~KesäMassut 2007~

Heippa kaikille!!
Tässä hurahti pari tuntia kun yritin lukasta näitä sivuja-4pvän aikana tullut paljon tekstiä,mikä ihan mukava juttu.
Loma on lopuillaan-eilen oli tupaantuliaisemme ja klo 6.15 pääsin nukkuun..Kaikilla oli ihan mukavaa ja meikäläisen väsäämät purtavat sai kehuja-innostuin vähän taiteileen suolasia piirakoita ja voileipäkakun kaltaisia leipiä..
Meillä mun rakas yllätti ke aivan ihanasti-hänelle olin pannu lomaohjelman suunn.No en odottanut et olisi mitään tiedos,kun sit ke aamuna 7.30 kömpi viereen ja ilm.et ala pakkaan..mentiin ekana turkuun caribian kylpylään pariksi tunniksi.Sitten mulle oli jalkahoito tiedos.Lopulta ajeltiin nähtävyyksiä hetken aikaa kunnes silja europalle risteilylle lähdettiin.Mukana oli ystäväparimme ja heidän 9kk poikansa.Että on kiltti ja suloinen poika..Näki vähän perhereissaamista..
Lomakin tuntuu nyt olleen pidempi koska käytiin jossain.
Sain kanssa pe äitiyspakk.lapun.Ma pääsen sit penkoon.Meillä kyllä perhevalmennus myös joten ohjelmaa täyspvä edes.Ti paluu työmaalle.

Niin montakos liikettä sitä pitää sitten pväs tuntea et kaikki ok?vkon 30 jälkeenkö se oli?
Meillä kans aamulla ja illalla/yöl vauva vilkkaimmillaan.Nyt taas pari pvää kylkeen potkinut.Viime viikon oli välillä alamahalla.

Kait tarvii liikkeelle lähteä-siis lenkille jos heräisi paremmin.Kurjaa kun ei aurinko paista niin kuin alkuviikolla.

Kuinka paksu se navan yli menevä viiva on?Mulla menee viiva jonka leveys noin 2mm..siis näen et ainakin navan päältä ylöspäin jatkuu..niin hento kyl et miettii et onko tää SE viiva vai mikä..,mut kyllä mun ukkokin sen näkee.Ja mulla kun tuo poikafiilis päällä niin eikös navan yli menevä enemmän poikaan viitannut?
 
Sunnuntaita!

Hyvä, että ootte tekin innostunu äänestämään... Me käytiin se velvollisuus hoitamassa jo ennakkoon, kun oli molemmilla ehdokas selvillä. Nyt sit jännätään pääskö läpi... Toivottavasti. Ei taida illalla muuta ohjelmaa telkasta tullakaan ku vaalivalvojaisia... :LOL:

Mässy jatkuu... Pistin tossa laiskan pullat (raakapakasteet) just uuniin ja kohta herkutellaan. :p Oli tarkotus keventää viikonvaihteen ajan, ettei vaaka näytä neuvolassa hirveitä ja niin sit teinkin... Ruuan osalta. :LOL: Eihän sitä passa liiallisuuksiin mennä... :whistle:

Moikat uusille! :wave: Kyllä tänne edelleen mahtuu. :)

Kiva katsella myös päivitettyjä masukuvia... On ne niin ihania kaikki. :)

Kata... Pointsit sun miehelle siivoomisesta. Sitä kaljan (ja yleensäkin alkoholin) hajua mäkään en voi sietää. Se on aika kumma miten yks ei vielä haise, mut heti jos toisen ottaa... Yök! Tosin olisin siitä miehen siivouksesta niin kiitollinen, että voisin muutaman oluen siitä hyvästä sietääkin. On sen verran harvinaista meillä. Mä tosin en o tässä asunnossa vieny kertaakaan roskia... :ashamed: Mut se saakin olla tupakoitsijan velvollisuus. ;)

Jonina... Miten niin sun masu menee "halki"? En nyt oikein ymmärtäny.

Takeista oli puhetta... Ostoksille täytyy mun lähteä. Nahkatakki meni nipin napin loppusyksystä kiinni, kun turvotti, joten nyt ihan turha yrittää. On tosin sellanen prätkärotsimallinen eli ei ollenkaan masukkaalle tarkotettu. Jonkun kangastakin yritän bongata, mikä käy sit muulloinkin.

Mantsulle peukkuja, että selviät sokereitten osalta mahdollisimman vähällä. :hug:

Sitkeessä on toi vatsatautisairastelu monessa perheessä... Toipumista ja voimia kaikille kipeille!

Kreecherille vielä onnea! :flower:

Hassu... Joo, Fisu pyöri tässä pinossa kuulumisia kirjottamassa aikasemmin, mut sil oli jotain ongelmia raskautensa kanssa. En nyt enää tarkkaan muista mitä. Tilanne vaikutti sairaalahoitoa vaativalta, joten täällä nyt jännitetään ja toivotaan kaiken olevan hyvin.

AnttuLiisa... Mulla kans masu kovettuu kävellessä, vaikka menisin ihan rauhassa. Tuntuu epämiellyttävän pinkeeltä. Ite kans mietin, onko suppareita, kun tuntuu vähän erilaiselta ku aikasemmin ne muutamat. Oliskohan ne? Uskaltaako tässä enää kävellä, jos ne tosiaan on?

Herkuttelusta... Kyllähän siitä omantunnontuskia tulee, mut jos kiloja kertyy niin ne saa kyl pois vauvan synnyttyä. Pääasia, että pikkunen voi hyvin.

Tässä vaiheessa mä meen kattomaan telkusta muumiota, mut palailen tuohon lastenvaunuasiaan ja mahdollisesti vielä muuhunkin jossain vaiheessa. Muksaa päivän jatkoa!

