~~~KESÄMASUT 2009 huhtikuussa~~~

Mullakin oli muutes yhdellä neuvolakäynnillä proteiinit plussalla,terkka sanoi et se johtuu todennäköisimmin valkovuodosta ja myös makean syönti voi näkyä siinä? näin se ainakin mulle sanoi ja sitten muistutti että pitää juoda paljon vettä.
Eipä ole sen koommin protskut plussalla ollut :D
 
Aurinkoista päivää,siskot!! :D
Katselin tossa juuri ikkunasta kun yksi tuttu työnteli upouutta vauvaa vaunuissa ja on kyllä niin haikee olo että voi kun minäkin jo.... No,kyllä se juhannusviikko tulee sieltä kohta. :p
Proteiini pissassa voi todella olla yksi raskausmyrkytyksen merkki,mutta eiköhän sitä seurailla ensin jos ei muita oireita ole.[/b]Nitriitit joista joku kyseli,viittaa taas elimistön kuivuuteen mun käsityksen mukaan.Esim mulla oli yksi krt nitriitit plussalla kun en ollut aamulla ehtinyt juoda tarpeeksi ja väkisin tiristin pissatipan. :LOL:
Synnytystapa-arviossa mulle tehtiin ihan normisti alatutkimus ja arvioitiin lantion luita,lisäksi kävin röntgenissä laskettuna päivänä (!! ) .Hui jos esikoinen olis alkanu syntymään kun lopulta todettiin että lantio on liian ahdas. Seuraavasta se olikin vaan lähinnä leikkauspäivän sopiminen,sanoivat kyllä että saan yrittää alatiesynnytystä jos uskallan.Uskallan siis siinä mielessä että olisko mahtunut tulemaan.Nyt on taas rv 37 leikkausajan sopiminen.
Oon suuresti ihmetellyt että ei ole vielä turvottanut,edellisistä se on tullut jo tosi ajoissa.
Jaaha,se on ruuanlaittoon alettava. :kieh:

Serafine ja Ella 30+2
 
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin:
Mullakin oli muutes yhdellä neuvolakäynnillä proteiinit plussalla,terkka sanoi et se johtuu todennäköisimmin valkovuodosta ja myös makean syönti voi näkyä siinä? näin se ainakin mulle sanoi ja sitten muistutti että pitää juoda paljon vettä.
Eipä ole sen koommin protskut plussalla ollut :D
Mulle sanoi kans noi asiat. Valkovuodosta en tiiä eli voi olla syypää, mut vettä oon juonu ku lehmä ku viikonloppuna tuli flunssa ja oli kuumettakin ja se pisti janottamaan ja oon juonu siitä lähtien pullotolkulla. Juurikaan tuon flunssan takia ei oo myöskään makea maistunut. Jääpi sitten nähtäväksi et onko enää ens kerralla koholla.
 
HelloShitty
Alkuperäinen kirjoittaja tinni:
eilen olin meandi kutsuilla ja voi jee kun olis taas löytäny sieltä ostettavaa. onneksi kotiäidin rahavarat sen verran heikot ja sain mieleni pidettyä kurissa. ihania vaatteita tullut nyt kesään. ja jos tyttö olisi olis ollu varmaan pakko ostaa jotain mutta nyt kun vain on noita pussillisia ni sain pidettyä kurissa itteni.
oi hitsi..ostin talvella se leijonapuku + pipo. ootan niin että saa pukea se pikkuisen päälle. :heart: se puku oli niin vastustamaton. :heart: :heart: :heart: kesämallistoa en oo nähnykkään vielä.
 
VatkuliPalli
Alkuperäinen kirjoittaja umayya:
tuo synnytystapa arvio mulle tehtiin esikoiselta, eikä siinä muuta kuin ultrattiin, heiluteltiin lantion luita ja paineltiin tosta häpykummun päältä että liikkuvuutta on tarpeeksi, ja mies siellä oli mun mukana. mä en oo kyllä ikinä kuullut että peräsuolen kautta tehtäis jotain :eek:

vatkulipalli tervetuloa :flower: lisään sinut listaan ihan just, haluatko mitään muita tietoja sinne kuin LA:n ja nikin? mulle tuo sun nikki sai hymyn naamalle :D hauska.

