*~~Kesämasut 2009 maaliskuussa~~*

Alkuperäinen kirjoittaja Lammiska:
Voehan nenä! Helistimen sivun kun avaa, sieltä tulee linkki, mitä pitkin pääsee lukeen juttua, minkä mukaan joidenkin naisten mielestä ääntelyt synnytyksessä johtuu orgasmeista ja nautinnon tunteista! Hei, mistä tällasia synytyksiä saa!!!??? Mähän oisin koko ajan synnärillä :LOL: ! Kai tää on taas jonkun "prohfessorin keksintöjä".. ja joku alkaa kohta myymään kalliita kirjekursseja naisille: Nauti synnytyksestä, tai Miten saada synnytyksen aikana. Morjes!

Lammiska 26+4
Vaikka 2 ihan kivaa kokemusta synnytyksistä on niin mulle kans tollanen nautinnollinen synnytys, kiitos :LOL:

Sit voi vaikka mieskin jäädä kotiin, ei tartte tulla mukaan.
 
Juhannus suunnitelmia ei oo vielä yleensä ollaan oltu mökillä mut saa nyt nähä kun osuu toi laskettu niin lähelle :whistle:

Nyt on pullataikina kohoomassa kun maanantaina on se sokerirasitus niin pitää syödä vielä kun ehtii :LOL:

noppispoppis & toukkis 27+3 :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja tinni:
hello shittykö se pohti sitä käynnistystä. ni sokeri ainakin insuliinihoitoiset raskausdiabeetikoiden raskaudet käynnistetään pääsääntöisesti ennen laskettua aikaa. esikoinen mulla käynnistetty siitä syystä 38+4 (muistaakseni).

tinni ja ryyni 28+2
Niin, nykyään taitaa olla käytäntö tuo. Mutta ei ollu 10v sitten. Täti sairasti pistoksin hoidettavaa rd:ta, ja synnytti rv 40+4 melkein viisikilosen tyttövauvan... :whistle: Eipä paljon ollu lääkärit ajatellu asiaa, kun antoivat raskauden jatkua niin pitkään, että synnytys käynnisty itsekseen.

Noppispoppis, mä kans ostin tuossa huomiseksi pulla-, ja sämpylätarpeet, rupesi niin v*tuttamaan tuo suunnitelmien peruuntuminen, että jotain korviketta oli keksittävä!
 
Heipat pitkästä aikaa! :wave: Ja tervetuloa kaikki uudet odottajat!

Eipä oo tullu kirjoteltua, ku ei oikeestaan kuulu mitään ihmeempiä, kerranki.. Maanantaina neuvolaan niiden paineiden takia, mut muuten olo kyllä vallan mainio!

Meille on tulossa sukuun tänä vuonna 3 vauvaa! :heart:
Tämä mun siskohan odottaa ja LA toukokuussa, ja nyt serkku on raskaana, LA marraskuulla.. Ihanaa, paljo vauvoja! :D

Imetys Esikkoa imetin 8 kk, ja kakkoselta varmaan 2 päivää.. :ashamed: Hän sairastu siihen epilepsiaan, kun oli 3 vrk vanha. Loppu maidon tulo heti alkuunsa. Kaikkiahan siinä yritettiin, mut pullolle ja korviikkeelle "joutu". Ja hyvin toimi! Oikeestaan molemmat..
Olen kyllä motivoitunut imetykseen! Toivon, ja haluan, eri asia sit onki, et miten se lähtee sujumaan.. :whistle:

Juhannus En nyt mitenkään muista, pitäskö tyttöjen olla mun luona, vai isän.. :snotty: Todennäkösesti ollaan kuiten mun äitin luona, oli ne missä tahansa.. Tai kerkeehän tässä suunnitelmat muuttua vielä, mut näin ainaki ennen!

