aina on sinne vessaan kiire ) eli en tiiä onko ihan normaalisti kehittynyt alkio kun on 5-soluinen.... ? pitänee taas guuglettaaaa.....................

Mites londi ? :)
 
Onnea kyytiläisestä LMLB!! Onneks oli "hyvänlaatuinen" moka sattunu :D Huvittaa tuo "kaunis ja vikkelä" :LOL: Onneks meilläki lomalaisilla on jännättävää kun saadaan teidän tuloksia jännäillä :D

Rowan Hienoa kuulla että mieli on nyt kevyempi kesää varten :) Eihän oo enää juilinu?

Onnea Soja :flower: Ja hyvää masunkasvatus kesää sinulle!

Macy gray minulla näkyi jo tuollaoin kp8 aina selvät isommat follit.. Hyvää muuttoa sinulle ja tehokasta ovisaikaa ;)
 
Yks alkio kyydissä, en ees muistanu kysyä mite oli lähteny jakaantumaan tai moniko soluinen oli... Vessahätä vei ajatuskyvyn...=) Ajatukset jo ens syksyssä, oli puhetta et pistoshoidolla limiksen kasvatukseen sitten. Onko kellään kokemuksia siitä? Yritin etsiä tietoa netistä mut en löytäny, tai en osannu etsiä. Lääkkeet jatkuu, mut zumenon annostus pysyy 6mg, kun se aikasemmi on pudotettu 4mg. Ja tietysti laastarit ja luget. Mites sulla LMLB? Minusta 5-soluinen on kait pakastealkioks iha hyvä, mullaki oli viime siirrossa 4- ja 5-soluiset (muistaakseni :confused:).
Onnea Sojalle:flower:, kiva kun käyt kommentoimassa :)
Rowan, kyl sie selviit hengissä punktiosta :). Ite en kehtaa ees kommentoida omaa selviytymistarinaani, mut selvisin kuitenki!
 
soja > Ihanan rohkaisevia uutisia! =) Onnea odotukseesi! :flower:

LittleMissLadyBird > Onneksi oli ihan positiivinen moka. :D Toivottavasti nyt menee kaikki hyvin eli hoio johtaa pienokaisen syntymään. Plussatuulta ja vauvaliimaa!

Melargia > Mulla on pitkät kierrot ja Clomeilla heikko vaste, joten venyy ovikset näköjään normaaleihin kp-lukemiin. Siksi niitä folleja ei ekassa kontroliultrassa näy vaikka se toivottavaa olisi. Syksyllä ehkä saadaan se asia kuntoon pelkillä pistoksilla kypsyttelemällä. En olisi laittanut pahakseni, jos hoitoa olisi muokattu jo tälle kierrokselle, mutta hoitaja ei katsonut aiheelliseksi keskustelua lääkärin kanssa ennen kontrolliultraa. Harmittaa. Paljolti tuon takia uskoni tässä kierrossa onnistumiseen on heikko vaikka toiveet toki ovatkin korkealla. Ei vaan uskalla ajatella, että tämä kierto menisi eri tavalla kuin edellinen, kun resepti on sama.

Mulla oli tänään myös polikäynti, mutta vain kontrolliultra. Ei siellä vieläkään mitään edistystä näkynyt, joten jatketaan pistoksilla maanantaihin asti ja sitten taas katsotaan tilannetta. Luultavasti tulee vielä muutama pistos lisää ja lopummalla viikkoa pääsen sitten Pregnylin pistämään. Aika paljon tulee pistoksia Clomien lisäksi, kun jopa 10 saatan yhteensä tarvita. Viimeksi taisi olla 7 pistosta ja saatiin yksi hyvä folli.

Limakalvon tilanteesta ei Esa sanonut mitään, mutta kaipa se oli vähän tiistaista kasvellut. Kävin nyt greippimehua siinä toivossa, että se tukisi limakalvon kasvua. Ainakin ovislimat mulla sen avulla voimistuu, joten lh-testailu on helpompi ajoittaa. Tilanteen hitaasta etenemisestä huolimatta nousi ajatus, että ehkä tässäkin kierrossa on onnistumiseen edellytykset. On jotenkin rauhoittava se Esan olemus ja asenne. Marjattakin on kannustava, mutta jotenkin olen kokenut Esan kanssa asioinnin mukavampana. Hän aina kysyy mitä kuuluu, Marjatan en muista kysyneen. Tänään meni ajatukset sekaisin ihan, kun olin viime kerralle valmistautunut avautumaan kierron vaihtumisen aiheuttamista toivottomuuden tunteista eikä sitten kysyttykään kuulumisia. Tällä kertaa en ollut valmistautunut kommentoimaan henkistä vointiani, joten kysymys tuli puskasta enkä oikein osannut vastata. :ashamed:

