Kesäkuun 2008 odottajat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lynn_e
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä gyne pystyy tarkentamaan laskettua aikaa ultran perusteella. Mullakin esikosta muuttui parilla viikolla taaksepäin viikot, kun kierto on pitkä ja oviskin oli sitten tapahtunut myöhemmin.

Täällä eletään edelleen epätietoisuudessa. Menkat ei ole ainakaan kunnolla alkaneet, mutta pientä rusehtavaa tiputteluvuotoa on kyllä ollut.. Toivon niin, että olisin raskaana, vaikka se pieni yllätys olisikin. Lasta oli kyllä suunniteltu, mutta n. puoli vuotta oltaisiin suunnitellusta aikataulusta etuajassa, jos raskaana olen =)

Testi näytti negaa, mutta oireita on. Menkkakivut, vatsan nippailut, turvotus, väsymys, palelu, vastustuskyvyn aleneminen ym. Ihan samoja kun esikosta.

Menen ensi viikolla terveyskeskuksen teettämään testin, jotta saan varmistuksen.

lynn_e...............02.06.08.........Toinen (esikoinen 10/06)
linnaeaborealis.....04.06.08.........Esikoinen
Karolina.............05.06.08..........Esikoinen
Juulia78.............05.06.08..........Toinen (esikoinen 09/01)
vaahteranlehti.....06.06.08..........Esikoinen (km 8/07, "km" 12/05)
mä-80...............06.06.08.........Toinen (esikoinen 03/06)
EmiliaX..............08.06.08.......kolmas
Sanna. .............10.6.08...........neljäs (6/2000, 7/2003, Enkelipoika 11/2006)
Iines 2................10.6.2008........toinen (esikoinen 04)
Paksukainen........12.06.08.........Toinen (esikoinen 11/04)
Katzu................14.6.08...........esikoinen (km 12/2006)
Mörkö................16.6.08...........toinen (esikoinen 2006
Sarana................18.6.08..........toinen (esikoinen 1991)
Angsteri..............20.6.08..........esikoinen
Leenu1................22.6.08..........toinen (esikoinen 11/05)

Hupsis... huomasin, että minun nimi tuohon listaan jäi Maaritiksi, nimimerkiksi se ei kelvannut, joten vaihdoin sen sitten Saranaksi. Nyt korjasin tuohon listaan oikean nimen =)

Minulla oireita ovat kuvottava olo ja sellainen turvonnut olo tuolla alavatsan alueella.
Rinnat ovat kasvaneet ja ovat nyt hiukan kipeät. Wc-reissujen yhteydessä huomaan, että joskus pyyhkäistäessä tule hieman verta (ei aina). Siis todella vähän, mutta pientä tuhrua kuitenkin. Edellinen raskaus kun päättyi keskenmenoon, niin nyt sitä pelkää pahinta...

Raskausviikkoja kai 4 +5

Tänään aamulla testasin haamunegan ja melkein saman tien alkoi vuoto. Taisi kierukka tehdä tehtävänsä.. =( Sinne meni haave juhannusvauvasta..

Varasin ajan kierukan poistoon ja katsotaan sitten miten käy jatkon suhteen..

Mutta oikein hyvää odotusta kaikille! Toivottavasti odotukset sujuvat hyvin ja saatte pienet kesänyyttinne kukin ajallaan!

T, Annastiina

No niin vierailija, hajoo aamuihis. Jos sä tajusit mitä mä yritin sanoa, niin eiköhän kaikki muutkin. Oliko nyt vielä jotain muuta korjattavaa, minkä haluaisit sanoa, niin pääset vaivoistasi?

Pakko kai itsekin osallistua tähän ketjuun, hetken jo seuraillut sivusta. Eli ensimmäinen ois tulossa ja koko ajan jännittää ja pelottaa kaikki mitä eteen tulee (sivusta seurannut huonosti päättyneitä raskauksia..). Plussatesti tuli jo viikko sitten, nyt ois 5+5 menossa, la 12.6.08. Kaikkia oireita on koettu ja ennen testiä arvelinkin että joko olen pahasti sairaana tai sitten raskaana. Plussahan sieltä sitten paukahti samantien eikä todellakaan mikään haamu. Maha turvonnut, kuvottaa, närästää, rinnat arat, mahaan sattuu ja viiltelee ilkeästi, väsyttää ja palelee, lämpöä ollut kanssa koko ajan 37 pintaan (onkohan normaalia?). Öisin hikoilee kuin pieni eläin. En tiedä onko hajuaisti jotenkin herkempi vai miksi tuntuu että pissi haisee erilaiselta kuin ennen (makealta ja kuvottavalta)? Vai johtuuko se niistä raskaushormoneista? Kahvia ei kykene juomaan, alkaa sattua mahaan. Eka neuvola-aika vasta marraskuun 3. pvä, ei oikein malttaisi odottaa kun haluaisi vaan äkkiä tiedon onko kaikki kunnossa. Muille en ole kertonut paitsi miehelle tietty :) Onneksi täältä löytyi muitakin jännääjiä!

