*~~Kesämasut 2009 maaliskuussa~~*

Vauhtis: Aivan ihanan hemmottelu lahjan oot saanut, itekkin tykkäisin tuollaisesta. Itse asiassa pitäiskin varata aika taas kosmetologille ja sitten ajattelin jos kävis kampaamossakin vähän jotain uutta tekemässä tälle hiuspehkolle. Mukavaa lomien alkua :)

Sisu: Minun tuttavan vauvaa yritettiin kääntää noin kuukautta ennen laskettua aikaa. Kääntöä yritettiin tehdä mahan päältä, ei muka mikään mukava kokemus. Vauva ei kuitenkaan kääntynyt ja sittenpä kävi niin että parin päivän päästä kääntöyrityksestä tuttavani alkoi vuotaa verta ja samantien ambulanssilla sairaalaan ja hätäsectioon. Toivotaan että sinun pikkuinen kääntyisi ihan itse siellä masussa, samaa toivon itsellekkin, meilläkin poika köllötti ihan väärinpäin viime lääkärikäynnillä.

Masuha1: Mulla oli sf mitta 24,5cm viime viikolla (25+4)

Halinalle ja pikkukakkonen huomenna tasan 27+0
 
Iltaa =)

Sairaslomista pitää ihan ekana sanoa (tai ehkä ei lomista) et jokainen saa pitää mielipiteensä, MUTTA ei asioita saa sanoa niin, että loukkaa muita. Varsinkin (kröhöm) jotkut (en siis minä) :LOL: voivat olla aika herkkiä. Uskon myö siihen, että jokainen äiti tekee kaikkensa lapsen hyvinvoinnin eteen.

Sf-mitta Oli viimeks mulla neuvolas viikolla 23+2 17cm eli alakäyrillä mennään mut pikkusia ollaan miehenkin kans, joten koitan olla huolestumatta tuosta. Neuvolas ne viimeks sano, et kaikki ok, ja kun kuitenkin mitta kasvaa hyvin omalla käyrällään niin kai se riittää.

Lammiska Voihan ny vitsi, mikä neuvolan täti. Mä ainakin suosittelisen varaamaan tosiaan ajan sinne yksityiselle. Ne sentään sielä jaksaa/ehtii kuunnellakin mitä on sanottavana (jep, en mäkään aina oo kovin tyytyväinen tk:n/neuvoloiden toimintaan). Hali sulle :hug:

A-mam Mullekin vähän tuota varmuutta synnytykseen mukaan =) Mut kai se näin esikoisen odottajana on ihan normaalia, et jänskättää aika paljon kun kaikki on niin uutta.

Pirtsi80 jos jaksaisit vaan koittaa sitä yksityistä, kyllä ne sielä yleensä ymmärtää ja kuuntelee. Jos on sellainen olo, että töihin ei pysty, niin silloin ei vain pysty! Tsemppiä sulle :flower:

Viime yönä nauratti ihan ku molemmat miehet meidän sängys potki niin kovaa :D Toinen monotti vieres ja toinen masus, isäänsä tullu toi epeli vissiin =)

Mulla on ny pari päivää ollu semmonen kamala pelko, et mitä jos tää meinaakin syntyä liian aikaisin? Haluaisin uskoa, et noi on taas mun omia pelkoskenaarioita, eikä mitään intuitiota. Eihän mulle oo suppareita tms. ollu mut jotenki vaan pelottaa ja huolettaa. Oon miettiny myös koko raskauden ajan välillä sitä et onkohan vauvalla hyvä olla tuola mun masus, vai haluaisko se pois tai onko sillä kamalaa sielä. SiitäKIN on miehelle tullu hienot itkut väännettyä.

