~KesäMassut 2007~

Alkuperäinen kirjoittaja Vauvelihaave:
Onko täällä ketään, joka synnyttänyt SKS:ssa? Oliko siellä miten ruuhkaista, kun kätilö sanoi valmennuksessa, että kesäaika siellä kiireisintä. Meillä olisi toiveissa saada perhehuone, ja se ei onnistu, jos osasto täynnä äitejä :)
Moi! Minä olen synnyttänyt kaksi vanhinta SKS:ssa, kesävauvoja molemmat. Hyvin silti sovittiin osastolle ja synnytyssaleissakaan ei ollut muita yhtäaikaa.
Meille tehtiin "perhehuone" yhteen tyhjään tavalliseen huoneeseen, vedettiin sängyt vaan yhteen. Se varsinainen perhehuone kun sattui olemaan varattuna.

Tosi mukava fiilis jäi synnytyksestä ja ajasta osastolla. Henkilökunta oli mukavaa ja tunnelma leppoisa. :)
 
Paljon onnea uusille vauvaantuneille!!! :flower:

Ja tervetuloa takaisin Pikkumyy :D

Toivottavasti Hani- siitä koliikkihoidosta on apua... se on tosi raskasta jos yöunet on repaleiset, meillä esikoinen ei nukkunut yhtään yötä heräämättä ekaan vuoteen ja puolivuotiaana heräili pahimmillaan 20 kertaa yössä.... Kyllä siinä tuntui että järki lähtee.

Viime yönkin tyttö nukkui vähän huonosti, alku vaikutti lupaavalta kun nukkui 4 tuntuia putkeen, mutta sit heräskin tunnin välein syömään... Onneksi sain päikkärit nukuttua, niin tuntuu, että jaksaa taas.

Paljon jaksamista myös vielä kaikille vartoojille, jotenkin tuntuu jo kauhean kaukaiselta ajalta kun oli raskaana, vaikka tyttö on vasta reilu viikon :D

-Hiiviö & Neiti 1vk 2pvä-
 
onittelut kaikille vauvan saaneille ja tsempit synnyttämässä oleville, ja jaksuja masukkaille!

juhannus meni täälläkin ihan mukavasti, oltiin sisaruksien kans (puolisoineen) vanhempien luona saunomassa ja grillailemassa, ja pelailemassa kaikkia ulkopelejä... oli kiva pitkästä aikaa olla koko sakilla.
lapset jäi sit mummulle hoitoon, ja uskalsin jopa yhden siiderin juoda. ja tuntu et sekin vähä menee jo päähän... :LOL: :D no, siitä on parisen vuotta kun viimes on kunnolla ottanut, ni kummakos tuo.

maito tuntuu edelleen loppuvan. pitää parilla syöttö kerralla päivässä antaa korviketta lisäksi ja sekös mua v*tuttaa!!!kuvittelin et tätä toista saisin imettää edes muutaman kk. mut haaveeksi taitaa jäädä! :ashamed: mutta en kyllä vielä anna periksi! pitää kai vaan yrittää tiheään imettää ja kokeilla pumpata, tuleeko näistä kärpäslätkistä todellisuudessa mitään. :/ ei haluais alkaa pelkästää korviketta antaa ku se ois niin paljon helpom´pi vaan im ettää!!! :headwall:

vaipanvaihdostayöllä ei ole tarvinnut vaihtaa vaippaa, mut aamulla käyn pesemässä pyllyn ja jos tulee kovin isot tavarat housuun, mutta muuten käytän puhdistuspyyhkeitä.(olen ehkä hieman laiska ja huono äitee) :| mutta kun iho kestää eikä punoita yms. ni en näe mitään estett pyyhkeiden käytössä.

huomenna tulee neuvola täti käymään taas kotona, kun kysyi viime kerralla et menemmekö neuvolaan, vai olisiko helpompi jos hän tulee käymään kotona punnitsemassa vauvan. ja tietty sanoin et tule sinä kotona käymään! :LOL:

pitää alkaa vähä siivoilee. :kieh: mut palaillaan!

äippä-88 ja poitsu 1kk+rapiat päälle
 
Huu, omituisen hiljaista, kun olen ensimmäistä kertaa synnytyksen jälkeen yksin kotona... mies otti vauvan kantoliinaan ja lähti töihin! :D No joo, meni vaan tyhjentämään työpöydän, kun työsuhde loppuu, ja vilauttamaan pojua työkavereille. Mutta ovat nuo jo kaksi tuntia olleet liikenteessä, ilmeisesti homma toimii kun ei ole puhelin soinut... Kävin ihan omassa rauhassa kaupassa ja kirjastossa, mukavaa. :)

Hani paljon jaksamista, toivottavasti teidän pikkuinen tyyntyy! Voin vaan kuvitella, miten vaikea on kuunnella lohduntonta parkua, joka ei millään lopu, kun oman rauhallisen vauvan pienet huudotkin saa minut niin hätääntymään. Voimia! :hug:

imetyksestä tuntuu olevan joka terkkarilla ja kätilöllä oma mielipide. Koita siinä sitten tasapainoilla ja löytää se oma sopiva tapa! :kieh: Meillä on imetys muuten alkanut hienosti, mutta rinnanpäät ovat ihan mielettömän kipeät. Mies onneksi kantoi aika pian apteekista rintakumit, niiden kanssa ei tarvitse imettäessä sentään itkua vääntää. Osaako joku sanoa, onko rintakumin käytöstä jotain haittaa?

Maitoa tulee ihan holtittomia määriä, kun vauva irrottaa rinnasta, niin sitä kirjaimellisesti suihkuaa pitkin ja poikin! Milloin maidontulo tasaantuu? Meillä nyt 11 päivää synnytyksestä, ja kaikki paikat ja paidat ihan maidossa. Poikaparka meinaa välillä tukehtua, kun ei ehdi nielemään kaikkea, ja pukeltaa sitten valtavasti, kun maha on liian täynnä... Jos tätä vaan riittää ja riittää, niin voisi vaikka luovuttaakin maitoa. Onko kenelläkään kokemusta luovuttamisesta? Miten se käytännössä tapahtuu?

