~KesäMassut 2007~

Kiitokset kaikille onnitteluista!! On todella kiva lukea niitä täältä! :flower: :flower: :flower:

Meillä kävi varmasti hyvä tuuri synnytyspaikan "valinnan" kanssa. Ensinnäkin, olimme matkalla täällä USAssa, emmekä missään missä terveydenhuolto olisi Suomea selvästi huonommalla tolalla. Toiseksi, olemme Washington DC:ssä, emmekä missään perähikiälllä, joten pääsimme kunnon yliopistosairaalaan. Heti saaraalaan jouduttuamme keskellä aikamoista paniikkia oli todella helpottavaa kuulla useamman hoitajan ja lääkärin suusta, että ko. sairaalan yksi erikoisalueista on pienten keskosten keuhkoystävällinen hoito, ja että olemme lähes tulkoon koko USA:n osaavimmissa käsissä sen suhteen.

Katsotaan nyt, että kuinka kiireiseksi arki täällä muodostuu maidon pumppauksineen ja sairaalassa käynteineen, mutta koitan välillä kirjoitella teille väliaikatietoja pikku-pojun kasvamisesta ja kehittymisestä samalla, kun kuitenkin käyn lukemassa kuulumisianne!

t.Donsku ja Elmeri, 2 viikkoa (nyt olisi rv 29+4)

Se olin minä joka niistä ristiäisistä aloin ääneen miettimään. Ja kuten arvelin, en ollut taaskaan ainut, aika monellahan ne ovat jo ajatuksissa :)

Jokainen tietysti tekee tyylillään, meillä ristiäisiin on kutsuttu isovanhemmat ( meillä uusine puolisoineen), kummit, siskot ja veli lapsineen, niitä kun kaikilla jo on ja ai niin, näihin risitäisiin ei nyt sitten tulekaan vanhaa mummua kun mummu nukkui samoihin aikoihin viime syksynä pois kun tämä toukka on saanut alkunsa...

Ei olla kukaan meistä kutsuttu omia kummejamme tai omia tätiä tai setiä. Mun puolelta johtuu ehkä siitä että ettei suvun kanssa olla tekemisissä ja miehen isällä ja äidillä on MOLEMMILLA 7 sisarusta. Ja asuvat valtaosin kaikki Savossa ja me etelä-suomessa. Sen takia meitin häistäkin tulee joskuks hyyyyyyvin lähipiriin juhlat..

Ja kun kuitenkin nuista kummeista ja lähisukulaisista tulee lapsineen jo se n. 20 aikuista ja 10 lasta, niin ihan riittävän "isot" ristiäiset. En sitte tiedä että onko miehen äitillä tähän asiaan jotain mielipidettä, mutta meidän perheen kesken asiat on aina hoidettu näin.

Samoin koen tärkeänä että lapsella on ristiäisissä sama kastemekko kuin minulla on ollut. Eli peritynyt meidän perheeltä, ollut myös siskolla ja veljellä ja heidän lapsillaan. Se vaan on jotenkin se kaikista kaunein, vaikka ehkä jonkun mielestä onkin tosi kasarimeininkiä :LOL: .

Tästäkään en kyllä hirveän helposti tingi.. mieheltä on ihan turha kysyä että onko niillä perheessä kastepukua, se ei varmaan edes muista missä oma lapsensa on kastettu. Kärsii pahemman luokan nuoruusdementiasta ainakin näissä asioissa..

Tänään taas töistä maalaamaan. Kiva kun tietää että voi sentään jotain konkreettista tehdä asunnon eteen. Meillä siis muuten on rivarikämppä, ja ihan seinänaapurina asuu myös nuoriperhe joilla entuudestaan 2 vuotias tyttö ja laskettuaika toiselle heinäkuussa. Sattupas sopivasti.. En tiedä sit et onko hyvä vai huono, mä oon aika erakko enkä oo koskaan oikeestaan tuntenut tarvetta "kaveerata" naapureiden kanssa. Tai mistä sitä tietää miten kivoja ovat. Oma koti ja yksityisyys on mulle aika tärkeitä. Ja hei, voihan meidän uudet naapuritkin ajatella samalla tavalla :)

Kivaa kun sataa vettä, lähtee lumet ja tulee kevät :D . Ei meinaan toi maha mahdu kohta mihinkään päällystakkiin. Alottaako kukaan muu äitiyslomaa 50 pv ennen laskettua-aikaa paitsi minä?? Tuntuu että mä oon joku lusmuilija... Sattu vaan tää remppa ja muutto just tähän väliin. Eli pääsiäiseen vielä..

Oli taas tooooosi omaa napaa. Pitäisköhän itskein orientoitua laittamaan profiilikuvaa. Musta ei oo kyllä edes otettu yhtään masukuvaa vielä:(

Irmeli ja pönä 28+3 kait..

:flower: Onnea kovasti Donskulle!!! Kiva kuulla, että kaikki on mennyt mukavasti. Niin se vain on, että nämä meidän vauvelit alkavat jo olla niin isoja, että suurimmilta ongelmilta vältytään ennenaikaisuuden kohdatessa. Uskomatonta :heart:

Henskulla olikin ollut jo jännät paikat. Toivottavasti nyt tilanne rauhoittuu ja muistahan lepäillä
;) Pepsukalle myös voimia pakkolepoon.

Niin ja Katalle että sisäsuu on onneksi kiinni, vain ulkosuu on auki ja kohdunsuu pehmentynyt. Tällainen tilanne ei kai siis uudelleensynnyttäjälle kovinkaan epätavallinen.

Irmelille nimistä, että minä myös olen viehtynyt tavallisiin suomalaisiin nimiin. Itseasiassa tytön nimiehdotukseksi sairaalan lappuihin laitoin Saara
:D Tämä tulokas taitaa vaan olla poika, enkä ole löytänyt yhtään kivaa pojan nimeä. Sama ongelma kuin Joninalla. Jospa se sitten tulee, kun näkee miltä vauva näyttää.

Riina-Niina, tuli mieleen, että joskus myös närästys- ja ruokatorvivaivat säteilee rintakehälle ja usein ne sekoitetaankin sydänvaivoihin. Mutta jos sinulla jatkuu nuo kivut, ottaisin kyllä lääkäriin yhteyttä.

Maariana83, toivottavasti ei mitään vakavaa ole kehkeytymässä. Jaksuja!

