¤ Kesän 09 ivf/ivm/icsi/pas ¤

risis mä mietin ihan samaa kun sinne purkkiin änkesin viimesiä tyhjiä piikkejä. Mut en sitten uskaltanut sitä vielä hävittääkään, kun sinne vielä mahtuu. Että jos sitä vielä tarvitaankin.. Toivottavasti ei! Mut pakkohan meidän on plussata nyt, muuten me joudutaan hiipiin tonne syksyn pinoon. Kuinka aikasin teillä on tiistaina oltava siellä, heti aamustako?

muok: Tervetuloa mukaan piinailemaan Uskallanko!

Tulin lueskelemaan teidän kirjoituksia kun on itsellä niin huono olo. Täällähän on tullut ihania plussauutisiakin. Onnittelut!!!

Meillä oli siis viime kierrossa IVF lyhyellä kaavalla ja tuoresiirto ei tärpännyt. Pakkaseen ei saatu yhtään alkiota kun eivät jatkaneet jakautumista :/

Nyt tuli klinikalta lasku hoidoista ja maksoin sen perjantaina 2000? ja silloin alussa lääkkeet tietysti vielä 650?. Jotenkin niin rankkaa maksella näin jälkikäteen kalliita laskuja kun tietää ettei ole enää mitään tehtävissä ja klinikalle ei mitään asiaa edes PAS:sien tiimoilta. Muistan kanssa siskot parin viikon takaisen pähkäilyn testipäivästä ja oireiden tarkkailun. Näin jälkikäteen se oli tosi ihanaa aikaa, vaikkakin rankkaa. Silloin oli vielä toivoa ja jotenkin semmoinen olo kun olisin ollut jo hetken raskaana :snotty:
Pudotus oli rankka enkä ole vieläkään täysin toipunut. Talvella sitten uutteen piikkirumbaan!!!!

Huoh!!!Eilinen oli vaan viimeinen pisara :'(
Meille tuli lapseton ystäväpariskunta käymään. He aloittivat pari kuukautta sitten yrittämään vaavia ja lopettivat e-pilsut. Viime kuussa jopa pohtivat että onko jotain vialla kun ei heti tärpännyt, käääääk!!!! Eilen kun olivat lähdössä ovella pois niin alettiin vielä pohtimaan mitäs kivaa reissua keksimme syksylle niin ystävät ilmoittivat ettei nyt voida lähteä mihinkään matkalle kun he ovat raskaana........ Yritin kohteliaasti onnitella heitä ja sain kun sainkin kyyneleet nieleskeltyä siihen asti että sain oven vedettyä kiinni :'(
He olivat oikeastaan ainoa pariskunta joilla ei vielä ollut lapsia eikä heidän kanssaan ole myöskään ollut tarvetta lapsista puhua. Ihanaa kun on ollut edes yhdet kaverit jotka eivät hehkuta vauvoistaan ja raskaudesta. Nyt olemme menettäneet heidätkin :snotty: Vaikka ovat muuten tosi läheisiä niin emme ole kertoneet heillekään meidän 2-vuoden yrittämisestä. Tietävät kyllä että vaavi saisi tulla mutta heillä ei ole käsitystä että meillä näin kauan yrittämistä.

Miten ihmeessä tästä taas selvitään!!! Viime yö meni itkiessä ja nyt ihan mustat silmät. Ei vaan jaksa teeskennellä enää :ashamed:

Suunnitelmiin tuli muutos: en sit lähtenytkään töihin. Yöllä tota vatsaa särki niin lujaa, et oon nukkunut vaan ihan pieniä pätkiä. Edelleenkin on niin kipeä, et tuntuu kun ei vois seistä suorana. Pitänee alkaa soitteleen johonkin.

Katriina :hug: niin tuttu tunne toi, että just kun aattelee että kyllä tää tästä ja yrittää keskittyä aatteleen kaikkee muuta niin taas vetästään matto jalkojen alta ja lyödään maahan noiden "ihanien" uutisten muodossa! Mulla on vaan kaks hyvää kaveria ja toisen oon jo pakollisen etäännytyksen takia "menettäny".. toinenkin puhu jo joku aika sitten että vois jättää kohta ehkäsyn..että niitä uutisia sitten taas odotellessa :x

Tervetuloa Uskallanko!

