Keskenmenon jälkeen plussaanneet!

"*Pihla*"
Neyda, uutisethan oli sitten ihan hyviä :) nyt peukut pystyyn, että raskaus varmistuu ensi perjantaina :) toivottavasti pystyt nyt olemaan luottavaisemmin mielin ja iloitsemaan.

Tänne ei mitään. Tukalaa oloa, mutta kuulunee asiaan näillä viikoilla. Aamulla oli tökittävä mahaa, kun en ollut varma, onko vauva liikkunut yöllä. Onneksi sieltä sitten tönittiin takaisin :) ja sitten tuli huono omatunto, kun herätin toisen. Tosin itsekin nukahtelin viime yönä jokaisen kyljen kääntämisen jälkeen nopeasti uudelleen ja vessakäynnin jälkeenkin taisin nukahtaa melko nopeasti, joten ehkä liikkeet jäi vaan rekisteröimättä, kun en pyöriskellyt hereillä, kuten yleensä.

PoksPoks 34+0 :) vaihtuihan tuo 33+ joskus, vaikka tuntui, ettei päivät taas lisäänny millään :D
 
Monia ihania uutisia!
Jento, Niplis, Neyda, Ralliruutu :heart:
Jee jee! Näin sitä mennään askel kerrallaan eteenpäin.

Ja onneaPihla viikkojen poksumisesta!

Jotkut kyselivät asunnon myynnistämme.Tää on ollut yli vuoden
myynnissä, itsellä ja välittäjällä. Ja eilen sitten päätettiin jäädä tähän!
Kyllä ollaankin veivattu. Oisin halunnut vaihtaa asuinaluetta, mutta se ois tarkottanut
pienempää asuntoa ja kyllähän näitä neliöitä tarvitaan!

Täällä iltaällötys ja ruokahaluttomuus alkaa helpottaa, näin arvelen varovasti.
Maha pullottaa ja viikot on nyt tasan 14!

Ihanaa sunnuntaita evribadi! :D
 
Morjens pitkästä aikaa! Tietoisesti olen pysynyt pois aika kauan, en käynyt edes teidän muiden kuulumisia lukemassa. Ihan oman mielenterveyden takia. Tuntui että aika ei kulunut millään siihen ensimmäiseen äitiyspolin ultraan ja pää oli täynnä tosi synkkiä ajatuksia. Isäntä oli vielä kuukauden opiskelijavaihdossa ja kun yksin täällä kotona mietin kaikkea... Huh! Ei hyvä.

Vihdoin se ultra sitten tuli, enkä jaksanut uskoa että siellä on taaskaan mitään tai ketään elossa. Koitin kovettaa itseni etten taas murenis täysin kun löytyis vaan pelkkää kuolemaa... Ja kun se sähköjänis vemmelsääri sitten näkyi tanssimassa electric slidea siinä näytöllä... Olin ihan turta. Shokissa. Se oli sittenkin selvinnyt ja voi hyvin ja kaikki oli ihan niinkun piti. Olin niin tottunut olemaan toivomatta ja miettimättä tulevaa, että kesti oikeasti kauan tottua ajatukseen että kaikki voi sittenkin sujua ihan normaalisti. Tänään on sitten viikkoja 14+0 (tai 14+3, riippuu mittaajasta) ja uskallettiin hommata ensimmäinen pikkuinen vauvanvaate. Eilisessä neuvolassa kuunneltiin vemmelsäären sydänääniä, niin poupotti kovaa jotta ikkunat helisi.

Aika huikeeta.

Stemppiä kaikille uusille jännääjille ja voimia (ja ruusunpunasia keveitä aatoksia) meille siitä hirmuisen jännästä alusta jo selvinneille!
 
"*Pihla*"
Merimakkara, onnittelut hyvistä ultrakuulumisista! :) olisit nyt vaan jakanut pelot ja synkät ajatukset meidän kanssa. Omakin olo helpottaa, kun ei tarvi kaikkea yksin murehtia :) aikamoisia ajatuksia tänne on itsekin tullut rustailtua. Ja tuolla kesäkuun ketjussakin on pelkoja jaettu ja on ihana huomata, ettei ole pelkojensa kanssa yksin, vaan niitä on niin monella muullakin. Minusta ainakin tuntuu, ettei näitä pelkoja ja tunnemyrskyjä voi oikein kukaan sellainen ymmärtää, joka ei itse ole keskenmenoa kokenut, joten täällä on ihan korvaamaton vertaistuki :)

Soittelin matkahuoltoob, kun äitiyspakkaus seikkailee edelleen jossain, vaikka on lähetetty jo kohta 3 viikkoa sitten. Oli Porissa. Aika kaukana siis vielä :D mutta matkahuollon setä lupaili, että tällä viikolla saapuu. Vähän ehkä olen skeptinen :D

