~KesäMassut 2007~

Heippa!
Enpä ole minäkään synnytyskertomuksen jälkeen kirjoitellu kuulumisia, mutta kiva on ollut lukea muiden kirjoituksia.

Ebbuliiniko ihmetteli miten saman perheen lapset voivat olla niin erilaisia, tuota oon itsekin ihmetellyt. Esikoinen oli koliikkivauva, ei syönyt tuttia ennen 8kk ikää ja nukahtaminen oli tosi vaikeeta, käytännössä aina huudettiin että päästiin uneen. Ja söi aina ja ihan mahdottomasti, eikä ikinä irrottanut otettaan tissistä vapaaehtoisesti. Siskonsa sen sijaan on alusta asti syönyt nopeesti minkä syö, irrottanut ja ollut tosi tyytyväinen tuttisuu. Taisi olla 1,5kk vanha kun alkoi nukkua 23-7 ilman yösyöttöä, ja pikkuhiljaa alkoi mennä illalla yhdeksältä nukkumaan ja nukkui aamuun ilman syöttöä. Enkä sitten oo tyrkyttänyt tissiä yöllä vaikka heräisikin, riittää kun pistää tutin suuhun. Tosin nukkuu yöt läpi vain vieressäni, omassa sängyssään herää kahden maissa ja haluaa maitoa... eli olen pääsääntöisesti pitänyt vieressäni, vaikka välillä tuntuu että sängyssä on vähän ahdasta.

No juu, ja pari päivää aikaa oltiin neuvolassa , ja rupesin jo miettimään että pitäiskö sittenkin palata yösyöttöihin:

3kk mitat:
Paino 6030 g (3480 g)
Pituus 62,5 cm (52 cm)
Py 39 cm (34 cm)


En oo tähän asti alkuunkaan huolehtinut kasvusta, mutta nyt hiukan rupes haittaamaan kun huomasin että veljensä oli reilu 3kk ikäisenä 8200 g, 68 cm ja py 42 cm. Eikä toi paino niinkään huolestuta, mutta päänympärys??? Onkohan se ees oikein mitattu?? (heh, turha mun sitä on teiltä kysyä, pitää mitata ite kun vauva herää...) Pienipäisiä lapsoset on olleet molemmat pituuteen suhteutettuna, mutta hei... en yhtään ihmettele vaikka joku ohikulkija luuli että kyseessä on melkein vastasyntynyt kun näki vaan pään. Onko muita joilla pää on noin pieni??? Useimmilla ei vielä oo 3kk:n mittojakaan, mutta laittakaahan mittoja kun saatte. Ruokamääristä en tiedä kun vauva syö vaan tisumaitoa, sekin menee vaan alkuperäisestä tarjoiluastiastaan. Tuttipullosta syö pakastettua vähän alkuun ja kieltäytyy lopusta kaameen huudon saattelemana. Tuskin maitoa kuitenkaan liian vähän tulee, kun vauva syö edelleen yleensä vaan yhdestä tissistä kerrallaan. Ehkä vaan sitten on pieniruokainen kun muuten on tosi terhakka ja iloinen.

Juttua tulee paljon, mutta kunnon ääneen hekotusta ei ole vielä tullut. Sellasia lyhyitä he-hee nauruja jakelee etenkin veljelleen. Leikkii mielellään lelukaaren alla ja on selvästi tajunnut että kätensä voi pistää muuallekin kuin suuhun. Kääntyileekin, mutta noi taitaa johtua vielä huonosta tasapainosta. Päätään kun kallistaa vatsalla ollessaan niin ei tasapaino pidä vaan kellahtaa seljälleen.

Hermot on täälläkin välillä ihmeen huonot, kun kaksivuotias on ihan järjettömässä uhmassa. Osin itkukohtaukset johtuu kuivaksiopettelusta. Nyt sit sovittiin että pidetään vaipoissa kunnes on ite asialle myötämielisempi, koska ilman vaippaa pidättelee niin kauan kuin suinkin kykenee ja sit alkaa huutaa ihan raivona kun ei enää pysty. Pissa kun tulee lopulta niin sit on taas lauhkee ku lammas.

Lauantaina oon lähdössä lasten kanssa kyläilemään ekalle pidemmälle automatkalle ilman miestäni, ja mua vähän jännää miten kaikki sujuu. Mies lähti tänään 6 pv työreissuun Amerikkaan, joten nyt saan kokeilla selviydynkö arjesta ihan omin avuin... Tänään ainakin meni hyvin, ehdittiin ja jaksettiin oikeastaan enemmän kuin normaalisti. Kai sitä organisoi paremmin kun tietää ettei kukaan muu ole auttamassa.

Ai niin ja päänympäryksenkin mittasin, kyllä siitä maksimissaan sai 40 cm jos mittasi takaraivon korkeimmalta kohtaa. En kyllä yhtään luota meidän neuvolatätiin, 2 kk neuvolassakin se sano pituudeksi 60,3 cm ja merkkasi sitten papereihin 57,3 cm. Kotona vasta huomasin kun katoin neuvolakorttia. Sillon oli painoa suhteessa pituuteen paljon, ja nyt oli sitten toisin päin kun pituutta oli "tullut" reilu 5 cm kuukaudessa. Kauhee koukku tuli käyrään, mutta mitäpä tuosta kun tiedän ettei se ole todellinen.

