~KesäMassut 2007~

Rouvaii+ muut: Piti tulla vielä kertomaan, että tänäänkin laitoin tytön peiton sisään ja rauhoittui lähes heti siihen paikkaan. Amalia ilmeisesti tuntee olonsa tosiaan jotenkin turvalliseksi ja ehdottomasti haluaa juuri, että peite koskettaa poskea ! Suosittelen kaikkia kokeilemaan: ensimmäisellä kerralla huusi tietysti vielä peitteen sisällä jonkin aikaa ja nyt kolmannella kerralla lähes heti hiljeni. Söi vähän maitoa ja sitten nukahti. Aivan uskomatonta ! :heart:

Nyt sinkkuelämää tuijottamaan ja uutta lempisarjaa heti sen jälkeen (olen aivan koukussa raitoja rakkaudessa- sarjaan)...niin ja nyt ei sitten tarvitse olla heräävää tyttöäkään 99.9% varmasti hyssyttelemässä...:)

Jaksamista ja kauniita unia kaikille !
 
Moikka!

Voi Kreecher teidän poika-kultia! :D Ihanan yllätyksen ovat äitille järkänneet!

Pepsukka: Onpa mukavaa, että oot löytäny hyvän keinon tyttösen nukuttamiseen! =)

Tänään käytiin neuvolassa ottamassa eka rotavirusrokoteannos. Samalla tyttö punnittiin ja mitattiin. Mitat oli nyt kahden kuukauden ja yhden viikon iässä 5565g ja 59,2cm. On tylleröinen kasvanut ihan mukavasti. Käytiin neuvolassa päivällä yhden aikaan, eikä ainakaan vielä mitään rokotteen sivuvaikutuksia oo näkynyt. *koputtaa puuta* Terkka sanokin, että lapset kestää tuon rokotteen yleensä hyvin, eikä yhtään huolestunutta soittoa oo tullut rokotteen antamisen jälkeen, vaikka luonnollisesti kaikkia kehotetaan soittamaan neuvolaan, jos esimerkiksi nousee kova kuume.

Meillä kylvetään yleensä joka toinen päivä. Hyvä iho on tytöllä ja kestää hyvin kylvetyksen pelkässä vedessä, ei siis olla mitään kylpyöljyjä tarvittu. Te, jotka käytätte vauvaa suihkussa: Miten suihkuttelu käytännössä onnistuu? Siis otatteko vauvan vaan syliin ja ootte suihkun alla vai suihkutteletteko vauvaa erikseen vai miten? Me nimittäin ollaan suunniteltu vauvauintiin lähtemistä ja siellähän on sitten viimestään suihkussakäynti edessä. Ja voishan tuo olla mukavaa muutenkin ainaisen kylpemisen sijaan. =)

Kantoliinasta mulla ois kans kysymys. Mitä sidontoja käytätte ja mikä/mitkä sidonnat on teidän mielestä teidän vauvalle mukavimpia? Oon kokeillu kehtosidontaa ja kietaisuristiII:sta. Tossa kietaisuristissä vaan on vähän hankalaa, kun en saa vauvan päätä tuettua ja se ois kuitenkin vielä tarpeen, niin ei tarttis sitä miettiä ja ois kädet vapaana. Miten te hoidatte pään tukemisen kantoliinan kanssa? Mikä sidonta on siinä mielessä käyttökelpoisin ja mieluiten helppokin mulle alottelevalle liinailijalle? Vai onko sellaista edes? ;)

Meillä kakataan joka päivä ja monta kertaa, melkeen joka vaipassa on kakka.

Haikaranpurema löytyy Helmiltäkin niskasta. Taitaa aika yleistä olla vauvoilla ainakin meidän ketjusta päätellen.

Yhä pidempiä pätkiä on Helmiina ruvennut öisin nukkumaan. Eka unipätkä on 5-7,5 tuntia ja sitten jatketaan vielä unia useampi tunti. Aamusin otan usein tytön viereen. Vihdoin on tullu luottamus siihen, että ei me sen päälle kierähdetä ja se pieni nyytti siinä kainalossa on niin ihana! :heart: On aina yhtä mukavaa herätä katselemaan toista, kun se siinä vieressä tuhisee.

Sitten vielä yksi kyssäri: Millon saa alottaa vatsalihasten treenaamisen ihan kunnolla? Oon lukenu, että kolme kuukautta synnytyksestä pitäis välttää suorien ja vinojen vatsalihasten harjoittelua, syviä vatsalihaksia voi vaan tehdä. Unohdin tästä jälkitarkastuksessa kysyä... On muuten tosi ihanaa liikkua taas! Oon alottanu jumpat ihan tässä kotosalla, salille sitten jossain vaiheessa palailen. Kyykkyjä oon tehny niin, että Hemmi on äitin punttina. =) Muutenkin ajattelin suunnitella meille molemmille sopivan jumpan, jossa Helmi on tosiaan painona. Sitten ainakin on varmasti kiva jumppailla yhdessä, kun toinen kannattalee hyvin päätään.

Nyt voisin suunnistaa unten maille. Hyvää yötä!

Katziina ja Hemmi 2kk 1vko
 
Jos tässä vähän saisi kirjoteltua, kun tyttö nukkuu liinassa.. Tänään oli helpompi päivä huutamisten suhteen, mutta iltaitkuilta ei säästytty.. Päivällä tyttö nukkui yli tunnin yhtäjaksoisesti (ja pikkutirsoja siihen päälle) ja hereillä olleessaan viihtyi pitkiä aikoja lattialla lelukaaren alla tai sitterissä. Antoi toivoa, että jatkuva kantaminen voisi vaikka joskus loppuakin! :)

Kahden pienen kanssa pärjää, (vaikka vauva olisikin sylissä koko ajan) kun tekee päivällä vaan pakolliset ruuanlaitot, syöttämiset ja vaipanvaihdot ja jättää vähemmän tähdelliset hommat siihen, kun mies herää yövuoron jäljiltä. Mies hoitaa edelleen kotityöt ruuanlaittoa lukuunottamatta, siitä on aivan mieletön apu! Poika viihtyy ulkona paljon paremmin kuin sisällä, joten yritetään joka välissä lähteä ulkoilemaan. Poika on ollut myös jonkin verran mummuloissa kylässä 100-prosenttista huomiota saamassa. =)

Kakka tulee yleensä joka toinen päivä, mutta joskus on pitempiäkin välejä. Kakkaamattomuus aiheuttaa kipuja... :( Oon kokeillut Kreecherin mainitsemaa masun hieromista, mutta vaan sellaisina kertakokeiluina. Täytyykin yrittää vähän säännöllisempää hieromista, jos sillä saataisiin paremmin tulosta aikaan.