PikkuMyy, mulla maha alkoi "roikkumaan" aika varhaisessa vaiheessa. Siksi ihmiset katsovatkin suu auki kun kerron lasketun ajan eli luulevat, että olen kohta jo menossa synnyttämään matalalla sijaitsevan mahan vuoksi. Mutta neuvolassa taas jälleen sanottiin, että kölliipä se vauva ylhäällä. Eli kuten Katalla, vauvan sijainnilla ja mahan muodolla ei ole yhteyksiä.

Omaan napaan ei mitään uutta. Fetajuustoa syön aamulla, päivällä, illalla ja vielä unissaankin. Luulen siis syöväni terveellisesti, kun pilkon pari kurkun palaa fetajuuston ja oliivien päälle ja vedän sen salaattikastikkeen kera alas. Nam nam!!!

t.auramaria rv27+6

Irmeli vielä
Niin juu kun tuota maha-asiaa piti kommentoida; Mulla on nää molemmat raskaudet olleet tälläsiä "roikkovatsoja", eli olen ihan sen näkönen että kohta lähetään. Kai se on ruumiin rakenteestakin kiinni, mulla ei maha ole noussut ylös esikoisesta eikä kyllä tästäkään. Kasvaa alaspäin :LOL:

Ja viime neuvolassa kun ultrattiin ja sanoinkin lääkärille ennen sitä että liikkeet tuntuu ihan älyttömän alhaalla, niin vauva siellä olikin pää alaspäin masun pohjalla. Esikoinenkin silloin taisi löytää parhaimman asennon juuri samasta kolosta. Ja nyt on alkanut hassusti erottua peppu mahan vasemmalta puolelta. (Ainakin luulisin niin), vatsa menee ihan vinoon ja sitten siinä tuntuu sellanen kova "patti"navan korkeudella.

Hassua.. :LOL:

Tähtitaivas; Eli suht samoissa mitoissa menet sitten mun kanssa näitten jättimasujen kanssa ;)

auramaria; Sieltäkin rohviilista löytyi ihan kunnon kokoinen masu! Paljon on sf-mitta?

Minäkin sitten itse päätin 30sentin sf-mitan kunniaksi päivittää masukuvan profiiliin, ihan tuore kuva, tänään otettu :D

-Hiiviö & Elvis 27+3-

Pitkästä aikaa sain taas aikaiseksi kirjoitellakin jotain. Olen vain viime aikoina lueskellut palstaa.
Paljon onnea donskulle poikavauvan johdosta :flower: Hienoa että kaikki on hyvin.

Ihania vauvamassuja teillä profiileissa. Itse en ole saanut aikaiseksi ottaa edes yhtä masukuvaa. Pitäisi ehkä aktivoitua :ashamed:

Meillä on myös paljon pohdittu vauvan nimeä ja tytön nimi meillä onkin jo valmiina, mutta miten sen pojan nimen päättäminen voi olla niin vaikeaa. Meillä tosin nimen pitää olla sopiva sekä suomalaisen että bulgarialaisen suuhun.

Omaa napaa. Viime viikolla oli neuvola ja siellä kaikki hyvin. Painoa on nyt tullut 5,5 kg ja edellisillä viikoilla painoa oli tullut 125g/vko. Hb:tä ei tällä kertaa mitattu koska edellisellä kerralla oli 140. Rr 121/68 ja sf-mitta 26 rv 28+2, siinä siis keskikäyrällä mennään.

Koska olen aiemmin synnyttänyt Helsingissä jouduin myös MRSA-näytteet antamaan sillä Satks:ssa vaativat ne jos on ollut Helsingissä sairaalahoidossa vuoden 1993 jälkeen. Toivottavasti MRSA:ta ei löydy tai saatan joutua eristykseen :( No toisaalta sitten saisin yksityishuoneen :LOL:

En nyt muista mitä muuta piti kommentoida, mutta jaksamisia kaikille joita raskaus koettelee :heart:

mama-75+baby 29+2

Moikkis jälleen!

Mä näköjään otan takasin sitä taustailuvaihetta, kun nyt notkun täällä jatkuvasti. Koittakaa jotenkin kestää mun romaaneja... :LOL:

Irmeli... Juu kyllä löytyy toinenkin 50 päivää ennen laskettua äitiysloman aloittava. Mulla alkaa siis virallisesti jo 7.4. mut jatkan opintojen tekemistä niin kauan kuin niitä riittää. Toivottavasti toukokuun ekan viikon jälkeen saan keskittyä ihan vaan olemiseen ja valmistautumiseen.

Masukuvasta... Joo sinne vaan rohviiliin napsimaan fotoa loputkin! :) Kiva olis päästä kurkkaamaan.

Me ollaan ajateltu kutsua nimiäisiin omat vanhemmat ja siskot (joista 2 kolmesta on kummeja) sekä lapsen kummit, jos pidetään kotona. Jos pidetään mun sukua lähellä, niin sit kututaan myös mun isovanhemmat. Miehen isovanhemmat ei vointinsa takia pääse paikalle, mut me käydään niillä kesäreissulla. Ihan pienellä porukalla siis.

Saako Irmeliltä vielä udella... Missä päin Savoa sun suku on? Kun mun suku on kans paljolti siellä.

Tänään on sit supistellu... Edellisistä onkin jo aikaa. Olin siskon seurana ostoksilla (Siis itehän en tietenkään mitään ostellut... :whistle: ) ja ilmeisesti kävi liikaa kunnon päälle. Vähän väliä oli masu ihan pinkeenä ja paikotellen kosketusarka... Tais poikanen punkea siellä. Huomasinkin kotimatkalla bussissa, että on perätilassa... Pahus. Onneks tässä on aikaa vielä kääntyä takas. Nyt oon sit koittanu rauhottua ja lepäillä... Kotitöitä oli kyl pakko vähän tehdä ja sen kyllä huomas... Supparit siis jatku hetken aikaa, mut nyt alkaa vaikuttaa paremmalta.

Mainitsinkos... Sain maanantaina Kelalta päätökset päivärahasta ja äippäpakkauksesta. Pakkaus tulee kahden viikon sisällä, joten pääsen viimein penkomaan sitä. Toivon saavani sen vanhan, kun sisko saa uuden... Voidaan sit tehdä vaihtokauppoja niin, että molemmat saa mieleisensä. Tai siis,... se olis se ihanteellisin lopputulos.

