¤ Kesän 09 ivf/ivm/icsi/pas ¤

Ja täällä taas! Tästä taitaa tulla pitkä kaks viikkoa..

Ihan samaa kyselen kun napsis eilen, elikkäs tekeekö noi luget ton alavatsan kipeäksi? On semmosia just menkkamaisia vihlontoja. Mulla on kyllä noi rinnatkin aikas kipeet, mut ne on ollut siitä pregnylistä asti, välillä enemmän ja välillä vähemmän. Mites muilla?

Jos taas yrittäis touhuta jotain :ashamed:
 
dream, aijaa.. :eek: mulle vaan sanottiin että mahdollisimman kuplattomaks, mutta ettei haittaa vaikka esim. mäntään jäis pikku kuplia.. niitä on aika vaikee saadakin naputeltua. Mutta oon yrittäny mahdollisimman vähän jättää ilmaa siihen ruiskun pieneenkin "kaulaan" johon neula kiinnitetään. Ja siinähän niitä vahinkoja varsinkin jäykästi/nykäyksittäin liikkuvalla ruutalla helposti käykin! Mut hyvä sit jos se vähä ilma saattaa olla jopa hyödyks..
 
Iines, mulla kans on ollut rinnat kipeenä siitä pregnylistä asti. Ja mulla myös tuntuu välillä kevyttä juilintaa masussa, mutta ei läheskään niin voimakkaina kun ennen menkkoja.. Mulla nyt neljäs päivä alkion siirrosta ja kiinnittymisen pitäis kai tapahtuu tänään tai huomenna. Kyl pelottaa jos tää ei onnistukkaan!
 
Niin risis, mulle ne hoitajat sano fertinovassa tosta orgalutranista että valmistaja oli neuvonut niitä että ilmaa ei tartte poistaa, vaan se on sitä varten että ruisku tyhjenis kunnolla. Se ilma ei tule kuitenkaan siitä ruiskusta sun masuun, vaan sen kuulee kun se sihisee ulos lopuksi kun ruisku on tyhjä
 
Alkuperäinen kirjoittaja Iines-74:
tekeekö noi luget ton alavatsan kipeäksi? On semmosia just menkkamaisia vihlontoja. Mulla on kyllä noi rinnatkin aikas kipeet, mut ne on ollut siitä pregnylistä asti, välillä enemmän ja välillä vähemmän. Mites muilla?
Mulla on kans rinnat kipeät, nännit lähinnä, mutta ne on ollut jo pitkään, melkein pistosten alusta asti. Masussakin tuntuu välillä jotain juilintoja, mutta oon sitä mieltä että sitä on vielä näin lähellä punktiota aika vaikea erottaa että liittyykö siihen vai muuhun.

Mä oon kuullut että noi Luget voi tehdä kaikki mahdolliset raskausoireet, joten helpommalla selviää kun tässä nyt pari viikkoa vaan tiukasti ajattelee että kaikki johtuvat Lugeista. Mä koitan ainakin olla kovasti kuulostelematta itseäni vaikka alkio onkin kokoajan mielessä (onko se vielä jakautunut nelipäiväiseksi, hakeeko paikkansa, mahtaako kiinnittyä - loputon kysymysmerkkien tulva).

fifiris - moniko päiväinen alkio sulla siirrettiin, kaksipäiväinenkö? Eikös viisipäiväinen alkio jo voi kiinnittyä, 5-7 päivää on kai se todennäköisin aika. Siirrettiinkö teillä kaikilla kaksipäiväinen, olenko ainoa jolla kolmepäiväinen?

Ja onko teillä kaikilla muuten siirretty vain yksi? Tirlittan sulla siirrettiin kaksi eikö niin? Oliko toinen siirrettävä huonolaatuisempi kun suostuivat siirtämään kaksi? Oon käsittänyt, että nykyisin tosi harvoin suostuvat siirtämään kaksi. Ennenaikoihin se taisi olla enemmän sääntö kuin poikkeus että siirrettiin kaksi kaveria.