Jennynen ja Möhkö 25+5
 
Tervehdys kaikille pitkästä aika! Piti kirjoittaa kuulumisiani, mutta voiko niitä nyt laittaakaan kun olen sairaslomalla ja ollutkin jo pitkään lääkärin määräyksestä.
Olo on ollut tänään ihan ok, mutta muuten siis suppareita on ollut melko paljon. Kohdun suu on pehmentynyt ja kaulaa noin 2 cm jäljellä. Lepoa määräsi lääkäri jo aikasemmin ja olen yrittänyt muistaa sen koska en halua sitä verenvuotoa takaisin. Sokereista jäin kiinni myös ja yritän ruokavaliolla hoitaa sitä puolta. Vauva on rt ja kiinnittynyt, sf-mitta 27 cm. Keskikäyrällä kasvaa, onneksi. Jotenkin pää tyhjeni ajatuksista kun tuon jutun luin sairaslomalaisista. :( Selän takia lääkäri pelotteli vielä ettei osaa sanoa kuinka voin synnyttää alakautta. Voimia kaikille.

Mantelinkukka + vekara
 
Saikuista Mä kun oon ammatiltani lähihoitaja, jäisin heti nyt sairaslomalle jollen jo puolen välin tienoilla ois jääny.. Mut eipä täällä päin suomee raskaana olevia hoitsuja palkatakkaan mihinkään sijaisuuksiin kun harvat kestää äitiyslomaan asti ja sit on siirrettävä eri työtehtäviin jne.. Niin siis en oo töissä nyt niin ei tartte jäähä saikulle :D

Aiemmista saikuista sen verran et keskenmenon vuoksi sain 3 sairaslomapäivää ja sitten palasin lasten pariin työhöni :kieh: Ja sen jälkeen jäin masennuksen ja akuutin stressireaktion takia saikulle.. Et tuollasia turhanpäiväsiä syitä mulla ollu.. :|

Ei musta töissä ois mitää hyötyä kun kävelen todella hitaasti, selkä kipeytyy heti, en pääse ilman tukea istualtaan seisomaan ja supistelee tiheästi :LOL: Maaahtava työpari olisin :ashamed:

öyhöyh.. tulipas maristua taas.. juuh huomenna neuvolaan :D

kleo :heart: saravauva 26+0
 
Huomenia mammat! :D

Täällä taas yks huonosti nukuttu yö takana.. Mikähän siinäki..? :snotty: Varmaan hermot..

Mulla vähä huolettaa, et Turolla ei oo kaikki tuolla ihan kohillaan.. Ku sen keskiviikko-iltasen jälkeen ei oo liikkunu silleen normaalisti. Kirjotinki, et nykysin siellä on ollu fiilis, ku amerikkalaisen jalkapallon lopputurnauksessa, va eipä tuon jälkeen.
Ja kun ne on ollu säännöllisiä hetkiä, pituudeltaan jopa tunnin ku maha heiluu puolelta toiselle, kipeää käy ja tulee oikeen kunnon monotuksia.
Nyt vaan tuntuu sellasia ihan pieniä tömähdyksiä, ja tosi harvoin. Eikä reagoi ku yritän tökkiä ja herätellä..
Ja tämä oon tällästä niin päivin ku öin. Normaalisti on tuntunu öisin liikkeet, ku on käyny ylhäällä ja nyt ei tähän mennessä mitään. Heräsin kuiten 2 tuntia sitte.. :ashamed:

Se on onneksi se lääkäri jota ootan ku kuuta nousevaa.. Ei jaksais vaan montaa tuntia olla enää tässä epätietosessa tilassa. :(
Onhan niitä toki niitä hiljaisempia päiviä, mut että monta vuorokautta!

Sf-mitta mulla on ollu viikolla 22+1 17cm
25+0 22cm
27+3 26
Ensin alakäyrillä, sit just keskikäyrällä ja sit yläkäyrällä! :D

Mä luulen, et ku tää vaihe on ollu tällästä ni Turo syntyyki sit 3 viikkoa yliaikasena ja käynnistyksellä, lopuksi vedetään imukupilla ku ei jaksa enää!
:whistle:
 
Mantelinkukka kiva kuulla sinustakin :hug: Ja sullahan poksuu kohta jo kolmekymppiset raskausviikoissa meinaan :D

