Heinäkuun 2010 odottajat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Syysmiss
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla päättyi lääkkeelliseen tyhjennykseen viime viikolla ja elämä on tuntunut raskaalta sen jälkeen.

Miehen kanssa mietittiin, että voisiko sillä sikainfluenssarokotteella olla sittenkin jotain tekemistä sen kanssa, että tälle porukalle on käynyt näin paskasti vai onko pelkkää sattumaa.

Minä olen laukannut lääkäreillä lie kuinka monesti tämän viikon aikana, kamalia kipuja ollut, kuulema normaalia kipua, itsellä vähän kutenkin epäilyttää...

Eilen ultrattiin sitten ja sieltä löytyi sikiö ja näin jopa sydämen lyönnit :) viikkoja vajaa 7, eli laskettu aikani onkin vasta elokuussa. Mutta hyvin varauksella mennään eteenpäin, ja oikein pahalta tuntuu melkein tällaisessa epäonnen ketjussa kertoa koko asiaa. Mutta yritän nyt iloita ainakin toistaiseksi asiasta.

Ja en tiedä onko rokotteella vaikutusta asiaan, mutta olen hoitoalalla ja täytyy sanoa että kyllä olen aika kummallisia oireita nähnyt rokotteen aiheuttavan sekä hoitajille että potilaille..onneksi kuitenkin vaan pienelle osalle, mutta kuitenkin.

Mitäs teille muille kuuluupi?

Mukavaa joulun odotusta kaikille!

Minä olen laukannut lääkäreillä lie kuinka monesti tämän viikon aikana, kamalia kipuja ollut, kuulema normaalia kipua, itsellä vähän kutenkin epäilyttää...

Eilen ultrattiin sitten ja sieltä löytyi sikiö ja näin jopa sydämen lyönnit :) viikkoja vajaa 7, eli laskettu aikani onkin vasta elokuussa. Mutta hyvin varauksella mennään eteenpäin, ja oikein pahalta tuntuu melkein tällaisessa epäonnen ketjussa kertoa koko asiaa. Mutta yritän nyt iloita ainakin toistaiseksi asiasta.

Ja en tiedä onko rokotteella vaikutusta asiaan, mutta olen hoitoalalla ja täytyy sanoa että kyllä olen aika kummallisia oireita nähnyt rokotteen aiheuttavan sekä hoitajille että potilaille..onneksi kuitenkin vaan pienelle osalle, mutta kuitenkin.

Mitäs teille muille kuuluupi?

Mukavaa joulun odotusta kaikille!

Kävin ketjun tässä läpi ja huomasin että olenko ainut täällä joka vielä odottaa? Mitä kuuluu Sachalle? Tuli vähän surullinen olo, kun ajattelee kuinka yleisiä nuo keskenmenot ym. taitaa olla. itselläni niitä siis kans takana jo useampi.

Voi kuinka toivon että tämä nyt pysyisi sisällä ja kaikki olisi hyvin

Viimeksi muokattu:
Kävin ketjun tässä läpi ja huomasin että olenko ainut täällä joka vielä odottaa? Mitä kuuluu Sachalle? Tuli vähän surullinen olo, kun ajattelee kuinka yleisiä nuo keskenmenot ym. taitaa olla. itselläni niitä siis kans takana jo useampi.

Voi kuinka toivon että tämä nyt pysyisi sisällä ja kaikki olisi hyvin

Hei vaan Santtu,

Ihan alkuun onnittelut hyvistä ultrauutisista! Anteeksi etten ole kauheasti kirjoitellut. Siihen on vaikuttanut osaltaan juurikin tämän ketjun huono-onnisuus (ei ole tuntunut kivalta tulla kertomaan, että itsellä kaikki ok, kun niin monella muulla ei) ja sitten myös tämä pahoinvointi, väsymys ja yleinen hölmö olo. Ja bonuksena vielä yksivuotias esikoinen joka roikkuu lahkeessa heti kun konetta vilkaisenkin..

