keskustelu sectiota haluaville

  • Viestiketjun aloittaja pelkuri tku
  • Ensimmäinen viesti
Tjaah
Onko kokemuksia suunnitellun sektion saamisesta OYS:ssa?

Kovasti olen yrittänyt onkia eml-lääkäreiden yhteystietoja, mutta en ole vieläkään mistään tietoja saanut. Olin yhteydessä mm. gynekoon. Osaisiko joku auttaa? Oululaista eml-lääkäriä siis haen.
 
hei
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.09.2006 klo 07:29 Tjaah kirjoitti:
Onko kokemuksia suunnitellun sektion saamisesta OYS:ssa?

Kovasti olen yrittänyt onkia eml-lääkäreiden yhteystietoja, mutta en ole vieläkään mistään tietoja saanut. Olin yhteydessä mm. gynekoon. Osaisiko joku auttaa? Oululaista eml-lääkäriä siis haen.
Oulussa ei tätä mahdollisuutta käsittääkseni ole. Oululaiset käyttävät kuopion alueen palveluita. Jos olen väärässä korjatkaa joku, mutta tälläinen tuntuma minulla on.
Tosin tehdäänhän siellä suunniteltuja leikkauksia lääkettieteellisen perustein, usein vasta ihan loppuvaiheessa päätetään.
 
Kävin kerran pelkopolilla keskustelemassa (vasta viikolla 39) ja pysyin päätöksessäni etten suostu synnyttämään alakautta ja keskustelu päättyi siihen että kätilö kirjasi tämän ylös. Eli Suomessa EI OLE PAKKO synnyttää alakautta.

Syitä itselläni oli ahtautta lantiossa (kuitenkin painoarvion ja pelvimetrian mukaan olisi mahtuntut mutta ) + painoarvioiden epäluotettavuus (viimeisimmän käynnin mukaan vauva oli kutistunut.. ), voimakas vastus pehmytkudoksissa + joustamaton häntäluu, alhainen kipukynnys, huono rentoutumaan..

Eli varmasti yrittävät käännyttää alatiesynnytyksen jollei ole lääkäreiden / kätilöiden milestä "oikeaa" syytä, mutta kun pysyy päätöksessään ja perustelee sen, niin pitäisi riittää.
Toinen mitä yritetään ehdottaa on se että kokeillaan alatiesynnytystä ja jollei onnistu, niin leikataan.. tästä olen kuullut myös että siinä vaiheessa kun todetaan ettei onnistu alakautta, vauva tuodaan joko väkisin tai menee hätäsektioksi.. :(
 
Toinen mitä yritetään ehdottaa on se että kokeillaan alatiesynnytystä ja jollei onnistu, niin leikataan.. tästä olen kuullut myös että siinä vaiheessa kun todetaan ettei onnistu alakautta, vauva tuodaan joko väkisin tai menee hätäsektioksi.. :(
[/quote]

Tähän vielä lisään että voihan toki hyvin käydä.. en suosittele kenellekään sektiota vaikka siihen itse päädyin.. omalla kohdallani katsoin sen turvallisemmaksi, (tehdään LA:n jälkeen joten vauvan keuhkojen pitäisi olla jo kypsät)
Lääkärit eivät vain ole kovin vakuuttavia olleet, joten peloista kärsiviä tuskin onnistuvat käännyttämään.
 
Vipa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.09.2006 klo 13:17 Vierailija kirjoitti:
Toinen mitä yritetään ehdottaa on se että kokeillaan alatiesynnytystä ja jollei onnistu, niin leikataan.. tästä olen kuullut myös että siinä vaiheessa kun todetaan ettei onnistu alakautta, vauva tuodaan joko väkisin tai menee hätäsektioksi.. :(
Tähän vielä lisään että voihan toki hyvin käydä.. en suosittele kenellekään sektiota vaikka siihen itse päädyin.. omalla kohdallani katsoin sen turvallisemmaksi, (tehdään LA:n jälkeen joten vauvan keuhkojen pitäisi olla jo kypsät)
Lääkärit eivät vain ole kovin vakuuttavia olleet, joten peloista kärsiviä tuskin onnistuvat käännyttämään.

