~KesäMassut 2007~

Voi että,Swerfiel ja Hani,voimia kovasti.Kurjaa että Swerfiel sun synnytyksestä jäi tuollainen maku.
Aika parantaa.
Ja Hani,saatko ketään ottamaan poikaa muutamaksi tunniksi vaikka päivällä?Lähtis vaunuilemaan tms.Saisit rauhassa nukkua sillä ite huonounisena tiiän että vaikeeta rentoutua ja nukahtaa jos tietää että kohta kuuluu kiljuminen.
Taikka miehes kun tulee kotiin,lähtee ulos vaavin kanssa.
Tai hoitaa muutaman yön ja sinä nukut.
Yhteinen proggis se vauva on ja toinen jos uupuu,toisen on otettava ohjat.

Tuntuu kauheelta hehkuttaa täällä miten ihanan rauhallinen vaavi meillä on,syö tosiaan vaan ja nukkuu.Ja mies hoitaa yöt niin mä makaan laiskana lehmänä.
Ja silti kitisen ja porailen tyhmistä asioista.No,on täällä 5 muuta muksua jotka myös tarvii äiteetä joten ei hommat lopu tuohon pikku-ukkoon.

Aamu 6 söi ja 11 tankkas.Vielä nukkuu sillä tankilla...Ja kello on reilu 14.
Antakaa rela-tippoja ja tiiätteks..Meillä vauva nukkuu vain mahallaan.Ja näin nukkuukin hyvät unet.
Maisa nukkui selälään taikka kyljellään vain 2 tunnin pätkiä.Kun laitto mahalleen niin 6-7 tuntia meni.Ei siinä paljoa mietitty että nukutetaanko mahallaan vaiko ei.Ja on terve 2 vuotias.NÄin nukuin ite minäkin,sanoo äitini.

Ja Miska siis 2 viikkosesta asti nukkunut mahallaan.Eikä kätkytkuolemat johtu mahallaan nukutuksesta.Selällään voi myös tukehtua esim pulautukseen.
Musta turhaa pelotellaan mahallaan nukutuksesta.
Turvallinen asento vauvalle,siinä on kuin sylissä olisi.Ollaan kohotettu pääpuolta niin että olo kuin sylissä.Ja peitto päällä.

Mene ja tiiä mutta näin meillä vauva nukkuu todella hyvin.
Ja niin nukkui kaksosetkin.
Yöllä en heitä ees röyhtäyttänyt,annoin pullosta ja käänsin masulleen.

Ja he siis jo 8 v!!!!

Mutta jokainen tekee kuinka parhaaksi näkee.
Tunnustaudun mahallaan nukuttajaksi.
Tottakai pelottaa kätkyt kuolema,mutta selkeetä todistetta ei ole että asennolla olisi vaikutusta.Ainoastaan sillä että vauvoilla on liian kuuma,se voi aiheuttaa sen että vauvan hegitystä säätelevä keskus "sekoaa".

Ja ulkopukemisesta,meillä pitkähih body ja potkarit.
Peitto jos viileetä.Taikka kapalo.

Nyt ruuanlaittoon,saa katras ruokaa.Ukko tänään töissä ollut ja ihan ok päivä ollut.Ei ole räjähtänyt tää "potti!!!

kata ja miska 4 viikkoa
 
Vauvauutisia!

Meille syntyi Mini-miekkonen kiireellisellä keisarinleikkauksella 17.6. klo 22:23 (rv 39+2) dramaattisten vaiheiden jälkeen. Mittaa miekkosella huimat 47cm ja 2390g.

Mentiin illalla klo 20 Jorviin tarkistuttamaan, kun en ollut tuntenut pikkuisen liikkeitä. Olin käyrällä tunnin ja seurailtiin supistuksia ja vauvan sykettä. Sen jälkeen tuli lääkäri tarkistamaan tilanteen, eikä liikkeitä näkynyt ultrassakaan. Lääkäri totes vaan, että ei tässä näillä viikoilla aleta enää miettimään vaan mennään leikkaukseen. Sillon alko oikeesti pelottamaan, kun olin siihen asti kuvitellut vaan hätäileväni turhaan. En muuten tuntenut yhtään kipeää supistusta, vaikka niitä olikin sen verran että sain leikkaukseen estolääkityksen.

Viime hetkillä leikattiinkin: poikasella napanuora 3 kertaa vartalon ympäri, lapsivesi vihreää, kasvotarjonta, joten otettiin masusta imukupilla.

Ensimmäiset päivänsä vauva vietti lastenosastolla lämpökaapissa nenä-mahaletkussa, antibiootti- ja särkylääkekuurilla. Torstaina pääsi vierihoitoon ja perjantaina (laskettuna aikana! :)) päästiin kotiin. Kovin oli pelottava elämänalku pikkuisella, mutta onneksi kaikki vaikuttaisi nyt olevan hyvin. Harjoitellaan vauva-arkea ja syötellään ahkerasti, jotta saadaan Mini-miekkosesta suuren suuri!