 
Jannaliini, mulla siirrettiin kakspäiväinen (nelisoluinen) keskiviikkona. Lääkäri sanoi että kiinnittynee viikonloppuna jos on kiinnittyäkseen.. Mun on kauhean vaikeaa olla kuulostelematta itseäni vaikka tiedän ettei pitäis!! :ashamed:

Ootteko muuten uskaltaneet seksiä harrastaa alkion siirron jälkeen? Me ei olla, mutta mietin että kauankohan selibaattia kannattais viettää. Oon kuullut että varsinkin naisen orgasmit ei olisi hyväksi kohdun supistelun takia.. ei sillä, että oikeestaan ees seksiä nyt tekis mieli. :)
 
dream & risis no mulle on kyllä menopurista ja pregnylistä käsketty ottaa ilmakuplat mahdollisimman hyvin pois. Tosta orgalutranista sanottiin samaa, paitsi että jos vähän jää niin ei haittaa. Taas tässäkin siis eroja, niinkun tuntuu olevan kaikessa.

Jannaliini mä kanssa luulen että nää alavatsakivut on vielä siitä punktiosta. Mut just katsoin valmisteyhteenvetoa lugeista, niin siinä on haittavaikutukset mm. vatsakipu ja rintojen pingotus/arkuus. Että osansa taitaa olla silläkin. Mulla siirrettiin yksi top-alkio.

fifiris Ei muuten ole vielä tullut mieleenkään alkaa peittoja pöllyttään miehen kanssa, sen verran on kipeet paikat :LOL:
 
Joo ei seksiä oo nyt suunnitelmissa ainakaan meillä! Lähimmäs mitä mies nyt tulee seksiä ainakaan viikkoon on se kun se asettaa aina noi Luget mulle! Ja uskokaa mua, mun miehestä ei tulisi kyllä gyneä kun se saa sellaiset *hmm, nosteet* joka kerta =) Hauska seurata että toistuuko sama vielä kahden viikonkin päästä vai turtuuko hän tuohon hommaansa, heh :LOL:

Eli fifiris sun alkio on sitten päivän vanhempi kuin mun ja sullahan onkin sitten tosiaan 5-7 pv nyt viikonloppuna.

Anteeksi nyt tää kysymysten tulva, mutta vielä ton alkiomäärän ja -iän lisäksi kyselen, että paljonko paksuutta teillä oli limakalvolla viimeisessä ultrassa ennen punktiota? Mun oli 13 mm ja kiinnostaisi tietää mitä muilla on ollut...

Oletteko punaviiniä naukkailleet? Minä ajatellein tässä nyt 4-5 päivää ottaa lasillisen päivässä, ei siitä mitään haittaakaan voi olla.
 
Jannaliini ei kun kakspäiväinen. Mulla oli keskiviikkona punktio. Enkä yhtään muista limakalvon paksuuksia. Ja hei, Rouva B on elävä esimerkki ettei se välttämättä mitään merkkaa. Mut se onkin Ihmenainen!!

Tää mun touhu alkaa jo olla säälittävää :kieh: Mä menen nyt etsiin itselleni elämän, alotan vaikka tosta pihasta.
 
Siis orgalutran on ollutkin ainut josta on sanottu että se ilmakupla jätetään...siis kun orgalutran piikkihän on semmonen valmis ruisku johon ei erikseen sitä neulaa laiteta...tuppi pois ja pistämään...se on niin totta et tästä on varmasti yhtä monta ohjetta ku on hoitajaaki :D

