**KESÄMASSUT 2009 joulukuussa**

lantion löystymisestä juu niin täälläkin... meiän kämppä on 60neliöö ja puoleenväliin asti jaksaa imuroida, sit pitää jo hammasta purren vääntää. :/ ja kumartelu on ah niin ihanaa. istumisenkin muistaa jonkin aikaa, jos on tunninkin istunut. tosi kivaa, tätä on jatkunu jo rv 12+ ja pahenee vaan. jätän koululla vanhainkotiharjoittelunkin väliin, alkais tammikuussa 6vko. kun mun selkä ei meinaa jaksaa 6h työvuoroa kaupallakaan :ashamed:

aamunrusko tervetuloa joukkoomme turisemaan ja :hug: kaikesta mitä ootte kokenut. ihana kuitenkin huomata että elämä hymyilee jälleen :heart:

enpä muista mitä muuta olitte jutelleet. :) raskausdementia.

Talvis rv 15+6 :heart:
 
Moikka!
Olen käynyt lukemassa teidän juttuja, mutta en ole saanut kirjoitettua mitään.
Täällä odottaminen on edennyt hyvin. Pientä selkäkipua on ollut, jos tekee liikaa hommia.
Pari viikkoa sitten olin ultrassa ja siellä pienellä kaikki hyvin. Olisi jopa mittojen mukaan viikon vanhempi. Katsotaan nyt sitten seuraavassa ultrassa. Itseltäni löydettiin lihaskasvain sieltä ja se säikaytti hetkeksi niin, etten tiennyt minne päin olisin lähtenyt. Nyt olen siitä saanut vähän tietoa ja olen rauhoittunut. Ai niin ja se niskapoimu oli 0,9mm et se oli tosi vähän.
Ultrasta muutama päivä eteenpäin oli neuvola ja siellä kuunneltiin sydänääniä. Hyvin kuuluivat ja neuvolantäti oli löytävinään sieltä toisetkin äänet. Silloin veti taas tämän tytön naaman valkoiseksi. Ultrassa ei näkynyt kuin yksi. Täti sanoi siihen sitten, etä jos s sit olisi sitten vaikka kaiku.

Tätä asiaa tässä on sitten tullut pohdiskeltua... Seuraavan kerran menen vasta 2.2 lääkäriin ja silloin on rakenneultra. Kai se sit siellä sitten selviää...

Halauksia kaikille sekä hyviä että huonoja uutisia saaneille.
Ehkä taas joskus puran itseäni tänne.

Voimia kaikille

Millu 15+2
 
Edelleen mä kuulutan sitä magnesiumia
kuten kaikille aiemminkin ummetuksesta ja krampeista kärsiville..
ummetukseen tupla-annos ja kramppeihin se normi. Pakkauksessa lukee ettei suositusannostusta saa ylittää mutta ainoastaan siksi koska magnesiumin yliannoksella on laksatiivinen vaikutus,, eli juuri se mitä haetaankin ;)

Täällä joulu ollut niin ihana ja lempeä,,, lapet leikkii ja aikuiset lukee ja nukkuu.. Mäkin oon nukkunut varmaan enemmän ku koko syksynä yhteensä...

Liikkeet tunsin ekaa kertaa 12+ ja sitten välillä olivat kokonaan tuntumatta. Nyt taas äsken tunnistin nytkäytykset kun tässä istun.

Nytpä taas kerran keittiönsiivoukseen-- meillä sellainen luonteva työnjako että mies tekee ruuat ja mä siivoan keittiön.. sopii kaikille
=) =)

Ja hyvää loppuvuotta edelleen kaikille

Piltsu ja Nessu 15+1
 
HelloShitty
synnytyksistä; eka kesti 18h, ponnistus tais olla jotain 14min, toka 7h ja ponnistus 11min, kolmas 3.5h ja ponnistus alle 1min. kerran ponnistin ja oli siinä. :heart: toivon että tääkin synnytys on nopee. eipä tarvii kärsiä kauan. :LOL:

hitsi aika menee nopeesti..nyt jo alkanu tulla syysvauvoja oottavia ja tosiaan, eka maaliskuinen syntyny. :eek:

täällä koko lauma kaameessa yskässä. |O ja nuhaa..onneks ei sentään kuumetta.