Hiiviö... Mul on toi sf-mitta 29cm, mut mul on kyl viikkojakin enemmän. Eilen toi mitta otettiin. En sit tiedä onko se paljon vai ihan normaali.

Mua nyt harmittaa... Monilla teistä on katottu missä asennossa vauva on, mut ei mulla. Toisaalta näyttää pyörivän noitten suppareitten seurauksena... Tuntu taas hikka alhaalla, joten tais keretä punkeamaan ittensä takas raivotarjontaan tässä mun kirjotellessa. Olis se silti ollu kiva, jos olis katottu...

Teppana... Eikös se ole niin, että se sf-mitan kasvu riippuu siitäkin mihin suuntaan kohtu kasvaa ja onko mihin suuntaan kallellaan? Ja onhan vauvallakin kasvupyrähdyksiä. Ei siis välttämättä huolta, mut kannattaahan tosta kysästä neuvolasta, jos kovasti mietityttää.

Kesäheinä ja muut, joilla hb ei meinaa raudasta huolimatta nousta... Ootteko kokeillu ottaa sen tabletin aplarimehun tai muun c-vitamiinipitosen kanssa? Sehän parantaa raudan imeytymistä. Kalsiumhan puolestaan heikentää, joten kannattaa maitotuotteet muistaa syödä toisella kertaa. Varmaan kyllä tiesittekin nää jo...

Tässä taas tätä... Poistun masuni kanssa taustalle.

PikkuMyy-80 ja poikanen 28+5

*Muoks* Ihana masu Auramarialla! On kyl kiva nähdä, miten erilaisia, mut silti kaikki kauniita masut on. Hiiviön uus kuva ei vielä näkyny mulla... Kurkkaan myöhemmin uudelleen.<br><br>

Pikakommenttia...

Ihan älytön härdelli ollut töissä koko viikon, energiat ei ole oikein riittäneet muuhun, kuin pakollisiin kotihommiiin. Lueskelemassa olen kuitenkin käynyt.

Donskun perheelle sylin täydeltä onnea! :flower: Hurja ja ihana uutinen, hienoa, että pienellä miehellä on asiat hyvin.

Meillä on ollut aika pienet ristiäiset molemmilla pojilla, molempien vanhemmat ja sisarukset ja sitten lapsen kummit. Samalla linjalla jatketaan, kyllä tälläkin sakilla saadaan jo reilusti parikymmentä ihmistä paikalle. Pelkästään miehen isoveljen perhe tekee 7 henkeä.

Nimiongelma saa mut ihan epätoivon partaalle. Tytölle olisi ollut nimi, mutta poikien nimet on jo käytetty ja mies ehdottaa vain tyhmiä nimiä ja minun ehdotukseni ovat miehen mielestä tyhmiä... Meillä on jo Lauri ja Artturi, saa ehdottaa joukon jatkoksi sopivaa... Pitää olla ehdottoman suomenkielinen ja mielellään tuollainen perinteinen nimi. Meillä on ruotsinkielinen sukunimi, mutta ruotsia ei puhu muut kuin minä hätäseen kouluruotsin verran. En siis halua, että lapsen nimi viittaisi siihen, että oltaiisin ruotsinkielisiä. Mieheni nimi on nimittäin aivan ruotsinkielinen ja hänelle tulee jatkuvasti asiakaskirjeitä, myyntipuheluita jne. på svenska. ja mies parka ei ymmärrä sanaakaan...

Nyt tökkii pää jo ihan täysin, kello on liian paljon. Taidan siirtyä nukkumaan... (klo 21)

Öitä! :wave:

Kreecher ja Antero 27+5

Niin joo, vielä kiittelen synttärionnitteluista! Meitä maalisvauvoja onkin aika monta tässä pinossa, juhannussaunan tuotoksia... :D

tulin pikasesti toivottamaan donskulle oikein paljon onnea pienen poikavauvan johdosta!!!ihana että kaikki mennyt hyvin sinulla kuin myös vauvalla! :flower: :heart: tulehan kertomaan aina kuulumisia! =)

pitää joku päivä paremmalla ajalla tulla kirjoittamaan kuulumisia!

AnttuLiisa ja vaavi 26+6

\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.03.2007 klo 20:29 Riina-Niina kirjoitti:
Sen verran omaa napaa tähän laitan, että viime yönä jouduin ottamaan yhden Panadolin, kun en saanut nukuttua rintakehän kipujen takia?!?
Ei siis ota sydämeen eikä keuhkoihin, mutta aivan kuin rintakehän päällä istuisi joku koko ajan eli ahdistaa tosi kovasti...
Hieman ahdistaa päivän aikanakin, mutta yöllä oli tosi kamala olo - meinasi paniikkia alkaa pukata, kun en itse tajua mistä tämä voi johtua. :eek:

Tuosta rintakehän kivusta voin kertoa, että se meni onneksi ohi, kun isännän kehoituksesta eilen illalla venyttelin rintakehääni auki roikkuen vuorotellen toisella ja sitten toisella kädellä tangosta.
Isäntä epäili, että joku hermo tai lihas oli jotenkin jumissa rintakehässäni ja sitähän se sitten näköjään oli!
On se hyvä, että tuosta miehen köriläästä on joskus odotusaikanakin hyötyä... ;) :LOL: :heart:

Täällähän oli joku muukin tätiytymässä ja samalaisen uutisen sain minäkin tänään, että miehen veljen perheeseen syntyy vielä tänä vuonna kaksoset. =)
Oli kyllä päivän uutispommi! :eek:

Lasten nimistä sen verran, että viime neuvolakäynnillä piti palauttaa se synnytyssairaalan esitietolomake ja ihan sopuisasti löytyi nimet hätäkastetta varten molemmille sukupuolille eli siis minä ehdotin nimiä ja mies hyväksyi (etukäteen oli puhuttu vain pojan nimestä, mutta tytönkin nimi kelpasi miehelle ihmeen helposti). :D

Nyt nukkumaan, öitä kaikille!

Riina-Niina ja satuaarre 28+1

Heippa taas!

