***Kesämasut 2009 VOL.3***

Mönkiäinen kirjoitteli selkäkivuista mulla meni selkä niin kipeäksi kuukausi synnytyksestä, että kävely oli tuskaa, lapsen nostaminen sattui. Nukkuminenkin oli hankalaa kun koko ajan koski.
Pari kertaa kävin naprapaatilla ja se patisti lääkärin kautta fysioterapiaan. Siellä on nyt käyty kolme kuukautta ja selkä on kuin uusi(ainaki melkein) eli selkää jumpataan sellasissa erityisissä laitteissa joihin oikein sidotaan kiinni, jotta liike tehdään varmasti oikein.
Kallistahan tuo on, mutta se on kuitenkin ollut hyödyksi.
Suosittelen.
 
:wave: Pitkästä aikaa minäkin kirjoittelen tänne!!! Joka päivä kyllä luen juttuja mutta en jotenkaan saa aikaiseksi itse kirjoittaa vaikka useasti on ollutkin jotain asiaa!!!

Eli meidän pötkö nyt 4kk 1vko sai reilu kk sitten nimekseen Oskar, joka painaa jo 8kg ja on 67cm pitkä.
Syödään jo kiinteitä ja illalla vetäsee maissivelliä/perunaporkkanavelliä! Vettä en anna ku tuntuu et maitoakaan ei mee niinpaljo ku tarttis!!
Kunnon rytmi meillä on ollut jo 2kk ainakin, herää yöl syömään 1-2kertaa, päivisin nukkuu 2x 30-60min unet + 1x 3-4t päikkärit pihalla (nyttenkin se vetelee sikeitä vaunuis kaatosateessa) :D

Isänpäivälahjaidea: mä ostin jostain nettikaupasta pojalle mustan bodyn missä lukee my dad rocks! Musta se oli söpö, eihän se suoranaisesti ole lahja isälle, mutta onhan se kuitenkin isille osoitettu :D

Meidän sälli ei ole tehnyt elettäkään että kääntyilisi suuntaan taikka toiseen, ja mahaltteen oleminen on ihan pepusta hänen mielestä!!!

Painosta, multa lähti sairaalas kaik 11kg mitä tuli, mutta kappas vaan, takaisin on tullut ainaki puolet. Voi hitto sentään, joka päivä mietin et nyt loppu mässäilyt ja jokapäivä meen vaunulenkil ym...no arvatkaas vaan, tänään viimeks kävi kaveri ni pitihän sitä mässäillä, ja vaunulenkinkin saa hyvin siirrettyä "seuraavalle päivälle" koska on huono sää..aina niitä selityksiä keksin!! OIKEIN V***TAA tää mun saamattomuus. Kaikista pahinta on ettei mitkään vanhat housut mee jalkaan ilman et mahaläskit pursuaa suuntaan jos toiseenkin:kieh: Mut löysin sellaisen sivuston kun kiloklubi.fi, se vaikutti fiksulta, siel on ruokapäiväkirjat, likuntapäiväkirjat ym jonka avulla pystyy seuraamaan vähän paljonko liikaa syö ja paljonko olis hyvä liikkua ym. Katsotaan kauanko jaksaa siel roikkua!!!

Jaahas, esikoinen tulee kohta koulusta ni tarttis varmaan väsätä se makaroonilaatikko!

Mukavaa päivänjatkoa kaikille!!!

 
kiloja jäljellä semmone 3-4kg. istuvat kans aika tiukassa. mut en oo kauheesti niiden eteen ehtinyt tekemäänkään... salille ei kerkii (oikeesti!), vaunulenkkejä tulee tehtyä useampi viikossa, melkein päivittäin. mut joka päivä syön aina jotain herkkua. ei onneks oo alkanu lihoo!!

Minja kääntyy, on kääntyny 3kk iästä alkaen oikein sujuvasti. tänään oli "4kk" mitat (4kk 1vko 4pv) 66,6cm ja 7640gr.