PikkuMyy-80 ja poikanen 28+2
 
Moikka!

Taas yksi vuosi plakkarissa lisää. Sain vanhemmiltani lahjakortin jalkahoitoon, ihanaa! Ja mieheltä apulannan uuden cd:n, sen olin jo tosin vihjaissut etukäteen... Vanhemmat ja sisarukset kävivät kakkukahvilla, sen suurempia bileitä en ole viitsinyt pitää. Muistelen kyllä, että joskus lukioaikana vakuutin pitäväni oikein massiiviset rymypippalot, kun neljännesvuosisata tulee täyteen. No, mistäpä silloin olisi tienyt, että mahakkaana olisi pitänyt rymytä! :D

Huomenna olisi neuvola. Hirvittää jo, paljonko on tullut painoa...

Meillä on jo valmiina tuplarattaat, jotka ostettiin, kun kakkonen syntyi. Pojilla on ikäeroa 2v1kk ja tuplat olivat näppärin liikkumiskeino. Tuplat on varmaan käytössä aika paljon nytkin, esikoinen osaa pyöräillä jo tosi hienosti, eli päästään hyvin liikkumaan kolmenkin lapsen kanssa. taisin jo kirjoitellakin tuossa aiemmin, että ostin myös carenan rattaat, joissa saa selkänojan ihan alas. Tuplarattaissa ollut kantokoppa käy myös näihin rattaisiin. Näissä vaunuissa varmaan lähinnä nukutetaan ja mennään kaupoille.Tuplien kanssa on nimittäin mielestäni aika hankala liikkua kauppakeskuksissa.

Meidän vauveli on aika kova liikkumaan, kuten oli esikoinenkin aikanaan. Kakkonen oli paljon rauhallisempi. Tätä ei kyllä juuri huomaa nyt, kun sälli on vajaat kaksivuotias. Joskushan nuo liikkeet menee sillälailla, että jos on hiljaienn masussa, niin on rauhallinen synnyttyäänkin. Lienee varmaan samaa sarjaa oleva uskomus, kuin poikamasu/tyttömasu ja poikasyke/tyttösyke.

Vai miten, onko teillä pitänyt paikkansa nuo sukupuoleen liittyvät uskomukset mahan muodosta, viivoista ja sykkeistä?
Mulla oli esikoiselta ja tältä selkeät poikamasut, kakkoselta maha levisi enemmän kylkiin päin. Esikoiselta tuli erittäin voimakas linea negra (eli se viiva keskellä masua), kakkoselta ei tullut, eikä tältäkään ole ainakaan vielä tullut. Esikoiselta en voinut ollenkaan pahoin, kakkoselta vähän, tältä vähän enemmän. Kahdella ekalla on ollut hitaahkot poikasykkeet, tällä nopeampi. Ja poikia siis kaikki.

Nyt täytyy mennä auttamaan tuota ukkelia, joka kasaa meidän pojille kerrossänkyä!

Kreecher, 25-v ja Antero 27+3 viikkoa
 
Kreecherille synttärionnittelut :flower: Mulla olis kans samaiset juhlat tulossa ens kuussa, mut tuskin niin rajut tulee mitä oli joskus aiemmin ajtellut. Mä olen about viisi vuotta sanonnut, et sitten kun se neljännesvuosisata on täynnä niin mulle pitää järjestää laskuvarjohyppy... Kuulema se nyt saa jäädä / tai sit siirretään ens vuodelle masun takia :LOL:

Jonina Me hankittiin yhdistelmävaunut. Ne on Briot, ja muistakseni malli oli Nova (?). Ostettiin jo tammikuussa, kun sai vuoden 2006 värit noin 150 euroa halvemmalla kuin "uuden "väriset. Meille ei värillä ole niin väliä, ja itseasiassa löydettiinki tosi kivat.

Raskausmyrkytyksestä lukee aika kattavasti ainakin siellä Vau-kirjassa. Neuvolassahan ne aina tsekkaa pissasta, sokerit sekä ne proteiinit. Eli onko alkava diabetes tai raskausmyrkytys. Katako (?) se oli, joka tuossa ylempänä listasi ne kaikki oireet. Mulla pelko raskausmyrkytykseen on tullut siitä kun hyvä ystävä sai sen esikoistaan odottaessa viime keväänä. Kaverillani ei ollut mitään tautiin kuuluvia oireita kuin vasta sairaalassa. Ja sairaala tutkimuksiin hän joutui sattumalta, rytmihäiriöiden takia (joita ei sit kuitenkaan ikinä ollut). Hän meni sairaalaan viikolla 32, ja synnytys käynnistettiin viikolla 34, koska vauvan ja äidin tila heikkeni. Äidillä munuaiset joutuivat suurimpaan rasitukseen. Tarinassa kuitenkin loppu hyvin. Äiti terve ja tyttö (keskonen) täydellinen pikkuinen.Pelottaa vaan se ettei oireita tule / huomata ajoissa, ja sit se synnytyksen ennen aikainen käynnistys..En tiedä saako tästä mun sepustuksesta mitään selvää, mut yrittäkää. Ja korjatkaa ihmeessä virheitä, ettei kukaan saa väärää infoa mun epämääräisistä kirjotteluista :)
 
Huamenta!!En ole kyllä koskaan kuullut että raskausmyrkytys olis ihan oireeton sillä oireisiin se perustuukin.Eli kannattaa kuunnella itteään,se on tosiaan äidillekin vaarallinen tauti.

VOi näinkin tosiaan olla mutta tosi harvinaista.
Neuvola voi ottaa toksemiarutiinit eli verikokeet ja tuo verenpaineen tarkkailu,eli alapaine ei saa olla yli 100.