Viime yönä supisteli vähintäänkin menkkakipujen voimalla melkein 2h 5-15 min. välein, enkä tosiaankaan uskaltanut jäädä odottamaan 28.3. lääkäriaikaa. Soitin heti aamusta neuvolaan ja sain siirrettyä ajan tälle päivälle. Paikat oli vähän pehmenneet, mutta kohdunsuu oli sittenkin kiinni ja pituuttakin kaikki 3 cm. Ei sitä osannutkaan itse niin hyvin tutkia, kun omalle sormelle kohdunsuu tuntui olevan auki... Mutta onneksi näin! Käskettiin ottaa rauhallisesti, ettei niin supistelisi. Vaan kuinka ottaa rauhallisemmin yöllä nukkuessaan... :snotty: Ja jotenkin pitäisi vähentää pojan nostelua ja kantamista, mutta en vaan keksi miten... Onneksi tuo supistelu ei ole ihan jatkuvaa, ja kun paikatkin on toistaiseksi ok niin ei tässä vielä hirveetä hätää olla kärsimässä.

Muut neuvolaterveiset:

Painonnousu 30g/vko :eek: Olihan tossa se nopee vatsatauti välissä mutta kuitenkin... Alusta asti on tullut nyt 3,6 kg painoa. Käsittämätöntä mun ruokailutottumuksilla...

Verenpaine 118/71, pissa puhdas. Hb oli noussut raudan aloittamisen jälkeen kolmessa viikossa 113:sta 124:ään! Sf-mitta 25,5 cm.

Vauvan syke oli 135 ja kiihtymään päin. Tarjonnasta ei sanottu mitään, mutta jonkun aikaa pää on punkenut alaosastoon ja kovimmat potkut tuntunut kylkiluissa eli eiköhän neiti raivotarjonnassa lepää. Voihan se vielä kääntyilläkin..

Vaunut: Meillä on esikoisella edelleen käytössä Ora Jovi Airit ja samanmerkkiset tuplarattaat olisi nyt tarkoitus hankkia, että saa sitten molemmat mukelot yhden ihmisen voimin liikenteeseen. On nuo jovin tuplat justiinsa tarpeeksi kapeat, että mahtuvat eteisen ovesta sisään! Ja hinta-laatu-suhde kohdallaan. Sitten meillä on vielä Britaxin matkarattaat eli halutessamme saadaan kyllä lapset omissakin rattaissa matkaan.

Kutina: Mulla on alkanut mahanahka kutista. Mutta ihan vaan semmosta hentoista kihelmöintiä. Sama oli esikoista odotellessa.

Kreecher kyseli joskus tyttö/poikaraskausmerkkien paikkansa pitävyyttä.. Meillä siis eka poika ja tämä toka tod.näk. tyttö. Ekassa raskaudessa selvä poikamaha, ei linea negraa eikä pahoinvointia tai mitään muitakaan vaivoja. Tässä raskaudessa maha ei ole niin selkeästi pelkästään edessä, mutta en kyllä sanoisi tyttömahaksikaan... Ei linea negraa vieläkään, mutta alkuraskauden pahoinvointia oli kovastikin. Eli tyttö- ja poikamerkkejä kummassakin raskaudessa ja jompi kumpi tulee joka tapauksessa!

Nimi: Mulla oli tytölle ihana nimiehdotus, mutta mies hylkäsi sen liian erikoisena ja liian samankaltaisena serkkunsa nimen kanssa. Ei varmaan löydetä molemmille 100% sopivaa nimeä, kun miehen mielestä kaikki mun mielestä kivat nimet on liian erikoisia.. Esikoisesta piti tulla Miko, mutta sekin oli liian erikoinen.. Nyt en ole sitten miettinytkään nimiä. Tytölle on kyllä helpompi keksiä vaihtoehtoja kuin pojalle.

Ristiäiset: Tulee olemaan aika isot, kun meidät vihitäänkin samalla kertaa. Luulisin, että n. 70 vierasta. Esikoisen ristiäisissäkin oli 60 vierasta.. Ennen tota hääkuvioo oli tarkoitus järjestää tälle toiselle lapselle intiimit kummit ja mummit -juhla kotosalla.

Nyt pitäisi nukkua jo.. Poika on ruvennut heräämään tosi aikaisin. :headwall:

Öitä! -ebbuliini ja neiti rv 25+6-

Ihania masuja kerta kaikkiaan!!Ja on tosi jännää miten erilaisia masuja,mulla tosiaan kasvanut kaikki ylöspäin kovasti ja aiemmat muksut on siellä ylhäällä keikkuneet ihan loppuun asti.
Paineen tunne onvähentynyt eli voipi olla että poika olis vähän "kohonnut" sieltä suulta.

On varmaan helpompi syödä ja hengitellä kun masu on vähän alempana,mulla on ruoka-annokset selkeesti pienentyneet tuon vajaan 2 vuotiaan tasolle.En kertakaikkiaan jaksa syödä enempää ja jos mättään vaan,tulee tosi paha ja raskas olo.

Olen tihentänyt ruokailuja eli syön taasen 2 tunnin välein.Mutta eilenkinvälipala oli kananmuna ja maitolasi...
Aamupala puolikas leipä ja kahvikuppi.
Jugurtista oon siirtynyt pienempään kuin Valion purkki.
Että näin.

Vaaka näyttää nyt 58,8 kg ja suht samoissa näyttää menevän kuin noissa aiemmissa neuvolakorteissa.Eli reilu 3 kg nyt tullut.
Mulla on viimeisenä kuukautena paino laskenut ja syy juur tämä että ei jaksa syödä paljoa.Annokset pienenee vaan eli mahalaukussa on tilaa ihan inanen.
Mulla alkaa lihotuskuuri sitten imetysaikana taas,en jaksa ottaa paineita painosta ja sen nousemattomuudesta kun vauva tuntuu kasvavan ja en saa syötyä kertakaikkiaan.HApot nousee suuhun kun syö liikaa ja ihan oksua kans..Yäks.

Miska Mikael On meidän pojun nimi varmastikin.Mikäli sikäli siltä näyttää!! =)

Donskulta Piti kysymäni-mitenkäs siellä Ameriikassa,eikö siellä ole melkoisen kallista tuo sairaalassa olo?Oliko teillä vakuutukset ok.
Siellähän ei mitään julkista sairaanhoitoa ole.
Onnea vielä teidän perheelle ja pikaista toipumista.Isovanhemmat varmaan oottaa kovasti pikkuisen näkemistä!!

Nyt pikkulikka haluaa äiskää konttaamaan!!Heipat!

kata 29+6

Mä oon ihan sikapossu!! Eilen ostin tollasen ISON pääsiäispupun, siis suklaan jota muputin eilen ja jatkoin nyt kun tulin töihin.. ja nyt ällöttää.