Lisbet mullahan oli tossa tällä viikolla,etten kahteen päivään oikeastaan tuntenut ollenkaan Paprican liikkeitä,mutta sen asento tais olla sellanen,koska nyt niitä taas tuntuu :heart:

BV ja P 28+5
 
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin:
Lisbet mullahan oli tossa tällä viikolla,etten kahteen päivään oikeastaan tuntenut ollenkaan Paprican liikkeitä,mutta sen asento tais olla sellanen,koska nyt niitä taas tuntuu :heart:
BV ja P 28+5
Huomenta! :wave: Mulla samoin, välillä on muutama hiljaisempi päivä välissä, ja sit taas mennään. Elä Lisbet vielä huolehdi, odottele se lääkäri ensin. Minni on muuten kyllä aina edes vähän ilmoittanu olemassa olostaan kun olen menny pitkälleeni, eli sillon on aina tullu pikkusen vipinää tuonne massuun. Mutta meilläkin siis kun ollaan perätilassa, ja jos vielä on välillä selkä mun napaa päin, niin siinähän on sit jalkoja vasten istukka sopivasti, millon ei liikkeet kyllä tunnu kunnolla. Esikoisen aikana mulla kävi niin muutama päivä ennen synnytystä, että tosissaan huolestuttiin, kun meni melkein vuorokausi kun ei neiti liikkunu yhtään, ja kun menin sit synnärille ultraan niin istukkaahan siellä potkittiin :heart:

Sf-mitta mulla oli viimeisin rv 27+5 se 26cm
 
Näin mä muistanki lukeneeni, siis nuista Teitin "hiljaisista hetkistä".. Jotenki sen nyt vaan yhdistää siihen supistuskohtaukseen.. Ja muistaa kuinka terkka sano, et "jokaisen supistuksen jälkeen kuuntelet ja herättelet vauvaa", tarkistelet et siellä ollaan tallessa.. :ashamed:

Nyt sitte tällästä.. Mulla kans liikkeet tuntuu yleensä TOSI selvästi, ku menee pötkölleen. Tuntuu ne seisaaltaanki ja tökkii monesti hellaa vasten ku tekee ruokaa. Va eipä nyt.. En saa liikkeitä tuntuun kunnolla niillä tavallisilla, ennen toimivilla keinoilla. :ashamed:
Sitä mielessään näkee, et siellä ollaan napanuora kaulan ympärillä ja aina ku supistus tulee, ni taistellaan hapen saannista, huoh, ei oo mukavaa ootella..

Joko Mantelinkukka on nuin pitkällä!? :D :hug:

Lähenpä taas kuunteleen, oisko Turolla jotain sanottavaa. :snotty:
 
Huomenta.....

olisin kysynyt teiltä kanssasisaret, että kun käytte neuvolassa onko sielä aina vastassa terkka ja opiskelija? mua niin ketuttaa ku aina sielä on kaksin kappalein ihmisiä. Ymmärrän kyllä että täytyyhän heidän oppia mutta kun ei millään jaksais aina tuijottavia katseita. Mua ahdistaa jo nyt mennä neuvolaan kun sanoi viimeksi taas et silloin on taas uusi opiskelija. Ja lisäksi lääkärin tarkastus joka on kohtapuoliin niin sielläkin on opiskelija lääkärin seurana. Mä en haluuuuuuu!!!!!!!!

 
Ei ole opiskelijoita ollut meidän terkalla ikinä. Joskus lastenneuvolan puolella kyllä.. Kyllä sitä voi itse toivoa, että lääkärintarkastuksessa ei ole mukana muita. Itse olen synnytyksiä ennen päättänyt, että en halua, että opiskelija esim. laittaisi tikkejä tms.. ei ole kyllä tarvinnut onneksi tätä vielä selitelläkään kun ei opiskelijoita ole ollut niissäkään mukana. Ja ymmärrän hyvin, että opiskeljoidenkin täytyy saada oppia ja kokeilla, mutta ei minulla ;)

Kerran sain leikkauksen jälkeen aika pahan tulehduksen haavaan ja olen ihan varma, että se tuli opiskelijan näpeistä. Sen verran aseptiikasta ja haavan hoidosta olen itsekin saanut opiskeluaikana tietoa, että tiedän opiskelijan laittaneen "laastarin" hiukan väärin.. Hän nimittäin koski paljaalla iholla (sormillaan) siihen osaan laastarista, joka tuli suoraan leikkaushaavan päälle. Aika selvä juttu mielestäni.