Kylvyssä käydään kerran tai kaksi viikossa. Joka aamu pesen pepun ja pyyhin kostealla kasvot, kaulan, kainalot ja kädet. Tyttö tykkää tosi paljon kylpemisestä, mutta tuntuu ettei ole aikaa kylvettää niin usein kuin haluaisi..

Teppana: Ei me lähdetty Hippaloihin.. Aika paljon on menoja, jotka jää väliin kun neiti ei suostu nukkumaan ja saattaa sitten huudella aika reippaasti..

Pepsukka: Kiva, että pääsitte edes jonkilaiseen sopuun sukunimiasiassa! Kauniin nimen sai teidänkin neiti =)

Neuvolamitat tänään: 4730g (4075g) ja 56,1cm (49cm). Hienosti kasvaa rintamaidolla.

Tässä menikin taas melkein tunti, kun tyttö heräili välillä ja piti tissiäkin pistää suuhun välillä.. Nyt hyvää yötä!

-ebbuliini ja neiti 5 vk-
 
tää on aivan uskomatonta! Kokeilin eilen tuota pepsukan mainitsemaa tyyliä saada vauva rauhoittumaan. käärin vauvan n.tunnin huudon jälkeen peiton sisään ja tarjosin tuttia ja hyssytin. jonkin aikaa huudettuaan rauhoittui. Tänään yömaidon ja röyhtäytyksen jälkeen huudon alettua käärin pojan taas peittoon ja rauhoittui heti kun sai vielä tutin suuhun!!! (koputtaa puuta, ja kovaa.)

no, sit kun ajattelin et jihuu! saan hetken aikaa istua koneella rauhassa, niin eipäs esikoinen vielä nukkunutkaan ja nosti sellasen metelin et huh huh! ja on alkanut osoittaa mieltään puremalla!

no mut täytyy koittaa saada esikko unille, eiköhän tuota itsekkin joutais univelkoja kuittailemaan.
 
HITSIN KESÄFLUNSSA!

Huomenta kaikille! Nyt jaksan taas tulla koneelle kun alan selviytymään oikein iki-ihanasta kesäflunssasta...Ainoa huono puoli on siinä että ehdin tartuttaa koko meidän perheen...Kaikista kurjinta sairastelu on noilla kahdella pienimmällä! Tuo vajaa 2 vuotias, yleensä niin hyväntuulinen ja hymyileväinen hangon keksi, on vaan kitissyt 3 päivää, syö huonosti ja nenä on jo ihan rikki! Pikku-Joel on myös aivan tukossa, onneksi sentään ruoka maistuu kuten aikaisemmin....kiitos suolaliuostippojen, joita tipottelen juuri ennen jokaista ruokailua! Yöt menevät myös oikein hyvin, nyt meillä syöpötellään illan viimeiset noin puoli kymmenen aikoihin, sitten pikku herra siirtyy omaan pinnikseensä ja noin viiden minuutin päästä kuuluu rauhaisa tuhina! Aamun ensimmäiset syöpötellään viiden pintaan, kun isännän herätyskello soi, sitten päivä mennäänkin noin kahden kolmen tunnin välein. Tuota tukkoisuutta olen pyrkinyt vähentämään nostamalla pinniksen päätyä parilla pikku tyynyllä (siis patjan alle tyynyt!) ja laittamalla pieneen kangaspalaan ihan hippusen verran VICKS VAPORUBia ja kankaan lähelle vauvelin "hengittimiä". Isommilla sisaruksilla ja itselläni sekä miehelläni käytetään samaa ainetta rintaan ja selkään hierottuna. Eli ainakin yöt perheemme hengittelee suhtkoht normaalisti, päivät sitten aivan eri juttu! Räkää valuu, tuntuu jo, silmistäkin. Yskä riepottaa, mutta onneksi sekin irrottaa limaa...Joka paikkaa särkee ja vituttaa! :D
No mut kyllä tää tästä, mulla itelläni on nyt viides päivä flunssassa ja nyt tuntuu helpottavan! Eli lapsukaiset, jos samaa aikataulua käyttävät, tulevat päivän perässä! Onneksi pienimmäisellä ei ole yskää!

Hyh, olipa räkästä ja limaista tekstiä...sorry!Ihanaa kuitenkin kun säät ovat olleet mitä ihanimmat! Kesä tuli vihdoinkin tänne Etelä-Karjalaan! Hei ei täältäpäin olisi ketään muita, että voitais pitää kans tapaamisia?!=)
Kun nuo muut tapaamiset ovat aina niin kaukana!=(

Hei nyt täytyy pikaiseen kysäistä MUILTA JOILLA ON ISOMPIA VAUVOJA yksi pieni kysymys...Eli tältä mammalta on päässyt unohtumaan nuo uhmaikien alkamisiät.(tulipahan vaikeasti sanottua) Eli meillä tuo vajaa 2 vee on alkanut saamaan itkupotkuraivareita. Kaikki on vain EI kokoajan! Siis pari päivää raivareita ja sitten pari päivää on iloinen, ihana, toimelias pikkuvekkuli! Kuuluuko siis ikään, vai onko asialla kenties Hra Mustasukka? Isommilla sisaruksilla ei siis ole tullut tuollaisia oireita kun vasta 6-vuotiaana pojalla ja tytöillä 11 ja 13 nyt vasta esimurkku ja murkkuiän seurauksena! Eli TIETOA TARVITTAIS!