7+0 alkoi tänään! Eli kahdeksas viikko jo, upeaa!!
Väsyttää kovin, pahoin voidaan mutta muutama viikko ja helpottaa.
Esikoisesta oli kyllä niin helppoa odotusta, se oli ihanaa aikaa kun maha vain kasvoi ja olo oli mainio!!

Jännitys on ohi, ei tarvitse enää pelätä kohdun ulkopuolista raskautta!!:) Kävin tänään ultrassa (rv 6+4) ja sikiö oli ihan oikeassa paikassa ja jopa syke näkyi kunnolla!!:) Aika jännä oli kyllä!! Mutta ei tässä kaikki, vaan lääkäri epäili että siellä saattaa olla jopa kaksi sikiötä!!:) Mutta valitettavasti lääkäri ei kumminkaan osannut sanoa että näkyikö siinä toisessa sykettä..

Alkuperäinen kirjoittaja pieni ja hikinen :):
Pakko kai itsekin osallistua tähän ketjuun, hetken jo seuraillut sivusta. Eli ensimmäinen ois tulossa ja koko ajan jännittää ja pelottaa kaikki mitä eteen tulee..

Tänään tein testin, plussaa näytti (esikoinen kyseessä). Ihan mielettömän epäuskoinen olo, vaikka tietysti ollaan miehen kanssa iloisia tästä.. Äidille kerroin (ja tietty miehelle), koska vanhemmilla tein testinkin. Tällä viikolla suunnistan labraan viivojen varmistukseen ja sitten kertonevat jatkosta, eli en osaa sanoa noista teidän 4+5 viikkojutuista juuri mitään... E-Rinkula olisi pitänyt pistää sisään ma, syyskuun 10. pvä, vaan en pistänytkään, joten menkat oli edeltävällä viikolla 36, ja menivät.. Eli tässä kuukauden aikana siis ehti mainiosti lykästää..

Nyt ilostuttaa ja hirvittää; saako käydä kuntosalilla, saako tehdä vatsalihaksia, haittaako jos paino tippuu (=läski lähtee) odotuksen aikana, lihasmassan kasvaessa. Onko rokotusten otolla vaikutuksia sikiöön (keltakuume, polio), voiko malarialääkitystä syödä raskaana (matka siis tiedossa joulun aikaan), jne jne jne.

Oireita, joita ensin luulin tyyliin paksusuolensyöväksi.. ensin oli ilkeää, painavaa vihlomista aina syömisen jälkeen munasarjojen alueella; aattelin että onko kystat kyseessä.. ja nyt sit on (ja oli) ummetusta, toisinaan ripulia, vilua, väsymystä, nälkää, janoa. Nyt on parin viikon ajan kuvottanut aina ruoan jälkeen (ei onneksi pahasti, koputetaan puuta). Mitään mielitekoja ei ole; makeat tekee pahaa, suolainen maistuisi paremmin. Koskakohan sitten eka neuvola olisi, ja hei, kuinkas nopeesti tulevat ekat labratulokset?? Aika jännää tämä, ja etenkin, meneekohän heinäkuulle vai joko kesäkuussa... hmmm... :P

Minun käsittääkseni raskaana olevalle ei anneta mitään rokotuksia koska ei tiedetä niiden vaikutusta sikiöön. Ei edes mitään "tavallisia" a-hepatiitti rokotuksia.

Kannattaa nyt heti selvittää asia rokotusklinikalta tai neuvolasta...ettei sitten myöhemmin tule ikävää yllätystä!

Mma: raskaana ollessa saa tehdä asioita kuten aikaisemminkin. Noi lääkkeet ja rokotukset on tietysti asia erikseen ja niitä kannattaa kysellä ihan ammattilaisilta. Itse tunsin ensimmäistä odottaessani olevani varsinainen supernainen-kiipeilin, porailin ja puuhastelin (vielä viimeisillänikin). Vasta myöhemmin tajusin että osan hommista olisi voinut jättää muiden tehtäväksi. Jotenkin vain tunsin olevani niin "elossa" etten pystynyt pitämään näppejäni irti mistään puuhasta. Saa nähdä tuleeko tälläkin kertaa jotain tuollaista älytöntä...