Iines, toivottavasti ei mitään ikäviä jälkiseuraamuksia tms. vakavampaa.. toipumisia!

).( Navan seutu kutissu "kivasti" pregnylin jäljiltä.. eilen peilissä huomasin ehkä aavistuksen turvotusta navan ympäristössä ja arkaakin on. Että kirjaimellisesti juttu pörii nyt oman navan ympärillä :LOL:
Mies ei saanu koko huomista päivää vapaaks, mut kauankohan siellä sitten tarvii olla seurannassa? Saan kyllä illalla veljen tai sitten (sen ainoon jäljelläolevan) kaverin hakeen mua pois, vai voiskohan ne päästää ilmankin saattajaa joidenkin tiettyjen tuntien jälkeen jos kaikki ok?
Kuinka pian selviää ettei ainakaan toista lastia tarvita? Kun ohjelapussa luki että joskus saattaa tarvita toisenkin s-nestenäytteen samana päivänä.. kun mies yli tunnin ajomatkan päässä töissä niin kiva sieltä ois ajella ees taas.. ja kun hikiseen sai edes aamun sentään vapaaks!

Katariinalle iso iso hali!!! Voin vaan kuvitella miten iso pettymys on. Ja vielä heti perään vauvauutisia!!! Koita jaksaa!!!!!!!!!!!!!!!!!

iines, HUI!!!!!!!!!!!!!!!!!! Kerro mitä sanottiin kun oot lekurille soitellut!!! Ettei vaan pukkais hyperiä!???!?!!! Tsemppiä!!

Rispupesä me päästiin lähteen naikkarilta kotiin 13 aikaan, mentiin 08.30 sinne. Ja sieltä ei olis päässyt pois ilman saattajaa.. Eli kandee kyl tosiaan joku ottaa mukaan.. Mut tietty käytännöthän voi vaihdella..?

Mulla on tänään jo parempi olo ton alavatsan osalta. Ainoo vaan että aiemmin massu toimi vähän liiankin tehokkaasti ja nyt ei lainkaan :LOL: . ääripäästä toiseen. Vähän on öklö olo, mut ei liian paha ja vähän väsyttää. Töissä ollaan siis. Lämpöä en aamulla ees mitannut.

Koskahan niitä "raskausoireita" vois alkaa itelleen oikeesti kuvittelemaan.. ? :LOL: :LOL:

Napsuneiti pp4/pp12 (jes, yks päivä enemmän jo)

Ne käski mennä käymään, niin ultrataan. Sit tiedetään enemmän.

risis meillä se käynti oli kokonaisuudessaan tosi nopea. Kaikenkaikkiaan siellä oltiin kaks tuntia. Mentiin siihen aikaan kun oli tuloaika, jolloin mies meni hoitaan omaa osaansa, ja jonka hoiti oikein reippaasti ;) . Mut otettiin sinne toipumishuoneeseen heti. Sit toimenpideaika piti olla tuloaikaa puoli tuntia myöhemmin, mut kun mies oli reipas, niin mentiin sinne jo reilusti ennen. Mä pääsin ulos sieltä jo siihen aikaan kun oikeesti piti vasta alkaa. Sit puolitoista tuntia lepäilin, ja pääsin lähteen kotiin. Eli kaikenkaikkiaan se 2 tuntia. Mut tietty se on yksilöllistä kuinka siitä tokkurasta toipuu ja kivuista. Hyvin se menee. Nyt voi jo sanoa ettei se tosiaan ollut ainakaan mulla niin paha kun näitä lukemalla luulin.

Helpompi se punktio oli munkin mielestä kun mitä pelkäsin!!! Kuitenkin sellasessa pienessä pöllyssä sitä oli koko ajan.

iinekselle tsemppiä!!!!! Jännäilen sun kuulumisia kyllä! Toivottavasti ei olis hyperiä. Mut toisaalta... eiks alkava raskaus saata sitä pahentaa...???!!!

napsis en tiedä mahtaako olla mitään hyperiä, kun ei vatsa ole edes turvoksissa. Mutta tosi arka. Aivastaakin pitää jalat koukussa. Enkä tiedä tosta alkavasta raskaudesta, eihän se kai vielä voi olla kiinnittynyt tai edes yrittänyt? Nyt on kuitenkin vasta pp3. Noh, parin tunnin päästä ollaan viisaampia!

