*~~Kesämasut 2009 maaliskuussa~~*

BV: Ihana masu :heart:

Mä en muista enää puoliakaan mitä piti kommentoida.

Synnytykset kestäneet 7,5t- hiukan yli 3 t...

Mä liinailin 2 nuorimman kans paljon hug a bub liinalla ja tykkäsin kovasti.

A-Mam ja Mimmi rv 29+3 :heart:
 
HelloShitty
mulla oli kolmosen kaa kans hug a bub mutta en jotenkin saanu sitä toimimaan niin kuin piti. oli niin pehmee ja venyi. ja aivan liian pitkä. :whistle: en ikinä oppinu käyttää sitä oikein. :snotty:
 
Mammanpojat:Mulla mennyt liki aina sf-mitta raskausviikkojen mukaan esim. rv 32 sf- mitta 32cm ja yläkäyrillä tai yläkäyrän yläpuolella on ollut mitat liki poikkeuksetta...Kuitenkin 3360g on isoin vauvamme,eikä se ole mikään iso edes.
 
Alkuperäinen kirjoittaja augustmam:
Mammanpojat:Mulla mennyt liki aina sf-mitta raskausviikkojen mukaan esim. rv 32 sf- mitta 32cm ja yläkäyrillä tai yläkäyrän yläpuolella on ollut mitat liki poikkeuksetta...Kuitenkin 3360g on isoin vauvamme,eikä se ole mikään iso edes.
Nonnii, sitä miekii mietiskelen tässä, että vaikka yläkäyrää meniski, ni ei välttämättä tarkoita että tulisi reilusti yli 4kiloinen poitsu :D
 
mä ostin semmosen Manduca-kantorepun, siinä oli että vois käyttää ihan heti alusta asti, siinä on semmonen vastasyntyneen lisäosa valmiina... Muuta tavaraa en ookaan vielä hommannu, paitsi vaatetta vähän. Vähitellen varmaan vois hommailla...

Jotakin muutakin piti sanoo, mutta unohdin jo...

Ja viikkoja tasan 29 :heart:
 
tänään kävin siellä neuvolassa, ja eihän sielläkään sitten ollu kaikki ihan niinku pitäis... pissassa proteiinit + ja myös verenpaine koholla, en nyt muista paljonko oli mutta sen verran että nyt sitten pitäis mittailla paineita ja sain niitä liuskoja että voin välillä kattoa ite niitä proteiineja... niin ja sokerit +++, vaikka ite kun oon mittaillu niin ei niissä nyt mitään heittoja ees oo ollu... vieläköhän mä saan jonkuu hiivatin raskausmyrkytyksenkii tähän kaiken muun kivan päälle... hemppa sentään on hyvä vaikka en rautaa olekkaa syönyt...

se terkka on ärsyttävä, puhuu kun vajaa älyselle (lässyttää yms), nytkii sitten kyseli että onko mulla mielialat heitelly kun oon joutunu saikulla olemaan niin pitkään ja että olenko kamalan peloissani ja ymmälläni, totesin vaan että sain sairaalasta niin hyvän ohjeistuksen ja numerot mihin soittaa jos jotain tulee että en mä jaksa murehtia, murehdin sitten jos on siihen aihetta koska kaikki on tällä hetkellä tosi hyvin. mieskään ei tonne neuvolaan halua tulla mukaan koska ei voi sietää sitä eukkoa, ymmärrän kyllä täysin...

nyt tuli kauheesti vaan omaa napaa mutta jotenki piti päästä purkamaan tätä pienoista ärtymystä minkä tuolta neuvolasta saa... :kieh: :kieh:

m-m 28+4
 
Synnytys mulla kesti viimeksi 16h :kieh: käynnistettynä..
Että ihan senkin takia mä haluan,että tää toinen lähtee itsekseen tulemaan, en mä kipuja pelkää vaan haluan kokea luonnollisesti lähteneen synnytyksen.
Toki sitähän mä en voi itse päättää,vaan miten toi vauva haluaa itse sen päättää :whistle:

Sf-mitta mulla oli viime neuvolassa 25cm (rv 27+4),mutta seuraavassa neuvolassa on varmaankin vähän venähtänyt :D

mansikka-maija toivottavasti ei ole mitään rm:stä tulossa ja kaikki menee hyvin tuonne ainakin toukokuulle asti,päästäisiin kaikki sinne viikoille 37,ennenkuin aletaan posahtelemaan :hug:

Tuli tuosta ferrarista mieleen,että kuka seuraa formuloita :wave:
Ne uudet säännökset on ihan perseestä :kieh: :headwall:


Bad Virgin ja Paprica 29+5
 
BV on kyllä joka aamu aikaisin hereillä =) Herääkö sulla lapset aikaisin vai sie itte vaan?
Mulla kello soi 6, mutta varttia vaille 7 nousin, laiskimus... Nukahdin illalla jopa 10aikaan.