Saikulla mennään edelleen. Hei Peipi, en minä ainakaan loukkaantunut viestistäsi koskien saikkua! Eikä minulla ole tarvetta pitkääkään saikkuani toisille puolustella. Itse tiedän lomani tarpeellisuuden ja sen, että työni olisi ollut aivan mahdotonta tehdä suppareitten kanssa. Rehellisesti sanottuna luulen, että jotakin muuta työtä olisin varmasti voinutkin tehdä pidempään. Päiväkodissa vaan kun sattuu olemaan vastuussa oman masuvauvan lisäksi muutamasta kymmenestä muustakin lapsesta.. Lasten nopeat liikkeet ja äkilliset tilanteet (esim. riidat tai pikkuhaaverit pihalla tms.) vaativat todella nopeaa reagointia töntekijältä. Töissä ollessani olisin ollut todellakin vajaakuntoinen toimimaan ja ottanut varmasti monta turhaa riskiä, sillä ei näihin jokapäiväisiin kahnauksiin ja tilanteisiin vain voisi olla puuttumatta.

Mukavaa 13. perjantaipäivää kaikille :wave:
 
lainaus..Peipin kanssa olen samaa mieltä siitä että ihan aikuisten oikeasti on niitä, jotka käyttää raskautta "tekosyynä" jäädä saikulle, olen itsekin sitä nähnyt, siis raskaana ollut on myöntänyt itsekin ettei jaksa ja huvita mennä töihin, vaikka pystyisikin ihan hyvin. Enemmän on sääntö kun poikkeus että ennen äippälomaa jäädään sairaslomalle. Suurin osa ihan varmasti oikeutetusti, mutta myös sen takia ettei enää huvita. No onhan periaattessa sekin syy jäädä kotiin, mutta voiko sitten ihan hyvin mielin shoppailla koko päivän ja käydä vaikka punttiksella (jos kyse siis on siitä että voisi olla töissä mutta ei huvita)
Kyllä mäkin jäisin mielummin kotiin kun menisin töihin, eihän raskaana ole sama olla kun ilman raskautta, mutta koska terveydellisistä syistä pystyn olemaan töissä niin en voi työnantajaa rangasta siitä että mielummin olisin kotona...lainaus.

..aika samoilla linjoilla itsekkin menen ja ajattelen. Kukin aatelkoon itse, mikä on parhaaksi itselleen ja lapselleen. Usein toki se lääkärikin tietää et koska sairasloma on tarpeen ja jos ei tiedä ja olo on surkee niin sit täytyy valittaa. Totta on kuitenkin se et meissä niin odottajissa kuin normaalitilaisissakin on kuitenkin joukossa paljon myös niitä, jotka hakevat saikkua liian kevein perustein joka pieneen, vaarattomaan vaivaan..enkä nyt tuomitse ketään teitä, vaan sanon vain et meitä on moneksi! Äitini työkaveri on sellainen..aina kun vähän päätä särkee niin sairaslomalle..sillä on lievä reuma, jonka syyksi/perusteella se sen aina tekee. Tiedän myös sen, että äidilläni ja monella muulla vastaavassa työssä on paljon niskaperäistä päänsärkyä, eivätkä heti ole saikulle jäämässä.

Itsekkin jäisin mieluusti jo kotiin..en jaksaisi enää yhtään töissä, mutta todellista vaivaa ei minulla kuitenkaan ole. Vähän liitoskipuja ja normaalia väsymystä ja kolotusta päivän päätteeksi..kaikki se kuuluu normaaliin raskauteen. En toki jaksais shoppailla ja käydä salillakaan, et en niin voimissani ole.