[/quote]

Edellisen kannalla, samaa mieltä ollaan.
Ei se lupaus että yritetään ensin alakautta ole järkevä.
Ainahan yritetään ensin, siis normaalisynnytyksessäkin ja sitten joudutaan ehkä tekemään hätäsektio, tai jos sektioon ei päästä niin sitten imukupuilla vedetään. Ei ole tavatonta että lääkäriä ei saada paikalle imukuppisynnytykseenkään. Ei niitä aina ole käsillä. Ja kyseinen tapaus on Hesasta.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.09.2006 klo 12:20 hei kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.09.2006 klo 07:29 Tjaah kirjoitti:
Onko kokemuksia suunnitellun sektion saamisesta OYS:ssa?

Kovasti olen yrittänyt onkia eml-lääkäreiden yhteystietoja, mutta en ole vieläkään mistään tietoja saanut. Olin yhteydessä mm. gynekoon. Osaisiko joku auttaa? Oululaista eml-lääkäriä siis haen.
mulle tehdään suunniteltu sektio oysissa vkon päästä synnytyspelon takia. yhen kerran kävin pelkopolilla keskustelemassa peloistani kätilön ja lääkärin kanssa, ja heti sain sektiopäätöksen ja jopa leikkauspäivä annettiin mulle siinä samalla, vaik olin vasta vkolla 31!! vähä aikaa olin hämyilläni, et mikä jippo tähän on piilotettu ku noin helposti sen päätöksen sain, ku netis kuitenkin on hulluna peloteltu, et se on vaikee prosessi, mut oon kyl tyytyväinen etten joutunut mihinkään kamaliin "tappeluihin" asian takia, koska en ois psyykkisesti sellasta kestänyt, ja välimatkakin oysiin on aika pitkä, niin ois ollut inhottavaa joutua sielläpäin ramppaan useampaan otteeseen.
 
Silvottu revennyt
Että tympäisee tämä kivun luonnollisuus-toitotus. Minkä hemmetin takia ihmiselle annetaan kipulääkettä, kun siltä vedetään hammas irti, eikä kukaan jankuta siinä vieressä, että mitäs iniset, luonnollista kipuahan tuo on. Sitten pelkopolillakin jauhettiin, että siitä saa ihanan palkkion, ja neuvolan lappusissa sanotaan, että kipu on hyväksi ja palkitsevaa ja vie kohti vauvaa ja ties mitä muuta p.askaa. Voi että meitä naisia pidetään täysinä idiootteina, joita moisella propagandalla voi aivopestä synnyttämään!

Minua ei yhtään lohduta tämä "palkkio", kun alapäähän sattuu koko ajan, ulostaminen on vaikeaa, seksi ei onnistu, en voi unohtaa alapäätä hetkeksikään, kun sattuu sattuu sattuu. Ja tämähän on ihan luonnollista kipua, niin kuin kaikki kipu on luonnollista, kun ihmisen kropassa on jotain vialla, niin se tuntee kipua. En koskaan enää synnytä, ja haluaisin tunkea tykinkuulan niiden ihmisten takapuolesta läpi, jotka minut synnyttämään ylipuhuivat!!!!! Sitten silpoisin saksilla niiden emättimet ja hohottaisin vieressä, kun tuli niin hyvä palkonti, terve vauva. Ei lohduta yhtään tuo.
 
pikkuviikinki
minulla on 3 sektiota takan, ei tosin pelon takia vaan pakosta ahtaan lantion takia.
haluaisin kertoa sen verran, että ei se katetrointi ole mikään kamala homma, hiukan epämiellyttävä ehkä sen hetken kun se sinne laitetaan ,mutta se menee nopeasti ohi. ja tosiaan kannattaa olla aivan rentona sillä hetkellä.
itse leikkaus on mennyt aina oikein hyvin operaationa, mutta henkilökunnan takia olen saanut painajaisia ja joutunut käymään pelkopolilla.
toipuminen on ollut omalla kohdallani nopeaa varsinkin kuopuksen kohdalla, haava oli kipeä ainoastaan 3 päivää.
onnea kaikille synnytykseen ja toivottavasti saatte itseänne miellyttävän tavan synnyttää.
 
