¤ Kesän 09 ivf/ivm/icsi/pas ¤


Heips Iines,

Kolme päivää tulee saikkua, miehelle yksi päivä (saattaja pakollinen).

Seurailen teitä kovasti, mutta itselläni ei ole asiaa kun odottelen vaan sitä tätiä, että pääsen aloittamaan ne estrogeenit PASsia varten. Ei näy ei kuulu!! :kieh:

-Bee
 
Tähtisäde
Moikka,

Tulin vaan Iinekselle kommentoimaan, että välttämättä ei edes tarvitse saikkua. Meillä oli mies mukana, ja illan lepäilin ja seuraavana päivänä olin jo ihan kunnossa. Edes särkylääkkeitä en tarvinnut. Luulen, että follien määrällä on yhteyttä tähän. Mulla oli vähän folleja joten ehkä siksi pääsin helpolla.... TSEMPPIÄ!!
 
Napsis, mulla ei otettu ollenkaan verikokeita.. no ilmeisesti eri paikoissa tehdään eri tavalla. Mulla on kans perjantaina sitten ultra, tosi jännää nähä miten tilanne on kehittynyt.. Nyt tuntuu kyllä kunnon vihlasuja masussa..

Iines, mulla sama juttu! En oo halunut kertoa töissä. Koen että tää on mun yksityisasia ja en halua että ne tietää että yritetään lasta. Varsinkin kun yritän päästä etenemään, niin turhaa sitä vielä kertoa kun ei tiedä kauan tässä vielä menee.. (Toivottavasti ei enää kauaa!!!)
Mä en voi näyttää sitä Fertinovan sairaslappua töissä, koska siitähän ne heti näkee että oon hoidossa. Ajattelin vaan jäädä sairaslomalle ja sanoa että on mahatauti. Jos täytyy olla yli kaksi päivää saikulla, niin käyn sitten varmaan valehtelemassa yleislääkärille että mahatauti jatkuu...
 
Sarma
Mie meen huomenna ultrattavaksi.. Toivottavasti päästäis siirtoon alkuviikosta! :)

Mie lähetin suoraan palkan laskentaan saikkutodistuksen, enkä edes näyttäny pomolle koko lappua. sanoin vaan, et hups, meni jo muiden papereiden joukossa. ;)

Vielä vähän reilu kaks työpäivää ja sitten kesäloma.. B)
 
Kiitokset kaikille kommentoinnista. Sama täällä Sarma, mä lähetän aina kaikki paperit suoraan palkanlaskijalle. Ikinä en oo antanut sitä pomolle suoraan, enkä sanonut saikun syytä. Meidän luottamushlö sano et sen ei tarvi tietää kun saikun pituus.

Tosta Rouva B:n mainitsemasta saattajasta tuli mieleeni, et tottahan mies tulee mukaan. Mulle ei kukaan ole maininnut koska se oman osansa hoitaa, mut oletin ilman muuta et samalla reissulla? Kertokaa, oonks mä taas ihan pihalla?

Nyt mä meen katseleen vähän mustikoita, palaillaan myöhemmin :D
 
Iines, kyllä mä oletan että samaan aikaan mies hoitaa hommansa.. :) Mutta ehkä Rouva B tarkoitti sitä jos mies ei voi jäädä esim. odottamaan koko toimenpiteen ajaksi, niin sitten tarvitaan joku saattaja..

Mulla saattaa tulla just sellanen tilanne että mies käy äkkiä hoitamassa oman osuuden ja sit mä jään sinne yksin.. :(
Katotaan nyt miten saadaan järkättyy homma.. Meille ei ole kyllä puhuttu että saattaja on pakollinen, ehkä sekin paikkakohtaista..

Vielä tosta sairaslomasta, niin oon kuullut että kaikilla työpaikoilla lapsettomuushoitoja ei hyväksytä palkalliseksi sairaslomaksi. En sitten tiedä kuinka yleistä se on.
 
piti lenkille lähtee, mut täällä sataa vettä. pöh.

Meille ainakin sanottiin että saattaja on pakollinen, sieltä naikkarilta ei pääse punktion jälkeen kotiin ilman saattajaa. Lääkkeet on sen verta vahvat että on oltava joku seuralainen sen päivän ja seuraavan yön.