Talvis ja Minja
 
Huomenta :flower:

Täällä taas osataan viimeinkin vatsalleen kääntyä, mutta yhtään ei tykkää olla niin päin joten hirveä valitushan siitä heti seuraa :kieh: Eipä tässä ole pari päivää muuta ehtinyt tehdä kuin käännellä neitiä selälleen takasin... :|

Mä en olen vettä antanut kuin silloin kesällä helteillä... Sit meinasin alkaa antamaan kun tuo maidonkulutus laskee.

Paino on mulla tippunut jo 8kiloa siitä kun tulin raskaaksi. 10kiloa tuli raskauden myötä ja ne jäi sairaalaan ja sen jälkeen 2kk tippu toi 8kg. Nyt on tyssännyt. Painoin siis 72kg ku tulin raskaaksi ja 64kg nyt. Pituutta löytyy 174, joten nyt olen toooosi tyytyväinen, vaikken kyllä 72kilosenakaan itseäni pulskana pitänyt :whistle:

Meillä ollaan oltu niin myrtsinä ja pahantuulisena nyt pari päivää et voi |O Mitään muuta syytä en keksi kuin hampaat ja jotain jo alaleuassa oon tuntevinanikin. Ei ois kyllä vielä tarvinnut tulla... :snotty:
 
Nyt on 4 kk neuvolassa käyty, ikää tosin 4 kk 1 vko. Ja mitat oli 8,7 kg ja 67 cm eli hyvin on pelkällä rintamaidolla kasvanut =) Eikä lääkäri suositellut vielä kiinteitä aloitettavankaan kun kerran noin hyvin kasvaa. Mutta tyttö on sen verran pullukka ettei paljon vielä yritäkään kääntyillä. Mahallaan kyllä viihtyy mutta eipä siitä yritä kääntyä. Tosin esikoisen mustasukkaisuuden takia olen aika vähän pitänyt lattialla, nyt tuli käsky pitää enemmän mahallaan.

Sikaflunssaa saa täällä pohjoisessa pelätä, tuntuu että joka päiväkodissa ja koulussa alkaa sitä jo olla ja noin pieniä ei edes rokoteta joten saas nähdä sairastutaanko, toivottavasti ei!
 
Käsittääkseni possurokotetta ei anneta alle 6kk ikäisille.. näin ainakin on lehdissä lukenu täällä päin

Onneks tuo toinenki hammas alkaa olla puhjennut, jospa nuo kitinät alkais jo helpottaa :) missään muualla ei neiti oo viime päivinä viihtyny ku sylissä :(
 
Me käytiin tänään neuvolassa. Hipun kasvu on tasaista, nyt 4,5kk painoa jo huimat 7,1kg ja pituutta 63cm. Antibiootti on korvatulehdukseen jo tainnut tehota, enää ei pieni itke korviaan mutta tukossa ne varmaankin vielä ovat.. Toissa iltana hippu nukahti korva pienen nyrkin sisällä, ei enää itkenyt kipua, mutta jotain niissä varmasti tuntui.

Eilen vietettiin perheen kesken mun kolmekymppisiä. Ihania ylläreitä oli nuo tytöt isin kanssa keksineet. :heart: Käytiin koko porukalla mm. keilaamassa ja hippukin viihtyi yllättävän hyvin kolinoista huolimatta. Illalla vietiin hippu mummolaan leffan ajaksi hoitoon (muut mentiin katsomaan porukalla up 3d:nä ) oli jotenkin hurjan liikuttavaa kun nuo isosiskot alkoivat nyyhkyttää ja itkeä heti kun auto starttasi mummolan pihasta. Koululainen itki isin kainalossa takapenkillä ja keskimmäinen dramaattiseen tyyliinsä totesi vakavana, että "nyt tuli jo kyyneleet!" Heille tuli niin kova ikävä pikkusiskoaan :heart: on tuosta pikku hipusta tullut meille kaikille niin mahdottoman rakas!
 