neuvolan kotikäynnit esikoisen aikaan ( 2005 ) tuli vaasta synnytyksen jälkeen eka kerran, vuoden päästä muistaakseni tosta muuttui niin että esikoisen vanhemmille tuli se kotikäynti jo ennen synnytystä ja sitten synnytyksen jälkeen. kävi toi täti meillä siis kuopuksenkin syntymän jälkeen ja on tulossa nytkin. kun vaan taas muistaa sinne soittaa kotiutumisen jälkeen.

No kait sitä vois ton tyksin sinne tyräytää ni tietää varoo sitte lasketun ajan tienoolla et se ketä huutaa salissa eniten oon minä :saint:
 
Siis onko kaikki muut menossa sinne synnytystapa arvioon? :eek: Kun mullahan ei sitä esikoisestakaan ehditty tehdä ja nyt ei kuulemma oo tarvetta :eek: Eikö se sit oo riittävä syy et en jaksanu 2,5kg painosta punnata ulos ilman imukuppia ja repesinkin jonku verran? :eek: Mulla on nyt kauhee paniikki täälä et mitä jos ei mahdukaan vauva tuleen :ashamed:

noppispoppis & toukkis 31+2 :heart:
 
noppispoppis..mulla ei kans vieläkään kukaan ole puhunut mitään synnytystapa-arvioista. Esikoisen kohdalla semmosta ei tehty, sanottiin vaan ettei vauvan pää kiinnity, ellei sillä olisi tilaa sieltä tulla. Se viimenen neuvolalääkäri, jossa yleensä katotaan kai sitäkin mahtuuko lapsi syntymään jäi mulla viimeksi pois ku jäin viikkoa ennen sitä aikaa ja äippäloman alkua saikulle ja sillon oli lääkäri, jossa tehtiin sisätarkastus. Totesivat vain, et sen lääkärin voi perua..eikä kukaan tehnyt synnytystapa-arviota. Mulla oli myös imukuppisynnytys ja iso epparihaava. Vähän myös minua arvelluttaa ku ei koostakaan täällä ole kertaakaan heitetty mitään arviota, eikä sokerirasitusta ole tehty. Mitäs jos oiskin iso vauva!! Kysyn asiasta ens neuvolas.

josema 31+3
 
synnytystapa-arvio meillä päin lääkäri sanoi, että ensisynnyttäjien arviossa katsotaan vauvan koko ultralla sisätutkimuksen lisäksi. aiemmin synnyttäneiden arvio voi olla vain sisätutkimus/vauvan koon tunnustelu vatsan päältä. eli onko se ilmeisesti se joidenkin viimeinen neuvolalääkäri.

mulla ois kuulunu 3 neuvolalääkärillä käyntiä raskaudessa rv 14, 28 ja 36. ainoastaan tuo rv 28 on ollut omalla neuvolalääkärillä, alkuraskauden lääkäri oli jo rv 6 naistentautien/synnytysten polilla ja tää viimeinen rv 36 on äitiyspolilla.
 
Määkin olin tänään neuvolassa ja siellä kaikki kutakuinkin ok. =)

Hemoglobiini: 125
verenpaine: 112/75
paino: +560g/vko
pissa: puhdas
turvotus: +/-
sf: 31,5
sydän: + 155 :heart:
liikkeet: ++
tarjonta: rt

Sokerit ei pysy vieläkään oikein kurissa, ja nyt on aamun paastoarvotkin selkeesti korkeemmalla kuin mitä ne on ollu, vaikka oon yrittäny syödä hyvin. Nyt kysymys teille, jotka käytätte insuliinia. Millasilla arvoilla teillä pitäisi nuo sokerit olla, mitkä on ns. tavoitearvot? Mun sokeriarvot lähti taas Taysiin nähtäväksi ja toivoisin jo oikeasti, että pääsisin sinne juttelemaan kun oma terkka ei oikein tiedä noista sokeriasioista yhtään mitään. Harmi vaan kun ne arvot, jotka olin merkinny ylös on paremmat kuin mitä olen joinain päivinä mittaillu ihan muuten vaan, enkä oo sitte laittanu niitä ylös.