Nyt laskuja maksamaan ja äkkiä nukkumaan... paitsi että kauhee nälkä iski justiinsa. Ei tällä menolla kyllä paino putoa :whistle: :ashamed:

Nipsu ja Sanni 3kk (tasan)
PikkuMyy: pyytäisin ettet päivitä nimeä listaan, mutta mainittakoon nyt ohimennen...
 
meijän poika on aina ollu sellainen et jos rattaista näkyy vaan pää ni ajatellaan et on melkeen vastasyntynty. sit ku avaan ja näytän ni poika on tosi pitkä suhteessa just painoon.
taisin tonne laittaa johonki noita 3kk mittoja eli, paino 5552g, pituus 61cm ja se päänymp. 37,5 eli pienempi ku sun vaavilla. aina ollu meijän poika siro päinen. samanlainen kuin äitinsäkin. ei vieläkään riitä mulla päätä mihinkään aikuisten kokoisiin hattuihin yms. :LOL:
 
Nyt on tää mamma pahalla päällä naapurin porailujen takia, kun kerrankin olisisin saanu levätä... Mut kun ei! Aina kun kerkesin nukahtaa, se alko taas ja kesti hetken... Eihän sitä voi niitä porailuja sillai peräkkäin tehdä ei. :kieh: Olis unet nyt erityisen tarpeeseen, kun oon kipee, mut ei vissiin meidän talon juntti-idiootti yleismiehen mielestä pienen vauvan äidillä ole oikeutta levätä, kun ei sympatioita herunu. "Entä jos täältä valitettais aina kun vauva itkee" oli vastaus. :headwall: :headwall: :headwall:

Totta, mä reagoin vahvasti. Oon ihan poikki, kun on ollu ton pojankin kanssa raskasta rytmin muuttumisen takia. Tää flunssa vie voimat ja silti on pitäny nousta yöllä antaan tuttia ja ehkä syöttämäänkin, herätä aamulla aikaseen seurustelemaan pojan kanssa ja hoitaa koti. Ei o miehestä ollu toipilaana paljoo avuks, mut äitin pitää jaksaa oli tilanne mikä hyvänsä. On sietokyky erityisen vähänen. Erityisesti ottaa nyt päähän se, ettei omakaan mies ymmärtäny... :(

No, elämä on välillä tällasta... Oli vaan niin korkee pudotus, kun illalla pitkä tovi niin hyvällä fiiliksellä suunniteltiin häitä. Tuntuu pahalta kokea olevansa yksin tilanteensa kanssa ja ilman ymmärrystä.

Jospa sitä menis jatkamaan niitä loppumattomia kotihommia taasen...
 
Nähtiinpä lenkillä kettu repolainen! Kettu tuijotteli meitä hetken aikaa ja paineli sitten hurjaa vauhtia metsään. Koirakin juoksenteli vapaana, mutta onneksi tuulen suunta oli semmonen, ettei se haistanut kettua. Enpä oo koskaan nähnyt kettua niin läheltä!

Helmi on nyt löytänyt omat kätensä oikein "virallisesti". Kaksi edellistä päivää se on niitä tuijotellut tarkasti ja silmät suurina. Eilen tyttö otti sitten käteensä helistimen ja tänä aamuna on myös leikitty helistimellä. Aikasemmin Helmi on vaan heilutellut lelujaan leikkimatolla ollessaan. Pieniä yrityksiä tarttua esineisiin oli jo viime viikolla, mutta nyt on sitten oikein kunnolla ymmärretty, että kädet on omat ja niillä voi tehdä vaikka mitä. =)

Mulla kans jatkuu opinnot maanantaina, gradun kimppuun ois taas palattava. Plääh sanon minä! :/ Ei YHTÄÄN huvittais ruveta hommiin. Ois niin kiva vaan olla tytön kanssa, ottaa päikkärit sillon ku tykkää jne. No, varmaan kun alkuun taas päästään, niin sitten löytyy taas motivaatiota opiskeluunkin.

Rokotuksesta ei muuten tullut meillä juuri mitään. Iltapäivällä tyttö tuntui ehkä vähän tavallista lämpösemmältä, mutta ihan hyväntuulinen tuo oli. Panadolsuppoja oli kuitenkin varalta kaapissa, mutta ei niitä sitten tarvittukaan.

Kata: Tosi surullinen asia tuo sun siskon kuolema! :'( :hug:

Helmin käytöksessä en oo huomannu eroa olipa isi kotona tai ei. Tosi iloisesti kyllä juttelee iskälle, kun tämä tulee töistä. Isi on joinakin aamuina ollu sitä mieltä, että Helmi ei päästä häntä töihin, kun niin paljon on isille asioita kerrottavana. :D Hymysuin kun toinen tohkeissaan juttelee, niin isin on ihan tosi vaikea lähteä töihin. :) Meillä mies hoitaa tyttöä ihan niinkuin minäkin eli vaihtaa vaipat, kylvettää, rasvailee kaulan, sylittelee, nukuttaa jne. Oon kyllä onnellinen tuosta meidän iskästä. Meistä molemmista tytöistään pitää niin hyvää huolta! :heart:

Pikkumyylle pikaista paranemista ja kovasti jaksamista! :hug:

Nyt jos sais tytön päikkäreitten aikaan jotain järkevääkin aikaseks... Mukavaa viikonloppua kaikille!

Katziina ja Helmi 3kk ja 8pv
 
Pikku-Myy, kannattaa kokeilla sitä pissatusta, se on hauskaa onnistuessaan! Niin hölmöltä kuin se kuulostaakin...

