~~~KESÄMASUT 2009 huhtikuussa~~~

Tänään vapaapäivä =)

Onnea Tiikeri83:lle pojan johdosta

Oli se jännää lukea, että nyt sitten se ensimmäinen tässä ketjussa syntyi. Toivottavasti kaikki menee hyvin ja poika kasvaa kovasti.

En ole saanut taas aikaiseksi kirjoittaa mitään vaikka päivittäin käyn lukemassa. Mutta jos nyt korjais tilanteen...

Olin tiistaina neuvolassa ja kaikki kunnossa. Sekä äiti, että lapsi kasvanut hyvin...

Painoa minulle on tullut koko odotuksen aikana 13 kg. Viimeisen kuukauden aikana vähän reilu 2kg. Edellisessä kuussa tuli 7 kg :ashamed: No onneksi nyt oli vähentynyt tuo painonnousu.

pissa oli puhdas
hb: 137, se on pysynyt tosi hyvänä koko odotuksen ajan
sf-mitta: 32
neuvolatäti meinas että alaspäin olisi jo valmiiksi. No siitä saadaan parempaa tietoa maanantaina kun menen taas kontrolliultraan. Minullahan kasvaa tuolla vatsassa vauvan kanssa myomaa. Onneksi ei ainakaan vielä ole alkanut kovasti suurentumaan, mutta maanantaina taas nähdään.

Viimeksi kirjoittelin, että on supistusharjoituksia ja ne jatkuu. Pääsiäisviikonloppuna niitä oli jo tosi paljon ja meinasin jo vähän huolestua. Neuvolantäti meinas, että ehkä se on elimistön tapa kertoa, että nyt on aika alkaa ottamaan vähän rauhallisemmin...

Minulla alkaa ensi viikon jälkeen kesäloma =) Alunperin sen piti alkaa jo tämän viikon tiistaina, mutta lupasin vielä kaksi viikkoa tehdä töitä. Olen töissä puutarhamyymälässä ja yritämme sitä saada valmiiksi tässä epätoivoisesti. Ensi viikolla on avajaiset ja samalla siinä sitten lauantaina vietämme grillauksen merkeissä minun läksiäisiä.

Toukokuussa alkaa perhevalmennus ja puolivälissä kuuta mennään tutustumaan sairaalaan. Onko muuten teillä käynyt neuvolatäti ennen synnytystä kotona katsomassa, että paikat on kunnossa? Meille on tulossa toukokuussa. Se on vähän niinku yksi neuvolakäynti. Menee kuulemma noin puoltoistatuntia. En ollut tällaisesta kuullut ennen.

Nyt ajattelin alkaa tekemään listaa mitä vielä tarvitsee hankkia. Täältä olen saanut kovasti vinkkejä. Kiitos siitä :)

Millu ja Kasperi 31+0, taas alkoi uusi viikko =)
 
HelloShitty
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin:
Ootko sä HS kokeillut tota Funlight mehua juoda veden sijasta?
Mä oon nyt ostanut sitä,kun diabeetikotkin saa sitä litkiä ;)
kyllä se uppoo joo. nyt oon vaan yrittäny olla juomatta muuta ku vettä kun se ois paras vaihtoehto turvotukseen.
 
Terve taas kaikille! Niin siellä neuvolassa tosiaan kävin silloin tiistaina ja sieltä kuulumisia:
Rv. 30+2
panoa lisää/ vko +258
turvotus -
RR 120/77
U-PROT -
U-GLUK +
B-Hb 122
kohdunpohjan kork. 31
Edelliskerralla ei ollut tullut painoa lisää vaan olin laihtunu, mutta niin on kyllä käynyt aiemminkin. Oon entuudestaan jo ylipainoinen joten lääkärin mielestä ei ole syytä huoleen vielä. Nyt sain lääkärille ajan maanantaiks josko se sit antaa lisää sairaslomaa tai jotakin muuta, koska maanantai on se mun viimeinen s-lomapäivä ja tää th joka nyt oli niin sano heti et ei tollasen asian kans kyllä pidä leikkiä ja nyt sit heti katotaan sulle maanantaiks aika. No ei voi mitään mutta kuten tämä jo eläkkeellä oleva th sanoi niin en ole enään mikään nuori ja ensisynnyttäjä joten kaikki tuntuu olevan mahdollista.