Ensimmäinen neuvola oli 3 päivää sairaalasta kotiutumisen jälkeen, ja niiden kolmen päivän aikana oli tullut 300g painoa lisää! Eli 100g/päivä, ihan holtiton tahti minusta! Mutta eiköhän se tuosta tasaannu, muuten meillä on kuukauden ikäinen ja seitsemänkiloinen ukkeli kastettavana...

Tulipas tässä taas tekstiä, ja lisääkin sanottavaa olisi... no, jätän jotain ensikertaankin!
 
Eilen kävin terveydenhoitajalla poistattamassa tikkejä sektiohaavastani, joka on siis pystysuunnassa. Tiukkaan oli tikit ommeltu, joten ei ollut mikään mukava toimenpide. Tuskallisinta oli/on kuitenkin se, että vaikka täti kuinka yritti repiä, hän ei saanut alinta lainkaan poistettua. Solmu on kuulemma ihon alla. Nyt sitten toivotaan, ettei kohta runsaan repimisen jäljiltä tulehdu ja että iho alkaisi hylkiä ylimääräistä tavaraa ja tikki nousisi itsestään. En kyllä ymmärrä, voiko niin oikeasti käydä. Perjantaina on pojan eka neuvola (mekään ei saatu ekaa käyntiä kotia, vaan täytyy käydä neuvolassa), ja siellä sitten yritetään taas tonkia tuota tikkiä irti. En kyllä tiedä, miten kestän sen kivun uudelleen. AUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU! Onko kellään tällaisesta riemusta kokemuksia. Muuten haava tuntuu nyt kivalta, mutta alhalla on kiristävä tunne, kun tuo pirun tikki on pesiytynyt tuonne!!!!

Itsekin vielä neuvolassa eilen varmistin, että onhan tietoni [/b]Cuplatonin ja REla-tippojen yhteiskäytön sopimattomuudesta oikea ja onhan se, mutta enpä minäkään hoksannut kysyä, mikä siinä on ongelma, koska nehän vaikuttavat eri ongelmiin. Terkka käski maltilla kokeilla ensin REla-tippoja, joiden vaikutuksen alkaminen saattaa kestää viikonkin. Jos niistä ei ole hyötyä, käski pitää kaksi "aineetonta päivää" ja koittaa Cuplatonilla tai jollain Dysflasililla (tai jotain sinnepäin, vastaava kuin Cuplaton, mutta helpompi käyttää).

Paineessa odotan perjantain tuskaa :/ :/ :( :( :/ |O |O

kesätuulia ja pikku-ukkeli 1vk 4 pv
 
Eli sunnuntaina tosiaan jäätiin sairaalaan. Kalvot puhkaistiin klo 10.10 ja tyttö syntyi 16.30, 3745g ja 48,5 cm. Pitkä tumma tukka ja mielettömän ihana ja rauhallinen.

Äsken tultiin kotiin, niin palailen myöhemmin :heart: .

Irmeli
 
Moikkis ja ison isot onnittelut vauvakkaille!!!
Meillä oli sairaalassa pojan sängyssä jo oottamassa molemmat kassit,Liberon ja Pampersin.
Oli tosi laadukas tuo Pampersin kassi.Kannattaa neuvolasta kysyä jos ei sairaalasta saanut.


rintakumistamulla olis tieto että rintakumi saattaa lisätä ilmavaivoja.En sano että olis fakta jotenkin muistasin moisen.

Maidon tasaantumisesta,mulla se kesti nyt tosi vähän aikaa-kun on edellisestä imetyksestä vajaa vuosi.Mutta tuon tyttelin jälkeen meni varmaankin sellanen 2 kk kun oli tämänlainen tilanne kuin nyt.Ihanaa kun tisut ei ole kokoajan täyden oloiset ja heruminen tapahtuu pääasiassa imettäessä.Toki ajatus taikak vauvan näkeminen tai kuuleminen saa paineen tunteen.Mulla on 4 viikon aikana mennyt vasta puolikas pakkaus liivinsuojia,tosi vähän falskaa tisut.

mitäs muuta-mulla aventin käsikäyttönen ja sen nimeen oon vannonut.on tosi hyvä!!

jaksamisia kovasti masukkaille... :hug:

profiilissa meidän Miska...

kata ja mmiska 4 viikkoa
 
Swerfiel: Mulla oli alkuun rintakumit jo sairaalassa käytössä, sillä rinnanpäät on aika matalat ja Toivo ei osannut avata suutaan riittävän isoksi eli ei siis saanut ilman otetta. Mulla kipeytyi nännit silti ihan älyttömästi, olivat oikeesti mustelmilla ja rikki, pojalla vissiin aika napakka imu :| Ollaan kuitenkin pikkuhiljaa päästy niistä eroon, koska musta tuntui, että aika usein kumit ei kuitenkaan istuneet mulle täydellisesti ja jostain välistä tais mennä ilmaa maidon mukaan = ilmavaivoja. Parempi on ollut ilman vaikkain ekat imaisut sattuu joskus vieläkin niin että väkisin pääsee ärinäsanoja muutama... Ei tää imetyksen helppous ja ihanuus musta kyllä muuten vastaa yhtään sitä mitä kuvitteli etukäteen. Monessa paikkaa hehkutettiin, kuinka ruoka on aina mukana, tuoretta ja oikeen lämpöstä ja kuvittelin tosta vaan lähteväni vaunuilla minne vaan. Todellisuudessa en ole vielä uskaltanut imettää kertaakaan julkisella paikalla. Poika hakee otetta usein tovin, joten joudun auttamaan ja 'tarjoilemaan' rintaa ja jotenkin tuntuu, etten halua kaikkien näkevän tätä vaikka kukaan ei siihen varmaan kiinnittäisi sen kummempaa huomiota. Sitäpaitsi meillä ainakin yksi imetys voi kestää tunninkin kun Toivo ruokailee pitemmän kaavan mukaan: eka hätäiset alkupalat, torkku, pääruoka, torkku, ja vielä vähän jälkiruokaa... Tuntuu, että välillä en saa kotona mitään muuta tehtyä kuin imetettyä! Oonkin välillä hermojani säästääkseni pumpannut pulloon ja antanut siitä sitten, tuntuu olevan helpompaa ja nopeempaa touhua. Tilasinkin just sen Avent Isiksen, tuli hädässä ostettua se ainoa rintapumppu, jonka Keravalta löysin, eli Ainu käsikäyttöinen, joka on erittäin hankala kapine mielestäni. Niskat jumissa sen kanssa. Toiveet on korkeella Aventin suhteen, niin paljon kun sitä on täällä kehuttu!

