Kesäkuu 2006/9

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uusi ketju
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Moikka vaan, taas on uusi viikko alkanut, huomenna mullakin on 22 viikkoa täynnä. Kyllä vaan aika menee nopeasti.

Sanna:Mullakin on ollut kaikenmaailman jomotusta ja kolotusta vatsassa ja nivusissa. Neuvolan tädin mukaan ovat aivan normaaleja kohdun kasvukipuja. Eli niistä ei ole syytä olla huolissaan, elleivät nyt äidy ihan sietämättömiksi. Onhan se ihan ymmärrettävää, että jomotuksia ja kolotuksia ilmenee, kun vauva valtaa vatsassa tilaa niin nopealla vauhdilla.

Täällähän on paljon ultrauutisia. Me varasimme ajan Femedaan 4D-ultraan ensi viikolla. Olen ollut melkoisen pettynyt Jorvin ultriin. Kummallakaan kerralla ei varsinaisesti ultran täti kertonut mitään yksityiskohtia, esim. mittaustuloksia tms. vaan kertoi vaan, että kaikki on ns. ok. Eli nyt sitten odotukset tämän 4D:n osalta ovat korkealla. Toivoisin, että lääkäri valottaisi vähän tarkemmin, että mitä ruudulla näkyy ja että käytäisiin tarkemmalla tasolla läpi, että kaikki on kunnossa (tyyliin sydän, aivot jne.) Tietysti on ihan mukavaa saada vielä varmistus tuohon sukupuoli asiaan. Ilmeisesti sukupuolen pitäisi näkyä silloin (rv 23) jo suuremmalla todennäköisyydellä kuin rakenneultrassa (rv 19).

Maria: Mullakin on ollut aika huonoja yöt viime aikoina. Uni ei meinaa tulla silmään ja herään aina joskus puoli neljän - neljän maissa, enkä oikein sen jälkeen saa enää unta. Pyöriskelen ja kieriskelen sängyssä siihen saakka, että kello soi kuuden jälkeen. Aamulla väsyttää aivan simona. Kyllä on ärsyttävää. Toinen vaiva, joka on pahentunut nyt on jatkuva pissahätä. Pissalla saa käydä ihan koko ajan. Tuntuu siltä, että on hirveä hätä ja sitten kun menen vessaan niin tulee vaan muutama tippa. -No, onneksi ei ole sen vakavampia oireita (suppareita tai muita). Näiden kanssa kyllä vielä selviää.

Tsemppiä kaikille, erityisesti Anskulle! Pidän peukkuja, että kaikki on kunnossa!

Kiitos vastauksista :). Helpottaa mieltä, kun on muillakin samoja juttuja. Vatsakivuista olen yrittänyt itseäni vakuutellakin, ettei nämä mitään voimakkaita edes ole, enkä sellaisista normaalistikaan (jos ei olisi raskaana) lääkäriin menisi. Tänään on uutena ""vaivana"" alkanut lonkan pistely. Välillä vihlaisee lonkkaa/lantiota niin muin neulalla tökkäisi. PItäs vaan koittaa liikkua ehkä enemmän.

Ummetukseen mullakin on jo hieman helpotusta tullut, kun jätin aamuteen joumatta. Ennen kahvi aloitti aamun päin vastoin, kiireellä sai vessaan mennä. Kun kahvi ei maistunut vaihdoin teehen ja se kyllä ainakin minun mahan tuntuu kovettavan helposti. Runsas vesi ja hedelmät voi myös auttaa. Kuivatut luumut alkaa jo tökkiä...

Huomenna ultra, ja edelleen kovasti jännittää!

Nyt pihalle kävelylle, vielä kun on valoisaa. Päiväkin on jo pidentynyt kivasti!

Photoshoppailin tänään kaikki vatsasta eri viikkoina otetut kokovartalo kuvat yhteen letkaan, johon sitten lykkään loputkin aikanaan. Vaan kylläpä olin laihan näköinen siinä ensimmäisessä, joka otettu viikoilla 4+5. Normaalipainon alarajoilla. Vaan onpahan painoa tullut nyt about 8-9kg, niin yhä olen normaalipainoinen painoindeksin mukaan. kesavauva.blogspot.com

Ja poika möyrii mahassa päivittäin tuntuvasti.

Vaan on koko raskauden ajan vaivannut älytön saamattomuus. Mitään ei oikein viitsisi tehdä ja uloskaan ei viitsisi millään mennä kävelemään. Tänään rykäisin puolen tunnin liukastelulenkin kuitenkin. Kunto on kurja. Voihan räkä.