Mies ilmoitti eilen kysyneensä töissä lomaa alustavasti toukokuun puolenvälin paikkeille. Mieshän ei siis ole oikeutettu varsinaiseen isyyslomaan, kun on ollut liian vähän aikaa tuolla töissä. Tuli jotenkin sellainen olo, että tässä ei ihan oikeasti ole enää montaa viikkoa jäljellä ja voi apua! :D loma on kuitenkin miehelle myönnetty ja pääsee aloittamaan lyhyelläkin varoitusajalla. Eli ei tarvi päiväntarkkuudella ennakoida, koska tämä syntyy ;) pitäisi vaan vielä muistaa oman äidin kanssa neuvotella nuo lomakuviot, kun äiti jää mummolomalle viikoksi, että voi tarvittaessa olla apuna. Siis juurikin sen takia, kun mies ei montaa päivää pysty palkallista lomaa pitämään ja mulla on täällä jo tuo yksi taaperokin hoidettavana. Ei äiti kuitenkaan sentään meidän nurkkiin muuta viikoksi :D

Omat olot aika ennallaan. Kaikki aiheuttaa supistuksia, kipuja ja särkyjä ja yöt on katkonaisia. Onneksi vauva liikkuu ihan mukavasti :)

Pihla 34+2
 
  • Tykkää
Reactions: Merimakkara
Moi,

Onpas ollut täällä hiljaista. Toivottavasti kaikki on kaikilla hyvin.

Täällä on taas ollut enemmän pelkoja, en tiedä mistä kumpuavat. Häpyliitos on kipeä lähes koko ajan ja en ole varma onko välillä niitä harjoitussupistuksia jo. Tästä syystä tietysti eksyin googleen ja aloin pelätä ennenaikaista synnytystä ja kohdunkaulan kypsymistä. Pari päivää on tullut reilummin vetistä valkkaria ja toki olen sitä jo epäillyt lapsivedeksi. Kaikkia pöpöjä pelkään lisäksi ja alavatsan pienet kipuilut lasken tietenkin vaikka miksi. Eli järki taitaa sumeta ennen kuin ollaan turvallisilla vesillä. Pissattaa iltaisin ihan koko ajan ja joka kerta sitä pissaa tulee ihan reilusti. Huokaus sentään. Mites tästä nyt taas rauhoittuisi? Vinkkejä? Rakenneultra on 29.4. Liikkeitä olen sentään alkanut tuntea :heart:

Hyvää vointia kaikille!

Vauvis ja pieni 18+2
 
Viimeksi muokattu:
Voi Vauvis kiva kun laitoit viestiä tälle viie päivinä hieman hiljaiselle palstalle!
Ei anneta järjen sumentua, jakamalla huolet kevenee!
Monenlaisia juttuja oot mietiskellyt, mutta onneksi tosiaan myös hyviä asioita kuten tuo liikkeiden tunteminen. Ei taida olla taikasanoja sua rauhoittamaan, mutta et ole yksin huolinesi ja kyllähän nuo oireet kuulostavat varsin asiaan kuuluvilta.
Onneksi rakenneultra sulla jo aika pian!

Niin ja Merimakkara onnea hurjasti! Kirjoitit niin koskettavasti piinallisista viikoistasi :hug:
Toivottavasti voit nyt olla levollisemmin mielin.

Jatkuva pissiminen kuulostaa tosi tutulta! Mulla on välillä sellainen ihme kierre päällä,
että lähes heti voisi istuutua pöntölle, kun on siitä noussut.
Ja siinä pissassa oli siis punasolujakin mulla viimeksi eli verta, mutta ei tulehdusta.
Odottelen nyt, että maha muokkaantuisi (kohtu nousisi) silleen, ettei painaisi niin kovin rakkoa.

Pissajuttujen lisäksi ei oikein muita juttuja täällä suunnalla. Masu on pikkuisen pyöristynyt ja paino aavistuksen noussut. Olo melko hyvä, siitä kiitollisena :heart:

Mitäs rouville ja neideille kuuluu?!

Ariel ja PikkuKettu 14+6
 
Viimeksi muokattu:
"*Pihla*"
Vauvatoiveinen, nyt pois sieltä Googlesta! Itsessäni olen huomannut, että mieli on rauhoittunut tosi paljon, kun jätin googlettamisen kolmisen viikkoa sitten. Edellisen painokontrollin jälkeen. Edelleen onnistun kehittämään pelkoja ja ahdistuksia, mutta sellaiseen paniikkiin en ole saanut itseäni lietsottua kuin googlen avulla... Nyt kahden raskauden syvällä kokemuksella :D mulla alkoi ekassa harkkasupparit rv 17+ ja tässä toisessa jo rv 14+. Lapsiveden tihkumisesta ja ennenaikaisesta synnytyksestä olen ollut varma molemmilla kerroilla. Silti kaikki on ollut siltä osin kunnossa, lapsivettä ei ole tihkunut ja tässäkin raskaudessa vielä 28+ oli kohdunkaulaa 5cm jäljellä ja kiinni oli, sekä myös kiinteä. Ja kasassa ollaan edelleen :D luultavasti nuo sun alavatsakipuilutkin on liitoskipuja. Ne kun voi ihan oikeasti tuntua myös alavatsalla, jos muutenkin on kipuja häpyliitoksessa. Sulla on muuten rakenneultra samana päivänä kuin mulla synnytystapa-arvio :)

