Kestovaipoista tietoa haluava

Kertoisiko joku tietoa ja kokemuksia kestovaipoista, eli miten paljon niitä kannattaa hankkia vauvalle? Siis niitä huosuosia ja niitä sisäosia että pärjää! Olen ajattelu kokeilla uudelle tulokkaalleni niitä kun ensimmäinen lapseni käytti kertakäyttöisiä ja niihin meni tai menee rahaa.
Olen itse ajattelu että kotona päivisin käytän kestovaippista ja yöllä sekä kyläilessä kertakäyttövaippoja.
Olisi tosi kiinnostunut tässä ja haluaisin kokeilemaan niiden käyttöä keväällä kun tämä pienokainen syntyy.

Kiitos etukäteen

Yksi tykkää yhdestä, toinen toisesta systeemistä. Suosittelen ostamaan yhdet-kahdet per systeemi ja kokeilemaan ja sitten kun löytyy mieleinen, ostamaan sitä lisää. Käytettynä saa kestovaippainfon, Babyidean kirppareilta ja huutonetistä.
Meillä oli kätevimpiä pikkuvauvana ohuet kuoret (esim. Vekkulit) ja niissä joku imu, esim. taiteltu harso tai froteeimu. Isompana käytettiin taskuvaippoja ja sisävaippoja plus kuoria (esim. Bumpy). Harso+villahousu-systeemistä en koskaan oppinut pitämään.

Kaikkein kätevin säilytystapa on minusta ollut kuivasäilytys ilmatiiviissä astiassa, on ollut ihan makuuhuoneessa eikä hajuja ole ollut. Hyväksi osoittautui Ikeasta ostettu peltinen roskatynnyri.

Tsemppiä kokeiluihin!

Itsekin olen ajatellut alkaa käyttämään kestovaippoja, kun esikoinen syntyy. Rahaa säästyy ja se on ekologista. Kannattaa käydä kestovaippainfo.fi -sivuilla. Siellä on yleistä tietoa ja lisäksi tietokannat eri vaipoista ja myyjistä. Vaiposta voi hakea tietoa hinnan tai jonkun muun tekijän mukaan. Ajattelin tilata AIO -vaippoja. Siis all in one. Ne on hiukan arvokkaampia, mutta silti halvempia kuin kertakäyttöiset. Ajattelin tilata ensin 5 kappaletta tiettyä merkkiä ja kokeilla käyvätkö. Riippuu ihan vauvasta, että mitkä sopivat. Kannattaa myös miettiä mitä kokoa tilaa. Osaan vaiposta saa tilattua säätötarrat tai erillisen jatkopalan ja nämä lisäävät vaipan käyttöikää. Kannattaa perehtyä asiaan hiukan ennen kuin tilaa. Ensin etsin oikean vaippamallin ja alan sitten kasvattamaan vaippa-arsenaalia. Riippuu omista käyttötavoista, mutta varmaankin 15-20 vaipalla pärjää kivasti. Onhan sitä aina kertakäyttöisiä varalla. Riippuu myös omasta pyykkäysinnosta ja kuivausmahdollisuuksista, että monellako vaipalla pärjää.

Moikka!

Oletkin jo saanut hyviä vastauksia! Jos sulla vaan on aikaa ja jaksat muuten, niin tutustu ihmeessä Kestovaippainfon ja Babyidean sivuihin, hurjasti tietoa!

Raksunaksu, mun mielestä älä tilaa heti 5 kappaleen satsia, tilaa ensin yksi kokeiluun! Varsinkin aio-vaippa saattaa olla hyvinkin epäsopiva, usein ne ei ihan pikkuiselle ole paras vaihtoehto muutenkaan, vaan sitten vähän isommalle. Mä kokeilin kahdenmerkkisiä aio-vaippoja(multa löytyisi, jos haluat käytettynä kokeilla), jäi käyttämättä =)

No esim Popolino easyfix, ihan ok kuntoisia mun mielestä, paitsi niiden lisäimut on nyppyyntyneitä... en oikein tiedä mitä noista kehtaisi pyytää, ehkä 9? posteineen? S-kokoisia ovat, kolme kpl.

Sitten mulla on Mollavauvan aio-vaippoja, joita ei ole käytetty meillä ollenkaan, mutta ostin käytettynä, ja käytetyltä myös näyttää :ashamed:

Kahden kuukauden kokemuksella sanoisin, että meillä on paras vaihtoehto ollut villahousut ja harsovaippa. Onhan niissä vähän askartelemista, mutta istuu ehdottomasti vastasyntyneen päälle parhaiten. Lisäksi villahousut on siitä kätevät, että niitä ei tarvitse pestä usein, tuuletus riittää. Itse pesen yleensä vain silloin, kun kakkaantuvat. Kahdet, kolmet villahousut riittää, kun yhdet ovat tuulettumassa yhden vaihtovälin kerrallaan ja yhdet hätävarana pesutarpeen yllättäessä. Babyidean sivuilta löytyy hyviä harson taitteluohjeita. Harsoja kannattaa taitella etukäteen, ettei sitten huutavan vauvan kanssa tarvite värkätä niitä.

Se huono puoli villahousuissa on, että aivan kuin aiot:kin, ne kuivuvat aika kauan, jopa kaksi vuorokautta.

Yhteistyössä