Oltiin muuten eilen neuvolassa ja viikossa oli tullut 330g painoa, wau! Sain uuden punnitusajan viimeksi, koska silloin paino oli noussut vaan 90g viikossa. Onneksi oli optimistinen terkka eikä heti aloitettu lisämaidon antamista. Muutenkin oli tullut pituutta jo 1,5cm ja pääkin oli kasvanut saman 1,5 cm.

äh, nyt se heräs, täytyy mennä.

Sisi ja Toivo 2viikkoa5päivää
 
Vauvan sängystä kuuluu jo ähinää, mutta otan riskin ja aloitan kirjoittamisen eli silloin herää varmasti ;)

Meillä alkoi ne D-tipat nyt. Aloitin hiukan pienemmällä määrällä ensin, kun voi kuulemma aiheuttaa myös vatsan väänteitä. Rela-tippoja olen nyt jatkanut ja jättänyt Cuplatonin vähemmälle, katsellaan.

No nyt siellä herättiin ja kiukkuisena...

 
Suuresti onnea kaikille vauvan saaneille! :flower: Kovin monta ei enää olekaan mahakkaana... Toivottavasti viimeisetkin saa pian oman vauvansa kainaloon! Jaksamista teille!

Päivät on menny niin nopeaan, että ei oo tullut kirjoteltua tänne, vaikka lukemassa oon käyny ahkeraan. Oltiin jo vauvan kanssa käymässä mummoloissa 180 kilsan päässä ja reissun jälkeen meni muutama päivä toipuessa matkan aiheutamasta väsymyksestä. On se muiden nurkissa pyöriminen ja monessa paikassa kyläileminen rankkaa! Mahtuipa matkaan yhdet hautajaisetkin: miehen mummo kun kuoli yllättäen muutama päivä ennen Helmin syntymää. :'( Myös juhannuksena käytiin sukuloimassa ja huomattiin, että Helmin rytmi menee sekaisin matkustelusta. Tyttönen nimittäin söi vieraassa paikassa tunnin tai kahden tunnin välein yöllä! Ja äippä oli ihan väsy...

Synnytyskertomus nyt vihdoin (tulossa aika pitkä sepustus, koettakaa kestää): Lapsivedet meni maanantaina 28.5 ja samana päivänä käytiin näytillä laitoksella. Yöksi tultiin kotiin ja seuraavana päivänä synnytys käynnistettiin suun kautta otettavalla lääkkeellä (en muista lääkkeen nimeä). Olin varautunut monta vuorokautta kestävään käynnistykseen, koska kohdunsuun tilanne oli tosi epäkypsä (juuri ja juuri yhdelle sormelle auki) ja lääkärit sano, että ensisynnyttäjällä voi mennä pitkäkin aika siihen, että synnytys todella lähtee käyntiin. Sain lääkkeen puoli yhden aikaan päivällä ja parin tunnin kuluttua supistukset oli melko napakoita, mutta kovin epäsäännöllisiä. Soitin kuitenkin miehelle, joka lähti juuri ennen käynnistystä käymään töissä, että alkaisi tulla, koska käynnistäminen onnistui kuin onnistuikin ekalla lääkkeellä.

Puoli neljän aikaan supistukset tuli säännöllisesti viiden minuutin välein. Kivunlievityksenä toimi aluksi lämmin suihku ja miehen hieronta. Hieronta toimi kyllä ihan parhaiten! Illalla sain kipulääkettä supistusten tullessa yhä kipeimmiksi. Olin suunnitellut terapiapallon käyttöä, mutta kätilö oli siinä seitsemän jälkeen sitä mieltä, että terapiapallot ei taida enää auttaa, kun supistukset oli niin kipakoita jo. Minä yhdyin kyllä tuohon mielipiteeseen!. ;)

Supistusvaiheen tähtihetkiä oli muuten peräruiskeen saamisen
jälkeen, kun olin pöntöllä ja mies tuli hieromaan mua sinne aina pahojen
supistusten aikana. Eihän siinä voinu kuin nauraa makeasti tuskasta
huolimatta, kun tilanne oli niin koominen ja mies siinä yökkäili ja
yritti parhaansa mukaan hieroa mun alaselkää. :LOL:

Kymmenen aikaan mentiin synnytyssaliin, jossa sain ilokaasua, joka auttoi jonkin verran, mutta kipeä olin silti. Oksentelin muutaman kerran varmaankin väsymyksestä ja kivusta ja tuolloin olikin koko synnytyksen tukalin hetki. 11 aikaan illalla sain epiduraalin, joka oli tosi tehokas! Nukuin muutaman tunnin sen saamisen jälkeen ja sinä aikana kohdunsuu oli avautunut kokonaan. :) Ponnistusvaiheen alussa ihmettelin kätilölle: "Mä oon aina luullu, että tämä sattuis enemmän" ja siinä rupateltiin ja naureskeltiin. Ihan lepposta oli siis
ponnistaminenkin aluksi ja miehen kanssa puheltiinkin siinä, että meillä
on ollu ihan väärä kuva synnytyksestä. Kun vauvan pää tuli ulos, niin tekihän se kipeää, mutta kyllä sen ihan kesti, vaikka kyllä muutama tuskan huuto pääsikin.