PIti kauheesti kommentoida,mutta kiire iskee taas...VIetävä muksut kouluun,täällä ihan koiranilma!!!

Myöhemmin lissää!!

kata 29+3
 
Hep hep!!

Täällä olisi kanssa yks kesäkuun asukki. Kirjoitin itsestäni ties kuinka pitkän jutun ja kaikki vai katos tai jotenkin ei näy..Toivotaan että tämä edes näkyy.

Viikkoja siis on kasassa 28+2, ja maha on valahtanut kyllä niin alas kuin olla ja voi. Toivotaan että pysyisi edes vähän aikaa vielä sisuksissa.

Tässä tämmöinen pieni juttu, en jaksa enää kirjoittaa stooria, kun kuitenkin tämäkin teksti häviää. <br><br>
 
Juu, eli raskausmyrkytyksessä on yleensä suht selvät oireet. Mutta kuten mainitsin, niin kaverillani verenpaine nousi vasta sairaalassa, sekä pissa muuttui yms. Olihan sillä toki ollut lieviä oireita kuten päänsärkyä, puutumista yms. mutta ihan niin sanotuissa normaaleissa rajoissa, ei migreeniä tai näköhäiriöitä. Noiden oireiden kanssa saa olla tosi tarkkana, kun osahan niistä lievemmistä oireista kuuluu raskauteen, mutta pahempina ne voi olla merkki alkavasta raskausmyrkytyksestä. Eli juuri niin kuin kata sanoi, kannaattaa vaan kuunnella omaa kehoaan! Ja käydä lääkärissä kysymässä, jos jokin asia vaivaa mieltä. Mä kävin polilla siitä paineen tunteesta, päänsärystä ja lievistä näköhäiriöistä. Ja proteiinit olikin plussalla, vaikka aina ennen näyttäneet puhdasta. Onneksi ei ainakaan vielä ole muita oireita ilmennyt. Nyt vaan annan kehon levätä (sairaslomalla), jospa se sitten tästä menisi itsestään ohi :)

Hauskaa alkavaa viikkoa kaikille!!!

-Tähtitaivas & 29+3-
 
Moikka!
Pikaisesti neuvolaterveiset ennen kuin tuo ukkeli tulee töistä ja vikisee, kun oon taas plussan sivuilla! :D

-Painoa on kerätty jo ihan ruhtinaallisesti, lähtöpainoon on tullut 11 kg :ashamed:

- Ei protskuja tai sokruja pissassa, jee!

- Sf 25

- RR 119/63

-Hb 100, lisäraudasta huolimatta. Ensi viikon lääkärineuvolassa katsotaan vielä ja jos ei ole lähtenyt nousun, pitää kuulemma ottaa labrassa jotain ylimääräisiä kokeita. Mitä lienevät sitten. Mulla on joka raskaudessa laskenut Hb alle 100 eikä siihen ole sen ihmeemmin kiinnitetty huomiota, koska vointi on ollut ihan hyvä. Eri neuvoloissa on vissiin eri systeemit.

No, palailen kommentteineni sitten illemmalla.

Kreecher ja Antero 27+3
 
Olipas taas tullu hurjasti uutta tekstiä tänne! Vaikuttaa palsta taas vilkastuneen, kun hetken oli vähän hiljaisempaa.

Oltiin viikonloppu Tukholman risteilyllä koko perheen voimin, mukana oli myös mun siskon perhe. Oli ihan mukavaa vaihtelua ja mikä tärkeintä, lapsilla oli hauskaa! Ihana oli päästä mässäilemään buffetiin, vaíkka harmikseni maha ei vetänyt kyllä kovin paljoa ruokaa. Jotenkin se on jo niin ylhäällä, että mahalaukkua painaa eikä siis ruokaa mahdu kuin pieniä määriä kerrallaan. Tukholmassa hullaannuin Åhlenssin tavaratalon vauvanvaatekaupassa, olisin voinut ostaa koko kaupan, aivan ihania vaatteita siellä! Hillitsin kuitenkin itseni ja ostin vain pari bodya ja haalarin ja potkupuvun.

Maha on kasvanut musta nyt muutamassa päivässä ihan hurjasti. Lienekö siitä johtuvaa, että vauvan liikkeet on olleet myös vaisumpia ja vähäisempiä. Hanin vauvalla taisi olla kanssa ollut hiljaisempia päiviä. Kyllä muakin vähän aina huolettaa jos liikkeitä ei jonain päivänä tunnu kovin paljoa. Toisaalta tää raskausaika on aika stressaavaakin, vaikkakin niin ihanaa onkin, mutta kun koko ajan on mielessä, että onkohan masussa nyt varmasti kaikki hyvin.

Tuntuuko muilla sellaista hassua vatsanahan "rapsahtelua"? Mulla tuntuu ajoittain sellaisia napsahduksia tai miten sitä nyt kuvailsi. Ei satu, mutta tuntuu ihan kuin mahanahka rasahtaisi rikki. Liekö tekee uusia raskausarpia noi rapsahtelut, vaikea sanoa kun maha on ennestäänkin jo niin kirjava, ettei joukosta kyllä mahdollisia uusia arpia erota. Hassun tuntusta jokatapauksessa.

Pikkumyylle onnea tätiytymisestä :) Mikäs sen mukavampaa kuin olla täti! Itselläni on nuo 1v7kk ja 3kk vanhat tytöt täditettävinä ja aivan ihanaa olla täti heille. Kyllä niin mieltä lämmittää kun tuo vanhempi on aina tavatessa niin tädin perään ja hokee vaan täti täti täti!