Viikon päästä pääsen siihen kokoarvioon tai sitte vastaavasti jos pääsen sinne Taysiin, ni se tehdään siellä. Toivon jälkimmäistä vaihtoehtoa, koska Taysissa paremmat välineet ja osaavampi väki kuin neuvolassa.

Nyt oli taas vähän vaan omaa napaa, kun en taas muista mitä ootte puhellu. Tänäänkin tullu tekstiä vaikka kuinka. :D

MM ja Pepe 33+3 :heart:
 
Snif,olipas taas päivä...onneksi ei aamulla tiedä mitä päivä tuo tullessaan...Minun "vauvallle"piti varata aamulla hammaslääkäriin särkyaika,eilen valitti ientään,niin sieltä löytyi mätäpatti :x Se sama hammas on meitä vainonnut jo monta vuotta,3vko sit laitettiin lääkepaikka,ja nyt sit paise löyty...hammaslääkäri tuumas vaan et se on sit hampaan poisto,ja mullehan ei tarvi muuta sanoa ,kun jo vollotin :'( tyttö itki koko toimituksen ajan ,vaikka se koko käynti kesti 10min. mut jeesus sitä tuskaa sen jälkeen,tyttö itki hammaslääkärin eteisessä mun sylissä valtoimenaan ja veri valui suusta...onneksi helppas sit kotona kun annoin särkylääkettä,oli kuin uudelleen syntynyt lapsi...Nauroin niille hammaslääkäreille,et mä voin onneksi vedota nyt raskaushormoneihin,kun niin itkettää =)

Kertokaapa te kokeneemmat,et miltä tai oikeestaan missä tuntuu synnytyssupistelut tai ne jotka alkaa paikkoja pehmitteleen/aukoon?mullahan ei leikkauksen takia ole oikein nuita kokemuksia,tai mitä nyt on supistellut,mut nyt parina päivänä on tuntunut aina supistellessa outoja tuntemuksia jossakin tuolla perssuolessa...joo,ällöä,mut tosi juttu... :x

Huomenna on meno ravitsemusterapeutille tuon sokerin takia.kiva ottaa tuo meidän totuudentorvi mukaan(siis lapsi),kun se kertooa aina kaikille mitä kiellettyä meidän äiti nyt taas on tehny...neuvolassakin se ilmoitti ,et meijän äiti siirtelee huonekaluja vaikka lääkäri on kieltäny...meijän äiti se syö karkkia,vaikka te kielsitte... :headwall: olenkin sanonut et voi kun se ymmärtäisi joskus olla ujona ja puhumatta...

Markkinoilla oli hauska paita lapselle,ainakin mun mielestä sai hymyn äidin huulille...Siinä luki et "meidän äiti syö teidänkin äitien ruoat",ois jotenkin passeli nyt kun maha on niiiiin jätti...Vieläkin harmittaa kun en ostanut...

Mutta nyt taas vaivihkaa taidan köllähtää lukemaan kun lastenohjelmat hoitaa lastani :LOL: olen muuten jo kaks yötä nukkunut aika hyvin...kiitos ikkunoiden pitämisen auki yöllä,kylmässä nukuttaa niin hyvin...

Terkuin : ryhis ja seppo 32+1
 
MM83 Insuliinin aloitusraja on varmaankin ne samat suositusarvot kuin muutenkin, eli aamupaasto alle 5,3 ja tunti ruuasta alle 7,8. Minulla huiteli nuo arvot viikon diabetesruokavaliosta huolimatta jopa 13 ja 14 tuntumissa. Aamulla oli yli 7.. Eli aloitettiin insuliinit. Nyt sain kovin kehuja kun (1,5t) ruuan jälkeen arvot 5-6 välillä ja paastoarvot on myös hallinnassa (olen annostusta kyllä joutunut nostamaan monta kertaa)..