Nyt muutama kommentti lukemiini kysymyksiin... KYLVETYKSESTÄ... Meillä kylvetään joka päivä vannassa, juuri ennen viimeistä iltaruokailua. Olen kaikki lapset hoitanut samalla lailla, ja edelleen käyvät pienimmät kylvyssä ja suuremmat vähintään lämpöisessä suihkussa, ennen iltapalaa ja joka päivä. Pienimmillä käytän iki-herkkua, laventeli-kamomilla kylpyöljyä, luomusellaista. Auttaa vauvoja rauhoittumaan päivän tohinoiden jälkeen...Iho pysyy tosi hyvänä ja ainakin tällä kohta 2 vuotiaalla on ehdottoman tehokas unettaja...Useasti nukahtaa kesken iltavellin pöydän ääreen! Pikkuisimmalla melkein sama vaikutus. Ainoa huono asia on se, että noin parin kuukauden välein sitä täytyy tilata Espanjasta ja tulee postikuluineen melko tyyriiksi...Eli jos joku teistä tietäisi, mistä täältä Suomesta saisi samantyyppistä kylpyöljyä vauvoille, niin kertokaa ihmeessä! KAKKAAMISESTA... Meillä pikku herra kakkaa joka päivä ja aina ensimmäisen ja toisen aamusyötön välillä. Ihan pienenä tietenkin kakkasi melkein joka syötön aikana mutta nyt noin kk.n aikana on vakiintunut tällainen kakkarytmi!Sitten joku kyseli KAHDEN PIENEN KANSSA PÄRJÄÄMISESTÄ... Kyllä sitä pärjää, vaikka aluksi koville ottikin! Omalla kohdallani johtui tuo alkukankeus siitä, kun mies meni heti minun ja vauvan kotiutumisen jälkeen töihin. Ja jouduin heti alusta systemoimaan kaikkia asioita ihan uudella aikataululla. Onneksi on makuuasentoon menevät sitterit, leikkikehä, pinnasänky, vauvan vanna, lasten uima-allas, paljon kattiloita ja patoja jne...Mielikuvitusta saa käyttää runsain mitoin, että kummatkin pienet olisivat tyytyväisiä samaan aikaan! :LOL: Musiikki pauhaa suurimman osan päivästä, että kohta 2 vee ja 6 vee saavat tanssia sydämensä kyllyydestä silläaikaa kun äiti puuhastelee jotain kotihommia ja vauva nukkuu päikkäreitä tai on masullaan leikkikehässä! Tai sitten, kun 6 vee on ulkona isojen siskojensa ("ihanien/karmeiden murkkujen)kanssa, annan muutaman kattilan ja puukauhan musisoimista varten! Tai sitten sormivärit/vesivärit taiteilemista varten! IHANA KUVA MUUTEN OLIKO SE KREECHERILLÄ! :LOL: Oli jotenkin niin tuttuu...hihihih Ja sitten kun äiti leipoo, olen himoleipoja, vähintään joka toinen päivä pyöräytän edes ne sämpylät! Niin leipomiseen otan toiseksi pienimmän mukaan ja tykkää hirmuisesti tehdä käsillään"löllöpullia"! Ja tietenkin isommat sisarukset ottaisin mukaan, mutta kun nuo uhmat ja murkkuiän myrskyt vievät välillä muuallekin kuin äidin viereen leipomaan! :kieh: Siivoomiset ym kodinhoidot sijoitan hetkiin jolloin kaikki 5 lasta nukkuu! Ainoastaan pyykkäämiset ja astianpesukoneen täytöt ja tyhjennykset kuuluvat päiväohjelmaan! Eli aamulla aikasin tai illalla myöhään on koti siistinä ja tuoksuu TOLULLE! Eli näin meillä on menty ja toimii...

Nyt iski vade ja kahvihammasta alkoi kolottamaan! Lapset nukkuvat vielä kaikki, illalla siivottu koti... Joten tästä tää päivä taas alkaa. Lähetän muuten nuo 3 isointa tänään keräämään vattuja...njam...Saavat viikkorahoihinsa kivan lisän ja minä pääsen tekemään vadelma-piirakkaa ja jos onni oikein suosii, laitan osan pakastimeen! Lapsityövoimaa käytän, hyi minua!=)

Nyt hyvää ja aurinkoista päivää kaikille, jaksamisia vauvojen kanssa ja MANTSULLE voimia, ihan hurjasti voimia

:hug:

Tohina ja nuhatuhinaterveisin MHP :snotty:

Vielä nyt tässä kahvikupposen ääressä tuli muutama kommentipoikanen mieleen...Pepsukka, meilläkin on Joelilla tärkeää että peitto tai unirätti koskettaa kasvoja. Toiseksi nuorimmainenkin "nunnuttaa" peiton nurkkaa ennen nukahtamista. Eli on suloinen näky kun pikkumies ottaa siitä peiton tietystä kulmasta kiinni ja alkaa hinkuttamaan nenän alta, silmät lopsuu ja pikapikaa kuuluu rauhallinen tuhahtelu! SEKSISTÄ...Sitä meillä on harrastettu viikko synnytyksen jälkeen, liukkarin kanssa...nyt sitten ilman...kivaa ja ihanaa on, mutta kortsujen käyttö ärsyttää ja oksettaa...mutta minkäs, voit jälkitarkastuskin on vasta kuun lopuilla! Tuntuu siltä, että nyt vasta viidennen lapsen jälkeen minusta on tullut nainen. Siis sängynkin puolella, osaan nauttia seksistä nykyään paljon enemmän kuin aikaisemmin ja himot hyrrää koko ajan...

