~KesäMassut 2007~

Täytyy ihan tulla hehkuttamaan, ettei tule aina pelkkää purnausta. :ashamed: Niilo nukkui eilen ulkona vaunuissa kolme tuntia!!!! Tänäänkin nukkunut 2x2h! Taitaa olla tuo viileä syysilma kun nukuttaa poikaa niin hyvin. Mutta itse en kyllä saanut mitään hyödyllistä aikaseks kun sitä vaan odotti, että kohta se herää kuitenkin. Voi, että kun oliskin hyvä jos se alkais jatkossakin nukkumaan noin hyvin! Ihan erilaisella tuulella on ollutkin, kun on nukkunut kunnolla, hymyjä on sadellut eikä ole kitisyttänyt läheskään entiseen malliin!=) Taitaa osa kitinöistä olla johtunut ihan vaan silkasta väsymyksestä kun niin vähän kerrassaan on aina nukkunut.

Höh, onpa harmillista tuo oksentelu Hanin ja Pompulan vauvoilla :( , en kyllä osaa yhtään auttaa että mikä mahtais olla. Toivottavasti menee pian ohi!

Hyvä, että Anskulin vauvalla kaikki oli kunnossa. Harmillista tietysti, että "turhaan" joutu sairaalaan mennä, mutta toisaalta hukkareissu on parempi kuin se, että olis jotain ollu vauvalla pielessä.

Meillä jääkin sitten isäntä huomisen jälkeen työttömäksi. Toisaalta on tietty ihan kiva, että se on tässä kotona, mutta huolettaa kyllä aikalailla tuo taloudellinen puoli, kun nytkin jo aivan täysin elellään kädestä suuhun, niin miten sitä pärjätään kun tulot tippuu entisestään. Onneksi se nyt saa alkuun tietty ansiosidonnaista, mutta silti. Ja se vasta mietityttääkin, että mitäs jos se ei saakaan uutta työtä ennen kun multa loppuu vanhempainrahakausi. Jos ei sillä meinaan ole töitä, ei mulla ole mitään mahdollisuuksia jäädä kotihoidontuella vaan se on sitten mun lähdettävä töihin :/ Täytyy nyt toivoa, että se löytäis edes jotain hanttihommia!

Jaaha, täytyy alkaa valmistautumaan Hyvinkäälle lähtöön, lähdetään porukoille syömään. Ihanaa kun joskus saa laistaa ruuanlaitosta ja pääsee valmiiseen pöytään!

Teppana & Niilo 2kk 3vko

:wave: Huomenta... :p

Kylläpäs väsyttää, mutta jostain syystä piti ängetä itsensä ylös, että saisi vähän omaa rauhaa, kun Amalia vielä nukkuu.

Teppana: Onpas mukava, että Niilo alkanut nukkua paremmin. Samaa olen havainnut minä, että kun lämpimään kääritään ja viileässä saa nukkua, niin neiti viihtyisi paremmin unilla.

Voi Hani ja Pompula: toivotaan, että teillä vauvojen kanssa helpottuu oksentelun suhteen. Minä ainakin kiikuttaisin lääkärille, jos ei helpota niin kauan, että apua tulee.

Helpottavaa kuulla, että Anskulin vauvalla oli kaikki hyvin !

Ihania kuvia kaikilla vauvoista :) !

Pompula: Minä olen nyt viileällä ilmalla laittanut vaunuihin äitiyspakkauksesta saadun pussin (joka on yöllä sängyssäkin) ja sitten ollaan puettu sellainen lämpöpuku (josta näkyy profiilikuvassa korvat :) ). Tietysti lakkikin päässä. Amalialla tuntuu olevan siinä vaatetuksessa sopivan lämmin ja nukkuu hyvin ulkona.

Mantsulle edelleen voimia: annan miehen testailla rauhassa, kun itsehän tiedät kenen lapsi on :). Meilläkin mies mietti testiä ja sanoin, että tekisi sen..ei tehnyt kuitenkaan.

Meillä Amalia nukkuu omassa sängyssä, joka on meidän sängyn vieressä. Olen tosin nyt miettinyt sängyn siirtämistä omaan huoneeseen, kun nukkunut yönsä n.yhdellä syönnillä (paitsi viime yönä syötiin 2x ja oltiin tiheämpään muutenkin hereillä). Enää en nosta oikeastaan ollenkaan meidän viereen kuin esim. vasta 8:n aikaan, jos haluan itse vielä epätoivoisesti nukkua.

Kreecher: on se kumma, ettei miehen logiikkaa pelaa tuossa pyykkiasiassa, että saattaa tosiaan ruveta hieman haisemaan... :snotty:

Ebbuliini: Ihanan nimen on tyttärenne saanut. Minäkin ehdottelin silloin samaa etunimeä kuin teillä- tykkään kamalasti siitä :) !

Meillä tyttö viihtyy autossa todella hienosti. Auton tosin pitää olla liikkeellä, muuten alkaa huuto- liekö neiti ihmettelee, miksi hän vain istuu kaukalossa, jos auto ei kerran liiku.. :D

Minusta Amalialla on erilainen rytmi kuin massussa. Massussa oli aika rauhallinen, mutta nyt on melkoinen menijä..ei, kun tosiaan nyt muistan, että oli tosi kova liikkumaan ja liikkeelle pitäisi nytkin koko ajan päästä, mutta yöllä tyttö aina massussa nukkui. No, on nyt tietysti alkanut nukkumaan, mutta alussa ei...toisaalta alussa piti ensimmäiset viikot syödä alhaisen painon takia kahden tunnin välein..huh, mitä selitystä... :ashamed:

Meilläkin Amalia kannattelee päätään tosi hienosti. Oikeastaan oppi kannattelemaan sitä aika varhain jo hyvin, kun kaikki ihmettelivät, että miten jo noin kannattelee päätään, silloin pienempänä. Mutta miten teillä leluihin tarttuminen? Meillä ei tartu ellei käteen laita suoraan. Kovasti kyllä huitoo ja haluaa ottaa kiinni, mutta tarttua ei vielä osaa..äiti täällä alkaa jo huolestua...