Heissan vaan kaikille!
Tänään olikin rakenneultra ja kätilö kertoili että harvinaista kuinka hyvin pitää mitat ja laskettuaika paikkansa. Vaikka kuinka pelkäsin niin kaaaiiikkiii oli kunnossa! Ihanaa! Ja selvisi miksi potkut tutuu niin hentoisina/juuri ollenkkaan, koska istukka peittää koko etupuolen (jota muksu tosin potkii ylöspäin jatkuvasti). Meinaa tulla kiire aina vessaan kun potku sattuu juuri virtsarakkoon! Isäkin oli mukana ihmettelemässä. onneksi on ollut kättärillä niin ihanat kätilöt ultraamassa, ollaan saatu paljon kuvia ja vastauksia vaikkei olla keretty edes kysymään mitään.
Kun kätilö näytteli ja tutki meidän pienokaista niin vauvelilla meni peukku suuhun, nostin oman käteni otsalle kun naurattu niin ja vauveli teki saman perässä, hassua. Siinä kummatkin pötköteltiin käsi otsalla. Taitaa muuten olla aika rauhallinen kaveri tulossa.

Olisipa kätilö vielä edes arvaillut kumpi on tulossa, mutta suositteli viikolla 24-25 menemään yksityiselle koska silloin on kuulemma lääkärin tarkistus muutenkin, saadaan sitten kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Sukupuoli tietoon ja pakolliset :D.
3viikkoa ja mammalomalle, on nimittäin vatsa ja nivuset niin tulessa yhden työillan jälkeen, että melkein pitää seuraava päivä vaan levätä.
Mummot on ihan villinä nyt, ovat ostelleet jo vaikka mitä joten tuskin tässä tarvitsee itse laittaa tikkua ristiin vauvantarvikkeiden hankintaa varten.
Nyt tiskaamaan ja kerkeää vielä pari koneellista pyykkiäkin pestä, masennus hävisi tämän päivän kuvaus session jälkeen :D.

Minäkin kävin tänään vihdoin rakenneultrassa ja kaikki oli onneksi hyvin. Vaavi siellä lipitti lapsivettä ja maiskutteli huuliaan. Koko vastasi hyvin raskausviikkoja ehkä muutaman päivän alle. Hyvin kyllä peitteli jalkoväliään. Ei saatu mitään käsitystä sukupuolesta. Laittoi vielä yhdessä vaiheessa kädenkin eteen juuri silloin, kun mieheni kyseli että näkeekö sukupuolta. Ovela kaveri. No, ei sillä ole väliä, vaikkei tiedetäkään edes veikkausta sukupuolesta, tyttö tai poika ovat yhtä tervetulleita.

Kävin tänään hammaslääkärissä ja siellä, kun sanoin olevani raskaana, niin lääkäri tokaisi, että varmaan raskaus on ihan alkutekijöissään. No, onhan puoliväli jo ylitetty, mutta maha on vielä niin pieni.

Tänään saavutin muuten lähtöpainoni vihdoin eli hyvin olen saanut syötyä pahoinvoinnin hellitettyä.

Eerika 20+3

ääh, kun on tylsää..
olen nyt lepäilly viikon ja alkaa tuntua siltä että mitähän tästä tulee jos tää pitää viel kauankin jatkaa...tietty sitä tekee kaikkensa vauvan eteen mut on vaan nin pirun tylsää tämä makoilu. ja sit jos innostuu jotain tekeen kotona esim.imuroimaan,se kyl kostautuu suppareina..ja ukkokin on viikot muualla töissä!!! mut on tää lepo auttanut paljonkin..

mites teidän muitten seksielämä,jos saa udella??meillä on nyt hyytynyt se puoli,kyllä mieskin sen ihan hyvin ymmärtää et nyt ei voi..vaik mieli kyl tekis molemmilla,halut eivät ole kadonneet. tai oikeestaan ne kerkes just palata sen alkupahoinvoinnin jälkeen mulla takas...mut silloin tällöin varovasti on kokeiltu..

tällä viikolla luultavasti tulee ellokselta paketti,tilasin vauvalle sellasen starttipaketin vaatteita..oli niin suloisia:) ja ei se niin kalliskaan ollu(otin sen halvemman). pääseepähän niitä hypistelemään..

jep,pitää surffailla vielä hetki ja alkaa sit (taas) nukkua..päivät menee jotenkin horroksessa..

enna 20+5

Sovitin eilen alennusmyynneistä ostamiani mammahousuja ja maha näytti niissä valtavalta! Pakko kai sitä on ruveta uskomaan, että sintti voi hyvin ja kasvaa hurjaa vauhtia.