Uudestaan moimoit kaikille ja aamupuuroa keitteleen...ja pullataikinaa tekemään...Ainiin nuhahan lähtee n....malla! hahahahahhah, voi vinde et mä oon kyllä pervoäiti!Anteeksi kovasti!=)
 
Minä vastikään alottelin pitkän liinan kanssa ja oon käyttäny ihan tyystin kietasuristiII:sta ja kietasuristiII kehtoa kietasuristiII:ssa saa vauvan pään tuettua hyvin toisella henkselillä ja tarvittaessa voi varmaan nostaa vielä smokkivyötäkin pään tueksi. Meillä on kyllä riittänyt henkseli tukemaan.
 
kakkaamisestameillä kakataan useita kertoja päivässä-oikea kakkakone toisinaan,kakkaa kun vaipoissa piisaa :LOL:

me pysytään siinä 1-2krt viikossa kylvetyksessä sitten,kun niin suurin osa tekee..tarvis kokeilla iltakylvetystä,jos sais ennen 2-3nukahtaan :D yksin en oo kylvettäny-se koko perheen yhteinen hetki ja koska mies yötyössä ei iltakylvetys arkena onnistu..mut tänään siskoni taas yökylään,joten jos testattas.

ehkäisytaidan tyytyä kortsun käyttöön seuraavan vuoden,jos imetys onnistuu niin kauan..sanoin miehelle eilen ettei meillä taida tuo seksielämä enään palata aktiiviseksi,joten turha napsia pillereitä ja sekoittaa päätäni..nyt välillä mieli jo valmiiksi herkemmällä..mies vaan inhoaa kortsuja,mutta sanoi et mennään sit niin,kun sanoin ettei meillä seksielämä taida miksikään muuttua...eipä ole itsellekään halut kokonaan palannut vielä..nyt 10vkos/1krt seksiä...ainasta valitusta täällä vaikka ei edes mieli tee :)

parisuhdetuntuu muuttuneen lopullisesti...meillä kun tuolle miehelle intohimo tietsikalla pelaaminen..sitten vauvan rytmi sellainen ettei viikonloppuna iltaisin miehen kainaloon oikein ehdi kun neiti vaatii huomioo...välillä sitä tuntee olonsa niin yksinäiseksi..näin oli kyllä ennenkin,mutta nyt pusut mieheltä menee vauvalle..älkää luulko et olen vauvalle kateellinen-sitä se ei ole..ärsyttää vaan ettei mies vieläkään ole muuttanut elämässään tärkeysjärjestyksiä.vauva ykkönen kuulemma-no tiedän et kone kakkonen ja mä kolmonen...kotitöissä en saa apua-enkä vauvan hoidossa muutoin kun kylvetyksessä-heti näin kun palas töihin..lirkuttelee kyllä vauvalle,mut vaipan vaihtoja ym ei tajua tehdä..ja mä en ole koskaan ollut sellainen et pyytäisin jotain koska selviydyn mainiosti itsekin...eikös näin juuri muutamat teistä kirjoittanut kanssa??
välil olisi kiva herättää ukko tähän pvään,et tajuisi etten ole onnellinen jos elämä tälläistä vuodesta toiseen....
2vkoa sit oli mies nähny 3:na yönä peräjälkeen unen,jossa minä lähden vauvan kanssa uuden miehen luo..8viikkoon se ei saa meihin yhteyttä..menettää työnsä...en muista mitä muuta..mut huomas silloin et se oli painajaisuni..oli niin surullisen näköinen kun unesta kertoi.

hitto-tässä imetin niin toinen tissi samalla kasteli neidin housun puntin täysin :ashamed:
 
Pitkästä aikaa ehdin kirjoittelemaan nyt vasta. Päivät mennä hurahtaa tyttöä hoidellessa. Lukemassa ehdin käydä sentään useammin.

Tyttö on kiltti vauva, melkeinpä nukkuu ja syö. Päivällä 3-4h välein ja yöllä 4-6h välein. Illalla syö klo23-24 ja yöllä herää kerran klo4-5 ja sitten aamulla klo8-9 aikoihin. Iltaisin tyttö ei oikein meinaa malttaa käydä nukkumaan vaan kitisee unta vastaan ja haluaisi olla vain sylissä.

Mies jäi heti isyyslomalle ja vuosilomalle kun tulimme vauvan kanssa sairaalasta kotiin. Nyt lähti ma taas töihin, joten arki pääsi alkamaan tässä perheessä. Hyvinhän tuo lähti kaikilta käyntiin.

Tyttö pääsi jo ensimmäisiin juhliinkin edellisviikon la kun veljeni vihittiin. Tyttö oli koko päivän nätisti, nukkuin lähes koko ajan. Äiti jo ehti välillä miettiä että herääkö tyttö ollenkaan syömään kun nukkuin 6h yhdessä välissä. Paljon ihmisiä kävi ihastelemassa vauvaa.

[/b]Pepsukka 81 Myös minä huomasin että peiton sisällä nukuttaminen ja sänkyyn siirtäminen käy helpommin, tyttö nimittäin yöllä aina syötön jälkeen heräsi siihen kun siirsin vierestäni pinnasaänkyyn niin keksin joku aika sitten että laitan peiton tytön ympärille ikäänkuin kapaloon jo ennen syöttöä ja sitten siirrän koko paketin pinnasänkyyn ja tämä toimii eli tyttö ei herää vaan jatkaa tyytyväisenä uniansa.

Vauvan kakkaamisesta meillä tyttö kakkaa joko jokapäivä tai sitten joka toinen päivä. Jos kakkaa harvemmin niin alkaa hieman masu vaivaamaan.

Kylvettämisestä Me emme voi kylvettää tyttöä kuin joka toinen viikko, koska hänellä on se lonkkalasta, mutta hyvin on silti sujunut. Lastan kanssa kun ei saa kylvettää eikä sitä saa ottaa pois kotona kun vasta sinä aamuna kun on polille aika. Toki pikkupesut tehdään joka päivä. Sitten kun päästään lastasta eroon niin olettaisin että tyttö kylvetetään 2 kertaa viikossa. Öljy kylvyssä meilläkin käydään.

Ristiäisistä emme vielä ole päättäneet päivää tai nimeä, mutta joko ne pidetään tämän kuun lopussa tai ensi kuun alussa.

äippä-77+tyttö 1kk+3pv
 
Hello!

Päivittämistä olis taas, mut taidanpas tällä kertaa yrittää vähän kommentoida ja kuulumisia laittaa.