HS ja nelonen rv 17+3..puoliväli lähestyy. :whistle: :D
 
:wave: Terveisiä Tahkolta! Oli kiva joulu!

Itselle uppois kyllä jouluruoat vieläkin. Nyt ollut pari päivää ilman ja huomenna pistän oman kinkun uuniin että on sitten vielä uutena vuotenakin kinkkua pöydässä :) Namii... Tuntuu ettei näin "vanhemmiten" saa tarpeekseen jouluruoista.

Mies lähti lietsuun pariks päivää pohjosiin, että ihan kolmin koirien kanssa täällä nyhjötetään. Ihan kiva olla itsekseen pitkästä aikaa, on mukava ikävöidä toista, tajuaa sitten kuinka tärkeä se oikeasti onkaan, meidän isukki :)

L&M 17+4 (maha on tarttunut vissiin selkärankaan kiinni kun ei vaan näy...)
 
Ällöttää jo tää joulunaika!! Kinkku on kyllä loppu, mutta suklaata vielä riittää.. Alkais jo arki ja pääsis tavalliseen elämään.

Eilen käytiin luonnontieteellisessä museossa ja olipahan reissu.. Melkein istuin itse niissä rattaissa ja olin työnnettävänä |O Jos tilanne tästä vaan pahenee niin mun haarat sanovat takuuvarmasti itsensä irti ennen laskettua aikaa. Muuten reissu oli onnistunut. Isommat lapset olivat haltioissaan elukoista ja meidän reilu vuosikas iloitsi silminnähden hissi-ajeluista :D Kaikille siis jotain..

Onko teille muille iskenyt jo "paniikki" kaiken ehtimisestä. Mietin aamulla jo ihan vakavissani että pitää kohta alkaa pesemään vauvan vaatteita ja tekemään inventaariota siitä mitä pitää hankkia.. Vuosi kun vaihtuu ens viikolla ja aika menee niin nopeasti :LOL: Kiirettä varmasti lisää myös kun lueskelen maaliskuisten juttuja ja ensimmäinen vauveli on jo syntynyt..

Anu rv.18+2
 
Tervehdys - nyt on joulut vietetty laiskasti äidin herkuista ja lastenhoitoavusta nautiskellen :p
Täällä kotona vaan ei ole mitään jääkaapissa ja sotku... on melkoinen |O Tietääpähän miten pari seuraavaa päivää (pitäisi) käyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja pilttiä4:
Edelleen mä kuulutan sitä magnesiumia
kuten kaikille aiemminkin ummetuksesta ja krampeista kärsiville..
ummetukseen tupla-annos ja kramppeihin se normi. Pakkauksessa lukee ettei suositusannostusta saa ylittää mutta ainoastaan siksi koska magnesiumin yliannoksella on laksatiivinen vaikutus,, eli juuri se mitä haetaankin ;)
Ja allekirjoittanut peesailee tätä edelleen :D :wave:

Uusille tervetuloa! =)

Brianna mä olen sitä mieltä, että omaa kehoa kannattaa kuunnella. Kipu on merkki siitä, että pitäis ottaa rennommin. Raskaana ihmisellä on sitä paitsi täysi oikeus olla niin itsekäs, että ajattelee tässä asiassa vain itseään ja sitä pientä joka siellä mahassa kasvaa. Hyvä jos ei enää kipuile, mutta kysäise neuvolasta, jos vielä jatkuu.

