***Kesämasut 2009 VOL.3***

Alkuperäinen kirjoittaja labebe:
maranooka vie ihmeessä yksityiselle allergologille!!! Neuvolalääkäreistä ei valitettavasti ole yhtää mihinkään...sellaisia kauhujuttuja olen kuullut! Ehdottomasti yksityiselle! Onko teillä vakuutus? Kyllä äiti tietää jos lapsi on kipeä ja asiansa omaavat erikoislääkärit ovat sellaisia joilta saa apua. Heissäkin tosin löytyy moneen lähtöön mutta hyvä lääkäri on aivan ehdoton kun lapsesta kyse - sairaan lapsen kanssa ei kannata aikaa tuhlata yhtään. Tsemppiä teille, toivottavasti saatte hyvään hoitoon :)
Kiitos tsempityksestä! Tuo lääkäri tosiaan oikein tuputti nykyisen suositusten mukaista siedättämishoitoa. Mainitsi jopa erään "kaupungilla sattuneen" kuolemantapauksen, joka olisi hänen mukaansa voitu välttää jos ko. henkilö olisi jossain vaiheessa elämää altistunut allergeenille (maidolle). Tajusin vasta lääkäristä lähtiessäni, että etenkin tuon esiin ottaminen oli aika asiatonta..

Meillä ei ole vakuutusta, mutta käännytään varmaan silti yksityisen puoleen jos nämä allergiat alkavat haitata enemmän elämää. Sitä ennen voisi vielä yrittää ohittaa neuvolalääkärin oman tk-lääkärin kautta, joka aika todennäköisesti antaisi lähetteen lastenpolille.. Onneksi imetys sujuu vielä mukavasti ja ei ihan hirmuinen hoppu ole. :)

 
maranooka joo hyvä juttu. Me otettiin vakuutus vastaviime viikolla kun alettiin epäilemään allergiaa ja nyt on mennyt tällä viikolla jo monta sataa tutkimuksiin. Vakuutuksen voi ottaa vieläkin, jos ei ole todettu/epäilty mitään sairauksia ja neuvolakortti kunnossa. Mä suosittelen kyl vakuutusta, maksaa toki n. 300 euroa plus omavastuu vuodessa, mutta muutamalla tutkimuksella tai yksityiskäynnillä maksaa itsensä takaisin. Mekin aateltiin ennen lapsen syntymää että ei oteta, mutta kappas vaan..kun alkoi oireilemaan niin äkkiä vakutus kehiin ja ei kyllä kaduta. Jos johonkin pitää rahansa pistää niin en parempaa keksi kun turvata lapsen terveys :) toivotaan että teillä ei olisi mitään pahempaa!
 
*koputtaa puuta* Meillä taitaa päiväunet palautua, reseptinä aamutirsojen poisjäänti, ja myöhempi nukkumaan-menoaika =) Ennen V oli jo tähän aikaan ulkona, nyt ei olla vielä edes syöty, nukkumaan menee 12 aikaan.
 
Millä kategorialla te muut laskette sen, että herääkö teidän vauvat öisin usein vai harvoin? Kun minusta tuntuu, että meillä alkaa olla aika älytöntä tää meno....

Toissayönä mentiin nukkumaan klo 21. Heräsi itkemään klo 23, 01, 03, 04, 05 ja ylös noustiin klo 07. Eli itse nukuin 23-01 ja sit heti perään 05-07, minä kun en saa unta ihan tosta noin vaan.
Viime yö oli mielestäni melko hyvä. Nukkumaan klo 21. Tuttia suuhun 22, 23, 04, 06 ja ylös klo 07. Sain itsekin nukuttua 23-04 välisen ajan joka nykyään on TODELLA luxusta.

Mä vaan mietin, että mistä nää heräämiset johtuu? Osasyy on se, että herra riekkuu mahallaan kun menee yöllä katsoo eli kääntyy unissaan? Yleensä hän itkee, kun tutti on tippunut eli sammuu saman tien kun laittaa tutin suuhun. Hän ei huuda ns. suoraa huutoa vaan "kutsuu" tutin laittoon ja silittämään keskellä yötä. Siitä olen päätellyt, että tuskin on kovin kipeäkään, kun heti nukahtaa uudelleen. Vai olenko kenties aivan väärässä?
 
