Keskenmenon jälkeen plussanneet syksyllä-10 (päivityspyynnöt yksityisviestillä)

Odottelen kyytiä sairaalaan. Vauvalla kaikki ei ole nyt hyvin. Pelottaa. Vauvan syke yli 200. Oma olo kurja ja rytmäreitä. Supistaakin välillä. Ei hyvä ei kiva. Ei voi kun toivoo parasta.

Lumi-Marja ja neiti Nuppunen 34+4
 
Lumi-Marja: toivotaan että kaikki sujuu hyvin! Viikkoja jo ainakin on hyvin. Meille ainakin valmennuksessa sanottiin että esim. ennenaikaista synnytystä yritetään estää viikkoon 34 asti, sen jälkeen saa tulla jos on tullakseen.

oma olo: selkä meinaa sanoa poks.... vietän tässä vapaapäivää ja olen aamun pikkuhiljaa siivoillut, vaikkei kovasti rehkikään niin alkaa tuntua. Mulla yliliikkuvat nivelet, jotka vaatii a)kuntoilua b)hyviä asentoja c) hierontaa. Ja nyt on ollut pakko lopettaa zumbailut, lenkillä voi käydä kyllä. Asentoihin vaikuttaa jo vatsa, joten toi "keskiselkä" kipuilee. Hierojalla käyn ja särkylääkettäkin täytyy ottaa melkein jokapäivä Sairaslomalle ei mieli tekisi, koska selkä on ihan yhtä kipeä täällä kotonakin, mutta jos yöt menee valvoessa, ei kai sitten muu auta.... Täytyy seurailla.

Olen myös pessyt vauvan vaatteita, ajattelisin että suurinpiirtein kaikki vaatetavara on hankittu. Minä joka olin aluksi sitä mieltä että teen vain listan valmiiksi ja mies käy kaupassa ne hakemassa.... Kuitenkin nyt haluan tehdä nain. Silittelen ne vielä ja laitan laatikkoon odottamaan. Vaunut ja pinnasängyn käy mies sitten ostamassa ja kaukalo saadaan kaverilta. Mulla on jotenkin sellainen olo että tämä vauva syntyy jo joulukuussa - siis mä pidän melkein tota joulukuun alkua sellaisena et kaikki pitäs olla valmiina...vai onko tää vaan sitten siitä johtuvaa, että kun töisääkin kaikki pitää saada pois alta ennen äitiysloman alkua niin yritän täällä kotonakin :confused: Ei tajuu. Joko mä revin peliverkkarit ja tapetitikin tammikuussa jos vauva vielä mahassa köllöttää 42 viikkoon asti eli siis vaikka 19.1....... tai sitten nautiskelen vaan joulun alustunnelmasta soffalla maaten tai vaatteita viidenteen kertaan pesten.

vappupommi 29+2
 
Kiitos tsempeistä kaikille:hug:

Vauvalla oli jonkinasteinen ahdinkotila, kun napanuora oli pään ja mun lonkkaluiden välissä jumissa. Vauva painoi napanuoraa luttuun ja jostain syystä se sitten nosti sykkeen. Lääkäri aikansa paineli varovasti vauvaa toiseen asentoon ja niin lähti syke tasaantuun ja napavirtaus oli lopuksi hyvä. Olin muutaman tunnin seurannassa ja päästiin lähtemään kotiin. Painoarvio oli tänään 3100g ja viikkoja 34+4, joten ihan pikkuruista vauvaa meille ei taida tulla. Viikon päästä sitten äitipolille normaalisti synnytystapa-arvioon ja tämän päivän nuori lääkäri oli sitä mieltä, että marraskuun puolessa välissä käynnisteltäs. Sektiohaava on nimittäin niin hyvin arpeutunut, että alatiesynnytys vois olla jopa mahdollinen. Kyllä pikkuinen säikäytti todella tänään, mutta onneksi kaikki kääntyi parempaan suuntaan. Nyt vain otetaan sitten rennosti ja rauhallisesti jäljellä olevat viikot.