Ajattelin sitte lähtä huomenna Helsinkiin.. :whistle:
Lätkää kattoon, pitkä matkahan se bussissa on, mut ku siinä pääsee kuiten liikkuun jne. Ihan normi reittimatka ei onnistus, mut kokemuksesta tiedän ,et ei tää niin paha oo. Ja reissut on tällä kaudella sit reissattu, samalla ens kaudenki.. :D

Mut eipä muuta, kuulemisiin! :hug:

Lisbet ja Turo 29+3
 
HelloShitty
on muuten ihan hirveetä nyt kun tila alkaa loppua kun heti jos syö vähänkin liikaa niin tulee semmonen ähkyoksunärästysolo että alkaa jo pelottaa. :/ :x |O miten se voi olla niin hankalaa lopettaa kun on voitolla vielä? :eek: pitäis syödä vaan desi tunnin välein että olo pysyy hyvänä. :snotty:
 
Kauheesti tekstiä tullu sitten aamun jälkeen :D Silmät alko jo seilaamaan toinen idässä, toinen lännessä, kun yritti kaikki lukea :D Meillä rauhallinen koti-ilta, lapset just pesulla ja iltapalan jälkeen petiin. Isi meni käy hakemassa meille leffan ärrältä.
Jospa sitä olis ihanaa seksiäkin taas tänään ;) Eilen ei ollu mitään, kun mies oli töissä pitkään. Alkoholi lakko miehellä kuulemma 1.6 saakka, jeee! ;)

Mama ja poikanen 25+3 :heart:
 
BV Jaffalaan tieten! Jokerit-Kärpät.. Rantapallot pakattuna.. :kieh:

No ei vainkaan, sinne siis suunta kuiten. On jo tässä keretty porukalla pähkään ja suunnitteleen, kyllä me selvitään! Ajattelin kuskien tms. seuraan lyöttäytyä hallilla/ ulkopuolella, ovat taatusti ainaki selvinpäin.. :D

Turvatoimiahan on parannettu rutkasti, ja luulisin et vielä löytyy lisää keinoja huomiselle. Katkolla kun kuiten on, ni eihän sitä koskaan tiedä porukan käyttäytymisestä.. Niin meidän porukan ku muiden..

Mut sunnuntaina palaan kertoon, miten meni bussissa tällä mahalla 1200 kilsaa!! :LOL:

Oikein hyvää viikonloppua kaikille!!
:flower:

Lisbet
 
sisu juu noin kauas ei o kokemusta mutta tuo esikko meillä jo 5v ja rapiat päälle eli ainakin tyksissä loppuvuodesta 2003 toimittiin noin :saint:

nyt aloitin tuon ruokapäiväkirjan vaikka mittaria ei ole ja tää päivä ei kokonaan tullukkaan mutta tulee syötyä älyttömän paljon järkevämmin kuin muuten. eli jotain hyötyykin. jospa painon sais laskemaan. tähän mennessä tullut se 4kg alusta.

juups painoista oli puhetta. eli lievästi ylipainoinen olen ja nyt mittaa 168 ja pianoo nyt noin 84 eli ei haitanne vaikka lähtisikin pois.


tuokio samassa veneessä ollaan mulla vaan vielä mittari diabetes hoitajalla. mulla paasto 4.9 1h 10.4 ja 2h 5,4 eli ainoostaan tuo tunnin arvo ylhäällä.

kanto hommeleista on ollu puhette. eli meillä on ollu kakkosen aikanatheodoren kantoreppu, tricotti kantoliina lenkit ja olisko ollu vauva lehen kantoliina. kantoliinasta en tykänny. tais olla liian lyhyt mulle koska tuntui sille että ei saanut tarpeeksi hyvää solmuu aikaiseksi. lenkit oli numeroo liian pienet. isommilla olisi tullut varmaan enempi käyttöö ja reppu tuli liian myöhään. oli poika jo niin painava että ei toiminut meillä.

se maanantain kaatuminen sai varmaan liitokset nitkumaan kun on häpyluu ollu tuosta edestä arempi sen jälkeen. aikaisemmista tullut aremmaksi vasta 35+ viikoilla.

no kunhan ei oikein kipeeksi äidy...

juhannuksesta oli juttua. vielä ei o tehty mitään suunnitelmia. katotaan nyt tuleeko tää ryynäskä ulos ennen vai ollaanko vielä' sairaalassa vai yhdessä koossa. kun toi rv 42 tulis täyteen vasta 24 pvä ja se on jo jussin jälkeen. ollaan joko kotona, mun vanhemmilla tai asuntovaunulla jossakin. riippuen juuri ryynistä


tinni ja ryyni 28+3 :D
 
Heippa!