Sokerit oli viikkoseurannassa oikein hyvät eli ruokavalio oli siihenkin hyvä, mutta aamulla ennen neuvolaa söin jumalattoman suuren kaupanvalmiin kanelipullan ja vähä kääretorttua kermatäytteellä niin kyllä se heti sit pissanäytteessä näky. Th kysyikin multa et oonko syöny pääsiaisenä montakin isoa suklaapupua. sanoin itseni ilmi ja kerroin syöneeni pullaa ym. kielsi syömästä ennen seuraavaa neuvolakäyntiä ja sanoi myöskin että 6 viikoa täytys vauvan jaksaa viel asustella maha-asukkina, mut eihän sitä koskaan tiedä miten käy=/


Nyt mun täytys lähtee käymään autoliikkeessä josta tuo auto ostettiin vajaa pari kuukautta sitte niin kattoon mitä ne vois auttaa naista hädässä :) Eilen piti vanhimmalle pojalle( 14v. ) näyttää miten kesikset vaihdetaan autoon ja se homma tyssäs heti ensimmäiseen renkaaseen. Muttereista on kierteet menny ihan sohloks vaik auto ei oo kun vajaa 5 vuotta vanha. Mä menetän hermot aina noitten autojuttujen kans kun mun pitäis tehdä nää kaikki polttimon vaihdot ja renkaittenvaihdot kun mies on työssä ja se tekee lähinnä päällänsä töitä, mikä ei oikein mee tasan mun mielestä :headwall: Taidan lähtee siel käymään et pääsen takas kotiinkin, hirvittää vaan ajaa auto sinne kun siinä on viis mutteria joista ei menny kiinni kun 3 kpl. no matka ei ole kun vajaa 4 km. :x

Palaillaan astialle terv. mä ja maha-asukki rv. 30+4
 
Millu, meillä kävi esikoisen synnyttyä neuvolantäti ensimmäisen neuvolakäynnin kotona. Nykyisin se on lopetetu, koska kaikesta pitää säästää. Meillä oli silloinkin huippukiva neuvolantäti (itseasssa sama täti oli aikoinaan hoitanut minuakin masuvauvana :D ) ja oli mukavaa rupatella rauhassa kun vielä oli sellaista epätodellista syntymän jälkeistä fiilistä ilmassa..

Päätin sitten mennä kuitenkin sinne neuvolaan. Enää ei ole kuumettakaan, ääni vain on kadoksissa jo neljättä päivää.. Kohta pitääkin lähteä, että puoleksi selviää neuvolaan. :wave:
 
Alkuperäinen kirjoittaja maranooka:
Millu, meillä kävi esikoisen synnyttyä neuvolantäti ensimmäisen neuvolakäynnin kotona. Nykyisin se on lopetetu, koska kaikesta pitää säästää. Meillä oli silloinkin huippukiva neuvolantäti (itseasssa sama täti oli aikoinaan hoitanut minuakin masuvauvana :D ) ja oli mukavaa rupatella rauhassa kun vielä oli sellaista epätodellista syntymän jälkeistä fiilistä ilmassa..

Päätin sitten mennä kuitenkin sinne neuvolaan. Enää ei ole kuumettakaan, ääni vain on kadoksissa jo neljättä päivää.. Kohta pitääkin lähteä, että puoleksi selviää neuvolaan. :wave:
Kyllä täällä on tulossa myös synnytyksen jälkeenkin käymään. Jos ei sitten ala kunnon säästöbudjetti tässä kaupungissa. Mistä näistä tietää...

Nyt taidan lähteä kauppaan kun tuo mies on tulossa puolen päivän aikaan syömään niin saa kantaa ostokset sisään.

 
Jeeeeeeee uus viikko vihdoin ja viimein.. olipas pitkä tuo rv 30+ tuntui että kolme viikkoa junnasin paikoillaan..

Synnytystapa-arviosta että millä tavalla se tehään? jotkut sanoo että peräsuolen kautta? Osa puhui nyrkkitestistä? valaiskaa miten teille on tehty?? Häntäluun takia mua ronkitaan ainakin peräpään kautta kun häntäluun oon useesti murtanut että antaako se periksi..

kleo ja Sara-vauva 31+0
 
Kyllä ainakin täällä haminassa neukkutäti tulee synnytyksen jälkeen kylään,tietääkseni?