Reilu pari viikkoa tuli oltua reissussa, sukuloimassa ja mökkeilemässä. Ihan hyvin meni mökeilläkin, vaikka olosuhteet on aika erilaiset kuin mihin on totuttu. Hoitajia riitti pajalle... Välillä tuntui, etten itse saa hoitaa ollenkaan syöttöjä lukuun ottamatta. Melkein herneet tempaisin anopin käytöksestä, mut onnistuin rauhottamaan itteni hormonien piikkiin laittamalla. En nyt kaipaa ylireagointikohtausta.

Unirytmi muuttui poikasella reissun aikana niin, että tuossa 22-23 aikoihin menee yöunille ja nukkuu 5-8 tuntia putkeen. Aamulla ja illalla tankkaa tiheämmin, mut se ei haittaa kun saan nyt itekin nukkua pitempiä pätkiä. Päivisin ottaa yleensä yhdet pitemmät päikkärit ja useita lyhyitä, on kuiten paljon myös hereillä ja kova seurustelemaan.

Ekat naurut kuultiin viime viikon lopulla... Ihana! :heart: Päätä kannattelee tosi hienosti ja seisoma-asennossa punkee itteään pystyyn jämerästi. Tuntuu olevan kiire liikkeelle. Poika juttelee ja hymyileekin paljon... Hurmaa sillä kaikki. Pelikuva tuntuu olevan jotain tosi hauskaa. Jonkun verran hallitsee käsiään myös tarttumis- / siirtelytarkoituksessa... Ainakin tuttia liikuttelee melko hyvin pois ja takaisin suuhun, joitain muitakin vastaavia on havaittu.

Kakkaa tulee usein ja paljon, ei kuitenkaan enää jokaisella syönnillä. Pukluja alkoi jossain vaiheessa tulla ja ne on välillä riesa. Kuolaakin on alkanut tulla niin, että melkein koko ajan on naama ja kädet närkänä, myös meillä vanhemmilla. Epäilin jo hampaitten tuloa, mut en o löytäny todisteita. Ei tartteis ihan vielä.

Virallinen ensikäynti neuvolassa on perjantaina, kun eka käynti oli pikainen (neuvolan kiireitten takia) ja jouduin kerran aikaa siirtämään. Harvalta tuntuu käynnit, kun nyt siis vasta toinen ja poika tulee torstaina 7 viikon ikäiseksi. D-tipat piti vaihtaa vesipohjaisiin, kun öljypohjaisia ei pojan masu kestänyt edes sitä yhtä tippaa päivässä. Cuplatoneja käytetään edelleen välillä.

Kivoja nimiä on vauvelit saaneet. :) Päivitän niitä tuonne listalle taas jossain vaiheessa. Ehkä kerkeen sitä lasten määrääkin lisäillä jossain vaiheessa (siis aikasemmalta listalta luntattuna).

Uusille tervetuloa, mikäli en o vielä toivotellu. Voimia niitä tarvitseville! Musta on tullu lahopää ja valikoivasti laiska... :ashamed:

Monta asiaa jää kommentoimatta, mut nyt täytyy kömpiä petiä kohti. Kauniita unia ja kaunista alkavaa päivää!

PikkuMyy-80 ja poikanen 6vk6pv
 
Tulinpa ilmoittelemaan meillä ristiäiset 5.8 ja nimeksi tuli Suvi 6:des lapsi tänään neuvola saas nähä kuin on Suvi kasvanut ainaki painoa on tullut hyvin ku ei meinaa jaksaa kantaa jos turvaistuimessa joutuu kantamaan =) nonii taas mennään jatkoja kaikille
 
Niilo parka tuli yöllä kuumeeseen, kainalosta mitattuna oli 39 astetta. Nenä on räkäinen ja tukkoinen ja ihan kipeän oloinen muutenkin. Onneksi on kuitenkin syönyt suht hyvin, kylläkin laiskemmin kuin normaalisti :( Pienoisen paniikinpoikasenkin onnistuin itselleni yöllä lietsomaan, kun mietin mikä raukalla on. Tietenkään ei voinut ajatella, että se on tavan flunssaa vaan piti alkaa kelaamaan sairauksia pahimmasta päästä alkaen aivokalvontulehduksesta päättyen leukemiaan :/ . Melkein jo lähdin kiikuttamaan päivystykseen, mutta päätin sitten kuitenkin että odotellaan aamuun, kun poika nukkui ihan rauhallisena. Nyt mennään sitten kohta lääkäriin, toivottavasti tosiaan on vaan flunssaa eikä mitään vakavaa.
 
teppanavoi itku sentään. no toivottavasti ei ole sen kummempaa. mekin käytiin viikonlopppuna lääkärissä. kun vauvalle oli sitten tullut sitä sammasta. aika myöhäisessä vaiheessa ja vielä melkein pelkästään huuliin :(

en muista mihin olen jo vastaillut, mutta meijän poika kakkaa joka päivä ainakin 2 isoa kakkaa. kylvyssä käydään noin 2 kertaa viikossa ja laitetaan pari tippaa öljyä veteen, vaikka vauvan iho on tosi hyvässä kunnossa, mut se vaan tekee ihon niin ihanan tuntuiseksi.

iiktänään saatiin eka rokotus. se 3kk rokote. nyt jännätään tuleeko jotain oireita. muistatteko saiko teidän lapset jotain oireita kuten kuumetta yms.?????

mitat 3kk iässä:

paino 5,552 kg (2,660)
pituus 61 cm (47)
päänymp. 37,5 cm

meillä samppa jo juttelee ihan valtavasti ja hienosti tulee erilaisia kurkkuääniäkin, jotkut jopa muistuttavat ärrää!
paljon myös naureskellaan ja välillä äänen kera.
välillä hamuilee kädellä lelua, muttei vielä osa kunnolla tarrata kiinni (paitsi äidin naamasta on kiva puristaa :D )

moonlight kyllä varmasti ehdit turun tapaamiseen , kun siihen vielä menee aikaa että saadaan kaikki sovittua =)

Hani ja Samppa pe 3kk!!
 
Ei onneksi ollut Niilolla mitään pahempaa. Virusflunssaa todennäköisesti vaan. Tulehdusarvot ja keuhkot, korvat yms. oli ok. Täytyy nyt vaan tarkkailla, että syö riittävästi ettei pääse kuivumaan kun nyt on vielä nämä helteetkin. Tosi inhaa kun jo näin pienestä pitää alkaa sairastamaan :( On niin sydäntäsärkevää katsoa, kun toinen on kipeenä!