Vessassa tulee juostua useempi kerta yössä. Ja olen NIIIN iloinen, että asutaan nyttemmin yhdessä tasossa: edellisessä raskaudessa makkari oli ylimmässä kerroksessa, mut siel ei ollu vessaa :headwall: Lopulta jäin usein alakerran sohvalle nukkuun kun en jaksanu ylös asti enää kiipustaa.

cranyo kestoista vielä, että ei välttämättä tarvi vaihtaa öisin jos löytyy sopiva, tarpeeksi imukykyinen vaippa. Mun lapset on kyllä aina kakkaillu öisinkin, joten ihan siitäkin syystä olen vaippaa vaihtanu. Ja on olleet sen verran herkkiä sen vaipan märkyyden suhteen, että isompanakin vaippa on mennyt viimestään aamuyössä vaihtoon, vaik ois ollu kertsikin... Meil siis on yövaippana kuivapintaisia kestoja, mutta edelleen vaihdan aamuyöllä tuon 1v5kk:n vaipan.
Mutta: se päiväkestoilu ens alkuu on oikeen hyvä tavote =) Suosittelen kyllä uskaltamaan kokeilla yökestoiluakin, jos päivisin sujuu hyvin.

Ninniliina rv14+1
 
Pakko oli pistää tää tänne.Musta aika hauska.Varmaan moni jo lukenut tän jostain

Äitiysvaatteet:
1. lapsi: Alat pitää äitiysvaatteita heti, kun saat tietää raskaudestasi.
2. lapsi: Pidät normaaleja vaatteitasi niin pitkään kuin mahdollista.
3. lapsi: Sinun normaalit vaatteesi ovat äitiysvaatteitasi.
4. lapsi: Kolmenkympin trikoot Vapaavalinnasta. Ulos lähtiessä pitkä takki päälle.

Vauvan nimi:
1. lapsi: Selaat läpi kaikki nimikirjat ja kokeilet eri nimiyhdistelmiä.
2. lapsi: Jonkun täytyy nimetä lapsensa isovanhempien mukaan.
Voithan se yhtä hyvin olla sinä.
3. lapsi: Avaat almanakan, suljet silmäsi ja katsot mihin sormi osuu. Impi! Miksi ei?
4. lapsi: On mietitty jo moneen kertaan. Otetaan joku aiemmista vaihtoehdoista.

Valmistautuminen synnytykseen:
1. lapsi: Teet hengitysharjoituksia säännöllisesti.
2. lapsi: Et välitä tehdä hengitysharjoituksia, koska muistat ne viime kerrasta.
3. lapsi: Pyydät epiduraalipuudutusta 8. kuukaudella.
4. lapsi: Puudutusta ei tarvita. Paikat ovat jo niin löysät, että yritetään vain pitää sisällä sairaalaan saakka.

Vauvan vaatteet:
1. lapsi: Peset uudet vauvanvaatteet, lajittelet ne värisävyjen mukaan ja viikkaat ne kauniisti vauvan pikku vaatekaappiin.
2. lapsi: Katsot, ettei vaatteissa ole isompia tahroja ja hävität vain kaikkein suttuisimmat.
3. lapsi: Pojat voivat pitää pinkkejä vaatteita, vai mitä?
4. lapsi: Vähintään kaksi kolmasosaa vanhoista vaatteista laitetaan kaapin sijasta kierrätykseen, ihanat hepenet ensimmäisenä. Ei tule mieleenkään ostaa uusia.

Ongelmatilanteet:
1. lapsi: Otat vauvan syliin pienimmästäkin ininästä.
2. lapsi: Otat lapsen syliin vain jos hän meinaa herättää vastasyntyneen.
3. lapsi: Opetat kolmivuotiaasi vetämään mekaanisen helistimen.
4. lapsi: Vauvan kanssa? Mitä ne ovat?

Vauvan liikunta:
1. lapsi: Otat vauvan mukaan vauvauintiin, vauvajumppaan ja vauvakerhoon.
2. lapsi: Otat vauvan mukaan vauvauintiin.
3. lapsi: Otat vauvan mukaan ruokakauppaan.
4. lapsi: Joku iltapäiväkerho sitten kouluiässä, kun pystyy kulkemaan yksin. Mielellään maksuton.

