Keskustelua PCO:sta. Ent.PCOnaiset ja Vauvakuume

Maiku Wau, mä mistään tietämättä, mutta ku rupesin itseäni funtsimaan niin voisin oikeestaan yhtyä sun mielipiteeseen =) Mä nimittäin asuin vuoden Kreikassa ja laihduin siellä 8 kg ihan ilman mitään laihista/yritystä laihtua. Ja siellähän sitä aurinkoa on vuoden ympäri... Sit tulin syksyllä takas ja talven aikana lihoin 10 kg eli kaikki takas ja 2 kg vielä päälle lisää. Taas keväällä lähdin sinne ja olin 4 kuukautta, jonka aikana laihduin sen 10 kg pois, ILMAN YRITYSTÄ (tosin ei ollut hirveesti rahaa, että ois voinut sitä ruokaan/herkkuihin tuhlata). Ja sit ku tulin Suomeen takas niin kaikki palas taas korkojen kanssa takas.

Ja täällä Suomessa ku oikeen yrittämällä yritän laihduttaa niin ei tipu ei sit millään. Täytyypä alkaa popsimaan D-vitamiineja ja kattoa miten ne vaikuttaa. Mä en oo lukenut noita teidän D-vitamiini keskusteluja, mutta esim. Marokossa lääkäri suosittelee D-vitamiineja heille joilla on vaikeuksia raskautua, joten.... D-vitamiinit, here I come :LOL:

[/b]Sintsu78 ONNEA MILJOONASTI PLUSSASTA!!! :heart: Mä toivon oikeen tosi tosi paljon tarrasukkia matkaan. Kysypä jostain, että kannattaisko sun syödä foolihappoa kans nyt alkuraskaudessa. Mun gyne nimittäin sano nyt viimeksi sen, että jos raskaudun niin mun pitäis lisätä foolihapon saantia, että se saattaa auttaa sen vauvan mukana pysymistä. Tosin mä kyllä sitä jo söinkin tuon edellisen raskauden aikana, eikä se auttanut, mut ei siitä mitään haittaakaan ole.

Ella83 Sinulle myös MILJOONASTI ONNEA!!! :heart: Kuinka usein käyt tuossa vyöhyketerapiassa? Mun yks raskaana oleva kaveri kans puhu siitä ja sanoi, että siitä on kuulemma hyötyä myös sit jos synnytystä joudutaan käynnistämään.

Mä täällä odottelen menkkoja, mut ei näy ei kuulu. Alkais nyt, että tietäis missä mennään.
 
moumou, vyöhyketerapiasta..

Aloitus oli niin että ekan kerran jälkeen 2 viikon päästä, sitten viikon päästä + taas viikon päästä. Ideaali oisi heti alkuun 4x kerran viikossa mutta ei ollut sopivia aikoja sillon.
5:s kerta oli sitten 2,5 viikon päästä ja 6:s sitten jo 5 viikon päästä. Olisi voinut olla viikkoa ennemminkin olotilani perusteella.

Vyöhyketerapeutti sanoi että usein 10 käyntikertaa antaa tuloksia, hoitotiheys sitten arvioidaan tilanteen mukaan. Nyt mulla olisi kerran kuussa se tahti mutta perun seuraavan, koska nyt tulin raskaaksi. Raskaaksitulon takia aloin hoidoissa käymään.
 
moumou Joo tuota foolihappoa kans :D Sitä tulee valmiiksi multivitasta ja sitte on vielä omegat.

Se on muuten hassu juttu et mä olen huomannut et kesällä laihduttaminen on paljon helpompaa.Talvella on turha edes yrittää.Hyvä jos saa samassa lukemassa pysymään |O
 
Apua apua, mulla menny kokonaan sintsun plussa ohi; sitä kuuluu korostaa ja hehkuttaa :D Vaikka onhan meillä omat extrariskimme. Onnea kuitenkin tosi paljon täältä suunnalta!