Pepsukalle tsemppiä, toivottavasti kohdunsuun tilanne ei pahene. Nyt otat vaan toooosi rauhallisesti. :hug: Ja kaikille supisteleville kans rauhallista eloa ja jaksamisia!

Irmelille onnea talokaupoista! Ihanaa varmasti päästä uuten kotiin!! Itsellänikin on vähän talokuumetta vaikkei ollakaan kuin puolisentoista vuotta vasta asuttu tässä. Mutta kun jotenkin alkanu tuntua ahtaalta tämä ja saatika sitten kun uusi tulokas syntyy ja kasvaa. Mutta nyt ei todellakaan ole aika uusille talokaupoille, jos isompaa asuntoa meinaisi se meinaisi myös lisää lainaa, jota ei kiitos nyt meille jos meinaan kotona vauvaa hoitaa äitiysloman jälkeenkin.

Pesänrakennusvietti on tosiaan tempassut mukaansa. Ihme siivousintoilija tullu musta, ei ollenkaan normaalia käytöstä meikäläiseltä ;) , mutta varsin tervetullut into! Mites muuten uskaltaako alkaa maalaamaan ihan sisämaaleilla seiniä meinaan? Vai onko sisämaaleissakin haitallisia höyryjä? Mä aikoisin toteuttaa viimein ton lastenhuoneen ja eteisen maalauhommat.

Pamperin tai vaukirjan näytteitä en ole saanut, tosin mä en ole saanut koko vaukirjaakaan, että sikäli...

Pompula kyseli liikelaskennasta. Muistaakseni piti tuntea 10 liikettä tunnin aikana ja jos ei tunnu niin odottaa vielä toinen tunti ja jos ei sittenkään tunnu mitään on syytä ottaa yhteys neuvolaan/äitipolille. Mutta tarkoitus ei siis ole joka tunti tunnustella liikkeitä vaan esim. nukkumaan mennessä laskee että tuntuuko kymmentä liikettä. Korjatkaa toiset jos selitin ihan puuta heinää, en meinaan tarkkaan enää muista noita ohjeita. Ja neuvolassa kyllä antavat myös ohjeita.

Kreecherille myöhästyneet synttärionnittelut :flower: Itsellänikin sama homma ens viikon tiistaina edessä, voi voi vanhaksi tulee...

Ja lopuksi vielä tervetuloa kaikki uudet ei muuta kun mukaan vaan!

Teppana & pikku-ukko 27+0
 
Mahan muodosta: Niin siis se maha on ikään kuin sivusta katsottuna 3, eikä ) niinkuin tavallisesti :LOL: Jos siis ymmärsitte mitä tarkoitin. Tosin tuo "ylämasu" on hiukan tasoittunut ja "kolo" pienentynyt, mutta ei se sellainen puolipallo ole ihan vieläkään, navan kohdasta menee voimakkaasti sisäänpäin.

Minusta olisi saanut tulla jo kevät, mutta tällaista takatalvea pukkaa. Mälsää.

Me ollaan ainakin maalattu sisällä. Aika hajuttomia ne sisämaalit nykyään on, ei niistä jää juurikaan hajuja, ainakaan vesiliukoisista. Sitä en tiedä, onko ne muuten myrkyllisiä hengitettynä.

Mä haluisin sellaiset kolmipyöräiset vaunut. Onko kenelläkään ollut sellaisia aiemmin?

 
HiiviöHarmaana
Pikaiseen tulin lukemaan tekstit ja pakko oli kommentoida tuohon raskausmyrkytykseen...

Eli mulla oli poikaa odottaessa, puhkesi n.31 viikoilla, huomattiin korkeana verenpaineena ja sitä valkuaista(?) ilmestyi pissaan 3:n + verran...

Mulla oli koko ajan ihan hyvä olo, ei ollut päänsärkyjä, ei ihmeempiä näköhäiriöitä, ei painontunnetta vatsassa, ei väsymystä, ei siis yhtään mitään! Olo oli hyvä.

Myrkytys oli kuitenkin aika pahaa laatua, sairaalassa olin tarkkailussa koska lääkitys ei auttanut verenpaineeseen, joka oli korkea..

Nyt siis jännätään miten käy tämän raskauden kanssa..

Aiheesta toiseen... Onko muita kutittanut?? Musta tuntuu, että varsinkin iltaisin toi sektioarven kohta ruvennut kutiamaan ihan älyttömästi, koko ajan saisi olla rapsuttamassa...

-Hiiviö & Elvis 27+1-
 
moi! mä kävin päivällä kirjottaa hillittömän pitkän jutun ja sit alko netti tökkii!!!! :kieh:
no mut.. aamulla järkytyin kun katsoin neuvola korttia ja huomasin et viikot on tasan 30 apua!! olin elänyt viimesetpari viikkoa siinä 28 viikossa :LOL: nyt alko sit tuntuu et aika loppuu taas kesken, ei ehdi laittaa mitään valmiiksi.

viikon loppu oli aivan kamala, kun pidettiin esikon ekat synttärit, ja vieraita piti kestitä ja koittaa jaksaa jutustella. kyllä olitiin eilen jo kaheksan aikaan valmiita sänkyyn. ja nyt väsyttää kans aivan hirviästi.

Pää on ollut kipiänä koko viikonlopun. eikä tunnu helpottavan vieläkään. ei vihti kovin paljon banadolia napsia ja se ei kaikesta huolimatta tunnu auttavan mitään. Kumma kun ei enää nykyään tuu kunnon migreeni kohtausta, vaan sit on vähintään sen kolme päivää putkeenn pää kipiänä!!! :/ ahistavaa.
 
Hyvää maanantai yötä vaan....