Kestoilu: En ole harrastanut ollenkaan. Täytyy myöntää, etten jaksaisi sitä ruveta tekemään.

Eilen käytiin lääkärissä (tk). Lääkäri tosin sama kuin meillä neuvolassa eli periaatteessa neuvolan lastenlääkärin luona asioitiin. Kävin näyttämässä Amalian ihoa, kun poskessa on punaista ihottumaa, joka tosin välillä katoaa(ettei vain tulisi huonoa ihoa neidille :ashamed: ). Sanoin, että huolehdin, ettei maitoallergiaa, mutta lääkäri piti sitä hyvin epätodennäköisenä, kun iho vain pienestä kohdin punoittaa ja sitä ei ole muualla. No, otetaan kuitenkin verikoe ja varmistetaan, ettei maitoallergia. Maitoa ei kuitenkaan jätetä nyt turhaan pois, kun ei tosiaan muualla sitä ole..

Toinen asia, mistä ollaan oltu huolissaan on tuo syöminen, kun sitä tosiaan vähentänyt niin rajusti ja neuvolasta sain ne määrät, kuinka paljon korviketta pitäisi mennä ja meillä hyvä, jos saadaan puolet siitä syömään. No lääkäri sanoi, että älä tuijota niitä millejä, vaan jos neiti on tyytyväinen ja kasvaa (mitä tosiaan on tehnyt ja ti:na saadaan uudet mitat), niin silloin ei ole huolta. Lääkäri sanoi, että vaikka ei söisi ollenkaan ja kasvaa hyvin, niin sitten ei hätää :). Totesi myös, että kun ruokaa vain saatavilla, niin se on pääasia..ja onhan sitä, ja neiti sylkee maidot pois silloin, kun ei halua syödä. EI kuulemma haittaa...

Miten teillä muilla, kun minipillereiden aikaanhan ei pitäisi alkaa kuukautiset ja minulla alkoi toissapäivänä rusehtava vuoto, joka muuttui eilen illalla selkeästi punaiseksi ja nyt vähän menkkakipuja eli kuukautiset taisi alkaa...omituista. No, eilen tosin pyysin lääkäriltä oikeisiin e-pillereihin (yasmin) reseptin, kun inhoan minipillereitä: finnejä ja runsasta kosteutta alapäässä. Kirjoitti sen ja eilen aloitin ensimmäisen kunnon e-pillerin ! Harmittaa vain, kun maksoi noista minipillreistä aivan turhaan ja kun ei mitään ilmaisia...

Amalia alkaa heräillä..pitää mennä..

Pepsukka ja Amalia (ma:na 3kk)

Olen tullu laiskaksi... aikaa kyllä olis koneellakin olla, mutta olen alkanut kutomaan ja touhuilen sitten kotitöitä, kun Joona nukkuu, ellen ole itse nukkumassa... aamupäivänokoset on menossa. Meillä on syöty ja nukuttu hyvin koko ajan, ens viikolla on kolme kk täynnä ja neuvola kanssa tulossa. Hirvittää se eka rokotus aika paljon, toivottavasti ei tuu ukko kovin kipeeksi.
Meillä on oli paripäivää kitinää taas tässä, varmaan massu vaivas, helpottu pojan olo kun teki oikein isot kakkat... oon ihmetelly sitä kun välillä on joja vaipassa kakkaa ja sit välillä tekee vaan parit isot... mistähän tommonen johtuu???
Leluihin ei silleen tartuta, mut jos antaa käteen niin pitää kiinni hetken... pää on pysynyt pitkään ylhäällä... 5pvn ikäisenä sitä jo nosteli=), nyt olisi kovat halut vaan että käsistä vedettäis ylös, istumaan ja seisomaan... lattialla maatessa ois kova tahto päästä eteenpäin... tekniikka alkaa olla hallussa, kun vaan vielä eteenpäin pääsis=) massullaan ei siis kauaa viihdy kun menee hermo, kun ei pääse eteenpäin.
On ollu hauskaa seurata, kuin vahva tahto jo nuin pienelä ihmisen alulla voikaan olla=)
Maitoa riittää hyvin ja poika tuntuu kasvavan hienosti... olen jo kyllä miettiny, et millon vois alkaa maistelemaan, kauheasti Joona seuraa kun muut laittaa suuhunsa jotakin... halua olisi selvästi kokeilla isojen ihmisten ruokaa=)
Mites joko on vauvakuumetta kellään ilmassa??? Meillä on sovittu et annetaan sisarukselle lupa tulla toukokuun jälkeen... mua vaan henk.koht. ärsyttää pelleillä kumeilla, mut ei voi mitää kun muuta vaihtoehtoa ei kerta ole... minipillereitä mulle ei kirjotettu, ehkäsyrengas sovittiin, mut sitäkään ei saa ennen ku lopettaa imetyksen... ja ajattelin täysimetystä ainakin 6kk asti ja varmaan vielä sen jälkeenkin imetän osittain..... niin että enpäs sitten ota sitä rengastakaan... ihan turhaa...
mutta joo.. menen huilimaan itekkin hetkeksi, kun oli edellispäivä aika rankka, Joona heräsi yölläkin kahentunnin välein... normaalisti herää aamu neljältä ja kuudelta syömään, nukkumaan menee 21-22.... vointeja ja jaksamista kaikille!!!

Maariana + Joona (4 pvä vaille 3kk)

Täällä on rankkaa vauvakuumetta jo ilmassa!! Jahka sais ton alakerran vaan siihen kuntoon, että pääsis ees yrittämään.. Olis meillä molemmilla jo kova hinku päästä laittamaan pullaa uuniin. Tänään ois taas lääkäri, saa nähä mitä se tällä kertaa keksii. Yks ommel edelleen synnytyksen jäljiltä parantumatta.. :( Mut eihän siit ookkaan vast ku 11vkoa, ni kai se kohta jo paranee! :|

Nyt siis sinne lääkärille...