Pikkumyy: Siis miehen sukulaiset asuu Savossa suurin osa. Ja koska niitä on niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin paljon, niin mä en oo tavannu niistä ehkä kun 1-4. Mä en aina oikein tiedä et kuka on sukua ja kuka vanha perhetuttu.. Mä kun en tota sukulointia osaa harrastaa muutenkaan, niin eipä tuu anoppilassa sitäkään vähää käytyä kun siellä on niitä sukulaisia :whistle: Mut ehkä jossain akselilla Varkaus-Pieksämäki-Jostain pikkupaikasta ne molemmat oli lähtösin, en kyllä kuollakseni muista että mistä... :snotty:

Katallako oli se Miska pojan nimenä tulossa? Minustakin se on aivan ihana :)) Mies haluaisi jonkin erikoisen nimen, sillä jotain traumoja omasta ensimmäisestä nimestään mitä ei koskaan ole edes käytetty. On kuulemma lapsen nimestä supertarkka ettei joudu kiusatuksi tms. Ihmettelin sitten hissukseen että antoi kuitenkin tytölleen nimeksi Anna, mistä pystyy vääntämään vaikka mitä. Ei sillä, Anna on minusta hurjan nätti nimi ja itse ajattelin Saaran saatua että jos joskus teen toisen tytön niin nimeksi tulee Anna, mun isovanhemmilla se kulki vielä suvussa. Mutta ei sitten tarvinut sitä Annaa tehdä kun tuli valmiina :) Yksi tytön nimistä on Elli juuri tämän viime syksynä poisnukkuneen mummoni mukaan. Maria nimi on samaten kulkenut isovanhemmilla suvussa samaten kuin tuo Anna. Normisti olisin antanut kaksi nimeä, mut tosiaan tuon Ellin haluan sinne väliin lisätä tunnesyistä jos sattuu tulemaan tyttö. Eli kolme nimeä tulee.

Tosiaan miehen ehdottamat Milo, Miro, Miko ja Jaro löytyvät kaikki mun kavereiden lapsilta ja ovat minustakin aika erikoisia.. Joona oli mun listalla kanssa aika kärkipäässä, mutta tippui kun siitäkin tuli niin yleinen. Tuomas oli kanssa yksi, mutta miehen lähipiirissä kaksi Tuomasta. Tuo Artturi on kyllä tosi kiva :)) Juliuksesta tykkään kanssa, mutta tulee jotenkin mieleen ruskeasilmäinen Julio Hespanjasta :LOL: .

Tulipa tästä taas pitkä tarina, koittakaa kestää... :saint:

:wave:

Tervetuloa kaikille uusille minunkin puolestani !

Olen ollut niin hätää kärsimässä ja huolissani massustani, että jäänyt paljon kommentoimatta. Nyt pikaisella kirjoituksella täällä...

Donskulta kiva kuulla kuulumisia, toivottavasti jaksat välillä aina kirjoitella. On se ollut varmasti hurja tunne nähdä oma pienokaisensa. Itsekin jatkuvasti nimittäin miettii, että miltähän neiti mahtaa näyttää. Välillä jopa mietin, että onko neiti neiti vai muuttuuko pojaksi syntymähetkellä. Täytyy sanoa, että toivottavasti ei; meillä on kaikki vaaleanpunaista. :ashamed: . Tosin, kun rakenne uä:ssä sanottiin, ettei epäilystäkään, niin miksipä siihen ei luottaisi.

Nimi: Me ollaan mietitty tytölle nimeä. Tai no minä olen lähinnä ehdotellut. Etunimestä ollaan jo 99.9% varmoja, tai minä olen jo 100% varma. Toisesta nimestä ei olla samaa mieltä mistään ja siitäkin "riitaa", että tuleeko kaksi vai kolme nimeä + sukunimi. Sukunimen valintaankin olen yrittänyt vaikuttaa eli minua vähän harmittaa, kun vauvalle tulee eri nimi kuin minulle, tuntuu, ettei kuulu perheeseen ollenkaan. Onko muilla yhtä hölmöä tunnetta ?

Vaunut: Olenkin aiemmin maininnut, että Carenan yhdistelmät ostettiin, harmaana.

Sairaalakassin pakkaaminen: Minulle on siitä vihjattu, että ei olisi haitaksi, vaikka sen pakkaisi, MUTTA...tuntuu, että se tuo huonoa onnea. Kurjaahan se on, jos sitä ei olisikaan sitten valmiina. Yritän taas tänään, mutta voi olla, etten vieläkään kykene sitä tekemään.

Minähän olin ajatellut viivytellä Kelan hakemuksien kanssa, mutta vein ne sitten silloin, kun pakkolepoon jouduin, kun päätin aloittaa sen 50 päivää aikaisemmin. Tulee muuten hirveä taloudellinen kriisi, jos ei kerran töihinkään pääse. Minun äitiyslomani siis alkaa 11.4. Milloin tulee muuten ensimmäinen maksu/siis raha?

Ristiäiset: En halua edes ajatella koko asiaa. En haluaisi ristiäisiä ennenkuin itse näytän edes kohtuu hyvältä. Siis en miltään norsulta. Ikävää, kun nekin pitää kahden kuukauden sisällä järkätä. Haluaisin todella miniristiäiset, mutta mies varmasti haluaa väkisin sukulaisensa paikalle, etteivät nämä loukkaannu; ahdistavaa.

Oma massu: Neiti potkii todella alas. Eilen tuntui potkut jopa äläpäässä ja tuntuu, että suoraan virtsarakkoon potki myös. :/ . Onkohan sekään normaalia, että niin alhaalla jo on? Lääkäri kyllä sanoikin päivystysultrassa, että vauva on alhaalla, mutta että noin alhaalla.

Toinen asia: Eilen tuli jotain limaista vuotoa sekä aamusta että illalla. Liekö normaalia? Voiko olla valkovuotoa, ei tosin tuoksunut miltään? Pikkuhousuihin vain tipahti jotain märkää muutaman kerran. Olen miettinyt neuvolaan yhteydenottamista, mutta en ole varma, että jos turhaan... :ashamed: . Tosin luin, että ennenaikaisen synnytyksen oireena voi olla limainen/ tai muuten vain erite emättimestä. Kyllä kai tässä saa hermoromahduksen ennen synnyttämistä, kun ei koskaan tiedä, milloin pitäisi ottaa yhteyttä johonkin ja milloin ei...

Pepsukka81 ja massu 28+5.