Meillä oli eilen pissatuksen suhteen vähän heikompi päivä, vain kolmet pisut ja yhdet pienet kakat saatiin pottaan kalastettua. Sen sijaan

--- poika heräsi, piti käydä se poimimassa. Missäs minä olinkaan? Oli muuten ihan kuiva vaippa 1,5h päikkäreiden jäljiltä, ja poika teki taas pitkät pisut lavuaariin! :heart:

Äh, ei tästä tule mitään vauva sylissä näpytellessä. Palataan.
 
Nyt lähtee Pikku-Myylle ison iso :hug:
Ei mies tarkoita tuolla ettei susta ja vaavista välittäis mutta tiiän tunteen kun itekin aivan uupunut eikä toinen tajua...
Miehille usein pitää vääntää rautalangasta!
Jos helpottaa tieto niin uskoisin että seuraavan vauvan kanssa miehes osaa tarttua toimeen jo paljon helpommin!!

HArmittaa ihan puolestas,kipeenä sitä on niin pinna piukalla.JA todellakin,kukapa auttaisi äitiä...

Muistan ite kun mull aon angiinat iskenee tosi hurjina ja nopeeta.Esikoinen oli reilu 1,5vee ja mies iltavuorossa.Mä olin 40 asteen kuumeessa,alkoi nousta ilta 7 jaälkeen ja nousi 2-3 tunnin aikana niin korkeelle.Mä tärisin ja oksensin,luulin kuolemaa tekeväni.En pysynyt kuin makaamaan eteisen lattialla ja muistan katsoneeni kun poika repi keittiön kaapista kaurahiutalepaketin ja levitti lattialle..
aattelin vaan että hyvä kun on jotain tekemistä!!!

Jaahas,täällä poju taas ruokaa vailla.

 
Pitääpä äkkiseltään sen verran kommentoida tuohon kysymykseeni vauvan käyttäytymisestä isän ollessa läsnä.. En siis tarkoittanut, että meidän pikkumies kiukuttelisi isälleen, ei vaan oikeen nuku päivisin isän ollessa kotona ja on sillä tavalla levottomampi ja sitä myöten myös hieman itkuinen. Viihtyy oikeen hienosti ja vitsitkin tuntuvat isillä olevan paremmat, kun enempi pojat naureskelevat keskenään. Mieheni on myös ihanan osallistuva, kylvettää, vaihtaa vaippoja ja sylittelee ihanan paljon. =) Sikäli ei siis ole valitettavaa, mut jostain syystä yhteisinä vapaapäivinä Onni tuppaa olemaan vähän vaativaisempi..

Pilkkis ja Onni 12vk
 
Heips!
Lukemassa olen käynyt päivittäin, jotenkin en vain ole saanut kirjoitettua mitään. Pää ei toimi ja juttu ei sn myötä sitten oikein luista...

Kuuttipieni se mun itkuhälytin on cobran radiopuhelin. Siitä vaan toinen niistä otti ja hajosi, eli ei sillä yhdellä tee mitään... Tai periaatteessa kai toimisi, mutta ilmeisesti käynnistysnapissa on joku vika, eli ei mene päälle ollenkaan. Mies sen lupasi avata ja koettaa saada toimimaan. Muuten olen kyllä kyseisestä laitteesta kuullut pelkkää hyvää, eli meillä on vain varmaan huono tuuri käynyt.

Meillä on huomenna 3-kk bileet, just askartelin marsipaanista ruusuja kakun päälle. Ei siis yleensä sentään joka kuukauden täyttymistä juhlita kakun kera, mutta sattui iskemään kakuntekoinspiraatio, niin joku "syy" piti sitten keksiä. Ja kun kerran poika täyttää 3 kuukautta, niin siinähän on jo ihan riittävän hyvä syy kutsua kummit kakkukahville! :D

Meillä näyttää Aleksanterille kehittyneen fleeceallergiaa, tai siis herkistymistä fleecelle. Tein kauhean pinon taskuvaippoja pojalle ja nyt on peba niin punainen, ettei niitä voi käyttää... :headwall:
Urakka alusta, eri materiaalit käyttöön...

Meillä on seuraava neuvola vasta 20.9., eli aika pitkä aika tulee kahden neuvolan välille. Tää on kai tätä ruuhkasuomen ongelmaa, lääkäriajat ovat kiven alla...

Vaunuista alkaa kuulua mölinää, painun pelastamaan poikasen.

Kreecher ja Aleksanteri 3kk
 
taas sammasta |O |O
tasan kuukausi sitten tuli pojalle ekaa kertaa sammasta suuhun. kokeiltiin kaikki kotikonstit kuten vichy,puolukka sitruuna, mut sammas vaa paheni. sit saatiin apteekista oikein kunnon lääkettä. se vast kivaa oli, kun sitä piti pistää 8 tunnin välein ja poika aina itki sydäntäsärkevästi ja äitillä koko ajan tippa linssissä. sit siinä paketissa vielä lukee et ei pienille vauvoille tukehtumis vaaran vuoksi :eek: :eek:
no se ruljanssi kesti joku 4 päivää ja sammas saatiin pois. minä kyselin vielä paniikissa neuvolasta et eihän sitä tuu uudetstaan ja täti sanoi et ei tule kun se on tullut synnytyskanavasta ja sitten on pikku hiljaa suussa kehittynyt.

no nyt sitä kuitenkin taas on :'( ja taas itketään. pistin kaikki tutit kiehumaan ja puklurätit ja leikki rievut pesuun. omissa nänneissä sitä ei pitäis olla ku ei näy eikä oo kipeet. yritin kumminkin nännejä pestä ja pojalta leikattiin kynnet, putsattiin kynsien aluset ja kädet vielä pestiin.

onko jollain muulla ollut tällaista sammas vaivaa??? osaako joku sanoa et miksi ihmeessä sitä on taas pojalla???

auttakaa murheen murtamaa äitiä. oonkohan itse sen jotenkin aiheuttanut??