Työharjoittelun eka viikko päättymässä, vielä tämä päivä ja 9-16.30 töitä.
Toivottavasti päivä hurahtaa, sillä ilma on ainakin todella surkea, hirveä myrsky, tuuli nakkelee lunta miten sattuun, ulko oveakaan ei meinannu auki saada.

Mitäs teillä on viikonlopuks suunnitelmia =)

Mamis ja pikkuinen 25+3 :heart:
 
No mies lähtee kuuden maissa töihin ja mä yleensä herään siinä samalla,niin ehdin vähän aikaa olla koneella rauhassa,ennenkuin likka herää =)
Nyt se kattelee tuolla sängyssään vähän aikaa piirrettyjä ja kohta pitäisi mennä aamupuuron keittoon :p
Tälleen,kun mies on töissä,niin tulee käytyä kaikki kolme ajoissa nukkumaan,eilenkin nukahdin vissiin jo klo 22 :D
 
Taa
Huomenta!

Mikähän mua vaivaa, kun olen ihan urakalla ruvennut täällä käymään? :D Ennen tuli kirjotettua ehkä kerran kuussa. Kevät saa mut varmaan superenergiseksi B)

Tänään vietetään tyttöjen iltaa. Käydään syömässä ja sitä rataa. Helpottaa kummasti, kun seurueessa on toinenkin odottava. Ei tarvitse yksin sitä colaa lipitellä ja himoita muiden siidereitä. :D

Jokos ootte juhannussuunnitelmia tehny? Kaikki multa ainakin kyselee. Pariin paikkaan on meitä jo kutsuttu. Tosin olen sujuvasti kieltäytynyt vedoten tuoreeseen perheenjäseneen. Ei sitä jaksa vielä silloin kauheesti reissailla ja majottua muiden nurkissa. Onhan tuossa puistoa vieressä, että voi käydä vaikka piknikillä. Grillaamassa foliogrillillä makkaraa. :kieh:

Hyviä vointeja vaan kaikille.

Taa ja nimetön 29+2
 
Juhannus suunnitelmia, hmmm ;) Minä niin toivoisin olevani vielä silloin raskaana, että saisi sen olla ihan hissukseen kotona, perheen ja sukulaisten kanssa.
Mutta jos vauva syntyy ennen aikojaan, niin sittehän voisi lähteä vaikka mökkeilemään, vaan mitenpä sitä siinä vaiheessa enään varaa, eihän niitä saa. Ellei anoppi ja appi ole löytäny omaa mökkiä (kun ovat kovasti ostamassa.)
BV, minustaki ihana olla hetki rauhassa ennenku lapset herää huuattamaan lasten ohjelmia.

B)
 
Huomenet vaan täältäkin :wave:

Täällä ainakin on aamuvirkkuja lapsia, ois heränneet jo ennen kuutta mutta ilkeänä pistin vielä hetkeksi omiin sänkyihinsä takaisin jotta sain lepuuttaa omia simmuja.

Mua väsyttäis illalla mut samantien kun laitan itseni vaakatasoon niin jalat alkaa elämään. Viime yönä katsoin viimeisen kerran kelloa 02 joten pikkuisen väsyttää ja tuo lasten aamuvireisyys ei paljoa auta asiaa. Yleensä jalat tuppaa vaan sätkimään mutta tuo viime yön särky/jomotus oli jossain syvältä minne ei aurinko paista. Särky säleili lonkasta varpaisiin asti ja särkylääke ei tehonnut sitten ei millään :$

Mulla on ollut käytössä noilla kahdella lapsella theodor Beanin (olikohan merkki tuo) rintareppu ja sitä on voinut käyttää vastasyntyneestä alkaen lisäosien ansiosta. Tuollasen meinasin etsiä tässä vielä huutiksesta tällekin tulokkaalle. Kokeilin pojan kohdalla liinaa myös ja siitä ei tullut sitten yhtään mitään joten rintarepulla mennään. Rintarepuissa ja miksei myös muissakin kantosysteemeissä mun mielestä on tärkeää kunnon tuet myös kantajalle. Ettei ne osat jotka hartioille tulee, ole mitkään rimpulat. Huonon valinnan huomaa kyllä tehteensä jos paljon kantaa kun käy nopeasti selän/hartioiden päälle.