Th oli kyllä perjantaina aidosti hämmästynyt, kun sanoin, että vanhat housut menevät vielä päälle (tosin vain kahdet, joten pukeutumisessa ei juuri ole vaihtelua...) No, täytyy tällä viikolla saada lyhennettyä lahkeet mammiksista, jos vaikka vihdoin ""uskaltautuisi"" töissäkin esittelemään pönötystä.

Tänne ei kuulu mitään ihmeempiä. Mitä nyt tämä 2,5kk:n kotona oleskelu sairaslomalla alkaa tosissaan tympäsee. Olen nähnyt välillä jo uniakin työpaikalta ja sitten on iskenyt hirveä ikävä töihin. Onneksi alkaa kevätaurinkokin pikkuhiljaa näyttäytymään niin hieman mieltä piristää. Muuten kaikki tuntuis olevan ok, vauvelikin liikkuu kovasti. Kahden viikon päästä onkin sitten jo rakenneultran vuoro. Sitä tässä alkaa jo pikkuhiljaa odottelemaan.

Moi vaan pitkästä aikaa,

mä olen kans ruvennut heräilemään itsekseni öisin. On toi yöheräily vaan niin tuttua viimeiseltä vuodelta (mulla oli se vuoden vanha poika), etten edes ajatellut sen liittyvän raskauteen. Mutta tarkemmin ajatellen... :-)

Vatsa on myös kovalla, vaikka jätin teen, banaanin yms pois jo kuukausia sitten. Pitää vaan juoda paljon. Ja syön aina välillä lakuja, mulla kun ei ole ollut verensokerin /paineiden kanssa mitään ongelmia. Ne auttaa, vaikkei terveellisiä olekaan. Painoa on kasassa 4 kg, ja omasta mielestä masu näkyy hyvin, mutta ei ole vielä kukaan tullut sanomaan mitään. Toki läheisimmät ihmiset tietää jo ja ne vieraammat ei varmaan kehtaa.

Mulla oli Jorvissa muuten tosi kiva ultraaja molemmilla kerroilla, nyt olis varmaan veikannut sukupuoltakin, jos olis kysynyt. Tai ainakin näytti, että tossa näkyy reisiluu ja jalat taitaa olla ristissä ja kysyi heti perään, että oliko teillä mitään kysyttävää. Saatiin myös aika hyvä kasvokuva, vaikka eihän ne laitteet 4D-ultralle pärjää.

Vointeja kaikille

Rakennultrassa on täälläkin käyty. Kaikki näytti olevan hyvin! Suotta jännitin. Sukupuoli ei meillekään vielä selvinnyt. Miestä se enemmän kiinnostikin. Pieniä varpaita ja sormia näkyi ihmeen selvästi. Kova oli uimaan masuasukki. :) Kylläpä nyt on hyvä mieli ja epäilyt poissa mielestä ainakin joksikin aikaa.

Vatsavaivoistakin mainitsin lääkärille. Ihan normaalia kuulemma. Ja kun ei ole vuotojakaan ollut eikä kivut kovin voimakkaita, niin viittaisi vaan kohdun kasvamiseen liittyviin kipuihin.

Mullakaan ei verenpainetta ole ollut, joten taidan seuraavalla kauppareissulla napata lakujakin. Syöpi sitten kohtuudella.

Emmerdale kutsuu!

Helou!!!

Ellie: Ihanaa oli taas käydä katsomassa sun blogia. Pieni se vatsa on vieläkin, mutta on sulla tissit ainakin kasvaneet :) Tai siis vertailukohtanahan, kun ei ole kun oma möhömaha. Mulla taisi lähtötilanne olla lähes sen näköinen, missä olet nyt. Mahan pyöreydestä sulla tosin jo huomaa, että se on ihka oikea vauvamaha :) Mulla vaivaa myös saamattomuus, mutta linkitän sen suoraan näihin univaikeuksiin... Viime yönä nukuin ööööö en mitään, eli kyseenalainen ennätys tuli nyt sitten siinäkin tehtyä. Töissä teki kieltämättä tiukkaa. Onneksi nyt nukuin kolmen tunnin päiväunet.