Pilkkis

Niin ja haluaisin vielä lisätä (miksenhän pääse edes muokkaamaan omaa viestiäni :eek: ), että meille lääkäri sanoi tuosta syömisestä, että jos vauvaa karjuu syönnillä, niin on parempi olla antamatta maitoa (ja rauhoittaa, esim.laittaa tutti suuhun), sillä silloin ei tod.näk. ole nälkä ja turhaan vetää maitoa henkeen, mistä tulee vain ilmaa ja massukipuja, jotka sitten vain aiheuttavat enemmän huutoa. Minua helpotti tämäkin tieto, kun itse olen tyrkkinyt maitoa tytölle, vaikka huutaisi, että jos rauhoittuu- tosin itsekin tajuaa nopeasti, ettei tule mitään, kun toinen huutaa ja laitan tutin suuhun ja rauhoittelen sillä... sitten syödään vasta tosi paljon myöhemmin, kun tytöllä alkaa olla oikea nälkä. Tämä huutojuttu meillä sijoittuu nimenomaan iltaan, kun äiti haluaisi syöttää ennen unia ja tyttö haluaa nukkumaan... :ashamed:

Meilläkin tyttö on alkanut pyrkiä istumaan. Jos laitan makoilemaan, vähän yläkroppaa koholla,niin väkisin punnertaa itseään ylös...

Miten ihmeessä teillä voi olla jo vauvakuume, vaikka teillä on vauvat :heart: ? Minun täytyy myöntää, etten missään tapauksessa pystyisi tekemään kahta pientä yhtä aikaa, en mitenkään. Olen vain sellainen ihminen. Täällä moni tuntuu suunnittelevan pian toista ja minä en voi kuin ihmetellä ja ihailla, miten jotkut pystyy. MInä haluan nimenomaan keskittyä nyt vain tähän yhteen rakkaaseen ja katsoa sitten joskus, kaukana tulevaisuudessa, jos toisen haluaa tehdä. Tosin voi olla, etten koskaan enää voi saada lapsia, mutta olen äärimmäisen kiitollinen, että sain tyttöni :heart: , sillä hänkin on oikeastaan ihmeeni. Onkohan muita kaltaisiani, jotka eivät missään nimessä haluaisi toista...siis lyhyellä välillä...voi tietty olla, että olen ainut :ashamed: .

Pilkkis: toivottavasti sinulla pian viimeinenkin ommel paranee !

Pikkumyy: Jokos kävit Oulussa ? Minä olisin kyllä halunnut nähdä sinut ja lapsesi, mutta meillä ollut kauheaa tohinaa ja sairastelua tässä pari viime viikkoa. Tosin olo ei vieläkään hääppöinen, mutta kuitenkin.

Juuh...ei tainnut muuta enää olla..(aivan kuin en olisi jo tarpeeksi taas kirjoitellut :snotty: )

Lääkäriltä tuli lähete gynegologille, siellä kuulemma vuotava arpikudos jäädytetään.. HUI! :eek: Saa nähä koska sinne pääsee, soittelevat sieltä päin sitten kuulemma mulle aikaa lähitulevaisuudessa. Pikkasen alkaa jo kyllä turhauttamaan, ku se ommel ei tunnu "ikuna" parantuvan, mutta yritetään olla malttavaisia. =)

Liekö ahneutta tämä vauvakuume.. Aika pahaltahan se kai kuulostaa, mut mä toivoisin, et jos meille vielä lisää lapsia siunaantuu, niin että olis mahdollisimman pienet ikäerot. Toki tiedetään, ettei lapsia noin vaan hankita, vaan ne tulevat lahjana, jos ovat tullakseen. Täälläkin ollaan tosi onnellisia ja kiitollisia tästä ensimmäisestä lapsesta ja toisaalta tuntuu, että sydämessä olisi tilaa vielä toisellekin. Aika pakahduttava tunnehan tää rakkaus lasta kohtaan tosiaan on.. Kirjoitanpa sekavaa tekstiä, toivottavasti saatte siitä edes jotain selkoa.

Pepsukka, en usko että olet ainoa, joka noin ajattelee ja ainakin mä ymmärrän oikeen hyvin sunkin näkökantasi asiaan. Mehän ollaan kaikki erilaisia keskenämme ja jokainen tietää, mikä tuntuu omalla kohdalla oikealta. :hug:

Jaahas, kutsu kajahtaa.. =)

Pilkkis

Meillä oli varmaan kakka kaiken pahan alku ja loppu..Eilen laski meinaan sellaiset kakat et tuli selästä ulos-sen jälkeen Nea tykkäs jo olla mahallaan..Kyllä sitä kakkaa oli tullu mut vähän normaaliin nähden.Lääkäri sanoi et jos ilmaa masus niin saattaa siksi oksentaa rajusti ja mahallaan olo inhota..
Aivan ihanaa kun eilen oli jo oma itsensä.
Voimia sinulle Hani-voihan se hampaitakin olla, kun sulla jo poika vanhempi.Neuvolas kerran juttelin tytön kans joka sanoi et niitten poika sai 3kk iäs ekan hampaan ja nyt 5kk iässä oli 6-8kpl jo suussa.

Pakko tulla nyt sanomaan: pääsen tänään viihteelle :D ! On yhden kaverin läksiäiset, ensin keilaamaan ja sitten baariin. Mietin pitkään että viihtisköhän tuota nyt baariin asti sittenkään lähteä mutta mies sanoi että mee nyt ihmeessä kun on mahdollisuus ja kavereita :)! Ja onhan se kyllä totta että tuota kaveria ei nyt sitten vähään aikaan näekään kun sen verran kauas lähtee... Jännittää.. mitenhän pärjään niin pitkän aikaa ilman tuota pientä ja miksei vähän isompaakin mussukkaa..

Moikka!
Olipa tullut paljon juttuja! Kivaa!

Meillä Aleksanteri kääntyy selältään kyljelleen ja on siitä kerran kierähtänyt vahingossa masullee n asti, kun oli paksun viltin reunalla. Päätään kannattelee hetken, mutta aika pian alkaa "nokkia" ja sitten kopshtaa naama lattiaan. Leluun tarttuu, jos lelu annetaan käteen, mutta ei vielä itse tavoittele. Sylissä ollessaan punkee kovasti istumaan.

