Keskenmenon jälkeen plussanneet syksyllä-10 (päivityspyynnöt yksityisviestillä)

Onnea vauvan saaneille :heart:

Toiveella on jo ihana vauvamaha :)

Lumi-Marjalla ja jääräpäällä alkaa olemaan hyvin viiikkoja kasassa! Jaksamisia loppurutistukseen. Viimiset viikot oli itsellä ne pisimmät viikot.

Onnittelut myös hyvistä ultrakuulumisista! Itsellä rakenneultra edessä maanantaina, jännittää! En olisi ikinä uskonut selviäväni näin pitkälle. Edelleenkään mulla ei ole semmoinen varma olo et tää lapsi joskus syntyisi. Ehkä työ ja esikoinen pitää kiireisenä, ettei ehdi miettimään tulevaa.

Peppioliina rv 20+0 POKS POKS!!!

Lumi-Marja Kokeilepa sinkkiä rasvauksen tueksi. Apteekista saa puhtaana valmisteena. Sitä on myös raskausmonivitamiineissa. 15 mg/päivä nyt alkuun, ei edes ylitä päiväsuositusta ja ainakin minulla teki ihmeitä ihon talvi-ihottumiin! Samoin huomasin, että ärtyneeseen ihottumaan, johon ennen olen laittanut kortisonia, sinkkisalva auttaakin paremmin. Uskomatonta, mutta totta.

Peppioliinalle Onnea puolivälistä!!

ON Harkkari-supparit on niiiiin syvältä. *raivoaa*

Mä kirjoitin tänne mielestäni eilen, mutta kone väitti että viimeisin viestini 30.9...plääh! Eli lyhkäisesti vaan: onnea hyviä uutisia saaneille, eelikselle vauvasta, ja harjaanjohtajalle liimaa ja kärsivällisyyttä :hug:

Oma vointi ihan on.....selkä meinaa sanoa poks mut koitetaan jos vielä pärjäis töissäkin. Neuvolassa kaikki ok, kohdunkaula kunnossa. Kelan paperit laitettu matkaan.

vappupommi 27+2

tänään sit rv 5+0, vasta:D musta tuntuu että kaikilla muilla menee viikot ihan hurjaa vauhtia, ja itellä ei aika kulu eteenpäin ollenkaan.

Se "vuoto" loppui, ja olo on ihan ok, tai no, ihan sellanen alkuraskaus-ok-olo:LOL: eli väsyttää, kaikki kiukuttaa jne. Sain neuvolan parin viikon päähän, sillon olis rv 7+3..Vielä en oo satavarma mennäänkö alkuraskauden ultraan yksityiselle vai ei, mieli kyllä tekis.

Hyvää viikonloppua kaikille:heart:

jaa,sinkkirasvaa... enpäs oo kuullukkaan. Mulla harvinaisen hyvässä kondiksessa iho,niinkuin aina raskaana ollessa,mut pojalla taas atooppinen iho tuottaa ongelmia näin syksyllä...täytyy kokeilla tota sinkkiä.

Harhaanjohtaja,Hyvä että vuoto loppui ja kyl ne viikot sit lähtee rullaamaan kun tosta alusta pääsee...

Repa ja säynävä 22+0:heart:

Huomenna neuvola ja neuvolalääkärin ultra jossa on tarkoitus katsoa tuota vauvan perätilaa ja sitten lähetettä Taysiin kääntöön. Mulla vauva istuskelee tuolla mahassa niin että pää pyörii tuossa oikean kylkiluun alla ja tekee kipeää...nytkin.

Tänään rv 32+3

Meillä oli tänään rakenneultra! Kaikki näytti olevan ok ja painoa pikkuisella oli 340g :heart: Sukupuoli jäi vielä vähän arvoitukseksi. Mitään ulokkeita ei näkynyt, mutta jalat piti koko ajan tiukasti yhdessä, eikä sinne siis päästy kunnolla kurkkaamaan. Toinen tyttö siis luultavimmin tuloillaan :heart: Down-riski oli 1:55 000...

4D-ultra alkoi kiinnostamaan kovasti kun sukupuoli ei selvinnytkään varmasti. Koska sinne olisi hyvä suunnata ja paljon semmoinen maksaa?

Peppioliina rv 20+3

Onnea peppioliinalle rakenneultran kuulumisista!

4d:stä; me käytiin terveystalossa ihan "rakenneultrassa viikolla 27" ilman mitään dvd levyjä tai varsinaisesti 4d:tä. Eli lääkäri katsoi kaikki rakenteet, näytti kasvokuvat ja tulosti niistä 3d kuvat. Samoin sukupuolesta :) Maksoi 208 e josta voidaan hakea sitten kelasta korvausta - jos saadaan. Eos mitä se 4d ois siihen lisää kustantanut, mut meille riitti toi 2d+3d-ultra.