Muut kiireet on pitänyt pitkään pois keskustelupalstoilta ja yhtäkkiä tuli mieleen, että meidän pinossa voisi vaikka olla jo syntyneitä! :eek: No onneksi kaikki vauvat on vielä masuissa kasvamassa. Meidän vauva saa olla vielä kolme kuukautta ja pari viikkoa pitempäänkin jos haluaa =)

Vauva pyörii vielä miten sattuu, koska potkut tulee milloin mihinkin. Enimmäkseen taitaa alas tulla kovia potkuja. Tai ne ainakin huomaa joka kerta! auts.

Oma vointi on ollut viime aikoina kohtalaisen hyvä. Raskauden tuomat vaivat on ollut ihan siedettäviä, mutta muu jatkuva sairastelu (influenssat ja vatsataudit koko perheellä) on vienyt voimia. Viimesen kahden kuukauden aikana meillä ei ole ollut yhtään kokonaista viikkoa, että kaikki olisi terveenä. :/

Töistä on tullut oltua aika paljon pois omia ja lasten sairaspäiviä. Toivottavasti loppuaika menisi kunnialla ja pystyisi mahan puolesta olemaan töissä toukokuun puoleen väliin asti. Ei ole mitään haluja jäädä vaikkapa kuukautta ennen ä-lomaa pois töistä.

Vaunut sain vihdoinkin hankittua! 2008-värisiä Emmaljungia myytiin niin halvalla, että raaskin ostaa. Vaunut jäi vielä liikkeeseen odottamaan. Takuu alkaa siitä päivästä kun haetaan pois.

Juhannuksena mä toivon olevani synnyttäneiden osastolla lepäilemässä pikkutuhisija vieressäni :heart: LA on maanantaina heti juhannuksen jälkeen. Jos ei sairaalassa niin varmaankin kotona grillailemassa.

Oikein paljon jaksamista kaikille!

-Ettie ja neitokainen 26+5
 
Synnytystarinoita oli jossain välissä, täällä esikoisen synnytys yritettiin käynnistää, aukes 4 cm ja synnytys pysähty, 25 h päästä tehtiin sektio.. Todella paska kokemus! :| Toivottavasti tää käynnistyy itestään ja syntyy alakautta.

Juhannus suunnitelmia ei ole vielä, toivon mukaan vauvaa hoitamassa kotona :heart:

Imetys ei onnistunut esikoisen aikaan mitenkään päin.. Rintakumin avulla jotenkuten parit viikot.. Kaikkeni aion kyllä seuraavankin kanssa yrittää, että imetys onnistuisi! =)

Ei kait tässä muuta, vaivoja vaivoja.. Aurinkoista päivää kaikille!

MiNiMaM ja tyllerö 29+0 POKS!
 
Mitä se tarkoittaa? Vatsaa kutittaa ihan sikana koko ajan, ja ystäväni sanoi, että hän ei muista mitä se tarkoitti, mutta muistaakseen jotain kuitenkin.

En voi neuvolaankaan soittaa. Koko raskaus ajan kutissut paljon.
Koko vatsan seutua.

:eek:
 
Tänään sitten ilmoitin miehelle,ettei tarvitse tulla synnytykseen mukaan :whistle:
Taisi luulla,että taas uhkailen sitä,mutta kyllä mä tosissani sen sanoin :saint:

Pizzaa meinasin sen kunniaksi vääntää :p

Joo,ei nyt muuta tällä kertaa :xmas:

BV ja P 29+6 71 päivää laskettuun aikaan :heart:
 
Heippa

kuopuksen kanssa ulkoiltu ja kahlattu varmaan kaikki lähi lammikot läpi :kieh: Ulkona on tosi aurinkoinen, mutta yllättävän tuulinen sää...
Mulla on nyt ekaa kertaa jotain sellaista ns normivaivaa joka kuuluu yleensäkin odotukseen...edes osalla...niin häpyliitoskipuja. Aiemmat kaksi odotusta on mennyt ilman mitään sen kummempaa...tosin oli tossa kakkosen odotuksessa kuten nytkin niin sitä verenvuotoa, mutta muutoin ei ole ollut mitään.

