Kyllä se katkeruus ja suru ja huoli aina aikansa kestää. Mutta ajatelkaas omia fiiliksiä sen ekan plussan jälkeen, kun yhtään keskenmenoa/keskeytystä ei ollu vielä takana? Mä en ainakaan osannu pelätä sillon keskenmenoa, en osannu pelätä toistakaan. Ajattelin vaan, että ei meille voi käydä niin huono tuuri, että toisen kerran menee kesken. Menihän se. Olin tosi pitkään katkera ja vihanen ittelleni. Muille raskaana oleville tai pienen äideille. Ajattelin jopa muutamasta puolitutusta, että miten heillä on ollut oikeus saada terve lapsi, kun mulla ei ole ollut ja laskin itseni "paremmaksi äitiehdokkaaksi".
Nyt koitan ajatella niin päin, että mikäli raskaudesta päättää hehkuttaa heti alusta ja hankkii tavaroita, niin samalla tekee myös sen päätöksen, että jos jotain sattuisi täytyisi siitäkin tiedottaa kaikille ja julkisesti, samoin kun katsella niitä jo hankittuja tavaroita omassa kaapissa. Kuinka pahalta se tuntuu? Me oltiin kerrottu molemmissa keskenmenneissä raskauksissa suvulle ja hyville kavereille, ekalla kerralla enemmälle kun tokalla. Mä oon kokenut sen myös hyvänä asiana, ihan sen takia, että on ollut sitten myös niitä ihmisiä keiden kanssa surra asiaa, eikä sitä ole joutunut hautomaan itsekseen tai vaan miehen kanssa. Tokalla kerralla päätettiinkin tietoisesti, että raskaudesta kerrotaan silti niille ihmisille, joille kerrottaisiin keskenmenostakin, vaikka kaikki ei menisikään hyvin. Vaikka aluks asiasta oli vaikea puhua muitten kanssa ja mä ainakin jotenkin pelkäsin muiden myötätuntoa tai "sääliä" niin näin jälkeenpäin ajateltuna se on ollut ainakin mulle oikea ratkasu, koska oon saanu käsitellä asian itse paremmin ja "luonnollisempana". Vasta itse asiasta puhuessani on käyny ilmi, että itseasiassa aika monella tutulla tai esim. työkaverilla on ollu samanlaisia kokemuksia, joista eivät vaan ole puhuneet. Mä nyt olenkin tämmönen hölösuu ja puhun mielelläni asioista muutenkin. Oon jopa ottanut nämä keskenmenot jotenkin tietoisesti monesti puheeksi siksi, että musta on harmillista ja väärin, että ne on edelleenkin aikalailla tabu, vaikka moni joutuu sellasen kohtaamaan. Saatan esim. ihan vieraillekkin kyseliöille todeta reippaasti, että meille on tulossa ensimmäinen lapsi, mutta tämä on kolmas raskaus.
Tämän raskauden kohdalla pääsin ehkä sen rakenneultran jälkeen omissa ajatuksissani siihen, että kaikki todennäköisesti tulee menemään hyvin. Olin pitkään miehelle vihainen ja katkera, kun se puhui edelleen muodossa "jos kaikki menee hyvin" ja "jos meille tulee vauva". Toisaalta, eihän se huoli oikeasti poistu yhtään mihinkään. Jos haluaa kaikki kauhuskenaariot käydä läpi, niin vauvahan voi kuolla vaikka synnytyksessä. Itse epäilen, että kaikista suurin huoli alkaa vasta vauvan tulon jälkeen, olis vielä kauheempaa joutua luopumaan jo syntyneestä elävästä lapsesta.
Sanmar täällä tosiaan vakavasti halutaan jo jakaantua!
Plussasta ei tunnu olevan kuin hetki! Just miehen kanssa mietittiin, että johonkin tää koko "yritysaika" on kadonnut, kun ajattelee, että nyt ihan kohta ollaan perhe, mutta toisaalta, jos ensimmäinen raskaus olis onnistunu, niin meillä olis jo puolivuotias lapsi. :O Jotta niin se vaan aika kuluu!
Ei sullakaan enää oo montaa viikkoa edessä! Mulla ne meinaavat käynnistellä ton raskausdiabeteksen takia. Viime lääkärikäynnistä jäi vähän H-moilanen olo, mutta käsitin, että lapsivettä on enää aika niukasti ja istukka jo vähän kalkkeutunu (kuulemma insuliini vaikuttaa siihen), joten kai nekin osaltaan tukee käynnistyspäätöstä. Meen perjantaina kontrollikäynnille suoraan osastolle ja jään sit suoraan sinne käynnistykseen mikäli vaan osastolla on tilaa. Toivotaan siis tosi hiljasta synnytysperjantaita Tayssiin!
Naive ja Sissi 38+2