**KESÄMASSUT 2009 joulukuussa**

Joulut vaan vielä täältäkin :wave:

aamunrusko tervetuloa mukaan :flower:

Doppleri tuli maanantaina ja tänäänkin kun kuuntelin ääniä,niin on niin mahtavat äänet että :heart:
Potkujakin tuntuu päivittäin,naapero kun vielä liikkuu niin paljon,niin menee välillä piiloon äitiä :D

Hereillä olen vielä tähän aikaan,kun mies ja likka nukkuu,ihanaa nauttia tästä hiljaisuudesta.
Listan päivityksestä sen verran,että voisin hoitaa sitten tammikuun,jos kellään ei ole sitä mitään vastaan =)

bad virgin ja naapero 17+5
 
nyt on päivityksiä tehty.. tarkistakaa omalta kohdaltanne että kaikki on oikein :)
mulla uusi keuhkokuume ja olen täällä joulua koettanut viettää parhaan kykyni mukaan parannellessa joten olen ihan tietoisesti jättäytynyt hieman taka-alalle. koetan ensi viikon alusta palailla kunnolla juttuihin mukaan..
ja mä kyllä mielellään jatkan päivitystä vielä mut jos BVsen hoteisiinsa välttämäti haluaa ottaa niin mun puolesta vaan sitten.
nyt takasin lepäämään

umayya + siiri 15+4
 
BV ok, sovitaan vaikka niin, tai sitten vaihdetaan joka toinen kk :whistle: mut nyt tää menee oikeesti hetkeks nukkumaan, niin ja kiitos :) eiköhän tää tästä..kuuri äällä ja reilu viikko viel saikkua joten pikku hiljaa, moiks!
 
Alkuperäinen kirjoittaja umayya:
BV ok, sovitaan vaikka niin, tai sitten vaihdetaan joka toinen kk :whistle: mut nyt tää menee oikeesti hetkeks nukkumaan, niin ja kiitos :) eiköhän tää tästä..kuuri äällä ja reilu viikko viel saikkua joten pikku hiljaa, moiks!
Tehdään vaikka niin :whistle:
Ihanaa,kun on joulukiireet ohi ja saa vain olla,ehtii välillä palstaillakkin :saint:
 
Oon ihan pihalla jutuista kun en ole "joululomani" aikana ehtinyt kertaakaan palstailemaan :eek: Nyt taas töissä ja tosi hiljaista niin ehtii vähän koneellakin istua.

Barbapörrölle paljon jaksamista! Tosi kurja juttu :(

Uusia mammoja oli tullut useampi. Tervetuloa kaikille tasapuolisesti! :)


Me oltiin jouluaatto ihan oman perheen kesken kotona. Ruuat, pukki+paketit, hautuumaakeikka ja sauna. Mun veljeni kävi pukkeilemassa ja ihan hänen aikataulujensa mukaan paketit jaettiin jo kolmen jälkeen. Sopi kyllä meidän lapsille vallan mainiosti :D Eilen oltiin mun vanhemmillani melkeinpä koko päivä ja piipahdettiin vielä tätini luona. Tänään mulla jatku taas työt eli meillä joulut vietetty. Uusi vuosikin menee töissä.

Mulla alkoi reilu viikko sitten vihlomaan tietyissä asennoissa lantio/takapuoli. Järkyttävä kipu, joka ilmeisesti johtuu lantion löystymisestä. Pienikin kumartuminen sattuu ja lattialla konttaaminen (esim. lelujen perässä) on ihan mahdotonta. kakkosta odotellessa oli samantyyppistä ongelmaa 12. viikolta lähtien. Parasetamol helpottaa vähän kipua, mutta teho loppuu tunnissa parissa. Töissä pystyy välttelemään kipuja aiheuttavia liikkeitä, mutta lasten kanssa joutuu jatkuvasti kumartelemaan. Mies on urheasti hoitanut siivoukset, vaikka selkäkivusta kärsii hänkin. Kävelylenkit ja kaikki muukin liikunta on jäänyt kun kaikki tuntuu vaan pahentavan kipua.