Poissaolo kotoa:
1. lapsi: Kun ensimmäisen kerran jätät vauvan hoitajalle, soitat kotiin ainakin viisi kertaa.
2. lapsi: Juuri kun olet lähdössä, muistat jättää puhelinnumeron, josta sinut tavoittaa.
3. lapsi: Pyydät hoitajaa soittamaan vain, jos hän näkee verta.
4. lapsi: Terveyskeskuksen puhelinnumero on jääkaapin ovessa.

Kotona:
1. lapsi: Vietät paljon aikaa vain katselemalla vauvaa.
2. lapsi: Pidät silmällä, ettei vanhempi lapsi nipistele, lyö tai töni vauvaa.
3. lapsi: Yrität piiloutua lapsilta hetkeksi joka päivä.
4. lapsi: Vanhin on jo oiva lastenhoitaja. Silloin kun hän on koulussa, seuraavakin pärjää.


Täällä ollut aamusta asti kauhea päänsärky eikä oo yhtään särkylääkettä kaapissa.Tohon särkyykään ei auta yhtään ton 3 vuotiaan uhma,raivo kohtaukset.Mä en oikeesti tiedä mitä tehä ton likan kaa.Nytkin tuolla huoneessa raivoaa ja heittelee tavaroita.Ihanaa.Koko ajan kiusaamassa siskojaan ja komentelee jatkuvasti.Nyt mulla pinna paloi ja saa nyt luvan rauhoittua tuol huoneessa.Mieskin töissä.Voi et v-ituttaa suoraan sanoen.Siitäkään mitää apua :( Voi että mä inhoon tämmösii päivii.Täällä mitään ihmeempiä.Kaks vanhempaa tyttöä menossa isän luokse uutena vuotena eli vietetään sitten minä,mies ja tää nuorin kolmistaan uus vuos.Onko täällä muita uusperheitä? :wave:

sankofa & bongos 15+5 :heart:
 
vielä joka päivä välttämättä potki, eihän? Kun nyt on viikon ajan joka päivä tuntunut potkuja ja tänään ei mitään, ei kannattane vielä huolestua? Tiedän, stressaan ihan liikaa, mutta kertokaa, että olen oikeassa ettei joka päivä tarvi vielä tuntea.
Muuten menee hyvin, maha kasvaa ja olo on jalkojen kipuilua lukuunottamatta erinomainen!!

Kesämasu09&mörkyli 17+4
 
kesämasu09 ei ne vauvan liikkeet täälläkään joka päivä tunnu,siksi ostin tuon dopplerinkin uudelleen :snotty: Vauvahan pääsee vielä likkumaan sen verran hyvin
Tosin nyt on taas päivittäin tuntunut potkuja :heart:

bad virgin ja naapero 18+0
 
mä en oo vielä edes tuntenut yhtään liikkeitä.. tosin tarkalleen en tiedä että miltä tuntuu mutta monet ihmiset on vaan sanonu että kyllä sen sitten tunnistaa..että tässä vaan odotellessa... tuntuu jotenkin että kaikki muut tuntee jo paljon aikasemmin ja välillä käy mielessä että onhan kaikki varmasti ok...

viime yönä kun heräsin niin jotenkin oli maha niiiin painavan tuntunen ettei voinu sängyssä kunolla kääntyä mutta vessassa käynnin jälkeen olo taas helpottu, mutta pitkin paivää on tuntunu ala vatsa jotenkin oudolta, sellaselta hirveen kireeltä...en oikein tarkemmin osaa selittää mutta mitähän mahtais olla, vai onko ihan normaalia...?