Ja mitä tohon että painon pitäminen on vaikeaa, ellei mahdotonta talvella, niin toivotaan että kesällä mulla lähtee painokäyrä laskuun kesällä kun oon saanut sinniteltyä :D

Pitäkääs plussanneet meidät ajantasalla; tuo toivoa!
 
ralliperuna kyllä ovistikuilla on virkaa silloinkin, JOS a) ylipäätänsä ovuloit ikinä b) kiertosi ovat edes sinne päin säännölliset.

Annan esimerkin siitä, milloin ovistikuissa ei ole mitään järkeä: eli minä :). Minun kiertoni ovat aivan järjettömän epäsäännölliset, eli jos ovulaatio tapahtuu, se voi tulla milloin sattuu! Voi kestää vaikka 3 kk ennen kuin tulee kuukautiset, eli jos käyttäisin ovistikkuja, minulla menisi niitä suorastaan kilotolkulla joka kierto :LOL: . Ja kun tähän päälle vielä laitetaan se fakta, että en juuri koskaan ovuloi, eli kiertoni jäävät ovuloimattomiksi, niin aika turhaapa niitä tikkuja on käyttää, rahaa niihin vaan menisi ja hermot sen takia että koko ajan tikku näyttää miinusta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Naw2012:
En nyt jaksanu ihmeemmin lueskella juttuja mitä on vielä lukematta, tulin vain kertomaan että voi olla että d-vitamiini alkoi vaikuttaan. Uutena vuotena oli ovis, ensimmäinen havaittu keskenmenon (02/09) jälkeen. Syyskuun lopulta siis olen syöny d-vitamiinia, marraskuun alkupuolelta tuota isoa (130-155µg) annosta, eli ihan siinä ajassa ku on lupailtuki että millon alkaa vaikutukset näkymään. Raskaaksi en kuitenkaan tuosta oviksesta tullu, ja seuraavat kierrot sen vasta sit todella kertooki d-vitamiinin vaikutuksesta, eli alkaako kierrot pelaamaan vai oliko tää vain onneton sattuma.
Jatkoa tälle. Elikkä vahvistusta kierron palautumiselle. Viime kierto oli 39 päivää kylläkin, mutta kierto kuitenkin oviksen kera. :) Ihanaa, kun on edes mahdollisuus tulla raskaaksi! :)

Yhä olen syönyt suklaata valtavia määriä, luulen että se on ollu vaikuttamassa negatiivisesti ehkä puhtaan sattuman ohella etten näistä kahdesta oviksesta vielä raskaaksi tullut, mutta nyt jää pakosta suklaan mässäily taakse, niin näkee onko sillä vaikutusta muuta kuin painoon joka oletettavasti lähtee putoaan kivaa vauhtia.

Eiköhän ne kierrot 28 päivään putoa viimeistään kun oon 15-20 kiloa saanut pois. :)

Onnittelut kaikille plussanneille!
 
Naw mä oon täällä suklaaboikotissa sun kanssa! Mulla kanssa toi suklaa ollu vähän turhan tuttu vieras kauppalistassa :ashamed:
Nyt en oo koko viikkoon syöny (on oikeasti saavutus mulle!) suklaata. Okei, oon syöny yhteensä 6palaa tummaa 70% suklaata ja kun sitäkin noin vähän niin en laske sitä suklaan syönniks?
Selvisin jopa siitä että serkkutyttö oli käymässä ja se mussutti vieressä levyn päivässä, enkä edes maistanut \o/

Tosin ton suklaan lisäks ku oon muunkin sokerin jättäny pois niin päänsäryt ollu aika ikäviä. Nyt vähän helpottaa onneksi.

Mulla noi ovistestit on näyttänyt n kp:t 16-19 plussaa.. tai siis ylipäätänsä siihen on testiviivan lisäks tullu toinen silmin havattava viiva. kai se on tukittavissa ovulaatioks kun on kaikki oireetkin, jotka tulevat ennen kuin kusen tikkuun tai tajuat tuijottaa kalenterista missä vaiheessa kiertoa mennään.
Kuitenkin kun puhutaan että sen pitäis olla yhtä tumma sen kontrolliviivan mitä on testiviiva niin en tiedä sitten..
Toisaalta, en mä myöskään päivittäin tikuta. Tikutan yleinsä pois noita testejä kun o oireet ollu sen päivän pari jotta tietäisin että onko mun tuntemukset mitään sinnepäinkään :LOL:

Nyt kahvit naamariin ja autoa huoltoon viemään.. hyvää päivänjatkoa kaikille :D
 
Ai joo ja naw sen unohdin sanoa että tossa ennen joulua ku multa läks se 10kiloa niin ei oo tullu takas suklaasta huolimatta =) Silloinki pystyin olemaan viikon täysin syömättä. Sit alko taas vahingossa ilmestyä laukkuun suklaata. Mutta nyt, nyt taas otan itseäni niskasta kiinni (toivottavasti).

 
Ärtsy, ovistestissä haamuja ei lasketa, eikä varsinkaan PCO:laisilla. Kaikilla naisilla on LH:ta elimistössä kokoajan vähän, mutta meillä PCO:laisilla se on elimistössä vähän vielä enemmän koholla kokoajan. Joten ovisplussa tarkoittaa, että viivan täytyy olla yhtä tumma mitä kontrolliviivakin. Muut on valepositiivisia, eikä merkkaa mitään.

Tutkin tuota D-vitamiiniasiaa vielä enemmän, ja todella näyttää siltä, että Suomen suositukset on aivan alakantissa! Eli siis 250ug vastaa puolta tuntia keskipäivällä kesällä auringossa, eikä vielä aiheuta myrkytysoireita kenellekään ja on turvallinen määrä.
Ajatelkaa, 2,5ug D-vitamiinia lisää veren 25(OH)D (D-vitamiinin muoto veressä ) pitoisuutta vain 1nmol/l! Eli nopeasti laskettuna se 7,5ug suositus lisää veren D-vitamiinipitoiusuutta VAIN 3nmol/l! Ja siis, veressä pitäisi olla D-vitamiinipitoisuus 80-100nmol/l, sen alle on riittämätön määrä, josta aiheutuu sairauksia, ja alle 25nmol/l on jo puutostila. Tämän lisäksi tutkijat olivat huomanneet, että jos ottaa kerta-annoksena 2500ug D-vitamiinia, se nostaa parissa päivässä D-vitamiinitason ihanteelliseen 100nmol/l tasoon, mutta jo 4kk jälkeen se on tippunut alle 60nmol/l, eli se ei ole edes kovin pitkäaikaista veressä, vaikka onkin rasvaliukoista, ja n. 2-3kk jälkeen voi olla puutos, jos ei syö D-vitamiinilisää. *Huom siis, en suosittele kellekään päiväannokseksi 2500ug määrää tietenkään! 250ug oli se turvallinen yläraja näillä tiedoilla, ja sekään ei ole tarpeellinen edes vaikka olisi puutostilasta johtuva vakava sairaus, vaan tuo 100-150ug riittää!*

Mä voin vaan kuvitella, mitä mun veren D-pitoisuudet on, kun olen tosiaan 9kk ollut raskaana 13kk imettänyt ja syönyt sen ajan vain 10ug/vrk -> veren pitoisuus on sen turvin noussut vain 4nmol/l!!

Edit. Googletin asiaa, ja tulee tosi ristiriitaista tietoa, mikä on äidinmaidon D-vitamiinipitoisuus. Näyttää vaihtelevan 0,125-3,4ug:n välillä per litra, eli tosi vähän sittenkin, oisin arvellut määrää suuremmaksi. Eli ei siis ihme, että olen kumminkin pysynyt elossa ottamalla päivittäin sen 10ug määrän, se on riittänyt kyllä turvaamaan sen ettei vajetta aiheudu. Silti tuntuu, että en varmasti ole lähelläkään mitään 80nmol/l pitoisuutta seerumissa.


Alan syömään samaa määrää D-vitamiinia mitä Naw!