Synnytyksistä oli puhetta

Eka synnytys kesti ekasta supistuksesta laskettuna 10t, salissa olin 5 tuntia ja ponnistusvaihe kesti muistaakseni 20 minuuttia. Tyttö syntyi rv 39+4, 3650g/51cm. Sairaalaan mennessä 4cm auki.

Toinen synnytys kesti ekasta supparista pikkasen vajaa 6t, salissa olin tunnin ja ponnistusvaihe 1-2minuuttia (2 ponnistuksella ulkona). Poika syntyi rv 38+0, 3720g/51,5cm. Sairaalaan mennessä olin 8cm auki.

Molemmissa kalvot on puhkastu, ekassa synnytyksessä supparit oli sellasia että tiesin synnytyksen olevan käynnissä, toisessa ne kesti korkeintaan 20 sekunttia ja meinasi tulla kiire. Pojan kohdalla oli onni että miehen silloinen työmaa oli samalla paikkakunnalla, muuten ei olisi kerennyt synnytykseen mukaan.

Innolla odotan mitä tämä kolmas kokemus sitten tuo tullessaan. Huvittaa katsella sinne synnärin suuntaan että kohta tuo taas kutsuu. Äitiä kun olen tämän viikon käynyt sairaalassa katsomassa niin samalla näkee niitä pieniä nyyttejä jotka kotiutuu kun tuoreet vanhemmat niitä kantavat kaukaloissaan siitä kanttiinin ohi :heart:

Jassoo, josko sitä hakisi toisen kupposen kahvia niin ehkä tää aamu tästä valkenee mullekin :D

Vauhtis rv 29+2 oliko päiviä enää 75 jäljellä laskettuun aikaan :eek:
 
Taa
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin:
Ootteko huomanneet,miten aktiivista porukkaa ollaan verrattuna muihin pinoihin :D
Musta on hyvä ja kiva turista kaikesta täällä =)
Mua ainakin välillä kauhistuttaa, kun parissa päivässä on tekstiä ilmestynyt 10 sivua. En ikinä jaksa/ehdi/viitsi lukea kaikkea. Mutta onhan se kiva varsinkin nyt, kun on vapaa-aikaa liiankin kanssa, että on keskusteluja luettavana.. Ja neuvoja käyn välillä lukemassa asioista, jotka itteenikin koskettaa.
 
HelloShitty
Mua suorastaan v*tuttaa noi uudet säännöt. |O :headwall: tuskin tuu kauan pysymään..eiköhän tän kauden jälkeen taas vaihdetaan tsydeemiä. eli joo..seuraan formuloita. :wave:

Taa:lle mukavaa tyttöjen iltaa! :flower: :heart:

Juhannussuunnitelmia; enköhän makaa sohvalla maha pystyssä ja juttu otsassa. en näe mitään kun kassit peittää silmiä. :kieh: toivon että typy on tullu ja kuten monta juhannusta jo..niin ollaan anoppilassa. mies onkin siitä ihan sika onnessaan kun muut kaverit istuu mökillä kittaamassa kaljaa. :LOL: eillä on kyllä ollu ihan sikahauskaa anoppilassa juhannuksena. alkoholia ei kuulu niitten juhliin mikä on mulle superhyväjuttu. :heart:

eipä muuta..tuun myöhemmin takas...

HS ja :heart: rv 29+1

ps. näin Sisu susta unta viime yönä. oltiin jossain ostarilla riehumassa. :LOL:
 