En oikein jaksa uskoa, että noilla rokotteilla olisi tekemistä keskenmenojen kanssa. Kyllä niitä aika paljon vaan sattuu näin alkuraskaudessa, ja meillä heinäkuisissa taisi olla erityisen huono otanta. Toisaalta, ei tänne hirveän kauhean montaa kirjoittajaa vielä eksynytkään, verrattuna moniin muihin alkuraskausketjuihin. No itse en siis sitä kuitenkaan ole vielä ottanut/saanut, koska täällä meillä ei rokoteta raskaanaolevia kuin vasta 2/3:lla raskautta. Tyttö ja mies on rokotettu, tyttö adjuvantittomalla, eli sillä, minkä minäkin sitten joskus saan jos haluan (Panenza) ja mies adjuvantillisella eli samalla kuin Suomessa (Pandemrix), eikä kummallekaan tullut mitään oireita. Olen kyllä kuullut monen muun lapsen erityisesti reagoineen aika voimakkaasti rokotteeseen, ollut oksentelua jne, mutta meillä säästyttiin niiltä. Saa nähdä mitä käy kun haetaan vahvisterokote pian tytölle (täällä siis myös 2 rokotetta pienille).

Mutta täällä siis tosiaan kaikki vaikuttaisi olevan ihan normaalisti; kävin varhaisultrassa 7+3, jolloin alkiolla oli mittaa 14mm. Eilen mulla oli eka lääkärikäynti. Täällä meilläpäin siis gynekologi seuraa kuukausittain raskauden puoleenväliin, sen jälkeen kätilöt - neuvolasysteemiä vastaavaa ei ole. Mä olen ihan tosi supertyytyväinen tosta mun uudesta gynekologista, joka nyt tätä raskautta seuraa, on tosi asiallinen, pätevänoloinen ja kiva mies. Ja empaattinen. Eilen oli siis eka käynti ja se teki sisätutkimukset, mittas verenpaineen jne. Kysyin, kuunnellaanko sydänäänet kanssa, koska muistelin että ekassa raskaudessa ne olisi kuuluneet jo hyvinkin aikaisin sillä dopplerihärvelillä mikä lie, johon lääkäri sanoi, ettei ollut ajatellut, koska ne usein ei sillä laitteella vielä tässä vaiheessa löydy. Ja sitten se katsoi mua ja kysyin, haluaisinko kovasti kuulla pikkuisen sydämen, nyökkäsin, ja gyne sanoi että no kokeillaan sitten, mutta jos ei onnistu niin en saa huolestua, vaan mennään sitten vielä ihan nopeasti ultralla vilkaisemaan. Siis ihan uskomattoman kiltisti tehty. En olisi ikinä odottanut noin ystävällistä kohtelua! Pikkuinen sydän siis saatiin näkymään, pituutta pienellä oli jo yli 30mm, ja kovasti jo liikehti siellä. Sain vielä pienen kuvankin mukaan, siinä näkyy ne pienet jalanaihiot, jotka ruudulla kovasti jo viuhtoivat menemään! Seuraava virallinen ultra eli np-ultra on 30.12.

Olen jotenkin tosi rauhallisin mielin tämän toisen raskauden kanssa. Ekassa olin ihan kauhean huolestunut ja stressaantunut kaikesta mahdollisesta, olisin koko ajan halunnut olla Suomessa kun oli vielä päällä se joku ihmevaihe, että vaan Suomessa osataan, pitää olla neuvola jne. No sitten kun kaikki meni loppujen lopuksi tosi hyvin, synnytystä myöten, niin on muuttunut vähän ääni kellossa. Jotkut asiat täällä nyt vaan tehdään vähän eri tavalla, mutta ei se tarkoita, että ne tehtäisiin huonommin.

Tulipas nyt tekstiä kun kirjoittamaan vihdoin ryhdyin. Ai niin sitä piti, Santtu, vielä kommentoida, että mulla on jotenkin sellanen kutina, että meilläkin saattais venähtää elokuun puolelle. Suomalaisen laskutavan mukaan LA on 17.8, ranskalaisen 24.8, ja esikoinenkin oli 2 viikkoa yliaikanen; käynnistettiin.

Kovasti terveisiä ja lämpimiä ajatuksia Maru-marulle, Uniperhoselle ja muille ikäviä kokeneille. Paljon jaksamisia ja positiivisia ajatuksia!

