Keskenmenon jälkeen plussanneet - kevät 2012->

Scarleth mahtavia ultra uutisia :heart:!!!!

(.) Neuvolassa käyty 34+2 paino -100g edellisestä käynnistä, paineet 122/92 (eli kohoamassa joten kotimittauksia alan tekemään), pissa puhdas, sf 32,5, alkaa olemaan jo vauva kiinnittynyt, syke 135. Ekasta neuvolasta 8kg on tullut lisää painoa eli ihan maltillisesti.

Raskaus seuraa edellistä raskautta katottiin oikein neukkutädin kanssa että ihan samoja juttuja samoilla viikoilla. Eli paino pysyy joko samana tai tippuu vähän ja paineet alkaa kohoamaan.

ipna 34+2

Ipna, loppusuora häämöttää sullakin, ihanaa :)

Täällä on nyt pienoisena huolenaiheena alaselän jomotus, jota oli mulla ennen plussaamista ja sen aikoihin jatkuvasti, varmaan yli viikon putkeen. Sitten se katosi, mutta on ajoittain aina ilmestynyt päiväksi-pariksi takaisin. Olen miettinyt, voisiko se johtua jonkinlaisesta virtsatieinfektiosta - ja pahimmissa kauhutarinoissahan se on keskenmeno-oirekin. Kipu ei tosin ole erityisen kovaa, vaan kuukautiskipujen tapaista tasaisen jäytävää polttoa. Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta?

scarleth mulla oli tässä raskaudessa tosi paljon tuota alaselän jomotusta. Taisin np-ultrassa siitä kysäistä, niin sanottiin että johtuu siitä mulla on kohtu tosi reippaasti taaksepäin kallellaan. Luvattiin, että helpottaa kun kohtu nousee ylöspäin ja niin kyllä on käynyt, ei ole enää jomotellut pitkiin aikoihin :)

Joo, en ole nyt ihan varma mutta muistaisin jonkun gynen joskus sanoneen, että mulla myös olis taaksepäin kallistunut kohtu. Tuo jomotus tuntuu menevän pois pystyasennossa ja kävellessä, kaikenkaikkiaan siis ei mikään voimakas tai varsinaisen kivulias kuitenkaan. No ehkä tuo virtsatieinfektiojuttu selviää perjantaisella neuvolavisiitillä joka tapauksessa.

Scarleth Onnea ultrakuulumisista! :heart: Ja siis mulla oli tosi paljon tota alaselän jomottelua alkuraskaudessa! Just sellasta menkkamaista kipua. Ja siis sitä on ollu vieläkin sillon tällön, mut tosiaan ei niin paljon kun alussa. Et ei kannata huolestua! :)

Mä oon niin iloinen, kun vihdosta viimein vauvan huone ollaan saatu rempattua ja osittain jo kalustettuakin! :) alkaa oleen kaikki valmista. Oon jo pessy melkein kaikki vauvan vaatteet valmiiks ja osan asetellu lipastoon odotteleen. :) Lauantaihin mennessä pitäis olla kaikki muutkin pikkurempat valmiina tässä kämpässä. Ollaan siis kaikkee pientä tehty. Muutettu vähän kalusteiden järjestystä, laitettua taulua seinään jne.. Ihanaa kun alkaa kaikki oleen kohta just kohdillaan tässä kämpässä muutenkin! :) Selkä edelleen vaivaa, mut koitan sinnitellä sen hetken, kun tänne kirjottelen. :D

Nellielli ja pötkö 35+2

Neuvolassa käyty eilen ja eipä siä sen kummempaa ollu.
Hemoglobiini 121
Verenpaineet 102/65
Sf-mitta 33
Paino noussu 332g/vko. Ollu nousu jo iät ja ajat reilun 100g/vko, et olihan sen nyt sit jossain vaiheessa pompsahdettava. prkl. Nyt tullu sellanen 15 kiloa painoa yhteensä.
Vauvan syke oli 135
Pissa puhdas
ja vauva edelleen pää alaspäin :)

Sit sainkin viä lääkäriajan! :) Ensin sanottiin, etten sais, kun olin tayssissa äitiyspolilla kontrollissa klexaneiden takia, mut eilen hoitaja katto, et siitä on kyl niin kauan aikaa, et laitetaan nyt viä se neuvolalääkäri kuitenkin.. Tosin vasta kolmen viikon päähän, mut ei haittaa.. :)