Koitan nyt viikonlopun ja ensi viikon aikana malttaa pysytellä mahdollisimman paljon pois koneelta, sillä alkaa olla kiire saada loppuja tavaroista pakattua muuttoa varten. Viikon päästä tehdäänkin muuttoa. Nettikatkosta ei pitäisi tulla, joten käyn kyllä kurkkailemassa kirjoituksia ja kertomassa oleelliset kuulumiset.
 
londi Mulla jatkuu myös zumenon 6mg/vrk ja luget 600mg/vrk... laastareista E sano vähän epäselvästi kun kysyin jatkanko niitäkin... mut jos nyt ihan oikein ymmärsin niin viikon ajan jatkan niitäkin /siis 3vrk:n välein vaihto.. noista 5-soluisista alkioista en löytäny kyllä mitään guuglaamalla... :confused: mietin vaan et onkohan tuo ollu jotenki laiskanpuoleinen kaveri, jos sen oiskin pitäny olla jo 6-soluinen.. oon vaan niin paljon enemmän kuullut/lukenu sellasista siirroista jossa soluja on parillinen määrä..
Täälläkin jo vähän ajatukset ensi syksyssä.. se pessimistin pirulainen nosti taas päätään.
Mulle M sanoi sillon että esim. tossa IVF:ssä puregonien ansiosta limis on hyvä... nyt taas tuli ajatuskatkos mut perusteli sitä että siks tuohon miun huonoon limikseen ei oo kai voitukaan kiinnittää huomiota kun se on aina ollu ihan ok aiemmin noiden hormonien takia....

Mietin sitäkin et jos meillä vika on esim. just tuo mun limakalvo.. kun sellanen olo vähän tuli siitä toisesta käynnistä.. niin esim. tuoresiirrossahan menee sen siirron jälkeen vaan luget.. mut nyt on tavallaan se ero et menee vielä siirron jälkeenkin lääke joka avittelee tota limistä... hmm.. tais tulla taas aika sekavanlainen pähkäily...

LMLB ja pp2 (pää sekoaa jo nyt)
 
Täällä sekoaa myös pää. Hoitaja ja lääkäri TAAS puhuivat inseminaatiosta niin kuin se olisi tarkoitus tehdä. Kukaan vaan ei ole kertonut minulle asiasta ainakaan suoraan saati kysynyt mielipidettäni. :mad: On aika turhautunut ja hämmentynyt olo, kun en ole yhtään osannut asennoitua ja keskustella miehen kanssa. Perjantaina ehkä olisi hedelmöityspäivä, joten keskiviikon kontrollissa pitäisi menetelmä olla tiedossa. Sanoi Esa, että katsotaan vielä kotihommilla tämä kierto, mutta en tiedä kestänkö enää yhtään riskiä.

Usko onnistumiseen on muutamia hetkittäisiä toivon pilkahduksia lukuun ottamatta pysytellyt pohjalukemissa, joten sekin aiheuttaa ristiriitaisia fiiliksiä. Jos ongelma on minun ovulaatiohäiriösä ja heikossa limakalvossa, niin kannattaako tuhlata inseminaatiokertaa? Itsestäni tuntuu siltä, että seuraava askel voisi olla suoraan ivf, jos pistoshoidolla ja loppukierron tukemisella ei toivottuun tulokseen päästä. Clomit haluan roskiin, kun niistä on näköjään vain haittaa.

Loppuisi jo miehen työpäivä ja soittaisi viimein! Olen koko päivän odottanut pääseväni keskustelemaan hoitoasioista, joten alan olla aika kärsimätön. En tosin itsekään vielä tiedä kantaani, mutta ehkä se keskustelun myötä tai viimeistään keskiviikkona selkiytyy.
 