Jäärikselle onnea "tarjonnan" suhteen!

Vappupommi 27+6

Peppioliinalle onnea =)

omaa napaa nopeasti päivittelen... tänään 19+0 eli puoliväli häämöttää kohta =) potkut ovat niin vahvoja että mies tunsi eilen muutaman:heart: ja ensi viikon tiistaille täytyisi jaksaa odottaa omaa rakenneultraa...

kateeksi käy jääräpään viikkoja vaikka omatkin menevät jo nyt ihan kohtuullisen nopeasti, mutta olisi vaan niiiiiin mukava olla jo tuolla loppupuolella. Jaksamista Jääräpäälle :)

miiak ja Onni 19+0

Peppioliina,ihania kuulumisia ultrasta... älä sano vielä et tyttö olis,jos haarat yhdessä niin ei voi ees arvailla:DEsikoispoika nimittäin piti juurikin haarukset yhdessä eikä mitään näkyny mut niin vaan oli siveellinen poikalapsi:LOL:Tää pikkuveikka olikin sit toista maata ja levitti auliisti haaransa:D En oo käyny 4d:ssä,meillä iloksemme oli tossa polin rakenneultrassa mahollisuus katsoa myös 4d:nä...esikon aikaan ei vielä ollut. Mut tiedän et ne hinnat vaihtelee kovasti. Kannattaa kattoo yrityksen nettisivuilta osviittaa tai sit ihan soittaa ja kysyy.

Jääris,onko ipana ollu perätilassa koko ajan? Kun säynävä on tähän saakka viihtynyt jalat alaspäin,mitä nyt joskus kierähtänyt ympäri... ja mulla tekee välillä aika kipuista noi potkut tonne alas. Mietin vaan et kuinka pahaks se äityy jos ei tuosta ala vaihtamaan asemia...esikoinen kun oli aina pää alespäin,et ei mitään tietoo. Tota pääasiaa,siis että ottaa sieltäkin "kiinni"en tullu ees aatelleeks:O

Huomenna neuvola kello 10 ja sit pitäs alkaa miettimään et mitä puen talvella päälle...villakangastakki täytys tuunata niin et mahtuu ja sit pitäs jostain taikoo toppatakkikin. Täällä oli jo melkosen kylmä tänään.

Repa ja säynävä 22+3

Jääräpää ja Repa Edelleen rauhoittelen perätilavauvojen kanssa. Esikoinen oli pyllyllään rv35 loppuun saakka, koko ajan, jos ei kuperkeikkoja oteta huomioon. Ja pää ylöspäin on tämäkin. Esikoinen kääntyi kuin kääntyikin ympäri 35+2 ja siihen jäin. Käännösyritysaika oli jo varattu, mutta soitin neuvolaan, kun neiti kääntyi ja oli vuorokauden ollut vain päällään. Terkka vielä ultralla varmisti tarjonnan ja perui kääntöajan keskussairaalalle. Eli älkää nyt vielä hermoilko, varsinkaan Repa. Jääriksen huoli alkaa pikkuhiljaa olla ymmärrettävää, mutta pikkutyyppi voi olla mukavuudenhaluinen ja kääntyä ympäri vasta kun on pakko. Kun myöhemmin ei enää mahtuisi.

Tillukas,Joo,oon tietoinen että ipana kerkii hyvin vielä kääntyy,mun pikkuveljeni aikoinaan käänty kans matkalla kääntämisyritykseen:D Mutta oikeestaan pohdin nyt sitä,että kuinka kivuliaaksi toi perätila jatkuessaan voi muodostua kun se on niin epämiellyttävä tunne jo nyt... siis kun ne potkut osuu ikävä-än paikkaan tonne alas...siähän voisitkin valaista kun niinkin pitkälle on kokemusta:p

Neuvolassa painoa tullut maltillisesti 386g,paineet 120/80,hemppa 123 ja otettiin vasta-aine näytekin. Dopplerin alta vauva karkaili,mut sykkeet saatiin kuunneltua ja 150 tietämissä jyskytti.Sf 21,aika lailla humsahti mittaan lisää viimekerrasta... pissa puhdas,eli kaikki ok.
Seuraavaks olis se sokrurasitus ja nla lääkäri osuu mukavasti,ikäänkuin lahjaksi,synttäripäiväksi sitten sen jälkeen...