Viimeksi muokattu:
Hei! Täällä lähes mummuikäisellä on la 8.7.2010. Menen ensi viikolla seulontakokeisiin. Minulla on ennestään kohta 21v ja 15v. pojat, joten tämä on iltatähtemme, näin shokin jälkeen:). Ei minun pitänyt enää raskautua, mutta toisin vaan kävi. Tämä on tosi yllätysvauva, että olen vieläkin vähän shokissa, mutta pikkuhiljaa alan tottua tähän:). En vain ole vieläkään kertonut pojilleni enkä vanhemmilleni, koska se olisi varmasti heille shokki. Koska tämä lapsi on uuden miehen kanssa, siksi he eivät varmaan hyväksy ja pelottaa kertoa, mutta, koska vai sitten, kun rupeaa näkymään väkisinkin? Tosi hankala tilanne. Olen jo siis vkolla 11.

Hei! Täällä lähes mummuikäisellä on la 8.7.2010. Menen ensi viikolla seulontakokeisiin. Minulla on ennestään kohta 21v ja 15v. pojat, joten tämä on iltatähtemme, näin shokin jälkeen:). Ei minun pitänyt enää raskautua, mutta toisin vaan kävi. Tämä on tosi yllätysvauva, että olen vieläkin vähän shokissa, mutta pikkuhiljaa alan tottua tähän:). En vain ole vieläkään kertonut pojilleni enkä vanhemmilleni, koska se olisi varmasti heille shokki. Koska tämä lapsi on uuden miehen kanssa, siksi he eivät varmaan hyväksy ja pelottaa kertoa, mutta, koska vai sitten, kun rupeaa näkymään väkisinkin? Tosi hankala tilanne. Olen jo siis vkolla 11.

Paljon onnea iloisesta uutisesta, Amanta! Tervetuloa joukkoon. Tai joukkoon ja joukkoon, Santtukin taisi loikata elokuisiin, niin että täällä taitaa olla enää vain minä.

Minä taidan kanssa mennä veriseulaan tällä viikolla, vaikka kovin luotettavana en tuota testiä pidäkään. No tuleepahan vaikutettua tilastoihin ja kun noita verikokeita kuitenkin siinä samalla otetaan niin menkööt. Jäi vaan viime raskaudesta vähän paha maku suuhun koko seulasta tai pikemminkin ekasta ultrasta, kun siinä niskaturvotus oli jonkinverran kohollaan, ja lääkäri vaan jupisi ettei ole "normaali eikä epänormaali", eikä sen kummemmin selittänyt. Sitä paitsi niissä tulee todella paljon vääriä hälytyksiä. No, nyt on eri lääkärit kehissä, sekä jonkinlainen varmuus saavutettu siitä, että lapsi saa tulla, oli hän sitten terve, sairas, vammainen tai mikä hyvänsä. Meidän lapsi siis. Sen puoleen on helpompi olo viime raskauteen verrattuna, silloin tuli ihan liikaa pähkäiltyä ja stressattua.

Mitä kertomiseen tulee, en ole pystynyt pidättelemään vaan olen jo kertonut omille vanhemmilleni, siskolleni, sekä muutamalle kaverille. Virallinen tiedotus miehen suvulle ja muille seurannee tuon ultran jälkeen. Ymmärrän, että kertominen yllätysraskaudesta etenkin omille isoille lapsille jännittää. Mutta nuorethan yleensä ovat aika sopeutuvaisia, tai niin kuvittelisin. Vanhemmat onkin sitten ehkä hankalampi pala, mutta Sinun asiasihan tämä on, ja jos olet itse tyytyväinen tilanteeseesi niin luulisi läheistesi ymmärtävän ja olevan sitä puolestasi myös. Muista antaa heille aikaa sulatella uutista! Rauhallista odotusta ja hyviä vointeja!

Viimeksi muokattu:
Santtu, sacha ja amanta, ihanaa, että teillä raskaus etenee, toivon paljon onnea teille kaikille! Vaikka itselle kävi kuin kävi, niin on kiva kuulla että jollain sujuu hyvin. Se antaa itsellekin luottamusta tulevaisuuteen, että kyllä tässä vielä itsekin onnistutaan!