Onnea maranooka :flower: =)
:whistle: Äiti hairahti tänään ja osti lapselle isojen lasten tutteja!! :xmas: Keitin ne ja onhan ne vähän suurenlaisia, mutta kun 5kk on jo täynnä, ja uusimista tuttisaralla on, niin en enää 0-7kk ikäisen tutteja kehdannu ostaa. Ja sattu väritkin vielä oikein tyttömäisiä olemaan :heart:

Sanokaapa, mitä mieltä olette tästä: Maanantaina aloitettiin kana perunan joukossa, eikä oireita ole tullu. Tänään sain sit perhekahvilalta muksu-puurojauho-pusseja, niin aloittaisinko kauran tässä nyt viikonloppuna, ja sit vasta sen jälkeen nautaa, sikaa ja kalaa, vai jatkanko seuraavalla lihalla nyt ja annan vasta ehkä kk päästä kauraa? :xmas: En TAASKAAN osaa itse päättää tätä.
 
tervehdys pitkästä aikaa :wave:

eipä vaan ole tullut käytyä kun elämä neidin kanssa jatkuu edelleen ihan yhtä ihanana ja helppona :heart: Ei siis valittamista =)

4 kk:n lääkärineuvolassa Ella painoi 7355g ja pituutta oli 63,5 cm. Hassua, mutta potkarit pitää olla kokoa 68 ja bodeista mahtuu vielä muutama äitiyspakkauksen 60 cm :D

Imetyshän meillä sitten loppui n. 3½ kk:n ikäisenä :/ :'( Minua harmittaa. Ensin syötin pitkään vain toisesta tissistä, ja lopulta sitten siitäkin syöminen oli joko pelkkää huutoa tai sitten naureskeltiin. Luulenpa että maidon tuotantoni väheni joka myös osaltaan vaikutti koko touhuun ( ja juu tiedän että peritaatteessa sen ei pitäisi loppua jne.. ) mutta kun Ella ei sitä edelleenkään öisin tilannut yhtään lisää :whistle:
Joten tällä hetkellä Nan-korvikkeella mennään. Lisäksi syödään aamuin illoin maissivelliä, päivällä hieman persikkasosetta ja illasta peruna-porkkanaa. Persikka-banaaniakin kokeilin mutta siitä tulikin sitten jo masuvaivoja. d-vitamiinit aiheuttavat niitä meillä myöskin edelleen |O

Ella kääntyy selältä mahalleen, mutta useimmiten vain toiselta puolelta. ja ihmeellisissä kiemura-asennoissa on myös lattialla mutta varsinaisesti mahalta selälleen kääntymistä ei vielä osaa. Varpaista pidetään kiinni ja naureskellaan ääneen. Lisäksi Ellalla on ihan oma tapansa jutella niin että pitää suuta kiinni ja puhaltaa ilmaa? Hassun kuuloista joka tapauksessa!

Yöt nukutaan edelleen heräämättä ja päivisinkin nukkuu hyvät unet jos vaan pääsee ulos vaunuihin, sisällä saattaa ottaa torkut mutta herää pieniinkin ääniin.

Sikainfluenssa rokotteesta en osaa sanoa juuta enkä jaata. Ellahan sitä ei saa ennen joulukuuta, mutta kyllä se tuntuu aika kovalta rokotteelta antaa noin pienelle. En myöskään tiedä mitä teen koululaisten taikka näiden kahden kotihoidossa olevan kanssa...

Kiloja lähtöpainoon olisi tiputettavana vielä n. 4 kiloa, ja siitä sitten vielä toiset 4 pois niin oisin tyytyväinen. Mutta en sen suuremmin ole mitään asian eteen saanut aikaiseksi.
Tämä syksy on minulle aina tosi vaikeeta aikaa. Mikään ei kiinnosta, ei innosta enkä jaksa. Lisäksi olen ärtyisä ja välillä jopa ihan pöllöllä tuulella, helpottuu joulun tienoilla kun tottuu pimeyteen....

sellaista meille.