Synnytys keti kaiken kaikkiaan yhdeksän tuntia ja viis minuuttia, josta ponnistusvaihe kesti 55 minuuttia. Vauva oli siis 2820g ja 45cm, pipo 35cm. Välilihaa ei tarvinnut leikata ja yksi ommel vaan piti laittaa. Synnytyksestä ei jäänyt kyllä minkäänlaisia traumoja, päinvastoin, se oli ihan positiivinen kokemus. =) Semmonen tarina siis mulla.

swerfiel: Tosi ikävä kuulla sun synnytyksen olleen niin vaikea! Jaksamista sinne ja onnellisia hetkiä vauvan kanssa!

Arki vauvan kanssa on sujunut hyvin. Helmi itkee vain nälissään ja joskus kätisee, kun sitä kakattaa. Aivan ihana vauva se kyllä on! Oon aivan itkeskellyt onnesta, rakkaudesta ja liikutuksesta. :heart: Varsinkin alussa tuli sitä harrastettua. Laitoksella jo mietin, että luuleekohan hoitajat mulla olevan raskauden jälkeinen masennus, kun katselin vauvaa vähän väliä silmät kyynelissä. No, varmaan ovat tottuneet liikuttuneisiin äiteihin siellä...

Mies oli isyyslomalla kolme viikkoa ja hoiteli vauvaa siinä missä minäkin imetystä lukuun ottamatta. Kotihommiakin se on tehnyt aivan ihanasti, jotta minä saisin levätä. Kehottaa aina mua torkuille menemään ja muutenkin huolehtii. =)

Meillä käytetään pyllypyyhkeitä yöllä ja sillon, jos vaippaan on tullut vaan vähän kakkaa. Muuten käydään pesemässä vedellä. Huomattiin, että jos paljon käyttää pelkkiä pyyhkeitä, rupeaa pylly punoittamaan.

Imetys on sujunut hyvin rintakumien kanssa. Välillä tyttö imee hetken ilman rintakumia, mutta kun ote rinnasta irtoaa, niin sitten ei jostain syystä saa uutta otetta ilman rintakumia. (Meillä ei oo tullut rintakumista ilmavaivoja enkä oo huomannut sen käytöstä muutakaan haittaa olevan.) No, pikkuhiljaa vielä opetellaan niistä eroon. Ainakin toivon, että onnistuu ilmankin, kun en jaksaisi aina niitä huuhtoa ja keitellä. :| Neuvolassa terkka kyllä meinasi, että oppii imemään ilmankin, kunhan vähän kasvaa. No, aika näyttää... Maitoa tulee ihan mukavasti, varsinkin aluksi tuntui, että sitä on ihan liikaa, mutta nyt taitaa kysyntä ja tarjonta kohdata ihan mukavasti. Oon kerännyt maidonkerääjällä maitoa pakkaseen. Joskus saattaa yhden imetyskerran aikana tulla yli 100ml (pitää tyhjentää kuppi siinä välissä), joskus tulee 40ml ja joskus vähemmänkin. Riippuu vähän siitä, kuinka usein vauva syö. Saas nyt vaan nähdä, tuleeko tuota kerättyä maitoa syötettyä tytölle ollenkaan, kun haluan ainakin toistaseks imettää itse. Mun mielestä se on jotenkin rentouttavaa ja ihanaa puuhaa. Viihdyn hyvin tyttöä katsellessa :) ja usein katon telkkaria tai luen jotain samalla. Kerran on mies syöttänyt keräämääni maitoa tuttipullosta, kun olin kaupungilla, ja mies oli sitä mieltä, että kiva yhteinen hetki syöttäminen oli heille kahdelle. Muutaman kerran oon tosiaan käynyt ite ostoksilla ja pari kertaa koiran kanssa lenkillä ilman tyttöä, mutta en kovin kauan kyllä malta olla poissa! No, tulevaisuudessa voi olla, että maitovarasto on kuitenkin hyvä olemassa, niin pääsen huoletta välillä harrastamaan jotain itseksenikin.

Yöllä Helmi herää yleensä 2-3 kertaa syömään. Nukkumisennätys on kuus ja puoli tuntia putkeen, mutta yleensä tyttö nukkuu 3-4 tuntia kerralla. Öisin vaihdan kakkavaipat, kun oon vähän aikaa syöttänyt, sitten syödään vielä vähän ennen kun nostan tyttären omaan pinnikseen jatkamaan unia. Vieressä tyttö nukkuis varmasti mielellään, mutta mua pelottaa, että se tippuu tai että minä, mies tai koira kierähdetään sen päälle. Nukutan vauvan aina selälleen, koska myös minä oon ihan hysteerinen tuon kätkytkuoleman kanssa. Vieläkin pitää välillä tarkistaa, että Helmi ihan oikeesti elää ja hengittää...

DeVitol-tippoja meidän Helmiina on syönyt jo lähes kaksi viikkoa, enkä oo huomannut mitään masuvaivoja niistä tulevan. Rela-tippoja annan myös ja ite söin Rela-kapseleita loppuraskaudesta ja edelleenkin siskon suosituksesta. Jonina, muistelit muuten ihan oikein, että Rela-tippojen vaikutus tulee viiveellä. Noin kaksi viikkoa menee, ennen kuin vaikuttavat kunnolla. Hanille paljon jaksamista ja voimia vauvan hoitoon! Voin vaan kuvitella, kuinka väsynyt oot, kun itseäkin pelkät yösyötöt väsyttää. Toivottavasti koliikkihoito toimii! bd

Kreecher: Jälkivuotoa mulla on vieläkin, vaikka synnytyksestä on lauantaina kuukausi. Pikkuhousunsuojilla oon pärjännyt kyllä jo useamman viikon. Voishan tuo vuoto kyllä jo loppua!