Nellielli ja pötkö 35+4

Viimeinen työpäivä sitten siirryn odotus moodiin :)... tosin virallisesti äippäloma alkaa vasta 6.10

Hui on se vaan niin jännä ajatella että periaatteessa vauva voi syntyä koska tahansa... me ollaan nellielli niin pitkällä!!!!

ipna 34+4 (eli 5+2 LA:han näin päin tuo lukema näyttää niin pieneltä)

• Tykkää
Reactions: nellielli
ipna ja nellielli Hienoa, että olette päässeet noin pitkälle.

Täällä taas mahdoton pelko ja paniikki. Loppukin pieni vatsa on kadonnut ja raskausoireet edelleen poissa.
Selkää särkee ja vatsaa myös. Tulee myös outoa vetistä vuotoa. En tiedä voiko se olla lapsivettä vai sitten vaan todella oudon vetistä valkovuotoa. Onkos teillä muilla ollut tuollaista? Neuvolasta kyselin, josko pääsisin paniikkikäynnille, että sais jonkun selvyyden... Epätoivoisimmalta tuntuu se, et jos tässä käy huonosti on tämä jo neljäs keskenmeno ja toivo oman lapsen saamisesta horjuu todella.

Voi Hanne :hug: On se niin väärin, että raskauden täytyy vielä meillä keskenmenon kokeneilla olla tuollaista piinaa! Saitko ajan neuvolaan? Pitäähän tuo tilanne nyt pikaisesti selvittää. Kaikkihan voi olla ihan hyvin, mutta ei ole reilua että itsellä on koko ajan oltava niin kova murhe asiasta!!

Kävin itse ekassa neuvolassa tänään. Oli ihan kivaa, asiaa tuli paljon. Mutta pakko myöntää, että maanantaisen ultran tuoma mielen rauhoitus on jo aikalailla mennyttä, ja tuntuu ikuisuudelta, että seuraava ultra olisi äitiyspolilla vasta joskus 12-13 -viikon paikkeilla. Taitaapa siis tulla eteen yhden ylimääräisen ultran varaaminen yksityiseltä... menee muuten vähän liian jännäksi tämä.

Väsymys ja päänsärky on ihan tappavaa! Olisi ehkä kaikista viisainta jäädä pariksi päiväksi alkuviikosta saikkarille, mutta jotenkin ei anna sisu myöten.

Heippa

Ja tervehdyspiipahdus tuolta helmikuisten puolelta! Tämä palsta, niinkuin keskenmenon jälkeen yrittävätkin, tuli itselle tutuksi kahden kkmn jälkeen, ja käyn edelleen aina välillä kurkkimassa. Tuttuja näkyy. Itsellä nyt kolmas raskaus meneillään ja ihan ookoolta vaikuttaa luojan kiitos tällä kerralla (rv 22 menossa).

Hannelle tsemppiä! Toivottavasti kyse jostain harmittomasta! Mitkä viikot sinulla menossa? Joko np-ultra takana? Sen jälkeen onnistuin itse ainakin vähän huoahtamaan. Toivon kovasti, että kaikki kuitenkin hyvin!!!

Scarlethin muistan myös km-palstalta. Onneksi olkoon raskaudesta! Kiva, että eka neuvolakin jo takana. Itsellä oli myös tajutonta väsymystä ja viikkokausien, eikun taisi olla kuukausien jatkuva, päänsärky. Helpotti vasta lähempänä rv 18-20. Hormonaalista varmaan sullakin.

Kannattaa kyllä levätä ja pyytää saikkua, jos on tööt olo. Itse ajattelen, että etenkin keskenmenojen jälkeen pienen hyvinvointi on maailman tärkein asia elämässäni ja sen mukaan mennään. Itse olen ottanut tämän raskauden tosi rauhallisesti, esim. entinen tosi aktiivinen liikkuja on nykyään yksinomaan kävelijä. Raskaus on itsessään aika raskas projekti niin henkisesti kuin fyysisestikin, että haluan ottaa tosi iisisisti. Toki kukin tyylillään, mutta jos väsyttää, se kertoo siitä, että keho ja mieli tarvitsevat lepoa.