Jatkuvaa pissimistä täälläkin :D vauva on ottanut asiakseen moukaroida mun rakkoa oikein kunnolla. Välillä ei edes pissata, kunnes yhtäkkiä iskee hirveällä paineella rakkoon ja on pakko päästä vessaan. Pissaa tulee just se pari tippaa ja kohta sama homma... Ihanaa :D ja kun pitäisi saada itsensä kammettua sohvalta tai sängystä sinne vessaan, on olo kuin selälleen kierähtäneellä kilpikonnalla... Lisäksi vauva yrittää kaivautua ulos, niin ikävästi välillä iskee tuonne alaspäin. Tuntuu ihan oikeasti siltä, että aikoo ihan just tulla kurkkaamaan ulos. Tyttö lupasi ottaa kopin... :D ekasta raskaudesta en muista tälläistä tuntemusta, mutta ehkä se perätila vaikutti niin paljon, ettei vauva päässyt samalla tavalla (tai voimalla) puskemaan tuonne alas. Iloinen kuitenkin olen, että liikkuu :) parina aamuna olen ensitöikseni töninyt mahaa ja varmistanut, että sieltä vastataan. Vauva nyt yleensäkin on öisin ollut rauhallisempi, mutta silti pitää aamulla varmistella, jos tuntuu, että on ollut hiljainen yö.

Yöunet on sellaista 5-6 tuntia. Ihan vaan jo senkin takia, että herään 3-4 välillä ja helposti pyörin hereillä 2-2,5 tuntiakin. Ja tokihan herään kääntämään kylkeä 1-2 tunnin välein ja vessaan 1-2 kertaa yössä :D onneksi ei enää montaa viikkoa, että vauva syntyy.

Sellaista tänne. Toivottavasti kaikilla on kaikki hyvin ja Nipliskin edelleen yhtenä kappaleena :)

Pihla 34+6, huomenna poksuu jo 35+0! Äitiyslomakin alkoi perjantaina :D
 
Vauvis, kuulostaa hyvin tutulta nuo kaikki oireilut! Pissanäytteen jouduin itseasiassa just uusimaan (ihan hyvään saumaan toki nyt), koska ensimmäisessä tuloksena oli sekafloora. Silloin oli tosin käytössä vielä se keltarauhashormoni emätinkapselina, joten sillä saattoi olla vaikutuksensa. Mutta ensi viikolla olisi seuraava neuvola, silloin kuulee onko näytteessä merkkiä tulehduksesta.

Täällä rakenneultra 30.3, joten Vauviksen kans mennään hyvin samassa rytmissä :) mitään oloja sellaisia oloja ei kyllä oon, että osaisin päätellä kumpi on tulossa :eek:

Tää voi olla jo vähän too much information, mutta mä - tai no, me! - ollaan päästy muutama viikko sitten yhden aika merkittävän pelon yli niin, että on uskallettu vähän taas heiluttaa peittoakin (ja ilman jälkioireita, huh!). Se km-pelko oli varmaan tuonne 17-viikolle niin kova, ettei me oikein uskallettu mihinkään semmoisiin ryhtyä, mutta nyt alkaa onneks selkeästi esille pää jo vähän rauhoittumaan :)

Maha on täälläkin alkanut pyöristyä jo aika selkeästi, mutta paino ei oo vielä lähtenyt nousuun. Ei sillä, sen verran sitä ylimääräistä olikin jo ennen raskautta varastossa että kyllä sitä vararavintoa vielä tässä vaiheessa riittää ;)

Mitäs muille kuuluu? :)
Jento 19+0
 
Kiitos ihanat! Yritän jättää googlen nyt rauhaan. Tilasin muuten dopplerin, vaikka lupasin olla tilaamatta. Ei kaduta. Sykkeet löytyy kyllä, kunhan jaksaa etsiä. Mutta on vilkas kaveri, kun karkaa anturin alta hetkessä.

Ariel: ihanaa, kun masu pyöristyy jo. Mulla paino on tippunut ja nyt pysynyt pari viikkoa samassa.

Pihla: 35 viikkoa on upeaa. Voisi siis syntyä milloin vain ja kaikki olisi hyvin! Tsemppiä loppurutistukseen!
 
jento: ollaan kyllä niin samassa tahdissa :D mulla on tutkittu mm. Tulehdukset pari viikkoa sitten ja ihan papakin otettiin. Täysin puhtaita oli kaikki. Vatsan kanssa mulla on ollut koko ajan ongelmia, nyt vähemmän. Vatsan toiminta aiheuttaa aikamoisia kipuja, kun on niin ahtaalla kai nuo suolet. Pakko kuitenkin nyt rauhoitella tätä oloa ja jos kaikki on hyvin rakenneultrassa, niin ostan ekat vaatteet. Mulla on ihan tyttöolo...
 