Kelan lappua sitten vaan postiin...uskomatonta että ollaan näin pitkällä jo:heart:

Repa ja säynävä 22+4

Repa juu on ollut kokoajan perätilassa tähän asti. Kipuja ei niinkään ole potkuista tullut vaan jotenkin tuo häpyluu ja muut "osat" siellä alhaalla jomottavat ihan eri tavalla kuin jos vauva pää alaspäin. Esim. jos istuu vähän kauemmin niin ylösnoustessa vihloo jonkin aikaa luihin ja sitten kävellessä sattuu (toispuoleisesti kylläkin ) tuonne alapäähän. Sängystä ylösnoustessa osaan jo varoa ja jäädä hetkeksi seisomaan ennen kuin otan askelia koska toinen jalka voisi pettää kivun takia alta. Hetken kun on jaloillaan niin kipu häviää tuolta lantiosta.

Eilen oli neuvola ja neuvolalääkärin tekemä pikaultra. Mulla on kai niin ovela vauva mahassa että tähän asti on istunut perätilassa mutta eilen aamulla sängyssä näin ja tunsin miten joku kova palli lähti liikkeelle mahan alaosasta ihan yläosaan ja kuinka ollakaan niin ultrassa vauva oli oikein päin. Sitten taas illalla tunsin muljahduksia ja taas alkoi tuntumaan pää oikean kylkiluun alla joten en saanutkaan lähetettä kääntöön. Hemppa oli edelleen 117 ja sf 29. Siellä oli taas joku harjoittelijakin mukana ja au kun sattui kun hän koitteli mahaani kovakouraisesti. Pissa oli puhdas ja verenpaine 68/104. Mukavaa kuitenkin tietää että tämä vauva osaa siis kääntyä kuitenkin mahassa...jospa se sitten vielä kääntyy takaisin rt_tilaan.

Yritin eilen autoistuimia auton takapenkille (kolme istuinta rinnakkain eikä millään mennyt ja otti voimille). Nyt on sitten mentävä istuinkaupoille ja pitää löytää joku markkinoiden kapein turvavyöistuin 4v:lle.

Perjantaina taas lääkärille 4v:n kanssa mahakipujen takia. Vähän ovat kyllä onneksi hellittäneet kun on syönyt antihistamiinia.

Huomenna rv 33.

Nivelet ja nikamat sanoo täällä niks naks poks, ja olo tuntuu kankealta. Kyllä nyt sais viikkoihin tulla vauhtia ja aika kulua. Nyt se vain matelee ja matelee. Voi kun vois edes tehdä jotain mieleäkstä, mutta eipä auta kun olla hissuksiin vain. Kyllä vaan alkaa tuntua päivät toooosi pitkiltä.

Lumi-Marja ja neiti Nuppunen 33+2

Tosiaan perätilavauvassa inhottavinta on se, miten se painaa kudoksia ja liitoksia. Kun pää on alaspäin ja vauva oikaisee itsensä, se on epämukavaa, mutta kun perätilavauva oikaisee itsensä, se on kaameaa. Häpyliitos soi ja kylkiluut rutisevat, kun toinen ponnaa häpyluuta vasten jalkansa suoriksi ja puskee päänsä jonnekin sydämen tienoille.. Esikoinen ei onneksi osunut rakkoon potkiessaan, oli jotenkin sopivasti toisella poskella, joten muuten ei ihmeitä ongelmia ollut.

Voimia Lumi-Marjalle!

Hiljaista on...

Kaivelen sit omaa napaa... ja kopsaan osittaintuolta toisesta pinosta:D

Esikoinen on yökyläilemässä... tänään sain muutettua makkarin järjestystä niin et pinnis sinne sopii ja pojan sänky sitten sijoitettiin uudestaan,kun nukkuu vielä samassa huoneessa... huomenissa pitäs sitte siivota toinen makkari mikä on oikeestaan muutosta asti (2v) ollu vaan tavaroiden säilytystila... ja ommella parit sisustustyynyt...
Kirpparilta löysin mustan toppatakin joka on pari numeroa liian iso,täytyy yrittää sekin muokata hihoista ja yläosasta sopivaks... sitten olis talvitakki asiakin hoidossa:)

Repa ja säynävä 23+0:heart:

Pitkästä aikaa...