Hani ja Samuel, huomenna 4kk!!
 
Moip!
Hanille tuo sammashan on hiivasienen aiheuttama taudinpoikanen ja voi ollla aika sitkeäkin.
Teitä on varmaan neuvottu että suu kannattaa maidon juomisen jälkeen huuhdella vedellä,maitoinen suukko on alatusaine hiivasienelle.

Uskoisin että tuo kuuri on ollut nyt pureva,et varmasti ole tehnyt mitään väärin.
Ootte varmasti voittaneet tuon pieijakkaan pöpön!!

Täällä silmärulehdus ollut Miskalla riesa.HÄllä oli kuukauden ikäisenä tulehdus ja kuurilla se saatiin pois.Nyt oli vaan piru sitkeessä,käytin eilen lastenlääkärillä ja saatiin lisää tippoja.
Ilmeisesti kyynelkanava on vähän ahdas ja vaikka olen sitä koittanut pumpata,on se vaan tulehtunut.Lääkäri sanoi että voi olla että joudutaan välillä kuuri ottamaan...
Sekään ei ole kivaa,poju nätisti kyllä antaa laittaa kun itse laitan,mies kkun laittaa niin kaamee huuto.
No,multa sujuu aika sutjakkaasti se,mies vääntää poikaa ja silmää ja tippa osuu väärään kohtaan jne...
Hermot menee siinä kummallakin!!!

Nyt kylpyhommiin!!

kata ja miska 3,5 kk
 
Hanille pikaseen....

Toi sammashan on tosiaan hiivasienen aiheuttama tulehdus, kannattaa keitellä tutit ja pullot hyvin...

Meillä oli esikoisella jatkuvasti yhdessä kohtaa tota sammasta ja meillä tehos siihen aina se kun kastelin tuttia usein sitruunamehussa ennen kuin tarjosin sen.. Voit itsekin tarkkailla sitä, että kun rupeaa näkymään suussa hieman, niin sitten sitruunamehut kehiin nopsasti...

Kyllä se siitä, inhottava vaiva kylläkin pienelle...


Ai niin, pitää vielä hehkuttaa, että saan tiistaina hormonikierukan, jes!!! B) Ei huolta raskautumisesta sen jälkeen, joten voi ottaa iisisti....

Jonna ja Jere 3kk
 
Oltiin tiputtu jo tokalle sivulle!!!

VOi jukra,Jonnakar mä oon kade!!
Meillä ei vieläkään ehkäsy ole kunnossa,mulla oli se hormonirengas,muttei se sovi ollenkaan.Tiputteli ja limakalvot meni tosi huonoon kuntoon.Sekä vei halut kokonaan.Oli toimiva ehkäsy kylläkin!! :kieh:

Mutta ens viikonloppu on tosi vaaravyöhyke,sillä muksujen täti ottaa nä pienet ja osa menee kait mummolaan joten meillä taitaa olla koko viikonloppu lapseton.
Ja kierto on kait puolivälissä juur joten täytyy kumiukkoja pistää useempi päällekäin!!! :p

Jaahaas,mentävä taas,alkaa tuo jokellus olemaan vähän "kireen" kuulosta!!

kata ja miska 3,5 kk
 
Heippa kaikille, pitkästä aikaa! Luettu on kuulumisianne, mutta itse olen ehkä hiukan laiska kirjoittelemaan ja kommentoimaan...

Vauva nukkuu nykyään ihanan pitkiä päiväunia ulkona vaunuissa :) Ehtii itsekin tekemään jo jotakin mukavaa sillä aikaa (kuten istumaan tässä netin ääressä :whistle: )

Asutaan ihan järven rannassa, joten vauvalla päällään ä-pakkauksen vanuhaalari, kypärämyssy, villasukat, tumput ja makuupussin laitan avonaisena pehmikkeeksi ja vielä peitto päälle, näillä keinoin unet ovat useamman tunnin mittaiset, eikä vauvalla ole ollenkaan kuuma herätessään. Mutta järveltä tosiaan tuulee koko ajan, vaikka olisi aurinkoinen ilmakin.

Selvästi on vauvan syöminen muuttanut luonnettaan. Päivällä syöntikerrat selvästi vähentyneet ja imeminen tuntuu jotenkin tehokkaammalta. Viime viikolla vauva heräili useampana yönä syömään ihan kahden tunnin välein, ilmeisesti kasvatti maitomäärää, sillä nyt mennään taas sillä 1-2 yösyötöllä. Muutenkin yösyötön jälkeen ei välttämättä enää niin helposti jatkakaan uniaan, vaan rauhoittuu vasta kun pääsee ihan äidin viereen ja äiti pitää kädestä kiinni :)

Tuon kantoliinan kanssa olen "taistellut", vauva kun ei sitten millään ala siinä viihtymään. Jotenkin tuntuu, että vauvaa ahdistaa olla niin tiiviissä paketissa. Onkohan kellään kokemusta Patapum-kantorepusta, olen vähän miettinyt sellaisen hankkivani. Se olisi ainakin esittelyn mukaan parempi kuin Baby Björn-reput.