Lumi-Marja ja neiti Nuppunen 34+4
 
Voi että, onpa ihana kuulla, että Lumi-Marjalla ja pienellä on kaikki hyvin, kyllä tuollainen pistää taas ajattelemaan, miten ihmeellisiä juttuja voi tulla missä tahansa vaiheessa raskautta. Ja hieno juttu, jos arpi kestäisi alatiesynnytyksen! Mulla ei oo sektioarpi kiukutellu tän raskauden aikana, mutta silti jännittää se, jos tilanne etenee jostain syystä taas siihen sektioon..
Vaikka pelkään synnytystä (kun en alatiesynnytystä ole kokenut), pelkään vielä vähän enemmän sektioon joutumista, ei voi mitään. Mulla on haaveena se, että ees kerran sais vastasyntyneen pienen rinnan päälle pötköttämään ja sen vuorovaikutuksen kokea. Esikoisen kanssa sitä ei saanut edes pojan isä, kun niin hirveesti häärivät ja säätivät sen hätäsektion päälle ja poika vietiin teholle yms.

Mulla on viikotkin ihan hukassa, en oo pitkään aikaan osannu muistaa mikä menossa, kai se on hyvä merkki, ettei ressaa liikaa :) Mut ne taitaa olla

BM ja Putti 29+2
 
Lumi-Marjalla ollut turhan jännittäviä hetkiä! Onneksi kaikki on nyt hyvin :) Ei olisi enää montaa viikkoa mahankasvatusta jäljellä.

Meillä oli eilen keskenmenneen raskauden LA :) Ei tuntunut enää niin pahalta kun mahassa möyrii pieni kovalla tahdilla :)

Omaan napaan ei mitään erikoista. Maha kasvaa, eikä mitään suurempia vaivoja ole.

Peppioliina rv 22+1
 
Lumi-Marja,ihana kuulla että pikkuisella kaikki hyvin:heart:

Mulla takana siis yksi alatiesynnytys ja mitään kipuja tai vaikeuksia ei ollut jälkikäteenkään vaikka pari tikkiäkin sain,ihan kuin ei olis mitään sieltä alapäästä tullutkaan. Liekö johtui vahvoista puudutteista kun istukka irrotettiin käsin. Oli miten oli,alatiesynnytys on vahvasti toiveissa jälleen,sisko oli aika kivulias leikkkauksen jäljiltä aikoinaan.

Repa ja säynävä 24+0:heart:
 
Pikkuinen liikuskelee välillä kovaa vauhtia, tuntuu et lyö koko voimalla mitä lähtee.. :p Huomenna sais laittaa postiin nuo kelan paperit, taidanpa tänään jo viedä niin varmana lähtee huomenna :) Mutta nyt ei ehdi sen enempää kirjoitella, anoppila kutsuu :)

Sasuma ja taapero 22+0 :kiss:
 
Hellurei pitkästä aikaa :)

Jotenkin tämä raskaus nyt etenee niin rauhassa omalla painollaan, ettei tunnu olevan mitään kirjoitettavaakaan... Lumi-Marjan välikohtauksesta luin ihan sydän syrjällään, onneksi päätty kuitenkin ihan onnellisesti!

Huomenna siis poksuu 23+0, ja jännältä tuntuu! Kuten varmaan aiemminkin mainitsin, niin olen itse hoitanut 23+ syntyneitä vauvoja ja tuntuu ihan uskomattomalta että samanlainen siellä omassa masussa nyt potkii :) Ja että eloonjääminenkin näillä viikoilla on ihan mahdollista, jänskää! Toivottavasti nyt tämä kuitenkin viihtyy masussa vielä hyvän tovin, onneksi ei nyt ainakaan kovasti anna merkkejä että olisi etuajassa tulossa :) Harkkasupistuksia satunnaisesti ja muutama kivulias ollut, mutta eipä oikeastaan muuta. Tai siis oletan, että se, kun maha menee napakaksi ja vihloo ja hengittäminen tuntuu hankalalta on "kunnon" supistus? Niitä on siis kaikenkaikkiaan ollut kaksi, molemmat rasituksen jälkeen ja menneet ohi hyvin pian, joten en ole huolissani. Neuvolalääkäri on sitten joulukuussa heti 1. päivä, tuskinpa tuollaiset pienet ja nopeat mitään kohdunsuulle tekevät?

Että semmoisia... Neuvola ensi viikolla, ja sitten pakettianomus vetämään! Ihanaa, sen voi saada jo marraskuun aikana kotiin hiplattavaksi :) Kestovaippoja on ommeltu parillakin eri kaavalla ja villiksiä lanoliinitettu, harsovaippojen taittelua opeteltu ja näpsytkin tilattu. Jotenkin koko ajan on se tunne, ettei vielä pitäisi ostaa mitään tai valmistella mitään varmuuden vuoksi jos jotain käykin, mutta... Kuitenkin nyt ollaan jo yli puolenvälin, niin kai sitä jo uskaltaa ruveta valmistelemaan. Edelleen tuntuu uskomattomalta että meillä on jo vaunutkin hankittuna :)

Kätsy ja Möyriäinen 22+6 :heart:
 
Heipparallaa pitkästä aikaa!

