Oulussa ei tätä mahdollisuutta käsittääkseni ole. Oululaiset käyttävät kuopion alueen palveluita. Jos olen väärässä korjatkaa joku, mutta tälläinen tuntuma minulla on.Alkuperäinen kirjoittaja 19.09.2006 klo 07:29 Tjaah kirjoitti:Onko kokemuksia suunnitellun sektion saamisesta OYS:ssa?
Kovasti olen yrittänyt onkia eml-lääkäreiden yhteystietoja, mutta en ole vieläkään mistään tietoja saanut. Olin yhteydessä mm. gynekoon. Osaisiko joku auttaa? Oululaista eml-lääkäriä siis haen.
Tähän vielä lisään että voihan toki hyvin käydä.. en suosittele kenellekään sektiota vaikka siihen itse päädyin.. omalla kohdallani katsoin sen turvallisemmaksi, (tehdään LA:n jälkeen joten vauvan keuhkojen pitäisi olla jo kypsät)Alkuperäinen kirjoittaja 19.09.2006 klo 13:17 Vierailija kirjoitti:Toinen mitä yritetään ehdottaa on se että kokeillaan alatiesynnytystä ja jollei onnistu, niin leikataan.. tästä olen kuullut myös että siinä vaiheessa kun todetaan ettei onnistu alakautta, vauva tuodaan joko väkisin tai menee hätäsektioksi..
Alkuperäinen kirjoittaja 19.09.2006 klo 12:20 hei kirjoitti:\mulle tehdään suunniteltu sektio oysissa vkon päästä synnytyspelon takia. yhen kerran kävin pelkopolilla keskustelemassa peloistani kätilön ja lääkärin kanssa, ja heti sain sektiopäätöksen ja jopa leikkauspäivä annettiin mulle siinä samalla, vaik olin vasta vkolla 31!! vähä aikaa olin hämyilläni, et mikä jippo tähän on piilotettu ku noin helposti sen päätöksen sain, ku netis kuitenkin on hulluna peloteltu, et se on vaikee prosessi, mut oon kyl tyytyväinen etten joutunut mihinkään kamaliin "tappeluihin" asian takia, koska en ois psyykkisesti sellasta kestänyt, ja välimatkakin oysiin on aika pitkä, niin ois ollut inhottavaa joutua sielläpäin ramppaan useampaan otteeseen.Alkuperäinen kirjoittaja 19.09.2006 klo 07:29 Tjaah kirjoitti:Onko kokemuksia suunnitellun sektion saamisesta OYS:ssa?
Kovasti olen yrittänyt onkia eml-lääkäreiden yhteystietoja, mutta en ole vieläkään mistään tietoja saanut. Olin yhteydessä mm. gynekoon. Osaisiko joku auttaa? Oululaista eml-lääkäriä siis haen.
tuot täysyn minun mielipiteeni esille.Alkuperäinen kirjoittaja 20.09.2006 klo 12:28 Silvottu revennyt kirjoitti:Että tympäisee tämä kivun luonnollisuus-toitotus. Minkä hemmetin takia ihmiselle annetaan kipulääkettä, kun siltä vedetään hammas irti, eikä kukaan jankuta siinä vieressä, että mitäs iniset, luonnollista kipuahan tuo on. Sitten pelkopolillakin jauhettiin, että siitä saa ihanan palkkion, ja neuvolan lappusissa sanotaan, että kipu on hyväksi ja palkitsevaa ja vie kohti vauvaa ja ties mitä muuta p.askaa. Voi että meitä naisia pidetään täysinä idiootteina, joita moisella propagandalla voi aivopestä synnyttämään!