Huomenta!
Sf-mitta viikolla 25+6 oli mulla 25.
Juhannuksena ollaan perinteisesti vuokrattu tuttavaperheen kanssa mökki.Tänä vuonna jäänee väliin kun halutaan olla uudessa kodissa koko perhe uuden vauvan kanssa. Ja siis toivottavasti kaikki menee putkeen että olen juhannukseksi kotiutunut.Aion kyllä toivoa että sectiopäivä olisi 16. päivän sijaan esim 15.6 niin ainakin olis varmempaa.Mä en kestä olla montaa päivää sairaalassa kun kotona on vauvan kanssa mukavampaa. -02 vuonna kun tyttö syntyi,varasin itte ajan terveyskeskukseen vanhalle työkaverille ajan hakasten poistoon ja sanoin että lähden kotiin,oltiin oltu jo 4 päivää sairaalassa. :kieh:
Imetysasiaa: Kuinka teillä on imetys sujunut ja oletteko nyt kuinka motivoituneita?Itse imetin esikoista v-98 10kk ja hyvin meni,ei edes huolinut pulloa koskaan.-02 kun tyttö syntyi,imetys takkusi alkumetreiltä.Sairaalassa oli heti lisämaidolla ja kotona ei tissi kelvannut ei millään.Ilmeisesti pullosta "irtosi" paremmin.Vajaan 2kk kuluttua luovuin koko imetyksestä.On siinä pullorumbassakin kyllä pyörittämistä. :p
Nyt olen lukenut aiheesta jo paljon etukäteen ja olen tosi motivoitunut imettämään. Ainahan se ei onnistu mutta aion viimeseen asti yrittää.
Baby Björnin kantoreppu oli keskimmäisellä mutta jäi käyttämättä,jotenkin koin hankalaksi.Ja leikkaushaava oli kipeä,vauvan jalat tuli just siihen kohtaan.Nyt kiinnostaisi joku liinasysteemi,kun olen lukenut teidän kokemuksia.

Serafine ja Ella 26+3
 
HelloShitty
imetyksestä; mulla on isot "odotukset". tai toivo on ainakin korkeella. viimeks ei menny ihan putkeen. stressin ja pahan olon takia alkoi maito vähentyä ja imetys loppui kun kolmonen oli 5kk. :( esikoista imetin 8kk ja kakkosta 7kk. kyllä mä siihen 1veen asti pyrin. saa nähä miten onnistuu. :heart: jos vaan ravinto riittää vauvalle niin 6kk täysimetys ois tavoitteena.

mulla vaan nousee maito niin prkl hitaasti. menee monta päivää synnytyksen jälkeen ennen kun tissit täyttyy. :headwall:

otan taas esille se nimiasia; meillä se ei oikein etene mihinkään suuntaan. taidan raahautua kauppaan ja ostaa jonkin nimikirjan. ei tässä muu auta. tokaks nimeks näyttää tulevan Alina. pakko kai sen on hyväksyä kun mies siitä niin tykkää. :whistle: no..ehkä se saa uusia ideoita siitä kirjasta. :D :saint:
 
juhannus on yleensä kulunu kaverien kanssa tai mökillä vakka-suomessa, mut nyt ei tosiaan tiedä mitä tehdään. :( toivottavasti saataisiin tutustua vauvaan kotosalla, eikä tarttis kahden kesken kirota neljän seinän sisällä..

tänään mökille :wave: heipsis ja älkää ihan kauheasti kirjoitelko viikonlopun aikana! :p
Talvis 27+5
 
juhannus ollaan kotosalla, niinkuin ennenkin, voi olla että käydään porukoiden vaunulla kaffella jos olen viel kasassa tai sitten jos vauva on jo sen ikänen että pääsee ulkoilemaan. sen näkee sitten :)

imetys olen kokenut molemmat, siis täysin pullolapsen, esikoisen kohdalla, rankkaa mutta toisaalta helppoa, täysimetyksen ja lapsen joka ei huoli tänä päivänäkään kunnolla pulloa tai nokkamukia (nyt ikää 1,6v) kuopuksen kohdalla, täyimettäessä olin kyllä niin kiinni lapsessa että jossain vaiheessa alkoi ahdistaa, olisi ollut kiva että olisi juonut jonkin verran pullosta, olisin edes joskus päässyt johonkin :ashamed:
odotukset mulla on siis että mahdollisimman pitkälle koetan imettää mutta en ota siittä ressiä ja pullon pidän rinnalla että osaa ja suostuu siitä juomaan jotta pääsen irtautuun vaavista joskus johonkin :whistle:

taalle hauskaa iltaa :D
talvikselle mukavaa mökkireissua :D

se olisi viikonloppu, ihanaa :heart: tänään olisi tarkoitus viedä esikoinen ekaa kertaa luistelemaan, saa nähdä mitä tykkää moisista vekottimista, niitä se on ainakin kinunnut nyt muutaman kk:n.
eilen onneksi supparit sitten laantuivat lopulta kokonaan, illalla tuli vielä muutama mutta yöllä ei tarvinnut niihin herätä onneksi, pysyisivät nyt poissa kun huomenna olis tarkotus lähteä ostamaan laminaattia että päästään vähän remppaamaan tätä huushollia taas ennen vaavin tuloa.
tänään olis kanssa siivouspäivä, hissukseen täällä touhuilen niin pystyy jotain tekemäänkin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:
HS ja :heart: rv 29+1
ps. näin Sisu susta unta viime yönä. oltiin jossain ostarilla riehumassa. :LOL:
:LOL: Juu, mullakin millon kukain seikkailee mun unissa, viimeisimpänä oli Hömppä huolineen mun tykönä. Sit niihin on päässy Ryhis ja Levoton Strutsi (Levis ) joskus aiemmin. Jännä, muka, et näkee unia teistä, vaikkei ketään edes kasvoilta tuntis, jos vastaan kävelis :whistle:
Jussista. Me oltiin viime jussi kotona, käytiin kattoo kokko tuolla rannassa, ja nähtiin siellä kavereita. Varmaan samalla meiningillä menee tääkin jussi, ei olla hirveesti sen juhlimiseen panostettu sen jälkeen kun tyttö synty. Ennen lasta juhlittiin sitäkin enemmän :saint:
Imetyksestä oli kans puhetta. Meillä oli esikoisen aikaan semmonen elämäntilanne, että mies oli raskausaikana töissä täällä paikkakunnalla, ja me asuttiin sillon vielä Kajaanissa 100km päässä. Viikko tytön syntymän jälkeen miehen työ vakinaistettiin täällä, ja me pakattiin kimpsut ja kampsut ja muutettiin tänne kunnan rivarinpätkään asumaan. Mulla oli ihan hirvee ikävä Kajaaniin, en tuntenu täältä ketään, ja mun ulkopuolinen aikuiskontakti oli neuvolan terveydenhoitaja tai kaupan kassaneiti :( Miehen lisäksi siis nämä vain. Asuttiin 3 viikkoa siinä kunnan vuokrakämpässä, ja ostettiin oma asunto, ja muutettiin taas. Kaiken sen ikävän, muuttamisen ja ison elämänmuutoksen myötä mulla ei sit oma maito riittäny missään vaiheessa. Tyttö sai koko ajan pullosta lisämaitoa. Osittaisimetyskin loppu tytön ollessa 2kk. En ole stressannu ja potenu huonoa omatuntoa tuosta imetyksen epäonnistumisesta, koska tyttö kasvo korvikkeella tosi hyvin, ja on ollu myöskin tosi terve koko ikänsä.
Nyt tietysti toivoisin, että imetys onnistuis paremmin, ja haluaisin opetella imettämään kaikessa rauhassa. Mutta en stressaa siitäkään, että jos imetys ei tämänkään kanssa ota onnistuakseen, niin sitten ei. Sitten ostetaan korviketta ja mennään pullojen kanssa eteenpäin.
BV Täällä tullaan hyvänä kakkosena noiden kilojen suhteen... :hug:

( . ) Eilen loppu selibaatti. Mutta jatkunee taas. Ei pysty :( Supisteli TOSI kipeesti rakastelun jälkeen ja häpyliitos ja nivustenseutu oli heti aamusta jo tosi kipeet. Ja sit se asento... Ei missään ole oikein hyvä olla. Kokeiltiin useampaa, mutta ei oikein... *Huokaus*
Muuten kai kaikki ok, nyt alkaa iskostua päähän, että oikeesti, jos tää syntyy samoilla viikoilla kun esikko, niin 9 viikon päästä meillä olis beibi jo kainalossa :eek: Ja puolet tavaroista puuttuu!!! Paniikki iskee!!! |O
Sisu ja Minni 29+1
 
sisu kirjotit tossa että teillä ollut tyttö terve ja pullosta saanut ruokaa, unohdin äsken mainita että meillä esikoinen joka siis "pullolapsi" on sairastanut todella minimaalisesti, normaalit flunssat vaan ja rokot, mutta tää kakkonen joka siis ei sitä korviketta juonut ollenkaan on ollut koko aika kipeä, sairastanut ihan ihme tauteja, n.8kk:n iässä oli 6 viikon ripulissa, ulosteessa kasvoi yersiniaa, clostrhidiumia (vai miten se kirjotetaan), ja sreptokokkibakteeria, oma bakteerikanta oli kokonaan hävinnyt ulosteesta. terveenä on ollut murto-osan elämästään, joten mä haistatan imetyksen terveysvaikutteille pitkät jaskat! |O nlassakin tästä ollaan juteltu ja terkka on ollut ihan ihmeissään, hän ei siis ole mikään imetysfanaatikko :D vaan kaikesta aina voi jutella ja ymmärtää munkin oman kannan asioihin ja kannustaa aina omiin ratkaisuihin. no nyt tuli jo vähän asian vierestäkin :whistle:
 

Yhteistyössä