Voimia!

Tuuliannaliina ja rakas 20+6

Hannelle voimia! Toivottavasti olet päässyt vielä ennen viikonloppua käymään neuvolassa. Millä viikoilla olet? Mulla oli ennen nt-ultraa, suunnilleen 9-10 viikoilla todella runsasta ja vetistä valkovuotoa ilman sen kummempaa syytä. Muistan hypänneeni usemman kerran vessassa katsomassa mitä hulahti. Samoin suunnilleen niillä main särkyjä alavatsassa ja nivusissa, mutta kaikki mennyt toistaiseksi hyvin. Tsemppiä ja uskoa siis!!

Ipnalle mahtavaa ja rentouttavaa äitiyslomaa, nauti täysillä ajasta, jota vielä hetken voi kutsua lomaksi =)

Ihanaista viikonloppua,

Sanniz & sälli 22+0

Neuvolaan eivät mua ottaneet sydänääniä kuuntelemaan, vaikka kuinka yritin ja sanoin, ettei haittaa, vaikka ei olis oma terveydenhoitaja.. Onneksi sain kuitenkin ajan yksityiseltä. En olis kestänyt epätietoisuutta yhtään pidempään. Ultrassa pieni liikkui vilkkaasti ja mitaksi saatiin 5,1 cm. Laite ei laskenut, mitä viikkoja koko vastaa. Yritin googlailla ja sen mukaan musta näyttäis vastaavan viikkojaan. Miltäs teistä kuulostaa? Oli kyllä suunnaton helpotus, kun näki sydämen lyövän! Maanantaina sitten np-ultra.

Vetisen vuodonkin syy selvisi - hiiva. Enpä kyllä olis uskonut, kun yleensä kyllä olen moisen vaivan tunnistanut ihan erilaisista merkeistä.

Viikonloppuja kaikille ja iso kiitos! Teidän tsemppaukset loi toivoa ja auttoi jaksamaan karmaisevan päivän töissä.

Hanne_ ja Hippu 11+4

Hanne_ mulla oli kans alkuraskaudesta vetistä vuotoo ja sit vielä yks aamu töissä se muuttui vaaleanpunertavaks ja mä ryntäsin yksityiselle et saisin heti tietää jos kyseessä km. Mut mulla olikin vaan sekaflooraa ja sain siihen puikko kuurin. Mut voi kyllä se säikytti! Onneksi sulla on kaikki hyvin :)

Scarleth mulla on kaikissa odotuksissa jomotellut ala selkää, mut viimesimmässä odotuksessa se oli mulla merkki siitä et oli aina joku tulehdus tuolla alakerrassa. Kantsii soittaa lääkäriin ja sanoo et epäilet tulehdusta niin pääset tarkistuskäynnille ;)

).( Oli pakko tulla kurkkiin tänne kuulumisia ja onneksi täällä on muutama tuttu nimikin tuolta kuumeilupuolelta :) Kahden keskenmenon jälkeen meille syntyi huhtikuussa poika, mutta ootte täällä mielessä usein ja on niin ihana lukea teidän odotuksista. Itse voisin vielä yhden tehdä mut miehelle olen luvannut vasektomian ja en varmaan henkisesti kestäis enää odotusaikaa joten lähettelen meidän vauvansaanti onnen teille et pikkuiset jaksais pysyä matkassa loppuun asti <3

Campion ja poika 5kk 3vko

Viimeksi muokattu:
Scarleth mulla on kaikissa odotuksissa jomotellut ala selkää, mut viimesimmässä odotuksessa se oli mulla merkki siitä et oli aina joku tulehdus tuolla alakerrassa. Kantsii soittaa lääkäriin ja sanoo et epäilet tulehdusta niin pääset tarkistuskäynnille ;)
Kiitos vinkistä, hyvä tietää tämäkin. Virtsatieinfektiohan multa jo poissuljettiin, ja nyt on taas ollut vähän vähäisempää tuo jomottelu mutta kyllä se aina ajoittain hiukan palaa. Mutta mulla on jo viikon päästä tiistaina neuvolalääkäri, voisin siellä ottaa asian puheeksi, ehkäpä tuo sitten osaa lähettää tarvittaviin tutkimuksiin, jos on joku tulehduksen mahdollisuus olemassa.