Yöheräilyt lasken ihan sen mukaan kuinka monta kertaa tiedän olleeni hereillä ja hoitaneeni vauvaa.. Yleensä hippu heräilee kaksi-kolme kertaa yössä. Ei vaadi muuta hoitoa kuin tissin suuhun. Ja hippuhan nukkuu mun kainalossa, joten nämä syötöt eivät kovin pahasti yöuniani häiritse.

Viime öinä tosin on heräilty hurjan monta kertaa enenmmän. Nyt kun olen neuvolalääkärin neuvon mukaan syönyt maitoa sisältänyttä piirakkaa ja yhden juustoviipaleen (eri päivinä), niin neiti on päättänyt kieltäytyä rinnasta. :kieh: Toisen massuun sattuu varmaan niin paljon jo tuo pieni määrä maitoproteiinia, että ei uskalla sitten syödä. :( Viime yönä vaippa oli melkein kuiva, vaikka normaalisti se on ihan täynnä... Voihan tämä lakkoilu johtua jostain muustakin, mutta esikoinen lakkoili ihan samalla lailla aikanaan allergian takia.

Kehtaisikohan sitä soitella vielä tk lääkärille aikaa? Uskoisin, että meidän omalääkäri uskoisi minua helpommin ja päästäisiin sinne lastenpolille käymään... :wave:

Pitää vielä loppuun kehaista, että tuo hippu ihan kunnolla jokeltelee jo ja se :heart: "äiti-tyttö" kuuluu joka päivä. En jaksa kyllä uskoa, että vielä tietäisi miksi juuri tuo jokellus saa äitin niin iloiseksi ja ylpeäksi. ;)
 
Maranooka Kyl mä vaan soittelisin jo sitä lääkäriaikaa jonnekin suunnalle, jos ei tk-lääkärille niin sit vaikka jo yksityiselle :hug: täytyyhän tuo allergia-asia saada selville!

Mua kyl jurppii täällä kans niin urakalla ettei tosikaan :headwall: :headwall: Neiti on päättäny muuttaa ja sekoittaa päikkärirytminsä ihan urakalla. Normaalisti tosiaan nukkuu n. 3h päikyt 11-15 välillä mut eipä enää.. Tänään on nukkunu 2x 15 min tirsat |O eli luultavasti yhdet samanlaiset vielä nukkuu ja mitähän illasta taas on tiedossa.. en uskalla ajatellakaan :( 16.30 jälkeen ei kestä antaa nukkua jos meinaa saada neidin 19.30-20 välillä nukkuun.. ja kun vauvoilla tunnetusti ei tuo päivän valvominen taida tietää yhtään parempia yöunia - pikemminki päinvastoin! Mä en kestä jos tämä alkaa tulla sen uudeksi päivärytmiksi :( ku tajuais edes missä mennään mönkään, mut ku ei oo enää hajuakaan..


 
Yöunista : mä en laske nuita alkuyö heräämisiä tutin perään mukaan laskuihin..Alisa alkuyönä siis klo 21-23 väliin itkeskelee n.4-5krt ja sitten yöllä saattaa ähistä.olen alkanut kokeileen et annan vettä muutaman hömpsyn ,jos ei tutilla rauhotu,ja sitten vasta haen maitopullon...syö yhden kerran yössä eli n.klo 04-06 aikaan...neiti sitten herää ylös seiskan molemmin puolin...

Maidon juonnista meillä Alisa ei juo päivisin YHTÄÄN maitoa...ei ruoan kans eikä muutenkaan...saattaa maistaa mitä pullossa ja sit sylkee pois eikä avaa enää suutaan...ainoat pelkät maidot saan menemään yöunille mennessä sekä se yömaito...velliäkään ei suostu syömään enää yhtään...veikkaan ettei meillä tule sitä "pakollista" 1/2l per päivä ees täyteen...