Meillä käytetään kestovaippoja muuten paitsi öisin. Kestot tuppaavat kastuessaan tuntumaan sen verran paljon märemmiltä, että vauva alkaa nukkua levottomasti aamuyöstä. Olen nyt innostunut tehtailemaan vaippoja itse ja sekin homma alkaa vähitellen sujua suht hyvin. :)

Meillä sohlataan kumien kanssa, mikä on kyllä aika tylsää... Mies jonottaa sterilisaatioon, mutta näin julkisella puolella jono voi olla vuodenkin mittainen, kun ei ole varsinaisesti terveydellisestä jutusta kiinni. Yksityisellä ois päässy parissa kuukaudessa, mutta ois myös saanu maksaa itsensä kipeäksi.

Nyt alkaa pikkumies taas kaivata äitiä... Kummasti nämä tekstit ovat lyhentyneet, kun vauva on tullut masusta pois :D

Kreecher ja Aleksanteri

Käytiin Aadan kanssa eka kerran äiti+vauva jumpassa ja kunnon pyörityksessä neiti nukahti :) Kylläpäs on vieläkin hyvä olo, reisilihakset ainaskin löytyi taas itseltäkin ja hiki tuli.
Meillä ensi viikolla maito altistukseen meno.. yöt olleet tosi vaikeita ja vaikka kuinka karsin ruokavaliota ei meinaa selvyyttä tulla. Joudutaan ehkä siirtymään sitten kokonaan apteekin korvikkeeseen jota nytkin annettu muutamana iltana ja yönä ja selvästi Aada ollut rauhallisempi ja vatsakin toiminut paremmin.
Uskomatonta taas kerran,miten tuo vauvat kehittyy, ei meinaa perässä pysyä .. miten ihania ne onkaan :heart:
Meilläkin meinaa taas kerran vauvakuume iskeä :) noh kohta tulee jo ikä vastaan mutta olisi se ihana saada pikkuneidillekkin kaveri kun kolme isompaa on myös aika lähekkäin syntyneet, mutta niinhän se on kun joku jo sanoikin ettei se ole itsestään selvää että vauvan saa, ihana kun on nyt tuo pikkuinen koko perheen ilona.
Vois nyt pikkasen siivota.. Aada nukkuu ulkona väsyneenä aamullisesta jumpasta :hug:

Ihanaa viikonloppua kaikille!

juu elikkä kertaan vaan samaa mitä olen täällä kirjoitellut. eli kun aloitin minipilsut jälkitarkastuksen jälkeen niin alkoi heti menkat jotka kesti melkein 2 viikkoa. sen jälkeen ei ole kuulunut ja haluisin että pysyisivätkin poissa :kieh:

Mantsu, meidänkin pojalla on iso pää. Hyppäsi syntymän ja 1kk neuvolan välissä alakärältä yläkäyräle... itse en huolestunut, arvelin (ja arvelen yhä) että vauvan pää vain oli synnytyksessä painunut littaan, ja sitten pompsahtanut takaisin muotoonsa. Pikkuveljelläni on käynyt samoin. Tänään oli kutienkin ultra (2kk neuvolassa lääkäri laittoi lähetteen) ja ihan terve kuulema on. Älä siis turhaan hätäile, kyllä ne neuvolassa antavat lähetteen jatkotutkimuksiin, jos on mitään syytä epäillä. Ja silloinkaan mitään ei tarvitse olla vialla.

Vauvan pukemisesta on ollut puhetta. Nyt kun lämpötila pyörii 10 asteen tienoolla, olen pukenut pojalle t-paidan ja pitkähihaisen yläosaksi ja puolipotkarit/potkarit ja collegehousut alaosaksi. Sitten vaan tumput, pipo ja ne ä-pakkauksen nalletossut, ja vauva liinaan. Käytännössä siis sisävaatteet + tumput käsiin ja jalkoihin ja pipo päähän. Kuulostaa vähältä, mutta kun sidon aina kantoliinan t-paidan päälle, niin viileämmällä kelillä vedän itselleni hupparin päälle, ja se lämmittää vauvaakin.

Taas muuten yksi kantoliinan loistavista puolista, kun ei tarvitse kylmälläkään pakata vauvaa paksuihin haalareihin, joissa tulee hiki ja hermostus ennen kuin ehditään ulos asti! Sisävaatteet vaan, ja oma takki sitten kelin mukaan! Parvekkeella boksissa nukkuessa samat vaatteet + makuupussi.

Kuukautiset alkoivat tuossa reilu viikko sitten. Ihmettelin vähän, kun vasta reilu 2kk synnytyksestä, ja imetän ihan ympäri vuorokauden2-4 tunnin välein. No, kohta saa hormonikierukan, jospa ne kuukautiset jäisivät pois...

Pepsukka, minäkään en voisi kuvitella hankkivani toista lasta heti perään! Syitä on kaksi, ja vain toinen liittyy lapsiin; Ensinnäkin, en varmaan jaksaisi antaa lapsille tarpeeksi huomiota, jos olisi kaksi pikkuista yhtä aikaa, olen jo tämän yhdenkin kanssa niin onnellinen, kun se nukahtaa ja saan touhuta omiani. :ashamed: Enkä jaksaisi itsekään. Toinen syy on se, että minulla on opintoja vielä 3,5 vuotta jäljellä, ja asuntovelkamme kaipaa ennen pitkää toista lyhentäjää.

...toisaalta, turha keksiä syitä, riittäähän se, että en halua vielä lisää lapsia.

Kreecherille ja mutenkin kestovaipoista: Meilläkin käytetään kertakäyttöisiä yöllä. Harmittaa vähän, kun olen niin perfektionisti säästöhommissa (eli saita ;) ) ja lisäksi aika ympäristötietoinen. Kestoileva kaveri kertoi juuri keksineensä tunkea flanellisen kapalon vauvan (nyt jo 14kk) vaipantäytteeksi yöksi, ja kuivaliina sitten päällimmäiseksi. Paketista tulee valtava, mutta ei se kuulema nukkuvaa vauvaa haittaa. Ajattelin huomenna ampaista kaupungille ja ostaa ainakin yhden tai kahden yövaipan tarpeet kokeeksi. Meillä siis käytössä harsot+villavaippahousut,joihin tuota täytettä on helppo lisäillä.

jumpasta ja vauvoista... Olin pitkään synnytyksen jälkeen siinä uskossa, että paksut olkavarteni ovat läskiä, mutta eilen kokeilin, ja lihasta täynnähän ne ovat ohuen rasvakerroksen alla! Huomaa, että on tullut vauvaa nosteltua! Kunhan tuo hippunen alkaa innostua höykkyytyksestä, niin saan ehkä vatsalihaksetkin kuntoon samalla metodilla! :D Kyllä nuo pienet ovat mainioita puntteja...