Kokeilen onneani täältä puolelta. ELikkäs piikitteleekö kukaan täällä menopuria? Kovasti kaipaisin kokemuksia sivuoireista, vasteesta ja ampullin avaamisesta. Miten olette saaneet ampullin auki ilman, että koko purkki tai kaula hajoaa? Itellä alkaa huomenna menopur pistokset ja tänään harjoittelin lääkkeen sekoitusta jne. Onnistuin rikkomaan 5 ampullia ennenkuin onnistuin saamaan ampullin nätisti auki :ashamed: Hoitaja kyllä näytti ja kertoi vinkit miten avata, mutta silti onnistuin rikkomaan pullon toisensa jälkeen. :( Onko kellään ollut sellaista muovista avaajaa käytössä? Miten sillä onnistuu avaaminen? Saakohan niitä apteekista?

Kiitos, jos joku osaa auttaa! :heart:

Katriina77: Voin vaan kuvitella miten pahalta tuntuu! Jaksamisia.....mikä ei tapa ni vahvistaa...toivotaan että pitää paikkansa!
:hug:
Omaa napaa: soitn klinikalle ja niinhän se oli et tänään illalla alotan sen orgalutranin..huh! Onneksi! Hirvee stressi oli päällä ja olin ihan varma että pilasin koko hoidon.
Nyt muuten alavatsa ihan turvoksissa ja nippailee ja alaselkäänkin särkee joten kaipa siellä nyt jotain vihdion tapahtuu! B)

Alisa Mulla oli koko hoidon ajan (11 päivää ) menopur ja helposti se alkaa pian mennä! Mulla avausputkiloita oli muutama paketissa, jossa neuloja ja ruiskujakin, vai saitko semmosta pientä laukuntapasta..? Must ne on melko helppo napsauttaa auki ilmankin, tai ainakin sen jälkeen kun niitä oli aukonu muutamia avaajalla.. oppii tunteen millä voimalla se katkee ja ilman putkiloo koittaa olla puristamatta liikaa ;)
Mulla ei mitään ihmeempiä sivuoireita tullu, eilen oli tuskin havaittavaa turvotusta navan seudulla ja lievää arkuutta pistoskohdissa, tosin saatto johtua pregnylistäkin. Nänneissä arkuutta myös, mut ei muuta.
Vaste on näyttäny hyvältä, viimeks perjantaina näky 17 rakkulaa, vaikka hiukan eri tahdissa mennykin.

Krokodiili
risupesä. Ei sitä oikein etukäteen voi tietää, kauanko siellä joutuu seurattavana olemaan punktion jälkeen. Itse jouduin olemaan varsin kauan (pitkälle iltapäivään ja mun punktio oli päivän ensimmäinen aamulla)... Mulla laski toimenpiteessä verenpaineet todella rajusti ja olin huonossa kunnossa pitkään jälkikäteen. Mutta jos olet ok, niin ei ne siellä kauan pidä.

Tirlittan1968
Alisa84 mulla oli Menopur eikä tullut yhtään mitään oireita. Putkilot on helppo avata kun et vaan käytä liikaa voimaa ja avaat itsestäsi poispäin. Mulle Menopur sopi Gonalia paremmin. Ei tullut turvotusta eikä mitään muitakaan oireita. Hyvin se menee

Huomenta!

Siis ääks! Nyt näyttäs siltä, että täti porhaltaa tänään paikalle ja tänään ois vasta kp25! Voi paska, ultran mukaan olin ovuloinu, mut miten tää luteaalivaihe voi olla näin lyhyt! Tätä se lyhetynyt kierto kesällä tiesi. Mulla on ennenkin 3v sitten alkau kierto lyhenee ja sitten kuukautiset meniki ihan päin mäntyä. Voikohan tää vaikuttaa hoitoihin jotenki, tietääkö kukaan??
Sori omanapaisesta viestistä :/