Alisa kans kujertelee tuota äitiä...hauskaa kun kuulostaa ihan äitiiii...sitten kieli on vallan hauska lelu...itkarista kuuluu eka heräämisen jälkeen "huu"ja sitten alkaa kamala lussutus kun kielellä lussuttaa jotenki ylähuulta,ei onnistu ainakaan multa,johtuuko lie et mulla on jo hampaat eessä :LOL:

Tänään laitellu joulukoristeita,pitäs vielä synttäreille lähteä...plääh...ei jaksuttas lainkaan...viikko vielä niin pääsee sinne Rybakin konserttiin isomman kans...ja 2vko ni lähdemme ukon kans EKAA kertaa koko suhteemme aikana(13 1/2v yhteiseloa)hotelliin kaksin...muuten ei mentäs mut häälahja on pakko törsätä...saatiin siis lahjakortti...ukko aiko viedä lapset hoitoon koska muuten mä märisen silmät päästäni hyvästellessä ne...

onko muuten TAMPERELAISIA kuulolla?Kuinka pitkä matka on rautatieasemalta Tamperetalolle???mietin et päästäänkö kävellen vai mennäänkö taksilla neidin kans...ja jihuu..me ei saada hotellihuonetta ennen konserttia ni se olen mä sit joka kaunistautuu rautatieaseman wc:ssa sitten:))))kaitpa siellä asemalla on laukuille säilytyspaikat et voimme jättää kamamme sinne joksikin tunniksi...

mut nyt syömään ja lähen pyörähtään kartsalla ettimässä pinkkiä lankaa..kummipoika halus pinkit lapaset...jep jep...
 
nyt on yöunet taas parantuneet, ekan kerran heräsi tässä joku yö vasta klo 2 ja seuraavaksi klo 6 =) luksusta! tosin viime yö oli aika showta, hakee ehkä uutta rytmiä.. hirveetä huutoa ei ole enää öisin pitäny, tiedä sitten mikä sillon yks yö oli.. :snotty:

oon kanssa huomannu, että päivisin ei tahdo maito maistua. öisin kyllä taitais maistua :D

meillä alkaa talo valmistua, toiveissa olis jouluna asua uudessa kodissa :heart: mitenkähän vaan malttais odottaa nää pari viikkoa, kärsimätön kun olen :snotty:
 
Yöheräämisistä... Niin, pitäisiköhän laskea vauvan heräämiset vai omat? Jos vauvan, sanoisin että 0 heräämistä, sillä ei hän minusta oikeastaan herää kunnolla ollenkaan. Silmät ummessa itkee tutin perään ja rauhoittuu yleensä tutin saatuaan heti. Mutta minähän siinä itse (tai mies, riippuu kumman "tuttivuoro" on kulloinkin) herään pahimmillaan alle tunninkin välein. Esim. viime yönä nostin tuttia n. klo 01, 02, 02.30, 03 ja 05. Eli monilla on varmasti pahempiakin öitä, mutta kyllä tuokin heräilymäärä jurppii... Taas on sellainen vaihe menossa, että pitkistä unipätkistä voi vain haaveilla :/

Ryhis juu on Tamperetta tuntevia paikalla! :wave: Ette te tarvitse taksia todellakaan! Voisi taksikuskin naama vähän venähtää, kun kertoisitte, että rautatieasemalta pitäisi Tampere-talolle päästä... :LOL: Siinä on väliä vain pari korttelia, alle kilometrin joudutte kävelemään. (Ja ei keskustan suuntaan vaan pois päin) Sinuna kaunistautuisin kyllä mieluummin Tampere-talon tosi siisteissä vessoissa kuin rautatieasemalla... Paitsi että jos se konsertti on loppuunmyyty, niin siellä voi olla aika lailla tungosta. Hyvää konserttireissua!
 
Vifslan Kiitos =) Juu,eli jalkapatikaksi laitamma tytsyn kans:) en viitsi naurattaa Tampereen taksikuskeja..olen nimittäin varmasti yhden eliniän naurut saanut antaa oman kaupunkini taksikuskeille...matkustin nimittäin ilman housuja kerrattain...ihmekkään kun oli kylmä :ashamed: ja sit markka-aikana annoin 44markan taksikyydostä 56markkaa riksaa :whistle: Luulin antaneeni 50mk ja sanoin pidä loput ni olinki antanu 100mk ja sanonu tuon :x Kuinkahan iltamekkoissa sinne pitää mennä kuunteleen Alexanderia?
 