T:Anskuli ja Mini-miekkonen
 
Paljon onnea uusille nyyttinsä saaneille!! :flower:

anskuli1978.... oltiin sitten samana päivänä synnyttämässä jorvissa.... harmi ettei törmätty (ainakaan tietoisesti :D )

Meillä on neitin eka neuvola kunnialla ohi, painonnousu on ollut huimaa, 220g tullut jo lisää syntymäpainoon, joten rintamaitoa tulee hyvin. Kovin kehui, että on jäntevä tyttö, kun kovasti toinen oli liikenteeseen lähdössä kun mahalleen laittoi pöydälle :)

Seuraava neuvola on vasta kuukauden päästä, koska se oma täti on lomalla ja kysyi, että haluanko tulla parin viikon päästä vai tuntuuko, että pärjään, kun paino noussut tosiaan niin hyvin, että sitä ei tarvitse seurata ja mieluummin minä sitten odotan vähän kauemmin. Soittaa voi tietty jos jotain tulee ja halutessani pääsen sitten jo aiemmin.

Saatiin pampersilta lahjaksi sellainen 'kassi' vähän niinkuin liberon sairaalalaukku, mutta tässä oli mun mielestä paljon enemmän tavaraa.... Onko muita lahjottu tällä??

-Hiiviö & Neiti 1vk 1pvä-
 
Saatiin molemmat,Liberon sekä tais juur olla Pampersin.Siinä oli Welwdan hoitotuotteita,Fisher pricen helistin ja jotain muutakin.Musta oli laadukas paketti,oli Lindexin bodykin vissiin...

Anskulille isosti onnee pikkumiehestä.Pieni oli tosiaan,olitteko seurannassa vai oliko tuo paino ihan ylläri?

Aika metkaa kun kummatkin nukkuu yhtäaikaa....Poju nukkunut jo 4 tuntia taas..

Jaahas,esikoisella tärkeetä juttua ...

moikkis
 
Meille syntyi tyttö 21.6 klo 23.37. Painoa oli 3280g ja pituutta 51cm. Pipo taisi olla 36.5cm. Synnytys oli suht helppo, mutta nopea. Sairaalassa oltiin n. klo 19.00 ja epiduraalinkin ehtisin saada. Neidillä oli napanuora syntyessään kaksi kertaa kaulan ympärillä sekä kerran vartalon ympäri.
Tänään kotiuduttiin.
Pikkumyy: yritin etsiä sua kun olin kotia lähdössä, mutta en löytänyt... olisin sanonut vaan heippa.
Onnea kaikille tällä aikaa jakautuneille ja hyviä vointeja kaikille muutenkin tasapuolisesti....
jousimies-70 + tyttö 5pv
 
:) Huomenna ois sit sektio edessä kun toi vauva ei syty noista käynnistelyistä ja oli ultrassa isokokoinen...(lekuri vallan ihmetteli tuota suurta kasvua viikossa...oli kasvanut 3600g :sta 4200g) Joten sovittiin sitten että ei enää käynnistellä kun kroppa ei kerran niihin mitenkään reagoi..3 kertaa koetettu sytoteceillä...mut ei mittään apua...paikat kiinni edelleen ja kaikki tallella... :|
Kyllä nyt sit jännittää aivan hirveesti....äiti tulee mukaan sektioon kun tää mun ero miehestä just tässä vaiheessa totta..:( Joten aloittelen sit arkea tyttären ja vauvan kanssa kolmisin...*toivon mukaan pärjäämme*

Terkkuja kaikille niin odottaville...kuin vauvan saanelle... :hug:

TV:Mantsu ja toukka 41+0
 
Moi!
Eka päivä lasten kanssa, ihan hyvin meni. :)
Ulkoiltiin oikeastaan koko päivä, keskimmäisen kiukkuraivareita tuleekin lähinnä sisällä.

Mantsulle onnea matkaan, sekä sektioon että uudenlaiseen perhearkeen. Varmasti pärjäätte ihan hienosti, muistathan uskaltaa pyytää apua jos siltä tuntuu. :hug:

Onnea kovasti jousimiehelle ja anskulille vauvoista! Onneksi Anskulinkin tarinalla oli onnellinen loppu.

Swerfielin synnytys olikin aika hurjan kuuloinen kokemus! Kurjaa, että jäi niin ikävä maku...

Mäki sain sen Pampersin laatikon, ihan mukava pakkaus tuo oli! :)

Iloista alkavaa viikkoa kaikille!

Kreecher ja Antero
 
Ihan ekaksi onnea hurjasti jousimies70, helmiina, pompula81 ja kaikki muutkin vauvautuneet :hug:

Meinasin jo etten kehtaa enää kirjoittaa tänne kun aina vaan saa omaansa odottaa mut nyt ois valoa tunnelin päässä =) vauvan liikkeet on olleet aika vähissä ja soitin tänä aamuna KHKS:aan. Sieltä pyydettiin saman tien näytille. No, sinne mentiin ja vauvalla kaikki hyvin. Sairaalassa ihmeteltiin kovin mix en ole ennemmin mennyt sinne kun rv on 42+2. Sanoin vaan ettei neuvolan mielestä ollut tarvetta. Olivat sairaalassa tosi ihmeissään ja sanoivat et vko sit ois jo pitänyt tulla. Mistäs mä oisin sen tiennyt. Pikkasenko v*tuttaa, voisin sanoa neuvolatädille pari valikoitua sanaa!