Meillä mies toimittaa pikku-siemenet aamulla purkkiin joka kuljetetaan sitten naikkarille samalla kun mennään sinne punktioon. Ja mies tulee punktioonkin mukaan mua piteleen kädestä kiinni.. jos munkin pitää siellä olla, ni saa luvan sekin olla =). Ja on onneks luvannutkin tulla henkiseksi tueksi.

Meillä tosta tuleva saikku hyväksytään palkalliseksi sairaslomaksi, mutta lekurit ja labrat jne joudun käymään omalla ajalla. Eli saldoista lähtee.. Mut meillä saa saikullakin olla 5pvää ilman lääkärintodistusta. aika hyvin mun mielestä.
 
Sarma
Meillä mies kävi osuutensa antamassa heti alkuun ja muuten vietti mun kanssa siellä aikaa.. Aika ikävää olis ollu siellä yksin nököttää, varsinki kun jännitin jonkun verran, eikä se olo ihan normaali ollu sen toimenpiteen jälkeen vaikka yllättävän hyvä olikin. Vaikka minäki oon käyny yksin melkein aina lääkärissä, niin punktiossa oli mun mielestä hyvä, et mies oli mukana.

Ja meillä sanottiin että saattaja pitää olla kotiin lähtiessä. Yksin ei olis saanut olla, oliko se nyt seuraavaan 12 tuntiin, mutta mies vei mut kotiin ja kun olin ihan ok niin lähti vielä illala käymään töissä ja mie jäin sohvalle makaamaan puhelimen viereen. En tiiä sit voiko tulla jotain äkillisiä komplikaatiota vai miksi ei sais olla yksin, enpäs huomannu kysyä.

Meillä kuuluu palkattomiin saikkuihin mm. lapsettomuushoidot, mutta jostain syystä mulle tuli kuitenkin sairasajalta palkka, ehkä joku palkanlaskennan virhe, mutta antaa olla vaan, on ne ihmiset turhemmankin takia palkallisella saikulla.. ;)
 
Mustikat on pakkasessa. Ihan kiva saalis tuli. Toivottavasti huomennakin olis saalista...

Kyllä mullekin tosta saattajasta mainittiin. Ja mullakin tulee mies piteleen kädestä kiinni. Jotenkin mulle jäi semmonen mielikuva, et sillä suunnittelukäynnillä se lääkäri piti ihan itsestäänselvyytenä et mieskin on siellä paikalla toimenpidepäivänä. Kyllä toi ukko tässä yhtenä päivänä yritti pullikoida vastaan, et mitä hän siellä tekee. Totesin et tää ei ole mikään mun henk.koht. projekti, vaan ihan yhteinen. Joten se tulee.

Mulla jää nähtäväksi mitä palkanlaskija tekee ton mun saikun kanssa.

Risis on vissiin jo pistänyt ekat menopurit??

Sarma samoissa mennään, mullakin huomenna ultra. Tsemppiä!!
 
Mäkään en kyllä tiedä jäiskö ukkeli sinne kun ei muutenkaan oo niin kovin innostunu ollu koko hommasta.. sanoin vielä aiemmin että sehän voi lähtee heti sen kopin jälkeen että kerkee oleen loppupäivän töissä! No, toisaalta jos koko päivän kuitenkin vapaaks ottaa/saa niin kai se jää jos sanon että pitää olla saattaja. Toisaalta en oikein tiedä haluanko sinne punktioon mukaan, jos hirveesti sattuu..:( onko se parempi mitä vähemmän "yleisöö" siinä sillon on...mutta kai sitten jos se välttämättä haluaa olla kaikessa mukana :heart:

Iines Joo, eka satsi meni pari tuntia sitten, ja ihan siedettävän tuntusesti.. en vaan heti "ylikeskittymiseltäni" tajunnu vapauttaa mahan nahkaa puristuksesta, niin kai se aine siks tuntu vähä enemmän :kieh: ilmakuplien kans joutu vähän tappeleen kun meinas väkisinkin pulputa samalla sitä ainettakin hukkaan, mutta kai se tekniikka siitä kehittyy!
 