Minua ei yhtään lohduta tämä "palkkio", kun alapäähän sattuu koko ajan, ulostaminen on vaikeaa, seksi ei onnistu, en voi unohtaa alapäätä hetkeksikään, kun sattuu sattuu sattuu. Ja tämähän on ihan luonnollista kipua, niin kuin kaikki kipu on luonnollista, kun ihmisen kropassa on jotain vialla, niin se tuntee kipua. En koskaan enää synnytä, ja haluaisin tunkea tykinkuulan niiden ihmisten takapuolesta läpi, jotka minut synnyttämään ylipuhuivat!!!!! Sitten silpoisin saksilla niiden emättimet ja hohottaisin vieressä, kun tuli niin hyvä palkonti, terve vauva. Ei lohduta yhtään tuo.
itselläni kaksi kiireellistä sektiota ansioluettelossa. eka synnytys kesti (kovien supistusten alusta) kolme vuorokautta, toinen 14 tuntia.Alkuperäinen kirjoittaja 19.09.2006 klo 13:11 Vierailija kirjoitti:Kävin kerran pelkopolilla keskustelemassa (vasta viikolla 39) ja pysyin päätöksessäni etten suostu synnyttämään alakautta ja keskustelu päättyi siihen että kätilö kirjasi tämän ylös. Eli Suomessa EI OLE PAKKO synnyttää alakautta.
Syitä itselläni oli ahtautta lantiossa (kuitenkin painoarvion ja pelvimetrian mukaan olisi mahtuntut mutta ) + painoarvioiden epäluotettavuus (viimeisimmän käynnin mukaan vauva oli kutistunut.. ), voimakas vastus pehmytkudoksissa + joustamaton häntäluu, alhainen kipukynnys, huono rentoutumaan..
Eli varmasti yrittävät käännyttää alatiesynnytyksen jollei ole lääkäreiden / kätilöiden milestä "oikeaa" syytä, mutta kun pysyy päätöksessään ja perustelee sen, niin pitäisi riittää.
Toinen mitä yritetään ehdottaa on se että kokeillaan alatiesynnytystä ja jollei onnistu, niin leikataan.. tästä olen kuullut myös että siinä vaiheessa kun todetaan ettei onnistu alakautta, vauva tuodaan joko väkisin tai menee hätäsektioksi..
Noh... Kukaan, kaikki, jokainen, aina... Ehkä joku ajattelee ja tietää riskit, mutta kaikki ei. Se mikä sinulle voi olla viisastelua ja itsestään selvää ei sitä ole kaikille! Tässä lainaus toisesta sektio keskustelusta:Alkuperäinen kirjoittaja 21.09.2006 klo 10:49 sektioon menossa kirjoitti:Kivaa nasu kun tulit viisastelemaan tähän ketjuun. Otsikko jäi vissiin lukematta.
Eihän meistä sektioon menijöistä kukaan tietenkään mitään riskejä ajatellut ennenkuin tulit kertomaan niistä meille =)
Alatiesynnytyksestä voi tulla hyvinkin vaarallinen jos joudutaan kiireelliseen tai hätäsektioon. Minun lapseni syntyy pian maailmaan suunnitellulla sektiolla. Syntymä ei ole koskaan riskitön tapahtuma, mutta voimme kaikki toivoa parasta kukin omalla kohdallamme, syntyy lapsemme sitten millä tavalla hyvänsä.
Kaikissa toimenpiteissä on riskinsä. Niin myös esim. kohdunpoistossa, jota tehdän jopa runsaiden kuukautisvuotojen takia. Tosin hormonikierukka helpottaa vaivoja, mutta tuskin kukaan moralisoi kohdunpoistoa. Sektiota kylläkin. Samoin naisen sterilisaatio, jonka suosio tosin romahtanut, tähystysleikkaus. Näissä leikellään mielellään naista, moralisoimatta.Alkuperäinen kirjoittaja 21.09.2006 klo 10:29 nasu kirjoitti:Muistakaahan hyvät äidit, että leikkauksessa on aina omat riskinsä. Puudutus ja nukutus eivät ole riskittömiä toimenpiteitä, saatikka sitten 20cm haavan tekeminen vatsalle ja vatsakalvoihin, mahdollinen suolen leikkaaminen, verenvuodot, virtsarakon tai virtsateiden vahingoittaminen. Kohtuun tehdään haava, joka arpeutuessaan ei ole niin kestävä kuin kohtulihas. Kiinnikkeiden syntyminen ja niiden aiheuttamat vatsavaivat. ym.ym.. Leikkaushaavan paraneminen vie aikaa.