Sisätutkimus tehtiin, oikein kaks kertaa, sekä harjoittelija että lääkäri. Jollei ala ennen tapahtua, niin huomenna aamulla sitten sisään sairaalaan ja käynnistetään synnytys. Vihdoinkin. Kyllä mua harmittaa tuo neuvolan juttu, vaiks ei tässä mitään katastrofia tapahtunutkaan. Luulis et iät ajat töissä ollut neuvolatäti tietää kuviot :kieh:

Nyt sit vaan odotellaan loppuhetki ja huomenna tositoimiin. Tsemppiä kaikille odottajille ja vauvansa jo saaneille.

paulaliina, joka vihdosta viimein jakautuu, toivottavasti...
 
Onnea Pompula, jousimies, Helmiina, anskuli ja muut vauvautuneet :flower: !!

Paulaliina hurjasti tsemppiä! Omituista että neuvola ja sairaala ovat noinki eri mieltä asioista..

Pylly pestään meillä yleensä aina kakan jälkeen, kun se on yleensä sen verran iso lähetys että poika on selästä pippeliin asti kakassa... Hyvin on iho kestänyt. Jos on sattunut tulemaan ihan pieni kakka niin sitten puhdistuspyyhkeellä vaan pois.

Kiitos imetyskommenteista! Huomasinki, että poika imee paljon, paljon paremmin kun imetän istualtaan. Tökittää silloin, kun on jo saanut mahaan maitoa, että en tiedä olisko sitten turhautumista kun maitoa ei enää tule niin nopeasti tai ei jaksa imeä niin nopsaan kuin haluaisi. Ollaan harkittu imetystyynyn ostamista, niin sais vähän paremman asennon. Täällä kehuttiin kovasti sitä Aventinrintapumppua, onko se käsikäyttöinen mistään kotoisin? Mulle suositeltiin että yöllä voisi pumpata maitoa pulloon, jos sitä sitten rupeaisi herumaankin enemmän. Viime yönä pikkuherra ei suostunut kyllä nukkumaan tuntia kauempaa omassa kopassa, piti päästä ensin vähän imemään ja sitten tissin viereen nukkumaan.. Tuli vissiin ikävä tuttua hajua.

Voi hitsi, mitä ihmettä piti vielä kirjoittaa.. ai niin, miksi rela-tippoja ja cuplatonia ei saa käyttää yhtäaikaa? Kummasta teille on ollut enemmän apua? Rela-tippoja löytyy kaapista, ollaan nyt kokeiltu eilen ja tänään enkä ole vielä huomannut oikein mitään eroa..

Jaahas, se on pienen ruoka-aika :). Lisää myöhemmin taas, jospa sitten muistaisi mitä kaikkea piti kommentoida :wave:

Niini ja poikanen 1vk 1pv
 
Täällähän on tapahtunut vaikka mitä!

Onnea Pompula tytöstä, anskuli pojasta (hui mitkä ensihetket!) ja jousimies tytöstä! :flower: :flower: :flower:

Swerfielin kokemus kuullosti myös hurjalta ja ikävältä :( Kyllä se poika siitä vielä omaksi rakkaaksi muuttuu, etkä osaa häntä enää kurjiin kokemuksiisi yhdistää :hug:

Hani yritä saada itsellesi lepoaikaa! Rohkeasti vaan pyydät apua mieheltä, äidiltä, kavereilta tai melkeinpä keneltä tahansa, että jaksaisit välillä iloitakin pikkuvauva ajasta! Ota neuvolassakin puheeksi väsymys, se on täysin normaalia, eikä tee sinusta huonoa äitiä :hug:

Mantsulle ja Paulaliinalle kovasti onnea huomiselle!
Ja Mantsulle vielä jaksamista yksinhuoltajaelämään! Pari kaveriani ovat olleet odotusajasta lähtien yksinhuoltajia, ja upeasti ovat pärjänneet, kun on tukiverkkoa ympärillä! =)

Itse täällä vielä kokonaisena ja kärsimättömänä.. Ihan niin kuin MHP:kin, haluaisin jo vauvan syliin, ettei tarvitsisi "ainoana" mahakkaana täällä pyöriä...

-ebbuliini ja neiti rv 39+4-
 
Heips!

Ja sydämelliset onnittelut taas kaikille vauvautuneille!
:flower: :flower:

Olen pitänyt jokusen päivän nettipimentoa, kun tuntuu niin turhauttavalta tulla tänne aina toteamaan ettei meillä ole mitään uutisia. Masukilla ei ole aikomustakaan ulostautua, tai siltä ainakin tuntuu. Multa on alkanut kaikki kysellä että kuinka synnytys jo jännittää. Ja sitten ihmetellään kun totean ettei jännitä kun ei tunnu lähenevänkään!!