Täällä minäkin, sujuvasti luesken vaan muiden juttuja kun omassa tilassa ei mitään kerrottavaa... En oo nyt r-testejä tehny, eikä oo mitään vuotoja ollu (ainakaan värillistä...) jos vertaa siihen tammikuiseen tuulikseen, niin kai tässä niiden perusteella vielä "raskaana" ollaan... En pidä itseäni raskaana olevana enkä usko ennen kuin (toivottavasti) keskiviikkona varhaisultrassa näen mustaa valkoisella... Eipä sillä, ei tässä oikein mitää oireitakaan sen puolesta puhu... Jos verrataan tammikuuhun, niin nyt ei närästä, ei juuri turvota, paitsi tuo alamahamakkara jotenki pömpöttää niin ettei farkkuja saa jalkaan.. Paino pyöriny +-1kg.. muutamana aamuna ollu vähän heikotusta, mutta ajattelin jo josko sokereissa ois ollu heittoa, mutta mittasin ja näytti 5,2 ja 5,4 toisena aamuna. (miula edel.raskaus rd narahti paastoarvosta ja mittauksilla selvittiin, jäi sitten tuo mittari muistoksi ja sain liuskoja ja muutaman piikin terkkarilta, mittailin tuossa matkan varrella niitä välillä muutenkin..) Lähtöpainoa nyt on vielä hiuka ylimääräistä, mutta kuitenkin 6-7kg vähemmän kuin esikoisesta, siinä ei tullu painoa yhtään lisää. Maha sekaisin kuin seinäkello...

Pihlalle ihanaa mammalomaa! Nauti viimeisistä viikoista, kohta jo vauva syntyy <3

Jento, ei täälläkään oo mitää "sellasta" puuhailtu... Mutta hyvä jos työ ootte päässy taas puuhailun makuun, ymmärrän kyllä niin täysin tuon pelon :)

Vauvatoiveinen, mistä tilasit doplerin? Miula oli viimeks kaverilta lainassa, meinasin jos itsekin seuraavaan raskauteen tilaisin tai joltain ostaisin/lainaisin..

nyt kai pitäis olla 6+5
 
Hei kaikki,
Huh. Tuntuu uskomattomalta, että tässä sitä taas ollaan: plussanneena. Viime vuotisesta "aikataulusta" olen n. viikon myöhässä, eli nyt la olisi 23.12... Tämä on minusta jollain tapaa ihanaa ja jollain tapaa pelottavaa, että raskauduin tosiaan vuosi edelliskerrasta... Koin ilmeisesti tuulimunakeskenmenon viime toukokuun lopulla, ja siitä toipuminen henkisellä tasolla on välillä ottanut koville. Kun torstaina sain ensimmäisen hailakan plussan tikkuun, tuntui niin hyvältä. Ja heti perään on alkanut pelätä, että entäs jos taas on tyhjä pussukka masussa... Oireita ei ole oikeastaan muuta kuin menkkojen puuttuminen. Milloin tissien pitäisi kasvaa ja pahanolon alkaa?!

Metsis rv 4+4 vasta
 
"*Pihla*"
Metsäläinen, paljon onnea plussasta! :) tissien kasvu on tosi yksilöllistä. Mulla ei ekassa raskaudessa kasvanut ollenkaan, ennenkuin maito nousi synnytyksen jälkeen. Tässä raskaudessa alkoi kasvaa jossain vaiheessa ennen puoltaväliä, mutta en muista, millä viikoilla. Kerrankin olen ylpeä rintavarustuksestani :D pahaa oloakaan mulla ei ekassa raskaudessa juurikaan ollut. Kesti viikon jossain 7+ viikoilla ehkä. Tässä etoikin sitten enemmän, mutta en muista, milloin alkoi. Odottele oireita ihan rauhassa, ehdit kyllä niistä nauttia :)

Kiitokset mammalomatoivotuksista! :) vaikka eipä mun tilanne miksikään muuttunut, kun hoitovapaalta jäin äitiyslomalle. Tulot kasvaa vähäsen, mutta muuten elämä jatkuu kuten ennenkin :)

Mun viikot tosiaan jo sellaiset, etten enää pelkää ennenaikaista synnytystä :) nyt pelkään vaan kohtukuolemaa tai istukan irtoamista... Mutta en googlaa. Yritän luottaa siihen, että kaikki menee hyvin. Nyt, jos vauva syntyy, niin ei enää tarvi mitään suurempaa erityishoitoa ja jos oikein hyvin olisi, niin ei tarvitsisi mitään ylimääräistä hoitoa. Mutta mullahan myös tuo viikolla 37+5 syntynyt tarvi sokeritippaa ja nenämahaletkua muutaman vuorokauden. Jospa tämä kasvaisi isommaksi, eikä tarvitsisi erityisapuja.

Olo on tosi tukala ja tuskainen. Jokainen askel sattuu ja aiheuttaa rutinaa lantiossa tai lonkissa. Samaan aikaan kuitenkin olen äärettömän onnellinen ja kiitollinen siitä, että on päästy näin pitkälle :) tuntui silloin syksyllä kovin kaukaiselta ajatukselta, mutta nyt ollaan jo vauvan syntymän kannalta turvallisilla viikoilla :) ainahan jotain voi mennä pieleen missä vaiheessa vaan, mutta ne ajatukset yritän unohtaa kokonaan. Jos osaisi edes nämä viimeiset raskausviikot elää suht rauhallisin mielin, vaikka pelot esille tuleekin päivittäin.