Lieviä supistuksia, epämiellyttävää mahan kovettumista, tuntuu täälläkin rasituksen jälkeen. Nyt olen lantiokipujen kanssa ottanut rauhallisemmin, niin supisteleekin harvemmin.

Maha on isompi kuin viikot antaisi ymmärtää.. Mammahousut on käytössä toista viikkoa. Siihen asti sinnittelin farkunnapit auki...

Kävin neuvolassa viime viikolla. Paino oli laskenut tasan kilon lähtöpainosta. Johtui varmaankin siitä, etten ollut syönyt silloin iltapäivään mennessä kuin aamupalan. Kiva mennä seuraavan kerran neuvolaan, kun joulun syömiset mukaan lukien on ainakin 2 kiloa painavampi kuin viimeksi... Sydänäänet kuului heti ja hyvin ja muutenkin kaikki oli kunnossa. Lantiokivut alkoivat kiusata kunnolla vasta seuraavana päivänä, joten niistä ei ollut puhetta. Lähinnä lääkäri olisi ystävällisesti voinut kirjottaa parasetamolin reseptille, kun sitä tulee syötyä pahimpina päivinä kuin leipää...

Liikkeitä olen ehkä tuntenut tai sitten en. Muutaman kerran on tuntunut tuttua muksauttelua, mutta satavarma en kyllä voi olla. Onneksi ultrassa oli pari viikkoa sitten kaikki kunnossa ja viikko sitten kuuli vielä sydänäänet, niin voi olla rauhallisin mielin.

Piti muka ihan nopeaan jotain kirjottaa ja taas vaan venyy ja venyy koneella istuskelu.. Palataan!

-ettie rv 14+
 
Uusille tervetuloa :wave:

Täällä mussutettu kilo kaupalla suklaata.Iha kauhistuttaa paljon sitä painoa on tullut näin joulun aikaan.Mukavasti minä ja muksut TAAS kipeenä.Tällä kertaa flunssa iski.Yksi tytöistä korkees kuumees.Itellä kurkku kipee :/ Taisin tänään aika varmasti tuntea ku pikkunen liikahti.Silti jotenkin huoli et onko kaikki siellä kunnossa kun ei niitä liikkeitä tunnu koko ajan.Menisi viikot nopeemmin.Tuntuu että aika vaan matelee eteenpäin.Jännittää tuleva ultra.Se olisi silloin tammikuun 22 päivä.

Synnytyksista haluaisin kysellä.Onko täällä ketään muuta jolla synnytykset olleet nopeita?Mulla ollut ja pelottaa aina että ennättääkö tarpeeksi ajoissa sairaalaan :ashamed: Kun mulla tuo kohdunsuu on jo valmiiks ruvennut aukenemaan liian aikasin. :( viikolla 32 jo 3 cm auki olin viime raskaudessa vai oliko jopa aikasemmin kun mut otettiin sairaalaan sisälle viikoilla 29..hitsit ku ei muista enää tarkalleen.Ja sitten nuista jälkisuppareista.Kenelläkään niitä ollut synnytyksen jälkeen?Mulla ne vaan pahentunut mitä enempi synnytys takana.Iha karmeeta :( Sai vetää särkylääkkeit eikä nekään tuntunut auttavan.Itkua väänsin ku yritin pikkusta imettää ku ne supistukset paheni aina silloin.


Kaikki hyvin täällä.Ei mitään ihmeempiä.Nauttinut vaan lomasta.Töihin taas maanantaina pitäs mennä takas..ahdistaa :(


sankofa & bongos 15+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja sankofa:
Synnytyksista haluaisin kysellä.Onko täällä ketään muuta jolla synnytykset olleet nopeita?Mulla ollut ja pelottaa aina että ennättääkö tarpeeksi ajoissa sairaalaan
Mulla eka synnytys oli ihan keskiverto, 6,5 tuntia, tosin synnytin 6 viikkoa etuajassa.
Toka synnytys olikin sitten kestoltaan nopea, I vaihe 55 min ja II vaihe 5 min. Synnytys käynnistyi täysin yllättäen rv 37+ vesien menolla. Ekassa sama juttu, että vedet meni ensin. Toki mulla molemmissa supistellut jo erittäin pieniltä viikoilta asti, mutta mitään edistymistä ei nuo suppailut kuitenkaan ole aiheuttanu.
Kätilö sanoi viimeks, että toivotaan, että vedet menevät seuraavastakin ensin, muuten voi lapsi tullakin sitten vesien mukana, mikäli avaavat supistukset alkavat jo aiemmin. :eek: Samaa saan jännätä siis täälläkin, ehtiikö sairaalaan ajoissa, vaikka matkaa sinne ei ole ku 10 min autolla. Eikä mulla edes kakkosen syntymäpäivän aamuna ollu kohdunsuulla tietoakaan, että muutaman tunnin sisällä alkaa tapahtumaan ja vauhdilla. Paikat oli tiukasti kiinni ja vauva ylhäällä, joten aivan puun takaa tuli kaikille tuo syöksysynnytys.