Hiljasta kyllä näkyy muutenkin olevan. En tosiaan edes muista millon viimeks oon tänne kirjotellu, mutta raskaus sujuu hyvin. Perjantaina lähti viimonen 10 käyntiin :) Reilu viikko sitten oli neuvola, missä kaik oli ok. Sillon sattu natiainen olemaan raivotarjonnassa kun muuten viihtyy koko ajan poikittain tuolla masussa. Hieman on tukala olo kun toisella puolella painaa pää ja toisella peppu, jota pitää sitten vielä koko ajan heilutella eestaas. Potkut yleensä sitten osuu rakkoon tai erittäin kipeesti tuonne selkärankaan :x sais kyllä pikkuhiljaa ruveta kääntymään, mutta niinkun mulle on aina sanottu niin tilaa on todella paljon... Mulla on iso kohtu ja esikoinen vielä viikolla +37 kääntyili rt-pt-rt joten ihan tässä vielä aikaa :D

Synnärille pitäis tässä pikkuhiljaa ruveta soittelemaan synnytyskeskustelua varailemaan. Mihin tää aika oikein menee, vastahan sitä plussaa testissä ihmeteltiin :D Aika ei oo tosiaan tässä raskaudessa päässy vaivaamaan, koko ajan on tekemistä ja jossain vaiheessa jo ajattelin, että kerkeenköhän mä missään vaiheessa edes purkamaan vauvatavaroita tuolta kaapeista. Onneks ei tartte ruveta pesemään mitään kun eihän tuosta oo ku reilu vuos ku ne kaappiin sulloin :) Uudet rattaat/vaunut kävin ostamassa ku tulin siihen tulokseen, että sisaruskärryt tarvitaan ainakin talven ajaks. Sitten löysin vauvalle tonttupuvun ja siinäpä ne hankinnat sitten onkin :D muuta ei tartte ku on ennestäänkin jo ihan liikaa vaatetta ja tavaraa :whistle:

Lumi-Marjalle tsemppiä loppuraskauteen :hug:

Syksyn ja alkavan talven jatkoja kaikkille tasapuolisesti =)

Orchid ja poikittain viihtyvä aktiivisesti potkutteleva Tonttu 30+3

Mulla sattuu niin järkysti oikea kylkiluu tai jokin siinä kohdassa et yritän olla koko ajan vinossa kun silloin sattuu vähemmän. Yritin maata vas. kyljellä jolloin oletin vauvan "valuvan" vasemmalle puolelle mut ei... Vois välillä sattuu vaikka vasen puoli mut ei koskaan sieltä ja vauva tykkää olla oikealla puolella. Tätä oon jatkunut pari viikkoa ja melkein itku tulee kun toi kipu on jatkuvaa ja varsinkin istuessa. Kyllä sen hetkelliseseti kestää mutta kun kokoajan... Eikö kellään muulla satu kylkiluut??? Jos ei niin oletan tämän johtuvan perätilasta koska aikaisemmissa raskauksissa en ole vastaavaa kokenut enkä myöskään perätilaa. Mietin vaan että kun on vielä reilu 6 viikkoa la:han ja vauva senkun kasvaa niin onkohan multa alin kylkiluu poikki jo la:n aikoihin. Silloin kun vauva ultran ajaksi kääntyi oikekin päin (ovela vauva), olo helpottui huomattavasti ja mistään ei sattunut. Sitten taas samana iltana se kipu alkoi muljahdusten jälkeen.

Tänään siis rv 33+4.

Viime kerrasta onkin jonkin verran aikaa kun täällä olen käynyt, ei jaksa edes lukea kaikkia...

Täällä oli tänään neuvola, kaikki hyvin pienokaisella :heart: Painoa tullut melkein 500g/vko, alkaa melkein huimaamaan tuo painonnousu, noussut lähtöpainosta nyt 6kg.. Mutta pääasia kuitenkin että pikkuinen on ja pysyy ja sillä on kaikki hyvin :) Sain noita kelan papereita täyteltäväksi, hirmu vaikeilta muka jotkut kohat tuntuu.. : / Ens viikolla sais laittaa paperit menemään ja sitten sais alata odottelemaan äippäpakkausta kotiin :) :heart:
Huomenna työterveyteen, selkä alkaa olla nyt jo hellänä.. Ei oikein tuo siivous homma meinaa luonnistua kun saa kumarrella koko aika.. : / Ja tuli neuvolaädin kanssa jotenkin puheeksi supistukset, kun sanoin että töissä tulee 2-5 kertaa päivässä semmonen paineen tuntu tonne alavattaan ja se kestää semmosen 10-15 sekuntia.. Totesi heti että ovat supistuksia mutta vaarattomia kunhan ne ei ala ottamaan kipeää. Käski sanoa siitäkin kuitenkin kun menen työterveyteen..