mä oon taas ollu tarkkailijan roolissa tässä palstalla jonkuu aikaa kun aina ei kerkee kirjottelemaan ite..mutta aina välillä sitten tulee asiata ja pakko naputella... :)

mansikka-maija rv 17+0
 
Juu mulla tekee sitä painontunnetta harjoitussupistukset.. :| Vatsa menee kovan tuntuiseksi ja raskaaksi.. Liikkeet taasen tuntuu tosi voimakkaina, ihmettelen ettei näy tai tunnu vielä päällepäin kun niin jytistää :LOL:

Olin itsekin yllättynyt liikkeiden varhaisesta havaitsemisesta kun esikosta aikaa pian 8v niin ei ainakaan tuoreessa muistissa mikään ole!! =)

TYTTÖOLO on, en osaa selittää miksi :LOL: Esikoista odottaessa kaikki sujui helposti, ei mitään vaivoja eikä oireita, pieni maha, pieni painonnousu, korkea verenpaine.. Nyt pahoinvointi, närästys, ummetus, matala RR, alun turvotus.. Kaikki vaan on ihan eri lailla =)

Rakenneultrassa luulisi selviävän, jollei, niin yksityiselle suunnataan :|

:LOL: Nimikin on tulokkaalle valmiina.. Sillä tavalla aikaisessa minä, mutta vaatteita enkä tavaroita ole vielä hommaillut kun onhan tuota kesäkuuhun asti aikaa :heart:

Kleo 15+3 :heart:
 
HelloShitty
onko muillakin paljon tuttuja ja kavereita raskaana? =)
mä tiiän yhen joka saa toukokuussa, sit me kesäkuussa, 1 kaveri heinäkuussa ja 1 elokuussa. :heart: kivaa ku ei tartte olla yksin mammalomalla. :LOL: onkohan 2009 oikee vauvabuumivuosi?

HS ja nelonen rv 17+4 =)
 
Voi, kun te ootte ihanan pitkällä kaikki :heart: Oli pakko tulla kurkkimaan, ja on vaikea kuvitella kuinka itsekin saattaisin nyt olla samassa vaiheessa :eek: (Ette minuu varmaan ees muista, mutta tipuin silloin aika heti lokakuussa ) Raskautonta elämää mulla siis, ja tuntuu hyvältä sekin, vielä ehtii =)
HelloShitty Metro-lehdestä luin, että vauvabuumi on päällä. Korkein piikki taas tulossa sitten lamavuosien!

Voikaa hyvin kaikki, välillä täällä kurkin :heart:
 
Huomenta vaan!
Pikainen ilmoitus vain, että lähdetään ajelemaan lomareissulle, ja olen koneen ääressä aikaisintaan perjantai-iltana seuraavan kerran. Ettei täällä nyt hiljaiselosta huolestuta... :snotty:
Sisu ja matkustaja 17+4
 
Voi perkele minkä teki tuo mies! |O Lähti eilen päivällä töihin ja sen jälkeen juhlimaan sanoen: "en varmaan ole kauaa". Lopputulos: eka elonmerkki tänään 10.30, jollon olin tietty jo soitellu kaikki kaverit läpi. :headwall:
Tiiän, että jotkut on varmaan sitä mieltä, että ihan turhasta vedän herneet nenään, mutta kun täst on jo sen verran monta kertaa puhuttu että näin ei tehdä. Sitä paitsi sillä on töitä tänään... no: onhan siitä JO kaks viikkoa kun viimeks joi sen verran paljon, että melkeen sen jouduin autoon aamulla kantaan, että sain sen töihin :headwall:
Juhlimisessa ei sinänsä ole mitään pahaa, mut mun mielestä ihmisen pitäisi pystyä kontrolloimaan itseään sen verran, että tietää millon voi juoda kaksin käsin ja millon taas pitää lopettaa ajoissa.
Sain ihan helvetillisen ahdistuskohtauksen ja migreenin kun tajusin aamulla, ettei se ole tullut kotiin :'( Nyt en oikeestaan ole edes vihainen, hirveän surullinen vaan. Millä hitolla sitä saa taas luottamuksen toista kohtaan kerättyä kun se on täydellisesti romuttunut jälleen kerran? Ja kuin monta kertaa sitä oikeen pitää toiseen pettyä...