Onko sulla nyt sitten raskausaikana säännöllinen seuranta, ettei paikat lähde liian aikaisin avautumaan?
 
Heippa hei

koko joulukuu ehti jo melkein mennä, kun oltiin lomailemassa perheen kanssa.
Mitään oireita ei ole ilmaantunut vieläkään saati vauvamasuakaan...bikinit päällä kun tuli oltua lomalla aika paljon ja siten aika monessa lomakuvassakin niin kuvissa näytän lähinnä siltä, että oon mussuttanut hieman pullaa tms. No kait tuo massu tuosta pullahtaa sitten kunnolla jossain kohden.

Ensi kuun 8. päivä on ultra ja sitten ollaan taas viisaampia miten tuo vauveli masussa jaksaa.

Sen verran voisin veikata oman kropan tuntemuksia, että kohtu on vielä tuolla leveiden lanteiden sisällä piilossa jotta painaa sopivasti vatsalaukkua ja virtsarakkoa...sillä....pissalla tarvii käydä aikalailla jatkuvasti ja toisekseen en pysty syömään kovinkaan suuria annoksia. Tai jos syön ns normaali annoksen ruokaa niin mulle tulee niin huono olo, just sellainen kuin oot syönyt kolme annosta liikaa jotain herkkuruokaa.

Herkkuja esim suklaata ei oikein tee mieli...en tiedä mistä johtuu, tosin saattaa olla niin että ensi viikolla syön yksinään nuo kaikki joulusuklaat tuolta pois ja muistelen vaan kaihoisasti tätä tunnetta kun ei tehnyt mieli
:LOL:

Mutta nyt tuli taas vaan omaa napaa...vaikka oon kyllä kovasti lueskellut teidän joulukuisia tapahtumia lävitse ja siten oisin voinut yrittää kommentoidakin :ashamed:

jeps ja pulla 17+4 tai jotain sinne päin
 
HelloShitty
täälläkin alkaa noi joulusyömiset jo ahistaa. |O :/ tuntuu että kiloja on tullu sata jo tähän mennessä vaikka alkuodotus meni hyvin. hävettää oikein mennä neuvolaan. 7.1 on seuraava käynti. :ashamed: nyt pitää skarpata kun joulukin on ohi. huomaa et yölläkin on ihan paska olo kun illalla on syöny liikaa.

muuten ei kuulu tänne suuntaan mitään uutta. kaikki ok!
vloppu taas..aika menee nopeesti kuulkaas. =)

HS ja nelonen rv 17+2
 
Täällä tullut kanssa muutama kilo ja ens tiistaina olis neuvola ja punnitus :kieh: :snotty:
Sokerirasituksesta mulle se tehdään rv 26-27 paikkeilla, täällä on niin hyvä palvelu, et muut tekee sen mun puolesta :saint: :D

bad virgin ja naapero 17+6
 
Pitkästä aikaa moikka.

Heti asiaan, onko muilla ollut maha kipeä?, Mulla tuntuu olevan melkein koko ajan. Nytkin töissä saa olla hammasta purren kun koskee niin kovasti. Supistuksiakin on ollut. Missä kohtaa pitää laittaa itsensä sairaslomalle?

Muuten menee kivasti, ekat liikeet on bongattu.