Vyvyan 39+3
 
Eli ei täälläkään mitään uutta! Ihmiset kyselee niin kovasti tuosta "eikö se nyt vieläkään oo syntynyt, kun niin kauan on jo tehnyt tuloaan..." Arggh, raivostuttavaa :eek: Eli nyt jo parina päivänä oon ottanut puhelut vastaan vain ja ainoastaan mieheltä ja lapsilta, paha ja tuhma minä!!!Huomenna neuvola, katotaan mitä täti sanoo...Oma olotila on ihan v..usta...Ja fiilikset vieläkin pahempina! Ja mun kun ei pitänyt stressata...mutkun...mä haluun jo synnärille ja saada masuasukkini jo syliin...Onx se ihan liikaa muka vaadittu!? Ruoka ei oo enää maistunut, vatsa tyhjentynyt ihan totaalisesti...Supistelee nyt 6 minsan välein, olo kuin lehmällä, hermot riekaleina, pelottaa, jännittää jne...Ja en kyllä stessaa...hih...Olo on muuten ulkopuolinen nyt täällä kesämassuissa...Mut onnex vielä on muitakin kärvistelijöitä! =)

Anteex purkaus, mutta kyllä se helpotti kummasti!

:flower: Onnittelut kaikille jakaantuneille :flower: Ja hurjasti tsemppiä mantsulle ja Paulaliinalle!

T MHP+masuasukki 39+5 tai jotain ihan sinnepäin :ashamed:
 
Vedet alkoivat tulemaan klo 5.00...Just kohta juodaan kahvit ja sit lähetään synnärille! Ihanaa kohta mullakin on jo vaavi sylissä! Ilmoittelen sit kun kotiudun...Mies on vielä sen verran espanjalainen että ei muka osaa käyttää näitä sivustoja! Ja minä kun luulin jo että oon ikuisesti raskaana!

T MHP ja masuasukki 39+5 :heart:
 
No näin nyt sitten piti käydä :headwall: . Kirjoitin pitkän jutun ja painoin "jotain" nappulaa, niinpä siirryin edelliselle sivulle ja kaikki tekstit katosivat!

Nousin ylös pumppaamaan kun kysyntä ja tarjonta ei tällä kertaa kohdannut näin päin. Poika on syönyt eilen joka syötöllä molemmista rinnoista. No nyt sitten 5 1/2 tunnin unien jälkeen söikin vain toisesta rinnasta ja toinen on ihan pakahtua. Käytän sitä Avent Isis-pumppua ja olen ollut tähän käsikäyttöiseen tyytyväinen. Muistaakseni ainakin Katalla sama pumppu. Millaisia teillä muilla on?

No, lyhyesti nyt sitten: Onnea kaikille vauvautuneille: pompula, Jousimies, Swerfiel ja Anskuli :flower:

Swerfiel, sinulla oli kurja synnytyskokemus. Yritä jutella siitä mahdollisimman paljon, että saat käsiteltyä asiaa, esim. neuvolassa. Äidin tunteet heräävät joskus vasta myöhemmin ja sekin on ihan normaalia.

Hani
, pidä huolta itsestäsi että jaksat huolehtia jälkikasvusta. Voisiko mies syöttää ainakin jonkun syötön yöllä? Saisitko apua ristiäisten järjestämiseen? Minullakin on välillä niin ristiriitaisia tunteita, kun vauva on hyvin rakas, mutta välillä tosi rasittava, kun huutaa vain suoraa huutoa, vaikka kaiken pitäisi olla hyvin (syönyt, kuiva vaippa, pidetään sylissä, olisiko väsynyt). Itse väsyy, kun ei saa unta riittävästi. Niin ja siis et ole tietenkään huono äiti, vaikka niin tunnetkin!

MPH:lla jännät paikat!

Vielä tekin mahakkaat (Ebbuliini, Virpi82, Vyvyan, oliko muita) pääsette tosi toimiin! Mantsulle ja Paulaliinalle tsemppiä koitokseen.

Mantsu jaksamista sinulle tilanteessasi! Pyydä joku kotiin ainakin ensipäiviksi kun kotiudut sairaalasta. Silloin hormoonit ovat sekaisin ja maito nousee rintoihin, yöt repaleisia kun vasta vauvan etsitään yhteistä rytmiä.

Minuakin kiinnostaa miksei Cuplatonta ja Relaa saisi käyttää yhtä aikaa? Minä olen antanut ainakin samana päivänä, vaikken kylläkään yhtä aikaa samalla syötöllä. Rela-tippojen vaikutuksesta muistaakseni sanottiin, että tulee vähän viivellä.

Ai niin, mistä saitte sen Pampersin pakkauksen?

Muokkaus uudelleen: Odottajia vielä ainakin Ebbuliini, Virpi82, Vyvyan, Nappa ja Peppi Pitkäkorva ja kolmas... oliko vielä muita
 
Taitaa meitä kokonaisena kärvistelijöitä olla enää muutama täällä pinossa... Auttaiskohan munkin synnytyksen käynnistymiseen, jos mäkin purkaisin kaiken kiukun näin sanallisesti niin kuin MHP? ;)

Todetaanko nyt vaan, että yhtään en enää jaksaisi olla raskaana, mutta nyt alkaa tuntua, ettei paljon kiinnosta synnyttääkään. Koko ajan v*tuttaa vaan KAIKKI. Esikoinen meni onneksi Mummilaan kyläilemään viime yöksi ja haen sitten tänään päiväunien jälkeen pois. Kun ei sen reppanan tarvii paljon mitään tehdä, kun huudan jo pää punaisena ja itellekin tulee heti tosi paha mieli ja itkettää... :ashamed:
Lisäksi kun mies ihanasti yrittää huolehtia musta ja osallistua ja kyselee vointia KOKO AJAN, niin siihen vasta hermo meneekin!!!