On todella outoa olla täysin ilman raskausoireita. Voiko tää näin mennäkään?

"Lääkäri sanoi tänään, ettei oikeita oireita vielä tässä vaiheessa olekaan."

Anteeksi, mutta onko nämä alkuraskauden oireet sitten kuviteltuja, jos eivät ole oikeita? Eivät todellakaan!
Istukkahormonin määrä (HCG) voi olla ihan eriluokkaa, vaikka raskaus olisikin samassa raskausviikossa.
Mm. istukkahormonia erittyy enemmän, jos kyseessä on monikkoraskaus.

Oireet ovat oikeita ja ne voi tulla jo ennen kuin testit näyttää plussaa. Joillakin taas oireita ei tule ollenkaan ja sekin on ihan normaalia.

Alkuraskauden oireita on mm. vilunväreet, joka johtuu aivan fysiologisesta luonnollisesta syystä... kehon lämpö on alkuraskaudessa korkeampi. Kun kehon lämpö on koholla, on normaalia että paleltaa.

Rinnat reagoi raskauteen, alkuraskaudessa voi nännipihaan tulla sellaisia nystyröitä ja rinnat on arat.

Pahoinvointi on ihan normaalia, johtuneen istukkahormoonista. En minä ainakaan leikisti oksentanut tänä aamuna, vaan siksi kun oli kuvottava olo. Todennäköisesti istukkahormonia on enemmän heillä, jotka voi pahoin.
Hajuihin reagoi paremmin, juuri pahoinvoinnin takia.

Itselleni ei kahvi maistu, vaikka aiemmin tykkäsin kahvista. Nyt kahvin hajukin jo kuvottaa. Ei suinkaan kuviteltu oire, vaan oikea oire.

Öisin odottaja saattaa kärsiä nenän tukkoisuudesta
hormonit ovat syyllisiä tähänkin vaivaan - samat hormonit, jotka huolehtivat kohdunalueen limakalvojen vahvistamisesta.

Tässä lista, kuinka HCG:n määrä veressä voi vaihdella eri raskauksissa. Ja kuten aiemmin kirjoitin, monikkoraskaudessa tuo istukkahormonin määrä veressä on yleensä tuplana, eli enemmän kuin tuossa listassa on.
Eli oireet voi vaihdella aikatavalla...

Aika hedelmöityksestä Aika viimeisistä kuukautisista HCG:n määrä
mIU/ml
1 viikko 3 viikkoa 0-5
2 viikkoa 4 viikkoa 3-426
3 viikkoa 5 viikkoa 18-7340
4 viikkoa 6 viikkoa 1080-56500
5-6 viikkoa 7-8 viikkoa 7650-229000
6-9 viikkoa 8-11 viikkoa 25700-288000
8-11 viikkoa 10-13 viikkoa 13000-253000
17-24 viikkoa 2. kolmannes 4060-65400
>25 viikkoa 3. kolmannes 3640-117000

Niin, siis kirjoitin vain mitä lääkäri sanoi. Mulla hävisi oireet toissapäivänä jal ääkäri sanoi tänään, että ne olivat kuviteltuja... itse olen kyllä varma oireista ja koitin änkyttäää vastaan, mutta hän vaan piti mielipiteensä...

Onpas lääkäri?!? Varmasti mieshenkilö tai lapseton vanhapiika =/
Minulta IVF-hoitaja kysyi "onko ollut raskausoireita", heti kun kertoi plussa vastauksen. Kerroin rintojen kipeytyneen ja sen ettei kahvi maistu. Hänestä ne olivat hyvin tavallisia alkuraskauden oireita. Luulisi heidän jotain tietävän, koska aika konkreettisesti työskentelevät asian tiimoilla...

Noh, labran kautta soitin sitten neuvolaan varaamaan ekaa aikaa :) Mutta, kuis ollakin, neuvolantäti ensin huokaili resurssipulasta ja sitten siitä kun mun omahoitaja on pitkällä sairaslomalla ja hän joutuu ottamaan minut itselleen, jollei tää mun oma palaa penkille (tuskin kuulemma palaa). Tiedustelin häntä rokotuksista, ja alkoi pelottavaan sävyyn niistä puhumaan mulle, että kun yleensä raskaana olevia ei rokoteta.. No, ei niin, ja minäkin hain rokotukset niin etten tiennyt olevani raskaana. No, hän antoi jonkun paikan nimen johon mun pitäisi ottaa yhteyttä, hän ei kuulemma itse ehdi asiaa selvittämään, eikä hän numeroakaan siihen hätään löytynyt. Osa nettisivuista sanoo että kovin vaarallisia rokotteet tuskin ovat; kumpi olisi pahempi; sairastaa se tauti jota rokotus suojaa, vai ottaa rokotus!? Mutta kuitenkin suositellaan että rokotusten ottoa vältettävä ekan 3 kuukauden aikana. Tosi jees, nytkö sitten 9kk jännään että näinköhän on vauvalla kaikki kunnossa.... Sama kuin pelotellaan että onko edes viisasta lähteä reissuun raskaana jne. Päässä pyörii, ja tuntuu että tänään on ollut erityisen huono olo, koko ajan oksettaisi. Tiedä sitten kuinka paljon nää aatokset, ja raskauden todellinen varmistuminen, vaikuttavat. :S