Bree ja Kerttu 16+
 
c81
Hellou kaikille!
(.) Meinasin juuri kysellä onko muilla jo paljon vaivoja, mutta näyttää olevan :( Mua myös on supistellut nyt joulun mittaan, ja maha ei toimi.. mietin mitä tekisi.. ideoita? Olo on kamala :( luumuja yritin syödä- mutta ne vaan yököttää :( Niinku kaikki muukin. Pahoinvointi vaan pysyy :( Ja joku muukin valitti selkäkipuja, täällä myös. Töihin pitäisi palata 2 vkon päästä, ja alkaa jo jännittää kui sitä jaksaa istua :S, pitänee ma aamuna lähteä kysymään jos saisi tukivyön taas lainaksi TKsta, ja yrittää raivata kalenterista tilaa vesijuoksulle. Se auttoi viimeksi, sitten kun muu liikkuminen oli jo lähes mahdotonta.
 
Täällä on ollut synnytykset pituudeltaan vajaat 7t-3,5t.Jälkisupistukset on olleet melkoisia,mut en muista otinko viime synnytyksen jälkeen mitään lääkettä niihin,en uskoakseni.

Synnytyskipuun oon käyttänyt 3:ssa viimeisessä vain lämmintä suihkua,ekassa otin ilokaasua---huono olo enkä tykännyt,toisessa sain jonkun piikin kankkuun,mut poika syntyi jo muutaman minuutin kuluttua joten ei ehtinyt vaikuttaa.Joka kerta synnytys on käynistynyt supistuksilla,lapsivesikalvot on olleet aina niin sitkeät,että kätilön on pitänyt puhkaista,ei puhkea itsestään,vaik sitä ollaan moneen kertaan ooteltukin.

Tääl ei kiloja oo juurikaan joulusta kertynyt,oon syönyt ihan normaaliin tapaan ja suklaatakin vain muutaman konvehdin verran.

Päivitän uuden masukuvan profiiliin.

A-mam ja Mimmi rv 17+4 :heart:
 
Heippa ja hyvää pyhien jälkeistä aikaa kaikille! ;)

Mulla iski KAAMEA suonenveto/lihaskramppi edellisyönä pohkeeseen... Koko pohjelihas ollut kipeänä siitä asti ja sitä hermosärkyä, voi vitsit.... Verisuoni pullottaa pinnassa niinkun suonokohju kai sitten..
Onko muilla tämmöstä??? Onko vinkkejä mitä tehdä???

Olen kokeillu lämpöä, hierontaa, venytystä, lepoa ja kohollapitoa sekä runsasta juomista. Tänään menen apteekista hakemaan magnesiumia. Hirudoid Forte vähän auttoi.
En kyl kestä jos se alkaa jo nyt. Ekassa raskaudessa mulla puutu myös käsi ja oli kaameaa hermosärkyä, mutta se oli vasta ihan loppuviikoilla. Ja siihen ei auttanut mikään. Sitten oli tota issiasta ja synnytyksessä kramppas molemmat jalat kun spinaalihermo jumittui.
Olinpas ehtinyt jo unohtaa nämäkin...

No muuten menee ihan hyvin. Ilmeisen kiltti olen ollut kun pukki toi paljon lahjoja.. :xmas: :xmas:
Neuvolassa kaikki ok. Sydänäänet vahvasti kuului. Liikeiden puuttumista neuvolantädille puhuin kun täälläkin niin moni kertoo jo tuntevansa. Mutta sanoi terkkari mulle että todella harvinaista on että edes uudelleensynnyttäjä tuntee liikkeitä ennen 18vk... No, en tiedä sitten kai se on aika yksilöllistä.. Odottelen siis vielä liikkeitä.




Anni ja Reiska 17+0 :heart: :heart:

c81: mulla auttoi ummetukseen ekassa raskaudessa liikunta, todella runsas juominen ja Gefilus Herajuoma etenkin (kelt tölkki).
 