Jaahans pikkumies nukahti sohvalle...josko lähtisin siirtämään omaan huoneeseen ja omaan sänkyyn =)

BV sä oot kyllä ihana kun aina kirjoittelet missä kohti odotusta menet niin voin luntata oman odotukseni :whistle:

eli

Jeps1+pulla rv 29+5 ja 72 päivää laskettuun :D
 
Mammanpojat: Eikös se jostain kasvusta vaan se kutina johtunut. Mun masua kans kutitta välillä.

Pojalla on HIKKA :) Eilen kun menin nukkumaan iltavuoron jälkeen, tuntu semmosta ihan kun olis elohiiri pomppinut masussa. Päädyin siihen et poikaa taitaa hikka vaivata. Sama oli sit aamulla kun heräsin. Hyvä merkkihän se vaan on et keuhkot siellä kehittyy :heart:

Näin toissa yönä unta et poika oli syntynyt ja oli tosi pieni, mahtui kahteen kämmeneen. Yritin sitä imettää mut rinnoista ei tullut maitoa eikä mulla ollut korvikettakaan. Unessa varmaan tämä syntyi keskosena kun me ei oltu keritty valmistautumaan kunnolla vauvan tuloon ja kaikki oli puoli tiessään kun vauva tuli kotiin. Sit mä jouduin vielä jättämään sen yksin joksikin aikaa kun piti käydä kaupassa ostamassa tuttipuollo ja korviketta. Koirat vahti sitä sen aikaa :eek:

Ennen nukkumaan menoa taas alkoi pelottamaan se kasvu juttu, mut taas on ihan ok olo. Jännä kun mielialat vaihtelee niin hurjasti.

Lissu ja jätkä 28+4 (29+4)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Talvis:
Lissuli eihän nuo 2-4kg kestovaipat ajallisesti varmaan kauhean kauan kestä, mut se pesujen määrä!! eikös ihan pienelle vauvalle voi joutua vaihtaa vaippaa 10krt päivässä... ja suositellaan että kestovaippoja ois kutakin kokoa (2-)3 päivän tarpeiksi, että kerkii pestä+kuivattaa vaipat eikä tartte joka päivä pestä. eli se vois olla niinku 30 imuosaa, riippuen tietty minkälaista vaippayhdistelmää oot miettiny. kosteussulkuja eli pul-kuoria/villiksiä ei kuulemma tartte kuin 3-4 kutaki kokoa.

itselläni on kaapissa yhdet 2-4kg kuoret ja ne on aika pienen oloiset, oon koittanu mitä sinne sisälle mahtuu ni ei mahdu ku taiteltu harso, muut rupeaa tursuu yli. 3-6kg kuoria mulla on kolmet, sinne sisään sopivia sisä(täyttö)vaippoja, imse vimsen flanelletteja sekä disanan nauhavaippoja. 5-8kg kuoria tarkoituksena hommata neljät, ja tästä kilomäärästä ylöspäin alkaa olee kans taskuvaippoja. villiksiä mulla on neljät jotain xs-m kokoisia, ohjeessa tais olla 0-6kk. tiedä sit millonka oikeasti menevät, oon muunnellu sitä ohjetta neuloessa niin et kaikki on vähän erikokoisia. M- ja L-koon kuoria pongailen parhaillaan huuto.netistä, mut en viitti viel kamalasti ostaa, ku en tiedä mist ruvetaan pitämään, ja missä vaiheessa se maitokakka alkaa jäämään pois (=kuinka nopeasti vauva kasvaa).