Ryhis en oo itse käynyt Tampere-talossa juuri muuten kuin sinfoniaorkesterin joulukonserteissa, mutta ainakin silloin ihmisillä on ollut yleensä tosi fiinit vaatteet päällä. Tai no jotkut käy kyllä arkivaatteissakin. Itse sanoisin, että ehdottomasti vähän hienompaa päälle, mutta ei nyt välttämättä ihan iltapukua tarvitse olla... :)

Kohtalaisen hyvät tipit oot muuten antanut taksikuskille... :LOL:
 
:/ Käytiin aamulla Venlan kans sika-piikillä, ja tänään ei sit nähtävästi nukuta päiväunia ollenkaan... Kitisee ka kitruaa vaan vauva. Laitoin jo suponkin, mutta eipä taida olla mitään hyötyä siitä... :(
 
Mitenkäs Sisun Venla jakselee?

meillä ois taas ehkä rytmittämisen paikka. neiti nukkuu nykyään n. puol 10 asti aamulla, seuraavat unet on 10.30-11.00. ulkona nukkuu n. 14-16 ja pikutorkut illalla klo 18.30. ja yöunille klo 22. ja aiemmin nukkui siis pitkät päiväunet yhteen pötköön ja yöt nukkui huonosti. nyt kun yöt menee paremmin niin päivällä on sitten noita pikkutirsoja..

ja lähinnä haluaisin laittaa neidin aikasemmin nukkumaan, jotta heräis aamullakin aikasemmin. nyt en vaan uskalla lähteä muuttamaan mitään, jos yöunet taas pahenee.. :snotty: kaikkea ei voi saada, tiedän :D

alina on alkanu pyörimään ja hyörimään ihan tosissaan. lattialla viihtyy nyt jopa 1½h mökkylöittensä kanssa, juttelee niille ja kääntyilee jo joka suuntaan. :heart:

tilannetietoja talosta (joo, kiinnostaa varmaan :whistle: ) niin takka alkaa kohta oleen valmis, ja viikonloppuna ois loppusiivousta tiedossa :p
 
:wave: Täällä vähän tänään lämpöilty, aamulla oli ihan kuumettakin, mutta laitoin kaikesta huolimatta ulos nukkuu, ja annoin nukkua koko unet siellä, kun laitoin kuitenkin supon jalan arkuuden takia ennen päiväunia. Ja eipä tuota lämpöäkään ollu tuossa 4 aikaan, kun mittasin. Jospa tämä tästä.

Viime yö oli TOOOODELLA katkonainen :kieh: Neiti kierähti mahalleen, ja n. 15min välein nosti päätä, ja kitisi tutin perään. Käänsin taas vauvan selälleen, ja kohta taas oli joku mahallaan :headwall: Jospa ens yönä sais äitikin nukkua.
 
Meidän poitsu täytti eilen 6kk :heart:
Herra istui ensimmäistä kertaa syöttötuolissa ja annettiin eka kertaa kiinteitä, makuna oli maissi/pottusose. Syöttötuolissa tykkäsi istua, mutta sapuska ei ollut ilmeistä päätellen mitään kovin herkkua :LOL: Annettiin vielä illemmalla uudemman kerran ja tänään aamupäivällä, niin sitten maistuikin jo paremmin. Imetystä jatketaan edelleen.
Lauantaina huomasin että poitsulle oli tullut ensimmäinen hammas alas, en osannut vielä odottaa että hampaita tulis kun esikoiselle tuli vasta 10kk ikäisenä.
Herra menee jo kovaa vauhtia eteenpäin ja yrittää kovasti harjoitella konttausasentoakin. Kaikki isoveljen lelut kiinnostaa kovasti.
 