P.s. Miten teillä voi olla niin korkeita sf-mittoja :eek: , kun itsellä "vain" 24cm viikolla 29...Mutta kai se on yksilöllistä, vaikka vauvat kehittyisi samaan tahtiin. <br><br>

Vilmat
Pitipäs minunkin kommentoida tuota Miska nimeä se on todella hyvä ja ihana nimivaihtoehto pienelle miehelle. Ehkä siksi kun itselläni Miska poika 2v katselee selkäni takana nalle puhia :kieh:

Lääkärineuvola takana ja kaikki näyttää olevan hienosti Hb oli hiukan laskussa oli viimelsi 137 ja nyt 130 verenpaine 128/74 pissa puhdas paino noussut viikossa 325g ja kokonaisuudessa 2.5kg kohdun ulkosuu auki 3:melle sormelle sisäsuu tiukasti kiini ja hieman pehmeä kuuluu kuulema asiaan ,kun on useampi synnytys takana =) Kohdun korkeus 28cm eli kaikki hienosti =)

No eipäs tässä taas muuta hauskaa päivän jatkoja kaikille
:)

Pepsukka: Meillä alkaa samana päivänä äitiysloma :) Ai niin, taishan olla toi laskettuaikakin samana päivänä.. :whistle:

Itse saan tiliä kesäkuulle omasta työpaikasta, jos saa Kelasta niin eikös se mennyt jotenkin niin että laskettuaikaa edeltävänä pankkipäivänä piti eka raha olla tilillä tms.?? Tästä kuiteskiin nyt jo yli neljä vuotta aikaa niin musiti vähän huono..

Meitin toukka masussa on jo pitkän aikaa käyttänyt mun virtsarakkoa potkunyrkkeilysäkkinä, että älä hätäile. Liikkeet tuntuu useasti myös, tai potkut osuvan häpyluuhun ja vastaavasti selkäpuolelle samoihin kohtiin. Napaa ylempänä ei liikkeitä tunnu ollenkaan. Don't worry...

Se "limainen vuoto" voi olla valkovuotoa, itselläni näin. Mutta jottet saa hermoromahdusta, niin soita neuvollaan jos siitä rauhoitut :).

Vaunuasiaa, piti tekemäni galluppia.. Meillä ehti vajaan vuoden olla esikoisella käytössä ABC:n yhdistelmäcombit mitkä oli ihan mielettömän hyvät. Kuosi oli Beige "mokkapintainen" mikälie joka hylkii vettä ja likaa ja kantokopassa oli sinistä ruutua vähäsen. No niistä se pehmeä kantokoppa osio on hukassa ja aion käydä kyselemässä "varaosana" pelkkää kantokoppaa, mutta kun niihin kuului pehmeä kantokoppa, niin varmaan melkos kuuma kesävauvalle?? Että mitähän sieltä liikkeestä kannattaa sitten kysellä vaihtoehdoksi? Talvivauvallehan se on ihan älyttömän hyvä.

Mihin olette päätyneet? Pehmeään vai kovaan kantokoppaan??

Torstaipäivää! Jospa laittelisi vähän kommentteja kun eilen jäi kirjotus pelkkään omaan napaan.

Ritiäisistä, me pidetään ihan pienet ristiäiset, eli vanhemmat, isovanhemmat ja sisarukset niin ja kummit tietysti, jotka tosin lukeutuvat noihin sisaruksiin, sillä kummeiksi tulee mun sisko ja sen mies. Vaikka kyllähän tuosta porukastakin kertyy jo parikymmentä henkeä. Mä olen hieman haaveillut, että josko pitäis ritiäiset mökillä luonnon keskellä järvenrannalla. Vois olla aika ihanaa, paitsi että meidän tuurilla silloin olis tietysti kauhea ukkosmyräkkä... Täytyy nyt miettiä sitä vielä. Toinen vaihtoehto on että ollaan ihan vaan kotona. Meillä on kaikki edelliset ristiäiset ollu eripaikoissa ja ehdottomasti parhaat ja rauhallisimmat oli kuopuksen pienet intiimit ristiäiset, jotka vietettiin kotona. Esikoisella oli isot ristiäiset ja ne pidettiin srk-keskuksessa, keskimmäisellä kastetilaisuus pidettiin kappelissa ja kahvitukset kotona. Meillä on myös suvussa kulkenut kastepuku, mun mummi on aikanaan ommellut sen mun vauvana kuolleelle enolle ja sillä on kastettu nyt siis jo kolmatta sukupolvea.

Nimi on jo 99% varma, toinen nimi kylläkin on vielä hakusessa. Muut pojat ovat nimiltään Miikka, Miska ja Niko joten joukon jatkoksi ollaan ajateltu Niiloa! Sitten on kaksi M ja kaksi N alkuista :) Niilo on ollut mulla mielessä jo ennen odotusta. Mies alkuun vähän nikotteli, mutta on hyväksynyt nimen. Meillä on kans ruotsalainen sukunimi vaikkei mitään kytköksiä tonne länsinaapuriin olekaan, joten halutaan kans että etunimet ovat ihan supisuomalaiset ja että niitä ei tartte jokapaikassa tavata, sillä sukunimen saa jokaikinen kerta tavata kirjain kirjaimelta, kun kukaan ei osaa sitä kirjoittaa -ainakaan oikein.

mama-75 puhui kans tosta MRSA:sta. Jännä miten eripiakoissa suhtaudutaan ihan erilailla tohon. Mä meinaan eilen neuvolassa kysyin, että testaisivatko ne mut kun mähän olen ollut suuressa MRSA altistuksessa hoitaessa useita MRSA-potilaita vieläpä ilman eristyksiä, kun nuo tartunnat löyty sattumalla seulonnoissa. Mutta hyvin jyrkästi terveydenhoitaja totesi, että ei testata eikä aiheuta muitakaan toimenpiteitä synnytystä ajatellen. Mä kyllä ajattelin, että täytyy vielä soittaa synnärille ja kysyä mielipidettä sieltäkin, sillä en tottavie tahdo olla mahdollisesti levittämässä marsua synnärillä.

Niin PikkuMyy, tokihan varmasti tohon sf-mittaan vaikuttaa monet tekijät ja nyt oli vieläpä eri mittaajakin, kun eilen mittas se opiskelija. Ens viikolla on onneks vielä lääkäri käynti josko lääkäri kattos vaikka uudestaan ton mitan. Itse kyllä huomaan mahan kasvaneen, joten eiköhän pikkunenkin ole siellä kasvanut!