Tulipas pitkä sepustus. Sen siitä saa, kun jää pitkäksi aikaa taustailemaan. B) Huomenna on toinen neuvolakäynti, joten ehkäpä tulen taasen huomenna kirjottelemaan kuulumisia. Nyt köllimään Helmin ja miehen kanssa tuonne sängylle!

Katziina ja suloinen Helmi Sofia, huomenna 4vk
 
Meille syntyi POIKA juhannusaattona (53cm, 4345g)! :heart: Ukkeli on tosi rauhallinen ja tyytyväinen tapaus. Synnytys oli pitkä (15 tuntia) ja istukka ei irronnut ollenkaan, mutta muistot on hyviä istukan käsinirrotuksesta huolimatta. Nyt yritetään sitten saada Hb äidillä nousuun, sillä verta ehti mennä 2,3 litraa! Olo on hontelo, mutta onnellinen. :) Ja onnittelut kaikille muillekin vauvan saaneille! :flower:
 
Täällä olisi vielä yksi mahakas :wave: !
Vaikka toki toivoisin olevani jo synnärillä tai jopa vauva kainalossa. Mutta eihän se muu auta kuin vielä odotella. Jotain pieniä merkkejä on jo ollut havaittavissa eli kipeämpiä supistuksia ja menkka juilintoja alavatsalla ja luulenpa huomanneeni jo osan limatulppaa eilen wc-reissulla.
No to olisi sitten äitiyspolin aika, joten sitten viimeistään lisää tietoa.

Onnea kaikille vauvan saaneille ja perheillenne!

Tsemppiä ja jaksamista: masuvaivaisten vauvojen perheille sekä sinulle joka jäit yksin vauvaa odottamaan, varmasti selviydyt yksin vauvan kanssa!

äippä-77 Rv39+4
 
Sunnuntaina 24.6.2007 saatiin sitten tulosta aikaisseksi kun tyttö 3570 ja 50cm, pipo 34cm tulla tupsahti maailmaan loppujen lopuksi aika vauhdilla, vaikka teki tuloaan tosi kauan. Ensimmäiset neljä senttiä oli tuskaa, mutta loppu avautui vaudilla. Sairaalaan mentiin 10.30 ja tyttönen oli maailmassa 12.50 tosi mukava ja avulias kätilö. Ensimmäisen kerran sain jotain apua kipuihin, minispinaali vei kyllä kivut kokonaan. Nyt opetellaan sitten elämistä kotona ja ihmetellään elämän ihmettä.
Onnittelut muillekkin vauvan saaneille!

Minttunen ja Juhannusneito :heart:
 
Liitympä minäkin tähän kesäkuun lopun tuskaisiin odottajiin :) Olen käynyt täällä aina lueskelemassa muidenkin malttamattomien odottajien tuntemuksia. LA siis 30pv saas nähdä esikoinen (5v) meni 41 +3 yli. Mitään limatulppia yms merkkejä ei vielä ole ollut, supisteluja aika ajoin, mutta vain muutama kipeämpi.

suvi-tuulia 39+3
 
Oikein isot onnittelut Irmelille tytöstä, Sopraanolle juhannuspojasta ja minttunen tytöstä!

MHP on varmaan myös saanut jo nyytin kainaloon =)

Tervetuloa suvi-tuulia viime metreillä mukaan kesämassuihin!

Ja onpas kiva lukea muiden mahakkaiden kuulumisia, olivatpa sitten v-tuksen purkamista tai ihailtavan seesteisiä, niin kuin äippä-77:lla =) Tunnistan itseäni kyllä kummastakin ääripäästä, kun välillä sitä jaksaa odottaa ihan rauhallisena ja välillä korpeaa kunnolla kun toinen ei tule jo!

Mä en viitsi enää soitella kellekään, koska kaikki vaan pettyy, kun en ilmoitakaan sairaalaan lähdöstä.. Onneksi mulle ei juurikaan soitella ja kysellä että joko.. Tai anoppi kyllä kyselee, mutta soittaa miehelle.

Tänään oli jännät paikat motarilla, kun lähdettiin hakemaan siskoa ja miestään Hki-Vantaan lentokentältä.. Alkoi Riihimäen jälkeen supistella kipenevästi ja tihenevästi (jopa 3min. välein) niin, että kuvittelin jo itseni ambulanssilla kiitämässä takaisin Hämeenlinnaan päin. Onneksi supistukset kuitenkin loppuivat, kun päästiin lentokentälle asti ja jaloittelemaan. Myöhemmin tuli taas suunnaton pettymys, kun ei päästykään tämän päivän aikana tositoimiin :/

Neuvolassa tuli taas käytyä. Kaikki mitatut arvot oli kohdallaan. Vauva oli kääntänyt kylkensä "ykkösasentoon" joka kuulemma on tavallisin asento lähteä syntymään =) Ja pää oli tosiaan niin alhaalla, ettei th:kaan osannut sanoa mitä neiti siellä enää odottaa! Olis kyllä niin kiva saada kesäkuun vauva, kun sitä on tässä jo lokakuusta asti odoteltu! Pettymys on suuri jos heinäkuulle menee... Seuraava neuvola olisi 2.7. :whistle:

Nukahtipa tuo esikoinen kiltisti ja nopeasti.. Onkohan tuolla golf-pallon kokoisella kuhmulla otsalla osaa asiaan.. Poika tuli pää edellä alas sohvalta parketille :( Alkujärkytyksen jälkeen jaksoi kyllä painaa taas tavalliseen malliin, joten eiköhän pikkupäässä ole kaikki kunnossa.