Eipä täällä neiti sit vaihtanutkaan vielä päikkärirytmiä. Näköjään kolmet unet tarttee edelleen, paitti sellaisia päivinä jos jostain ihmeen oikusta on saanut päähänsä nukkua 7.30 pidempään :D Mut normaalipäivinä, kun herää 6-6.30 välillä, niin tarttee kyllä vielä pienet tirsat illalla 17 maissa jotta jaksaa 19.30 saakka olla hereillä.. tuota aiemmin ei nimittäin kestä laittaa yöunille, muuten herää aamu 5 ylös!!

Täällä vaihteeks sellainen aamu, ettei mikään muu kelpais oleskelupaikaksi ku äidin syli.. Siinä voi sit katsella kirjojen kuvia tai leikkiä leluilla.. mut ei lattialla :( Meillä neiti ei oo hirveesti osoittanu halua lähteä liikkeelle.. eli ei kyl ryömi eikä käänny mahaltaan selälleenkään mut napa-akselin ympäri kääntyilee lattialla ja siten vaihtelee paikkaansa. Ei kai tää mitenkään epätavallista oo? :| :/

Ääh.. nyt pitää taas alkaa viihdyttään neitiä.. ja ei ku syliin vaan taas.. huoh!
 
Uusi mamma ilmoittautuu :wave: Ilmeisesti kuulun tähän pinoon, kun mulla oli LA kesäkuussa. Aatu tosiaan syntyi sit 3.7.09 mittoina 4300g ja 55cm. Iso poika :D
Nyt vasta löysin tällaisen ketjun, jossa samanikäisten vauvojen äitejä. Jotenkin alkukuukaudet on menneet aivan hujauksessa. Ensin kärsittiin 3kk koliikista ja sen jälkeenkin poitsu oli ihmeellisen itkuherkkä monissa asioissa ja tilanteissa. Nyt pari viikkoo on mennyt ihan selvästi paremmin ja pojan itkuun tuntuu olevan aina joku looginen selitys ja näin ollen itse osaa auttaa oikealla tavalla pikkuista.
Poika täyttää huomenna 5kk. Selältä mahalle osaa kääntyä periaatteessa (kerran sen tehnyt itsekseen ilman apuja), mutta ei ole mitenkään kauhean innostunut touhusta. Kuuminta hottia tällä hetkellä on laittaa varpaat suuhun ja jos sukan saa jalasta irti, niin sitä on sit kiva imeskellä ;) Perunaa ollaan maisteltu jo pari viikkoa ja pikkuhiljaa näyttäis siltä, että rupeaa uppoamaan mieheen. Tänään ois tarkoitus maistaa ekan kerran puuroa. Tuttelilla muuten eletään, meillä ei siis enää imetetä. Nyt on ollut tukkoisuutta ja yskää reilun viikon, eikä uskalleta mennä muiden vauvojen joukkoon niitä tartutteleen. Kotosalla vaan siis, olis kyllä kiva jo taas päästä vähän sosialisoituun. Mut tänään paistaa aurinko ja se on kyllä paljon tähän aikaan vuodesta!! :)
 
toivottavasti Sisun Venlalla on jo parempi olo!

Pirtsille, osaahan se teidän muru jo vaikka mitä! :heart: ja voi ihan yhtäkkiä oppia uuden jutun. kärsimättömänä silti kans odottelen, että koska seuraava edistysaskel otetaan.. :D

Talvikille tervetuloa :flower:

me käytiin 5kk neuvolassa, mitat oli 8740g ja 67,9cm. keskivertoa pidempi ja paksumpi, potra tyttö :D näyttää ikäistään vanhemmalta.
 
Hei! :flower:

Paranemisia kaikille pienille potijoille!

Meillä on nyt jo kaksi hammasta suussa ja osataan ryömiä :eek: Hiukan liian nopeasti opittu uusia juttuja, ei äiti pysy perässä :D

Hyvin on muutenkin mennyt, ei suuria ongelmia ole ilmennyt... Sikapiikkiä en ottanut typylle, kun mies oli sitä mieltä ettei kannata ottaa. Toivotaan että oli oikea päätös :whistle:

Mitäs muuta... Vauvakuume on korkea, yritystä jo aloiteltu. B)

Talvikille tervetuloa myös täältä :flower:
 

Yhteistyössä