Riina-Niinalle kanssa onnitteluja tätiytymisestä! Sä saatkin sitten kertaheitolla kaksi täditettävää :D

Täällähän on monta kutisevaa, mulla kans on alkanu kutisee mahanahka ja hartiat ja vähän jokapaikka. Ei kuitenkaan ole mitään hillitöntä ja polttavaa kutinaa millaiseksi Kata kuvaili hepatoosi-kutinan, eli on varmasti ihan harmitonta tämä meikäläisen kutina.

Kukas se kyselikään aikooko muita jäädä äitiyslomalle 50 pvä ennen la:ta. Mä oon jäämässä, eli äippäloma alkaa 18.4. Ajattelin, että en kuitenkaan jaksa olla töissä loppuun asti niin jään suosiolla jo aiemmin pois. Mutta nythän oon ollu kohta jo kuukauden saikulla, eli toisaalta olis voinu jäädäkin vasta 30 pvää ennen, mutta en kehdannut enää sitä vaihtaa kun olin jo puhunut töissä jääväni 50 pvä ennen.

Vauvelin hiljaiselokin tuntuu taas päättyneen, on taas ollut pari päivää oikein vilkas. On tainut tehdä kuperkeikakin, meinaan tähän asti potkut on tuntunut lähinnä tosi alhaalla ja vasemmalla ja nyt tuntuis potkivan oikealle ylävatsaan. Hyvinhän tuolla taitaa vielä olla tilaa pyöriä, kunhan vaan älyää aikanaan asettua oikeinpäin. Mua meinaan jostain syystä pelottaa ihan hurjasti jos joutuis käännytykseen.

Teppana & pikku-ukko 27+3

Moiks!

Täällä taas...

Supparit jatkui eilen pitkälle iltaan, vaikka otin ihan rauhassa. Tänänkin niitä on tullu useampi tunnissa ja lisänä menkkakipumainen juilinta alavatsalla. Toisella puolella nivusia tuntuu myös. Huolta helpottaa se, että poikanen on ollut aktiivinen... Eilen lopetin laskemisen 20 min jälkeen, kun likkeitä oli tuntunut jo 40 ja suurin osa kunnon jytkettä. Tänäänkin on ollut mukellusta pitkin päivää, mutta vähemmän. En ole laskenut vielä.

Olin sitten yhteydessä neuvolaan, että milloin on syytä huolestua... Epäili neuvolalääkärillä käynnin ärsyttäneen ja eilisen shoppailureissun olleen liian rasittava tauoista ja rauhallisesta tahdista huolimatta. Sain ajan maanantaille, mutta pitää soittaa jo huomenna, jos tilanne ei rauhoitu. Aikoo nyt sit muistaa testata pissan tulehduksenkin varalta, vaikka mulla ei sellasta koskaan ole ollut. Kerta se olis ekakin. Mua hieman ihmetyttää myös se poikasen eilinen kääntyily, joten meinaan siitäkin kysyä. Vaikka eipä sillä varmaan merkitystä ole tuon supistelun suhteen.

Ebbuliini... Hyvä, että kaikki on hyvin. Koita nyt ottaa rauhassa ja välttää rasitusta, vaikka se hankalaa onkin. Passuuta vaikka miestä... Niin mä teen. :whistle:

Ihana masu myös Hiiviöllä... Näkyi päivitys mullakin nyt viimein. Hienosti on kasvanut edellisestä. :) Miettikääs muuten minkä kokoisia meidän vauvat jo on... Jotain 30cm jo tai ylikin. Aika huimaa, että ne kasvaa nyt tosi nopeeta tahtia.

Kata... Harmi kun mä en voi luovuttaa sulle tilaa mahalaukustani. Mulla nimittäin tuntuu välillä napa vetävän uskomattomia määriä ruokaa, mut toisaalta syön välillä aika harvoin ja onkin sit kova nälkä. Välillä tuntuu loputtomalta ja maha pohjattomalta. Yritä siinä sitten välttää herkkuja, kun aina vaan tekee mieli jotain vaikka olis syöny ihan kunnolla. Ja mullahan tätä vararavintoa on jo ennestään, että joutais kyllä... :LOL:

Irmeli... Mun Isä on kans syntysin Varkaudesta, mut on sieltä sit lapsena jo muutellu muualle Savoon. Tiedä vaikka olis sun miehen sukulaiset mun sukulaisille tuttuja. Iisalmessa niitä nykysin pesii ja sit Keski-Suomessa on jonkin verran. Meillä on pieni suku, joten isän puolelta oon aikalailla kaikki tavannu, mut äitin puolelta en lähellekään kaikkia pikkuserkkuja.

Pepsukka... Mulla menee ihan päinvastoin tossa sukunimiasiassa. Mä en nää muuta vaihtoehtoa kuin nimetä lapsi isänsä sukuun ja itse asiassa oon ajatellu paljon itekin sen nimen ottamista. Tosin ne meidän häät tulee olemaan vasta myöhemmin ja siihen asti tietysti omani pidän. Ainoa asia mikä ärsyttää on uuden nimmarin opetelu, kun miehen nimi on pitkä ja vielä kaksiosainen... Täytyy aloittaa harjottelu ajoissa. :LOL:

Älä suotta ole huolissasi siitä, että lapsi tuntuu kuuluvan eri perheeseen jos saa eri sukunimen kuin sulla... Varmasti asia muuttuu, kun pienokainen syntyy. Eihän se sukunimi perhettä määritä. Esimerkkinä: Mun kaverin taloudessa asuu 3 henkilöä ja kaikilla on eri sukunimi. Lapsilla on siis eri isät ja heidät on kastettu isänsä sukuun. Kaveri on pitänyt tyttönimensä. Silti ovat tiivis ja lämminhenkinen perhe.

Sairaalakassin pakkaamista olen ajatellut, mut en aloittanut. Odotan ensin äippäpakkauksen tulon ja alan sit kattoa mitä kassiin laittaisin. Sopiva kassikin täytyis tosin ensin etsiä. Listan tarvittavista tavaroista oon tallentanu konelle valmiiks.

Äitiyspäivärahojen maksupäivät näkyy päätöksestä ja saattaa löytyä netistäkin. En tiedä onko ne kaikille samat vai miten. Mulla loma alkaa 7.4. ja eka raha tulee tilille 14.5.2007 eli aika kauan saan odotella.