VatkuliPalli tervetuloa mukaan :wave:
Sullahan on aika veikeä nikki ;) :D

Kleo ai mikä hemmetin nyrkkitesti :eek: :LOL: :eek:
Mulle se tehtiin esikon aikana ihan sieltä normireiästä :saint: :D
 
Sairaalakassi on vielä pakkaamatta, kai tuon vielä kerkii jossain vaiheessa.. :D

Sf mitta menee täällä keskikäyrää, vaikka oonkin tappijalka, 155 cm :D Vauvelin painoarvio oli viikoilla 30+2 reippa 1400 g, poika oli syntyessään 2820 g viikoilla 40+0 ja tuskin tullee kovin iso tästäkään vauvasta..

Synnytystapa-arvio tehtiin mulle esikon aikaan, lääkäri vaan venytteli tota alapäätä käsillä ja jottain, en oikein ees muista :D Mutta sen mukkaan pitäs alatiesynnytys onnistua, mutta eipä onnannu esikon kans :kieh: Koskaan kun ei tiiä mitä tapahtuu :/ Mutta toivottavasti tällä kertaa onnistuu!

Ei kait tässä muuta tällä kertaa, aurinkoista päivän jatkoa kaikille! =)

MiNiMaM ja tyllerö 32+5
 
Kyllä täälläkin on neuvolatäti tulossa käymään sit kun synnäriltä kotiudutaan, näin ainakin olen ymmärtäny.. mut ei se ennen sitä kyl tuu käymään.

Täällä kaikki menee samalla kaavalla ku aiemminkin. Seuraava neuvolakin on vasta 2 vk päästä (eli n. 3-4vk edellisestä ) kun terkkarin mielestä ei ole syytä käydä siellä kovin usein kun vauvan vointia tarkkaillaan äippäpoliltakin mun paastoarvojen takia. Lisäksi oon seuraillu verenpainettakin itse, se kun pomppaa taivaisiin jos se mitataan neuvolareissun yhteydessä :D Ens maanantaina oliskin taas reissu äippäpolille ja pääsee katseleen vauvelia ultralla :)

Noi paastoarvot jatkavat mulle pomppimistaan. Välillä olen lisänny annostustakin ja arvot vaan pomppii koko ajan; joinakin aamuina on tyyliin 5,0 ja seuraavana taas jo lähempänä 6 riippumatta mitä annostusta on käyttäny. Oon kyl jo ihan ihmeissäni niiden kans. DB-hoitaja tosin lohdutteli että on niin paljon asioita jotka tuohon arvoon vaikuttaa, mut eipä paljon siltikään lohduta ku sit kuitenkin noita arvoja kytätään suurennuslasin kans ja jos on koholla, niin käsketään taas nostaa annostusta |O

Minä oon täällä pikku hiljaa aloitellu vauvan vaatteiden pesemistä ja muutoinkin hoitotarvikkeita alkaa olla.. apteekissa pitää vielä käväistä reissu.

Mut jospa alkais vaan kulutteleen tässä aikaa.. saikulla siis olen edelleen ainakin ens ma saakka ja luultavasti siitä eteenpäinkin, sillä eipä minusta enää töihin istumaan ole näiden liitoskipujen kans.

Pirtsi80 31+5
 
VatkuliPalli
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin:
Kyllä ainakin täällä haminassa neukkutäti tulee synnytyksen jälkeen kylään,tietääkseni?

VatkuliPalli tervetuloa mukaan :wave:
Sullahan on aika veikeä nikki ;) :D

Kleo ai mikä hemmetin nyrkkitesti :eek: :LOL: :eek:
Mulle se tehtiin esikon aikana ihan sieltä normireiästä :saint: :D

Hehheh näin on nyt päässy käymään :D tänään tosiaan täytyy mennä vielä sinne tyksiin katsomaan että on "pojalla" kaikki kunnossa... Toivotaan että osaavat siellä kertoa jo jotain paremmin ku tänään tuolla tk:ssa :D
 
synnytystapa arvio mulle tehty kaksi kertaa ja molemmilla kerroilla lääkäri on varoittanut että saattaa tuntua epämukavalta. eli emättimen kautta sisäisesti on kokeillu hiukan missä noi luut on ja sen antaako se häntä luu periksi. sitten asettaa oman nyrkkinsä tuoho värkin eteen ja ja silmä määräisesti kattoo mahtuisko mahollisesti tulemaan vaavin pää ulos. eli nyrkki testi ei o ton kummosempi.