Hauskaa, kun olen välillä käynyt kurkkimassa toukokuun puolella, siellä muistaakseni tosi monet ovat saaneet kuulla veikkauksen rakenneultrassa sukupuolesta. Taitaa tulla enemmän ylläreitä täällä meillä kesäkuulaisissa. Tosin ellien ei tarvitse arvailla, pippeli on niin selvänä kuvassa :)

Huomenna on ylimääräinen neuvolalääkäri supistusten takia. Toivottavasti kaikki on kunnossa... Supistukset ovat onneksi vähentyneet siitä, mitä niitä on ollut. Saikkua en nyt välttämättä haluaisi, vaikka väsyttääkin pirusti. Työntekeminen kuitenkin takaa sen, että saan edes jotain tehdyksi.

mulla ovat supistukset onneksi hävinneet, parin viikon aikanahan niitä mulla oli työpäivien jälkeen jonkin verran. Sitten yhtäkkiä niitä ei taas olekaan ollut - eipä silti, parempi näin.
Mäkin kävin katsomassa Ellien masukuvat :) ja mun mahani tuntuu suurelta jalkapallolta siihen verrattuna. Oikeasti, töissäkin yksi kaveri sanoi, että aikamoinen vatsa kun puoliväli on vasta käsillä (19+6). Tuntuu, että vatsa on kasvanut vain suoraan eteenpäin ja toisaalta myös ylöspäin. Nyt jo on vaikeampaa kumartua laittamaan kengännauhoja kiinni. Huomenna saattaa selvitä lisää, millainen jättiläinen mun masussa asustaa :) Voi toisaalta olla, että mun ylikorostunut selän notko korostaa tuota mahaa vielä lisää. Toisaalta onhan se vielä aika ihana vauvamasu, mutta kyllä vähän kammottaa, jos se valtavaksi kasvaa... ei ainakaan helpota selkävaivoissa...
Mullakin yöunet ovat vähän katkonaisia, mutta toistaiseksi olen saanut nukuttua hyvin - yleensä nukahdan heti herättyäni uudelleen, vain pari kertaa olen valvonut n. tunnin.

Tänään käytiin miehen kanssa rakenneultrassa ja siellähän se meidän pikkuinen liikkui kovasti=) Tosin mies veikkasi myös ajattelija luonteeksi, kun yhdellä kertaa lepäili jalat ristissä ja toinen käsi poskella...
Kaikki oli muutenkin kunnossa. Ultraajalta hyvä kommentti katsoessaan virtsarakkoa, ""että taitaapa sillä olla kova pissahätä""=)
Painoarvio oli 428g ja n. 22-23cm. Sanottiin heti alussa, että sukupuolta ei haluta tietää, pidetään jännitystä yllä;)

en muista millä nimellä aikaisemmin kirjoittelin, mutta päätin nyt kuitenkin jatkaa täällä taas.. Ja tuo pallero onkin lapsen teko nimi =)

Hyvin on mennyt täälläkin. sukupuolesta ei ole tietoa, kun silloin rakenteessa sitä ei näkynyt, minun pallero vaan pyllisteli ja oli konttaus asennoissaan siellä.. Paljon se on alkanut nyt liikkua muutenkin, varsinkin iltaisin kun itse käy nukkumaan. Mutta onhan se ihana tietää aina toisen olevan siellä...

Veret ja verenpaine on minulla aika alhaisena olleet, pitää toivoo että ne on nousseet edes vähän nyt tuon rautakuurin jälkeen. Ei ainakaan niin paljoa ole ollut pääkipua.

Sydän tuntuu vaan olevan suuressa rasitteessa. Pieni matka niin minua alkaa ahistamaan. Harmittaa sinällään kun ei voi paljon liikkua(pitkiä matkoja) tai siivota kunnolla. Huhtikuun alussa on vasta kontrolli tuosta sydämestä, siihen asti pitäisi jaksaa ottaa vähän iisimmin.