Mulla ei ollut kyse rokotuksen vaikutuksista, koska en sitä rokotusta ottanut. Ja kyseessähän ei ollut keskenmeno mulla, vaan tuulimunaraskaus, joten en koe menettäneeni mitään. Olen asian jo käsitellyt (kiitos tuestanne), ja fyysisestikin kehoni on jo normaalitilassa.

Tänään oli ovulaatiokipujen tuntuista kipua alavatsassa ja toivon, että parin viikon päästä tulee normaalit kuukautiset, niin sitten voi taas alkaa suunnittelemaan tulevaisuutta.

Oli kiva kuulla että teillä on asiat hyvin. Vetäydyn taustalle, kurkkailen välillä miten teillä täällä menee. Tuun sitten kertomaan hyviä uutisia jonkun ajan päästä!

Uniperhonen, toivottavasti sinäkin pääset asian ylitse pian.

Minäkin jo varovasti tänne ilmottaudun.. La on näillä näkymin 11.7. ja np-ultra 29.12.

Olen kirjoitellut tuolla helmikuisissa aiemmin ja sitten keskenmenon jälkeen haaveilevissa. Edellinen raskauteni oli kaksosraskaus jonka keskenmeno todettiin viime elokuussa rv 12. Keskenmeno oli tapahtunut jo viikolla 9 mutta ei antanut mitään merkkejä.

Tuo 12 viikon rajapyykki on nyt siis todella lähellä ja uskon että sitten vasta alan luottamaan raskauden jatkuvan...Toisaalta, minulla on myös 4 normaalia raskautta takana, joista on tuloksena terve lapsi, joten pitäisi vain luottaa asioiden menevän niinkuin on tarkoitettu... Lapseni ovat iältään 11v(poika), 7v(tyttö), 6v(poika) ja 10kk(tyttö). Nuorimmainen on yhteinen nykyisen mieheni kanssa ja isommat edellisestä liitostani, joten uusperheen arkea eletään. Ensimmäistä kesävauvaa odottelen, muut ovat talvella syntyneitä =)

Sarppa75 rv 11

Norjassa ei anneta sikainfluenssarokotusta ennen kuin 12 viikkoa on täynnä just sen takia, ettei tule näitä spekulointeja, että johtuuko muutenkin todella yleiset varhaiset keskenmenot rokotteesta vai ei. Mulla on itellä kaksi keskenmenoa takana, toinen viikolla 12 ja toinen viikolla 9. Keskenmenot ennen 12 viikkoa on vain todella yleisiä, ei tämäkään ketju ole mitenkään harvinaisen epäonninen. Sitähän sanotaan, että jopa kolmas raskaus päätyy keskenmenoon. Pahoittelut teille kaikille, jotka olette sen joutuneet kokemaan :( Aika parantaa uskokaa pois ja tervetuloa tuonne keskenmenon jälkeen haaveilevien ketjuun, sieltä saa maailman parasta tukea. Meitä on siellä monta surullista :(

Tosi kivaa kun jaksat vielä käydä täällä kurkkimassa Maru-Maru ja kiitos onnentoivotuksista! Ihanan positiivinen (ja samalla kuitenkin realistinen!) asenne sinulla on, se on hienoa se! Toivon paljon onnea ja vauvauutisia teillekin lähitulevaisuudessa. Tulethan heti kertomaan kun on tärpännyt!

Tervetuloa Sarppa75! Hauskaa kun tänne alkaa taas uskaltautua porukka kirjoittelemaan!

Hansu: meillä täälläpäin taas perustellaan rokotusten aloittamista vasta ekan kolmanneksen jälkeen sillä, että sen ekan kolmanneksen aikana kaikki tärkeät elimet jne muodostuu, ja sen jälkeen kyse on enää lähinnä kasvusta. Eli vältetään turhia riskejä elinten muodostumisen aikana. Mä kanssa ajattelin että ton km-riskin on oltava se syy, mutta nyt mulle on jo neljä lääkäriä tän asian näin perustellut. Who knows, mutta ihan loogiselta tuo toinenkin selitys mielestäni kuulostaa. Ainoa asia mikä lienee varma on set, että kenelläkään ei ole varmuutta juuri oikeasta menettelytavasta, ja siksipä maakohtaiset erot on aika suuria tässä sikapiikkiasiassa.