Olen kyllä juttuja lukenut, mutta nyt vasta kommentoin. Onneksi Lumi-Marjalla ja vauvalla kaikki hyvin :hug: Hyvänkokoinen vauveli siellä jo kölliikin :)

Huomenna ois tarkoitus mennä tuplarattaita katsomaan ja ehkä jopa sellaset varaamaankin :) Ja sitten vielä tarttis löytää itselle äitiyspikkujoulu/jouluhame :) Täällä ei muuten uutta kuin alakuloisuus edelleen jatkuu, välillä parempi fiilis välillä kaikkea muuta :( Asiaa ei yhtään paranna neidin 1v9kk aivan tajuton uhma joka imee loputkin mehut. Onneksi olen vielä töissä... Kauhulla näen jo mielikuvia kun talossa on uusi vauva ja esikoisella sama kohtaus päällä :( Mites sitten jos toinen onkin juuri kriittisellä hetkellä tissillä ja toinen saa julmetut hepulit...Noh, eipä kait sitä parane vielä maalailla piruja seinille. Päivä kerrallaan ja uskoa siihen, että näitä päiviä vain tulee ja menee...

Toive81 ja Sintti 26+5
 
Kyllä teillekkin vain nuo viikot tulee kuin huomaamatta :) Justiinhan sai lukee plussauutisia ja osa lähentelee jo 30 viikkoa ja 20 rikki monella :) Hienoa hienoa!

Meillä huomenna on päivä, jolloin viemme haudalle kynttilän. Pieni tyttö täyttäisi huomenna 11v. Pieni rakas pilvenreunalla ei koskaan unohdu. Pakostakin aina mietii välillä, miltä hän näyttäisi, olisiko hän millainen. Hänen pienet kasvonsa eivät varmaan koskaan unohdu enkä sitä haluakkaan. Niin täydellinen pieni tyttö hän oli, vaikkakin pikkuruinen (15+5). Ei hänellä omaa hautaa ole, mutta uurnalehdossa nukkuu siskonsa (39+6) ja veljensä(15+5) kanssa. Siellä ne muutkin varhaisemmilla viikoilla menneet varmaankin ovat. Varmaan huomasitte tuon, että kaks on menny 15+5. Ihan sattumaa, ei mitään muuta. Tuo on ehkä pelottavin päivä mitä keskiraskauteen mulla voi liittyä. Nyt en enempää ala näitä murheita kirjoittamaan, mutta näin tällaisina aikoina tulee kaikkea mieleen, jonka haluaa "kirjoittaa ulos".

Lonkkasärky vaivaa taas ja tuntuu, että vauvan pää on taas jossain missä ei pitäis, painamassa sitä hermoo :/ Eilisen illan ja tämän aamun yö mukaan lukien on ollu aaltoilevaa menkkajomotusta koko alamahalla. Joskohan paikat alkas valmistautua. Olisin niin valmis luopumaan jo tästä mahasta. Aika vaan menee niin hitaasti, että järki lähtee ja hermo menee. Väsyttääki ihan järkysti, kun pari tuntia vain sai nukutuksi.

Lumi-Marja ja Nuppunen 35+0 poksista poo
 
Jokos miä tänne valitin mun mahaa?:p

Onko kellään muulla ollu missään kohtaa maha sekasin. Mulla on ollut sellasta kuvioo että iltasella ilmavaivaa vaikkei oikeestaan oo ilmaa...ja sit aamusta hirvee hoppu vessaan. Eilen tuli kiire jo illasta ja kolmeen otteeseen sain istua kun ihan löysää tuli... tuntuu kuiteskin et kyse on jostain hormonaalisesta,kun mitään ihmeitä en oo syöny ja tätä on nyt jossain muodossa jatkunu jo tovin. Tosin eilinen oli kyllä vähän outo,mut se meni sit kuiteskin heti ohi,eikä mitään kummempia pahoja oloja ollut...

Toive,kuulemma tekevät pahoja,esikoiset siis,kun vauva on tissillä.. oon monelta taholta kuullut et sillon tehään ne pahimmat mitä keksitään. Voin kuvitella et meilläkin aika sou päällä sitte.Poika on hyvin uhmakkaana taas ollu muutamat päivät,kaikki on ikävää ja niin ei. Miä kyl annan muuten raivota itekseen,mut se uloslähtö on jotain niiiin rasittavaa kun mitään ei sais pukee|O

Tääl pykii muuten hyvin,vauva potkii kovasti... :heart:

Repa ja säynävä 24+2
 
Puh-huh! Jopas on Lumi-Marjaa taas koeteltu! Onneksi kaikki lopulta olikin hyvin.