Mutta odottamisen iloa kaikille

rv 20+

Moikka,
Minäki kävin rakenneultrassa, mutta eipä paljon osannu lääkäri sanoa. 45 min. yritti saada mittoja ja jotaki se sai. Siellä masussa oltiin niin kippurassa ja heiluttiin koko ajan, ettei oikein meinannu tulla mitään. En edes saanu yhtään kuvaa mukaa, eikä se lääkäri kertonu juurikaan mitään, mittoja tms. Olin vähä pettyny. Sillon alkuraskauden ultrasta sain hienoja kuvia mukaan ja muutenki lääkäri vaikutti hieman kokeneemmalta. Olis haluttu myös tietää sukupuoli, mutta oli visusti koko ajan kintut ristissä, joten eipä sitten kateltu :-)
Mikä se 4D ultra on muuten (siis tarkalleen ottaen, mitä siitä saa lisää kun tosta tavallisesta?) ja tietääkö joku onko sitä esim. KHKS:ssä tai jossaki lähistöllä?? Ja oletteko käyneet tai kokeneet sen ""tarpeelliseksi""?
Mulla on kans ollu noita kummallisia yöheräämisiä, mitä monet on kirjottanu. Aamuyöllä yleensä heräilen, enkä välttämättä aina vessaan vaan ihan muuten. Ja pieni touhuaa vatsassa kovasti nyt 20 rv jälkeen on ollut päivittäistä ja monta monta kertaa päivässä liikkeitä. Painoa mulle ei juurikaan ole kertyny, ehkä n. 2 kg ja rv on kohta 22. Edessä on semmonen kumpu vaan :-). Mutta kumma kyllä tuntuu se maha tuossa vaikkei se niin suuri vielä olekkaan ja töissä istuessa tuntuu jalat puutuvan, että pitää jalotella aika usein.
Eli tällä hetkellä kaikki muuten ok, väsymys on valtava ja finnejä olen täynnä, ihan ku rupikonna ;-)

3D ultrasta vauvalehti kertoo seuraavaa:

Kolmiulotteisen ultraäänilaitteen kuva on tarkempi kuin tutumpien kaksiulotteisten laitteiden. Tutkimus antaa vanhemmille lähes luonnollisen kuvan lapsen:

kasvonpiirteistä
ilmeistä
sukupuolesta
liikkeistä
– Vauvasta tuli konkreettisempi, kun saimme nähdä hänen kasvonpiirteensä, pyöreyden, sormet ja varpaat. Ehdottomasti tärkein tieto oli kuitenkin se, että lapsemme on terve, Ulla Sidorow pohtii pari viikkoa 3D-tutkimuksen jälkeen.

Tutkimus tehtiin naistentautien erikoislääkärin Bruno Cacciatoren yksityisvastaanotolla Helsingissä. Suomessa 3D-ultraänilaitteistoja on vielä harvassa laitteiden kalliin hinnan ja tutkimuksen vaatiman erikoisosaamisen vuoksi.

4D-tutkimus on muuten samanlainen kuin tuo 3D, mutta siinä saadaan sitten vielä videokuvaa DVD:lle mukaan. Helsingissä näitä ultria tehdään tuolla Femedassa (Bruno Cacciatore) ja vissiin jossain muuallakin yksityisellä lääkäriasemalla. Muista kaupungeista en tiedä.

Tervehdys taas pitkästä aikaa!
Lukemassa teidän viestejä oon kyllä ahkerasti käyny, mutta omat kirjottelut on jääny (se sama saamattomuus siis vaivaa yhä edelleen).
Rakenneultrassa käväsin minäkin ja pienoinen pettymys oli, kun lääkärinä sama tuppisuu kun aina aiemminkin. Vaikka kuinka kyselee, niin ei tahdo ees kunnon vastausta saada. Onneks nyt sentään villiä mielikuvitustaan käyttämällä voi siitä monitorin kuvasta jotain päätellä! Noh, selvishän siellä sentään tärkein, että kaikki on kunnossa molemmilla ja ihan reilunkokosiakin nuo tuntu olevan; toisen paino 472g ja toinen 482g. Aikasta veikeetä, miten voivatkin kasvaa noin samaa tahtia. =) Saapi vaan nähä minkä kokosia jytkyjä ovat kun syntyvät!
Oli kyllä ihana käydä sairaalassa katsastamassa kaverin poikaa parisen viikkoa sitten. Vähän meinas vaan kärsimättömyys iskee, että tahtoo jo omatkin pienet syliin! Ja kuitenkin samalla toivo, ettei nyt sentään ihan vielä. Se vauvantuoksu on kuitenkin vaan aika huumaavaa. Että jos ei vielä ois itelle lisää lapsia tulossa, niin varmasti ois ainakin tuon visiitin jälkeen iskeny semmonen vauvakuume, ettei paremmasta väliä..
Hei, piti tuossa jo aiemminkin kysellä, että kuinkas sitä itse kukin asuu? Ja onkos kellekään perheenlisäys aiheuttanu muutto-operaatiota? Meillä kun meinaa olla pientä sutinaa talon etsimisen kanssa. Kerrostalokolmiossa (82m2) asutaan tällä hetkellä ja kun toista kertaa aloin odottamaan, niin aateltiin vaan, että kyllähän me tässä vielä jonkun aikaa pärjätään kahden lapsen kanssa. Olipas sitten muutettava aatoksia, kun voipi vähän käydä ahtaaks kolmen lapsen kanssa.. No, onneks tässä nyt on vielä edes hetkinen aikaa kierrellä taloa katselemassa ja ehkä se sopiva vielä eteen sattuu!