Hei,
Meilläkin on nyt sitten alettu odotella esikoista.
Np-ultrassa selvisi muutama päivä sitten että la olisi n. 13.7.2010. Kaikki näyttäisi olevan kunnossa ja siellä se venytteli itseään kun katseltiin :)
Eli nyt vain odotellaan ja ihmetellään.
Suurinosa sukulaisistakin tietää jo ja loput saavat kivan yllärin jouluaattona ^^

vk10+

eip, kyllä se ihan np ultra oli. sillä nimellä mentiin sinne.
turvotusta 0,7 ja seuraavana päivänä käytiin verikokeessa.
seuraava ultra on sitten helmikuussa ja se on sit ilmeisesti rakenne uä? siitä en ole varma. mutta täysin varma että kävin np ultrassa :) ei se lääkäri mitään sanonut ettei olisi luotettava.
mutta minulla onkin eri tilanne sen kannalta että minulla ei tullut pillereiden lopetuksen jälkeen kuukautisia niin jouduttiin vain arvailemaan että missä olen menossa. mutta ilmeisesti ei haitannut mitään vaikka viikkoja oli vähemmän :)

Tervetuloa Taskulaatikko (hauska nikki!) ja onnea hyvästä ultrakäynnistä. Ymmärrän hyvin että ultrapäivämäärän antaminen voi olla aikamoista arpomista, jos ei siis käy varhaisultrassa. Mullekin annettiin puhelimessa aika np-ultraan kun olin vasta justiinsa plussannut, ja se päivämäärä on 30.12, eli viikolla 11 kai. Kävin loppujen lopuksi tässä välillä varhaisultrassakin, ja se kyllä vahvisti laskelmat oikeiksi, mulla on tosin ollut tosi s¨¨nnölliset kuukautiset. Ja itseasiassa mä taas ajattelin, että se np-ultra on suurinpiirtein viikoilla 11-12, 14 kuulostaa jotenkin kaukaiselta. No oli miten oli.
Mä taas ihmettelin sitä, että tällä kertaa verikoe veriseulaan piti tehdä ennen ultraa, kun taas ekassa raskaudessa se oli pari viikkoa jälkeen. Lääkärini muistaakseni sanoi, että kumminkin voi tehdä, että se on eri koe.

Oletteko te muut kovin pahoinvoivia/väsyneitä yhä? Mulla ehkä vähän helpottaa, mutta ei kovin hääppönen ole olo edelleenkään..
Mukavia joulunpyhiä kaikille odottajille!

Niin kävi ensi alkujärkytyksen jälkeen sopeuduin odotukseen ja nyt kävin tänään ultraääniyksikössä ja siellä todettiin, että vauvani on jo menehtynyt kaksi viikkoa sitten eli vkolla 9. Sydän ei kuulemma syki ja liiku ja jäänyt 9vkon kokoiseksi, joka kuuluisi olla nyt vko 11. Näinhän itsekin kuvasta.

Ja nyt vain täytyy odottaa joulun jälkeen pääseväni tyksiin tyhjennykseen, koska poliklinikka on joulun kiinni, joten pääsen vasta maanantaina tai tiistaina, ellen sitä ennen joudu päivystykseen. Nyt olen kumminkin kovin surullinen ja itkettää, että on kohtalon ivaa:(. Ja vielä kiva joulunvietto eli tosi apeella mielellä. En ymmärrä miksi vauva kuoli kohtuun eikä tullut vielä itellään pois?

Ilmeisesti ikäni vaikuttaa, koska olen jo 44v enkä nuori enää, vaikka näytän nuoremmalta ikäisekseni.

Miten surullinen uutinen, Amanta. Otan osaa suureen menetykseesi. Sanattomaksi vetää. Lämpimiä ajatuksia täältä sinne.