Synnytyksistä: Tytön synnytys kesti 4h 20 min, mikä on ensisynnyttäjälle aika hyvä. Ponnistusvaihe kesti vaan 13min... :whistle: No, en kuitenkaan usko, et tämä syntyis mihinkään autoon tai ambulanssiin, vaikka synnärille onkin 90km matkaa.
Jouluruoat alkaa täälläkin jo tulla korvista :x Urheasti ollaan miehen kans sitä 11kilon kinkkua tuhottu, mut on sitä vielä aika reilusti jäljellä...
Täällä on ihana ilma! Käytettiin jo tyttöä aamupäivällä luistelemassa, ja nyt sit pitää päästä välttämättä ladulle... Kai se pitää illan aikana sinnekin viedä. Pysyis vaan hyvät ilmat, kun lähdetään maanantaina anoppilaan & mun porukoiden luo, niin saatais ulkoilla paljon tytön kans!
(.) Muuten olo ihan jees, mutta tuo persaus... |O Joka askel käy pakaraan, eikä siihen auta panadol. Mihinpä se auttais?? Ja tissit vuotaa... Mutta muuten ihan ok. Viikot menee mahdotonta tahtia!
Sisu ja matkustaja 17+2
 
Heippa taas!

Ummetukseen ja suonenvetoihin voin suositella magnesiumia. :D Kakkosta odotellessa yölliset suonenvedot loppui kun aloin ottaa iltaisin 350 mg magnesiumia. Tässä raskaudessa joku viisas mamma täällä suositteli tupla-annosta magnesiumia, jos ummetus vaivaa, ja onhan siitä apua ollut. Sen myös on huomannut, että niinä päivinä kun muistaa ja ehtii juoda sen pari litraa vettä, toimii vatsakin varmemmin.

Synnytykset on ollut melko nopeita, muttei mitään syöksyjä kuiteska. Esikoisella 4h 06min ja kakkosella 2h 48min. Kakkosen kanssa en kyllä odottanut puolta tuntia pitempään supistelujen kanssa ennen kun soitettiin anoppi poikaa katsomaan. No anopillapa kesti vielä jonkin aikaa ennen kun ehti yöllä meille asti, joten sairaalassa ei oltu kuin tunti ennen kun tyttö oli ulkona. Kohdunkaulanpuudutuksen ehdin saada. Niin urhea en ole, että synnyttäisin ilman kivunlievitystä, jos ei ole pakko :ashamed:

Jälkisupistuksia on ollut molemmilla kerroilla, mutta muistaakseni en ole lääkettä tarvinnut kuin ihan ekoina päivinä synnytyksen jälkeen.

Joskus aikaisemmin joku kyseli, miten sairaalassa on otettu toiveet vastaan.. Tuli mieleeni Hyvinkäällä esikoista ulospunnertaessa, kun kysyin, että aikooko kätilö leikata epparin. Ja vastaus oli, että leikattu jo! Siis ilman, että mulle olisi edes ilmoitettu asiasta, saati sitten kysytty mitä mieltä itse olen! Ei siinä sinänsä mitään, koska tarkoitus oli lupa leikkaukseen antaa, kun ponnistusvaihe oli pitkä ja hankala, mutta kyllä tuli sellainen olo, ettei siinä itse ollut mitään sananvaltaa synnytyksen etenemiseen. :/
Muuten olen kyllä tykännyt, kun kätilö on molemmilla kerroilla aktiivisesti ehdottanut asentoja ja kivunlievityksiä ym, kun ei itse siinä synnytellessä kaikkea voi muistaa. :whistle:

Jaahas. Työtä tekemään taas. palaillaan!

-ettie 14+
 
Heips taasen =)

Synnytyksestä mulla kesti esikoisen synnytys 16h käynnistettynä (ponnistusvaihe 13min), epiduraali tuli otettua (onneksi) ja otan sen kyllä tämän kakkosenkin synnytyksessä jos on tarvista.
Ihanaa olisi myös kokea kun synnytys lähtee itsekseen käyntiin =)
Toiveita koksissa kuunneltiin ihan hyvin.

Jälkisupparit mulla oli melkoiset ensimmäisillä viikoilla,mutta siitä onneksi sitten helpottui.

bad virgin ja naapero 17+6 huomenna vaihtuu viikko taas :heart:
 
Pakko kysäistä teiltä muilta.. Millaisia supistuksia teillä on? Minä eilen ihan hämmennyin kun huomasin supistelevan (kun olin kävelyllä), tänään sama ilmiö kävi kaupan pihalla raskaita kärryjä työnnellessä.. Nämä supistukset ikäänkuin "jäivät päälle" ja hiukan kipuilivatkin. Vähän säikähdinkin kun näin aikaisin tulee jo kipeitä supistuksia. Saa nähdä mihin saakka on oikeasti työkykyinen. Kakkosta odottaessa muistan, että noin 30 viikolta piti ottaa ihan rauhassa ettei kohtu innostunut liikaa supistelemaan. Olin silloin kyllä opiskelija, joten huiliminen onnistui helpommin kuin nyt.