Onnittelut vielä Sintsulle plussasta, ihanaa :) :heart:
 
Mä oon jossain (olikohan tiedesivujen piiiiitkä d-vitamiinikeskustelu) että 165µg (loppu?)raskauden ja imetyksen aikana takais äidin ja vauvan riittävän d-vitamiinisaannin. Eli ymmärtäisin että silloin ei tarvis erikseen vauvalle tippojakaan antaa. :)

Tällä hetkellä mulle menee nyt tuota 130µg päivässä. Meinaan kyllä nostaa ainaki siihe 155µg takaisin kun raskaaksi tulen. Paitsi jos oon kesällä raskaana ni sillonhan sen saa tietysti auringosta jos hyviä kelejä on. :)
 
ONNEE PLUSSANNEILLE :wave:
ja uusille tervetuloa :wave:

Itse oli viikon lomalla Tunisiassa imemässä D-vitamiinia.
Nyt kp 41. enne lomaa raskaus testi nega, mut huomenna pitää kokeilla uudestaan. Jos taas negaa niin teroilla menkat käyntiin. Tuskin on pos, koska ovista olen tikuttanut koko ajan ja mitään ei ole tikussa näkynyt, ei edes haamua.


Itse olen nyt ottanut D-vitamiinia n100µg päivässä ja metuja. Ainakaan toistaiseksi ei apua ja nyt syöminen lähtenyt käsistä. Pakko ryhdistäytyä!!!

Vyöhyketerapiassa nyt käynyt 2 kertaa keskenmenon jälkeen ja toivotaan et apua siitäkin. Viimeksikin kävin n viikon tai kahden välein. Riippuen työvuoroista. (vyöhyketerapiassa viimeksi huomattiin raskaus, kun kohdun alue ihan turpea)

Kovasti nyt jännittää mitä testi huomenna ja koska TAYSista tulis aikaa.

Miehelle juuri sanoin,et sen pitää nyt tosissaan alkaa painostaan mua liikkeelle, et paino tippus ja saa luvan piilotta kaikki huushollin herkut.
Nyt olis lupa aloittaa omin päin clomejakin, mut en taia uskoltaa kun kesken menon jälkeen ei ole ollut muutakun verikoe kontrolli ja clomien vaikutusta ei seurattas kun yhellä verikokeelle.

En nyt muista kenen isä oli lääkäri, mut hänellä varmaan myös pääsy terveysporttiin, josta löytyy tosi hyvää lääketieteellistätietoa PCOS.ta ja metuista.

foolihappo erittäin tärkeä sikiön aivojen kehitykselle ja etenkin raskauden alkuvaiheessa, et ilman muuta kannattaa syödä

Voimia taas kaikille yrityksiin :hug:
 
Heissan jälleen...Meikäläisellä menee tää kierto vissiin ihan pipariks...KP42/30-? meneillään...Luulin tuossa aikaisemmin, kun käväsin vessassa että nyt ne alkaa...Mutta ei!Ilmeisesti joku haavauma tuolla...noin.. :ashamed: Huomenna testin ostoon, elleivät sitten päätä alkaa yön/koulupäivän aikana..Lämmöt huitelee jatkuvasti 37 paikkeilla ja 37.3 :| Liekö sit tää et tää flunssa vaikuttaa niihin lämpöihin...
Mut veikkaan että kun kirjottelen tänne, niin monsuunit alkaa välittömästi :kieh:
Onnitteluja plussanneille ja tsemppistä kierron kanssa "kiukutteleville" :D
 
Heippa taas!

Mun piti tänään hakea d-vitamiineja, mut en sit kerinnyt. Olin latinobiccaamassa ja kyllä oli kivaaa, mut nyt korppa huutaa hoosiannaa!!!! :heart: :D

Huomenna mulla on sit se sokerirasituskoe...saas nähdä mitä tuloksia sieltä tulee. Se oli muuten mun isäpuoli joka on lääkäri, mutta mikä tuo terveysportti on? Täytyypä kysyä siltä, että voisinko käydä kurkkaamassa jos sillä on tunnuksia. Vai tarvitaanko siihen tunnuksia?
Mulla ei vieläkään oo menkat alkaneet. Voiko olla niin, että en olis ovuloinut, vaíkka gyne näki siel munasolun, jonka piti olla viikon päästä kypsä? Ku jos se ois ollut viikon päästä kypsä niin siitä ois nyt jo dpo 17 kai...ja menkat ei oo alkaneet ja raskaustesti näyttää negaa. Tänään tein aamuvirtsasta testin ja miehellekin näytin...eikä siinä kyl mitään oo vaikka molemmat haluttais kovasti olla näkevinämme jotain, mutta pakko se nyt on myöntää ettei siinä ole oikeestaan edes viivanpaikkaa :LOL: Noh, ei tässä auta ku odottaa ja ihmetellä.