ON: väsyttää vaan kovasti ja pieni ällötystunne tulee ja menee. Pitkään ei viime maanantainen ultra kannatellut, nyt jo on mielessä uudet huolet ja "ihan varmaan siellä ei enää mitään sykettä ole" - vatvomiset. Perjantaina neuvolakäynnillä lähti lähete äitiyspolille nt-ultraan, joka kuulemma on joskus 12-13 viikkojen paikkeilla (? jos nyt en väärin muista) ja siihenhän tuntuu olevan aikaa ikuisuus. Varasin sitten yksityiseltä yhden ultran ensi viikolle, jolloin on rv 9+4. Välillä aina yritän ajatella, että kun vuotoa tai kipuja ei ole ja jonkinasteiset oireetkin jatkuu, niin voihan kaikki olla ihan hyvinkin... mua vaan häiritsee, kun mahassa ei tunnu juurikaan mitään, korkeintaan silloin tällöin pientä painetta / turvotusta. Ja mulla on sellainen päähänpinttymä, että nyt jo pitäisi vähintään housujen kiristää ja mahassa tuntua koko ajan joku selkeä "tunne". Mulla kyllä menee farkut kiinni vielä ihan sujuvasti eikä painoa oo tullut yhtään, mistä tietysti toisaalta oon ihan iloinenkin. Onko teillä muistikuvia, milloin raskaus alkoi jotenkin tuntua mahassa?

t. Neurootikko-Scarleth 8+2

Rakenneultra takana ja kaikki hyvin :heart:
samankokoiset vesselit siellä on, molemmat perätilassa kenkivät mun rakkoa, näky oikee hienosti siinä ruudussa ku kaikki 4 jalkaa potki täyttä rakkoa :D

Tunti vierähti kun olivat niin liikekannalla kokoajan ettei meinannu mittailut onnistua... :D
Sukupuolet jäi mysteeriksi tiiviistä tutkimisesta huolimatta.
Mut kaikki hyvin :heart:

Saakoha kukaan selvää noista :D

T:Neiti + Tuplat 20+3

Viimeksi muokattu:
scarleth: ei mullakaan ensimmäisessä (spontaani km 8+3) eikä esikoisen raskaudessa housut todellakaan kiristäneet tuossa vaiheessa eli no worries. Vasta sen jälkeisissä maha on tullut aikaisemmin esiin. Ja selkäjomotus oikeasti selittyy sillä, että sulla on kohtu taaksepäin kallellaan. Eikö sulla ole kellään kaverilla dopleria? Parin päivän päästä voisit jo kuulla sykkeet? Mitä olen sun jumppailuista ym ymmärtänyt, niin sulla ei kuitenkaan ole siinä masun päällä kauheasti ylimääräistä. Ja sitä paitsi jos sulla on viikon päästä neuvolalääkäri, niin pyydä sitä kuunnella sykkeet. Siellähän mulla 8+3 näkyi jo sykkeet näytöllä vaikkei kuuluneetkaan, mutta syyksi selvisi että kun tuo istukka oli edessä niin vaimensi ääniä. Ja seuraavana päivänä kotona sain ne kuuluviin, kun tarpeeksi kauan jaksoin odottaa.

(.) olin pe töissä asiakkaiden kanssa koko päivän ja täytyy sanoa, että hermot meinasi mennä, kun vanhemmat mammat kävivät koko ajan taputtelemassa masua ja selittämässä että on kyllä niin iso, että ihan varmaan just syntyy. Yritin siihen sanoa, että laskettuun on 10 viikkoa, mutta olivat vahvasti sitä mieltä että kyllä on neuvolassa vaan katsottu väärin "kyllä sen mahan koosta näkee". Teki niin mieli avautua niille kaikesta ovulaatiotesteistä lähtien ja todistaa, että kyllä siihen laskettuun on vielä 10 viikkoa. Hei 3/4 takana, kuulostaa kyllä enemmältä kun että vielä 1/4 jäljellä. Tämä raskaus huolineen on kestänyt jo ikuisuuden.