Tulipa paljon tekstiä! Sen siitä saa, kun on pitkään kirjoittamatta!

öitä
-s-

Alkuperäinen kirjoittaja Pepsukka81:
Pikkumyy: Jokos kävit Oulussa ? Minä olisin kyllä halunnut nähdä sinut ja lapsesi, mutta meillä ollut kauheaa tohinaa ja sairastelua tässä pari viime viikkoa. Tosin olo ei vieläkään hääppöinen, mutta kuitenkin.
Juu, käytiin me jo... Viime torstaina ajeltiin mökille, käytiin lauantaina serkkulikan häissä ja sit sunnuntaina tultiin takasin kotiin. Eli 5 päivää kerkesin Oulussa ennen noita olla. Koneella en käyny kertaakaan eikä näköjään aikaakaan olis jääny. Täytynee joku kerta sopia jo ennalta tapaaminen... Me kun ajellaan sinne jatkossakin aina välillä.

Vauvan nukkumapaikka-asiaa kommentoin jo aikasemmin, mut lisään viel sen, että meillä on pinnis samassa huoneessa. On sillai toisella seinustalla, mut ei kovin kaukana kuitenkaan. On meillä oma rauha, mut kuulen pojan öhkötykset kuiten ihan hyvin. Omaan huoneeseen poika pääsee siinä vaiheessa, kun muutetaan isompaan asuntoon... Toivottavasti parin vuoden sisällä.

Meillä jätkä tarttuu leluihin, jos antaa käteen... Sillon pitää hetken, ehkä heiluttaa vähän ja tiputtaa sitten. Puuhamaton lelukaaressa olevia heiluttelee, mut ei sillai kunnolla osaa pidellä vielä... Enemmän on sellasta nyrkillä tai kämmenellä punkemista kohti suuta ja tietty sitä muksimista myös. Sellasta pihtiotetta ei ainakaan vielä osaa, vaikka tutin ottaakin sormien väliin ottaessaan sen pois suusta.

Pepsukka... Jos et nää sitä Muokkaa -naviskaa siinä oman viestis alareunassa, niin päivitä sivu (tuolta selaimen naviskoista vaikka). Mulla ainakaan ei aina näytä kaikkia naviskoja, vaikka olisin kirjautunu, mut se päivitys auttaa.

Tosi kurja juttu, että useemman vauvalla on ollu tota runsasta puklailua / oksuilua. :( Meil on poika puklaillu myös tavallista enemmän, mut johtuu varmaan siitä kun on nyt syöny tavallista useemmin (vaikka määrät onkin pienempiä). Jos edellisestä syönnistä on enempi aikaa, niin sillon ei niin herkästi tuu pukluja. Välillä ne näyttää tosi isoilta ja poika haluukin sit lisää maitoo... Sit taas pukluttaa, mut ei enää niin pahasti. Usein ne puklailut liittyy röyhyihin... Puklaa, jos röyhyä ei o tullu tai sit heti ison röyhyn jälkeen.

Oho! Mies bongas Gary Mooren keikan telkusta... :D Täytyys mennä kattoon, kun on niin losto kitaristi.

:wave:

PikkuMyy-80 ja poikanen 10vk1pv

Terveisiä pyörälenkiltä! :wave: Olipas kunnon lenkki; polkasin 13 kilometriä isäni kanssa ja kumpikin pisti tietenkin parastaan koko lenkin ajan. Pihassa sitten naurettiin molemmat, että ei ollakaan ajettu tuota meidän vakiolenkkiä koskaan aikasemmin noin lujaa yksiksemme. Piti vaan molempien näyttää oma kunto ja jaksaminen toiselle. :D Nyt tuntuukin mukavasti reisissä, että on tullut jotain tehtyä, vaikka oon kyllä liikkunut ahkeraan jälkitarkastuksen jälkeen.

Meidän Helmiina on tänään ollut vähän nuhainen. :snotty: On käynyt tänään huomattavasti useammin tissillä kuin tavallisesti ja aivastelee ja yskiikin. Luin jostain (varmaan imetystukilistan sivuilta), että vauva haluaa useammin rintaa ollessaan kipeä, saadakseen maidosta vasta-aineita, jotka auttaa paranemisessa. Nyt onkin kyllä tissitelty välillä tunninkin välein. Saas nähä, miten Hemmu nukkuu yöllä... Toivottavasti toinen paranee pian, vaikka ihan hyväntuuliselta tyttö vaikuttaa nuhasta huolimatta. Hymyilee ja juttelee oikein hurmaavasti. =)

Kestoilua oon harrastanu päivisin kotona ollessa ja oon ihan hurahtanu siihen hommaan! Nyt ollaan tosin oltu kaksi viikkoa lomailemassa mummoloissa ja täällä on tullut käytettyä kestoja tosi vähän. Huomasin, että ei oo kovin mukava kantaa kyläpaikoissa pyykkipussia mukana, joten usein on tullut laitettua kertis vaan tytölle... Täällä kun tulee kyläiltyä paljon sukulaisten ja tuttujen luona, kivvaa, kivvaa. :)

Autossa Helmi viihtyy tosi hyvin. Nukkuu tai katselee lelujaan. Jos nälkä yllättää, niin sitten tietenkin ilmottaa asiasta ja pysähdytään syömään.

Helmi nukkuu yöt omassa sängyssä. Usein 6-7 aikaan aamulla syötän tytön makuultani ja jäädään sitten vierekkäin pötköttämään. Helmi nukkuu yleensä kellon ympäri ja syö yöllä yleensä kaksi kertaa.