Tässä vielä ohjeistus jonka sain sillon ku ite pistin ekaa kertaa orgalutranin(minä kun unohin kysyä sairaalassa ja sitte paniikissa sitä kaikilta kyselin):
Orgalutranista, niin mulle suositeltiin pistämään mahaan, 45 asteen kulmassa (sehän ei ole ihan pikkutarkkaa). Ja jos pistät toisen gonal tai puregon tai menopur esim. vasemmalle mahaan, niin pistä tää orgalutran sitten oikealle, eli sille toiselle puolelle. Tämmöisellä ohjeistuksella tein ja hyvin meni. Huom. älä poista ilmakuplaa, se menee viimeisenä ja on niinkuin tulppana, että aina pysyy oikeassa paikassa. (jotain näistä tiiän muutenkin alan immeisenä)
 
Mulle siirrettiin Naistenklinikalla 1 4soluinen ja punktio oli tiistaina. Onko toi kiinnittyminen siis siitä hedelmöittymisesestä vai alkion siirrosta? Eli jos on 5-7 päivää punktiosta ni sillon se mulla voi olla vaiks tänään, siitä on meinaan tänään 5pv.

Mä en tiedä limakalvon paksuutta, kysyin lääkäriltä siirrossa että onko limakalvo ok niin vastaus oli vain että se on ihan hyvän näköinen.

Mulle sanottiin ettei saa viikkoon siirrosta harrastella seksiä.. Eikä tulis mieleenkään kyllä, sen verran valuu noi Luget ulos ja viiltää alavatsaa. Mut en tiiä johtuuko meillä siitä että mulla on kohdunkaula jotenkin niin tiukka ja hassussa asennossa että joudutaan aina käyttään jotain pihtejä ja erilaista katetria. Ehkä siis tulehdusriskin vuoski pitää välttää.

Siis viilteleekö teillä muilla alavatsaa? Mulla varsinkin tosta vasemmalta puolelta on aika tosi kipee. En tiedä voiko munasarjat vaan olla vielä arkana siitä punktiosta. Eilen tää kipuilu alko ja tänään on kyllä pahempi. Ei tunnu kauheen kivalta ja kovin mietin että onko normaalia. Sattuu kun vedän kovin henkeä tai joudun pinnistelemään. Ja levossakin viiltelee koko ajan. Jos pitäis nyt töissä istua 8h + matkat päälle ni ei kyllä tulis mitään. Ei ollut tällälailla kipee edes sillon punktion jälkeen.

Ja Jannaliini tänään aattelin ottaa lasin punkkua kun kaveripariskunta tulee tortilloja syömään =) Ehkä sit huomenna ja ylihuomennakin.. saa nähdä.
 
Kiinnittyminen on tietääkseni 5-7 hedelmöittymisestä, eli joo kyllä sulla Napsis voi olla kiinnittyminen tapahtumassa! Saattuuko sua siis munasarjojen paikkeilla vai enempi keskellä alavatsaa? Munasarjojen kohalla voi ainakin kehittyvä keltarauhanen kipuilla.. Toivotaan et sun kivut ois kiinnittymiskipuja!! Mulla ei oo juurikaan kipuillut vatsa.

Jannaliini, mäkään en tiedä limiksen paksuutta. En huomannut kysyä eikä lääkäri sanonut.. oletan että ok.

Jotenkin tänään on vallannut ihme epäusko tähän.. Alkion siirrosta saakka ollut positiivisin mielin, mutta nyt tullut tunne että ei tää ehkä onnistukkaan. Höh, eihän sitä vielä pitäis menettää toivoo!
 
Enemmän se Fifiris kipuilee tosta vasemmalta puolelta muniksen kohtaan kun ihan keskeltä. Mut koko alamassu tuosta karvotuksen yläpuolelta on ihan sellanen "aran oloinen". Alko eilen illalla kyllä jo.