malttamaton, joo ajatuksena oli pyytää neuvolalääkäriä ensi viikolla kokeilemaan josko dopplerilla jo kuuluisi, mutta kun terkkari jo varoitteli ettei läheskään aina vielä siinä vaiheessa kuulu, niin voin jo kuvitella mikä paniikki on irrallaan sitten jos ja kun näin käy. No siksi varasin sen ultran heti seuraavaan päivään, senhän voi sitten vaikka vielä perua jos neuvolassa sattuu syke kuulumaan ja muutenkin näyttää kaikki hyvältä. On mulla kyllä pientä rasvakerrosta tuossa mahalla vaikkei nyt mitään älytöntä määrää, ja tuosta kohdun asennosta en ole ihan varma mutta katsotaan nyt sitten kuuluuko siellä viikon päästä mitään... voi että kun menis nyt viikko nopeasti! Mun kavereista ei vielä tiedä kukaan tästä raskaudesta (paitsi yksi jonka kanssa oltiin hoidoissa ihan samaan tahtiin), joten en sitten ole kehdannut alkaa doppleria kyselemään lainaksi. Ehkä sellainen täytyy jossain vaiheessa hankkia itselle. Onko teillä muuten suosituksia, mikä olis hyvä? Mä oon katsellut tätä: Angelsounds doppler JPD-100S4 kotidoppler - Angelsound Doppler / Angelsounds / Kotidoppler / Babysound Doppler / Syd
Näyttää olevan nyt tuolta loppu, mut jos jostain löytäis samaa mallia.

Onnea Neiti-81 ja Hanne_ hienoista ultrakuulumisista! Itsellä rakenneultra tasan kahden viikon päästä ja jännittää kyllä vietävästi..

Scarleth Huolesi tuntuvat niin tutuilta. Harva sitä meistä toivoisi lihoavansa ja oksentavansa alituiseen, paitsi alkuraskauden oireettomuudesta huolehtivat odottavat äidit :LOL: Mahassa ei minulla ole juurikaan ollut kummempia tuntemuksia missään vaiheessa. Nyt mennään jo viikoilla 17+ ja kun liikkeitäkään ei vielä tunnu, olo on kuin vallan ei-raskaana konsanaan. Tosin tässä vaiheessa maha on kasvanut melkoisesti, kiloja ei kylläkään ole tullut. Ensimmäisessä raskaudessa harvemmin mitään jättimahaa saa alkuviikoilla kasvatettua. Itse ostin esikoista odottaessa ekat mammahousut 15+ viikoilla. Nyt toisen kohdalla olleet käytössä jo 11+ viikosta. Muita oireita minulla on ollut lähinnä vaan pissalla ravaaminen. Ai niin, ja juurikin tuo mainitsemasi selkäkipu! Pari kertaa yökkäsin hampaita harjatessa ekalla kerralla 8-10 viikoilla. Tokalla kerralla kerran 11+ viikolla. Tokihan mikään ei omallakaan kohdallani ole vielä varmaa, mutta toistaiseksi kaikki mennyt vähäoireisenakin hyvin. Ja vaikka liikkeet uupuvat vielä, sydän jumputtaa joka ilta dopplerilla kuunnellessa ja kyllä siellä potkuja kuuluu tulevan! Omat keskenmenoni ovat tapahtuneet viikoilla 7, joten oireitten vertaaminen on ollut hankalaa. Pahoinvionti ja mahan kasvaminen kun ovat ajoittuneet myöhemmille viikoille onnistuneissakin tapauksissa. Tsemppiä kärvistelyyn ja onneksi pääset ultraan taas jo ensi viikolla :)

Ja pakko vielä kommentoida, kun monesti kuulee ihmisten sanovan, että "mä vaan tiesin, että kaikki ei ole hyvin" tai vastaavasti "oli luottavainen olo alusta asti". Niin omalla kohdalla eivät ole kyllä lainkaan pitäneet paikkansa. Ihan jokainen neljästä raskaudestani ovat olleet yhtä jännityksen ja huolentäyteisiä ja epätoivo on vallannut mielen jatkuvasti. Mistä sitä muka mitään voi "vaan tietää"? Tietysti, kun olen hermoillut, niin sitten olen ajatellut, että "tämä nyt sitten varmasti menee kesken, kun ei ole yhtään luottavainen olo ja koko ajan tuntuu siltä, että kesken menee". Onneksi kuitenkaan pelkällä huolehtimisella ei keskenmenoa saada aikaiseksi!