Eronneille jaksamisia :hug: ja onnittelut uusiin kotiin muuttaneille :flower:

Ls ja Ella-neiti kohta 5 kk :heart:
 
Sara oli siis 4kk neukussa 7,3kg ja 65cm

Laihdutuksesta: Oon zumbannu ihteni 8 kiloa alle lähtöpainon, juhuu :D Alkaa painoindeksi olla jotain 22

Synnärillehän ei jäänyt kuin 4kg?! eli viimesillään olosta on tippunu päälle 20kg
 
sisu kraana vettä saa antaa jo ihan synnäriltä asti. ainakin tyksissä sanottiin niin jo ton kakkosen kohdalla 2007 vuonna. joten meillä joutu vain hana vettä. joka ruoan kanssa nokkamukista ja tuttelia jälkkäriksi.

kleo loistavasti olet saanut pudotettua. sulla on vissiinki kotona noi levyt vai käytkö jossain salilla??? mä olen aika huono noitten kotijumppa ohjeitten toteuttamisessa ja nyt toi crossarikin seisoo meitin makuuhuoneen nurkassa ja konsta tirsaa siellä joten jää jumpar aika minimiin.

muuten mulla ei tullu kuin 3kg raskaus aikana jha herrallla oli painoo se 4780 eli kevenin kummasti. mnyt kuitenkin se kadonnut 5kg tullut pillereitten aloittamisen myötä takaisin. tarttis varmaan varata aika gynelle ja pyytää lähetä tuubien solmintaan.
 
Kyselin aikasemmin tuosta veden antamisesta ja en ollu varma, et pitikö se vesi keittää vai ei...Nooh, täällä on nyt juotu pari päivää keittämätöntä vettä suoraan hanasta ja ei ole tullut mitään. Maistuu vieläpä tosi hyvin ja annakin vaan vähän (joku 10-20ml) ettei häiritse näläntunnetta.
Painosta on ollut kans puhetta...Täällähän tuli sellaset pikkusen vajaa 20 kg kokonaisuudessaan ja 7-8 kg on jääny kaveriksi tuohon vyötärölle :p
Jos sitä kesäkuntoon 2010..Hah, enpä usko siihen rantakuntoon, mutta jos edes lähtöpainoon. Saa nähä, ei ressiä.
Nyt muihin juttuihin...Mukavaa viikonloppua ja HALLOWEENIA arvon Ladyt!
 
sisulle kiitos isänpäivälahja vinkistä! :flower:

mulla on paino nyt sama kuin ennen raskautta, tippu enemmänkin, mut pillerit vähän taas nosti..ihan tyytyväinen oon, vaikka takamusta ei enää oo ja mahasta löytyy kyllä ylimäärästä..

alina herää edelleen 2h välein yöllä.. nyt oon saanu karsittua ruokailut yössä kolmeen kertaan! :D ne puurotkin menin sitte alottamaan, hyvin uppoo.. ja niitä soseita menee nyt myös jonkin verran. varsinkin hedelmäsoseita! :D

ja kellojen siirto aiheutti ainoastaan sen, että neiti nukahtaa jo puol kymmenen. kiva, että saa illalla vähän omaa aikaa..

mitenkäs, aiotteko viedä vauvanne ½vuotis kuvaan? me viedään, mutta ½v. tulee täyteen jouluna, ni pitää ottaa varmaan pieni varaslähtö =)
 
Heipsis pitkästä aikaa! En ole saanut aikaiseksi kirjotella, kun olo on ollut ihan kamala (väsymystä ja yökötystä), mutta lukemassa olen käynyt. Mulla siirtyi laskettu aika parisen viikkoa etiäpäin elikkä tulevan vauvelin la on samoihin aikoihin kun Iidan :)

Meillä on syöty nyt lähes kaikkia 4 kk:n soseita ja muut maistuu ja sopii Iidalle, paitsi siitä kuningatar(?)soseesta menee maha kovalle. Ja pelkkä perunasose ei neidille kelvannut vaan sylki pois. Outoa, kun oli kuiteski ihan sileetä purkkisosetta :eek: Mutta hyvä ompi ruokahalu pikkusella. Painoa oli 4 kk neuvolassa pari viikkoa sitten 6600g ja pituutta 62,5 cm ja käyrillänsä menee =)

Isänpäivälahjasta joku muukin täällä kai meinasi tehdä sellasen kortin mihin on "painettu" vauvan jalat ja kädet vesivärillä. Mäkin siis ajattelin semmosen väsätä niin on kiva muisto sitten. Varsinaisesta lahjasta en tiedä, saas nähä ostetaanko mitään, mutta voihan olla että mennään porukalla sitten syömään tms.