Kiitos taas kaikille kannustaneille :) Ainakin mulle selkiinty, että mitä tuo sanonta ""ihan sama kumpaa sukupuolta vauva on, kunhan vaan on terve"" oikeen tarkoittaa. Todellakin nyt on tuntunu kaikki muu ihan samantekevältä kunhan vain vauva voi hyvin. Vaatii pientä ravisuttelua, että oikeen itsekkin siihen ajatukseen havahtuu, eikä vaan sano niin. No oon yrittäny nyt ""unohtaa"" viime käynnin ja odottelen seuraavaa neuvolaa. Mulla on kyllä maha pömpsähtänyt aika reilusti kun tsekkasin Ellien massun. Paidatki alkaa olla napapaitoja.

Liisa, me asutaan erillistalossa ja tänne kyllä vauva mahtuu. Tää on iso kolmio ja meillä ei oo eläimiä tms että pitäs niillekkin ajatella oma paikkansa.

Joku kyseli seksielämästä. No nyt se painottuu aika pitkälti viikonloppuihin. Ollaan molemmat niin sippi työviikolla. Aika aktiivisena se on säilynyt..onneksi. Meillä on sunnuntai ollut ""lepopäivä""..heh ;)

Tuo 3d/4d ultra olis varmasti mukava. Täällä pohjosessa ei varmaan sitä mahdollisuutta oo, tai en oo ainakaan kuullu kenenkään sellasessa käyneen..?

Musta tuntuu että syön ihan valtavasti nykyään. Ajattelinkin udella teidän päivittäiset sapuskat. Mun on pakko syödä, kun nälkä on niin kova. Paino on noussu 4kg. Tällähetkellä syön aikalailla päiväkodin aikataulun mukaan, mutta se taas kohta muuttuu, kun meen kouluun takasi. Esim. eilen söin:

Aamupala: klo: 7.30 2kpl leipää ja 2 mottia kahvia
Lounas: klo: 10.30 nakkikeittoa, 3kpl leipää, vettä, raparperi soppaa
Välipala1: klo: 12.00 kahvia ja lettu,
Välipala2: klo:15.00 jugurttia ja 2kpl näkkäriä
Illallinen: klo:17 perunamuusia, broilerinfilepihvi, kasviksia, 2kpl leipää, piimää
Iltakahvi: klo: 18.00 kahvi ja muffinssi
Iltapala: klo: 21.00 appelsiini, 2kpl pikku sämpylöitä, mehua

Ja annokset ei oo mitään pieniä..Kahvia mulla tuntuu menevän aika reippaasti.