Sasuma ja taapero 21+1

Nyt vain pikaisesti käväsen, joku toinen päivä sitten enemmän. Tänään kävin tarkituttaan tilannetta neuvolassa, kun oli niin pahuksen kipeitä suppareita eilen ja viimeyönä. Ketut kanssa, mitään uutta ollu tapahtunu. Ainoastaan se on uutta, että Sf 40 on nyt sitten lasissa!! Voin kyllä kertoo ja vannoo, että tän mahan kantamiseen tarvitaan enemmän kun mun voimat ja liikkuminen on jo tooodella työlästä. Perjantaina on neuvola ja katotaan sitten muut arvot. Äänet oli tänään ok ja toi sf olis saanu jäädä kyllä kertomatta, alko jo meiaan hirvittään, kun viikkoja kuitenni vasta tämä 34+0.

Lumi-Marja ja neiti Nuppunen 34+0 poks ja sf 40 poks

Voi Lumi-Marjaa! Ymmärrän tuskasi! Esikoinen oli viikko ennen syntymää 37 cm, siskon toinen oli pari päivää ennen syntymää 41. Omakohtaisesti tiedän, että inhimillisyyden raja menee jossain 35 sentin kieppeillä. Sinnikäs on kohtusi, kun päästää kasvamaan kuitenkin noin isoksi. Onneksi päästää, että vauveli saa olla varttumassa vielä. Voimia, olet ajatuksissani!

Kerroimme eilen esikoiselle. Tyttö katsoi mahaani, virnisti ja sanoi "ei kai..." Äitin mahassa on siis siskovelivauva (tytön mukaan) ja pimu haluaa ostaa sille tutin. Tyttö oli myös sitä mieltä, että pinnis pitäisi nyt jo koota vauvalle vaatehuoneesta, vauva saa hänen vanhat vaippansa ja syöttötuolinsakin tyttö vauvalle lupasi. Vauvalelujaan tyttö kovasti illan etsiskeli, että hän saa antaa ne vauvalle. Ikää tytöllä on siis 2v8kk.

Iltapäivällä tutkimaan sf:ää ja saamaan Kelan paprut.

22+1

Viimeksi muokattu:
Horisenpa täällä vuorostani itsekseni.

Neuvolakuulumisia. Periaatteessa kaikki on ihan hyvin, hemppa oli pudonnut rautakuurille saakka. Kohtu kasvaa keskikäyrillä alun superspurtin jälkeen. Maha on valtava, koska vatsalihakset ovat "auenneet" ja kaikki pääsee välistä sitten roikkumaan. Mutta supparit ja limavuotelut saivat aikaan kehotuksen ottaa hyvin, hyvin rauhallisesti ja käskyn ottaa todella herkästi yhteyttä neuvolaan/polille. Eilen siis tuli kananmunan "istukkaa" muistuttava limaklöntti ulos ja muutenkin olen aika limainen. Ei siis vain märkä, vaan limainen. Lääkärineuvola pistettiin jo kahden viikon päähän ja kontrolloidaan tilanne viimeistään silloin. Vielä siis jatkan töissä. Mutta ihan kamalan tyytyväiselle ei terkka tilanteeseen vaikuttanut.

Koita tässä nyt sitten olla levollinen, kun on nähnyt terkkarin kulmat kurtussa.

22+1

Toivottavasti tillukkaalla kaikki kunnossa limailusta huolimatta:)

Lumi-marjalla aikamoinen masu:|

Täällä mennään ja nautitaan,kerrankin... oon niin ilonen että sain tämänkin kokea,nauttia raskaudesta ilman huolta. Ainakin vielä;) Poika potkii niin hyvin,että rauhallisinakin päivinä saan helposti hereille istahtamalla toviksi:) Esikoinenhan oli hiljasempi,vai liekö se etuistukka vaan sitten tehnyt sen tunteen.
Vieläkun sais siitä vauva-ajastakin ottaa kaiken irti ilman huolehtimista (mahavaivoja,allergiaepäilyitä jne.):heart:

Pikku remppaa tietty on kun meikäläisestä kyse... nukkumis asentoa mahoton löytää,ei voi olla mahallaan,puoliks mahallaan,eikä enää oikein selälläänkään,kun painaa niin pahasti. Kylellään en taho osata nukkua,mut tiedän että siihenkin tottuu kun on pakko.

Meille tulee jouluks siivooja,ihanaa,ei tarvi sitä tehä... myöskin sit vauvan synnyttyä tulee pariks kk hoitamaan sen puolen:)

Repa ja säynävä 23+5

Niin ja ihan hullu leipomis ja ompelemis inspiraatio:p Leipominen on mun lempiharrastuksia aina ollut ja ommellutkin oon joskus ihan urakkaluonteisesti kun oon yhdeltä koulutukseltani pukuompelija,mut ei oo nyt aikoihin tullu toteutettua itseään...

Yhteistyössä