-ebbuliini ja neiti rv 39+5-
 
Heips!

Neuvolassa kävin tänään. Parina kertana olleet verenpaineet pilvissä, tyyliin 150/110 niin terkka laittoi lähetteen äippäpolille. Maanantaina olis sinne meno sitten. Ei kuitenkaan ole ollut proteiinia virtsassa tms. Nyt pitää sitäkin itse seurata joka päivä, mitata verenpaineet aamuin illoin ja ilmoittaa jos olo huononee. En vain tiedä että kuinka huonoksi olon pitäisi mennä, kun olen tänäänkin oksentanut, kuten muutamia kertoja viime viikkoina muutenkin. Päätäkin särkee, mutta epäilen olevani vain luulotautinen. Kuhan nyt ei puhkeais raskausmyrkytys. :/

Anteeksi että mun jutut on vaan omaa napaa. Alkaa masentaan huonot olot ja unet.

Vyvyan 39+4
 
Moro kaikille! Täällä purkautuminen näköjään auttaa, että synnytys lähtisi käyntiin! :LOL: eikös näin käynyt jollekin muullekin..

Eilen kertoilin neuvolakuulumiset ja sen että on valkuaista virtsassa ja neuvolatädin mukaan ei mitään kiirettä äitiyspolille näytille. No, iltapäivällä eilen mulla alkoi pahaaoloa, joka paheni sitten iltaa myöten. Yhtäkkiä illalla iski mieleen, että eikös pahaolokin ole yksi raskausmyrkytyksen oire, ja kymmenen aikaan päätin soittaa synnärille ja varmistaa mitä mieltä siellä ovat (muuten en olisi saanut nukuttua koko yönä). Sieltä pyysivätkin heti käymään. Synnärillä tekivät tarkemmat tutkimukset, mittasivat sekä vauvan sydän äänet että supistuskäyrää (tuli napakoita suppareita, joita en tuntenut ollenkaan..), katsoivat verestä raskausmyrkytyksen -ei ollut mitään-, mittasivat verenpaineen -oli normaali, matala- ja ultrasivat vauvan -kaikki oli ok. Ainut oli, että proteiinia oli edelleen yhden plussan verran virtsassa ja mulla paha olo. Ai niin, kohdunsuu oli 1,5 cm auki, mutta kanavaa jäljellä 2 cm :( . Kätilö sai sitten limapalleroisen käsiinsä tutkimusta tehdessä, eli ilmeisesti ainakin osa limatulpasta lähti (jee!). Lekuri antoi minulle sitten pari vahvempaa lääkettä närästykseen, ja ensin sanoi, että olisi pitänyt jäädä synnärille tarkkailuun muutamaksi tunniksi, ja katsotaan paraneeko olo. Kätilö oli kuitenkin sitä mieltä, että voin mennä kotiin, koska kello oli jo 1 yöllä, ja asutaan lähellä. Sovittiin, että mikäli olo ei ole parantunut aamulla, niin menen suoraan äitiyspolille ja ottavat minut sisään ja ottavat vuorokauden virtsan josta tutkitaan proteiinien määrä. Jos taasen olo on parantunut, niin sitten pitää joka päivä käydä neuvolassa antamassa virtsanäyte ja mittauttamassa verenpaine, ja muutenkin tarkkailla oloa (onko pääkipua, turvotus lisääntyy, ylävatsakipua jne) ja heti tulla sairaalaan jos jotain ilmenee..

No, nyt aamulla en oikein saa olostani selvää. Ei ole niin pahaolo kuin eilen, mutta ei nyt ihan normaalikaan.. en tiedä mitä tehdä.. neuvolaan menen puol 12 antamaan näytteen, ja ehkäpä kuulostelen oloani vähän aikaa, mihin suuntaan menee. Odotan myös, että supparit alkaisi, kun tuosta limatulpan irtoamisesta tulee 12 tuntia (näin alkoi esikoilla). Aamulla piti juosta jo kerran vessaan kun suolisto alkoi tyhjenemään.. Eilen oli muuten sellainen tukala olo ja supisteli tiheään -ei kylläkään kivuliaita- joten jospa tämä tästä..

Vyvyan kannattaa kyllä soittaa suoraan sairaalaan jos on pahaaoloa ja verenpainetta, saa oman mieleen rauhan kun käy tarkistuttamassa että kaikki on ok. Jännä myös se, että neuvolan mielestä yhden plussan proteiinista ei tarvitse 'hätäillä', kun taas synnärillä lekuri heti sanoi, että joka päivä pitää käydä antamassa näyte ja mittauttamassa verenpaine, että heti huomataan jos raskausmyrkytys on alkanut kyteä.

Että tällaista täällä.. pitäkää peukkuja, että synnytys alkaisi tänään! Hieman oli muuten nuo tyttäret pettyneitä aamulla kun löysivät äidin nukkumasta sängystään ja vauvaa ei näkynyt missään!

Vielä rintakumeista: käytin esikoisen kanssa aika pitkään, koska nännin päät oli kipeät ja en huomannut mitään 'oireit' vauvalla.

Hyviä vointeja kaikille!

:) kolmas & beba 40+2
 
Heips!

Koko äijälauma nukkuu, wautsi! Mikä hiljaisuus...
Ja sietää kyllä ollakin. Hyvä, ettei jouduttu takaisin kaksilapsisen perheen kastiin. Kakkonen nimitäin suutuspäissään kaatoi yhden lipaston (ison ja painavan, en tajua, miten se sai sen nurin) ja jos vauvan sitteri olisi ollut 10 cm oikealla... En halua ajatella ajatusta loppuun. Lipaston kaatajakin oli jäädä hökötyksen alle, eli ei ollut iso vahinko kaukana siitäkään. Ja tämä kaikki tapahtui siis puolen metrin päässä minusta ja MITÄÄN en ehtinyt tehdä! Uskomatota, miten äkkiä se käy...