Rinnat on eiliseen saakka olleet aivan sairaan kipeet, mut tänään tuntuu vähän paremmalta. Luget varmaankin.. normistihan mulla on pms-oireena kans ihan hillitön tisukipu. Ja juu, on ne vielä kipeet mut nyt sentään jo vähän inhimilliset.

ja Fifiris häntä korkeelle ja pystyyn vaikka hakaneulalla jos ei muuten!!! Tottakai mielialat vaihtelee, mut oon koittanut itekkin ajatella että nyt tosiaan hellin ajatusta että ainakin vielä olen raskaana =). Jos tosiaan käy niin että negaa tulee ni putoan kyllä korkealta ja kovaa. Mutta suren sitä vasta sitten.. joopa joo.. tiedän että itellänikin tulee epäusko jossain vaiheessa. Mut täällähän me tsempataan toinen toisiamme ;)
 
Ihanaa, Napsis, kiitos tsemityksestä!! :heart:
Se on kyllä ihan totta että turha sitä pettymystä on etukäteen niin kovasti murehtia!! Jos se nega sit tulee, niin se on kuitenkin niin kauhee pettymys ettei siihen voi mitenkään valmistautua.. Prk, nyt koitan lopettaa tän masentelun!! Tää negis mieli lähti liikkeelle, kun kaveri soitti ja hehkutteli rakenneultra näkymiä.. Mä oon sanonut sille että haluun ottaa etäisyyttä siihen, kun en kestä kun se puhuu ja hehkuttaa koko ajan sitä raskauttaan.. Ei se sitä pahalla tee, mutta on niin ajattelematon..

Varmaan se kipuilu voi liittyä munasarjoihin, niissähän varmaan on vielä sitä turvotustakin. Kannattaisko kokeilla josko juominen helpottais oloa?
 
Heisan kaikille!
Te ootte pörissyt täällä niin että ei mukana enää pysy!
MUlla on tänään 5. piikityspäivä ja oli seuranta ultra aamulla. Eipä mennyt hyvin sekään.
kuulemma hitaanlaisesti alkanut kasvaa noi munasolut ja tiistaina sit uudestaan ultraan.
huomenna alotan sen pregylin ja mullekkin siitä sanottiin että ilmat jätetään sinne ruiskuun että se toimii vähän niinku sen lääkkeen työtäjänä että kaikki tulee sieltä...... tiedä sit...näköjään ohjeita monia!
Mahtaakohan tästä hoidosta tulla yhtään mitään :/
KUmma ku jätti kuitenkin puregonin annostuksen samaan 125 UI: hin.
No tiistainahan sen sit näkee!
 
napsuneiti ootko juonut kunnolla? Nyt sulla on oltava kokoajan juomalasi kädessä ja hörpit siitä kokoajan. Vessassa pitää joutua käymään vähintään tunnin välein, muuten et juo tarpeeksi. Lievät hyperstimulaatio-oireet voi alkaa 3-10 päivän aikana pregnylin pistämisestä, joten siihen asti kun noi "vaarapäivät" on ohi niin on juotava todella paljon.

Mulla tuli samat oireet heti punktion jälkeisenä päivänä eli keskiviikkona. Mulla oli kyllä myös turvotusta. Meni torstaiksi ohi kun join kuin sieni koko keskiviikon. Mutta sanoisin, että mulla oli lievä hyperstimulaatio, mikä on kai hyvinkin yleinen tilanne pregnylin jälkeen jos on paljon muniksia - se vakavampi versio sitten tuleekin vaan harvalle. Juot nyt vaan hyvin, niin kyllä varmasti helpottaa.

fifiris olen myös ottanut vähän etäisyyttä nyt lapsia omaaviin ystäviin. Se on ihan normaalia. Mä en ole kateellinen (tai ainakin kiellän itseni jyrkästi olemasta kateellinen, koska kateus on maailman typerin ja turhin tunne) mutta haikea fiilis tulee kun katselee muiden lapsia nyt, joten on otettava vähän aikalisää. Hyvät ystävät ymmärtää sen kyllä. Jätä vaikka vastaamatta puhelimeen jos suinkin pystyt. Nyt saa ja pitää olla itsekäs, nyt on tärkein että oma mieli pysyy tyynenä jotta vaavin on hyvä sinne pesiytyä!