Täälläkin rakkaus lasta kohtaan kasvaa kasvamistaan! Vieläkin huomaan aina joskus katselevani tyttöä silmät kyynelissä ja oon niin täynnä rakkautta, ettei sitä etukäteen ois mitenkään voinu kuvitella! On ihanaa olla äiti! :heart:

Näin tänään pitkästä aikaa parasta ystävääni. Käytiin kävelyllä ja puhuttiin kaikesta maan ja taivaan välillä. Huomasin lenkin jälkeen, että oli kyllä oikeestaan virkistävää jutella muustakin kuin vauvoista lapsettoman kaverini kanssa. Aika paljon meinaan ajatukset ja jutut pyörii tuon Helmiinan ympärillä. :whistle: No, tämmöstä se on äidin elämä...

Jeps, mutta nyt meen laiskottelemaan tuon miehen viekkuun, kun Helmikin tuolla jo uinuu. Menihän muuten taas tämän viestin kirjottamiseen aikaa, kun syötin ja vaihdoin vaipan välillä ja tuutulaulutkin tuli laulettua. :)

Katziina ja Helmi eilen 3kk

Minäkin olen ahkeraan käynyt lukemassa teidän muiden kirjoittamia juttuja mutta en ole saanut itse aikaseksi kirjoittaa. Mutta nyt yritän vähän kirjoittaa kun Veetikin on jo yöunilla. Meillä poika kasvaa kovaa vauhtia, pari viikkoa sitten painoi 6450g ja pituutta oli 62,5cm. Nyt ensi viikolla on 3kk neuvola, saa nähdä paljon on jo painoa kertynyt. Veetille tehtiin tässä Holter tutkimus(rytmihäiriöiden takia), tuloksia ei olla vielä saatu. Toivottavasti kaikki on hyvin. Veeti nukkuu yöllä 8-10 tuntia ja sitten syöttö ja sit vielä n. 2 tuntia, ja sit ylös nousemme. Tarttui leluun jo pari päivää sitten ja innoissaan heilutteli helistintä. Nyt innolla odotamme että milloin kääntyy selältään mahalleen.
Mari ja Veeti 5 pvä vaille 3kk

Onpas ollu päivä...

Ollaan koko perhe flunssassa (lievänä vaan onneks kaikilla), pojalla oli pientä kuumettakin jossain vaiheessa päivää. Oli lapsonen sit kiukkunenkin herkästi, mut parin tunnin päikkärit vaunuissa partsilla tais tehdä ihmeitä. Yritin ysin tienoilla nukkumaan... Jätkä jutteli ihan innoissaan aina kun laitto pitkälleen, vaikka olis jääny yksin nukahtaan. Kymmenen tienoilla viimein sain pojan uneen ja päästiin miehen kanssa jatkamaan iltaa... Ollaan vähän yritetty hoitaa parisuhdetta tänään ja vieläpä hyvällä menestyksellä. :)

Vauvan pukemisesta tais olla puhetta... Mä puen edelleen peitolla, kun kaupunkireissuilla tulee herkästi sisätiloissa kuuma. Päikkäreille laitoin tänään partsille ihan niin, että normaalit päivävaatteet (body ja potkarit, tai oikeestaan haalari), myssy ja tumput, makuupussi ja sit se vaunun oma peitto siihen päälle. Hyvin tarkeni. Kävin välillä kokeilemassa sieltä vaunun sisältäkin varmuudenvuoks, vaikka niska olikin lämmin. Niille kaupunkireissuille laitan bodyn, potkarit (sellaset ohuet) sekä veluuria tms olevat puolipotkarit ja takin. Niin ja sit sen peiton, tietty myös hatun ja tumputkin nyt kun on jo viilee. Tulipas pitkä selitys... :ashamed:

Noista nimistä... Nyt on tullu samoja nimiäkin vastaan. Linus-nimisiä on kaks, samoin Niiloja. Kivoja nimiä on vauvelit saaneet ja tosi erilaisia. Joillakin on erikoisempi, toisilla perinteinen. Meillä on sellanen välimuoto, mut molemmat nimet löytyy kyllä kalenterista. Mitkähän lienee tän vuoden suosikkinimet?

Mä taidan käpertyä tonne miehen viekkuun piakoin... Mukavaa viikonlopun jatkoa!

PikkuMyy-80 ja poikanen 10vk2pv

Huomenia!!
Mari toivottavasti rytmäreistä ei huolta ja kaikki ok!!Hyvä että tutkitaan..

Flunssaa on kaameesti liikkeellä,eilen oltiin Ideaparkissa ja siellä joka toinen miltei aivasteli.
Meillä muksut kiertää kaukaa pärskijät ja käsiä pestään vähän väliä..
Nauratti kun Nelli huusi pojille kovaan ääneen kun veskistä tulivat että muistivatko avata kahvan paperilla eikä kädellä kun kaikki pöpöt niissä kahvoissa!!! :kieh:

Joo,joo tuli vaisu vastaus ja saatiin kyllä katseita.Voi olla että olen hysteerinen mutta en ehdoin tahdoin halua koko 8 henkistä perhettä lenssuun.Se meinaan kestää viikkoja,jopa kuukausia yks piru flunssa kun kiertää kaikki.

PAhimpana aikana mä desinfioin kotona ovenkahvoja ja oven karmeja,pöytiä sun muita... :snotty:
Joo..pöpilään!!! :wave:
Mun kaverit on aina nauraneet mun hullutuksille,mutta kävipä niin että kamun 3 lapsinen perhe sairastui tosi pahaan mahatautiin niin jo kyseltiin "pesuohjeita"!!!
:D

Mä meen tänään töihin!!!! :wave: =) =)
VOi että ootan innolla!En ole tajunnutkaan kuinka oon kaivannut muutakin.Oon ollut Maisan odotusajasta asti kotona enkä välissä töissä lainkaan.
Nyt selvitin että punast päivät voi tehä töitä sen vaikuttamatta äippärahaan!!
Ja sunnuntaista kun saa n.100 e käteen niin ihan kiva rahallinen lisäkin.
Ja päivistä sunnuntai on helpoin,kun on "pyhä"!!

Mies on koko sakin kanssa illan siis,se ei ole yhtään niin intona.Tiiän että pärjäävät,mutta ukkeli ei tykkäis että oon töissä...Pirun vanhanaikanen!!
samaa ovat hänen vanhempansa,eilen sanoin että meen töihin niin sain aika paheksuvan "JaaaaaAAA" kommentin...
Mut hui hai.