Onnea uusille vauveleille!!! :flower: :flower: :flower:
Ja jaksut masukkaille, eipä tässä taida mahdottoman kauaa enää kenelläkään mennä. Peukut on pystyssä, jospa kolmas saisi olla sitten seuraava lähtijä.

Suvi-Tuulialle tervetuloa joukkoon! :)

Rintakumeja olen käyttänyt hetken aikaa kaikkien kolmen kanssa, että sain rinnanpäät parantumaan. Ei niiden käytöstä ole mitään ongelmia tullut, tämä kolmonen nieli vähän enemmän ilmaa kumien kanssa, mutta kunnolla kun röyhtäytti, niin ei ongelmia.

Isomman ongelman menin aiheuttamaan ihan itse, kun popsin kohtuullisen hyvän määrän tuoreita herneitä... Pikkumies sai aikamoiset ilmavavat, raukka...

Jaha. Eipä tätä kolmen miehen unta kauaa riittänytkään, juniori heräsi. Mentävä on.

Kreecher ja poikanen 2,5vko
 
Hurjaa Kreecher, onneksi ei käynyt kuitenkaan pahemmin. Kaikenlaiseen sitä ilmeisesti lapsien kanssa vähitellen totuttuu kun kuitenkin paljon tapahtuu. Ebbuliinin perheessäkö sitä tultiin sohvalta pää edellä lattiaan. Tsemppiä ja jaksamista teille monilapsisille perheille!

Kolmas: mulle terveydenhoitaja kertoi, että käytäntö on juuri muuttunut. Aiemmin ei yhdellä plussalla olevia tarvinnut kontrolloida, nykykäytännön mukaisesti tarvitsee. Minulla oli silloin perjantaina kun vauva syntyi la-su yönä, neuvolassa proteiini yhdellä plussalla. Maanantaiksi heti määräsi kontrolliin, mutta silloin olinkin jo siis synnyttänyt enkä siellä kontrollissa koskaan käynyt. Jännät paikat sulla - alkaakohan synnytys olla lähellä.

Laskeskelin tuossa nopeasti, että olisko vielä sellaset 6 odottajaa ainakin täällä. Niinhän se on, että jos laskettu aika on melko kesäkuun lopulla, niin siinähän saattaa sitten mennä vaikka se parikin viikkoa vielä. Ja just tässä vaiheessa tämä aika kun matelee. Jaksamista teille kaikille!!!!

Sisi: Ihan samaa olen itsekin imetyksestä miettinyt. Se on oikeasti kivuliaampaa ja hankalampaa kuin etukäteen ajatteli. Melkein joka kerta vauva tarttuu rintaan niin lujasti, että melkein vedet tulee silmiin. Silloin varsinkin tuntuu, jos on ensin pumpannut rintaa. Ehkä se herkistää rinnanpäätä entisestään. No, ehkäpä tämä tästä tasaantuu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja swerfiel:
Osaako joku sanoa, onko rintakumin käytöstä jotain haittaa?
Ihan pikasesti vastaan...

Mulle sanoi synnärillä kätilö, että rintakumit on ihan ok väliaikaisessa käytössä. Mulla poika suostuu tällä hetkellä imemään vaan rintakumin kanssa, mut opetellaan kyllä paljaalle rinnalle joka päivä. En vaan viitsi loputtomasti poikaa itkettää... Ensin opetellaan ja sitten kumin kanssa ja kohta aluks kumin kanssa ja sit ilman. Olipa vaikeesti ilmastu.

Mut siis varsinainen vastaus... Pitemmän päälle jos jatkuvasti käyttää, on haittana maidon nousun väheneminen, koska rinta ei saa riittävästi stimulaatiota. Kätilö siis mulle niin sanoi, mut en sit tiedä... Ite ainakin käytän vielä ihan huoletta, kun aristaakin niin kovasti näin alkuun. Tolla pojalla on niin kova imuteho välillä, että kumien kanssakin sattuu ihan huolella... Mitenkähän mä kestän sit ilman...? :/
 
...äiti soittaa vähän väliä ja kyselee joko...no ei mitään ei...mies ja esikoinen lähti mökille eilen ja olen saanut nauttia täällä hiljaisuudesta, nyt olisi hyvä aika lähteä laitokselle, muutenkin olen päättänyt että en ota miestä tälläkertaa mukaan synnytykseen =) parempi vidduilla ja äkkäillä vaikka kätilöille :LOL:
Kivunlievitys mietityttää, edellisellä kerralla otin epidruaalin, mutta en tiedä antoivatko liian aikaisin vai mikä, mutta synnys pysyähtyi siihen ja rupesin nukkumaan, aamulla sitten herättelivät että pitäisi alkaa ponnistamaan... =)
synnytyksen kesto 15h ponnistusvaihe 30min.....

Mulla on sellainen hassu tilanne, LA on laskettu ihan puhtaasti ensimmäisen ultran perusteella vk 11, jotenkin oli viime syksy sellaista hässäkkää/kiirettä että ei mitään havaintoa koska viime mensut on ollut, enkä ole muistanut merkitä niitä ylös kun pillereitä söin, jotka sitten unohdin ottaa :LOL: toinen lapsi on toki aivan toivottu, mutta hieman oli pahvi olo soittaa ensimmäistä kertaa neuvolaan ja kun kyselivät niistä viime mensuista yms. eikä mulla ole mitään havaintoa edes missä kuussa on viimeksi ollut, yhtäkkiä vaan muistin, että kerran kuussa on yleensä tapana tulla sellaista punaista vuotoa :LOL: eikä ole pitkään aikaan ollut sellaisia vaivoja....