Niin kävi ensi alkujärkytyksen jälkeen sopeuduin odotukseen ja nyt kävin tänään ultraääniyksikössä ja siellä todettiin, että vauvani on jo menehtynyt kaksi viikkoa sitten eli vkolla 9. Sydän ei kuulemma syki ja liiku ja jäänyt 9vkon kokoiseksi, joka kuuluisi olla nyt vko 11. Näinhän itsekin kuvasta.

Ja nyt vain täytyy odottaa joulun jälkeen pääseväni tyksiin tyhjennykseen, koska poliklinikka on joulun kiinni, joten pääsen vasta maanantaina tai tiistaina, ellen sitä ennen joudu päivystykseen. Nyt olen kumminkin kovin surullinen ja itkettää, että on kohtalon ivaa:(. Ja vielä kiva joulunvietto eli tosi apeella mielellä. En ymmärrä miksi vauva kuoli kohtuun eikä tullut vielä itellään pois?

Ilmeisesti ikäni vaikuttaa, koska olen jo 44v enkä nuori enää, vaikka näytän nuoremmalta ikäisekseni.

Viimeksi muokattu:
Käytäntö ilmeisestikin ultrissa sitten vaihtelee, meidän kunta ei tarjoa kuin rakenneultran joka tehdään Oysissa. Jossain raskaudessa olen päässyt myös np-ultraan Oysiin ja viikkoja on silloin pitänyt olla 12. Varasin nyt yksityiselle np-ajan ja sieltä sanottiin että ultra tehdään viikkojen 12 ja 14 välillä. Tietysti jos kierto ei ole säännöllinen niin vaikeahan se on viikkotilannetta varmaksi tietää =) Ihanaa päästä sinne kuitenkin heti pyhien jälkeen, km:n jälkeen olen ollut niin skeptikko etten ole osannut tai uskaltanut vielä yhtään nauttia raskaudesta. Jospa sitä sitten.

Amanta: voimia ja haleja sinulle!!! Minullakin oli keskeytynyt keskenmeno edellisessä raskaudessa, menin vkolla 12 neuvolalääkärille ja siellä todettiin sikiöiden kasvun pysähtyneen vkolle 9. Kaavintaan päädyttiin kaksosraskauden takia. Ikäsi ei yksinomaan ole syy keskeytyneeseen keskenmenoon, alkuraskauden keskenmenot ovat vain valitettavan yleisiä. Ja tämä tieto ei varmasti sinua yhtään lohduta, ei se lohduttanut minuakaan. Mutta aika tekee tehtävänsä!

ON: hirveä härdelli joulupukkia odottavilla. Pistän ruuan tulille, piipahdan haudoilla ja alan itsekkin odotella pukkia =) Hyvää joulua kaikille!

Hei kaikille heinäkuun ketjulaisille :)

Minä tosiaan hyppäsin tuonne elokuun ketjuun kun la siirtyi elokuulle. Mutta oikein ihanaa odotusaikaa kaikille tänne ja toivotaan että kaikilla meillä menee hyvin loppuun asti :)
Minä kamppailen täällä pahaa oloa vastaan kovasti...yök.

Mukavaa viikonlopun jatkoa

Santtu rv 7+4 la 10.8

Heippa kaikille!
Lueskelin Heinäkuun ketjua ja päätin itsekin rohkaistua ja kirjoitella.
Minulla on 5 vuotias tyttö ja tammikuussa täyttävä 4 vuotias tyttö.
Jos kaikki menee hyvin heinäkuussa meille tulisi uusi perheenjäsen.
Huomenna on ensimmäinen neuvolakerta 10+1.
En ole vielä oikein osannut nauttia raskauden alkamisesta, koska pelko keskeytymisestä on suuri. Aikaisempia keskenmenoja minulla ei ole ollut, mutta jostain syystä pelkään ettei kaikki olekaan hyvin :(
Toivottavasti huomenna kuunneltaisiin sydämenääniä, jotta se voisi vähän rauhoittaa tilannetta.

Iloista odotusta kaikille!

Hei!