joku puhui kutiamisesta/valkovuodosta täällä yksi joka kärsii samasta "sahara" iliöstä eli kuivaa on ja sekös lisää kutinaa. kotona olen koittanut bebanthenia sörkkiä mutta kun suttaa niin kamalasti ja ei enää nää mihin sitä ajaa....

juups. pesin sitte eilen kaikki ryynin 62 cm vaatteet. ihan muutamia meillä on koossa 56 cm kun en usko niiden viikkoo kahta kauemmin mahtuvan. mun tuurilla meitin ryyni onkin nyt yhyttä mallia ja saan l'htee oitis kauppaan hakee pienempää vermettä :LOL:

eilen olin meandi kutsuilla ja voi jee kun olis taas löytäny sieltä ostettavaa. onneksi kotiäidin rahavarat sen verran heikot ja sain mieleni pidettyä kurissa. ihania vaatteita tullut nyt kesään. ja jos tyttö olisi olis ollu varmaan pakko ostaa jotain mutta nyt kun vain on noita pussillisia ni sain pidettyä kurissa itteni.

sokerit seilaa missä sattuu ja syön aivan liian isoja annoksia nyt. siis liikaa ja liian harvoin..... no ehkäpä se tästä.

tinni ja ryyni 32+1
 
Tervetuloa kaikille uusille :wave:

Täällä oli neuvola aamulla:

Painonmuutos/viikko:384g

RR:110/55

Hemoglobiini: 117

kohdunpohjankorkeus:29

Tarjonta: rt ja oli pistänyt kysymysmerkin perään eli ei ollut aivan varma :/

Syke:+

Liikkeet:++

Mulla muutaman päivän ollut jotenkin tosi vaikea hengittää.Ihan hirveä tunne ku tuntuu et sais haukkoa henkeä..mistäköhän moinen oikein johtuu :(
Vauva liikkuu edelleen aika paljon.Yö meni pikkusen paremmin.
Närästää ihan kauheesti koko ajan..onneks on noi renniet.
Veden juonnista ollut puhetta.Itse juon todella vähän..ihan liian vähän.Tuntuu et on aina kauhea häslinki ettei muista juoda vasta silloin muistaa kun on oikeasti todella kova jano et kurkkuakin ihan kuivaa :/

mut eipä tällä kertaa mitään ihmeempää.Seuraavaksi odotellaankin lääkärin käyntiä joka tais olla 30 päivä tätä kuuta.

sankofa & bongos 31+2 :heart:
 
Nyt on neuvolareissu tehty. =)

Sf mitalle on käynyt kuten edellisessäkin raskaudessa, eli kasvu on tasoittunut. Yläkäyrältä keskikäyrälle päästy. Vauvan sykkeet vaihtelivat 120-140 välillä. Painoa on lähtenyt -60g/ viikko (edellisestä käynnistä ).

Neuvolan täti ja opiskelija eivät päässeet varmuuteen vauvan asennosta, eli kumpi kova kohta oli peppu ja kumpi pää. Itse olen kyllä sitä mieltä, että tällä viikolla pieni on rt:ssa kun potkuja tuntuu niin hyvin ylhäällä. Hyvin mahtuu vielä mylläilemään ja kääntyilemään ympäri vatsassa, joten ei vielä tarvitsekaan huolehtia asiasta..

Synnytystapa-arviota ei minulle ole ikinä tehty. Ei varmaan ole ehditty, kun ovat syntyneet niin ajoissa molemmat :whistle: Muistin juuri, että häntäluu murtui kyllä viime synnytyksessä. Ponnistusvaihe oli niin helppo ja nopea, että varmaan siinä napsahti poikki. Häntäluu olikin kipeä sitten melkein vuoden päivät :x Murtuukohan se helpommin sitten toisenkin kerran?

-maranooka & prinsessa 30+1-
 
synnytystapa-arvio heh pitäisköhän sitä jättää mies sitten suosiolla kotiin, jos siellä jotain nyrkkejä arvioidaan ja kakkosessakin käydään :D kuulin kans jonkun kertoneen että peräsuolen kautta oli jotain katottu.. eipä siitä vauvasta rv 36 taida ultrassa oikein mitään näkyäkään, vai??