Kannattaa kyllä mittailla ja laittaa ylös nuo saamasi arvot, niin on sitten mustaa valkoisella näyttää myös äitipolilla.. Minulla oli ohjeena ottaa joka aamu paastoarvo ja tunti aamupalan, päivällisen ja lounaan jälkeen. Eli neljä arvoa/pv.


:wave:
 
Alkuperäinen kirjoittaja nalleperhe:
Tiikeri83 ja perhe oikein paljon onnea pienestä pojasta! :flower: Kaikkea hyvää teille!

Sairaalakassia en oo pakannu enkä paljon muutakaan valmisteluja tehny... Olis kait alettava väsään listaa että mitä kaikkea tarvii hommata...

Yx juttu pisti aiemminkin silmään, mut en tullu siihen kommentoineeksi kun muutenkin kirjottelen niin harvoin niin unohtuu ne vähätkin asiat... Eli siitä kun muutaman kerran oon lukenut joittenkin teiän kirjotuksia että neuvolassa ei pissanäytteen antaminen oikein onnistu kun ei pissata... Ite aina kärvistelen sen neljä tuntia pissahädän kanssa kun neuvolasta on sellainen ohje annettu... Saattaa tulla vääriä tulkintoja jos pissa ei tarpeeksi kauan saa "seistä" rakossa...

Tänään tuli aika synnytystapa-arvioon ja kyllä se totuus alkaa pikkuhiljaa valjeta tähänkin pollaan että synnytys lähestyy... täs ei oo ku suunnilleen neljä vkoa ni vauva on jo "valmis"...

Jouduin tilaan ajan yksityiselle gynelle ku en käsitä mikä ihmeen "syyhy" alakertaan on tullu... liekö johtuu limakalvojen kuivuudesta ja samalla lisääntyneestä valkov. vai mistä... Onx kellään tällästä onkelmaa ilmenny? aattelin et jos sais jotain "linimenttiä" josta apua olis... ja samalla jos vaikka pääsis kattoon ultralla vähän vaavia...

Nalle-emo ja pikkunalle rv33+1
Äh, harmi ettei o ennen ollut puhetta tästä. Mä teen aina niin että mulla on kippo kotona ja kansi ja pissin kotona ennen neukkulaan menoa (menen aina kasiin että ehdin siitä taas hyvin töihin) en pystyis pidättään sinne asti ja jos pissin kotona niin siellä annetava loraus olis ihan liian vähän aikaa ollu missään. Eli oon joka kerta tehnyt noin ja hyvin on toiminut, ei tarvi miettiä tunteja ja likistellä =) suosittelen, tollasen kupin ja kannen saat kyllä neuvolasta tai tk:sta, kantta käytän samaa useamman kerran.

Suppareista, niinpä, en mäkään tiedä mitkä tekee mitäkin. Mua supistelee ihan taukoomatta, siis joka tunti monta kertaa ja ku nousen ja liikun ja kävelen jne. Sama ollut koko raskauden (no ei ekana 4 kk aikana mut sen jälkeen) ja myös kolme muutakin raskautta. Kolmen ekan kanssa tarkastutin paikkoja, tän vikan kanssa en ole. Eka lapsi syntyi 37+6, toinen 39+1, kolmas 41+0, eli ekassa alkoi paikat auteta mutten muista että supparit olis sen kovempia ollut kun nytkään. Jotenkin olen vaan luottanut että ei ne mitään pahemmin avaa.
Joku sanoi mulle että jos yöllä kovin supistelee, pitäis huolestua, mutten tiedä kyllä. Ja ihan napakoita noi supparit on, ei mitään pelkkiä masun koventumisia.
Mistäs vielä piti kirjoittaa, en muista... kiloja mullakin tullut jo 11 vaikka ennestäänkin oli muutama ylimääräinen, no kyllä ne tästä =) mulla ei koskaan loppuviikkoina ole tullut kun koko aikana max noin kilo, siihen luotan.