Moikka!
Olen huomannut, että moni kirjoittelee täällä plussaa edeltävistä raskausoireista. Voin kertoa, että mulla oli kaksi PAS:ia ekasta IVF:stä ja molemmissa tunsin "raskausoireita". Raskaaksi en kuitenkaan tullut kummastakaan... Toinen oli luonnolliseen kiertoon ja toinen lääkkeelliseen. Erityisesti tuosta lääkkellisestä PAS:ista tuli vaikka mikä sivuvaikutuksia, joita luulee helposti raskausoireiksi. Tokassa IVF:ssä päästiin sitten tuoresiirtoon eikä ollut mitään oireita, josta jo vähän aloinkin epäilemään, että nyt saattoi tärpätä. Pari päivää ennen plussaa heräsin joka yö pissalle (normaalisti en ikinä), mutta muita oireita tosiaan ei ollut. Ne alkoi vasta parin viikon päästä plussasta. Aina ei siis oireettomuus ole huono juttu!
Tsemppiä kaikille hoitoihin ja piinaviikkoihin. :)
Hoitojen kustannuksista vielä, meillä tehtiin molemmat IVF:t yksityisellä, joten monta tonnia on tähän projektiin mennyt. Välillä meinasi rahat ja usko koko hommaan loppua, mutta nyt kun on raskaana niin kyllä tämä kaikki vaan kannatti!
terv. Nuppu ja Nöpö (13+4)

Täällä on paljon tekstiä, laitan nyt vaan ihan nopeasti kun mun oli pakko päästä purkautumaan: tää on ihan kamalaa tää odottaminen. Luulin että töissä helpottaisi, mutta ei kun on vielä kamalampaa kun ei pysty töihinkään keskittymään. En tiedä yhtään mitä tekis, oon ihan hukassa. Koitan keksiä kyllä kokoajan jotain mikä vetäis mielen pois tästä muttei se onnistu... huokaa..

Mun yö oli ihan tosi rauhallinen, ei mitään tuntemuksia ja pystyin ekaa kertaa punktion jälkeen nukkumaan kyljellä ja vatsallakin. Mulla oli siis aamulla aika toivonsa menettänyt olo. Kiitos Nuppu tuosta kertomksestasi, tiedän että oot oikeassa!

risupesälle hurjat tsempit - mun punktio oli ainakin niin helppoa kamaa, että ihan ihmettelin että kujinka se nyt noin helposti meni. Tipan laitto käteen vähän nipisti mutta en mä ala sitä sattumiseksi kutsumaan ja sen jälkeen ei niin yhtään mitään... Torkuttelin punktion jälkeen ehkä tunnin ja 1,5 tunnin päästä olin jo (varovasti) jalkeilla. Punktion jälkeenkin kaikki kivut oli tosi siedettäviä ja helpotti heti kun muisti juoda tarpeeksi.

Niin mun mies todella on ihanuus - mutta oletteko te varmoja että teidän mies ymmärtää mihin ne Luget laitetaan? :LOL: Luulisi kiinnostavan, ei munkaan mies piikitteleen mua suostunut mutta tää homma sitä kiinnostaa ihan itsekkäistä syistä :) Mutta tosiaan meillä mies saa ne syvemmälle kuin mä itse, joten sieltä ei valu ulos läheskään niin paljon kun jos mä itse laitan ne. Ohho menipä jutut lugemaisiksi... =)

Mä nyt yritän tässä jatkaa tätä päivää, musta tuntuu kans sellainen öklö olo jonka napsuneitikin mainitsi. Voi olla että luget tekee tai sitten tää jännitys.

Halauksia teille samassa veneessä oleville ja koitetaan pitää meidän paatti pinnalla!

Iinekselle vielä tsempit, toivottasti ei ole hyperiä, mutta kyllä tuo munasarjoihin varmasti jotenkin liittyy. Toivottavasti saat selvyyden lääkärissä ja helpostusta. Inhottava kun noita juttuja tulee viel ämonta päivää punktion jälkeenkin...

Jannaliini, joo pahoinvoinnin mä pistän kyl lugejen ja jännityksen piikkiin. Järkikin jo sanoo ettei vielä tässä vaiheessa voi olla mitään raskausoireita. Jos pieni on ollut kiinnittyäkseen niin olisi voinut jo periaatteessa kiinnittyä tai sitten kiinnittyy vasta nyt alkuviikolla.

mut tietty sitä tässä tilassa tulee kaikkea vähän liian tarkasti tutkittuakin. Miettii mitä mikäkin nippaus ja kolotus ja kutina oikein tarkottaa. Ja siinä Jannaliini oot ihan oikeessa että tää on ihan järkyttävän kamalaa tää lopputuloksen odottaminen. Sitä pelkää ja toivoo ihan älyttömän paljon. Mutta ei auta kun mennä päivä kerrallaan.. kyllä se ens viikko sieltä tulee ajallaan ja kaikkien meidän piina päättyy. Toivottavasti onnellisesti!!!!