Raskauskiloista elikkä mulla lähti heti parin ekan viikon aikana 10 kg, mutta nyt on tullut takas siitä jo 3 kg :ashamed: Painan nyt 7 kg enemmän kun ennen raskautta, prkl! Ja sitä painoahan tulee taasen lisää, kun odottaa eli oon varmaan satakilonen ens keväänä ja se kyllä on PALJON tässä lyhyessä (160cm)varressa!!Ja jumpat on nyt ollu tauolla pahan olon takia, uimassa ja vesijumpassa olen kyllä käynyt, vaikka tiukkaa on sekin tehnyt...No jos sitten ensi kesänä....

"Erikoiskommentti" vielä Pirtsille, kun mää niin toivoisin, että teillä tärppäis sen pikkukakkosen kanssa!!Joten tsemppiä kauhiasti :flower: ja kerro sitten täällä jos on tärpännyt!!!
 
On sinulla Iituska kyllä tulossa aika pieni ikäero lapsille. Lapsistasi tulee toisilleen varmaan hyvät ystävät. =)

Meidän pikku hipun nukahtaminen on muutaman päivän ajan sujunut ihanasti! Viedään hippu sänkyyn köllimään ja useimmiten sinne jää itsekseen nukahtamaan unirätti kainalossa. Ihanan helppoa huomioiden sen, että tähän saakka hippu on nukkunut lähestulkoon pelkästään kantoliinassa/-repussa tai muuten vain sylissä. :heart: Pimeään huoneeseen ei kyllä suostu jäämään, iltaisin jätän pienen valon palamaan neidille ja päivisin en laita pimennysverhoja ikkunaan.

Oma paino on tippunut ihan kivasti, 7kg mennään jo alle raskauden alkupainoa. :wave: Maidoton dieetti taitaa taata, että imetysaikana en kiloja todennäköisesti tule takaisinkaan saamaan ellen joudu kortisoneja popsimaan (mitkä lihottivat raskautta edeltävänä kesänä 15kg muutamassa viikossa).

Hippu sai neuvolasta lähetteen "verinäyte"-allergiatestiin. Nyt vain pohdin miten uskallan pienen viedä labraan, joka on pahimmassa tapauksessa täynnä flunssaisia ihmisiä. Tällä hetkellä hipun nuha on tainnut kestää jo kuukauden päivät, korvatulehdukseen syödään antibioottia ja nuha vain on ja pysyy. :|

Henkisesti alan jo valmistautumaan kiinteiden antamiseen.. Se on minulle jotenkin aika kova juttu ja merkki siitä, että hipustakin on tullut jo aika iso. Jouluun (ja veteen keitettyyn riisipuuroon) tähtään. ;)

Asiasta kukkaruukkuun.. Minusta on tullut ihan hirveä hormonihirviö. :snotty: Minipillerit lopetin viikko sitten ja maanantaina sain h-kierukan. Kierukan laitto sujui paremmin kuin viimeksi ja yhtään ei ole tullut edes vuotoa, mutta olen pari päivää ollut ihan hirveä! Ärsyynnyn ihan pienistä asioista hirveästi ja koko ajan tekisi mieli siivota ja ottaa päähän kun ei hipun kanssa voi tehdä mitään. Oikeasti tuo hippu ei viihdy kahta minuuttia yksinään lattialla lelujansa ihailemassa. Neitiä pitää siis kantaa ja pitää sylissä koko hereilläoloaikansa... Vaikka manduca ja kantoliinat ovat erinomaisia keksintöjä en silti tykkää siivota niiden kanssa. *Puh, jospa tämä tästä kohtapuoleen helpottaisi kun pääsee vähän jonnekin purkamaan...*
 
Iituska Oi, kiitos tsemppitoivotuksista :) Me kans toivotaan et tärppäis piakkoin, mielellään ennenku tarttis töihin palaamista ihan oikeasti miettiä.. On nimittäin päätetty et ainaki siinä tapauksessa jos odotan jo toista niin en palaa enää välissä töihin. Menkkakierto on vaan suunnilleen mitä sattuu, joten se ei ainakaan helpota asiaa :/ No, tulee jos on tullakseen, niin kai sitä on yritettävä ajatella.. Mut sulle hirveesti kans jaksuja ja oon niin onnellinen kyl sun puolesta! :heart: Niin ja kerron kyl sitten ku tärppää ;)