pikkuviikinki
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.09.2006 klo 12:28 Silvottu revennyt kirjoitti:
Että tympäisee tämä kivun luonnollisuus-toitotus. Minkä hemmetin takia ihmiselle annetaan kipulääkettä, kun siltä vedetään hammas irti, eikä kukaan jankuta siinä vieressä, että mitäs iniset, luonnollista kipuahan tuo on. Sitten pelkopolillakin jauhettiin, että siitä saa ihanan palkkion, ja neuvolan lappusissa sanotaan, että kipu on hyväksi ja palkitsevaa ja vie kohti vauvaa ja ties mitä muuta p.askaa. Voi että meitä naisia pidetään täysinä idiootteina, joita moisella propagandalla voi aivopestä synnyttämään!

Minua ei yhtään lohduta tämä "palkkio", kun alapäähän sattuu koko ajan, ulostaminen on vaikeaa, seksi ei onnistu, en voi unohtaa alapäätä hetkeksikään, kun sattuu sattuu sattuu. Ja tämähän on ihan luonnollista kipua, niin kuin kaikki kipu on luonnollista, kun ihmisen kropassa on jotain vialla, niin se tuntee kipua. En koskaan enää synnytä, ja haluaisin tunkea tykinkuulan niiden ihmisten takapuolesta läpi, jotka minut synnyttämään ylipuhuivat!!!!! Sitten silpoisin saksilla niiden emättimet ja hohottaisin vieressä, kun tuli niin hyvä palkonti, terve vauva. Ei lohduta yhtään tuo.
tuot täysyn minun mielipiteeni esille.
olen aina ihmetellyt sanontaa : alatie parastie, höpö höpö ei se niin kaikilla ole.
sektio on erittäin hyvä tapa saada vauva turvallisesti maailmaan!!!!
 
yksi kokemus
Oman kokemuksen perusteella täytyy vain sanoa ja toivoa, ettei yksikään nainen anna kenenkään lääkärin tai muun hoitohenkilökuntaan kuuluvan jyrätä itseään vasten tahtoaan alatiesynnytykseen! Loppupeleissä kukaan ei kuitenkaan voi sanoa alatiesynnytyksen onnistumisesta yhtään mitään, sillä sairaaloissa mietitään lähinnä kustannuksia ja tilastoja (Suomessa kun ei saisi tehdä liikaa "turhia" sektioita, tarkoittanee siis hyvin menneitä, suunniteltuja sektioita). Ja alatiesynnytyksen jälkeen kävi miten huonosti tahansa, voidaan vedota ain hyvää hoitokäytäntöön ja juuri siihen kirottuun "luonnollisuuteen". On siis aivan luonnollista että alatiesynnytyksen jälkeen äidin lantioseudun sisäelimistö kuten esim. virtsarakko tai peräsuoli valuu emättimen aukosta ulos mukavine sivuvaikutuksineen, tai että vauvalla on pysyviä hermovaurioita tai aivovaurioita. Sitten ei voi sanoa kuin että kävipä huono tuuri... Harmillista vaan jos huono tuuri käy ihmiselle joka ei alunperinkään olisi halunnut riskeerata vauvaansa ja omaa terveyttään sairaalan kustannusten säästämiseksi ja tilastojen parantamiseksi.

Mutta siis, vaikka asialle on annettu niinkin tympeä nimi kuin pelkosektio (varmaan vain Suomessa käytössä), niin taistelkaa tosissaan sen puolesta jos sen itsellenne oikeaksi koette. Ei se suunniteltu sektio todellakaan ole mikään kamala juttu, varsinkaan verrattuna hätäsektioon. Yksi asia mitä en ole koskaan voinut oikein käsittää on se, että yleensä sektiolla kauhistelevat ne, jotka ovat joutuneet nimeomaan hätäsektioon ja olisivat halunneet synnyttää alateitse. NO MUTTA KUN SE LUONNOLLINEN ALATIESYNNYTYS OLISI TAPPANUT VAUVAN JA/TAI SYNNYTTÄVÄN ÄIDIN!!!