31+4
 
maranooka vauva painaa tuolloin isoja laskimoita, sydämeen virtaavaa verta. en usko että siitä haittaa on, jos tuntuu vielä ihan ok:lta. kuka nyt pystyisi nukkuessaan päättämään, että en nuku selkäasennossa vaikka tuntuisi hyvältä.

itellä tulee ainakin paha olo selällään olosta, ja eilen jopa autoa ajaessa, kun oli selkänoja hiukan taaksepäin. terkka sanoi että verenpaine voi tuolloin laskea. vauvan painaessa niitä isoja laskimoita myös alaraajoihin jää enempi verta -> painetta kudoksiin -> turvotusta.
 
Heipä hei taas! Viimeks kävin vaan pikaisesti vuodattamassa mun työnantajasta, joka ei osaa päättää maksaako palkkaa äitiyslomalla vai ei. No vein sen hakemuksen Kelaan tokavipana päivänä ja palkanmaksun kohdalla lukee, et ilmoitetaan myöhemmin. Eli ei päätöstä luvassa hetkeen..pitää vähän yrittää painostaa tota työnantajaa nopeaan päätöksentekoon!

Ryhis..sulla oli proteiinit plussalla. Mulla oli kans eilen neuvola ja proteiinit heikosti plussalla. Esikoisen odotusaikana pissa aina puhdas ja niin nytkin on ollut paitsi nyt..tuli heti epävarma olo et mitäs se oikein meinaa..varsinkin ku oma neuvolatäti on tän viikon lomalla ja siel oli joku nuori sijainen, joka käski ens kerralla, vasta 2vk:n päästä tuoda aamupissanäytteen. Verenpaine on ok, eikä turvotusta eikä mitään sokerihäikkää ole ja painoa tullut yhteensä noin 9 kiloa. Tietääkö kukaan, mistä proteiini pissassa voi johtua? Se sijainen meinas et joskus siihen vaikuttaa esim. jos valkovuotoa tai verta on hitusen näytteessä. Aion kyllä viedä sen aamupissan heti maanantaina ku oma neuvolatäti tulee lomalta, enkä oota 2 viikkoa. Varsinkaan ku olo on ollu ihan kumma (väsyinen, janoinen ym.) viikonlopusta lähtien, tosin siitä lähtien olen ollut flunssassakin. Äitini vain aikoinaan pikkuveljeä odottaessa joutui sairaalaan vuodelepoon, sen vuoksi et sillä oli valkuaista virtsassa...kai sitä vaan siksi säikkyy!

Mullakaan ei oo koskaan tehty synnytystapa-arviota, eikä siitä koskaan puhuttukaan. Ei liioin sokerirasitusta tai mitään painoarvioita ultrissa.

josema 31+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja tinni:
synnytystapa arvio mulle tehty kaksi kertaa ja molemmilla kerroilla lääkäri on varoittanut että saattaa tuntua epämukavalta. eli emättimen kautta sisäisesti on kokeillu hiukan missä noi luut on ja sen antaako se häntä luu periksi. sitten asettaa oman nyrkkinsä tuoho värkin eteen ja ja silmä määräisesti kattoo mahtuisko mahollisesti tulemaan vaavin pää ulos. eli nyrkki testi ei o ton kummosempi.

joku puhui kutiamisesta/valkovuodosta täällä yksi joka kärsii samasta "sahara" iliöstä eli kuivaa on ja sekös lisää kutinaa. kotona olen koittanut bebanthenia sörkkiä mutta kun suttaa niin kamalasti ja ei enää nää mihin sitä ajaa....

juups. pesin sitte eilen kaikki ryynin 62 cm vaatteet. ihan muutamia meillä on koossa 56 cm kun en usko niiden viikkoo kahta kauemmin mahtuvan. mun tuurilla meitin ryyni onkin nyt yhyttä mallia ja saan l'htee oitis kauppaan hakee pienempää vermettä :LOL:

eilen olin meandi kutsuilla ja voi jee kun olis taas löytäny sieltä ostettavaa. onneksi kotiäidin rahavarat sen verran heikot ja sain mieleni pidettyä kurissa. ihania vaatteita tullut nyt kesään. ja jos tyttö olisi olis ollu varmaan pakko ostaa jotain mutta nyt kun vain on noita pussillisia ni sain pidettyä kurissa itteni.