Sarma
Risupesä:: Kyllä se tekniikka siitä kehittyy.. Oisittepa nähny mut kun ekaa kertaa aloin pistämään pregnyliä.. Se kun piti pistää heti kun ovisplussa tulee ja testin tein aamulla klo 6 ja 7 alko työt.. Mulla kädet tärisi ja melkeen itkua tuhersin kun oli kiire enkä osaa. Lopputuloshan oli sitten katastrofi kun katkaisin pullon kaulan ja se meni rikki ja sain nyppiä törröttäviä lasin palasia peukalosta. Enkä sitten uskaltanu pistää sitä ainetta kun siellä oli pieniä sirpaleita seassa. Myöhästyin töistä ja työkavereille kerroin, et putos lasi lattialle ja meni rikki -> myöhästyin ja siksi sormessa on laastari.. =)

Iltapäivällä lääkäri ystävällisesti kirjoitti mulle uuden reseptin ja hieman paremmalla menestyksellä sain sen pistettyä, tosin ilmakuplia en saanut sillonkaan pois kun vieläki kädet tärisi, silti vetäsin sen tohon makkaraan, kun ei se vissiin niin nuukaa ole kun ei suoneen pistetä. Sen jälkeen pistelyt on menny tosi hyvin ja melkein jo rutiinilla.
 
Heipat kaikille!

Olen melkein koko kesän malttanut olla tauolla tästä koko lapsi hommasta ja murehtimisilta, joten siksi en ole tännekään kirjoitellut...

Mutta nyt mullakin alkaa h-hetki lähestyyn ja kuukausi lääkkeitten alotukseen ja viikolla 42 on punktio/siirto...eli kuulun kyllä tuohon syksyn pinoon...tehän kaikki olette jo onnellisesti raskaana sitten kun mulla siirto ajankohtainen...

Eli positiivisilla mielillä eteenpäin ja tsemppiä kaikille!!! :heart:

Mukava kyllä lukea teidän kuulumisia ja kattoa mikä itellä on edessä....
 
Apua, toivottavasti nyt sitten saan miehen sinne punktioon jos saattaja on kerta pakollinen. Miehen on tarkoitus lähteä ulkomaille työmatkalle, mutta saadaan ehkä siirrettyä sitä työmatkaa päivällä. Tottakai se olisi muutenkin kivempi että mies ois siellä rauhoittelemassa.. On se sen verran jännittää tilanne.. Huh..

Oon menossa Madonnan konserttiin ja klo 18 pitäisi pistää puregonit ja orgalutranit. Vähän jännittää miten pääsen vessaan just oikeeseen aikaan.. Mitenköhän tarkka se pistos aika on, tietääkö kukaan? Mä oon pistänyt aina noin 10 min tarkkuudella mutta nyt voi olla haastellista päästä just oikeeseen aikaan vessaan.

 
Kiva kuulla sustakin pitkästä aikaa Tähtisilmä! Hyvä että oot pystyny välillä "lomaileen" tästä ainasesta vauvakaipuusta.. Onnea jatkoon :heart:

fifiris Mulle sanottiin menopurista että pari tuntia sais max. heittää se pistosaika. Liekö noissa "jarruissa" sama homma?

Sarma Onneks niihin välineisiin saa nykysin mukaan sellasia muoviputkiloita joilla avaaminen sujuu näppärästi :) muuten oisin varmaan mäkin noukkinu jo muutamat sirut sormistani!
 
[/url]
KESÄKAUDEN YRITTÄJÄT [/url]




nm.....hoitopaikka.....hoito (lyhyt/pitkä )....punktio+Siirto, vko(t)

fifiris....................Fertinova......ivf................elokuu
Sarma....................VL..............pas..............elokuu
Tirlittan1968..........VL............2.ivf(p)............vko33
napsuneiti.............Naistenkl...ivf (p)............vko33
Iines-74..................................ivf...............vko33
sooda....................................2.ivf.............vko34
Ronja80................VL.............3.icsi (l)........vko34
risupesä................Tays..........ivf (p)..........vko34
aitiliini83...............VL..............2.icsi...........vko34
Duffy.....................VL..............icsi (l).........elo-syyskuu
viiva......................................ivf/1.pas......elo-syyskuu


Testaajat, pvm




Myöhemmin onnistuvat :hug:

MarNei75...............VL
Rouva B.................VL.............ivf(p), km
Tuulia-76..............................3.ivf (p), ei siirtoa
pappis.......phks/Felicitas......3.ivf
Positive.................VL.............ivf
Katriina77........Ovumia..........ivf(l)


ODOTTAJAT :wave:

Nuppu76..............................2.ivf(l)............10.6.
sarina13.....Tays..1.ivf tuores. km/pas.......16.6.
Tatyana..............SatKS/Tays...ivf(p)...........22.6.
Krokodiili................................ivf.................29.6.
furutemami..........................icsi/2.pas.........1.7.
Annie77................VL............2.ivf/icsi (p)....15.7.
 