Kyllä alatiesynnytyksen luonnollisuus on jäänyt jonnekin tosi kauas tuhansien vuosien taakse, siitä on pitänyt evoluutio huolen (aivojen koon kasvu ja toisaalta ihmisten kävelyasento, joka vaikuttaa lantion muotoon). Ja aivan varmasti sektiot tulevat joskus jopa Suomen kaltaisessa takapajulassa yleistymään, sillä aivojen koon kasvu vain jatkuu edelleen. Mutta kun se vain sattuu olemaan niin, että synnytyksiin liittyviä käsityksiä ja käytäntöjä ovat sanelleet ja sanelevat edelleen miehet!! Kunpa saisikin ensimmäisen miespuolisen synnytyslääkärin repimään itsensä hajalle tunkiessaan vauvan kokoista mötikkää vaikka peräsuolesta ulos - voisi pikkaisen muuttua asenteet ja käytännöt!

Ei voi kuin toivoa, että naiset alkavat enemmän vaatimaan totuuksia alatiesynnytyksistä vs. suunnitelluista sektioista, ja myös vaatimaan parempaa hoitoa ennen ja jälkeen synnytyksen. Eihän todellakaan voi olla mitään suurempaa ja tärkeämpää kuin uuden elämän luominen, ja siihen nähden edelleenkin, 2000-luvulla "sivistyneissä" länsimaissa kuten Suomessa suhtaudutaan todella yliolkaisesti ja välinpitämättömästi koko asiaan. Mutta siis, pitäkää puolenne ja taistelkaa oikeuksistanne sillä tehän joudutte elämään sen päätöksen seurauksen kanssa lopun elämäänne eikä kukaan muu.

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.09.2006 klo 13:11 Vierailija kirjoitti:
Kävin kerran pelkopolilla keskustelemassa (vasta viikolla 39) ja pysyin päätöksessäni etten suostu synnyttämään alakautta ja keskustelu päättyi siihen että kätilö kirjasi tämän ylös. Eli Suomessa EI OLE PAKKO synnyttää alakautta.

Syitä itselläni oli ahtautta lantiossa (kuitenkin painoarvion ja pelvimetrian mukaan olisi mahtuntut mutta ) + painoarvioiden epäluotettavuus (viimeisimmän käynnin mukaan vauva oli kutistunut.. ), voimakas vastus pehmytkudoksissa + joustamaton häntäluu, alhainen kipukynnys, huono rentoutumaan..

Eli varmasti yrittävät käännyttää alatiesynnytyksen jollei ole lääkäreiden / kätilöiden milestä "oikeaa" syytä, mutta kun pysyy päätöksessään ja perustelee sen, niin pitäisi riittää.
Toinen mitä yritetään ehdottaa on se että kokeillaan alatiesynnytystä ja jollei onnistu, niin leikataan.. tästä olen kuullut myös että siinä vaiheessa kun todetaan ettei onnistu alakautta, vauva tuodaan joko väkisin tai menee hätäsektioksi.. :(
itselläni kaksi kiireellistä sektiota ansioluettelossa. eka synnytys kesti (kovien supistusten alusta) kolme vuorokautta, toinen 14 tuntia.

miulla on kaksimetrinen, isopäinen ukkeli ja itse olen 158 senttimetriä.

kohtu oli aina yläkäyrällä.

toiseen synnytykseen tehti arvio kolmesti ja otettiin myös röntgen. aika kapee lantio kuulemma, semmoinen mistä kyllä pienet vauvat syntyy, mutta ei nelikiloiset (eka oli lähes neljä kiloa).

kummallakin kerralla painoarvoissa lääkärit uskoivat mieluummin ultraa, kuin minua. kummallakin paino arvioitiin päin p*rsettä (anteeksi kielenkäyttö, mutta aihettahan tässä sivutaan).