Maha on laskeutunut vauva ollut terkkarin mukaan jo viikolta 36 tuolla lähtökuopissa, raivotarjonnassa viikolta 34, mutta meneeköhän silti 42 viikolle ennenkuin ulos uskaltautuu. Mulla on myös ollut tuota etovaa oloa, eilen piti jo hengittää syvään ettei laatta lennä, verenpaineet, pissat yms. ihan ok koko raskauden ajan, ultrassa olen käynyt äitipolilla viimeksi viikolla 35, painoarvio tuolloin 2550 ja gyne sanoi että yli menee....? Jouduin käymään kilpirauhassairauteni takia muutaman kerran äippäpolilla, joka kerta päässyt ultraan, sukupuolta eivät ole ryökäleet muka nähneet, mutta samapa tuo, alemyynteihin olisi kiva lähteä, mutta kun ei tiedä ostakko sinisiä vai punaisia....


suvi-tuulia 39+4
 
Onnitteluja: Irmelille tytöstä, Sopraanolle pojasta ja minttuselle tytöstä! :flower: :flower: :flower:

Suvi-tuulia: Tervetuloa mukaan! :hug:

Tänään meillä kävi neuvolatäti kotikäynnillä ja poitsu painaa nyt 4390g eli syntymäpainossaan on ja vähän ylikin! =)
Kuulemma vauvan pitäisi saavuttaa syntymäpainonsa kahden viikon ikään mennessä, jos on kaikki muuten ok.

Nyt poika on ollut pelkällä rintamaidolla yli neljä päivää eli enää ei tarvitse tutteleita ostella.
Päivällä lypsän Ainun käsikäyttöisellä rintapumpulla tissimaitoa yötä varten vähintään 40ml ja joka yö olen saanut tuon määrän pojalle syöttää pahimpaan itkuisuuteen aamuyöllä.

Neuvolatäti suositteli, että antaisin nuo isommat lapset vaikka mummulaan päiväksi tai yökyläänkin, että saisin itse rauhassa levätä päivälläkin.
Taidan joku päivä kyllä noudattaa tuota ehdotusta... :whistle:

Riina-Niina ja aarre 2vko1pv :heart:
 
Koko yön oli masuvaavi niin hiljainen, että vaan valvoin liikkeitä odottaessa. Sitten heti kun päästiin polille sydänkäyrään alkoi liikkeitäkin tuntua. Sitten ultrattiin yms ja kaikki oli hyvin. Huojentavaa kuulla, kun yöllä valvoessa tulee ajateltua jo kaikennäköistä. Proteiinia oli ½+, sanoivat että jos tulee ++:lla, niin sitten heti sairaalaan.
Lääkäri teki äärettömän kivuliaan sisätutkimuksen, jonka jälkeen tihkui vähän lapsivettä. Mutta ei edes suppareita kuulunut... Epäilen jo nyt, ettei vauva tule koskaan ulos.

Vyvyan 39+4
 
tänään oli siis ekaa kertaa se koliikkihoito ja olen tosi odottavaisin mielin seurannut tuloksia. ensimmäisen kerran jälkeen ei yleensä hirveitä muutoksia tapahdu, mutta munsta tuntuu, että parempaan suuntaan on heti lähteny menemään. tai sitten se on vaan väsyneen äidin mielikuvitusta :LOL:
hintakin on vaan 20 kerta :eek: :eek: olin valmis kyllä maksaa melkeen mitä vaan, jos sillä sitten saa kunnon yöunet, tai kunon ja kunnon, täytyy silti vauvaa syöttää, mutta se sujuu niin vaivatta ettei siitä ole haittaa :saint:

ristiäis valmistelut on oikeastaan kaikki myös nyt valmiina. paitsi oma olemus, eli mitä pistää päällä ja mitä tekis tälle reuhkalle, mitä olen koko odotusajan kasvattanut. en ole mikään pitkän tukan ihminen mut nyt päätin, että kokeillaan ja vielä on kasvatus vaiheessa.
mut palaillaan...
 
Kyllä on taasen pää tyhjänä pettymyksestä kun ei vieläkään :( Aamukymmenen jälkeen alkoi supistella tiheästi, mutta suht. lempeästi kuitenkin. Sen verran kuitenkin, että rupesin jo jossain vaiheessa varailemaan pojalle hoitajaa ja pakkasin (mies pakkasi..) sairaalakassin valmiiksi. Kellottelin supistuksia (3-8 min. välein, välillä saattoi olla pitempikin väli) ja kirosin kun eivät voimistu eivätkä lopu. Tätä supistelua kesti pitkälle iltapäivään asti! Vieläkin on masu kestokivikovana ja selkään sattuu pirusti, mutta enää ei tunnu siltä, että sairaalaan lähtisin. MENISI NYT VEDET ETTÄ OSAISI LÄHTEÄ SOPIVAAN AIKAAN SAIRAALAAN!!! Ärsyttää niin suunnattomasti! :headwall: :kieh:
Kiva pitää lapsenvahtejakin varuillaan, kun tätä samaa saattaa jatkua vielä yli kaksi viikkoa...

sami27: Meidän esikoinen synnytys käynnistyi ilman minkäänlaisia ennakoivia supistuksia. Lapsivedet meni aamuyöstä ja supistukset alkoi tuntua vasta tunnin kuluttua sairaalaan päästyä, heti tiheinä ja säännöllisinä. Poika syntyi aamulla klo 8. =) Mua muuten aina vaan huvittaa tuo sun nikkisi, kun meidänkin perheessä on sami27, isin ominaisuudessa :D

Kolmas ja Vyvan: Toivottavasti vältytte vielä loppumetrit ilman raskausmyrkytyksiä! Jotenkin täältä lukee usein, että neuvolassa oireita ei oteta niin vakavasti kuin äitiyspolilla otettaisiin :eek:

Nyt täytyy lähteä selkää lepuuttamaan. Auts.

-ebbuliini ja neiti rv 39+6-
 

Yhteistyössä