Nyt rv 10+5 ja esikoistani odotan. Kaikki on ollut pienellä tähän saakka hyvin. Ensi viikolla nt-ultraan ja se tietenkin hieman jännittää.Koko ajan pieni jännitys tuntuu olevan päällä muutenkin, ja pelko keskenmenosta..mutta jos ensi viikolla nt:ssä kaikki hyvin, keskenmenon riski lienee silloin jo paljon pienempi. Lisäksi olin ensimmäistä kertaa neuvolassa viime viikolla, missä samantien pistivät sikainfluenssarokotteen, se on mietityttänyt paljon. Joko olette muut uskaltaneet kertoa odotuksestanne lähimmäisillenne?

Ihanaa odotusta kaikille!

Ensimmäinen neuvolakäynti takana. Kyllä sieltä pienet <3 -äänet kuuluivat. Olipa helpottava tunne. Ensiviikolla ultraan :)
JANNI: Me ollaan kerrottu niille läheisille, kelle kertoisimme myös keskenmenosta. Ensimmäisen kanssa ei jotenki osattu edes pelätä keskenmenoa vaan lörpöttelin asian heti kaikille :) Onneksi kaikki meni hyvin :)

Tervetuloa uusille odottajille!

Nefertiti: Mulla kanssa km:n pelko tuli ensimmäistä kertaa kolmannen lapsen odotusaikana ja sen jälkeen on pelätty joka kerta. Mutta täytyy vaan koittaa luottaa että hyvin se menee. Tsemppiä ja kiva kun äänet jo sait kuulla =)

Eilen kävin np-ultrassa ja kaikki näytti pienokaisella olevan hyvin. Lääkäri sai pää-perämittauksessa raskausviikoiksi 12+6 joten saa nähdä pitääkö alkuperäinen la loppuun asti kutinsa vai aikaistetaanko sitä jossain vaiheessa.

Kerrottiin sitten myös muille lapsille ja niinhän ne alkoivat jo tappelemaan että kumpiko sieltä pitäisi tulla, nyt kun on talossa 2 poikaa ja 2 tyttöä niin on kuulema epistä jos toista sukupuolta on enemmän, huoh =)
Mies toivoo poikaa, ymmärrettävästi, kun meillä on yksi biologisesti yhteinen tytär. Itselleni on aivan sama, km:n jälkeen ajatus on vain ollut että kun nyt vain syntyisi..

Mutta nyt aion alkaa nauttimaan raskaudesta täysillä ja käskyttämään sillä varjolla myös muita =) (Voisko joku tehdä lumityöt kun äiti ei jaksa, voisko joku viedä matot ulos kun äiti...jne)
Aivan ihanaa olla taas raskaana!!!!

Sarppa75 12+3

moi,
onko teidän jo pitänyt ostaa äitiyshousuja?
oon rv 12 ja oon kävelly jumppa housuilla ja toista viikkoo ku vanhat housut (lantio malliset) ei mahu kiinni tai mahtuu mutta tosi ikävän tuntonen alavatsalla kun istuu.
tuntuu vähän hassulle jo nyt katella, mutta eikai sille voi mitään jos painaa. painoo ei kyllä ole tullu yhtään lisää, mutta jostain toho o tavaraa tullu muusta paikasta :)

"taskulaatikko" vielä toistaiseksi omilla vaatteilla mennään. Ensimmäisen kanssa kroppa alkoi muuttua vauhdilla, joten muistan, että silloin joutui vaatetusta muuttamaan jo aika alkutaipaleella. Nyt kolmannen kohdalla painoa ei tarvitsisi tulla lisää ihan vähään aikaa, koska lähtöpaino on jostakin syystä vuosien mittaan kohonnut :) Kolmisen kiloa on alkupainosta pudonnut, mutta kyllä sitä kerkee taas lisää tulemaan :)

"Sarppa" Teillä on oikein suuri perhe :) Me ei olla uskallettu edes lapsille vielä kertoa, reaktio voi olla 4 ja 5vuotiailla mikä tahansa :) Luulen että tytöt ajan kuluessa kyllä asiasta innostuvat.
Mukavaa, että ultrassa kaikki oli hyvin, se rauhoittaa aina mieltä :)
Minäkin meinasin ruveta nauttimaan asiasta, kun ultrassa on käyty :)

Yhteistyössä