että näin. ekassa synnytyksessä kohdunkaula oli sen kolmen vuorokauden kidutuksen jälkeen auki 4-5 senttiä, kunnes sydänäänet heikkenivät vauvalta ja lääkäri päätti leikata. tonttuna en ollut itse koko leikkausta pitänyt minään vaihtoehtona, sillä jotkut toiset tontut olivat vähätelleet äitejä, jotka oli leikattu.

toisessa synnytyksessä tein kaikkeni, että se hemmetin kohdunkaula olisi avautunut. siis istuin jakkaralla "avaavassa asennossa" pari kuukautta ennen la;ta ja saikussa pallolla ja muuta vastaavaa. kipulääkettä en pyytänyt, kun ajattelin ehkä sen hidastavan synnytystä.

lääkäreille sanoin tosin, että en halua samaa rääkkäystä kuin viimeksi eli leikatkaa, jos näyttää käyvän samoin. itseäni vähän hirvitti se mahan koko, joka oli samantyyppinen kuin ekalla kerralla. sanon suoraan, että mielipidettäni ei noteerattu.

vedet meni yöllä ja kaikki näytti menevän ihan oppikirjan mukaisesti. supistukset olivat kovat, mutta lääkäri katsoi "niiden etenemistä" kuitenkin sen 14 tuntia. kylmät väreet kulkivat siinä vaiheessa, kun tajusin, että tämä lääkäri, joka oli tehnyt minulle pari arviotakin, luki edellisen synnytyskertomuksen vasta tässä vaiheessa. totesi sitten, että ei kohdunkaula ole ollenkaan avautunut, eli mennään leikkurin kautta.

teki mieli sanoa vaan, ÄLÄ OLETKO NYT IHAN VARMA?

tämä tapahtui Lappeenrannassa.<br><br>
 
mazu
Laitan nyt tähänkin ketjuun kun tuo toinen sektio ketju jumahti mun viestin jälkeen, katsotaan käykö tällekkin niin :D..

Mulle luvattiin viime neuvolassa, pari päivää sitten laittaa lähete pelkopolille. Mun esikoisen synnytys oli kamala imukuppisynnytys ja siitä on jäänyt kova pelko.. Ja tuntuu että pelko vaan kasvaa mitä lähemmäs laskettuaika tulee..

Onkos kellään kokemuksia KOKS:n pelkopolista? Täytyykö siellä kovastikin tehdä töitä sektion eteen? En millään jaksaisi alkaa käydä sitä mun ensimmäistä synnytystä läpi kun olen sen omassa mielessäni käynyt jo niin monet kerrat läpi. Ja en näe siinä mitään positiivista kun kaikki meni silloin pieleen..

Mutta jos jollain tosiaan olisi tuolta KOKS:sta kokemuksia niin laittaakaa..
 
Muistakaahan hyvät äidit, että leikkauksessa on aina omat riskinsä. Puudutus ja nukutus eivät ole riskittömiä toimenpiteitä, saatikka sitten 20cm haavan tekeminen vatsalle ja vatsakalvoihin, mahdollinen suolen leikkaaminen, verenvuodot, virtsarakon tai virtsateiden vahingoittaminen. Kohtuun tehdään haava, joka arpeutuessaan ei ole niin kestävä kuin kohtulihas. Kiinnikkeiden syntyminen ja niiden aiheuttamat vatsavaivat. ym.ym.. Leikkaushaavan paraneminen vie aikaa.
Toki riskinsä ovat myöskin alatiesynnytyksessä, mutta leikkauksessa on aina enemän riskejä. Huvikseen ei kannata lähteä leikkauttamaan vauvaa mahasta. Ei ole ilmeisesti myöskään todistettu, että sektiovauvat voisivat synnyttyään paremin kuin alatievauvat. Yhden tutkimuksen olen lukenut, jossa sektiovauvojen hapenottokyky oli ensiminuuteilla huonompi kuin alatievauvojen.

Alatie on hyvä tie.
 
sektioon menossa
Kivaa nasu kun tulit viisastelemaan tähän ketjuun. Otsikko jäi vissiin lukematta.