Joo - ei muuta tällä kertaa, sori vuodatus - olo on aika tyhjä. :|
 
Ninniliina täälläkin ukko lähti "yksille" ja tulikin vasta yöllä. No vastassa oli aika kiukkuinen nainen. Mulle on ihan sama vaikka lähtis kahdeks päiväks juhliin kunhan sanoo heti että tulee vasta silloin. Mua ärsyttää se että tullaan eri aikaan kuin mitä on luvattu. Ei se et ukko ryyppää kavereiden kanssa.

Mahatuntemuksista Mulla myös on supistellut ja välillä tuntuu et maha painaa monta tonnia. Öisin ei oikein pysty kunnossa vaihtaa asentoa kun mahassa vihlasee. Välillä ei oo mitään kipuja välillä enemmän. Neuvolassa sanoivat kuitenkin olevan ihan normaalia.

Liikeitä olen muutamia havainnut, mutta joka päivä ei niitä tunnu.

Bree ja kerttu 16+2
 
Alkuperäinen kirjoittaja mansikka-maija:
mä en oo vielä edes tuntenut yhtään liikkeitä.. tosin tarkalleen en tiedä että miltä tuntuu mutta monet ihmiset on vaan sanonu että kyllä sen sitten tunnistaa..että tässä vaan odotellessa... tuntuu jotenkin että kaikki muut tuntee jo paljon aikasemmin ja välillä käy mielessä että onhan kaikki varmasti ok...
Älä välitä en minäkään ole tuntenut. Tai joskus on tuntunut ihan kuin semmoinen kalan pyrstö pyörähtäisi vyön kohdalla, mut näin on käynyt pari kertaa enka ole sit ihan varman onko ollut vauva, mutta ehkä.
Olen iltaisin painellut mahaa ja koettanut saada sen liikkumaan, mut en ole tuntenut mitään ja mahaakaan ei vielä näy. Eli ei mikään raskaana oleva fiilis täällä.

Hs: Ainakin serkku on raskaana ja hyvä ystävä on raskaana, pari kuukautta edellä minua ja yksi ystävä taas minua pari kuukautta jäljessä. Sit töissä on pari toimittajaa jäämässä äippärille kevään aikana, eli onhan noita. Muutenkin kaikki tämän ikäiset naiset tuntuvat pamahtelevan paksuksi ihan kokoajan, joku on aina lähipiiristä juuri synnyttänyt, odottamassa tai yrittämässä :)

HOHHOIJAA... Tänään joutuu ylitöihin. Täällä joku virus ja koneet ei ole toimineet kunnolla. Töistä ei tule mitään kun ei pysty ajamaan tarvittavia juttuja koneille jne.... Kotonakin olis tekemistä kun saunaremppa iskee vasten kasvoja huomenna ja sitä ennen pitäis olla seinät petsattu väriin. Meille tulee seiniin tumman ruskeaa ja lauteet semmoisiksi vähän punertaviksi muistaakseni.... Tää on niin tätä!!!

Tympääntynyt Lissu ja pikku ahven 17+6 vai mitähän se oli....

viikot menee nopeesti ja mitään vauvajuttuja ei ole hankittu eikä edes mietitty.
 
Mä varasin just 4d ultran Femedaan Helsinkiin,Bruno Cassiatorelle.10.2.09 mennään ultrattavaksi,jolloin on rv 24 :heart: Viime raskaudessa käytiin Brunon ultrauksessa Kuopiossa Cantissa,nyt hän ei enää tee siellä,joten hurautetaan loistavan ultraajan perään sit Helsinkiin asti,sain vielä varatuksi ajan etäpäiväksi,joten ei tarvitse ottaa päivää vapaaksi koulusta.
 

Yhteistyössä