Teppana & Niilo huomenna 2kk :heart:
 
Heips!

Toivottavasti nyt taas kerkeäisi kirjoittamaan.... Meillä tuo tyttö on meinaan aikamoinen sylivauva, päivällä ei nuku muualla kuin sylissä, liinassa tai sitterissä, joka koko ajan liikkuu. Niin ja autossa :D Mutta tänään kun ajattelin kokeilla os nukahatisi vaunuissa parvekkeelle, niin eih, ei sitten millään, vaikka oli tosi väsy.

Nyt on ennen 9 nukahtanut 'yöunille' eli nukkuu sohvalla yksin ilman apuja ja sitten siirrytään makuuhuoneeseen 22-23 kun itse menen nukkumaan. Herää öisin n.3tunnin välein vieläkin... Päivisin pärjää hyvin 3 tuntia syömättä, jos ollaan liikenteessä jossain, mutta jos ollaan kotona, olisi syömässä parin tunnin välein. Tänään neuvolassa sanoivatkin, että voisi yrittää koittaa vähän pidentää väliä, voi syöminen jo olla tapaa enemmän, koska ei syö sitten kahden tunnin välein kunnolla, niin sitten tulee taas nälkä pian..

Aamuisin nukkuu yhtä pitkään kuin minä, yleensä esikoinen herää 8 aikaan ja noustaan molemmat myös illoin, mutta jos ukko nousee pojan kansa, niin kyllä tyttökin nukkuu pitempään vieressä.

Päivisin nukkuu vähän miten sattuu, mutta tosiaan aika huono myös nukahtamaan, tappelee unta vastaan, vaikka olisi kuinka väsynyt! Mutta ehkä se tästä tasoittuu.

Nyt on saattanut kiusata sekin, kun on viikon ollut kohta kakkaamatta.... Lääkäri tänään neuvolassa sanoi, että jos kovasti tuntuu vaivaavan, mallasuute kaupasta voisi auttaa.. Tyttö muutenkin rupesi tuossa kk iässä kakkaamaan harvemmin, mutta tää on nyt pisin tauko ikinä...

Tosiaan meillä oli tänään (7vk+3pvä ) lääkäri ja mulla oli jälkitarkastus. Tyttö oli jo 6560g ja 60,5cm, joten kasvaa ihan valtavan hyvin pelkällä rintamaidolla! Kasvu on kyllä hidastunut jonkun verran, mutta terkka sanoi, että se on sitä, kun kasvu lähtee tasaantumaan. Ostin tytölle 68cm fleecehaalarin syksyksi, joten toivottavasti kasvu tasaantuukin, muuten ei mahdu pukuun enää kun tulee viileämmät ilmat :D

Ristiäiset meillä on sunnuntaina, kaikki on valmiina sitä varten ja innolla odotan, että päästää paljastamaan tytön nimi :) Olen mä sen joillekkin kavereille ja äidille jo kertonut, mutta suurin osa ei tiedä.

Pitää muuten huomenna soitella seurakuntaan, kun ei se pappi ole vieläkään soittanut meille... ja huomenna on tosiaan jo torstai.... Että sitten sunnuntaina on varmasti joku kastamassa.

Mutta on se vaan niin, kun tuota tuhisevaa vauvaa katsoo, että sydän oikein pakahtuu, eikä sitä voi ymmärtää, miten sitä voikin rakastaa jotain näin paljon.....

-Hiiviö & Neiti reilu 7vk-
 
Nyt kun rintatulehdukseen olen antibioottia syönyt on vauvan kakka muuttanut väriään..onko muille käynyt näin-eli onko normaalia?huomenna onneksi kuusri loppuu.kakkaa tullut ihan vanhaan malliin-eli väri vain erona..kerran tais välis olla normi keltainen tuotos :D
 
Noniin... Mies on isyyslomalla tämän viikon (kaks edellistä eli kesälomat menikin reissutessa), joten pääsen nyt paremmin koneelle. Kivan päänsäryn sain kyllä aikaiseksi, kun en imetykselle varannut syömistä ja kerkes verensokerit liikaa tippua... Yritän tässä sinnitellä ja toipua.

Kylvetyksestä... Meillä tuo ammeessa lilluttelu on vähän jäänyt vähälle, suihkussa käytän pojan pari kolme kertaa viikossa. Sais nyt useemmin näköjään, kun jätkä hikoaa niin paljon, että alkaa iho haiskahtaa aika pian. Eilen kylvetettiin ja seuraavien unien jälkeen jo tuoksahti vaikka ohut torkkupeitto oli vaan ja vaippa pelkästään päällä. Meillä on nyt tosi lämmin... Itekin viipotan täällä alusvaatteisillani tai korkeintaan toppi päällä. Reissulla poika pääs mummon kylvetykseen "perintövannaan" (jossa siis minä ja mun isosiskot ollaan kylvetty) ja mökillä pesin ihan vatissa. Muuten sit kotona vanulapuilla ja reissussa kosteuspyyhkeillä päivittäiset pesut, peppu toki pestään ihan vedellä kakkavaipan vaihdon yhteydessä.

Moonlight... Kyllä sä tapaamiseen ehdit. Saattaapi olla, että siirtyy syyskuun puolelle, kun on tapaamispinossa ihan kuollutta vielä tässä vaiheessa. Mäkään en ole enemmälti ehtinyt asiaa pohtia, mutta olis kiva saada keskustelu kunnolla käyntiin.

Parisuhde voi meillä hyvin. Myötätunnot niille, joilla on toisin! :hug: Odotusaikana oli niitä vaikeempia kausia ja välillä toki vieläkin tulee riitaa (kuten parisuhteissa normaalistikin), mut on tuo pienokainen meitä lähentänyt paljon. Helliä hetkiä löytyy kyllä, vaikka poika vie välillä paljon aikaa ja huomiota. Reissun aikana päästiin sirkukseen "viihteilemään" jätkän jäädessä mummille hoitoon, mut muuten ei vielä olla "ulkoiltu". Leffailta on nyt suunnittelilla viikonlopun aikana, mikäli sisko ei lähde synnyttämään.