Onpa ihanaa Kata, että teillä on kahdenkeskinen viikonloppu tulossa ;) Meillä miehen kanssa "treffit" viimeksi synnytyssalissa, hiukan alkaa jo kaipaamaan sitä aikuisten aikaakin. Meillä vaan hyvin harvoin on mahdollisuutta viedä lapsia minnekään hoitoon, joten kahdenkeskinen aika on otettava silloin, kun lapset nukkuvat (ja usein silloin mielellään itsekin nukkuisi...)

Mukavaa viikonalkua teille kaikille!

Katti ja vauva 3,5kk

Niin, unohdin ihan kysellä... yritin tuossa viikonloppuna antaa vauvalle maissivelliä tuon tiheän imun vuoksi (hädissäni kun olin...), vauva ei sitä huolinut kuin muutaman suullisen, mutta nyt tuli aika pahan näköistä ihottumaa kaulalle ja taipeisiin. Voisiko johtua tuosta vellistä? Meillä ei muilla lapsilla ole ollut mitään allergioita, joten en oikeastaan tiedä, mistä ruoka-aineista oireita voisi tulla.
 
Niilo teki enkat! Nukkui klo:21.30-5.30 inahtamattakaan, söi sitten tollon puol kuus ja jatkoi unia, tiedä miten kauan olis nukkunut, mutta puol ysiltä oli pakko napata poika haalariin ja kaukaloon, kun piti lähteä kuskaamaan koululaista ja kerholaista. Toivottavasti tämä nyt ei ollut pelkästään hetkellinen häiriö, vaan alkais nukkumaan täysiä öitä olis se vaan niin ihanaa!! Itse en kyllä saanut nukuttua putkeen koko yötä, kun tottakai kun kerrankin siihen olis ollu mahdollisuus niin tolla toisiksi nuorimmalla oli sitten jalkasärkyä yöllä ja se sitten valvotti.

Päivissä on jo kivasti selkeempi rytmi. Herättyään Niilo on valveilla tunnin verran jonka jälkeen menee ulos nukkumaan, nukkuu pari kolme tuntia ja on pari tuntia hereillä, sitten nukkuu taas ulkona parin tunnin unet, joiden jälkeen valvoo pari kolme tuntia ja ottaa vielä n. tunnin iltaunoset. Yöunille käydään yhdeksältä ja puoli kymmenen maissa yleensä poika on unessa.

Poika on kyllä nykyään ihan eri mies kuin muutama viikko sitten! Kitinät ja itkut on jääneet ja tilalle on tullut iloinen ja tyytyväinen poika:D Viihtyy nykyisin myös itsekseen hyviä toveja ja on kiinnostunut ympäristöstään. Kovasti harjottelee kääntymistä ja viime viikolla onnistui ekan kerran kääntymään mahalta selälleen! Toisin päin ei ihan vielä suju, mutta paljoa ei puutu. Päätään kannattelee mahallaan ollessa nyt jo tosi hienosti
, muutama viikko sitten ei vielä oikein jaksanut, eikä kyllä mahallaan viihtynytkään ollenkaan.

Niilosta on tullut peukalon imijä, peukku on koko ajan melkein suussa ja nukkuukin peukalo suussa. Onko muilla peukun imijöitä? Onhan tuo mitä suloisin näky, katsokaa vaikka;)
, mutta muutaman vuoden päästä ei välttämättä ole niin suloista...Tuttia ei paljoakaan syö, se olis kyllä parempi kuin peukku, tutti on helppo laittaa sitten aikanaan piiloon, mutta peukun kanssa on vähän hankalampi.

Meillä ei ole havaittu Niilon käytöksessä eroa isän kotona ollessa. Enemmän Niilo kyllä mulle jutustelee ja naureskelee kuin isälleen, mutta ihan tyytyväisenä on isänkin kanssa.

Jep, tuli nyt tarinaa pelkästään Niilosta, kommentoin toisen kerran. Mukavaa viikkoa kaikille!

Teppana & Niilo 3kk

 
Täällä olisi yksi uusi äiti tulossa mukaan jakamaan ihanaa vauva arkea kanssanne. Poikamme on nyt 3,5 kk ikäinen iloinen vesseli. Kokoa 6 kiloa ja 61 cm. Syntyessään 2,8 kg ja 48 cm.

Mukavaa syksyn alkua kesämasuille!

"nöpö" ja äiti
 
Jospa itsekin ehtis taas jotain kirjoitella.

Teppana meillä on täällä myös peukunsyöjä =) Meillä poika ei huoli tuttia ollenkaan ja olen ajatellut etten sitä enää edes tarjoa. Suloisen näköinen on kyllä poju kun peukkua syö. Itse en ole myöskään suostunut tuttia syömään vaan peukkua olen imenyt. Taisin sitten olla noin 4 v ennenkuin imemisen lopetin :whistle:

Meillä olis huomenna 3 kk neuvola. Kiva saada tietää uusia mittoja, kun viimeksi ollaan oltu neuvolassa kun poika oli 5,5 viikkoa. Huomennahan tulee sitten se ensimmäinen rokotuskin :( Päätettiin miehen kanssa ettei anneta sitä rotarokotusta pojalle. Täytyy vaan toivoa ettei sitten saada sitä virusta.