Ja fifiris mullakin menee ihan laidasta laitaan negafiilisten ja plussafiilisten välillä. Kai se on ihan normaalia kun ei kerran tiedä ja lopputulos voi olla kumpi vaan. Kaikki on tehty mihin itse pystytään vaikuttamaan, ja nyt ei ole enää meidän eikä lääkärien käsissä. Ja muistatteko kuinka hoitoa aloittaessa ajatteli, että onpa sinne tuoresiirtoonkin vielä pitkä matka ja monta estettä edessä!! No nyt me ollaan siellä ja hypitty kaikkien niiden esteiden ohi, joten onnea jo siitäkin meille! =) That's one small step for mankind, one giant leap for a woman =)
 
kiitos Jannaliini tsempistä ja kannustuksesta! Ihanaa kyllä että on tämmönen paikka missä voi käydä purkaa mieltän! :) On tää niin outoa kun tunteet ja olot vaihtelee mielettömästä riemusta sellaseen epätoivoon ettei oo tosikaan! Lähen nyt onneks tapaa kavereita ja istuu iltaa, niin saa ehkä ajatuksia vähän pois tästä kaikesta..

Aitiliini, toivotaan että ne munikset siellä alkaa kasvaa! Ei mullakaan ekassa ultrassa vielä kovin isoja ollut.. Itseasiassa siinä pregnylissä (irrotuspiikki) pitää ottaa ilmat pois, mutta tarkotit varmaan että aloitat huomenna orgalutranin?
 
aivan... pitää muistaa juoda tarpeeks. Koitankin tiheentää tahtia =)

ja Fifirikselle oikein hauskaa iltaa!!! Sitä varten tää palsta on että voidaan täällä velloa epätoivossa tai hyppiä kattoon riemusta, ja sekunnin päästä just tasan toisinpäin. Ja on mahtava kun voi vertailla oloja, fiiliksiä ja kokemuksia muiden samassa tilanteessa olevien kanssa. Kyllä tää tästä...

ja aitiliini toivotaan että munikset ottaa kunnon spurtin! Mulla kans tuli ultrasta punktioon vielä 2 isoa lisää. Ja annokset ei ees olleet hirmu isoja. Peukut on pystyssä!!!
 
kiitti tsempeistä, itse en tiedä mitä ajattelis :/
joo eli orgalutrania tarkoitin...menee lääkeet sekasin jo....
mua rupes mietityttää et ku tos puregon 900IU ampulissa pitäöisi kuulemma ollakkin oikeesti 1000 IU: ta sitä ainetta ja mun anoos kun on sen 125 ni tulis siitä 8 päivää......mut entäs se hukka tippa mikä menee ku testaa sen neulan joka kerta.... eli kantsii sit vissii ostaa uusi ampulli sit 8. piikkipäiväksi varalle!?.....
MOntakoha päivää tota puregoani joutuu pistelee? Mites teil muilla ollut? se jotain vihjas et perjantaina tai lauantaina ois punktio.....eks lääkkeet lopeteta joku 1-3 päivää ennen sitä vai mitenhän se oli?
 
aitiliini, mulla on menny nyt 11 päivää menopuria (vaihtoehtosesti meinas laittaa puregonia 125iu), eli tänään oli viimesin piiikki tota synarelan ohessa ja huomenna illalla pregnyl. Ylihuomenna ei mitään ja tiistaina aamulla punktio.
Sain onneks erikseen 2x75iu yhdelle päivälle ettei joutunu uutta 10kpl pakettia ostaan. Ainakin yliopiston apteekissa myydään yksittäisannoksiakin, jos puregonissakin on jonkinlainen ampullinvaihtosysteemi..?
 