Mulla tuli kevättalvella hääkuume, kun porukka täällä kertoi omista aikeistaan ja avioitumisistaan. Paljon on puhuttu, mut päivä on edelleen päättämättä. Suunnittelu on jo osittain käynnissä, mun osalta rahotuksen puuttuminen jarruttaa. No, päästään sit juhlistamaan nopeella varotusajalla, kun on kutakuinkin kaikki valmista päivää päätettäessä.

Rahasta puheen ollen... Miten sais lisätienestiä tälleen äitiyslomalla ollessa ilman, että vaikuttaa päivärahaan? Maidon luovutusta oon miettinyt, mut pitäis saada lisäntymään yli oman tarpeen ja hieman pelottaa tuleeko siitä sit riesa. Sunnuntaitöitä en oikein voi tehdä täysimetyksen takia, kun pumppaus ei onnistu ilman vauvaa... Eli liian pitkä väli tulis tyhjäykseen. Kirpparille on tarkotus viedä turhia, että saan kaappeihin tilaa... Siitä ei kuitenkaan o pitkää iloa. On tää vaikeeta...

Ehkäisyn osalta oon (ollaan) päädytty siihen, että sen verran pian saa toinen vauva luvan tulla, että kierukkaa en vielä ota (kuparikierukkaan päädyin, joten se sit joskus). Pillereitä tuskin muistan syödä ja ne ei välttis edes käy mulle, joten kumilla mennään. Eihän se mukavin vaihtoehto ole, mut ei niin hankalakaan ettei sitä viittis käyttää.

Taas mennään... Jatkoa seuraa myöhemmin.

PikkuMyy-80 ja poikanen 7vk:a
 
Meillä käytiin tänään 2kk lääkärissä. Onnilla oli kaikki hyvin, joskin lääkäri vaikutti tosi kokemattomalta ja tuntui, ettei se oikeen mitään tutkinutkaan. Ei kysellytkään meiltä mitään.. Pituutta oli nyt 62cm(53cm) ja painoa 6,5kg(3860g). Pelkällä rintamaidolla ihan kivasti tullu kokoa.

PikkuMyy Jos saa udella, niin kuinka pian ootte aatellu yrittää tai antaa toisen lapsen tulla? Meillä kans samanlaiset aatokset, mut lääkäri jarrutteli tiukkaan sävyyn.. Pitäis kuulemma vähintään 1,5 vuotta pitää väliä. :( Nyt on sitten vähän hämmentynyt fiilis..

Jaahas, tissibaarin puolelle..

Pilkkis ja Onni 7vk ja 5pv
 
omass jälk. tarkastuksess kaikk hyvin
hempparit 147, pissa puhas, RR hyvä..

peenen NLA terv.
paino 4kg pittuus 55.2cm pipo 37.3cm
tyytyväinen tyttö. Kasvaa ja kehittyy hienosti. Ihonpuhdistusnäppyjä vartalolla ja keholla. D-vit. menossa
seur. neukku 10.9 ja samall o nelskun 2v nla...
hammashoito nellyllä 27.8
 
Pilkkis siis meinasko lääkäri, että 1,5v pitäis olla väliä ennen uutta raskautta vai synnytysten välillä? Jos meinas, että noin kauan pitäs olla väliä ennen uutta raskautta niin en kyllä tottelis jos uusi vauva on pian haaveissa ja edellisessä raskaudessa ja synnytyksessä ei ollut mitään poikkeavaa. Onhan vaikka kuinka monilla ihmisillä lapsia hyvinkin pienillä ikäeroilla. Varmaan vähän lääkäristäkin riippuu noi varottelut. Mulle ei ainakaan jälkitarkastuksessa lääkäri sanonut muuta, kun että nähdään sitten kun olet taas raskaana kun kerroin aikeista yrittää viidettä muksua ihan hetikohta perään. Ajatuksena olis, että uutta vauvaa alettas yrittää loppuvuodesta.

Niilolla ei onneksi ole enää kuumetta, nuhainen kovasti kyllä on ja tartutti tautinsa nyt sitten minuunkin. Toivottavasti Niilo ainakin paranis pikaisesti! Hyvin onneks nuhasta huolimatta ruoka maistuu.

Jaaha itkuhälyttimestä kuuluu kitinää, morjens!

Teppana & Niilo 2kk
 
Alkuperäinen kirjoittaja masuasukin huolestunut pesä:
HITSIN KESÄFLUNSSA!



Nyt muutama kommentti lukemiini kysymyksiin... KYLVETYKSESTÄ... Meillä kylvetään joka päivä vannassa, juuri ennen viimeistä iltaruokailua. Olen kaikki lapset hoitanut samalla lailla, ja edelleen käyvät pienimmät kylvyssä ja suuremmat vähintään lämpöisessä suihkussa, ennen iltapalaa ja joka päivä. Pienimmillä käytän iki-herkkua, laventeli-kamomilla kylpyöljyä, luomusellaista. Auttaa vauvoja rauhoittumaan päivän tohinoiden jälkeen...Iho pysyy tosi hyvänä ja ainakin tällä kohta 2 vuotiaalla on ehdottoman tehokas unettaja...Useasti nukahtaa kesken iltavellin pöydän ääreen! Pikkuisimmalla melkein sama vaikutus. Ainoa huono asia on se, että noin parin kuukauden välein sitä täytyy tilata Espanjasta ja tulee postikuluineen melko tyyriiksi...Eli jos joku teistä tietäisi, mistä täältä Suomesta saisi samantyyppistä kylpyöljyä vauvoille, niin kertokaa ihmeessä!
Moi kaikki,

ihan pikasesti tulin lukemaan tekstejä ja pisti silmään tuo MHP:n teksti.. Ainakin isommista marketeista (esim CM) saa Natusanin baby bedtime bathia, http://www.fi.natusanbaby.com/catprod.jhtml?category=bath&itemname=bath_bedtime_bath&mi=1

tuolla sivulla pitäisi olla kuvausta tuotteesta. Eikä ollut kalliskaan, ihan joku muutama euro :). Niin ja Weledalla ainakin on jotain kylpyöljyä pikaisen nettihaun perusteella :).