Tänä aamuna mulla tuli jostain syystä tosi vahva sektiofiilis. Ensimmäistä kertaa edes joku fiilis synnytystavan suhteen. Jospa se tunne vielä vahvistuisi. Aion todellakin kuunnella omia fiiliksiäni, jos vaikka joku ylempi taho yrittää kertoa, että se on se oikea tapa :) älkääkä pitäkö hulluna :D

Pihla poksuu 35+0! :)
 
Ehkäpä minäkin uskaltaudun tänne kirjoittelemaan. Toi Lokakuisten palsta ei oikein tunnu enää omalta. Taustasta sen verran että toista yritetään ja viime vuonna sain touko-kesäkuun vaihteessa keskenmenon rv 6 ja lokakuun lopussa meille syntyi enkelivauva rv 16.

Palstaa olen ahkerasti lueskellut, mutta en ole saanut rohkeutta kirjoittaa. Tuntuu että nyt olen turhan varovainen kaiken suhteen. Töissä tietää vain 4 työkaveria vaikka työnkuvaa pitäisi rajoittaa raskaana olevilla. Ehkä sitten rakenneultran jälkeen jos saan sen sinne asti pidettyä salassa. Työn ulkopuolella olen kertonut vain äidilleni. Muut saavat huomata itse.

Enkeli30: Itse ostin dopplerin tori.fi kautta. Maksoi postikuluineen 18e ja toimii ihan perusrasvalla. han karvalakkimalli, mutta toimiva. Tuo siis edellisen raskauden jäljitä löytyy laatikosta. Nyt kun katselin toria niin siellä taitaa olla 5kpl niitä myynnissä 7-30e väliltä. Doppler-hakusanalla löytyy parhaiten.

Muille voimia alkutaipaleen pelkojen kanssa, loppusuoralla oleville kärsivällisyyttä ja halauksia. Kohta palkinto on sylissä.

CVAD (viikkoja en ole koskaan tykännyt laittaa tähän, mutta laitetaan tämän kerran että ensiviikolla lähtee käytiin 15 raskausviikko)
 
"*Pihla*"
CVAD, tervetuloa! Sullakin todella rankka tarina taustalla, joten ei ihme, jos pelkoja on. Toivotaan kuitenkin, että nyt kaikki menee hyvin ja saatte elävän vauvan lokakuussa :) tänne on hyvä purkaa pelkojaan ja ahdistuksiaan. Kukaan ei pidä hölmönä (tai ainakaan sano sitä suoraan) ja jokainen meistä käy läpi aika samoja tunteita. Keskenmeno(t) saa varovaiseksi ja mekin pidettiin tämä raskaus salassa rakenneultraan saakka. Vain mun vanhemmat ja siskot tiesivät ennen sitä ja heille olikin pakko kertoa, kun ollaan niin paljon tekemisissä ja tietävät keskenmenostakin. Muuten ei olla keskenmenoakaan kenellekään huudeltu. Täällä on mahtava vertaistuki ja tuntuu, että täällä ihan oikeasti ymmärretään :) vaikka itse ajattelenkin, että osa omista peloista on ollut ihan hassuja ja järjettömiä, niin kukaan muu ei ole sitä mulle tullut sanomaan, vaan tänne on aina voinut vuodattaa sellaisetkin asiat, mitä ei oman kuun ketjuun kehtaa :)

Täällä on nyt varmaankin vauva taas kääntynyt jotenkin. Ei enää paina tuonne alas niin ikävästi, jalka puskee navan kohdalla ja peppukin on jossain alempana kuin aikaisemmin. Perätilaan ei ole kääntynyt, mutta ehkä jotenkin viistosti poikittain... Onneksi on se synnytystapa-arvio tulossa, niin saa varmuuden tuosta asennosta. Mutta selittäisi nämä kovat kivut lantiossa, jos on taas jotenkin poikittain tuolla.
 
Eipä tässä nyt muuta kun nyt on alkanu ihan tosissaan pelottaa ja ahdistaa... verkkokalvoille piirtynyt valkoisen söherön keskellä musta aukko...
Vielä muutama yö...
Ja "oireetkin" on kadonnu...vähintään kkm...
 
Ihana lukea täältä hyviä uutisia, kovasti tsemppiä kaikille raskauden vaiheesta riippumatta!

Enkeli30, toivotan kovasti voimia tuohon piinaavaan odotteluun, onneksi huomenna saat varmuuden asiaan. Uskon ja toivon, että kaikki on hyvin!