Sarma
Siirto onkin pikemmin kuin arvasinkaan.. Maanantaina sitten, toivottavasti.. Voi kun siellä joku olis tarpeeks sitkee sissi selviytyäkseen loppuun saakka. Saattaa hyvinkin olla niin, että pakkanen tyhjenee nyt kerralla ja pelko on, ettei ne jaksa edes siirtoon saakka..

Tuntuu jotenkin erittäin kummalliselta kun lääkäri puhuu, ettei suosittelisi kahden siirtoa niin suuren kaksosraskauden riskin takia.. Itse kun en usko edes yksöisraskauteen.
 
Risupesä: noh, eihän sitä täysin ole pystytty unohtamaan ja lomailemaan tältä asialta, mutta yllättävän hyvin kuitenkin mielestäni...ihana kuulla että sinä olet jo tosi toimissa, olet kans joutunut niin monta ylimäärästä mutkaa kohtaamaan tässä matkalla...toivon sydämmestäni kyllä että kaikki menee nyt niinkuin pitääkin! Tsemppiä :heart:
 
Piipahdin täällä kurkkimassa. Olen tuolla syksyn pinossa.

Punktiopäivänä mies hoitaa osuutensa ennen toimenpidettä, koska sperma pitää valmistella (pestä ) hedelmöitystä varten, joka tehdään välittömästi sen jälkeen, kun munasolut on kerätty. Toimenpide (punktio) tehdään yleensä lievässä tokkuroittavassa lääkityksessä (mikähän on oikea sana), joskus nukutuksessa. Saattaja tarvitaan tämän takia. Vaikka potilaan olo tuntuisi hyvältä, voi kotimatkalla tulla jotain, kun suoneen on annettu rauhoittavaa. Saattaja on varmistustoimenpide, että potilas pääsee turvallisesti kotiin. Kukin tekee tavallaan, mutta jonkun kaverin tai taksikuskin olisi hyvä katsoa, että pääsee kotiin asti.
 
Ultrassa tuli käytyä. Toisella puolella oli neljä ja toisella kaks, sekä jotain pienempiä. Eli kuus hyvänkokosta tällä hetkellä, maanantaina taas ultrataan, ja silloin selviää ehtiikö ne pienemmät mukaan. Jos ne ehtis mukaan, ni sit olis kymmenkunta. Mä oon kyllä pettynyt määrään, olisin turvotuksen perusteella odottanut enemmän.

Samoilla gonaleilla mennään taas maanantaihin asti, lisäksi tuli se jarru alkaen huomenna.
Tänään on kyllä ollut taas kipeempi alavatsa, lisänä oksetus-olo. Jatkuvasti on sellanen tunne et pitää mennä oksentaan.

Mulla on varmaan nyt vuorostaan noi hormonit sekottanut pään, kun luulin ihan et Sarma menee kanssa punktioon. Mut sillähän on pas! Tsemppiä silti!

Kyllä se piikitys menee tänään jo ihan rutiinilla risis!

Niin ja fifiris, mullekin puhuttiin noitten gonaleitten kanssa siitä kahden tunnin sisällä pistämisestä. Kaippa se taitaa olla sama kaikilla näillä.
 
risupesä, kiitos vastauksesta! Mä pistin nyt piikit 40 min ennen aikataulua, toivotaan että se oli ok..

Sarma, pidän peukkuja että maaantai siirto onnistuu!! Minkälaatuiset alkiot/monta sulla on pakkasessa odottelemassa?