Macy gray, ei kun vaan vielä yks inssi ennen kesä taukoa! Minä kannatan :) ! Jos vaan siis jaksatte ja pää kestää. Mulleki sanottiin neljännen inssin kohdalla vuos sitten et taitaa nuo clomit ohentaa vaan entisestään siun limakalvoa. No kiva ku kerroitte... Hohhoijaa. Sinne meni rahat ja aikaa...
LMLB Paljo sulla oli limis siirtopäivänä tai sillo ku kävit kp 14?? Mullaki M vertas sitä ivf hoidosta tullutta limistä, mut kai se kasvaa ku paljo munii kerralla. Vai onko jollain ollu huono limis ivf hoidon aikana? En oo ainakaan kuullu... No, onko oireita ;)?
 
londi80 > Se eka inssi tehdään tähän kiertoon (eli clomien ohentama limis) tai sitten vasta kesätauon jälkeen. Esa sanoi tänään,että voidaan jatkaa vielä kotihedelmöityksellä ja inssejä sitten syksyllä, mutta taidan minä haluta sen jo nyt kokeilla. Kun vaan mies suostuisi.

Kannattaakohan tuohon Esan syksystä puhumiseen muuten kiinnittää mitään huomiota? Tarkoitan sitä, että viestiikö lääkäreiden sanamuodot heidän luottamuksestaan meneillään olevan hoidon onnistumiseen vai onko ihan yleisellä tasolla suunittelua? Itselläni on kyllä ajatukset syksyssä ja silloin tapahtuvissa hoidoissa, että sikäli ei asialla merkitystä liene. Ajattelin vain, kun heitä on välillä vaikea tulkita ja ihan kysymälläkään suoraa rehellistä tekstiä saada.
 
macy gray ei varmaan kannata liikaa vaivata päätä sillä mitä E on sanonu syksystä. Kyllä meillä ainakin aina mietittiin jatkoja pidemmällä tähtäimellä, mutta ihan varmasti lääkärit uskoi ja toivoi joka kerta että nyt onnistuu. Miekin sanosin, että kokeilkaa se inssi, kyl mie tiedän ihmisiä kenellä se on toiminut.
 
:headwall: Tällä hetkellä ei näköjään edes tarvitse miettiä olenko inseminaatioon valmis, sillä mies ei asiaa kovin hyvin ottanut vastaan. Ymmärrän kyllä, että asia tuli äkkiä, on iso askel ja henkisesti vähän periaatekysymyskin. Koinhan saman itse aikaisemmin tänään. Aiheesta ei tosiaan olla vielä ehditty keskustella, sillä ajattelin olevan sen ajankohtaista vasta syksyllä. Perusasiat on molempien tiedossa ja mies on suunnitelmasta saman verran ajantasalla kuin minäkin. Kerron aina polikäynnin kuulumiset tuoreeltaan, kun soitellaan työpäivän jälkeen. Annan nyt rauhassa nukkua yön yli ja sulatella asiaa. Ehkä vastaus löytyy keskiviikon kontrolliin mennessä.

Folli on taas vasemmalla ja alkanut nyt sillä puolella kipuillakin enemmän. Jos tuntemuksiin on luottaminen, niin tämä on jo viides kierto vasemmalta. Tämä ja edellinen on ultrassakin todettu. Mietityttää toimiiko oikea ollenkaan vai onko täysin unessa. Onneksi sentään edes toinen suostuu yhteistyöhön eli keho ei ihan täysin nukuksissa ole. Vähän jo jännittää arvailiko Esa oikein tuon follin kypsymisen vai karkaako mopo käsistä. Kokoa oli tänään tosin "vasta" 12mm, joten parin millin päivittäisellä kasvuvauhdilla ajoitus voisi hyvinkin osua kohdilleen.

soja > Kiitos kommentista! Tuosta pitemmän tähtäimen suunnittelusta arvelinkin olevan kyse, joten kiva saada ajatukselle vahvistusta. Takerrun tyypillisesti aika usein epäolennaisuuksiin eli juuri tuollaisiin pieniin sanamuotoihin ja jumitan miettimään olisiko syytä lukea myös rivien välit. Miesten kohdalla se on kyllä yleensä turhaa. :D
 
macy gray Minäkin suosittelen inssiä ennen kesää... ei siinä mitään voi hävitäkään... Se on vielä toimenpiteenä kuitenkin helppo kun vertaa IVF-rumbaan... Ja lääkärit tosiaan puhuu aina jo valmiiksi tulevista hoidoista.. Mullekin sanottiin sillon vuos sitten toukokuussa kun oli ensimmäinen käynti, että ensi syksynä aloitetaan inseminaatioilla ja sain muistaakseni jo reseptitkin valmiiksi.. loppuun kyllä lääkäri tokaisi että toivotaan tietysti ettei näitä tarvita, mutta että tapana on pikkaisen aina puhua jo mitä mahdollisesti edessä.