Itsellä on myös ajatukset sekaisin ja pää täynnä huolia, kirjoittaminenkin jäänyt. Viime perjantaina käytiin siis tarkistusultrssa KU:n poissulkemiseksi, ja sieltä saatiinkin hyviä uutisia. Kohdun sisäinen sikiöpussi ja ruskuaispussi näkyi, saatiin sikiökaikukin. Vielä ei kuitenkaan sykkeitä nähty (ei sillä, että lääkäri niitä olisi etsinytkään, hyvä jos edes kahta minuuttia tutki ultralla. Totesi vaan, että raskaus kohdun sisällä), ja lääkäri oli sitä mieltä, että ollaan liian aikaisessa. Kaikki kuitenkin näytti normaalilta verrattuna edelliseen ultraan (sikiöpussi kasvanut noin 4 mm -> 16 mm). Lauantaina uskaltauduttiin sitten hyvin varovasti heiluttamaan peittoja, ja tietysti se tuhruvuoto sitten palasi. :( Sunnuntaina aamusta mukaan tuli voimakkaita vihlaisuja ja tuikkimisia vas. nivusen yläpuolelta vas. sisäreiteen säteillen. Sunnuntaina illalla tulikin pyyhkiessä sellaista limansekaista verta, mikä viimeistään heitti toiveet romukoppaan. Yöllä veri oli muuttunut taas ruskeaksi/hailakan punaiseksi, ja pari hyvin pientä hyytymääkin paperiin jäi. Alavatsa ja alaselkä on nyt särkenyt kovin, mutta tuikkimiset ja varsinaiset kivut puuttuvat. Mitään särkylääkettä en ole tarvinnut. Ruskea tuhru jatkuu edelleen.

Yksityiselle varasin ultran torstaille, neuvolaan soittelen tänään. En ole vielä varannut neuvolaan ensimmäistä aikaa, kun halusin odottaa tuota perjantain varmistusultraa - ja nyt kävikin näin. Onko kellään käynyt mitään vastaavaa? Ja jos olette vuotaneet yhdynnän jälkeen, onko mukana ollut hyytymiä? Tai noita särkyjä vuotojen yhteydessä?

Huolestunut ja toivonsa heittänyt Neyda 6+(?) :'(
 
"*Pihla*"
Enkeli30 ja Neyda, :hug: Valitettavasti en osaa vuotoasiaan kommentoida, mutta useinhan ne on vaarattomia. Mulla ei ole vuotoja ollut missään raskaudessa ja silti edellinen raskaus todettiin keskeytyneeksi keskenmenoksi. Mun siskolla taas oli melko runsasta vuotoa rv 11+ ja vauva on nyt 7 viikkoa vanha, vaikka siskokin oli ihan varma keskenmenosta. Tsemppiä molemmille ja toivotaan, että saatte kumpikin hyviä uutisia ultrasta :)

Täällä alkaa olla lantion liitokset ja lonkat niin löystyneet, että välillä yöllä kylkeä kääntäessä itsekin säikähtää, kun pamahtaa lonkassa niin kovaa. Viime yönä käänsin kylkeä ja iski ihan hirveä kipu lantioon ja oikeaan lonkkaan. En meinannut uskaltaa liikkua enää ollenkaan. Pikkuhiljaa kuitenkin helpotti. Aamulla lonkka tuntui vielä tosi inhottavalta, mutta onneksi sekin on nyt parempi. Ihan näin pahana ei ollut ensimmäisessä raskaudessa. Vaikka muistan, että lieviä lantiosärkyjä oli vielä jokunen viikko vauvan syntymän jälkeen, mutta ne ei vaatineet kipulääkkeitä ja niiden kanssa pystyin kuitenkin elämään ja liikkumaan normaalisti. Mutta edelleen ajatellaan positiivisesti; eipä tarvi murehtia synnytyksen jälkeisiä kipuja, kun on nyt näin kipeä :D ja sitten pystyy jo lääkitsemään itseään buranallakin, joka tunnetusti on panadolia tehokkaampaa.
 
Moi,

Limakalvot ovat raskauden aikana verekkäät ja hauraat eli seksi voi aiheuttaa vuotoa ihan siksi. Aluksi voi tulla punertavaa ja loput tulee sitten ulos ruskeana tuhruna lähipäivinä. Aina ei siis ole kyse mistään vakavasta. Kipujakin on vaikka mitä. Kannattaa kuulostella kohdistuvatko kohtuun vai muualle. Mulla ihan alussa oli juuri punertavaa hyvin pientä vuotoa ja sitten tuli useina päivinä sitä ruskeaa tuhrua. Uskon nyt, että alussa kyse oli siitä, että pieni kiinnittyi paremmin eli istukka porautui kiinni ja aiheuttu pientä tihkua. Minulta löytyi myös kohdunsuulta pieni vuotava hiussuoni, joka edelleenkin säikäyttelee. Ihan hailakkaa verta siis tulee tippa ja parin päivän päästä loput tihkut tulee kerralla oikein tummana, vanhana verenä. Määrät on pieniä ja parilla pyyhkäisyllä päästään taas normaaliin tilaan. Suosittelen käymään gynellä ja kysymään vuodoista. Vaikka ne voi enteillä pahaa, niin kaikilla näin ei ole. Tsemppiä siis!

(.) jännittää se rakenneultra. Toivoisin niin, että saisin jonkunlaisen rauhan mieleeni. Olisi mukavaa luottaa siihen, että saamme vauvan.
 
Heippa!

Täällä onkin ollut paljon asiaa ja uutisia viime aikoina. Pahoittelen, jos unohdan kommentoida jonkun - aivan oleellisen tärkeääkin - juttua!

Pihlalle hyvää äitiyslomaa! Voi kuin pahaa teki lukea kuvauksia paukkumisesta ja kivuistasi, vaikka reippaasti itse niihin suhtaudutkin. Jaksamisia loppumetreille!!
Tuliko se äitiyspakkaus muuten jo? :D Onko se viime vuoden mallistoa vai tämän vuoden?