Toki riskinsä ovat myöskin alatiesynnytyksessä, mutta leikkauksessa on aina enemän riskejä. Huvikseen ei kannata lähteä leikkauttamaan vauvaa mahasta. Ei ole ilmeisesti myöskään todistettu, että sektiovauvat voisivat synnyttyään paremin kuin alatievauvat. Yhden tutkimuksen olen lukenut, jossa sektiovauvojen hapenottokyky oli ensiminuuteilla huonompi kuin alatievauvojen.
Alatie on hyvä tie.
juu alatie on hyvä tie JOS kaikki menee HYVIN, mutta AINA EI kaikki menekkään niin hyvin ja vauva olisi voitu pelastaa joko suunnitellulla sektiolla tai sitten tarpeeksi ajoissa tehty sektio päätös synnytyksessä.Alkuperäinen kirjoittaja 21.09.2006 klo 10:29 nasu kirjoitti:Muistakaahan hyvät äidit, että leikkauksessa on aina omat riskinsä. Puudutus ja nukutus eivät ole riskittömiä toimenpiteitä, saatikka sitten 20cm haavan tekeminen vatsalle ja vatsakalvoihin, mahdollinen suolen leikkaaminen, verenvuodot, virtsarakon tai virtsateiden vahingoittaminen. Kohtuun tehdään haava, joka arpeutuessaan ei ole niin kestävä kuin kohtulihas. Kiinnikkeiden syntyminen ja niiden aiheuttamat vatsavaivat. ym.ym.. Leikkaushaavan paraneminen vie aikaa.
Toki riskinsä ovat myöskin alatiesynnytyksessä, mutta leikkauksessa on aina enemän riskejä. Huvikseen ei kannata lähteä leikkauttamaan vauvaa mahasta. Ei ole ilmeisesti myöskään todistettu, että sektiovauvat voisivat synnyttyään paremin kuin alatievauvat. Yhden tutkimuksen olen lukenut, jossa sektiovauvojen hapenottokyky oli ensiminuuteilla huonompi kuin alatievauvojen.
Alatie on hyvä tie.
miksi ihmeessä alakauttasynnytykseen pitäisi kannustaa??Alkuperäinen kirjoittaja 21.09.2006 klo 12:05 nasu kirjoitti:Ymmärrän kyllä puolestapuhujien kannan pelkosektioon, mutta mielestäni pelkosektioon ei pitäisi ketään kannustaa. Päinvastoin. Mielumminkin yrittää purkaa asiaa niin, että pääsisi eroon pelostaan ja uskaltautuisi alatiesynnytykseen ja voisi positiivisesti yllättyä siitä. Tai edes ajatella, että eihän se alatiesynnytys nyt niin hirveetä ollu. Pelot voi voittaa. Runsaita kuukautisia ei voi terapialla voittaa, hormoonikierukalla ehkä =) .
miksi ihmeessä alakauttasynnytykseen pitäisi kannustaa??Alkuperäinen kirjoittaja 21.09.2006 klo 12:05 nasu kirjoitti:Ymmärrän kyllä puolestapuhujien kannan pelkosektioon, mutta mielestäni pelkosektioon ei pitäisi ketään kannustaa. Päinvastoin. Mielumminkin yrittää purkaa asiaa niin, että pääsisi eroon pelostaan ja uskaltautuisi alatiesynnytykseen ja voisi positiivisesti yllättyä siitä. Tai edes ajatella, että eihän se alatiesynnytys nyt niin hirveetä ollu. Pelot voi voittaa. Runsaita kuukautisia ei voi terapialla voittaa, hormoonikierukalla ehkä =) .