Iines-74 , mä olin kans äsken ultrassa ja lääkäri sanoi että maanantaina kerätään 10 kpl. Mä sanoin lääkärille että oon vähän pettynyt määrään, mutta lekuri sanoi että yleensä on vaan hyvä jos muniksia ei ole ihan kauheasti, koska jos niitä on kovin paljon, niiden laatu ei välttämättä ole kovin hyvä... Toivotaan siis että ne hyvälaatuisia ja mahdollisimman moni hedelmöittyy ja lähtee jakautuu! Itse kyllä pelkään että omani on ihan paskoja, koska mulla on se FSH taso ollut koholla.. No, ensi viikolla selviää paljon..

Me saatiin onneksi miehen työmatkaa siirrettyä ja mies pääsee nyt mukaan punktioon. Onneksi, kyllä siinä sen verran tukea kaipaa! Iiiiks.. mitä lähemmäs punktio tulee, sitä enemmän alkaa jännittää. Oon varmaan maanantaina aivan rikki. Mitäköhän tässä voisi vielä tehä että vois maksimoituu onnistumisen? Vetää kalaöljyy, greippimehuu, rukoilla, itkeä, liikkua, levätä...?
 
Sarma
fifiris:: Kolme alkiota kahdessa oljessa on.. Ihan hyvä määrähän sulla on muniksia tulossa. Määrä ei todellakaan aina korvaa laatua.. Meillä 28:sta tuli 4+1 alkiota, josta 1 ei ollut edes pakastuskelpoinen, et.... Tarkoitus olis nyt ensin sulattaa se olki missä on 1 alkio ja jos se ei selviä niin sitten toinenkin olki sulatetaan..

Et kai sä muuta voi enää ku toivoa et kaikki menee hyvin.. :) Vaikka onhan tää hemmetin rasittavaa aikaa.. Mutta tsemppiä teillekin ens viikkoon!
 
Tirlittan1968
Mulla oli ultra tänään ja molemmilla puolilla kasvaa 4 kpl. Punktio onkin jo tiistaina ja muutettiin pitkäviljely lyhyeen ja siirto on sitten ensiviikon perjantaina eli 15.8. Sovittiin että jos kaksi alkiota lähtee hedelmöittymään ja jakautumaan niin 2kpl olisi tarkoitus siirtää.
Ihan hyvällä mielellä, huomena viimeinen Menopur ja sunnuntaina Pregnyl irrotuspiikki
 
Mulla kasvaa yhteensä (ainakin) 11 follikkelia.. oikealla puoellla on 6 ja vasemmalla on 4 (isompaa, näin sanoi lekuri) en tiiä sit montako pienempää siellä on myöskin kasvamassa.
Jouduin vielä hakeen apteekista 300iu puregonia ja pregnylin pistän su 21.30. Ma on täysin lääkkeetön päivä ja punktio on sitten tiistaina klo10. A P U V A !!!!!!!!!!!

Tänään on ollut kyllä NIIN superpahaolo ettei tosikaan. Onneks alkaa viikkis ja oon koko ens viikon himassa. Pidän ma lomapäivän ja ti-to on sitten saikkua: perjantaina saldovapaa sit vielä perään jos ei töissä o kauhee kaaos.

Tirlittanin kanssa ollaan koitoksessa samana päivänä ja Fifiristä jännäillään tiistaina. Oi oi, vihdoin ne meidän "tosi tosi toimet" nyt sitten alkaa!!!!!! Jännittävää!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Sarma, kiitos kannustuksesta! :) Hienoa että teillä on kolme alkiota pakkasessa.. Samaa mäkin toivon, että saataisiin muutama pakkaseen odottelemaan.

Tirlittan, jännittäviä aikoja eletään. :) Lääkäri kysyi multakin laitetaanko yksi vai kaksi, mutta en osanut sanoa vielä... Katsotaan nyt ensin millaista saalista saadaan.

Napsis, hienolta kuulostaa munis tilanne! Mullakin on vähän pahaolo kokoajan. Vähän inhottavaa.. äsken kun kahvia kupillisen, meinas ihan yrjö lentää.. Mulla siis punktio maanataiaamuna.. Samoissa APUVA-fiiliksissä mäkin!! Sanoin hoitajalle että jännittää älyttömästi, mutta hoitsu lohdutteli että toimenpide on nopeesti ohi ja kipulääke jeesaa.. Silti pelottaa!!
 

Yhteistyössä