Minäkään en osaa oikein vuodoista sanoa mitään, toisilla taitaa olla parempaa tietoa. Toivottavasti tämän hetken piinanne päättyisi hyviin uutisiin Enkeli30 ja Neyda.

Metsäläinen onnea plussasta! Kysyit raskausoireista, itselläni alkoivat tässä raskaudessa oikeastaan vasta viikolla 6 (paha olo, rintojen arkuus). Ehkä jälkikäteen ajateltuna oli väsymystä jo aiemmin. Tein testinkin vasta 5+6.

CVAD mukava, kun laitoit viestiä. Eipä ihme, ettet mielellään huutele viikkoja ja olet varovainen kertomaan raskaudesta. Sydäntä vihloo, kun ajattelen kokemaasi. :hug: Mahdatko haluta kertoa, miten edellinen raskaus päättyi (ymmärrän toki jos et halua kertoa)? Siis alkoiko synnytys spontaanisti vai tuliko tilanne tietoon jotenkin muutoin, ultrassa? Täällä oli aiemmin puhetta siitä, miten neuvolassa ja sairaalassa on saanut tukea raskauteen, kun on keskenmeno taustalla. Toivottavasti sinulla on ammattitaitoiset ja hyvät terkkari ja lääkäri tässäkin mielessä!

Vauvis, milloin se rakenneultra onkaan?


Jento tuo oli ihan oleellinen tuo peittojen heiluttelu-kommenttisi. Itse olen miettinyt, miten nämä asiat mahtavat toisilla olla? Olen kokenut oloni jopa pahoinvoinnista huolimatta aika sexyksi, mikä on kyllä ihmeellistä! ;) Jotenkin mies ei ole kauhean aktiivinen nyt ollut, ehkä jättänyt aloitteen mulle aika lailla. Toivon, ettei sänky aivan viilene - ellei tule jotain fyysisiä esteitä, se on toki eri tilanne. Koetan panostaa asiaan.

Mennäkseni omaan napaan. Doppleriin ei meinaa riittää kärsivällisyys, välillä löydän äänet ja välillä en oikein löydä, mutta kovin isoa stressiä se ei nostata. Oon koittanut alkaa vähän liikkumaan, uintia ja kävelyä lähinnä. Viikonloppuna aiotaan kertoa molemmille isovanhemmille sekä tuolle miehen tyttärelle asiasta. Kyllä, jännittää! Tilasin myös ekat äitiysvaatteet. Ensin meinasin katsella kirpparipalstoja ja kysellä kavereilta, mutta sitten iski himo uusiin! Uikkaria, mekkoa, hametta ja toppia sieltä on nyt tulossa postissa :kieh: Sorry, aikamoisen kevyttä lätinää täällä suunnalla, mutta kiitos kuitenkin, kun saa jakaa...Näin ne fiiliksetkin vaihtelevat.

Onko kenelläkään käynyt mielessä mahdollinen tapaaminen? Oliskos sellaiseen innostusta?

Mukavaa viikkoa kaikille!

Ariel ja PikkuKettu 15+2
 
Viimeksi muokattu:
Moi,

Mulla on se rakenneultra ensi viikolla keskiviikkona eli 29.4. Viikko vielä... Mulla on kanssa sama juttu kuin Arielilla eli ei meinaa dopplerin kanssa riittää kärsivällisyys. Eilen taas meni varmaan 10 minuuttia ennen kuin löysin sykkeen ja kaveri päätti heti vaihtaa maisemaa eli lyhyt oli se kuuntelusessio... Uudelleen en löytänyt, mutta kaikki siellä hyvin on, kun kertaalleen sain kuuluviin. Jotenkin olen kokenut sen turhaksi laitteeksi, vaikka antaakin mielenrauhan, kun kuulee edes sen hetken sitä jumputusta.

Mulla ei ole nyt innostusta tapaamiseen, koska asutaan varmaankin kaikki niin eri puolilla Suomea ja en ole kovinkaan innokas matkustamaan nyt tämän kasvavan mahan kanssa. Painaa jo rakkoa autossa ja pissalle pysähdellään useammin... :D Muutoin olisi kyllä ihana teitä nähdä ja päästä ihan livenä kiittämään tuesta.

Aurinkoista päivää kaikille!
 
Ariel1977: Se myöhäisempi keskenmeno meni niin että edellisenä keskiviikkona oli neuvola ja katsoi siellä ultralla sykkeen. Lauantaina seksin jälkeen tuli ehkä alle puoli desiä kirkasta verta ja en saanut enää kotidopplerilla ääniä kuulumaan. Maantaina neuvolaan tarkistukselle, ei saada ääniä kuulumaan ja eivät näe ultralla sykettä. Siitä naistentautien päivystykseen ja 4h odottelun jälkeen käy ilmi että syke on loppunut. Kohdunsuuta pehmittävä pilleri suuhun ja keskiviikkona naistentautien osastolle keskeytykseen. Lääketieteelisesti toimenpide oli oppikirjaesimerkki ja kaikki meni hyvin. Patologin lausuntojen mukaan sikiössä ei ollut geneettistä vikaa, mutta epäsymmetrinen kehitysviivästymä oli (pää oli kehoon nähden suuri). Lisäksi istukasta löytyi useita eri-ikäisiä infarkteja eli katsottiin että kehitysviivästymä johtui hapenpuutteesta ja myös keskenmenon katsottiin johtuvan tästä.