No niin, pihalta siis löytyikin elämää! Mylläsin kukkapenkissä, marjapuskassa jne, sillai rauhalliseen tahtiin. Pakko jotain on touhuta, muuten sekoo pää. Musta Jannaliini sanoi ihan oikein, että kaikki on tehty mihin itse voidaan vaikuttaa. Nyt pitää vaan koittaa olla stressaamatta (helpommin sanottu...) ;)
 
Hei kaikille! Bongasin ketjunne ja lueskelen juttujanne hengessä mukana, sillä olin ensimmäisesä munasolupunktiossa torstaina ja jo heti seuraavana päivänä eli perjantaina alkionsiirrossa. Nyt yritän pysyä rauhallisena ja sopivan toiveikkaana alavatsajuimailujen kourissa...
Onko muita, joilla alkio olisi siirretty heti punktion jälkeisenä päivänä? Tuoresiirto siis.
 
Uskallanko tervetuloa mukaan jännäilemään! Mun tietääkseni kaikilla tässä pinossa on siirretty 2 tai 3-päiväinen alkio. Mä en ole kuullutkaan että 1-päiväisiä siirretään! Oliko siihen joku tietty syy, vai siirretäänkö sun hoitopaikassa aina 1-päiväinen?

Aitiliini, kyllä siine puregonissa on sen verran ylimääräistä, että voit huoletta hukkatipan aina käyttää! Se hukkatippa on niin pieni määrä, ettei se vaikuta juurikaan. Voithan vielä kysyä lääkärin mielipidettä seuraavassa ultassa, nehän tietää tosi hyvin miten ne ampullit riittää. Mä pistin puregonia 9 päivää ja orgalutrania 5 päivää. Perjantaina pistin vikan puregonin, lauantaina pistin pregnylin ja maanantaina oli punktio.

Tänään on onneks taas vähän rauhallisempi olo kun eilen.. Tyttöjen ilta teki hyvää, sai ajatuksia pois. Eilen illalla tuntui jotain kevyttä nippailua jota innostuin heti toivomaan alkion kiinnittymiseksi.. Toisaalta tässä on koko ajan jotain ihme tuntemuksia, joten vaikeehan se on sanoo mistä mikin johtuu. Yöllä mua alkoi jomottaa vasempaan munasarjaan ja se on yhä kipee. Täytyy kokeilla auttaisko nestetankkaus.


 
[/url]
KESÄKAUDEN YRITTÄJÄT [/url]




nm.....hoitopaikka.....hoito (lyhyt/pitkä )....punktio+Siirto, vko(t)

sooda....................................2.ivf.............vko34
Ronja80................VL.............3.icsi (l)........vko34
risupesä................Tays..........ivf (p)..........vko34
aitiliini83...............VL..............2.icsi...........vko34
Duffy.....................VL..............icsi (l).........elo-syyskuu
viiva......................................ivf/1.pas......elo-syyskuu

Testaajat, pvm


Uskallanko...........Fertinova.....1.ivf............31.8.
Sarma....................VL..............pas.............?.?.
fifiris....................Fertinova.....1.ivf............26.8.
napsuneiti.............Naistenkl...ivf (p)..........25.8.
Jannaliini.................................?.................25.8.
Tirlittan1968..........VL............2.ivf(p).........28.8.
Iines-74..................................ivf...............28.8.
elyise.......................................ivf...............?.?.



Myöhemmin onnistuvat :hug:

MarNei75...............VL
Tuulia-76..............................3.ivf (p), ei siirtoa
pappis.......phks/Felicitas......3.ivf
Positive.................VL.............ivf
Katriina77........Ovumia..........ivf(l)


ODOTTAJAT :wave:

Nuppu76..............................2.ivf(l)............10.6.
sarina13.....Tays..1.ivf tuores. km/pas.......16.6.
Tatyana..............SatKS/Tays...ivf(p)...........22.6.
Krokodiili................................ivf.................29.6.
furutemami..........................icsi/2.pas.........1.7.
Annie77................VL............2.ivf/icsi (p)....15.7.
Rouva B................VL........ivf(p), km, luomu 8.8.
 

Yhteistyössä