kekkeri 33+4

ai niin tärkein =) työpäiviä jäljellä enää viisi!! sitten alkaa virallisesti sen äippäloma (30 pv ennen la) vautsi

 
Kiitos Maranooka vastauksesta! Täytyypä nyt laittaa kaikki mitatut arvot ylös, vaikka mun ei täytyis mittailla ku pari kertaa viikossa noita. Jos vaikka joka aamu mittailisi. Onneksi ei oo enää montaa viikkoa, ni jospa näitten kanssa pärjäilisi. Jotenkin epävarma olo jää vaan aina neuvolan jälkeen kun siellä ei osata neuvoa näistä rd jutuista...
 
HelloShitty
huh..ootte ollu ihan törkeen aktiivisia tänään..ainakin 5 sivuu tullu tänään!!!! no onpa tekemistä illalla kun lukee läpi. monella näköjään ollu neuvolakin tänään. mulla huomenna ja siitä 3 viikkoo niin on vika(!!!!!) lääkärikäynti. :eek: :eek: :eek: apua apua...se beibi tulee jossain vaiheessa ihan oikeesti! :eek: on se vieläkin vaikeeta tajuta. tää on vaan jotenkin niin iso ylläri. :heart: jepulis....kohta laittaa lapset nukkumaan...kova on meno kun oli vieras käymässä ja syötiin keksejä. :whistle:

katellaan! :wave:
HS ja J rv 33+0
 
heippa tänne, enpä ole aikasemmin kirjoitellut, lueskelen näitä teidän juttuja kyllä silloin tällöin. Nyt olis sellanen kysymys että onkos teillä jollain käynyt niin että kesken kaiken, ihan yhtäkkiä tullut huono olo, alkanu silmissä sumenemaan ja ollut sellainen olo että kännissä olisitte. Mulla kävi eilen niin, olin kävelemässä autolle kun tui huono olo ja sit meni totaalisesti nökä, huimas ja oli sit kertakaikkiaan pakko istahtaa siihen keskelle tietä alas, soitinki neuvolaan, mut siel oli joku sijainen eikä hänen mukaansa ole huolta jos ei jatku. Onkos jollain käyny näin tai mistäköhän tää johtuu? Viikkoja mulla on nyt 31 tasan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja MammaM80:
heippa tänne, enpä ole aikasemmin kirjoitellut, lueskelen näitä teidän juttuja kyllä silloin tällöin. Nyt olis sellanen kysymys että onkos teillä jollain käynyt niin että kesken kaiken, ihan yhtäkkiä tullut huono olo, alkanu silmissä sumenemaan ja ollut sellainen olo että kännissä olisitte. Mulla kävi eilen niin, olin kävelemässä autolle kun tui huono olo ja sit meni totaalisesti nökä, huimas ja oli sit kertakaikkiaan pakko istahtaa siihen keskelle tietä alas, soitinki neuvolaan, mut siel oli joku sijainen eikä hänen mukaansa ole huolta jos ei jatku. Onkos jollain käyny näin tai mistäköhän tää johtuu? Viikkoja mulla on nyt 31 tasan.
ite oon tällä viikolla havainnu samaa, nyt viikkoja 31+4. mulla terkka meinas että vois johtua verenpaineen laskusta kun vauva painaa jo isoja laskimoita. mut enpä tiedä, toivottavasti ei jatkuisi, on aika inhottavaa :/ :hug:
 
No oli todellakin inhottavaa, vaikka näin jälkeenpäin vähän naurattaa, meinaan näytti varmaan mun viimeiset askeleet siltä kun tuhannen tuiskeessa olisin ollut. Onneks mies oli lähellä ja soitin sen nostamaan mut tienpenkasta ylös... :D tänäänki ollut huonoa oloa, menin päikkäreil, heräsin ja jaksoin 3 tuntia olla hereil kunnes taas nukahdin. Heh! Just viimeviikolla ihmettelin ku olen niin pirteänä ollut!!!!
 

Yhteistyössä