kwaidan 17+5

Voi Scarleth, muistan niin hyvin nuo samaiset tuntemukset, vaikka järki sanoo mitä niin tunteet on ihan omaa luokkaansa. Yritä vain jaksaa uskoa, että kaikki on hyvin vaikka vaikeaa se on mielen muuttuessa satoja kertoja päivässä. Kävin myös 10. vkolla ultrassa ja sen avulla maltoin odotella np-ultraa.

malttamaton, että tuollaiset mammojen kommentit, ja yleensä vielä kovaääniset sellaiset, saa mun karvat nousemaan pystyyn. Mikä ihme oikeuttaa taputtelemaan toisen vatsaa ja päivittelemään sen kokoa?!? Taputtelepa seuraavan kerran takaisin ja kysäise, onkos tännekin tullut vähän ylimääräistä :) Mä päätin, et tässä raskaudessa mies ja esikko ovat ainoat, jotka saavat vatsaan koskea, muut kyllä saavat tuta, jos edes uskaltautuvat yrittämään. Niin, ja sitten kun on vauva sylissä niin sitten alkaa "riittääkö maito" -kyselyt. Argh, mä en kestä.. nämä on kyllä 2 asiaa mitä mun suusta ei kukaan tule kuulemaan, "onpas sulla valtava vatsa ja riittääkö maito"...

Sanniz & sälli 22+3

Ja pakko vielä kommentoida, kun monesti kuulee ihmisten sanovan, että "mä vaan tiesin, että kaikki ei ole hyvin" tai vastaavasti "oli luottavainen olo alusta asti". Niin omalla kohdalla eivät ole kyllä lainkaan pitäneet paikkansa. Ihan jokainen neljästä raskaudestani ovat olleet yhtä jännityksen ja huolentäyteisiä ja epätoivo on vallannut mielen jatkuvasti. Mistä sitä muka mitään voi "vaan tietää"?
Tästä olen kyllä ihan samaa mieltä. Eli tokihan silloin, jos jotain ikävää tapahtuu, tuntuu että huolet olivat aiheellisia. Mutta kun huolia ihan yhtä varmasti on myös niillä joilla kaikki menee lopulta hyvin, niin mitä ne sitten loppuviimeksi kertoo? Ei yhtään mitään :) Sen olen siis itsekin tiedostanut, että nämä omat olotilat ei välttämättä ole mitenkään objektiivisia. Eihän mulla edes ole kokemusta siitä, miltä hyvin etenevä raskaus tuntuu, ja kun vielä eri raskaudetkin voi olla niin erilaisia keskenään niin mistä sitä nyt sitten kukaan voisi omalla kohdallaan tietää. Nämä pahat aavistukset taitaa suurimmalti osin kuitenkin olla vain pään sisäisiä tuotoksia jotka ei perustu mihinkään faktaan... :)

Mutta ihanaa silti aina uudelleen kuulla, että kaikilla tämä on ollut samanlaista! :)

Scarleth mä tilasin tällaisen Angelsounds doppler JPD-100B kotidoppler - Angelsound Doppler / Angelsounds / Kotidoppler / Babysound Doppler / Syd ja tänään 9+1 sain kuulumaan ekan kerran sykkeet (tai viimeksi kokeilin muutama päivä sitten).

Onnea Neiti81:lle ja Hannelle hyvistä ultrakuulumisista! :heart:

Täällä vaan pahoinvointi jatkuu samana "kestokrapulana", mutta oksentaa ei ole edelleenkään tarvinnut. Rinnat on alkaneet turvota viimeisten parin viikon aikana ja rintsikkaostoksille kai tässä saa pian suunnata. Uutena oireena on tullut myös iltapäänsärky, mutta se taitaa liittyä jollain tapaa väsymykseen, kun lähtee kerran unella pois.

Evya ja muru 9+1

Huolista .... tälle vauvalle on mun mielessä tapahtunut kaikki mahdollinen ja enkä vieläkään tunne olevani selvillä vesillä. Eli ei ne olot sano yhtään mitään...

Mulla on kans angel sounds dopleri, ihan perus malli ja aika ajoissa oon saanut kuulumaan äänet. Se laite on ollut mun mielenrauhan pelastaja tässä rakkaudessa.

Ipna 35+1 eli 4+6 jäljellä

Yhteistyössä