Tässä raskaudessa on sitten varmuuden varaksi käytössä Primaspan (asperiinihoito) ja äidin mielenrauhan vuoksi tarkemmat seurannat. Mulla on esimerkiksi ylimääräinen ultra rv 16 (en siis itse pyytänyt sitä, tarjosivat sitä välittömästi kun taustat kävi selväksi). Rakenne ultra tehdään äitiyspoliklinikalla lääkärin toimesta ja ilmeisesti vielä loppuraskaudessa tulee olemaan ylimääräisiä ultria. Neuvolassa olen huomannut että ovat "lempeämpiä" mun ei tarvi käydä siellä vaa´alla vaan voin kotona mitata, tällä kertaa eivät ole sanallakaan mainineet sokerirasituksesta (BMI yli 25), koko ajan kyselevät miten pärjään/ jaksan. Lisäksi olen menossa neuvolapsykologin juttusille toukokuun puolessa välissä ja ilmeisesti ne jatkuvat sitten pidempään.

CVAD
 
"*Pihla*"
Vauvatoiveinen, rakenneultra oli mullekin tosi jännä paikka molemmissa raskauksissa. Mä jännitän sun kanssa viikon päästä. Mulla on silloin synnytystapa-arvio :D

Ariel, kiitos tsempeistä :) alkuraskaudessa vannoin, että kärsin kaikki oireet, kivut ja säryt, kunhan kaikki vaan menee hyvin. Niinpä yritän ajatella positiivisesti, vaikka joskus yön pimeinä tunteina tulee itku väsymyksestä ja kivusta. Mutta palkinto on kaiken sen arvoinen, jos kaikki menee hyvin :) ja äitiyspakkaus tosiaan tuli viime viikolla :D taisi tulla jo seuraavana päivänä siitä, kun olin soittanut matkahuoltoon. Tämän vuoden malli tuli :) sen halusinkin, kun mun siskolla ja serkulla on molemmilla viime vuoden malli ja etenkin siskon kanssa liikutaan paljon yhdessä. Tykkäsin kyllä kovasti, mutta aika isoa vaatetta. Tuntui, ettei vastasyntyneelle ollut kyllä mitään (vaatetta siis). Mutta nopeastihan ne vauvat kasvaa :D

CVAD, sulla on tosi rankka kokemus taustalla. Onneksi saat tässä raskaudessa apua ja ylimääräisiä kontrolleja. Kontrollit rauhoittaa mieltä kummasti ja keskusteluapu on aivan mahtava juttu silloin, kun siitä vaan saa jotain irti. Toivottavasti pystyt edes vähän nauttimaan raskaudestasi ja luottamaan siihen, että saatte vauvan syliin saakka :)

Tapaamista jos olisi ehdotettu vaikka 10 viikkoa sitten, olisin voinut ajatukselle lämmetäkin :D nyt en matkusta lähikauppaa pidemmälle, kun autossa istuminen aiheuttaa supistuksia. Viime viikonloppuna käytiin keskustassa, matkaa n. 8km ja kotimatkalla olin jo ihan varma, että synnytän siihen paikkaan, jos en kohta pääse sohvalle :D no, en synnyttänyt. Mieheltä kyllä ehdin kysyä, että haittaako, jos lapsivedet menee uuden auton penkille :D silloin vauva vielä painoi tosi ikävän tuntuisesti tuonne alas. Yksi syy, miksi uskon, että on vaihtanut asentoa, kun ei enää paina alas. Että jos tulette kaikki meille, niin treffataan vaan (jos en ole synnyttämässä!) :D

Viime yön nukuin kohtalaisen hyvin. Luksusta! Kissat herätti 22.45, koirat vaativat ulos 1.00 (yleensä eivät öisin kaipaile ulos, joten oli pakko päästää tarpeilleen). Vessaan en noussut enää yhden jälkeen, mutta kylkeä heräsin kääntämään pari kertaa. Nukahdin kuitenkin aina nopeasti uudelleen, joten tuntui, että nukuin tosi hyvin, vaikka aika katkonaistahan tuo taisi olla. Tänään aloitin myös nestemäisen raudan, kun 2 viikkoa sitten neuvolassa hb oli 107, vaikka olen popsinut obsidania viikkotolkulla. Sen verran googlettelin, että voisin ottaa kerran päivässä tuota nestemäistä rautaa ja vaikka yöllä obsidania. Olisi kiva saada hb reilusti ylemmäs ennen synnytystä. Seuraava neuvola mulla on vasta 2 viikon päästä, joten en taida päästä kontrolloimaan tuota hb:n nousua, ellei äitipoli halua laittaa labraan mittauttamaan. Tänään ruuaksi perunamuusia runsaalla pinaatilla maustettuna :D
 

Yhteistyössä