Olipa tullut kahdenpäivän sisällä paljon asiaa :)

Tännekin tuli melkoinen takatalvi. Ensin oli melkein hellettä kakspäivää, hikoilin kuin pikkuporsas ja kahden päivän kuluttua siitä sataa lunta kaks päivää, että hetkonen vain kun en pysy perässä keväästä ja talvesta.

Napa on popsahtanut ulos. Ihan hassua.
Liikkumisistasen verran, että mäkin luin, että noin kaksi kertaa päivässa olisi tarkistaa laskea potkut ja liikkumiset. Kymmenen kertaa kummallakin kerralla.
En kuitenkaan ajatellut ottaa stressiä asiasta, tsekkaan aina silloin kun jaksan. Helposti tulee stressi jos sanotaan,että näin pitää tehdä. :ashamed:

Vaunuista/rattaista sen verran, että ajttelin ostaa ns. autorattaat kuitenkin. Ne on täällä edulliset ja kaikkein toimivimmat. Selälle kyseiset rattaat eivät ole kuitenkaan parhaat, mutta luulen, että pärjään hyvin niillä alkuun. Ostan tod. Suomessa sitten kunnon vaunut. Tässä kuva, väri ei vaan ole sama.


http://www.target.com/gp/detail-tab-popup.html/ref=in_de_altview-all-images/601-2494401-8586549?ie=UTF8&parentStoreItem=0&popupVariant=PT01&asin=B000BM4OGS&tabToSelect=additionalImages


Vähän on ollut väsymyksen puolella ja ei oikein saa mitään taas aikaiseksi. No, jos se tästä muuttuis pikkuhiljaa.

Hyvää yötä! :wave:
 
Täältä ilmottautuisi taas yksi kesämassu 2007 mukaan hulvattomaan porukkaan! :D Laskettu aika olisi 27.6. Myöhänen ilmottautuminen johtuu siitä että sain serkulta vasta viime viikonloppuna suositukset tämän sivun keskustelusta! Ja ei serkku turhaan kehunukkaan...täällä tuntuu olevan tosi hyvä ilmapiiri ja yhteishenki =)
 
Ihan pikaseen kun sähköpostit tarkastin,lähen viemään koululaisia koululle kohta...Mutta kellä on sisarusrattaisiin tarvetta,kattokaas sellaset kuin phil&teds!!
Eli googletus kun en saa osoitetta tähän ja siellä yks osuma joku lastenliike se oli.

Siellä useita rattaita mut nää sellaset juoksurattaan näköiset ja niissä sisaristuin alhaalla!!Aika veikeet!!
Meillä on kaksosten rattaat jo,mut tuollasii vähän tekis mieli kyllä!!!

Menis pieneen tilaan,uskoisin!!

Uudet,tervetulloo!!!Kivaa kun porukka kasvaa!!! =)

Jatkan myöhemmin!

kata 29+3
 
Heippa!

Töistä käsin naputtelen, tulin ajoissa laittamaan luokkaa kuntoon ja tekemään ensi viikon tunteja, mutta nepä tulikin nopeasti valmiiksi. :D

Tervetuloa uusille ja yhdyn kyllä Napan serkun toteamukseen, että tämä on aivan loistava ketju! Ilmapiiri on ollut koko ajan positiivinen, vaikka sananvaihtoa on välillä käytykin.

Äippä88 jos sitä päänsärkyä on kauan ja voimakkaana, niin kannattaa käydä mittauttamassa verenpaineet ja pissan proteiinit, ettei ole alkavaa raskausmyrkytystä. En siis mitenkään halua pelotella, mutta kannattaa tosiaan varmistaa. Varsinkin jos ne panadolit ei tunnu auttavan.

Jonina mulla on ollut käytössä sellaiset kolmipyöräiset tuplarattaat. Ei kuitenkaan tavallisia vaunuja. Noi tuplat on ainakin olleet kyllä tosi hyvät. Kevyet työntää ja mahtuvat melko hyvin ovista sisään. Välillä saa kyllä tuskailla oviaukoissa, etenkin, jos on sellainen oviaukko, että on porras ulkopuolella. Ja useampia portaita en edes viitsi lähteä itse kärräilemään.

Teppana mulle sanottiin maalikaupassa, että sisämaalit ovat turvallisia raskausaikanakin, eli jos se maalaaminen ei muuten tunnu liian rankalta, niin voipi maalailla.

Muistuttelen vielä uusia, niinkuin Kata oli jo tuossa ylempänä tehnytkin, että kirjoitettu teksti kannattaa maalata ja kopioida ennen lähettämistä niin sen saa sitten liitettyä uuteen teksti-ikkunaan ja lähetettyä uudelleen, jos error iskee.

Aika paljon on porukka kärsinyt supistuksista, täällä on ollut vain niitä harjoitus -sellaisia. Toivottavasti kaikilla pysyy vauvelit vielä jokusen viikon kyydissä! Onneksi viikot ovat jo aika mukavissa lukemissa kaikilla.

No, nyt töiden kimppuun: 87 käytösarviointilomaketta odottaa täyttämistään...

Kreecher ja Antero 27+4
 
Uusi yritys...eilen jo kirjoitin, mutta viesti katosi jonnekin. Ilmeisesti muillakin oli vastaavia ongelmia :headwall:

Teppana mainitsi mahan risahtelusta. Täällä sama ilmiö huomattu. Varsinkin kumartuessa tuntuu just niinkuin ihon kudokset rapsahtelis rikki :) Mulla on kyllä edellisistä maha niin revennyt kuin vain voi, että ottaisko sitten arpikudos jotenkin vastaan tai sitten vain repeää lisää.