Meillä on mun sisko ollut nyt viikonlopun käymässä ja tänään käytiin isänpäivälahjaa etsimässä.. ja oli kyl etsimisessä sekin lahja, varsinkin kun isän toiveena oli jotain ihan varsinaista "isä-juttua".. uskomattoman vähän oli liikkeissä sellaisia nyt tarjolla, jouduin isä-mukiin tyytymään vaikka liikkeitä oli kyl vaikka kuinka monta missä käytiin etsimässä - edes anttilassa ei ollu yhtään mitään!!

Ella on ollut viime päivät aivan ihanalla tuulella, on naureskellut ääneen ja jutellut omalla tavallaan tosi paljon.. hammaskitinät siis tältä erää ohi :) Yllättävän lämminverinen neiti on kun ei -8 pakkasellakaan suostunu toppahaalareissa nukkuun vaan ihan oli hiestä märkä ku lyhyiden unien jälkeen heräs :eek: eikä ollut edes ku normaali sisäkamppeet alla ja makuupussikaan ei ollu ku hiukan jalkojen päältä kiinni.. kokonaan ilman makuupussiako se olis pitäny vaunuissa nukuttaa?!

Tehtiin eilen systerin kans daim-valkosuklaakakkua - ja voi että siitä tuli ihanaa! Suosittelen kyllä, ohje löytyy netistä vaikka googlettamalla.. ja sieltä minäkin sen siis löysin kun halusin jotain kakkua kokeilla johon tulee valkosuklaata.. ja tuon tekeminen ja varsinkaan sen syöminen ei tosin kyl yhtään auta niiden mahdollisten ylimääräisten kilojen karistamisessa (joita siis mullakin on ihan liikaa) mut saa sitä joskus herkutellakin ;)
 
No niin, nyt sit täälläKIN käännytään ahkerasti, ja pitkiä aikoja ei voi olla mahallaan, tietysti, ja sit kun käännytään takas selälleen, niin pää kolisee lattiaan, viimeistään siitä alkaa huuto :/ Voi voi. Mitenkään ei ole hyvä.
Aloitettiin sit se kaura, eikä mitään (ainakaan vielä ) ole tullu. Niistä pussipuuroista olen tehny pieniä satseja, ja tarkoitus olis saada käännettyä niin, et aamulla olis velliä, ja illalla puuroa. Mut vähän on aamusta syöny puuroa vielä, ja hitaassa tahdissa aion kauran määrää lisätä.
:( Oma pää ihan sekasin, huolettaa ystäväperhe, jotka ajo eilen kolarin, esikoisen eskari-keskustelu tältä päivältä peruuntuu kun Venlalle varattu lapsenlikka ilmoitti olleensa sikainfluenssaperheiden kans tekemisissä, enkä uskalla ottaa häntä tänne nyt, eikä mieskään ehdi sinne keskusteluun, vaikka piti tulla, pakko siis perua se, se tauti leviää täällä, pelottaa ihan hulluna Venlan takia, ja huomiseksi en saa ketään Venlan luo, kun pitäis käyttää esikoinen hammaslääkärissä, kun hammasrautojen pidikerengas irtosi TAAS, ja voi helvetti :'( Tiedä taas, mitä tästä koko elämästä tulee. Se v*tun hammaslääkärikin on Venlan päiväuniaikaan, niin sinne hammaslääkärin pihaanko mä jätän tuon yksin nukkumaan?? :(
HUOH! Anteeksi purkaus!
 
jaksuja kaikille :hug:
ja onnea uutta vauvaa odottavalle :heart: meilläkin on tuo pikkukakkonen toiveissa niin, etten palaisi tässä välissä ollenkaan töihin, mutta saas nähdä miten tässä käy :)

oliko kellään kokemusta siitä, että vauva kannattelisi päätään toiseen suuntaan aina? eli pää niinku vähän kenossa??

sunshine ja typy 4 kk 2 vkoa
 

Yhteistyössä