Niin Kahlan muuten, mä kun plussasin vuodenvaihteessa luulin kans, että menkat alko ku tuli jotain tuhrua, mut sit ne ei alkaneetkaan...siitä kuitenkin meni vielä 3-4 päivää ennenku plussasin. Tai siis ensin odottelin pari päivää ja ihmettelin eikö ne menkat nyt alkaneetkaan, ja ku tein ekan testin ni tuli vaan haamu, joten mä peukuttelen sulle nyt kovasti että olisit pieniin päin!!! :wave:

Paljon tsemitystä ja haleja kaikille!! :hug:
 
moumou; http://www.terveysportti.fi/
Tuossa lääkärin osiossa paljon hyvää tietoa, mut sinne tarvii ne tunnukset, ikävä kyllä. Itse olen hoitoalalla töissä ja pääsen työmaan kautta sieltä hakeen tietoa, kun kerkiän. Pyydä isäpuoltasi tulosteleen sieltä kaikki mahdollinen. Itse hakenut tietoa sanoilla PCO, raskasudiabetes (koska meillä usein puhkee), polykystiset munasarjat, insuliiniresistenssi jne. jos hänellä tunnukset, pääsee kotikoneeltakin. Mä pääsen vaan töistä lisenssin avulla.

Itse luotan paljon myös luontaistutepuoleen. Olen harkinnut homeopatiaa, mut lääketieteellinen hoito ei hyväksy sitä ja meillä tosiaan pitäs alkaa ne hoidot TAYSissa, eli en viitti nyt aloitella niitä toistaiseksi. Macajuuren makuun on jo totuttu ja samoten otan kaakaopapua ja Goji marjoja ( välillä teen niistä myös suklaata, makean himooni. yhdessä maketissa herkku ja terveys :LOL: )

Pyrin kaikin keinoin rentoutumaan, koska olen kiree kun viulun kieli. Käyn hieronnassa ja ajoittain suolakellunnassa. Olen nyt pyrkinyt välttään töissä vastuu hommia ja ottelen aktiivisemmin palkatontavirkavapaata. Kesää kohden luottavaisin mielin. Kuume nousee koko ajan ja huomaa joka päivä enemmän ajattelevan omaa pikkunyyttiä. Menetyksen suru on enään haikea jälki, joka tuskin koskaan katoaa.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Kahlan:
Veikkaampa että pian monsuunit alkavat kunnolla...Hivenen jo verta tuli...Ei muuta ku uuteen kiertoon vaan sitten!!
:hug: Tsemppiä ja parempaa onnea alkavaan kiertoon!

Mulle kirjoitettiin meturesepti. :D Puolen vuoden kuurin sain painon pudotuksen tueksi ja kuulemma on turvallista käyttää niitä myös raskauden aikana. haen ne vasta ensiviikolla, kun haluan testata ensin ja olla sitten tarvittaessa yhteydessä lääkäriin tms. Oloni kannalta olisi ehkä hyvä joka tapauksessa ainakin kokeilla, mutta mahdolliset sivuvaikutukset hieman arveluttavat. Aika jännittävä on tilanne. :whistle:

Onko täällä jollakin ollut pelkästään metut ja samalla tavalla kuurina? Miten ne on vaikuttaneet ja missä vaiheessa? Onko ollut vaikutusta oloon? Näistä on ollut puhetta, mutta kaipaan nyt täsmävastauksia. Ehkä myöhemmin illalla on aikaa lueskella aikaisemmistakin kirjoituksista kokemuksia. :)