Eilen neuvolalääkärissä kaikki oli ihan ok. Pissa oli nyt puhdas, verenpaine hyvä ja sf 28. Kohdunsuun tilanne lähes sama eli kohdunkaula 3cm ja ulkosuu auki, mutta nyt oli jonkin verran jo alkanut pehmenemään. En ole kuitenkaan tuosta yhtään huolissaan, koska viikkoja aika hyvin ja uudelleensynnyttäjälle tilanne kai aika tavallinen (?).

Kreecherille muuten lohdutukseksi, että täällä painoa tullut jo 13kg...Toivottavasti nämä tosiaan lähtee yhtä hyvin pois kuin edellistenkin kohdalla. Ahdistaa jo valmiiksi oma "uhkea" olemus kesän kynnyksellä, eikä varmaan puhettakaan että mahtuis mikään päälle. Toivottavasti Kata on oikeassa, että myös kolmosen kohdalla palautuminen voi olla nopeaa.

Uusille palstailijoille oikein paljon tervetuloa myös minun puolesta!

t.auramaria rv27+5
 
Katti71
Hei taas!

Neuvolareissu tehty ja kaikki kunnossa :)

Tuo sokerinseuranta on masentanut niin kovasti, että välillä mietin osaanko nauttia loppuraskaudesta ollenkaan. Onneksi sokeriarvot eivät ole kertaakaan olleet yli annettujen rajojen, ei lähelläkään niitä. Se hiukan rauhoittaa, ensi viikolla olen sitten viisaampi senkin suhteen, kun pääsen käymään ä-polilla. Siellä on kätilön vastaanotto, sisätautilääkärin kanssa keskustelu ja synnytyslääkäri tekee vauvan kokoarvion ja muut tutkimukset.

Ruokavalio on purrut sen verran hyvin, että paino oli pudonnut viime punnituksesta kilon verran ja nyt on lähtöpainoon tullut kaikkiaan 2,7kg lisää, eli ihan tarpeeksi :)

Sf-mitta 28 ja vauvan syke 150.

Liikuntaa olen lisännyt voimien mukaan, hiukan täytyy kyllä pysähdellä supistusten vuoksi, mutta onneksi eivät ole kivuliaita sellaisia. Tuon 4-vuotiaan kuopuksen perässä en kyllä enään pysy, sen verran on vauhti hidastunut ;)

Täällä tulee taivaan täydeltä räntää, mutta toivotaan, että se kevätaurinkokin sieltä pikkuhiljaa alkaa taas pilkistellä!

Katti ja maha 29+2
 
Kreecher ja auramaria, mulla kans se 13 kiloa plakkarissa.. Neuvolasta viimeeks vaan lohdutti että toiset nyt vaan tulee "isommiksi" raskausaikana kun toiset. KAtti; Minkälaista ruokavaliota noudatat?

Noista maaleista, kyllä mä ainakin katot maalasin sunnuntaina ja katku oli ihan kauhea!! Mutta tuskin niissä mitään haitallista on ja eikös Kreecher ollut asian tarkistanutkin.

Työt on nyt ihan EVVK, mä haluan maalaamaan seiniä :) Tytöt saa yhteisen makkarin ja eilen käytiin hakemassa sinne sellasta ihanan hempeän vaaleanpunaista maalia. Isäntä sano ensin jyrkästi että ei. Harmi vaan että tälläsissä "tyttöjen jutuissa" sillä ei kauheesti ole sananvaltaa. Se ei ole mikään sellanen räikeän vaaleanpunainen, vaan hyvinkin vaalea. Lauantaina käyn töiden jälkeen kaupungilla ostamassa kehyksiä julisteille, sattu löytymään sellaset "väreihin sopivat" Prinsessa Ruusunen ja My Little Pony julisteet seinille. Mä ajattelen jo tämmösiä ja hommaa on ennen sitä vaikka koko kylälle jakaa...

Hei BTW, jos jollain löytyy jotain hyvää riimiä kummitytön kastekorttiin, niin laittakaa tulemaan. Tai tytölle yleensäkin, aprillipäivänä on miehen kummitytön ristiäiset ja lauantaina käyn samalla ostamassa lahjan ja kortin.

Ja jos kukaan on kuullut, että mitähän mahtaa tarkoitaa kun suussa on koko ajan suolan maku? Tulee siis syljen mukana?? Nyt kolmatta päivää. Koko ajan pakko syödä tai juoda jotain kun se maku on ihan kauhea. Munuaiset?? Muuten olo siis on kyllä ihan hyvä. Laitoin tonne Odotusaika-alkusivullekin kyssäriä, muttei kukaan vastannut :(

Tervetuloa uudet, ei tätä palstaa suotta ole kehuttu :D .

Päivänjatkoja, meinaa tuo aurinkokin tuolta pilkistellä..

Irmeli ja Niilo ( joka taas viime yönä olikin unessa poika.) 28+2
 
Aikoihin ei ole tullut kirjoiteltua, kun on työt ja lapset imeneet minusta mehut. Tuntuu että pojat (4ja 6v.) ottavat kaiken ilo irti kun en jaksa joka asiasta pauhata. Ja tietenkin toi vuorotyö syö arkea.
Mutta kyllä sitten tämä mun vauhti kostautuikin kunnolla, eli perjantaina lähettiin ambulanssilla ajamaan pillit päällä sata kilsaa Tyksiin, kun supistukset tuli kahden minuutin välein. Tipassa olin ja hormooneja annettiin urakalla, että saatiin synnytys pysähtyyn (sillon vkoja 25 ja 4). Vasta synnytys salissa onnistu. No, nyt kotiuduin kovan lääkityksen kans ja vuodelepo määräys. Onneks kesäloman alkuun olis ollut enää 5 viikkoa.
Plääh, tämä makoilu ja paniikki on kamalaa!!!