En ny osaa tota lainaushommaa..sorry!

josema 26+4
 
Heips :wave: (piiitkääästä aikaa :ashamed: )

Meillä oli tossa kuunvaihteessa se muutto ja sit meillä on tyttö ja mies ollu flunssassa, niin en oo kerenny tänne. Mulla myös mahakipuilu jutut ja supistukset jatkuu ja vähän ollu verenvuoteluakin. Kävin noista jo näytilläkin, mut verenvuotoon ei löytyny syytä. Ens viikolla onkin sit neuvolalääkäri, niin saa taas tuoretta tietoo. Mä tosiaan en voi tehä oikein muuta, kun maata tai ottaa tosi rauhallisesti, vaikka energiaa olis muuten tosi paljon ja se "hieman" pistää turhauttaan.
Sit, kun mulla oli se vedenmeno (jos joku vielä muistaa) ja sen takia oli ä-polilla niitä kontrolleja, niin sielläkään ei enää tarvi käydä, kun tilanne nyt normaali (noita mun kipuiluja lukuunottamatta).
Mutta hengissä siis ollaan.

Palaan myöhemmin kommentoimaan vähän muillekin.

O ja Ruttu 27+2
 
Aika noloo...mut nyt on pakko kysyä.....viime yönä heräsin siihen kun mulla oli housut märät ja nyt en ole ihan varma et olisiko käynyt niin että pissat pääs tulee housuun vai voiko se olla lapsivettä......
Osaisiko joku auttaa...äsken soitin polille, mutta ei ne ottanut kuuleviin korviinsa.

Älkäähän naurako sielä...... :whistle:
 
hömppä78 aika jännä, ettei ne polilla kuunnellu edes... Jos olis lapsivettä, niin aika vakavaahan se olis. haistelitko sä sitä vuotoo? Joo, ällöttävää mutta kai sä pissan hajun ainakin tunnistaisit...

Mullakin on jotenkin vaikeempi olo, kun on joku opiskelija mukana. Vaikka se ei mitään tekiskään, mutta aina hankalampi kun kaks tyyppii utelee.. Mutta pakkohan niittenkin on oppia.

Lisbet toivottavasti kaikki hyvin! :hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja s-anttu:
hömppä78 aika jännä, ettei ne polilla kuunnellu edes... Jos olis lapsivettä, niin aika vakavaahan se olis. haistelitko sä sitä vuotoo? Joo, ällöttävää mutta kai sä pissan hajun ainakin tunnistaisit...

Mullakin on jotenkin vaikeempi olo, kun on joku opiskelija mukana. Vaikka se ei mitään tekiskään, mutta aina hankalampi kun kaks tyyppii utelee.. Mutta pakkohan niittenkin on oppia.

Lisbet toivottavasti kaikki hyvin! :hug:
Joo...kyllähän mä sitä haistelin....yök!!!!! se haiskahti semmoselle kitkerälle.
supistelikin koko yön aika lahjakkaasti. ensimmäisestä mulla tihku lapsivettä ni jotenki pelkään sitä taas.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hömppä78:
Alkuperäinen kirjoittaja s-anttu:
hömppä78 aika jännä, ettei ne polilla kuunnellu edes... Jos olis lapsivettä, niin aika vakavaahan se olis. haistelitko sä sitä vuotoo? Joo, ällöttävää mutta kai sä pissan hajun ainakin tunnistaisit...

Mullakin on jotenkin vaikeempi olo, kun on joku opiskelija mukana. Vaikka se ei mitään tekiskään, mutta aina hankalampi kun kaks tyyppii utelee.. Mutta pakkohan niittenkin on oppia.