Nyt syöttämään poju, sunnuntaina meillä onkin ristiäiset.. Myöhemmin lisää :).

Niini ja poikanen 7,5vk
 
Teppana Eipä lääkäri tainnut sanoa kumpaa tarkotti. Oli joka tapauksessa tosi negatiivinen ja varotteli, ettei kahden pienen kanssa välttämättä jaksakaan ja ennenaikaisuuskin on riskinä ja mitähän muuta.. :( Mun raskaus ja synnytys meni ihan hyvin, ei ollu mitään ihmeellistä ja tämän ensimmäisen kanssa olen ainakin jaksanut tosi hyvin. Totta kai kahden kanssa on rankempaa, mutta kun en mitään ole valitellut, niin ihmettelin vähän tuon lääkärin suhtautumista. Neuvolan täti taas oli tosi iloinen, kun kerroin haaveilevamme toisesta hyvinkin pian. Tosiaan vissiin ihan lääkäristä kiinni.. Meillä on kans tarkoitus tässä syksyn aikana alkaa yrittää toista, kaiken uhalla.. =)

Pilkkis
 
:hug: Tuntuu olevan melko samanlaista kuin tuo meijän käyttämä! :flower: Täällä kun on vaan ehitty käymään näis lähikaupoissa...ja nettikin on ollut aika pimeenä kun äidillä tuntuu olevan niin kiire!

Meillä kans pienin tosi nuhasena ja eilen ostin sit apteekista sen "nenä Friidan" On muuten hirmuisen tehokas ja meillä ainakin Joel tykkää siitä "imuoperaatiosta" niin paljon että alkaa ihan kiherteleen...ja säiliöön tosissaan kerääntyy melkoisesti sitä limaa joka siellä nenää niin karmeesti tukkeuttaa! Eli suosittelen lämpimästi, jos ette halua katsella pitempään ja kuunnella sitä tukkosisuuden ääntä vauvoillanne!

pikaisesti MHP

 
Jotakin pientä tulin kirjoittelemaan, vaikkei varsinaista asiaa edes ole. Täällä ollaan kaameassa olotilassa, kun oksettaa (pakko syödä silti), tärisyttää, kuumeilua, huimausta koetaan- hoitoannosta nostettu, jotta hoidot alkaisi purra. Masennusta minulla alkaa olla ja ilman omaa rakasta neitiäni en varmasti jaksaisi eteenpäin :heart: . No, mutta taistelua käydään ja periksi ei vielä anneta.

Amalia on todella sydäntä pakahduttava ilmestys- ihan uskomatonta, että minulla on tuollainen oma prinsessa. Vieläkin toisinaan katson tyttöä ja ihmettelen, että se on omani. Amalia hymyilee ja hihkuu paljon, jutustelee todella kovasti. Päätä kannatellut jo pitkään hienosti ja meilläkin tytöllä tuntuu olevan mieletön kiire päästä liikkeelle. Ollaan yritetty sanoa, ettei vielä osaa lähteä liikkumaan- ei neitiä tämä tieto tunnu oikein kiinnostavan... :headwall: - :LOL: . Voin ihan rehellisesti sanoa, että Amalia on elämänlähteeni; hänen kauttaa jaksan (vaikka välillä väsynkin) ...

Teppana: Voi parkaa teillä, toivottavasti Niilo paranee pian. Onneksi ei kuitenkaan mitään pahempaa.

Pilkkis: Enpä ole koskaan moisesta kuullutkaan, nimittäin monellahan on todella lyhyellä välillä lapset. Omituinen lääkäri, etenkin, jos sinulla ei edes ole mitään riskejä.

Peite on ihan uskomattoman tehokas. Niin se vain on, että sen uskomattoman huudon sai loppumaan kerralla, kun peitteen sisään älysi tytön alkaa iltaisin käärimään. Illat ovat NIIN rauhalliset että...

Meillä kakataan noin 2-3päivän välein. Aluksi säikähdin, että liian harvoin, mutta on kuulemma ihan normaalia..

Huomenna meillä sitten 2kk neuvola (vähän myöhässä, mutta kuitenkin)...On todella kiva saada tietää neidin mitat.

Maito on minulta tosiaan ihan loppu tisseistä. Yöllä saan sen verran imetettyä, että tyttö yleensä nukahtaa uudelleen, mutta viime yönä huusi sitten lisää maitoa. Päivisin ei puhettakaan, että maitoa tulisi. Olen todella pettynyt, halusin NIIN kovasti imettää...nyt sitten eletään vain korvikkeilla...

Minulla on alkanut tulemaan ihan järjettömät alaselkäkivut. Kamalaa tuskaa välillä suoristaa itsensä. Pelkään, että ryhti menee vielä huonoksi...

Mutta nyt sanon heipat.. :wave:

Pepsukka ja Amalia 2kk+4pvä.
 
Poika sai nimen viime sunnuntaina. Hänestä tuli Samu mikael oikein ihanasti meni ristiäiset. Poika oikeestaan nukku koko juhlan ajan. Meillä 2kk neuvolassa Samulla oli painoa noussut kilon verran kolmessa viikossa ja pituutta ei oikein saatu kunnolla. Se ei voinut pitää paikkaansa mitä se terkka mittas. Olias vaan tullu sentti lisää ja kun ite mitattiin niin saatiin kuus senttii enemmän :) että en sit tiiä. No noin viikon päästä olisi taas neuvola niin saan sitten paremmin selville kuinka paljon on kasvanut. toivottavasti :) Meillä on ollut vähän ongelmaa, että mikä maito pojalle kävisi. Nannia olen antanut ja tuntu et ei se enään käykkää ja kun yritin muita niin ne kävi vielä huonommin eli taas mennään nannilla.. toivotaan et tilanne rauhottuis ja ei tartteis kalliisiin apteekin tuotteisiin vielä koskea. Nyt täytyy rientää.. Hyvää kesän jatkoa!
- hepsutin ja Samu koht 2kk :)-
 

Yhteistyössä