Hensku ja loinen 26+1
 
Katti71
Irmeli, ruokavalioni ei ole kovin poikkeava tavallisesta terveellisestä :)

Kaloriarvoltaan päivän ruuat yhteensä n. 1600kcal, kun luullakseni ihan normaali päiväannos olisi n. 2000 kcal.

Eli aamiainen, lounas, 1-2 välipalaa, päivällinen ja iltapala. Sokerit ja rasvat minimissä, annoskoko pienempi kuin normaalisti. Runsaasti kasviksia, ruisleipää, maitotuotteet mieluiten ei-juoksevassa muodossa, hedelmiä korkeintaan yksi päivässä (hedelmäsokerin vuoksi), perunaa 1-2/ateria, kastiketta n. 2dl, muutenkin vähärasvaiset vaihtoehdot "kaikesta".

Tähän ruokavalioon oli tarkat ohjeet raskausdiabetes-ohjekirjasessa. Aluksi tuntui, että syön liian vähän, mutta kertaakaan ei ole nälkä yllättänyt. Ja turvotus hävisi kokonaan :)

Ihan terveen ei ehkä kannata näin alhaisella kalorimäärällä tulla toimeen, mutta minulla se auttaa enemmän kuin hyvin pitämään nuo sokeriarvot kurissa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.03.2007 klo 08:50 Kreecher kirjoitti:
Äippä88 jos sitä päänsärkyä on kauan ja voimakkaana, niin kannattaa käydä mittauttamassa verenpaineet ja pissan proteiinit, ettei ole alkavaa raskausmyrkytystä. En siis mitenkään halua pelotella, mutta kannattaa tosiaan varmistaa. Varsinkin jos ne panadolit ei tunnu auttavan.

Juu kyllä tuo raskausmyrkytys käväs mielessä itelläkin, mutta ei mitään muita oireita ole ollut ja panadol ei auta sen takia kun ennen raskautta "söin" melko vahvoja migreeni lääkkeitä joten banadolilla ei ole mitään jakoja niihin verrattuna. Onneksi migreeni on kyl helpottanut melko reippaastikkin tän raskauden myötä, samoin oli esikkoa odottaessa.

Nyt ne supistukset taitaa alkaa vaivaamaan minuakin. yöllä tuli kaks kivuliasta supistusta ja jos vielä yks ois tullu oisin ollut melko paniikissa, kun ukkokin oli yön töissä. :\|

Painosta sen verran et mulla viikolla 26 oli kertynyt n.6kg ja nyt sit ens viikolla on se lääkärineuvola.. vähä jänskättää et kuin paljo on tullu painoa.

mut pitää nyt joutua, kun esikko koko ajan on räpläämässä konetta, mut palailen myöhemmin...

Äippä88 ja masuasukki 30+1
 
MOikkis!!Nyt on aikaa,Maisa jäi mun vanhemmille taikka siis äidille hoitoon ja on huomiseen siellä!!

Hiiwiö
Mua on kutittanut koko raskauden.Ja hepakokeet olki kerran nousussa,mutta viimeks ok taas.Kutina vaan jatkuu.Rintakehä kutisee ja masu kans.Sitä tuossa jossain kyselinkin että onko kellään tietoo SUP-hoidoista,sitähän käytetään kutinaan.Ja olis raskausaikanakin ihan ok kuulemma,lääkärin mukaan ainakin.

Äippä88
Mua riivas myös viime raskaudessa kaamee jysäri ja Panadolia otin gramman kerralla kolmasti päivässä.VÄhän auttoi asiaan,muttei vienyt kokonaan kipua.En tiiä mikä se oli sillä mulla paineet oli ihan ok ja kahviakin join sen kupposen päivässä!!!

Auramaria
Melkoisen aikasin sulla sisäsuu on auki kyllä..Otahan iisisti!!

Hensku
KAuheeta tuo synnytyksen starttaus...Mitenkä sulle jäi kohdunsuun tilanne?
Hurjaa..
Nyt lepäät ja otat iisisti.On vielä tosi pieni tuo vaavi sulla joten ainakin 2 kk pitäis päästä eteenpäin..
Jaksamisia

Omaa napaa... :wave:

Olo parempi,supistukset on laantuneet ihan kivasti ja paineen tunne kadonnut.Mä en tajuu miten tulee noita kausia kun supistelee kovastikin ja sitten on niin tasasta taas..
Mulla ois maalaushommia kans,varasto otetaan käyttöön tuolle vanhimmalle,on sitä vinkunut ikuiseuuden..Siinä ei vaan ole ikkunaa,mutta ilmastointi ja lämmitys ihan normisti kuitenkin.
Ja kun toinen sitä hinkuu niin mikäs siinä.

Ihanasti aurinko koittaa paistaa,eli ikkunat huutaa pesua!!!
Aattelin josko tänään pesen olohuoneen ikkunat ja joka päivä vähäsen..Ei se kai niin rasita..

Vointeja kaikille masukkaille!!!Uusille ja vanhoille!! :D

kata 29+4
 
Irmeli harmaana
No mites nimiasiat... Oletteko jo miettineet valmiiksi tytön/pojan nimeä? Ja oletteko olleet yhtä mieltä puolisonne kanssa niissä..? Onko joku ylläri et me ei :LOL: .

Mun vanhemman tytön nimi on Saara. Halusin vanhan suomalaisen nimen, joka ei kuitenkaan ole mikään älyttömän suosittu. Eikä ole ollutkaan, Saraahan nyt on paljon, Saara on aina ollut ainut Saara joka paikassa. Miehen tytön nimi on Anna. Eli tästäkään lapsesta ei voi tehdä mitään nimeltään kovin "eksoottista".