Mut joo, jatkan täällä kärvistelyä ikuisesti. Onnea kauheesti kaikille vauvan jo syliin saaneille. Oikeesti tekee kyllä hyvää lukea jo noita vauva-arjen kompastuskiviä, koska vauvan kotiintulo tuntuu liukuvan ajatuksissa entistä kauemmaksi mitä lähemmäs laskettua aikaa tullaan! Oma napa ja huono fiilis vaan saa vallan :/

Terveisin ikuisesti paksu Peppi + masu 39+4
 
Onnea jälleen uusille vauvoille perheineen!

Paulaliinalle, Mantsulle ja MHP:lle hurjasti tsemppiä vauvanhakumatkalle!!

Taitaa tosissaan mahakkaat käydä melko pieneksi vähemmistöksi tässä porukassa, koittakaa jaksaa vielä vähän aikaa, kyllä ne vauvat sieltä varmasti pian syntyvät.

Eilen oli Niilolla neuvolakäynti, painoa oli tullut kymmenessä päivässä n.500g! Eli hyvin tissimaito riittää. Pituutta oli tullut vajaa sentti ja päänympäryskin kasvanut sentillä. Hauskat temput teki jätkä, kun neuvolantäti kokeili sitä kävelyrefleksiä niin jätkä jähmetty ihan tikkusuoraksi ja rusautti vastalauseeksi kunnon kakat siihen pöydälle. :LOL:

Kysyin samalla terveydenhoitajalta siitä cuplatonin ja rela-tippojen yhteiskäytöstä, kun itsekin molempia annoin, niin ei sitä tosissaan suositella. Enpä kyllä tietenkään älynnyt kysyä, että miksi... :headwall: Jätin nyt sitten cuplatonit pois ja jatkan pelkästään rela-tippojen antoa.

Mulla oli joskus kanssa aventin käsikäyttöinen pumppu. Olin siihen aivan hirmu tyytyväinen! Harmi, ettei se enää ole tallessa. Nyt en ole hankkinut mitään pumppua, kun ei ole tarvinnut pumppailla. Maitoa tulee juuri sopivasti, eli ei pakkaannu vaan rinnat pysyy pehmeinä, mutta silti tulee riittävästi, että vauva pärjää pelkällä rintamaidolla. Jossain vaiheessa kuitenkin pumppua varmasti tarvii jos aion mihinkään mennä ilman vauvaa puolta tuntia pidemmäksi ajaksi.

Hanille voimia! Tosissaan pyydä rohkeasti apua vauvanhoitoon. Ei kannata yrittää olla liian urhea, vaan reilusti pyytää apua, että saisit levättyä. Pystyisikö mummot, kummit tai joku ystävä ottamaan vauvan vaikka yhdeksi yöksi yökylään? Jo yksikin kokonaan nukuttu yö tekee ihmeitä! Ja yritä päivällä nukkua aina kun vauva nukkuu, kodinhoitotyöt voi jättää hyvällä omallatunnolla tekemättäkin, ne kyllä ehtii myöhemminkin.

Mä sain Pampersin pakkauksen sairaalasta. Ja samaten myös sen Liberon-kassin. Ihan kivoja juttuja niissä oli.

Jaaha, kutsu käy joten aika lopettaa tarinointi!

Teppana & Niilo 2vko 3pv
 
Meillä on poju nyt sitten kolme viikkoa ja päivä päälle... nukkuu ihan hyvin tunnista neljään tuntiin. Nyt muutaan päivän syöny molemmista tisseistä jo useammalla syötöllä... todellisuus on silti iiiihan erilaista mitä olin kuvitellu... aamuyö 4-8 menee ihme koomassa, kun syö pitkään ja nukkuu pätkää... massuvaivaa meillä on ollu liikenteessä kovasti, mut voi johtua rintakumistakin, kun koko viimeviikko piti syöttää vasemmasta rinnasta sen avulla, kun oli nännin pää halki ja ihan veetun kipiä :( yöllä ollaan nyt sitten syöty normaalisti ilman kumia ja tuntuu poika aikalailla rauhallisemmaltakin... röyhtäilyn taidonkin löysi eilen oikein kunnolla... ongelmana onkin ollut, että ei syötön jälkeen röyhi... mut sit peppu rutiseekin ja joka pierulla tulee raitaa vaippaan... eli niitäkin kuluu. Oikeesti toi vaippojen menekki on jäkyttäny mut täysin... ennen aattelin, et kyllähän semmonen yks vaippa paketti riittää pitkään.... juu jos 36 vaippaa riittää 3-4 päivää niin hyvä on... mitähän mä oon oikein kuvitellu??? mut onneks alkaa toi rytmi ja ymmärrys löytyä pikkuhiljaa... tiedän suunnilleen mihin aikaan poju herää, kun se menee nukkumaan... onko syöny just ennen vai herätessään ja sit seurustellu ja nukahtaa. Hyvin jaksaa poju jo seurailla maailaa... saattaa ihan 1½-3 tunnin pätkää valvoa... ja on niin hurmuri ettäh.... jokainen varmaan ajattelee omastaan samalla lailla... kyllä poju on vieny ihan mun sydämen... vaikkakaan ei nää äitiyden tuomat tunteet kaikki ihan positiivisiakaan ole... kun itse olet yöllä väsyny, toinen huutaa sulle päin naamaa, kun tapettas ja yrität sinä miettiä, et mikä hemmetti sillä nyt on.... ongelman ratkaisu kun mulla alkaa nälkä-vaippa linjalta ja isäni just kehotti kattomaan ongelmaa just toisinpäin... mut hyvin päivällä keksii ongelman ja kaikki itkut kyllä selvittää hyvin... mutta nyt taas kuuluu simmosta ähinää, et saatetaan pian heräillä... ehdeimpä ainakin syömään=)

vointeja kaikille...