Napsuneiti pp4 ;)

Tuli käytyä. Ei siellä ultrassa mitään erikoista näkynyt, ihan normaalilta näytti miltä nyt tässä tilanteessa voi. Tulehdusverikokeet se halus ottaa, joskus kuulemma punktiosta voi seurata tulehdus. Eipä olis ihme mun tuureilla. Tuloksen saa tänään tai viim huomenna. Nyt vaan ollaan rauhassa. Voihan olla et noi paikat on ärtynyt uudelleen mun eilisistä keittiötouhuiluistani.

Mulla oli muuten kanssa yöllä välillä tosi huono olo noitten kipujen kera. Mut mulla oli sitä öisin jo sillon gonalin aikaan.

Ai niin, sellasen hyvän uutisen sillä reissulla sain, että se yks huonompi laatuinen joka jäi vielä koulutukseen, pääsi kun pääsikin pakkaseen! Eli meillä on siellä viisi odottamassa. Siitä tulin hyvälle mielin.

Mulla on tänään näemmä taas semmonen oikein pessimistinen päivä ton onnistumisen suhteen. Mulle ei näemmä sovi tää rentoilu, ehtii liikaa ajatteleen :ashamed:

Tervehdys! Täällähän on jälleen pöristy paljon! :)

Ihan alkuun, Katriina :hug: !! Ymmärrän todella että tuntuu järjettömän pahalta kuulla raskausuutisia negaan päättyneen hoidon jälkeen. Siihen pettymykseen negasta ei voi varautua millään ja sit kun ympärillä vielä tullaan tosta noin vaan raskaaks, niin tulee vaan niin katkera, pettynyt ja yksinäinen olo. Vaikka tästä hoidosta teille ei jäänytkään alkioita, niin muista että seuraava ivf voi mennä jo paljon paremmin! Oon lukenut monista tapauksissa missä eka ei olla saatu juurikaan alkiota ja seuraavalla kerralla ihan hyvä määrä, eli isoja vaihteluita hoidoissa tapahtuu. Toivon sulle paljon voimia ja jaksamista suruun!!

Risis, onnea punktioon!! Meillä meni siellä kans se pari tuntia yhteensä, eli aika nopea toimenpide. En osaa sanoa päästääkö ne ulos ilman saattajaa, ei välttämättä kyllä. Meillä ei ollut myöskään puhetta mistään toisesta lastista, miks ihmeessä sellanen tarvittaisiin?

Iines, onneksi ei näkynyt mitään!! Nyt toivotaan että ne tulehdusarvotkaan ei oo noussut!!! Onko sulla yhtään parempi olo? Mä oon vähän samoilla fiiliksillä kun sä tänään, ei hirveen kovaa uskoa onnistumiseen tällä hetkellä..

Nuppu, kiitos rohkaisevasta viestistä!! Mua on tosissaan masentanut kun ei oo ollut mitään raskausoireita, vaikka eihän tässä oo kun vasta pp5. SItä vaan niin pelkää että tää ei onnistu.

Jannaliini, mulla oli onneks töissä tänään niin kiire etten oikeesti juurikaan ehtinyt funtsia näitä. Kello 15 luge hälyytys puhelimessa saki mut vasta ekaa kertaa ajattelmaan jännäilyjä... Mutta heti kun hyppäsin autoon, niin alkoi taas ajatukset pyöriä tuttua kehään.. ja radiossa soi tik takin "jäit tuuleksi taivaan rantaan" ja tuli mieleen että näinköhän se meiän pieni tuikkiva alkio jää vaan tuuleksi taivaan rantaan.. snif...