Kätsy Korvaani kuulostaa tuo supparikin harkkarille. Napakalle sellaiselle, mutta harkkarille. Ei-toivottu suppari tuntuu tuolla alakerrassa ja pistää puuskuttamaan kivun voimakkuuden vuoksi, mutta ei hankaloita hengitystä.

Limailu jatkuu, mutta lisää limatulppamaisia klönttejä ei ole tullut. Viikon päästä tarkistetaan tilanne. Suppareita riittää omiksi tarpeiksi, mutta kun ottaa ihan hissun-kissun, vielä niiden kanssa selviää. Eiköhän tämä tästä.

23+1
 
tillukas, yritä jaksella noiden juttujen kans. Eipä todellakaan auta kun olla hissuksiin vain. Kokeilin muutes sitä sinkkirasvaa ja kyllä se on helpottanu tuota ihottumaa :) Kiitos vain muistutuksesta, olin unohtanu koko tökötin :)

Kovasti on typy taas masussa riehunu ja huomenna oliski taas neuvola ja perjantaina synnytystapa-arvio. Huih, toivottavasti käynnisteltäs aikasemmin. Tää raskaus on ollu sellasta säätöö alusta asti, että nyt sais jo riittää. Tahtoo tän vauvan jo syliin!!

Lumi-Marja ja neiti Nuppunen 35+1
 
Maanantaina lähti kelan paperit menemään, nyt vain jäädään odottelemaan äippäpakkauksen saapumista =) Ja tänään käytiin ostamassa uusi sänky, huomenna lupasivat tuoda kotiin, jeeee :) Toivotaan että tämä selkäsärkykin helpottaa uuden sängyn myötä..

Tuosta rokotuksesta sen verran etä ite en meinaa sitä ottaa.. Sika piikkiäkään en ole ottanut sillon kun sitä tarjottiin.

Lumi-Marjalle voimia :)

Sasuma ja taapero 22+2
 
Rokotuksista,en ota...otin sen possurokotteen sillon viimetalvena,tän vuoden puolella...eiköhän täs pärjätä kun on kaikkina näinä vuosinakin pärjätty ilman,meinaan et kun raskaanaolevia ei oo aikasemmin rokotettu. En ota enää pojallekkaan,kun on kuitenkin jo 2,5v,kestänee jos sen saa...
 
jääräpää:Minä ajattelin ottaa influenssarokotteen. Neuvolassa sitä myös suosittelivat. Toivottavasti ehdin saada sen töiden puolesta niin ei tartte lähteä hakemaan muualta...

Me hommattiin tänään tuplarattaat, tai varausmaksu ainakin :) Merkki on ABC Design Tandem ja hintakin oli hellä. Ne ovat peräkkäin istuttavat niin vauva saa rauhassa kölliä takana pehmeässä kantokassissa ja esikoinen sätätä sitten edessä :D Toivottavasti ovat yhtä näpsäkät käytössä miltä vaikuttivat liikkeessä!

Huomenna poksuu ja ensi viikolla neuvolalääkäri. Koskas muuten neuvolakäynnit tihentyvät 2 viikon välein käytäväksi?Tähän mennessä olen käynyt noin 4 viikon välein.

Toive81 ja Sintti 26+6
 
Toive81, riippuen tietysti neuvolan käytännöistä, mutta yleisten ohjeiden mukaisesti toissynnyttäjät käy neljän viikon välein viikolle 36 asti, ja siitä joka toinen viikko synnytykseen asti mikäli mitään erityistä ei tule :D Ensisynnyttäjillä käynnit tihentyvät viikosta 30 joka toiseen viikkoon ja viikosta 36 joka viikkoon. Mutta varmasti neuvolakohtaisia vaihteluita on :)

Kätilö-Kätsy suoraan neuvolaharjoittelusta ja mukana viipottava Möyris 23+2
 
Kohtahan sitä tulee suru puseroon, kun Lumi-Marja siirtyy eteenpäin. Moniko aikaa mennä tutustumaan kerhoon tämän jälkeen?

Kohta soitan neuvolaan. Harkkaili illalla-yöllä sen verran paljon, että kysyn kannan. En ihan kamalasti ole huolissani, mutta kun niin teroitti, että pitää todella herkällä soittaa.