Maariana83 + poju 3vk+1pv
 
täälläkin ollaan! Montakohan isomahasta täällä vielä kärvistelee?! Taitaa riittää yhden käden sormet! ;)
Onnea taas uusille vauvautuneille Ihanaa! :flower: :flower: Ja onnea myös teille jotka ootte just vauvanhakumatkalla! Kohta saadaan taas uusia vauva uutisia! :D
Nappa ja masu 39+6
 
Moikat kaikille! Oli teitä ikävä. :)

Eilen siis päästiin iltapäivällä kotiin, kun pojan antibioottihoito lopetettiin. Voidaan molemmat hyvin ja maito on noussut ihan kivasti. Imetys hieman välillä takkuaa pojan keskola-aikaisen pulloruokinnan takia, mutta rintakumien kanssa saadaan kyllä homma hoidettua ihan kivasti.

Synnytyskertomusta hieman pyöristettynä tässä samalla:

Oksitosiinitippa aloitettiin siis ihan testausmielessä pian kontrollin jälkeen, kun ultrassa lapsiveden tilanne näytti huolestuttavalta. Tilanne näytti lupaavalta, joten tippaa lisättiin ja soitin miehen paikalle puolen päivän tietämillä. Supistukset oli tosi ilkeitä ja kun kaurapussista ei ollut apua, pyysin akuneulat. Selkäpuolella ne auttoikin ihan hyvin, mut masun puolella teho oli mitätön. Tippa lopetettiin kalvojen puhkaisuun kolmen aikoihin, mutta jouduttiin laittamaan seiskan tienoilla takasin... Omat supparit oli kyllä voimakkaita, mut kohdunsuulla tilanne ei edennyt. Suihkuun enkä ammeeseen päässyt tuon kalvojen puhkaisun takia, vaikka olisin sitä toivonut.

Ennen synnytystä vannoin, ettei ilokaasu ole mun juttu, mut suostuin kokeilemaan sitä silti. Epiduraalia (jota en myöskään aikonut ottaa) ei uskallettu antaa kovin varhaisessa vaiheessa, ettei synnytys hidastuisi. Tippa aiheuti 2-4 kyttyräisiä suppareita eli edellinen ei kerenny kunnolla mennä ohi tai vaan vähän heikentyä, kun taas vahvistui huimiin lukemiin. Siinä sitten temmoin ilokaasua ihan urakalla ja ihan kivasti se toimi. Huono olo ei tullut eikä noussut päähän sillai kun luulin. Muutin käsitykseni, käytän varmasti seuraavallakin kerralla.

Epiduraalin sain sit myöhemmin, kun ilokaasu ei enää riittänyt ja lisäannoksenkin vielä. Vähitellen siitä sit edettiin ponnistusvaiheseen ja pitkähkön pakerruksen jälkeen näki vauva viimein päivänvalon. Poika oli ihan sininen eikä hengittänyt aluksi... Olin niin väsynyt, etten tajunnut edes huolestua siinä vaiheessa. Hoin vaan että "hengitä rakas, hengitä". Kuultiin se pieni parkaisukin sieltä viimein ja hoitajat lähti puhdistamaan hengitysteitä ja sieltä poika vietiin pian keskolaan. Sain siinä välissä vauvan hetkeksi syliin. Pikaisesta virkoamisesta huolimatta otettiin seurantaan, koska loppu lapsivesi oli paksua ja vihreää. Myös mun positiivinen koetulos lapsivesiepäilyn yhteydessä oli syy aloittaa antibiootit. Sokeri- ja natriumarvot sekä hetkellisesti verenpaine heitti pojalla parin ekan päivän aikana, joten niitäkin seurattiin.

Vierihoitoon sain pojan lauantaina päivällä ja eilen aamuantibiootin jälkeen todettiin koetulosten olevan negatiivisia ja hoito voitiin lopettaa. Olin jo sunnuntaina esitänyt toiveen osastolla kotiin pääsystä, joten se sitten onnistuikin ihan sujuvasti. Lastenlääkäri tutki pojan ja saatiin lupa lähteä.