Täällä elellään vielä vuoden päivät pienessä yksiössä, mies+minä+vaavi+kaksi kisua. Isompi kämppä hakusessa, jos tuuri käy niin ennen kesäkuuta saattaa tärpätä asunnon suhteen. Toivottavasti!
Mahaan vihloo ikävästi! Auts! Juuri pääsin töistä ja oli aika lentämistä, johtuiskohan siitä.. Ja päänsärky ja pahoinvointi, herran jestas, sais jo loppua. En ole mikään valittaja tyyppi, mutta täällä saa varmasti vähän kitistä vaivoistaan, selkääkin juilii aika kivasti! Ja huimaa, voi jessus! Kertaakaan en ole päässyt sydän ääniä kuuntelemaan, ehkä seuraavalla neuvola käynnillä (jos ne nyt laikkais siirtelemästä sitä aikaa aina myöhäsemmäksi!) Olisi myös aika kiva tietää mitä verikokeet ja virtsakokeet näyttää ja verenpainekkin olisi hyvä mitata joskus, eka käynnillä oli normaali. Nyt varmaan taivaissa päänsäryn takia! Niin, toivottavasti en ole nuista rakkaista kisuista toksoa saanut, mutta kai olen sen joskus sairastanut kun niitä on ollut meillä/minulla aina... (Voi kuulemma sairastaa vain kerran???)
Mitä seksielämään, mihin?! Aika hiljaista, kesästä asti on yhdyntä koskenut niin vietävästi, että on miltein aina pitänyt jättää kesken, se lääkärikin jolle valitin asiasta on jostain arabiemiirikunnasta joka ei ole ottanut vakavissaan minun valitusta, todellakin vaivaavasta asiasta.. Mutta eiköhän sekin selviä aikanaan.
Ruuasta hmm.. Vähän tässä pahoinvoinut vieläkin niin ei paljoa ole tullut mitään otettua, kun mitään ei tee mieli ja jottain on pakko syödä kun maha valittaa. Ei pelkkä d-vitamiini ja kalsium tabu päivässä auta asiaan.
Tänään siis: 1dl hedelmämuromysli+ 2dl rasvaton maito, ruisleipäviipale+salaatinlehti+juusto+kurkku, kaksi huikkaa metsämarjajugua, n.100g saarioisten lasagnea, pari litraa vettä.. Olis nälkä juu nyt, taidan yrittää vielä syödä illalliseksi yhden näkkärin, kivistää oikein.. Mutta tällaista tällä kertaa.

Kyllähän täälläkin sapuskaa kuluu, tosin ei nyt enää niin paljon kuin ensimmäisillä viikoilla. Mies silloin jo tokaisikin, että mehän mennään konkurssiin mun syömisvauhdilla! Onneksi ei sentään niin käynyt :)

Tässäpä oma eilinen ruokalistani:

Klo 6.00 puuroa mustikoiden kanssa, lasi tyrnimehua ja Kräuterblutsaft-annos
Klo 7.30 banaani
Klo 8.30 Reissumies, jonka sisällä leikkelettä, juustoa ja paprikaa, teetä
Klo 11.15 paistettu siikafile, perunamuusia ja keitettyä porkkanoita, salaattia, leipäviipale ja maitoa
Klo 16.30 sipulikeittoa, salaattia, leipäviipale, piimää 3 voileipäkeksiä
Klo 20.30 samanlainen Reissumies kuin aamulla, maitoa, itsetehtyä luumurahkaa
Pitkin päivää hörpin vettä n. 2 litraa

Eilen oli kyllä harvinaisen terveellinen syöntipäivä, ei esim. makea yhtään. Painoa on tullut raskauden aikana lisää n. 5 kg, en kyllä ihmettele mistä ;)

Asumisoloista sen verran, että asumme rivitaloneliössä, joka meinaa meilel kahdelle olla vähän kittana, mutta kyllä sinne on tarkoitus vaavinkin mahtua. Vähän remonttia aiotaan tehdä, jotta saadaan säilytysasioita järkeistettyä. Asunto on palveluiden suhteen niin hyvällä paikalla (kauppa, neuvola, posti, apteekki, kaikki n. 500 m:n säteellä), etten halua mihinkään muuttaa, vaikka mies välillä omakotitalosta maalla haaveileekin.

Oho, kylläpä teillä on ruokahalua. Mullaki sitä on mutta, kun ei yksinkertaisesti mahdu. Tuntuu, että tulen ähkyksi jo ihan pienestäki. Syön yhden lämpimän ruuan päivällä ja illalla menee enää 1 leipä ""hörtöineen"", jogurttia/viiliä/kiisseliä... Aamulla tietty leipää ja jotaki muuta ja hedelmiä syön muutamia päivässä. Painoa mulla ei kyl oo tullu ku n. 2 kg, jos sitäkään ja viikkoja kohta 22.

Ihan tutuilta tuntuivat Anskun ja Nyyssösen ruokamäärät. Mulla ruokahalu on myös aika mahtava. Mulla on varsinkin sellaista iltasyöpöttelyä. Tuntuu, että telkkaria katsoessa, käyn koko ajan jääkaapilla hakemassa jotain... Paino mulla on tosin pysynyt kurissa, eli painoa on tullut vain noin 4 kg. Onneksi mulla on myös hyvä aineenvaihdunta, joka on pysynyt hyvänä nyt raskausaikanakin.