Nyt aamupalalle,täällä hereillä "vasta" 2 keskimmäistä muksua!!

kata ja miska 3 kk ja kohta viikko :heart:

Olen tässä ajatellut,et jos Nean unirytmi itsestään muuttuis"normaaliksi",joten en ole asian eteen tehny vielä mitään..Mutta jos ei muutu niin kuinka saan muutettua rytmiä?Siis Nea herää n.12-13maissa n.1h ajaksi sit taas jatkaa usein melki 2h unet..käydään pväl lenkillä ja sen ajan nukkuu tietty myös..illalla ottaa muutaman 20min torkun ja nukkuun n.01-02 välillä...
Eihän pikkuista saa hereillä päivällä pysyyn jos kerta nukuttaa :LOL:
Vaikeaa kuvitella et itsestään rytmi muuttuis noin radikaalisti-siis et 22 maissa vaikka nukkuun menis.
Onkos muilla ollu yökukkujaa? :) ja onko hänestä tullu pvä virkku?

Voihan nuhanenä! Taas viime yönä Niilo tuli nuhaiseksi, nenu oli ihan tukkoinen ja räkäinen ja sekös tietysti kenkutti ja yöunetkin meni vähän plörinäksi :( . Kuumetta ei onneksi ainakaan vielä ole ollut ja toivottavasti ei tulekaan. Mistä lie on taas pöpön kalastanut.

Niilo on tässä viime aikoina muuttunut selkeästi paremman tuuliseksi=). Mistä lie johtuu, alkaisko mahavaivat loppumaan kun kolme kuukautta alkaa kohta olla mittarissa vai mikä lie on saanut muutoksen aikaan. Päivisin on alkanut nyt nukkumaanki tosi hyvin, eilenkin nukkui taas aamupäiväunia pihalla kolme tuntia ja sitten vielä toiset kahden tunnin unet iltapäivällä ja illalla pikku-unet. Yksinkin jo viihtyy jonkinverran lelua tai muiden touhuja katsellen. Tosi kiva kyllä, ihan erilailla voi touhuillakin Niilon kanssa kun toinen ei kokoaikaa vaan kitise!

Vauvan pukemisesta, mä oon pukenut Niilolle aamupäiväunille, (jolloin täällä nyt tällä viikolla on ollu n.3-4 astetta lämmintä ulkona ) bodyn, puolipotkarit, ohuehkon collegehaalarin, kevyttoppapuvun ja tietty lapaset ja hatun ja sujauttanut makuupussiin. Päivällä sitten kun lämmintä on ollut kymmenkunta astetta oon jättänyt collegehaalarin pois. Liinaillessa/autoillessa sitten tietty vähän kevyemmin vaatetan.

Vauvakuumeestakin on ollut juttua. Mä siis täällä kanssa jo kuumeilen viidettä. Saa tulla oikeastaan ihan vaikka heti jos on tullakseen. Menkat tosin ei ole vielä alkaneet, joten aika epätodennäköistä on että vielä tärppäisi. Haluaisin viidennen siksi heti tähän perään, että kokemuksesta tiedän miten hyvä on varsinkin sitten kun lapset vähän kasvaa että heillä on pienet ikäerot. Niilolla ja isoveljillä on sen verran paljon tota ikäeroa, että kun Niilo alkaa olla leikki-iässä on veljet jo sen verta isoja, ettei taida enää kaveria kauheesti heistä olla. Ja muutenkin, on kiva kun saa vauvarumbat pyöritettyä tässä yksintein! Mäkin oon kyllä varmasti ikuinen vauvakuumeilija, mutta pakko laittaa stoppi jossain vaiheessa, joten viisi lasta kyllä sitten riittää, enempää ei tule. Saa ukko marssia vasektomiaan heti viidennen jälkeen. Sikälimikäli tietysti jos viidettä lasta edes saadaan, se kun tosiaan ei ihan aina mene tämä elämä niinkuin itse suunnittelee.

Kylläpä muuten ärsytti ja suututti, kun oltiin perjantaina yksillä synttäreillä ja mulla oli Niilo liinassa siellä, niin yks miehen sukulainen tuli paheksumaan, että eikö vauvalla ole paha tuossa olla ja jalatkin on tollatavalla, olivat siis sammakkoasennossa niinkuin liinassa kuuluukin. :headwall: Tein kyllä selväksi, että ei ole paha olla ja jalatkin ovat aivan luonnollisessa asennossa. Sen jälkeen ei muuta kuin hymähteli.. Meikäläisen pisteet ei ainakaan noussu sen silmissä, mutta haitanneeko tuo mittään. Minusta voisi jos ei kantoliinan käyttöä ole ennen nähnyt tulla vaikka ihan asiallisesti kyselemään eikä alkaa heti arvostelemaan varsinkaan kun ei asiasta mitään tiedä.

Mari-83- toivotaan todella, että vauvalla on kaikki kunnossa. :hug:

Katalle tsemppiä töihin!!

Kreecher jos oot linjoilla niin olisko sulla mitään ideaa millä voisi korvata melkein kaikissa muffinssiresepteissä olevan maidon/kerman/rahkan? Tarttis meinaan väsätä täysin maidottomia... Yritin etsiä netistäkin jotain maidotonta reseptiä, mutta mieluista en löytänyt.