Henkilökunta synnärillä oli ihan huippua porukkaa ja osastoillakin kivoja. Hoidossa ei mitään valitamista, vaikka joittenkin kanssa ei ajatukset menneetkään yksiin. (Keskolassa osa ei tukenut imetysasiassa yhtään, oli vaan sillä asenteella että ehtiihän tuota... Kyllä poika rinnalle pullolta oppii. Keskolassa poikaa hoitaessa siis halusin imetystä harjoitella, että maito alkaisi nousta. Siitäkin sain kommenttia, että ihan turhaa, kun maitoa ei vielä ole... Sain kuitenkin 10 min:ssa lypsettyä jo toisella kerralla suuremman määrän kuin pojan kerta-annos. :) )

Tiivistettynä: Synnytys käynnistettiin keskiviikkona aamulla 20.6. oksitosiinitipalla, poika syntyi torstaina aamulla klo 04.45. Painoa 3730g, pituus 52cm ja pipo 37cm. Kivunlievityksenä akuneulat, ilokaasu ja epiduraali. Epparia ei leikattu, 1/2 asteen repeämä tuli emättimeen ja siihen muutamia tikkejä. Papereiten mukaan synnytyksen kesto kokonaisuudessaan (katsotaan alkaneeksi siitä, kun oksitosiinitippa laitettiin takaisin seiskan aikaan illalla) 10h, josta avautuminen 8.20h, ponnistus 1.25min ja jälkeiset (täydelliset) 15 min. Istukka painoi 520g ja verenhukkaa 600ml verran. Niin ja lapsivettä olikin sitten kuitenkin ihan normaali määrä.

Mies aloitti tänään ekan viikon mittaisen isyyslomapätkän. Tänään aloitetaan nimeämisasian ja nimiäisien järjestämisen hoitaminen ja onhan tuossa muutakin asiaa jo kaupungille. Rintapumppu pitää ainakin ostaa ja imetyspaitoja.

Poika on aivan ihana ja tosi suloinen... Ehdottomasti raskaan synnytyksen ja pitkän pakertamisen arvoinen. Yliaikaisuuskaan ei enää niin harmita, kun on viimein tuo käsittämättömän rakas nyytti sylissä. Isin poika näyttää kyllä paljolti olevan. :)

Onnea kovasti muille vauvautuneille ihan koko sydämestä! :flower: :flower: :flower: :hug: (Ja pahoittelut siitä mun purkauksesta... Ei ollu pahalla ketään kohtaan, en vaan sillon kyennyt iloitsemaan teidän kanssa.) Täällä onkin porukka jakaantunut nyt ihan urakalla... Hieno juttu! Voimia ja tsempityksiä edelleen odottaville! :hug: Niin ja tietysti kiitos kovasti tsempityksistä ja onnitteluista! =)

Tervetuloa Pii83! Kyllä tänne mahtuu... Joukkoon vaan. :) Onnea vauvaantumisesta. :flower:

Jousimiehelle terkut... Oli kiva jutustella. :) Niinhän siinä kävi kuten arvelinkin, eli mä tosiaan katoin sua eka ihan tyhmänä että kuka häh, vaikka tutulta näytitkin. :LOL: Mä varmaan kuule haahuilin keskolan puolella tai lastenläkärin juttusilla sillon sun lähtiessä... Oli vähän tohinaa päivä. :)

Kata... Mistä saa Pampersin pakkauksia? Tahtoo kans...

Luen noita teidän kuulumisia myöhemmin tarkemmin ja otan osaa keskusteluun. Poika on tuhissut tyytyväisenä isänsä vieressä sen verran kauan, että kohta alkaa tissi maistua. Itekin voisin yön torkkumisen jälkeen hieman vielä levähtää.

Hyvää vointia ja aurinkoisia päiviä kaikille. :wave:

PikkuMyy-80 ja poikanen 5vrk
 

Hyppäsin tuolta Heinämassuista kurkistelemaan teidän synnytyskertomuksia :wave: Esikoista odotan, la 14.7. ja alkanut kovasti jännittää tuo synnytys...

Onnittelut kaikille vauvan saaneille :flower:

Onko täällä ketään, joka synnyttänyt SKS:ssa? Oliko siellä miten ruuhkaista, kun kätilö sanoi valmennuksessa, että kesäaika siellä kiireisintä. Meillä olisi toiveissa saada perhehuone, ja se ei onnistu, jos osasto täynnä äitejä :)

Jaksamista teille kaikille, joilla vielä vauva masun sisäpuolella, eiköhän ne pian sieltä poksahtele ;)


Vauvelihaave 37+3
 
Heippa!

Hirmu möykkä alkoi kuulua lastenhuoneesta ja kun menin katsomaan, niin esikoinen oli sitten ystävällisesti herättänyt pikkuveljensä ja siellä oli tädet leikit päällä. Nyt jos eivät nukahda tuosta, niin voi prkl, sen tietää sitten, miten ilta sujuu... :kieh:

Meillä ei ole mitään ihmeempiä masuvaivoja tai sellaisia ollut vauvelilla, mutta ihme koomassa sitä vaan menee silti. Keskimmäinen oppi juuri parahiksi nukkumaan yöt heräilemättä, niin että ehti tottua taas kokonaisiin yöuniin. Nyt sitten pitää taas heräillä... Eka yösyöttö menee ihan ok, mutta tokalle ei meinaa MILLÄÄN päästä pystyyn... Sen tokan syötön jälkeen pikkumies onkin yleensö saanut jäädä viereen, koska en enää jaksa nousta laittamaan herraa sänkyynsä.

Minä sain Pampersin pakkauksen neuvolasta, mutta oli niitä jaossa sairaalassakin. Samoi niitä Liberon kasseja. Kannattaa kysyä perään, mulle ei ainakaan siellä sairaalassa kukaan sellaista tullut käteen törkkäämään, niin en sitten kehdannut mennä itsekään ottamaan, vaikka siinä pöydällä tarjolla olivatkin.