Eilen olin siis lääkärissä. Laittoi saikulle viikoksi, vaikka sanoin, etten tarvitse sairaslomaa, kun ei mulla ole viikon aikana montaa työvuoroakaan. Kun kiipesin tutkimuspöydälle, tuli juuri sopivasti supistuskin, josta lääkäri tostesi, että tuleehan näitä näköjään... Kohdunsuu ei ollut onneksi pehmentynyt, eli ei näillä mun kivuttomilla supistuksilla ole sitten vaaraa vauvalle. Ai niin ja tänään täytyy käydä labrassa. Hih, ei ole helppoa olla kolme-neljä tuntia pissimättä.

Mulla ei oo mitään säännöllistä syömiskaavaa, mutta kuta kuinkin normaaliin tahtiin syön nyt vihdoin. Normaalia enempää ei tule juurikaan syötyä. Viime viikkoina lisäherkkuja kuten Runebergin torttuja ja laskiaispullia on tullut syötyä ihan mukavasti:). Oonkin nyt niin tyytyväinen, kun pahoinvointi on hellittänyt. Olis ollut tosi suuri menetys jäädä ilman noita helmikuun herkkuja. Se ei ollut vakavaa, ettei jouluruokia pystynyt syömään. Paino ei ole siis noussut vielä yhtään, mutta normaalipainoon olen jo päässyt. Ei siis tarvitse miettiä yhtään, vaikka söiskin paljon, kun olen hoikka muutenkin tai siis toistaiseksi ainakin.

Minä asun tällä hetkellä kaksiossa miehen ja kanin kanssa. Kesällä 2007 aletaan rakentamaan omakotitaloa, joten n. 1,5 vuotta asutaan täällä vaavin kanssa. Olen kyllä sitä mieltä, että olis tässä pystynyt varmasti pidempäänkin asumaan. Sattui vaan niin hauskasti, että saatiin syksyllä tontti hyvältä paikalta juuri samoihin aikoihin, kun sain tietää olevani raskaana.

Eerika

Katsoin noi Ellien mahakuvat ja kyllä on minullakin vatsa isompi kuin noissa kuvissa! Tosin Ellien kuvat eivät ole suoraan sivulta otettuja, jolloin maha näkyy parhaiten, mutta isommalta kyllä omassa peilissä näyttää :). No, se on niin yksilöllistä, kuinka se maha kasvaa, siskoni joka juuri sai ensimmäisen lapsensa sanoi viime viikolla että 'ethän sä näytä yhtään siltä että oot raskaana'. Se on varmaan tämä talvikin mikä vaikuttaa, villapaidan alta se maha ei niin paljon näy kun kesävaatteissa. Mutta olen kyllä itsekkin ollut vähän yllättynyt, ettei maha ole vielä tämän isompi.

Täälläkin ruokahalu on aikas hyvä ;). Olen yrittänyt kyllä välttää makean syömistä, mutta kyllä sitä melkein joka päivä tulee joku pieni nami syötyä makeannälkään. Eerika puhui Runebergintortuista ja laskiaispullista, minäkin rakastan niitä! Eilen justi herkuteltiin miehen kanssa tortuilla.

Aika monet syö näköjään kaksi lämmintä ateriaa päivässä. Minä harvemmin, mutta kyllä monesti illalla teen salaattia tms. ja syön iltaisin paljon ruisleipää, jugurttia ja hedelmiä. Minulla on alkanut oikeastaan vasta nyt kunnolla se, että jos ei ole syönyt tarpeeksi tulee tosi huono olo, alkuraskaudessa pahoinvointi oli erilaista ja ehkä vähän lievempää. Kannankin aina mandariineja, rusinoita ym. mukana, niitä voi sitten syödä jos alkaa voida huonosti. Painoa on tullut tähän mennessä n. 4,5 kg, ihan kohtuudella.

Asumismuoto on meillä kaksio, ihan tilava sellainen. Ajateltiin asua tässä siihen asti kun vauva on n. vuoden ikäinen, sitten voitaisiin muuttaa kolmioon. Asumistilanne on vielä vähän epäselvä, meillä kun loppuu asumisoikeus tässä asunnossa ensi elokuussa, mutta vuoden lisäaikaa voi ilm. aika helposti saada. Haluttaisiin kyllä olla tässä mahdollisimman pitkään kun vuokra on niin matala (asutaan yliopiston osakunnan asunnossa). Minun ja miehen lisäksi meillä asustaa kaksi koiraa.

Tällaista tällä kertaa. Kirjoittelemisiin taas ja hyvät voinnit kaikille!