Jaahas, taidanpa lähteä hetkeksi tuijottamaan BB:tä, kun Niilo nukkuu ja isot pojat on isännän kanssa uimassa. Koukkuunhan sitä jäi taas tuohonkin, nyt vielä saatiin ilmaseks 24/7 niin tulee ehkä vähän liikaakin sitä kateltua. :ashamed:

Teppana ja Niilo viikkoa vajaa 3kk, josta vielä juohtukin mieleeni että noi meitin isot pojat alko saamaan tässä iässä jo perunaa, Niilon kanssa ei ole kyllä käynyt mielessäkään vielä alottaa, kovasti olis aikomuksena täysimettää sinne 6kk:n ikään, mutta kattoo nyt mitenkä pärjäilee pelkällä maidolla. Jeps, mutta nyt poistun. :wave:

Narrasin :D enpäs poistunutkaan, kun vielä tuli mieleen kun on ollut juttua vauvan syömisen vähentämisestä niin meillä kans Niilo on tässä viime päivinä ihan selkeästi pidentänyt syöttövälejä ja syökin kerralla paljon lyhyemmän aikaa. Tulisko sitä maitoa sitten nykyään enempi, että saa äkkiä mahan täyteen, en tiedä kun koko ajan kyllä maito on tullut suihkuamalla. Vai onko se joku tähän ikään liittyvä juttu. Enpä tiedä, mutta nyt lopetan oikeesti =)

meinaa se miehen ja mun viihdeilta. vietiin samuel mammalle hoitoon ja pistettiin kaikki redi ja lähettiin. pari kertaa kyselin väliaika tietoa ja kummallakin kerralla poika itki ihan hirveästi.
toisen puhelun jälkeen sitten itkua tihrustin ja ajattelin et mitä ihmettä mä täällä teen, enkä oo oman kullan luona kotona. sitten vaan miehelle sanomaan et nyt tuli lähtö. noin 2 tuntia ehdittiin reissussa olemaan :LOL:

vähän oli ihmiset mulle illalla vihaisia. mut seuraavana päivänä ku herättiin (vedettiin pojan kanssa kellon ympäri unia) oli tosi hyvä fiilis. se kaks tuntia riitti mulle hyvin tuulettumiseksi. nyt taas on entistä ihanampaa olla oman rakkaan vaavin kanssa :hug:
kyllä mä sen arvasin että en pysty erossa olee ja sit vielä se toisen lohduton itku :ashamed: ihan hirveetä!!

hirveesti on porukka pukenu vauvoille vaatetta. mitä olen täältä lukenu. meillä rattaissa on body, housut, sukat ja pipo. joskus vielä sellanen neuletakki päällä ja sit vedän vaan rattaiden päällisen kiinni. poika on aina ollu ihan kuuman tuntuinen ja vedelly tyytyväiseä unta. meillä ei kyllä lämpötila oo ollu alle 10 astetta vielä. paitsi eilen oli joku 8, mut ei silloin ulkoiltu.
meijän pikkumies kun tykkää laittaa vastaan jos vaatetta pukee. pipot on ihan pahimpia ja ei kyl paljon pidetä. paitsi jos pääsee tuulta tai kylmää päähän.
sillon ku oli lämmintä ei suostunu pariin päivään pitää mitää vaatetta ja huusi kun vaihdettiin vaippaa ja uusi piti pistää tilalle. on perinyt täysin isältään ton et on kuuma koko ajan :D :D

no mut palaillaan täytyy mennä

Samaa pohdin minäkin täällä, että kylläpä ihmiset pukee reilunpuoleisesti vauvansa päikkäreillä. Meillä on kans ainakin vielä riittäny hyvin sama varustus ku teillä, Hani. Meiänkään pikkumies ei oikeen perusta hatusta, eikä sitä tossa kesäkuumilla pidettykään pahemmin. Nyt kun kelit on alkanu viiletä, ni myssyä aletaan vetää jo päähän.

Onni on kaiken kaikkiaan nukahtanu tosi kiltisti iltasin kymmenen kieppeillä, mut eilen kitisi puolille öin asti. Oltiin isännän kans laitettu jo sauna päälle (eka kertaa synnytyksen jälkeen nyt tuntu et jaksais valvoa vähän pidempään ja viettää laatuaikaa..), mut jätkäpä veti ässän hihasta.. :LOL: Me pidettiin kuitenkin laatuajasta kiinni ja saunottiin sitten puolen yön jälkeen. :heart: Meillä asuu kaikki sukulaiset muualla ja siksipä laatuajat tuppaa olla aika vähissä..

Onnille tulee harvakseltaan hikkaa.. Ääneen nauramisesta ei ainakaan vielä oo tullu, mut se onkin vast vähän harjotusasteella koko kikattaminen. =)

Vauvakuumetta päästiin tossa eräänä päivänä jo vähän helpottamaan, ku päästiin kokeilemaan seksiä. VIHDOINKIN!! ;) Pikkasen oli kivuliasta, mutta ei liian, kyllä siitä pysty nauttimaankin.. :heart: Kivaa oli kyllä jo päästä tositoimiin, vaikka alakerta ei vielä ihan kunnossa olekaan.

Pilkkis

Teppana Hyvin voi korvata sen maidon tai vastaavan oikeastaan millä tahansa nesteellä. Vesikin siis käy, mutta määrää kannattaa vähentää noin puoleen. Sitruunamehua olen käyttänyt joskus... Joukkoon voi myös lisätä vähän survottua banaania, niin kiinteyttää taikinaa jonkun verran. Esim. jos ohjeessa on ollut 1 dl maitoa, niin ehkä joku reilu puoli desiä vettä tai mehua ja halutessaan suunnilleen neljännes banaania.
En tiedä, löysitkö jo finfoodin sivut, mutta siellä on varsin kattava allergikoille sopivareseptipankki. Tosin ongelmana on, että suurin osa resepteistä on suunniteltu moniallergikoille, eli ovat sitte paitsi maidottomia, myös munattomia ja gluteenittomia (= tottumattoman suussa tosi oudon makuisia)
Tuossa linkki:
http://www.finfood.fi/finfood/ff2.nsf/0/0587BA90CAB61DFDC2256F95002569D1?opendocument&cat1=Erityisruokavaliot&cat2=Maitoallergia

Meillä myös nukuttiin tänään ja eilen kolmen tunnin vaunupäiväunet! Näköjään tuo viilennyt ilma saa nukkumaan paremmin. Viime yö meni myös ekan kerran kestovaipalla, kun unohdin vaihtaa tilalle kertiksen. Hyvin poika posotteli unta kuulaan siihen aamuyöhn asti, kunnes heräsi syömään. Nyt laitoin tarkoituksella keston, johon on survottu melko massiivinen määrä täytettä. Saapa nähdä, miten käy.

Nyt on pakko mennä nukkumaan, palailen huomenna asialle...

Yhteistyössä