Eihän meistä sektioon menijöistä kukaan tietenkään mitään riskejä ajatellut ennenkuin tulit kertomaan niistä meille =)

Alatiesynnytyksestä voi tulla hyvinkin vaarallinen jos joudutaan kiireelliseen tai hätäsektioon. Minun lapseni syntyy pian maailmaan suunnitellulla sektiolla. Syntymä ei ole koskaan riskitön tapahtuma, mutta voimme kaikki toivoa parasta kukin omalla kohdallamme, syntyy lapsemme sitten millä tavalla hyvänsä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.09.2006 klo 10:49 sektioon menossa kirjoitti:
Kivaa nasu kun tulit viisastelemaan tähän ketjuun. Otsikko jäi vissiin lukematta.

Eihän meistä sektioon menijöistä kukaan tietenkään mitään riskejä ajatellut ennenkuin tulit kertomaan niistä meille =)

Alatiesynnytyksestä voi tulla hyvinkin vaarallinen jos joudutaan kiireelliseen tai hätäsektioon. Minun lapseni syntyy pian maailmaan suunnitellulla sektiolla. Syntymä ei ole koskaan riskitön tapahtuma, mutta voimme kaikki toivoa parasta kukin omalla kohdallamme, syntyy lapsemme sitten millä tavalla hyvänsä.
Noh... Kukaan, kaikki, jokainen, aina... Ehkä joku ajattelee ja tietää riskit, mutta kaikki ei. Se mikä sinulle voi olla viisastelua ja itsestään selvää ei sitä ole kaikille! Tässä lainaus toisesta sektio keskustelusta:

Ajattelimme yrittää poikaystäväni kanssa hankkia lasta..
mutta kun minulla on kova pelko synnytykseen. Tehdäänkö oulussa pelon vuoksi sektioita? Millä lailla sektiosta toipuminen on hitaampaa (mitä sektiossa tapahtuu että se on hitaampaa) ja onko siinä vaaroja?


Mitä tästä pitäisi ajatella tai mitä siihen pitäisi vastata? "Vaadi sektiota! " Niinkö?

Eiköhän tänne mahdu kaikki, negatiiviset ja positiiviset, kokemukset vaikka otsikko olisi mikä. On se kumma, kun kaikki muut kuin sektion autuutta ja turvallisuutta korostavat kommetit on viisastelua, painostusta tai jopa vähättelyä.

Äläkä viitsi itse viisastella, eiköhän kaikki tiedä, että alatiesynnytys voi olla vaarallinen ;)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.09.2006 klo 10:29 nasu kirjoitti:
Muistakaahan hyvät äidit, että leikkauksessa on aina omat riskinsä. Puudutus ja nukutus eivät ole riskittömiä toimenpiteitä, saatikka sitten 20cm haavan tekeminen vatsalle ja vatsakalvoihin, mahdollinen suolen leikkaaminen, verenvuodot, virtsarakon tai virtsateiden vahingoittaminen. Kohtuun tehdään haava, joka arpeutuessaan ei ole niin kestävä kuin kohtulihas. Kiinnikkeiden syntyminen ja niiden aiheuttamat vatsavaivat. ym.ym.. Leikkaushaavan paraneminen vie aikaa.
Toki riskinsä ovat myöskin alatiesynnytyksessä, mutta leikkauksessa on aina enemän riskejä. Huvikseen ei kannata lähteä leikkauttamaan vauvaa mahasta. Ei ole ilmeisesti myöskään todistettu, että sektiovauvat voisivat synnyttyään paremin kuin alatievauvat. Yhden tutkimuksen olen lukenut, jossa sektiovauvojen hapenottokyky oli ensiminuuteilla huonompi kuin alatievauvojen.

Alatie on hyvä tie.
Kaikissa toimenpiteissä on riskinsä. Niin myös esim. kohdunpoistossa, jota tehdän jopa runsaiden kuukautisvuotojen takia. Tosin hormonikierukka helpottaa vaivoja, mutta tuskin kukaan moralisoi kohdunpoistoa. Sektiota kylläkin. Samoin naisen sterilisaatio, jonka suosio tosin romahtanut, tähystysleikkaus. Näissä leikellään mielellään naista, moralisoimatta.