londi se miun viimeisin käynti oli kun mulla oli kp 16 ja siirto oli kp 19.. sillon kp 16 limis oli 7mm.. mut siirtopäivänä ei sanonu millejä vaikka kysyin.. sanoi vaan että ihan hyvän näköinen on.. toivottavasti se ois pikkasen vielä parissa päivässä kehittyny.....
heh, oireita en uskalla edes alkaa miettiä, kun luget yleensä antaa mulle kaikki mahdolliset oireet jotka kävis myös siihen raskauteen... tosin nyt ei vielä muuta kun pari ihanaa näppyä naamassa...
Mullahan alko sillon tuoresiirrossa menkatkin jo pp 12.. kerkesin tipauttaa kyllä itteni sillon maanpinnalle jo pp11 kun menin hätähousuna testaamaan... sillon ei lugetkaan pitäny vuotoa poissa, mutta oli toki kiertokin jo luonnottaman pitkällä kun tehtiin ivf pitkällä kaavalla...
onkohan noissa zumenoneissa ja laastareissa samat vaikutukset, että pitäs menkat pois? Miten sulle annettiin ohjeet laastarin käytöstä nyt siirron jälkeen tai siis onko nekin sulla sen kaks viikkoa? Kun mietin uskaltaisko itsekin niitä kauemmin käyttää.. niitä ois tuossa kuitenki reilusti jäljellä kun se pienin pakkauskoko oli tuo 24kpl..
 
Macy, pakko minunkin kompata edellisiä ja inssiä vaan kehiin! Ei siinä mitään menetäkään, jos kokeilee. Paitsi tietty rahaa menee, jos lääkkeelliseen kiertoon tehdään. Minä ainakin olisin sata kertaa mieluummin onnistunut inseminaatiolla ja oltaisiin neljänteenkin vielä lähdetty, mutta E sanoi kolmannen yhteydessä, että ei meillä taida mahikset olla kuin 5% luokkaa, niin sitten päätettiin jättää 4. kerta tekemättä ja suunnattiin katseet jo syksyn IVF-hommiin. Inseminaatio on kuitenkin toimenpiteenä tosi simppeli ja nopea. Ja tosiaan, meillekin jo tammikuun ensikäynnillä sanottiin, että nyt keväällä kokeillaan näitä inseminaatioita ja jos ne eivät tuo toivottua tulosta, niin sitten syksyllä koeputkihoitoihin, jos niin haluamme. Mie ite oon ollu vaan tyytyväinen, että tuolla ollaan jo etukäteen valotettu asioita, joita tulevaisuudessa voi tulla vastaan. Kun oon luonteeltani tämmönen, että haluun olla tietoinen asioista mahdollisimman ajoissa. Viimeisellä käynnillä (se 3. inssi) pettymys varmasti meistä näkyi, kun tuli se "tuomio" inssin onnistumismahiksista ja miusta olikin jotenkin lohduttavaa siinä, kun E otti jo syksyn puheeksi ja sanoi, että kyllä tämä tilanne nyt varmasti syö miestä ja naista eikä enää ehkä kannata sitä 4. inseminaatiota kokeilla.

Mutta siis, kannattaa sitä inseminaatiota ehdottomasti kokeilla, koska onhan se paljon kevyempi hoito kuin koeputkihoidot. Ja kannattaisiko ajatella siltä kannalta, että jos nyt kokeilette yhden kerran, niin olisi jo syksyllä tiedossa mitä tapahtuu, jos päätätte jatkaa inseminaatioilla. Jos siis ei tärppäisi heti. Tai jos se ei olis teille sopiva keino, niin sitten jo syksyllä pääsisitte hoidoissa eteenpäin. Äh, saikohan tästä miun sepustuksesta nyt yhtään mitään tolkkua, kun ihan sekavalta vaikuttaa...