Kamala päivä. Mä oikeesti mietin pääni puhki että mitä mä keksin joka edes vähän veisi ajatusta pois, ja keksin sitten että haen kirjastosta mun lemppari murha-kirjailijan yhden teoksen mitä en ole vielä lukenut. Alan kohta lukemaan sitä, toivottavasti alan sitten jännittämään sen käänteitä tän oman säälittävän elämäni sijaan... B)

Katriina lohtuhalaus :hug: Tiedän ne tunteet ihan täysin. Älä vedä itseäsi ihan äärirajoille, puhu jollekin asiasta ennenkuin hajoat ihan täysin. Kerro ainakin parhaille ystäville mikä on tilanne, ja miksi sun on pidettävä hieman etäisyyttä. Ja silloin kun näätte niin pyydät vaikka että ette teidän kesken keskustele vauvoista tai raskauksista, ihan mitä tahansa. Hyvä ystävä ymmärtää kyllä.

Mä olen pikkuhiljaa kertonut niille hyville ystäville joiden tiedän tukevan ja ymmärtävän, ja sitten taas "karsinut" niitä ihmisiä joiden en usko ymmärtävän ja tukevan. Nuo jälkimmäisen kategorian ihmiset on niitä, jotka eivät ole itse juuri vastoinkäymisiä elämässään kokeneet ja suhtautuminen toisten vastoinkäymisiin on tyyliä "voi kuinka kamalaa. Mutta kuulitko muuten mitä hienoa mulle taas tapahtui.." Tiedättekö tyypin? Näitä minäkeskeisiä ihmisiä on aika vaikea kuunnella nyt tässä tilanteessa, vaikka muuten ovatkin hauskaa seuraa....

Napsis mä en muuten sittenkään usko että noi Luget aiheuttaa tätä öklöä oloa, mutta hyvin todennäköisesti tää jännitys voi sen kyllä tehdä. Keltarauhashormonihan (=Luget) väsyttää, ja istukkahormoni (=hCG) tekee pahaaoloa, mutta vasta sitten kun se istukka ensin on kehittymässä... Eli jännityksen piikkiin laitan kyllä, mua ainakin jännittää niin paljon etten yhtään ihmettele että kokoajan öklöttää...

Onnea iinekselle lisä-huurunenästä! Toivottavasti ei oo mitään tulehdusta, jos on, niin mikä klinikka se sellainen on kun tulehduksen aikaan saa punktiossa, rahat takas ja heti =)

Jos nyt sitten keskittyisi tuohon kirjaansa ja koittaisi unohtaa tämän. Joo niin varmaan....

Ei ne tulokset sitten ehtinyt valmistua tänään. Lääkäri soittelee huomenna. Kunpa niissä nyt ei olis mitään häikkää. Mut kipeä olen edelleen, vaikka olen ottanut tosi rennosti koko päivän. Suurimman osan päivästä olen ollut sohvalla. Mitä ihmettä tää on?

risikselle tsempitykset huomiseen punktioon! Ota hyvä saalis laatukamaa d :) b

Ja taas unohtu puolet asioista: sitä vielä tulin sanomaan, että mulla on Lugeja aamuin ja illoin, 2 kpl molempina. Eli mulla on 800 mg/pvä, vaikka ohjeessakin näyttää lukevan, että maksimissa pitäis olla 600 mg. Ihme juttu, mistäköhän toi johtuu. Onko kaikilla muilla 3 krt päivässä yksi kapseli?

Ehkä mulla on Luge yliannostus ja siksi öklöä oloa... =)

Jannaliini mulla on 600 mg/vrk. Kolme kertaa päivässä 200 mg. Siis onko sullakin 200 mg, vai se 100 mg? Ajattelin kun kahta laitat... Tosta tulehdusasiasta, niin ainahan kaikissa toimenpiteissä on riskinsä. Et jos näin olis, se olis vaan mun p***aa tuuria. Toivotaan nyt vaan et noi paikat ei tykänneet eilisestä keittiöhommasta.

Mulla on 200 mg että aika paljon mä sitä sitten laitan. Ihme homma.

Se voi olla iines että olit liian aikaisin liikkeellä. No toivotaan nyt että olis jotain muuta.

No NYT menen lukeen sitä kirjaa! :LOL: Alottaiminen aina vaikeaa, mutta toivottavasti mä aloitettuani en saa sitä sitten laskettua käsistäni ja aika kuluu kuin siivillä!

Yhteistyössä