Aluksi sovittiin että tyttö on Pihla ja poika Peetu. Itse niitä ehdotin, molemmat sopi miehelle. Meni viikko ja olin jotenkin kyllästynyt molempiin nimiin. Miehelle ei sitten mikään muu ole sopinutkaan... Toisaalta tykkään kauheasti nimestä Sohvi. Eilen ehdotin sitä Saaralle, niin sanoi että ihan kuin Sohva! Et ei tuu Sohvia.. ehkä se olis toi Pihla.. maby. Miltähän mahtaa vaavi näyttää :) Tai kumpikohan se nyt on :)

Sovitaan niin, koska nimiasiat ovat aina henkilökohtaisia että jos tätä keskustelua haluaa joku kanssani käydä, niin kukaan ei pahoita mieltään. Eiks je? Kaikilla saa taas olla mielipide..

Minkälaisista nimistä pidätte? Voihan sieltä jonkun listalta löytyä nimi juuri omalle. Kun nämä ristiäisjututkin ovat meillä niiiiiiiiiiiiiiiiiin kauhean ajankohtaisia :LOL: . Mulla vaan on vähän tylsää....
 
Terveiset Kesämassuille Amerikasta!

Kirjoittelin joskus helmikuun lopussa viimeksi palstalle ja samalla mainitsin, että olen lähdössä muutamaksi viikoksi Yhdysvaltoihin, jossa mieheni on parin kuukauden työkeikalla. Samalla taisin myös vitsailla, että toivottavasti ei tulla takaisin pienen jenkin kanssa. Olisi kannattanut jättää vitsailut väliin...

Mulla meni nimittäin täällä lapsivedet rv27+0, ja jouduin sairaalaan vuodelepoon. Kaikki tapahtui täysin yllättäen, ja lapsivesien valahtaminen oli ensimmäinen "poikkeuksellinen" tapahtuma koko raskuteni aikana. Makuutusta kesti neljä päivää ennen kuin vauvan sydänäänet alkoivat heittelehtiä sen verran, että synnytys päätettiin käynnistää. Synnytys sujui oikein mukavasti tukevassa epiduraalissa torkkuen (aivan loppumetreillä ja ponnistuksessa sain vähän tuntumaa siihen, että miltä se synnyttäminen tuntuu...). Meille syntyi siis poika rv 27+4, painoa 1120 g ja pituutta 39cm :heart: :heart:

Ja kaikki on pojalla hyvin aikainen syntymä huomioiden. Eli poikanen hengittää itse hieman autettuna (ei tarvinnut ollenkaan hengityskonetta) eikä mitään vaurioita tai vammoja ole vielä ilmennyt. Olen pumpannut ahkerasti rintamaitoa ja sitä laitetaan letkulla suun kautta suoraan mahaan. Maha kestää hyvin rintamaitoa ja ruuansulatuskin toimii, eli olen päässyt jo vaihtamaan kakkavaippoja!! Poika asustaa inkubaattorissa jonka lämpöä ja kosteutta pidetään sopivana minivauvalle, mutta olemme saaneet aloittaa jo kenguruhoidon, jossa vauvaa pidetään paljasta rintaa vasten peiton alla saamassa läheisyyttä ja kuuntelemassa äidin (tai isän) sydänäänia. :) .

Kaikki on siis tilanne huomioiden hyvin, ja toivottavasti jatkuu kanssa näin!! Matka vaan venyy niin, että olemme täällä ainakin toukokuun puolelle ennen kuin pääsemme kotiin. Laskettuaika olisi ollut 2.6., ja pari viikkoa sitä ennen voisi olla realistista matkustaa Suomeen.

Luin ihan nopeasti viimeisimpiä viestejä, ja joku siellä huolehti kovasti ennenaikaisen synnytyksen merkkejä. Voisin sanoa sellaiset terveiset, että ei kannata olla kuollakseen huolestunut, koska nykyisten tietojeni valossa kaikki voi mennä aivan hyvin, vaikka vauva syntyisi jo ennen kuin esim. rv 32-34 on täynnä. Tietysti olisi parasta, että vauva saisi kasvaa kohdussa mahdollisimman pitkään, mutta jos toisin käy, niin silti on kaikki mahdollisuudet siihen että kaikki päättyy ihan hyvin!!

Ja vielä vielä vauvan sukupuolesta: meille sanottiin n. vrk ennen vauvan syntymää ultran perusteella, että tyttö näyttäisi tulevan. No poikahan sieltä kuitenkin sitten tupsahti!! Eli varsinkaan jos lekuri ei ole ollut aivan 100% varma asiasta, niin ei kannata pitää asiaa aivan varmana totuutena...

Taidan siirtyä jatkossa kirjoittelemaan Kevyt-yhdistyksen keskustelupalstalle keskosasioista (saapa nähdä olenko yhtä aktiivinen osallsituja kuin täällä onnistuin olemaan :whistle: ). Käyn kyllä varmaan välillä lukaisemassa täältä kuulumisianne ja katsomassa, että mistä kaikesta olen jäänyt paitsi kun jäi tuo viimeinen raskauskolmannes kokematta :( . Mahani ei ennättänyt kasvaa kovin isoksi: Edellisenä iltana ennen sairaalaan joutumista minulle oltiin tarjoamassa viiniä ja rommia, ja ihmeteltiin kun ei maistu!!

Oikein hyvää kevättä ja onnellista odotusta kaikille Kesämassuille!

t.Donsku ja Elmeri

 

Yhteistyössä