sokerit seilaa missä sattuu ja syön aivan liian isoja annoksia nyt. siis liikaa ja liian harvoin..... no ehkäpä se tästä.

tinni ja ryyni 32+1
:LOL: mä jo ajattelin että aika hardcore tutkimus jos nyrkillä koetetaan.. jännittää kyllä mutta jospa se ei satu.. ainakaan paljoa |O

kleo ja Sara 31+0
 
heippa!
josema mulla ollut kahdessa aiemmassa raskaudessa noin puolivälistä asti ja nyt alusta asti proteiinia pissassa, nyt on kyllä ollut n. kk:n tauko sen kanssa. yhdellä plussalla kun se on se ei ole vielä paljoa ja varsinkaan jos ei ole muita oireita; päänsärkyä, turvotusta, ylävatsakipua, näköhäiriöitä, verenpaineen kohoomista. se voi tarkoittaa siis raskausmyrkytystä. pahimmillaan. heikolla tai yhdellä plussalla oleminen voi juurikin johtua vain runsaasta valkovuodosta. mun mielestä voit ihan hyvin odottaa sen pari viikkoa sen nytteen kanssa tai sitten jos sua kovin askarruttaa niin soittaa ensin neuvolaan ja kysyä miten teet. jos olis ollut syytä huoleen niin luulen että terkka olis laittanut sut käymään äitipolilla.
 
tuo synnytystapa arvio mulle tehtiin esikoiselta, eikä siinä muuta kuin ultrattiin, heiluteltiin lantion luita ja paineltiin tosta häpykummun päältä että liikkuvuutta on tarpeeksi, ja mies siellä oli mun mukana. mä en oo kyllä ikinä kuullut että peräsuolen kautta tehtäis jotain :eek:

vatkulipalli tervetuloa :flower: lisään sinut listaan ihan just, haluatko mitään muita tietoja sinne kuin LA:n ja nikin? mulle tuo sun nikki sai hymyn naamalle :D hauska.

neuvolan kotikäynnit esikoisen aikaan ( 2005 ) tuli vaasta synnytyksen jälkeen eka kerran, vuoden päästä muistaakseni tosta muuttui niin että esikoisen vanhemmille tuli se kotikäynti jo ennen synnytystä ja sitten synnytyksen jälkeen. kävi toi täti meillä siis kuopuksenkin syntymän jälkeen ja on tulossa nytkin. kun vaan taas muistaa sinne soittaa kotiutumisen jälkeen.
 
Kiitti umayya! Niinpä se asia varmaan onkin, sitä vain ylireagoi ja sit kun oli juuri se nuori sijainen sielä neuvolassa just sillon ku on jotain normaalista poikkeavaa..en sitten osannut itseäni sille purkaa ja kysellä asioita. Täytynee seurata tilannetta ja soittelen neuvolaan sit ma:na ku oma täti on paikalla.
 
vielä lisää kommentoitavaa......

sankofa kuulostaa samalle kuin mulla on, eli vauva on niin ylhäällä nyt että tuntuu kuin keuhkot olis tosi ahtaalla :x ihan selkäsuorassa tarttee olla, tosin kun mulla on ollut rytmihäiriöitäkin niin myös silloin hengästyttää ja tuntuu ettei saa happea heti.

selällään nukkuminen painaa juurikin noita suuria valtimoita joten siksi se saattaa tuntua epämukavalta, mutta niin kauan kuin siinä asennossa on hyvä nukkua niin mun mielestä antaa mennä vaan, ite en enää pysty kun tulee huono olo ja oksennus suuhun.
 
Alkuperäinen kirjoittaja josema:
Kiitti umayya! Niinpä se asia varmaan onkin, sitä vain ylireagoi ja sit kun oli juuri se nuori sijainen sielä neuvolassa just sillon ku on jotain normaalista poikkeavaa..en sitten osannut itseäni sille purkaa ja kysellä asioita. Täytynee seurata tilannetta ja soittelen neuvolaan sit ma:na ku oma täti on paikalla.
ei kestä kiitellä :)
ei se oo kiva vieraalle tätsylle huoliaan purkaa, mut tosiaan en usko että on mitään hätää :)
 

Yhteistyössä