Oireita on siihen suuntaan ,että ehkä on saattanut tärpätä ja alkuviikosta testailen ekan kerran, mikäli täti ei saavu. Vähän pelottaa, että jos sittenkin nyt vasta ovuloin, mutta ei minusta oikeasti tunnu siltä. Mennyttä ovulaatiota puoltaa sekin, että mulla oli kova kipukohtaus, joka vaikutti oviskivulta ja lämmöt on nousseet. Toivottavasti pääsen plussailemaan ja kyytiläinen pysyy mukana. =)

Iltapäiväkahvi alkoi närästää, joten pitää nousta tästä touhuilemaan jotain ajatukset olosta pois vievää. Tsemppiä ja onnea kaikille piinailijoille ja muillekin kuumeilijoille!
 
macy gray minä syön metuja. Syöny noh, useamman kuukauden.
Painoa läks se 10kiloa ekan kuukauden aikana. Nyt ei oo lähteny (ei oo kyllä ruokailutkaan ollu kohdillaan), mutta paino ei myöskään ole noussut.

Mulle gyne sano että lopetan metut vasta kun lapsiluku on täynnä ja paino normaali (BMI nyt 30). Eli tuun syömään vielä pitkään noita. Sitten testataan mitä käy kun lopetan metut. Juokseeko paino taas hirveeta vauhtia ylöspäin.

Positiivista on, että ei tosiaa raskauden takia tarvi lopettaa.

Positiivista myös se, että menkat tulleet säännöllisiksi ja myös oon alkanut ovuloimaan. Tai no, merkit on kaikki ovulaatioon, vaikka testi ei sitä kirkkainta viivaa annakaan. Tosin, enpä mä ovista yritäkään tikuttaa, kun oireet on niin selkeät!
 
macy gray
Mulle määrättiin metut 6kk ja laihduin n 10kg ja pitänyt painon pitkään samassa,
Alkuun oli hieman ripulia tai löysää mahan toiminaa, mut helpotti ajan myötä, ja kuuluu asiaan. Kannattaa ottaa ruuan kanssa, teho parempi ja haitavaikutukset vähenee.
Mulla tuli alkuun metallinmakua suuhun. Huomas etenkin iltaisin. meni muutamassa viikossa ohi tämä. Normaali haitta vaikutus. Oli niin kun suu olis täynnä ruosteisa rautaa.

Kuukautiset tuli aikaslailla säännöllisesti pitkällä aikavälillä, mut tuli kuitenkin
 
Kiitos Ärtsy ja sane! :flower: Juuri tuollaisia kommentteja kaipasin. :heart: onneksi metuja on nykytiedon mukaan turvallista käyttää myös raskaana ollessa, joten ei tarvitse stressata mahdollisesta plussaamisesta. Raskaanahan ei saa laihduttaa, mutta painonhallinta on tärkeä asia ja hyvinvointiin tulee panostaa. jos testi näyttää maanantaina plussaa, niin varmaan oman mielenrauhani takia keskustelen vielä lääkärin kanssa miten toimin. harmittaa, kun oli vieraita lääkärin soittaessa enkä tämän kokoisessa asunnossa päässyt kuuloetäisyyden ulkopuolelle puhumaan. Olisin voinut samalla hoitaa senkin kysymyksen ja yksi toinenkin jäi kysymättä.

En muista olenko kysynyt jo tässä pinossa tai muualla, joten kysyn nyt. Mua on mietityttänyt mistä johtuu rintojen ja decolte-alueen verisuonten pintaan nouseminen. Onko kellään ollut muulloin kuin raskausaikana eli liittyykö jotenkin yhteen pco:n kanssa? Mulla on nyt ollut pitkälti toista kuukautta ja asia mietityttää melkoisesti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ralliperuna:
Ostin apteekista niitä raskautta suunnitteleville tarkotettuja vitamiineja,no,kotona sain huudot kun oli niin kalliita ja turha ostos ja blaa blaa.Nyt paska fiilis. :ashamed:
Olihan ne tyyriitä,80 tabl 17.90 mutta kun..
HÖPÖ HÖPÖ!!!
Lapsi on sellanen asia, et kun sen nyytin saa syliin, ei tuo hinta tunnu missään, ei edes miehestäsi.

Hyvällä mielellä vitamiineja napsimaan =) ja onnea yritykseen
 

Yhteistyössä