Lisbet toivottavasti kaikki hyvin! :hug:
Joo...kyllähän mä sitä haistelin....yök!!!!! se haiskahti semmoselle kitkerälle.
supistelikin koko yön aika lahjakkaasti. ensimmäisestä mulla tihku lapsivettä ni jotenki pelkään sitä taas.
Mee käymään siellä polilla! Pakkohan niitten on se kattoo, mitä se on! Toivottavasti olis jotain muuta...
 
nyt sitte jälleen rasitus takana ja vielä ainakin tän viikonlopun voi viettää normaali elämää... eli maanantaina sitten niitä tuloksia.
meillä terkan labra kiinni ja kaikki tehään nyt tuolla sairaalaalla (toimii tyksin alaisuudessa). ja siellähän on kaikki mahdollinen edelleen alvar aallon suunnittelemaa ni näytteen ottaja totes rauhallisesti että nyt sitte hän rullaa tän toimisto tuolin tohon odotus aulaan kun aallon tuolit on kauniita mutta huonoja istuu noin kauan (kakstuntia siis). hieman siinä sitten mammat ja pappat tuijotteli kun mulla oli pehmustettu istuin ja heillä van aallon vaneri tuolit :D välillä tuli kyllä sellainen olo että pitäis antaa se pehmustettu paikka jollekkin iäkkäämmälle. no tulipa paljastettua asuinkuntakin kun ei noita aallon suunnittelemia sairaaloita taida joka kaupungissa olla :LOL: :LOL: :LOL:

juups siinähän ne tärkeimmät....

tinni ja ryyni 27+2
 
Alkuperäinen kirjoittaja s-anttu:
Alkuperäinen kirjoittaja hömppä78:
Alkuperäinen kirjoittaja s-anttu:
hömppä78 aika jännä, ettei ne polilla kuunnellu edes... Jos olis lapsivettä, niin aika vakavaahan se olis. haistelitko sä sitä vuotoo? Joo, ällöttävää mutta kai sä pissan hajun ainakin tunnistaisit...

Mullakin on jotenkin vaikeempi olo, kun on joku opiskelija mukana. Vaikka se ei mitään tekiskään, mutta aina hankalampi kun kaks tyyppii utelee.. Mutta pakkohan niittenkin on oppia.

Lisbet toivottavasti kaikki hyvin! :hug:
Joo...kyllähän mä sitä haistelin....yök!!!!! se haiskahti semmoselle kitkerälle.
supistelikin koko yön aika lahjakkaasti. ensimmäisestä mulla tihku lapsivettä ni jotenki pelkään sitä taas.
Mee käymään siellä polilla! Pakkohan niitten on se kattoo, mitä se on! Toivottavasti olis jotain muuta...


ei voi kuulemma vaan mennä...tarvii lähetteen.....

 
Alkuperäinen kirjoittaja hömppä78:
Alkuperäinen kirjoittaja s-anttu:
Alkuperäinen kirjoittaja hömppä78:
Alkuperäinen kirjoittaja s-anttu:
hömppä78 aika jännä, ettei ne polilla kuunnellu edes... Jos olis lapsivettä, niin aika vakavaahan se olis. haistelitko sä sitä vuotoo? Joo, ällöttävää mutta kai sä pissan hajun ainakin tunnistaisit...

Mullakin on jotenkin vaikeempi olo, kun on joku opiskelija mukana. Vaikka se ei mitään tekiskään, mutta aina hankalampi kun kaks tyyppii utelee.. Mutta pakkohan niittenkin on oppia.

Lisbet toivottavasti kaikki hyvin! :hug:
Joo...kyllähän mä sitä haistelin....yök!!!!! se haiskahti semmoselle kitkerälle.
supistelikin koko yön aika lahjakkaasti. ensimmäisestä mulla tihku lapsivettä ni jotenki pelkään sitä taas.
Mee käymään siellä polilla! Pakkohan niitten on se kattoo, mitä se on! Toivottavasti olis jotain muuta...


ei voi kuulemma vaan mennä...tarvii lähetteen.....
No aivan ihmeellistä, että niitä puhelimessa ei kiinnostanu yhtään! Soita neuvolaan, jos ne lähettäis sut sieltä. Tai mee sitte ku on päivystys. ;)
 

Yhteistyössä