Olispa ihanaa saada lapset jonnekin hoitoon ja viettää kahdenkeskistä aikaa, mutta meillä poika ei pullosta suostu syömään. Itsekseni olen päässyt kerran käymään kampaajalla pojan syntymän jälkeen ja muutaman kerran kaupassa, mut yleensä poju on aina mukana.

Huomenna tulen sitten kertomaan neuvolakuulumiset, mut nyt on mentävä.

mama-75 + Konstantin (huomenna 3kk)
 
3kk neuvolamittoja
Paino 5170g
Pituus 56,2cm
Py 39,6cm
Terveydenhoitaja sanoi tyttöä terhakaksi ja tarkkaavaiseksi

Nimi asiaa
Tyttäremme sai nimekseen Eerika Anni Pauliina (saa laittaa etusivulle, löytyy kohdasta 4.7)
Ristiäiset pidimme kirkossa ja kahvitilaisuus oli kirkon alakerrassa olevassa juhlasalissa. Ristiäiset meni ihan kivasti, Eerika itki melkein koko ajan, joten oli suurimman osan ajasta minun sylissäni eikä sylikummin niin kuin oli tarkoitus. Eerika oli kauniissa kastemekossa, jonka isomummi oli tehnyt ihan Eerikaa varten. Saimme sopivasti lonkkalastan pois kokonaan juuri ennen ristiäisviikonloppua, eli neidin lonkat on nyt parantuneet, jippii. Nyt päästään kylvettämäänkin useammin.

vauvan ulospukemisesta
Meillä laitetaan ulos fleecepuku tai äitiyspakkauksen vanupuku. Makuupussi oli liian kuuma meidän tytsylle.

Meillä myös Eerika on peukun/sormien/nyrkin syöjä. Olen yrittänyt opettaa tutin syömistä, mutta neiti ei sitä enää oikein osaa, joskus tutti kelpaa ja osaa sitä imeä. Minusta olisi helpompaa jos voisi antaa tutin lohdukkeeksi eikä tissiä tai että neiti aina syö omaa nyrkkiä.

Yösyöminen
Meillä neiti on syönyt alusta asti pääosin kerran yössä, nyt se on viimeaikoina siirtynyt aivan aamuksi eli klo6 tai 7 ainakin muutamana yönä, äiti täällä toivoo että tuo rytmi pysyisi.

isän osallistuminen vauvanhoitoon
Meillä isi osallistuu samalla tavalla vauvanhoitoon kuin äitikin, kotona ollessaan. Jos eteen tulee uusia asioita niin isi haluaa hetken sulatella niitä ja katsoa miten äiti tekee ja sitten vasta isi uskaltaa tehdä äidin valvonnassa. Ihanaa kun isi sylittelee Eerikaa paljon ja vaihtelee vaippoja ym.

Vauvan hoitoon viemisestä
Meillä Eerika oli jo minun vanhemmillani hoidossa yhtenä iltana kun olimme miehen kanssa jazztorilla, kun mies sai työpaikalta ilmaiset liput ja oli tarjolla ruuat ja juomat. Ilta meni ihan mukavasti kaikilla. Äidille meinasi lähtö tehdä tiukkaa ja itkuhan siinä pääsi, mutta rauhoituin pian kun olimme vain lähteneet. Lokakuun alussa Eerika jää isille hoitoon kun menemme äitini kanssa katsomaan Riverdance esitystä ja lokakuun puolessa välissä menemme miehen ja ystäväpariskunnan kanssa katsomaan Yön konserttia, tuolloin Eerikaa tulee hoitamaan appivanhemmat.

äippä-77 ja Eerika 2kk+6pv
 
Meilläkin on täällä ahkera peukunimijä. Tuttia olen yrittänyt tarjota päivittäin, mutta eipä kelpaa. Eilen tuli puklu/oksennus pariin kertaan, mut yleensä tulee vaan semmonen oksorefleksi ilman tavaraa, kun tutin suuhun laittaa. Ei nappaa juuri koskaan tutista imuotetta, pyörittelee vaan suussa ja "pureskelee". Ehkäpä koittaa vielä se päivä, kun se tutti alkaa maistua. Ja jos ei tule, ni ei se mitään, sitte mennään peukulla. Ei oo niin vakavaa.

Me jätetään Onni ekan kerran hoitoon reilun parin viikon päästä, ku mennään Turkuun tapaamaan kavereita. Äiti asuu myös siellä ja on sitten illan ukkelin kanssa. Meillä ei täällä Tampereen kulmilla ole sukulaisia, ni ei ole mahdollisuutta juurikaan semmostä laatuaikaa järjestää. Tälläkin kertaa tosiaan vietetään se "laatuaika" kavereitten seurassa.. Eipä tässä kyllä oikeastaan ole pahemmin kaivannutkaan semmosta, Onni nukkuu jo yöt pääosin ilman heräämisiä, ni ollaan saatu viettää sitä aikuisten aikaa joka ilta parisen tuntia.

Pilkkis ja Onni 3kk
 
Voi että Teppana iiihanan syötävän suloisen pullukka poika!!!
Kertakaikkiaan hurmaava!Tosi paljon vanhemman näköinen,vai oisko se kuvat vaan tekee tepposet!