Onnea vielä PikkuMyylle perheineen, kyllä sitä sun jakautumista odotettiinkin! :D

Ja jospa paulaliinakin saisi nyt vihdoin nyytin syliin. Melko kummallista tuo neuvolan toiminta...

Hani toivottavasti se koliikkihoito auttaa, tulehan raportoimaan sitten tuloksista. On varmasti tosi raskasta, kun oman väsymyksen päälle on vielä huolikin pienestä, kun ei pysty toisen tukalaa oloa helpottamaan.

Me muuten vietiin yhdelle kaverille vauvalahjaksi sellainen "lahjakortti", joka sisälsi vaunulenkitystä, lapsenhoitoa, siivousapua jne., osoittautui aika mieleiseksi lahjaksi, kun kaverin vauveli osoittautui koliikkitapaukseksi.

Mulla on se aventin käsikäyttöinen rintapumppu ja erittäin tyytyväinen olen ollut! Mulla se toimii jopa paremmin, kuin ainun sähkökäyttöinen, jollainen mulla oli lainassa, kun luovutin maitoa. Nyt ei luovuttamiselle ole ollutkaan tarvetta, maidon määrä on pysynyt sopivana. Vauvalle riittää, mutta tolkuttomasti ei tule liikaa. Välillä olen hieman lypsänyt ja pakastanut, tosin nyt tätä antibiooteilla höystettyä maitoa en ole vauvalle antanut. Jee, sekin kuuri loppuu tänään!

Miten kauan teillä on muuten tuo jälkivuoto kestänyt? Mulla on nimittäin aiemmilla kerroilla loppunut se verinen vuoto kahdessa viikossa, mutta nyt ei loppua näy... Tai juu, näkyy, pari täysin vuodotonta päivää on ollut välillä ja sitten alkanut taas uudelleen...? Ärsyttävää!!! Loppuis jo!

Voi h-vetin kuustoista, ei nuo isommat pojat tunnu nukahtavan enää. täytyy mennä siirtämään isompi meidän makkariin, jos rauhoittuisivat eri huoneissa. Ja sen kerran kun tuo vauva olisi vedellyt tirsaa yhtäaikaa isompien kanssa! No, kun ei niin ei.

Kärtty-Kreecher ja Antero 2vko +risat
 
Morot kaikille!

Ihan ekaksi onnittelut kaikille vauvautuneille!!! ja tsemppiä tämän päivän urakan aloittaneille!!

Ylihän se tämäkin raskaus meni, niin kuin osasin odottaa.. pientä vihlailuja on ollut parina yönä, mutta ei mitään suppareita. Eilen oli neuvola, ja nyt oli proteiinia virtsassa. Tänä aamuna vein uuden näytteen, ja edelleen oli proteiini yhdellä plussalla, mutta ei kuulema tulehdukseen viittavaa. Oma neuvolatätini on nyt lomalla, ja hänen sijaisensa on nuori tyttö, joka ei varmaan ole paljoa ollut oikeissa hommissa.. hieman vaikutti epävarmalta.. hänen mielestään ei ole tarvetta lähettää lisätutkimuksiin polille, koska verenpaine on normaali. Kerroin sitten hänelle, että viime raskaudessa oli sama juttu kun oli mennyt yli lasketun ajan oli proteiinia virtsassa. Silloinkaan terkkari ei lähettänyt polille tarkastukseen, ja kun seuraavalla viikolla sinne menin yliaikaustarkastukseen, niin lääkäri rupesi mulle suurin piirtein huutamaan, että miksi minua ei oltu lähetetty polille silloin edellisviikolla, kun oli ollut proteiinia virtsassa! Eli tässäkin lääkäreiden ja terkkareiden mielipiteet eroaa.. kuten Paulaliinallakin (? menikö nimi oikein..). Tämä sijaisterkka oli nyt kuitenkin sitä mieltä, että ei tarvitse yhden plussan proteiinin takia laittaa tarkastukseen.. soitti vielä perään ja kyseli tarkemmin onko ollut pääkipua tai ylävatsakipua, ja sovittiin että menen torstaina neuvolaan. Painoa on nyt tullut 1200 g viime kerrasta! Ja turvotusta on jonkin verran.

Alkaa olla aika malttamaton olo täälläkin, toivon niin että tämä lähtisi itsestään käynnistymään, edellinen kun käynnistettiin ja oli tosi nopea ja raju synnytys.. univaikeudet ovat edelleen jatkuneet -tosin viime yönä sain nukuttua 9 tuntia melkein putkeen!!- viime aikoina saan unen vasta kolmen maissa.. todella rasittavaa.. tähänkin terkkarisijainen ei osannut sanoa mitään, sanoi vain, että katsotaan jos jatkuu vauvan syntymän jälkeen univaikeudet, että mitä tehdään..

Ei meitä enää montaa ole vatsoinemme täällä! Saa nähdä kuinka moni (minun lisäkseni..) synnyttää heinäkuun puolella..

Hyviä vointeja kaikille! ja kärsivällisyyttä meille masukkaille..

=) kolmas & beba 40+1
 

Yhteistyössä