Pelkosektiota ei saa täysin ummikkona yleensä. Riskeistä keskustellaan. Harvalle tuskin sektiokaan on mikään onni ja autuus, piece of cake -juttu, siinä vaan pelkääjä valitsee sen vähemmän pelottavan. Suurin osa eletkiivisistä sektioista menee kuitenkin hyvin. Toki alateisynnytykseenkään harvemmin kuollaan.
 
Ymmärrän kyllä puolestapuhujien kannan pelkosektioon, mutta mielestäni pelkosektioon ei pitäisi ketään kannustaa. Päinvastoin. Mielumminkin yrittää purkaa asiaa niin, että pääsisi eroon pelostaan ja uskaltautuisi alatiesynnytykseen ja voisi positiivisesti yllättyä siitä. Tai edes ajatella, että eihän se alatiesynnytys nyt niin hirveetä ollu. Pelot voi voittaa. Runsaita kuukautisia ei voi terapialla voittaa, hormoonikierukalla ehkä =) .
 
yrtti
Oulussa ystäväni sai sektio, koska kieltäyti synnyttämästä alakautta. Käsittääkseni kyse ei ollut pelosta, vaan koska "synnytys on kidutusta ja hän ei rääkättäväksi rupea".

Lääkri oli tuumannut, että antaa sektio ajan, koska toisella on noin vahvat mielipiteet, niin mitäpä turaan jankkaamaan.
Sitä en tiedä, oliko sektion virallinen syy pelko, vaiko lapsen koko (muistaakseni aika iso vauva) mutta hän siis sai sektion helposti.

harva kai huvikseen sektiota pyytää, kyllä pelko on ihan oikea syy.
Tosin kontrollin menettämisen pelko synnytyksessä kuulostaa vähän hassulta, sillä sektiossa on ihan täysin toisten armoilla.

Mutta eipä ne pelot aina järkeviä ole.


 
mie
Sektiolla syntyneillä vauvoilla on merkittävästi enemmän ns. sopeutumisvaikeuksia, eli ongelmia sopeutua kohdun ulkoiseen elämään. Esimerkki: sikiön keuhkoissa oleva (sikiöaikana välttämätön) keuhkoneste ei puserru sektiossa ulos keuhkoista kuten alatiesynnytyksessä, ja saattaa aiheuttaa ongelmia ensimmäisten elinpäivien aikana.

En ole sektiota vastaan ja pyydän nöyrimmin anteeksi tunkeiluni, mutta kätilönä mun on pakko sanoa, että yrittäkää edes kuunnella, mitä siellä pelkopolilla puhutaan. Ei ole reilua muita synnytyspelkoisia kohtaan kehottaa olemaan kuuntelematta puhetta, joka toisilla ihan oikeasti hälventää pelkoja. Keneenkään tätä kohdistamatta on kuitenkin todettava, että tälläkin palstalla liikkuu valitettavasti hirveän paljon väärää tietoa raskaudesta ja synnytyksestä ja monille jo todenmukaisen tiedon tarjoaminen riittää alatiesynnytyksen valitsemiseen. Ei tietenkään kaikilla, eikä kaikilla pelko edes ole sektion valitsemisen syy, mutta sallittakooon jokaiselle se oma mielipide ja mahdollisuus valita itse. Huolimatta kätilöjen/lääkärien yrityksistä :)
 