Miskahan on toukokuun laps ja jotenkin niin vauvamainen.No,kasvanut tuo on kauheesti mutta kai se oma vaavi on aina niin "pieni"!!!

Joo,meillä tää jo toinen viikonloppu kaksin...On tosi mukavaa,nyt ei olla tehty mitään suunnitelmia,Viroa vilauteltiin ja laivareissua mutta kun kotonakin ois miljoona juttua rästissä..
Tosin kotiin kun jää ja rästihommia tekee...njoo,ei kauheesti houkuta.No,ehkä toka pvä riehutaan kotosalla ja toinen rillutellaan jossain!!

Patapum repusta ei ole tietoo mutta ite oon vannoutunut New generation Ergon käyttäjä.Liinan jälkeen ostin Maisalle tuon Ergon ja on ollut hyvä.Miska on vielä vähän pieni siihem,3-4 kk ikäisenä voi siinä kantaa jo,mutta poika on kait pätkä kun jalat jää hullunnäkösesti.Mutta todellakin vielä Maisan 2 vee ja 12 kg kantaminen sujuu hienosti siinä.PAino ei tunnu ja helppo laittaa päälle.Sekä tuo ergonomisuus..

Nyt miskan uniruikutus ja ujellus on aika ikävästi koventuntu,meen sylitteleee...

 
Onpas, Teppana, teidän Niilo tosi söpö. Näyttää mustakin ikäistään vanhemmalta, johtuu varmaan siitä kun hän pitää päätä noin hienosti pystyssä. Meidän Aapo ei vielä jaksa juur ollenkaan kannatella päätä. On raukalla niin iso pääkin. Edelleen paniikki neuvolätädin sanomisien myötä et voi olla nestettä aivoissa kun on iso pää. Yritän ottaa iisisti mut asia kaivertaa koko ajan ja vertailen Aapon päätä toisien vauvojen päähän. Lääkärineuvolaan vie aikaa, 27.9, yritän siihen asti pysyä rauhallisena :/

Oliko se Pepsukka vai kuka, joka sanoi menevänsä vauvan kanssa värikylpyyn. Me olimme Aapon kanssa tänään ekalla värikylpytunnilla taidemuseossa. Oli tosi kivaa. Ens kerralla vahingosta viisastuneena laitan vähän "huonommat" housut jalkaan. Oli meinaan farkut aivan mustikassa :LOL:
Aapo ei vielä tietty itse "osannut" mitään tehdä mutta ihmetteli isompien touhua mustikkavärin kanssa ja oli ihan innoissaan kun sivelin mustikkaa hänen jalkapohjiinsa ja käsiinsä ja sitten taiteiltiin paperille kuvia. Ihan koko tuntia ei Aapo jaksanut keskittyä puuhaan mutta vauvan ehdoilla mennään sen verran kuin jaksaa. Tosi hauskaa, suosittelen.

Kata, ota kaikki irti kahdenkeskisestä viikonlopusta. Meillä sellainen siintää hamassa tulevaisuudessa. neljää lasta on vaikea tyrkätä kenellekään hoitoon, varsinkaan jos sattuvat olemaan vilkkaan puoleisia poikia...

Jaaha, kutsu kuuluu. Mein nelivuotias istuu vessassa ja huutaa
pyyhkimään. Onkin ollut tavallista "kivempaa" nää kakkajutut, kun hän nielasi sellasen koristekiven ja nyt odotellaan tulisiko se itsestään ulos. Kaikkea sitä sattuu =)

terkkuja kaikille
paulaliina ja Aapo aurinkoinen
 
=) Paulaliina,joo-tuo lapsenvahtien saanti on melkoista...Meillä tuo 6 mukulaa sijoitettavana aina!!!
Mutta kun jakaa porukkaa niin se onnistuu...
Nyt miehen poika menee äidilleen ja nä 2 junioria menee miehen äidille ja sinne tulee miehen sisko myös auttamaan.
2 menee mummolle eli exmiehen äidille ja 1 mun vanhemmille...

Arvatkaapa sitä pakkaamista!!Viimeks elokuun eka viikonloppu kun oli vp niin tavaraa oli....
Ja itekin lähettiin reissuun niin omat tavarat vielä!

Tuo koristekivi onkin aika hurjaa...Toivottavasti tulee ulos.EIkös ne ole sellasii pyöreitä?

Tutista,meillä ei syödä tuttia eikä peukkua.Käsiä kauheesti syö mutta ei onneks ole sieltä mitään lempparia ottanut.Oon koittanut tuttiin opettaa mutta ei osaa ollenkaan tehä sille mitään.Yökkää vaan.

kata ja miska 3,5 kk
 
Noniin... Käytiin siellä pituuskontrollissa ja kaikki oli ihan ok, aivan kuten arvelinkin. Pituutta nyt (2 ja puol kk) 58.2cm ja painoa 5550g. Käyrällä on ja suunta nousussa, joten oli vaan sellanen pieni väliaikanen notkahdus. Pää on nyt 41.2cm.

Kiitos tsemppaajille! :) Se loppupäivä menikin jo paremmin, kun sanoin miehelle suorat sanat (ihan nätisti ja menihän se viesti perille, sain ymmärrystä :) ) ja ilta jopa oikein mukavasti... :D No, ei siitä nyt enempää. ;)

Tervetuloa Nöpönäiti! :) Kerrotko vähän tietoja, niin merkkaan sulle tuonne etusivulle? Kato vaikka muilta malliks mitä on ilmoteltu, kaikkea ei toki o pakko kertoa.