23+2
 
Rokotteesta, otan sen kyllä. Mun astma ei kestä näitä isoja lenssuja ja paree ottaa, kun päätyä osastolle makaamaan.

Neuvolakäynneistä. Täällä 30 viikon jälkeen 2 viikon väleiin ja viikosta 35-36 viikon välein. Mä tosin olen kulkenu jo 24 viikolta joka viikko, kun tää homma ei nyt vaan mene putkeen.

Neuvola kuulumisia. Paino -3kg!!, nyt ollaan taas 1,5kg alle lähtöpainon. rr 90/45, hb 122, turvotus +, pissa puhdas, SF 44!!, rt, vauvan syke 150-162, liikkeet ++. Painosta tuli taas rukuutusta, minkä mä sille teen, että en vaan kykene syömään, vaikka yritääsin kuinka :( Mun verenpaineesta ja kokeesta sykkeestä terkk...a huolissaan. Oma syke mulla oli 110. Epätasainen syke siihen päälle. Ei kiva. Kovasti terkkakin sitä mieltä, että tämä raskaus voisi jo loppua ja perjantain synnytystapa arvioon laittaa tekstiä sairaalaan, että puoltaa synnytyksen käynnistämistä vaikka ihan ensitilassa. tiedä sitten onko sillä mitään vaikutusta. Mut mulle riittää NYT!! Tää maha on ihan omissa sfääreissään tässä mun 153cm kropassa :((((

Lumi-Marja ja neiti Nuppunen 35+2
 
No onhan täällä tapahtunut :eek: Lumi-Marjalla ollu melkoinen kokemus, onneksi kaikki hyvin. Toivottavasti nyt ymmärtävät jo sairaalassakin, että ottaisivat käynnistykseen :hug: voimia suuren masun kanssa.

Toive just tossa katselin neuvolakortteja kakkosesta oon viikkon 37+ käyny 2-4 viikon välein ja siitä 1-2 viikon välein. Nyt tämä raskaus seuraava kerta 7. viikolla 34+ ja siitä eteenpäin on ajat varattu 2 viikon välein 38+ asti. Pikkasen taitaa riippua neuvolasta/tädistä... :confused:

Rokotteen otan, mä sairastin a-influenssan viimeks just ennen synnytystä ja KIITOS ei toista kertaa... ja nyt kun mulla on vielä kylkiluu murtunut niin en tahdo yskiä yhtään :ashamed: sain tuon kylkiluun murtumaan ku tässä ihan tavan syysflunssassa yskäsin kerran pikkasen reippaammin... AUTS!

Repa tuollasta maha oireilua on ollut liikkeellä liittyen tähän syysflunssaan. Toisilla on menny ohi sitten ilman tavan flunssaa ja toisilla (kuten mulla) tullu ihan oikee flunssa päälle. Mä oon nyt 5. viikkoa tässä flunssassa ja ensimmäiset päivät ilman mitään troppia menossa =)

ON Tämän flunssan lisäks masussa on ihan tavaton menijä :p saattaa saman päivän aikana pyörähtää ympäri moneen otteeseen ja se kaikista kivoin asento on poikittain :x ei oo ihan helppoo ku molempiin kylkiin potkiin/puskee minkä kerkee...

Ihan mukavan tuntusia supistus harjotuksia on päivittäin, ei oo toisista ihan näin tuntuvia supistuksia ollu tässä vaiheessa, mutta oonkin ollu saikulla molemmista jo näillä viikoilla. Kotiäiti kun ei saikkua saa niin täytyy vaan kestää, onneks illalla voi ottaa vähän rauhallisemmin ku ei yksin tartte taloutta pyörittää :)

Mekin hommattiin sisarusrattaat, totesin ettei mitenkään jaksa viedä esikoista kerhoon 2km sinne ja takas ja iltapäivällä sama homma niin, että tuo pikkukakkonen kävelis. Vielä kun haku aika sattuu justiinsa pikkuherran päiväuni aikaan. Ostettiin EasyWalkerit ei halvat mutta toimii meillä, ja ajattelin myydä ne sitten kesällä pois ku eiköhän tuo kakkonen sitten 2,5v jaksa jo olla hereillä kerhomatkat :D

Kaveri sai maanantaina vauvan... liki kuukauden etuajassa ja paino yli 3,3kg minkäköhän kokonen siitä olis vielä kasvanu jos olis kuukauden vielä kasvanut :eek:

Nyt lähtee pukemaan jälkikasvua ulos :)

Orchid ja tonttu (nyt ei käsitystä viikoista... :confused: )
 

Yhteistyössä