On teillä muilla ollu kivan lyhkäisiä synnytyksiä... Esikoisen synnytyksen alla valvoin yhteensä kolme vuorokautta (tuli kipeitä supistuksia niin usein, ettei uni ehtinyt tulla välissä). Silloin ponnistusvaihe kesti 1,5 tuntia.. Kakkosen kanssa meni kymmenisen tuntia kaikkineen, ponnistusvaihe olikin sitten vain kolmen minuutin pituinen.

-maranooka & kuumevauva14+3-
 
Uusille tervetuloa minunkin puolesta!

Kävin tänään alennusmyynneissä, piti ostaa jotain jo pikkuisellekin, mutten sit osannutkaan. :ashamed:
Ihmeellistä kun on niin hyvä olo vaihteeksi! :D Liikkeet on alkaneet tuntua ja tuossa puolenyön aikaan on vakio iltajumppa-aika masuasukilla. Joten varmaan se on sitten syntymän jälkeenkin se rytmi että herää klo 24.00 :/
Suonikohjuja on tullut mullekin taas. Onneksi ne ei oo vielä kipeitä, niinkuin kakkosta odottaessa. Masu on jo niin iso että täs huomaa kilometrien päästä! Ja eikös yksi puolituttu mies sitten pamauttanutkin kaupassa sanoen että pitää nyt kysyä oliko toi vahinko!! Ihankun se sille mitään kuuluisi mitenkään! Että jotkut on törppöjä! Eipä kukaan ole mitään positiivista tästä sanonut, mutta huomasin tänään taas ajattelevani että olen niin iloinen tästä vauvasta! Ja että meiän perheeseen oikeesti on kaivattukin jo tätä kolmatta lasta. :heart:
Synnytyksistä Mulla on ollut pitkiä ja melko hankalia synnytyksiä ja jälkisupparit on olleet kipeitä. Sen puolesta en tiedä mitä tuleman pitää, tietysti toivoisin että saisin sellaisen suht kivuttoman ja normaalipituisen synnytyksen. Rinnat on sitten sellaset meijerit ettei oo tosikaan taas, ostin tänään taas isommat liivit. Onneksi ei vuoda vielä mutta muuten on sellaset että ensin tulee rinnat ja vasta sitten ite. Ihankun ois jotkut järkyt silikoonit!
ToiveistaHämeenlinnassa on ainakin otettu hyvin toiveet vastaan ja kuunneltu. Ihan ok fiilikset sieltä.

Mantelinkukka ja vekara, kohta vkot poksuu kun menee 20 rikki lähiaikoina, en niin niissä päivissä pysy perässä...
 
heipä hei!

sairastuvalta jälleen eli toi pikkukakkonen oli pari viikkoo sitten tosi kipee ja oltiin yö siaraalassakin. ni jo meille jouluna entero rokko rantautui. eli kutinaa piisaa.

muuten menny ok ja nyt pitäisi äitin kanssa lähtee aamulla kirppiksellä käymään jos löytyisi housuja mulle. alkaa omat ahistaa....

kerrottiin nyt sitte omille vanhemmille ja mä oon ainakin pantannu kertomista niin kauan että tuntuu jollain lailla ahistavalta kertoo yhtään kellekkään. kohtahanse kyllä näkyykin ni on turha enää kiellellä tätä.

synnytyksistä mulla siis vain kaksi käynnistettyä eli en tiä olisko luomut kestänyt saman ajan eli esikko 39+1 kesto 3h 30 min josta ponnistus 37 min. tulos 3690g ja 51 cm. pikkukakkonen 42+1 kesto 3h 30 min josta ponnistus 11 min . tulos 4450g ja 55 cm

tinni ja ryyni 16+3
 

Yhteistyössä