pikkuviikinki
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.09.2006 klo 10:29 nasu kirjoitti:
Muistakaahan hyvät äidit, että leikkauksessa on aina omat riskinsä. Puudutus ja nukutus eivät ole riskittömiä toimenpiteitä, saatikka sitten 20cm haavan tekeminen vatsalle ja vatsakalvoihin, mahdollinen suolen leikkaaminen, verenvuodot, virtsarakon tai virtsateiden vahingoittaminen. Kohtuun tehdään haava, joka arpeutuessaan ei ole niin kestävä kuin kohtulihas. Kiinnikkeiden syntyminen ja niiden aiheuttamat vatsavaivat. ym.ym.. Leikkaushaavan paraneminen vie aikaa.
Toki riskinsä ovat myöskin alatiesynnytyksessä, mutta leikkauksessa on aina enemän riskejä. Huvikseen ei kannata lähteä leikkauttamaan vauvaa mahasta. Ei ole ilmeisesti myöskään todistettu, että sektiovauvat voisivat synnyttyään paremin kuin alatievauvat. Yhden tutkimuksen olen lukenut, jossa sektiovauvojen hapenottokyky oli ensiminuuteilla huonompi kuin alatievauvojen.

Alatie on hyvä tie.
juu alatie on hyvä tie JOS kaikki menee HYVIN, mutta AINA EI kaikki menekkään niin hyvin ja vauva olisi voitu pelastaa joko suunnitellulla sektiolla tai sitten tarpeeksi ajoissa tehty sektio päätös synnytyksessä.
sektio on myös paras tapa synnyyttä jos pelkäät alakautta synnytystä.
toki sektiossa on riskinsä, mutta NIIN ON ALAKAUTTA SYNNYTYKSESSÄKIN.
ESIM NOI SUN SEKTIO RISKIT JOITA LUETTELIT:samat riskit ovat myös alakauttasynnytyksessä, kohtu voi revetä,virtsarakko,tiet vaurioitua, paksusuoli, väliliha,emätin, kohdunsuu, kohdunkaula,häntäluu,häpyluu ym ym. voivat alakauttasynnytyksessä vaurioitua.
vauvalle voi tulla mitä ihmeellisimpiä vaurioita synnytyksessä, mutta joita ei sata varmasti tule sektiossa.
 
pikkuviikinki
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.09.2006 klo 12:05 nasu kirjoitti:
Ymmärrän kyllä puolestapuhujien kannan pelkosektioon, mutta mielestäni pelkosektioon ei pitäisi ketään kannustaa. Päinvastoin. Mielumminkin yrittää purkaa asiaa niin, että pääsisi eroon pelostaan ja uskaltautuisi alatiesynnytykseen ja voisi positiivisesti yllättyä siitä. Tai edes ajatella, että eihän se alatiesynnytys nyt niin hirveetä ollu. Pelot voi voittaa. Runsaita kuukautisia ei voi terapialla voittaa, hormoonikierukalla ehkä =) .
miksi ihmeessä alakauttasynnytykseen pitäisi kannustaa??
mikä siinä on niin hienoa ??
itse tosin haluaisin synnyttää alakautta, mutta kun en saa.
jotenkin vain ottaa aivoon tuo alakauttasynnytyksen tuputtaminen, kaikille se ei ole mitenkään mukava ja valaiseva kokemus.

toivon ,että ihmisiä ja varsinkin naisia aletaan pikkuhiljaa ajattelemaan yksilöinä, tuntevina ja omilla aivoilla ajattelevina ihmisinä.
on törkeää, ätte naista väkisin pistetään käymään läpi jotain sellaista mikä ei vain tunnu hyvältä vaan kammottavalta tuskalta.
 
pikkuviikinki
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.09.2006 klo 12:05 nasu kirjoitti:
Ymmärrän kyllä puolestapuhujien kannan pelkosektioon, mutta mielestäni pelkosektioon ei pitäisi ketään kannustaa. Päinvastoin. Mielumminkin yrittää purkaa asiaa niin, että pääsisi eroon pelostaan ja uskaltautuisi alatiesynnytykseen ja voisi positiivisesti yllättyä siitä. Tai edes ajatella, että eihän se alatiesynnytys nyt niin hirveetä ollu. Pelot voi voittaa. Runsaita kuukautisia ei voi terapialla voittaa, hormoonikierukalla ehkä =) .
miksi ihmeessä alakauttasynnytykseen pitäisi kannustaa??
mikä siinä on niin hienoa ??
 

Yhteistyössä