tulipa taas kestovaippaturinaa =)
Kiitos tästä tietoiskusta Talvis!! Mä oon ihan pää pyörällä noiden kestojen kanssa. Äitiyspakkauksessahan tuli muutama kesto, et niillähän varmaan voi opetella. Sit sain kaverilta yhden keston mikä oli tullut sen pakkauksessa joskus kaks vuotta sitten. Siinä oli mukana niitä kuivaliinojakin. Kauheesti tullut surffailtua vaippakauppasivuilla.
Onkos noi taskuvaipat sit siis semmoisia et niissä on kuori ja sisävaippa jo yhdessä paketissa et voi sitten sitä imuosaa vaihdella?
jutta.fi sivuilla oli ainakin kohtuu edullisia kestoja, tai varmaan halvimpia mitä tähän asti olen netistä bongaillut.
 
Hui mitä juttuja täällä kuuleekaan.. Ei, en halua käynnistettyä synnytystä! :eek: Vauvan kokoakaan en juuri ole pohtinut vielä... Onneksi minulla supistelee niin helposti, että saan synnytyksen varmaan käynnistymään luonnollisesti jo muutenkin ajoissa ;) Eikä ainakaan yhden nettisivuston mukaan kaikki raskausdiabeetikkojen (insuliinillistenkaan) vauvat ole liian suuria. Siihen tällä insuliinilääkityksellä pyritäänkin..

No, nyt on muuten aika kurinalaista tämä elämä. Päivä rytmittyy syömisen ja sokerimittausten mukaan ja välillä ahdistaakin tällainen. Ruokamäärät ovat kyllä hurjan pikkuisia ja jos vaikka erehtyy sen banaanin syömään niin sehän vastaa jo yli puolta ateriaa :| Pistäminen ei onneksi tunnu pahalta (kunhan sen vain muistaa).

Meidän perhe suuntaa tänään miehen työpäivän jälkeen anoppilaan itäsuomeen. Ei olla nähty sitten lokakuun ja tytöillä ja isovanhemmilla on jo hurja ikävä toisiaan! Ihan mukava on kyllä mennä, mutta reissu jää aika lyhyeksi kun huomenna pitää jo lähteä takaisin kotiin ajelemaan... Nyt pitääkin mennä pakkaamaan, että muistaa ottaa kaiken tarvittavan mukaan
:wave:
 
Mammanpojat, tarkoitatko sä raskaushepatoosia? Siinä kutiaa eniten kämmenet ja jalat. Mahan kutina voi johtua kasvusta, ja nahkan venymisestä.

Täällä ihan normaali, löysä lauantai-päivä. Ei jaksanu alkaa edes sitä pullaa leipoo :ashamed: Pitänee nakata hiivat pakastimeen, ja leipoa toiste. Vähän tuossa tein listaa, että mitä sitä pitää tämmöstä hilpetööriä ostaa vauvaa varten. Kun ajattelin ostaa tiistaina Oulusta jo jotain, että on sit valmiina vähän, jos sattuu, ettei itse kykene enää niitä hommaa, kun eihän tuo mieskään niitä osaa ostaa ja hommaa :kieh:
Tissit alkanu kipeytyä uudestaan! :eek: Muistanukaan, et ne vielä tässäkin viaheessa voi reagoida. Toinen varsinkin vihloo tosi ikävästi...
Ja täällä se alkaa kans!! |O "Kylläpä sulla on jo iso maha!", "Voi kamala tuota sun mahaa, koskas se la olikaan??", "Joko sulla ens viikolla on se la??" |O Tekis mieli kaikille kommentoijille vastata jotain älyvapaata, kuten, että no vuoden päästä on laskettu aika! :headwall: Minkäs minä teen, jos on iso maha, ja kun ei edes ole kamalan iso!!!