Meillä on kans nyrkin syöjä... Tuttikin maistuu, välillä. Välillä ei osaa päättää. Pitäis varmaan niitä viilentäviä puruleluja tarjota, kun näyttää ikeniä hankaavan.

En muista mainitsinko nähneeni pojalla pihtiotteen... Tais olla yksittäisiä vahinkoja vaan, kun oon niin pienikin vielä. Pitää kyllä hyvin kiinni, jos antaa lelun, mut ei aina ite hoksaa miten sen lelun saa pysymään kädessä (jos siis tavottelee vaikka lelukaaresta).

Meillä ei kahdenkeskisiä viikonloppuja ole tiedossa, mut lauantaina oli poika hoidossa ja me käytiin messuilemassa. Leffassa ja sirkuksessa on käyty myös, mut muuten on kahdenkeskinen aika ollu ihan kotosalla. Mä kyllä käyn kaupassa yleensä yksin ja mies hoitaa poikaa sen aikaa. Mä luulen, että seuraava kahdenkeskinen viikonloppu saadaan sitte, ku on meidän häät... Eli saadaan vielä odotella.

Meil on kyllä tapana sunnuntaisin syödä sillai vähän paremmin eli yleensä pihviä. Ite siis laitan. No, pari viimesintä kertaa on kyl menny sillai, että mä syön valmiiks pilkottua ruokaa poika sylissä. Tosi romanttista. :LOL:

Teppana... Aikamoinen jytkylä näyttää teilläkin olevan. :) Sulonen poika.

Jotain muutakin piti vielä kommentoida, mut kutsu käy... Palataan.

PikkuMyy-80 ja poikanen 2 ja puol kk
 
Jeps, neuvolassa siis oltiin tänään, Toivo oli 63cm/7200g ja pipo 41,5. Reippaan kokoinen kaveri siis. Kehuttiin niin jänteväksi ja aktiiviseksi pojaksi, josta kiitokseksi Toivo väläytti terkalle oikeen aurinkoisen hymyn ja sanoi vielä "thii" päälle...
Teppana Varsinainen söpökki ja terhakka poika näyttäis tuo teidänkin Niilo olevan ja mikä tukka!!

Sisi ja Toivo 3kk
 
Odotusaikana otti tavaksi käydä kesämassuissa kun mies lähti töihin (yövuoroa tekee) ja poika meni nukkumaan. Nyt sitten on vauva kainalossa siihen aikaan. Neiti ei nukahda ennen puolta yötä yöunille ja sylin pitää mielellään liikkua, jotta itku pysyisi loitolla. Tai sitten pötkötellään vierekkäin sängyssä unta odottelemassa. Jää tosi vähiin koneella istuminen...

Kiva kuitenkin käydä edes silloin tällöin lukemassa teidän kuulumisia!

Meidän ensimmäinen vauva täytti viikonloppuna 2 vuotta :heart: Kyllä menee aika niin nopeasti! Yritän muistutella tytölle joka päivä, että pysyisi oikein pitkään vauvana, vaan eipä se taida mitään auttaa.. =)

Varsin komeaa matkaseuraa saa meidän Alina Teppanan Niilosta lauantaina =) Jännää nähdä monen monta kesämassuvauvaa ihan livenä!

Taidetaan lähteä pötköttelemään, eiköhän se 5-6 tunnin uni ala jo ihan kohta. Öitä!

-ebbuliini ja Alina 2,5 kk-
 
Heips!

Kaverin 3-vuotias oli yöhoidossa meillä, tällä äidillä on vähän silmät ristissä... Kun on normaalit vauvan yösyömiset ja siihen päälle sitten piti pariin kertaan käydä hyssyttelemässä yövierasta, joka ei vissiin herätessään tajunnut, missä oli ja luonnollisesti siitä hätääntyi. No, kyllä tämä menee näin kertaluontoisena. Heti huomaa, miten turhasta tässä valittaa: toisella kaverilla on koliikkivauva, joka on tähän kahden kuukauden ikään mennessä huutanut kaikki yöt läpi. :/

Ääää, miks mulla ei näy noita Teppanan linkittämiä kuvia...? Haluu kans nähdä! Pitäsisikin päivittää omaa profiilikuvaa, Aleksanteri on kasvanut jo tuosta aika paljon.

Mä jotenki niin tykkään näistä 3-4 -kuisista! Siinä vaiheessa tulee jotenkin niin paljon uutta: vauva jotenkin avautuu maailmalle eikä ole enää sellainen tuhiseva nyytti. Ihaniahan ne tuhisevat nyytitkin ovat, ei siinä mitään (just kävin kattomassa kaverin 2-viikkoista, olipa pieni!) mutta tätä vaihetta on vaan niin jännä seurata!

Nöpönäidille tervetulotoivotukset tähän iloiseen joukkoon! :)

Mun tekis kans mieli sitä Ergo -reppua... Pyörittelen nyt vielä mielessäni, että tarvitaanko sitä todella. Saisi ainakin metsäretkiä tehtyä paremmin... Aleksanteri on alkanut jotenkin protestoida kantoliinaa. Ei vissiin näe sieltä ympärilleen tarpeeksi hyvin. Pitäisi vissiin panostaa ja opetella joku uusi sidonta.

Kesämassutapaamista odotellessa.

Kreecher ja Aleksanteri 3kk
 

Yhteistyössä