Galluppiin: Kantokoppa on meillä pehmeä, vaikka kesävauvasta onkin kyse. Mulle se on mieleisempi ja vauvallakin siinä varmasti hyvä, kun saahan siihen tuuletusta.

Riina-Niinalle onnea tätiytymisestä! :flower: Niin ja kiitos tietysti mua onnitelleille. :)

Tässä varmaan romaania taas tälle päivälle... Päivän jatkoja! Tää lähtee nyt kauppaan ja mies kuormajuhdaks... :LOL: :ashamed: :whistle: :D

Kiva päivä tänään... :whistle:

"Vähän" väsynyt PikkuMyy ja vilkas poikanen 28+6

Piiitkästä aikaa kirjotan kuulumisia.

Oikein paljon onnea Donskulle pienen pojan syntymän johdosta :flower:

Ja tervetuloa uusille!

Sitten oma napa:eilen käytiin ultrassa ja istukka on noussut joten estettä alatiesynnytykselle ei ole.Kohdunsuu on kiinni. Vauvan painoarvio 1410g,keskikäyrällä menee. Eli lääkärin mukaan pienempi pitäisi olla kun esikoinen. Kaikki oli vauvalla hyvin,raivotarjonnassa jo on. Sukupuolta kysyttiin mut ei katsonut. Joten loppuun asti jännätään kumpi tulee. Itellä enempi tyttöolo mut saa nähdä. Seuraava neuvola on 2.4.

Tytölle meillä on etunimi valmiina ja pojalle on kaks vaihtoehtoa etunimeksi,toista nimeä ei olla vielä ajateltu.

Ristiäiset on aika pienet niinkun esikoisellakin,isovanhemmat,vanhemmat ja molempien sisarukset tulee ja nyt kaveripariskunta joista tulee kummeja.

Äitiysloma alkaa mullakin 50pv ennen eli 2.4.

Yritän tulla kirjottelemaan useammin mut nykyään en niin usein käy koneella.

NallePuh rv29+3

Moikka!

Rakas vauveliini on tunkenut jotain raajaansa yhteen tiettyyn kohtaan koko päivän ja nyt masussa on tää alue ihan älyttömän kipeä! Kehtaakin, mokoma!

Hienoa, NallePuh, että istukka on noussut. Itse sain jännittää esioisen kanssa samaa, ja oli se helpottava tunne, kun tiesi, että pääsee ainakin yrittämään alatiesynnytystä. :)

Noista erikokoisista sf-mitoista on ollut puhetta. Mulla oli mitta viimeksi 25 (viikolla 27+3) ja maha on kuitenkin tosi iso. Ilmeisesti se mahan koko ja sf-mitta ei kulje ihan käsi kädessä, mullakin vissiin kohtu kasvaa vaan ulospäin, ei juuri mahdu nousemaan kykikaariin tai jemmautumaan lantioon.

Meilläkin on pehmeä kantokoppa, vaikka kesävauveleita nuo poijjaat ovatkin. Kovin lämpimällä säällä sitä koppaa on pidetty kokonaan auki.

Meillä on vauvan toinen nimi päätetty, mutta nyt olen tylsä ja jätän paljastamatta, koska täällä palstalla pyörii tuttuja. Ollaan haluttu pitää nimi salaisuutena aina ristiäisiin saakka. Tosin kakkosen kohdalla kävi niin, että kerrottiin vauvan nimi kaksivuotiaalle esikoiselle, koska hän sai kunnian paljastaa sitten ristiäisissä vauvan nimen. Pari kaveria sitten sattui vitsillään kysymään esikoiselta, että mikäs on vauvan nimi. No, Lauri siihen totesi tyytyväisenä, että "vauvan nimi on Artturi". Joten se siitä Suuresta Salaisuudesta...

Auramaria hyvä nimimaku sulla! :D

Laitan uuden masukuvan profiiliin tässä illan aikana, kunhan saan vain nuo kuvat tuolta kamerasta koneelle. Kuvassa viikkoja siis 27+6.

Nyt siirryn leipomaan pullaa! :p

Kreecher ja Antero 27+6

Jos tilaan saksasta vaunut, niin "pingpongin" sivuilla kun on juuri kaipaamani gessleinit -niin kertokaas kuinka se väri valitaan..???

Siihen tulee color overviev ,jonka avattua tulee kaiken näköisiä vaunuja väreineen päivineen esille..

Siis otanko koodin vain siitä haluamastani väristä ja saan ne gesslein m1 sen värisinä kuin pyydän...siis heillä ei ole siitä haluamastani vaunusta kuvia kaikista värivaihtoehdoista vaan värin näkee muista vaunuista?

TOIVOTTAVASTI JOKU YMMÄRSI MITÄ TARKOITAN

Laitoin tän kysymykse´ni tänne meidän palstalle,kun ei tuol odotuspalstalla kertyny yhtään vastausta..

P.s onnea Donskulle poikavauvasta!
:flower:

Hei Pompula-81 jos mä ymmärsin "pingpongin" sivuilla oikein niin voit valita haluamasi vaunut minkä värisenä haluat valitsemalla kohdassa Gesslein color. Itse en tosin nähnyt kohdassa color overview kuin yhdessä ruudussa vaunut ja niiden värin.

mama-75+baby 29+3

Laiskimus ei jaksa kirjautua :saint:

Mutta tuosta sf-mitasta, kun Hiiviö sitä kyseli. Eli mulla on ollut se poukkoileva sf-mitta sekä tässä että edellisessäkin raskaudessa :) Riippuu siis aivan kuka on mitannut. Ensinhän lääkäri mittasi jo 24+6 viikoilla sf-mitaksi 32, ja sitten tutkittiinkin kovasti että kaikki vauvalla on hyvin. Mittavirhehän se on selkeästi ollut. Nyt sitten maanantaina mittaa oli kuitenkin 28 (27+4), ja uskoisin että tämä on aika lähellä totuutta. Kakkosen kanssa oli sama homma, näillä viikoilla mitattiin 30cm ja sit seuraavalla kerralla sf oli kuitenkin tasoittunut yläkäyrälle. Mutta yläkäyrällä ja sen yläpuolella oon kasvanut aina.

Tulipa pitkä sepostus :ashamed:

Nyt siivoamaan ennenkuin aurinko paljastaa kaikki ihanat likaiset yksityiskohdat meidän kodista...yök.

t.auramaria 28+1

Yhteistyössä