Minni meinasi (tai sille se tuntu! ) tulla mun navasta pihalle aamulla :heart: Toinen niin maan pirusti työnsi kädellä just navan viereen. Tyttökin pitkään kättä piteli massun päällä, ihan selvästi tuntu kun vauva veti kädelläsisäpuolella :heart: Uskomattomalle tuntuu, että siellä se tosiaan köllii, ja ei mene kauaa, kun saadaan hänet syliin. Sama tunne, kun esikoisen aikaan oli, on alkau tulla, että minkähänlainen vauva siellä asustaa, minkä näkönen ja olonen? Esikoisen aikana ainakin vauva olikin heti "tuttu", kun se nostettiin mahan päälle syntymän jälkeen, ihan tuli tunne, että hei, mä tunnen sut, siinähän sinä olet! Sinä olet se, mikä meiltä on puuttunu :heart: Ymmärtääköhän kukaan edes mistä mä höpötän :xmas:
No, pitää lähtee kattoo tuonne, tuntuu olevan riita miehellä ja tytöllä. Pääsen erotuomariksi!
Sisu ja Minni 29 +2
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Ja täällä se alkaa kans!! |O "Kylläpä sulla on jo iso maha!", "Voi kamala tuota sun mahaa, koskas se la olikaan??", "Joko sulla ens viikolla on se la??" |O Tekis mieli kaikille kommentoijille vastata jotain älyvapaata, kuten, että no vuoden päästä on laskettu aika! :headwall: Minkäs minä teen, jos on iso maha, ja kun ei edes ole kamalan iso!!!
Joo no täällä se on vaan toisin päin: "Miten sulla on noin pieni maha", "No sulla se maha ei oo kyllä kasvanut yhtään" "Ei uskois että oot raskaana" "kyllä se maha siitä varmaan vielä kasvaa"
AHAA!!! En voi säädellä mahani kasvua :D Mies on kyllä huomannut mahan kasvun, se on ihanaa :)
 
Mammanpojat: Massun kutina voi johtua mahan kasvusta, mutta jos se lisääntyy ja kutinaa esiintyy muuallakin niin kannattaa mainita siitä neuvolassa. Mulla oli esikoisen aikaan raskaushepatoosi, eli kutinaa oli joka puolella, ei niinkään kämmennissä ja jalkapohjissa vaikka sanotaankin että kutinaa esiintyy just niillä alueilla eniten. Suoraan sanottuna raavin itteni verilla kun kutitti niin paljon ja yöt oli pahinta aikaa. Raskaushepatoosia sairastavat joutuvat tiukkaan valvontaan jossa seurataan maksa/sappiarvoja ja vauvan vointia. Sehän voi olla sikiölle vaarallinen loppuvaiheessa ja siksi synnytys käynnistetään monesti ennen laskettua aikaa. Minulla kuitenkin annettiin mennä 4päivää yli LA:n ja sitten käynnistettiin, ilmeisesti minun maksa/sappiarvot eivät olleet niin hurjasti nousseet että uskalsivat venyttää tuota käynnistämisen ajankohtaa. Toivon että sama vaiva ei uusiudu tässä raskaudessa, monelle vaan tuppaa niin käymään...

Joillakin (anteeksi kun en muista kenellä ) oli huonoja kokemuksi synnytyksen käynnistämisestä, mutta minulla ainakin se oli hyvä kokemus ja muutenkin koko synnytys meni tosi hyvin ja helposti.

Meillä tuli eilen miehen kanssa 11vuotta täyteen seurustelua. Huh, tuntuupa pitkältä ajalta. Kihloissa ollaan oltu yli 10vuotta ja naimisissa ollaan oltu kohta 2 vuotta. Esikoinen vietiin hoitoon ja käytiin illalla ravintolassa syömässä :p
 
Kutinaa on ainoastaan vatsan alueella, edessä, alhaalla, sivussa. Jospa se siitä kasvusta sitten johtuukin, mutta kutiseeko siinä hepatoosissa kaikki paikat välttämättä? Ja mikä se edes on? Vaarallinen äidille, vauvalle? Lääkettä siihen? Rasvaus?
Miksi BV et halua miestäsi synnytykseen? Mitä teille on tapahtunut viime päivien aikaan? :(

Mami :heart: poikanen 25+4
 

Yhteistyössä