lisäys..

eli esim. tämmöstä:

Raskaudenaikaiseen rokottamiseen liittyy lähinnä teoreettinen riski. Vahingossa raskauden aikana annettu rokotus elävällä virusrokotteellakaan (MPR rokotus, keltakuume) ei ole aihe raskauden keskeyttämiseen.

Ehdin jo mietiskellä syntyjä syviä oireettomuudestani, mutta nyt niitä alkaa pukata... viluttaa, väsyttää ja kuvottaa...
Torstaina varhaisultra. Pääsen siis sinne taustani vuoksi. Se selventää paljon, jos lähtökohdat ovat kunnossa voin huokaista edes siitä, sitten alkaa painajaismainen loppuraskaus, minulle.
Toivon kovasti että tämä neljäs raskaus olisi viimeiseni sillä että syntyy elävä lapsi. Luulin jo viimeksi niin mutta toisin kävi. Kaipaan kovasti rakasta enkelipoikaani ja niin tulee varmaan olemaan läpi elämän, yksi on aina joukosta poissa, mutta uskon vakaasti että elävä lapsi sulkisi tämän ympyrän. Onneksi meillä on kotona kaksi ihanaa lasta, luotan siihen että se kolmas eläväkin vielä on.
Torstaita odotellessa: Se tuo joko hyviä tai huonoja uutisia...

Voi Sanna, hyvä, että oireita on alkanut tulemaan! Ja onneksi ultra on pian niin saat selvyyden!! Asiat helpottuvat ajan myötä. Minulla on km takana ja taas pelätään selviytyykö alkio edes alkuviikkojen yli. Ultra ensi viikon keskiviikkona.

Kovasti onnea ja tsemppiä!

Huomenta, en olekaan muutamaan päivään tänne ilmottautunut

Sannalla kovasti tsemppiä ultraan!!!!!

Angsterin tunteisiin on niin helppo samaistua :)

Minulla ei voinnissa mitään erikoista. Juurikaan ei ole vielä kuvottanut. Mahassa on jonkun näköistä juilintaa havaittavissa.

Mukavaa keskiviikkoa kaikille.... oispa taas jo perjantai :)

Yhdesti jo listauduin, mutta näköjään kadonnut listalta...

lynn_e...............02.06.08.........Toinen (esikoinen 10/06)
linnaeaborealis.....04.06.08.........Esikoinen
Karolina.............05.06.08..........Esikoinen
Juulia78.............05.06.08..........Toinen (esikoinen 09/01)
vaahteranlehti.....06.06.08..........Esikoinen (km 8/07, "km" 12/05)
mä-80...............06.06.08.........Toinen (esikoinen 03/06)
EmiliaX..............08.06.08.......kolmas
Sanna. .............10.6.08...........neljäs (6/2000, 7/2003, Enkelipoika 11/2006)
Iines 2................10.6.2008........toinen (esikoinen 04)
Paksukainen........12.06.08.........Toinen (esikoinen 11/04)
Katzu................14.6.08...........esikoinen (km 12/2006)
Mörkö................16.6.08...........toinen (esikoinen 2006
Sarana................18.6.08..........toinen (esikoinen 1991)
Angsteri..............20.6.08..........esikoinen
Leenu1................22.6.08..........toinen (esikoinen 11/05)
Iines 2................6.6.08..........toinen (esikoinen 2004)

Huomenna alkuraskauden ultra ja alkaa jo jännittää. Oireet hyvin vähäisiä. Toivottavasti sydänäänet näkyy (rv 6+5).
Tsemppiä kaikille! Kesäkuuhun tuntuu olevan vielä ikuisuus!!!!

Taitaa silmissä heittää, olenhan mä tuolla listalla :-) Laskettu aika epäselvä, kun kierto ollut mitä sattuu....Yleensä vain 21-24 pvää, mutta neuvolassa laskevat vain sen 28 pvän mukaan. Ihme hommaa...

Yhteistyössä