Tuosta munasolun kypsymisestä ja irtoamisesta vielä. Mullahan kävi joka kerta niin, että se/ne oli jo irronnut, kun inseminaatioon mentiin. Mutta lääkäri näkee kyllä siitä limakalvon tilanteesta, että onko vielä hyvä ajoitus. Ainakin viimeksi E sanoi (ja näytti ruudulta, vaikken siitä kuvasta ite mitään tajunnukaan :D), että mulla oli kohdun limakalvo just oikeanlainen siihen inseminaation ajankohtaan. Eli vaikka munasolu(t) ois irronneet inssiin mennessä, niin ei sillä ole välttämättä mitään merkitystä, jos se vaan ei oo tapahtunut liian aikaisin. Tuossa oli tietty se miinus, ettei nähty munasolu(je)n kokoa enää siinä vaiheessa. Tsemppiä teille, mihin sitten ikinä päädyttekään tässä vaiheessa! :)
 
LittleMissLadyBird > Kiitos kommentista! =) Sepä meillä nyt on jäänyt vähän harmilliseksi, kun suunnitelmaa ei ole minulle suoraan kerrottu. Ekassa kontrollissa viime kierrolla E kysyi onko M puhunut inseminaatiosta. Sanoin, että termi mainittiin, mutta asiasta ei keskusteltu. Siinä kaikki, mitä minun kanssani on aiheesta puhuttu. :confused: Tämän kierron aikana lääkärin ja hoitajan puheista on voinut päätellä, että se inseminaatio on oletus, mutta sitten minun tarkistaessa asiaa ovat korjanneet hedelmöityksen hoituvan kotikonstein. Siksi olenkin nyt hämmentynyt, kun en ole voinut pohtia asiaa ja asennoitua hoitoon. Mielelläni avun otan vastaan, jos se on perusteltua ja parantaa mahdollisuuksia. Harmittaa kyllä, että ei selvästi ole asiaa minulle aikaisemmin puhuttu. :mad:

Rowan79 > Lääkkeellinen kiertohan tämä on jo valmiiksi, kun kp3-7 popsin Clomeja ja kp8 alkaen olen pistellyt itseäni Fostimonilla. Irroituskin on alusta asti ollut tarkoitus varmistaa Pregnylillä, mikäli LH-testin tulos on negatiivinen tai vähänkin epäselvä. Muutosta tulisi edelliseen kiertoon vain hedelmöityksen toteutuksessa. Muuttostressin väsyttämänä inseminaatio poistaisi minulta stressiä ja puolustelin hoitoa sillä perusteella myös miehelleni. Miehelle tämä asia on kuitenkin ihan eri juttu, mutta ehkä hän yön yli nukuttuaan ymmärtää minun puoleni ja itsekin on sitten valmis omaan osuuteensa. Lupasin auttaa ottamalla vihjailevia tai jopa härskejä kuvia itsestäni katseltavaksi, jos haluaa nauttia vaimostansa lehtien sijaan. :D

Meillä on kyllä ihan mukavaa ollut ovisaikaan aikaisemmin, mutta nyt on sen verran muutenkin painetta, että väsymyksellä saattaa olla yliote. Yleensä meitä vaan innostaa ajatus hedelmällisimmässä vaiheessa olemisesta, mutta nyt en luota jaksamiseeni. En haluaisi skarpata yhtymään tiettynä päivänä, jos kroppa on ihan poikki ja mielikin kaipaisi jo lepoa. Inseminaatio veisi paineet pois ja peittoja voisi heilutella voinnin salliessa ihan huvikseen. Eihän sitä tiedä, jos vaikka siitä satsista sitten uimari pääsisikin perille. Näin ainakin voimme kuvitella, jos inseminaation "luonnottomuus" meinaa häiritä.

E:llä on näköjään tapa olla vähän sellainen salamyhkäinen kiertelijä tilanteen kertomisessa. Ehkä hän haluaa sillä tavalla pitää toivoa paremmin yllä. Itse ainakin jään pyörittelemään mielessäni asioita, jotka saattavat olla haitaksi. Juurikin limakalvon tilanne on sellainen, sillä se on suurin huolenaiheeni. Kp8 kontrollissa E vielä kertoi tilanteen, mutta ei eilen. Sanoi vaan, että näyttää paremmalta ja että tilanne ei ole mahdoton.

Nyt sitten pitäisi malttaa odotella iltaan. Pelottaa, jos mies onkin vastaan. : / Paras lähtötilanne olisi, että mies olisi avoimin mielin ja jättäisi pallon minulle. Päätettäisiin sitten lääkärin kanssa huomenna kontrollissa kuinka on paras tehdä. Lääkäreillähän se paras asiantuntemus on.
 

Yhteistyössä