~KesäMassut 2007~

Pikaisesti tulin vaan tuomaan terveisiä kavereiden häistä, oli ihanat juhlat! Ja löysin uuden juhlajuoman: Sweppesin ginger ale! Tosi hyvää (ja täysin alkotonta), joskin kyllä sen verran makeaa, ettei sitä nyt ihan tolkuttomasti juo...

Perä puuduksissa taas autossa istumisen jäljiltä. Miten muilla sujuu tässä vaiheessa autossa matkustaminen? Mulla alkaa olla etenkin ajaminen aika tukalaa, kun se istuma-asento on niin pystyssä. Alkaa supistella tosi herkästi. Tämä vaiva on kyllä ollut joka raskaudessa.

Vielä tunnin verran kun jaksaa tässä kärvistellä, niin saan laitettua nuo poikaset nukkumaan. Taidan sitten painella itse perässä...
Palailen kommentoimaan vaikka sitten huomenissa. Iloista alkavaa viikkoa kaikille!

Kreecher ja Antero 26+2
 
Aika moni on on maininnut sappikivi-tyypisen kivun. Mulla myös kipuilee semmosena vanteena kyljestä kylkeen rintojen alla. Aika lailla samanlaista kuin sappikivistä johtuva kipu. Mulla tosin leikattiin sappi reilu vuosi sitten eikä ole sen jälkeen vaivannut. Lääkäri silloin sanoi että kipuja voi olla jopa vuodenkin ajan. Mutta en oikein usko että tämä enää sitä olisi.
Tietenkin jollain muulla voi sappikivistäkin johtua...

Näin pikasesti tästä

Vyvyan 24+1
 
Pikaisesti omaa napaa...

Nyt on sitten antibioottikuuri syötynä tuohon poskiontelotulehdukseen, mutta räkäisyys vaan jatkuu. :headwall:
Mun säkällä uusii toi tulehdus varmasti ja lisäksi on alkanut tuntua alapäässä semmosta outoa kuumotusta ja aristusta, että taisin saada vielä hiivasienitulehduksen tuosta antibioottikuurista muistoksi. \|O
Ajattelin kuitenkin sinnitellä torstaihin saakka, kun silloin on lääkärineuvola, että jos siellä toi hiivatulehdus varmistuisi...

Norovirus iski perjantaina meidänkin perheeseen ja kuopus alkaa pikku hiljaa toipumaan taudista.
Esikoinen ja isäntä ovat säästyneet ainakin vielä taudilta ja itse pääsin aika vähällä eli olin vain perjantain vatsanväänteisenä. :x

On kyllä ihanaa, kun vauvan liikkeet tuntuvat päivittäin ihan selvästi - varsinkin ruokailun jälkeen alkaa jumppatuokio masussa! :heart:

Hyviä vointeja kaikille!

Riina-Niina ja satuaarre 26+5
 
Moit kaikille!


Flunssa sen kun jatkuu. Luulin jo päässeeni pälkähästä ja aloitin normaalin elämän, sitten tulikin kauhea väsy ja särky. Nyt ollaan sitten pedissä oltu koko päivä. Kurkku on kipeä ja itse epäilin angiinaa, mutta enpä tiedä, tarkistellaan maanantaina kun on synnytyslääkärin vastaanotto.

Äitiyspakkaus saapui jo! Äitini, jolle siis pakkaus lähetettiin oli ihan innoissaan ja kuvaili pakkauksen tarkasti. :D

Millos sitä kelloa käännetään Suomessa? Täällä käännettiin jo kesä aikaan.

Noh, jatkan lepäilyjä.. :snotty:

Hyvää alkavaa viikkoa!
 
Täällä lähdössä ison mahan kanssa töihin. Voin vain kuvitella, kuinka tukala olo on tuossa parin-kolmen kuukauden päästä kun jo nyt on aika punkeromainen olo.

Täällä ollaan Noro-virukselta onneksi säästytty. Meillä töissä se on kiertänyt molella. Jotain hyötyä on siitä, etten ole kovinkaan ahkeraan käyttänyt työpaikan yhteistä keittiötä ja juonut kahvia. Monesti kun pistää silmään siellä huono hygienia. Entisenä sairaanhoitajana tulee edelleen myös pestyä käsiä joka välissä.

Tuolla oli paljon taas keskustelua synnytyssairaaloista. Helsinkiläisenä olen pohtinut vaihtoehtojen välillä ja Naistenklinikkaan päätynyt. Mihin muut olette menossa synnyttämään?
 
Ja nyt vasta huomasin (kun pääsin vihdoin hitaiden yhteyksien jälkeen takas sivuille) että tuolla alussa onkin monen synnytyssairaala jo näkyvissä. Ja kun ei taaskaan tullut kirjauduttua, ei päässyt muokkaamaan omaa tekstiään.

Kevään tehdessä vähitellen tuloaan selvittelin eilen sitä allergia-lääke asiaa eli että mitä voi allergioihin käyttää. Ainakin lääkeaine cetirizin (noinkohan se kirjoitetaan) eli esim. aiemmin markkinoilla ollut Zyrtec sopii. Itselläni alkaa keään tullen nenä vuotaa kuitenkin niin hyvä tietää etukäteen varustautua. Ajattelin käydä apteekissa hakemassa jo kaappiin varalle.
 
Terveiset äitpolillta.Repimiset ja supistelut jatkuivat ja olo oli aika tukala.No,lääkäri sanoi että pariks päiväks lepoon osastolle...
Täh??
Sanoin että onko ihan pakko,johon tohtori tokas ettei voi pakottaa.No,en siis jäänyt vaan täällä kotona nyt koitan levätä.

Vauva on laskenut alas ja painaa kudoksia.Kohdunlaskeumalla pelotteli sekä ennenaikaisella synnytyksellä.

Sängyn jalkopää on tiiliskivillä tms.nostettava ja muutenkin jalat ja lantio siis kattoon.
Että painovoima tekis tehtävänsä eikä vaan alaspäin vetäisi masua.

Tosi outoo että ihan viikonlopun aikana noin meni masu putoomaan.Mä kyllä olin aika vauhdissa koko weekendin.

PAinoarvion teki myös ja poika jo 1300 g!! Hyvin siis on kasvanut vaikkei äiteen paino olekaan noussut!!

Nyt siis lepäämään,jalat kattoon!

Heipat kata 28+3
 
kolmas
Moro! pitkästä aikaa! Viime viikon olin talvilomalla, joten osa tämän päivän työaikaa on mennyt teidän viestejä lukiessa.. :whistle: (rauhallinen alku työntekoon..) surullisia viestejäkin oli, voimia sinne päin! (olen huono muistamaan nimimerkkejä..) kyllä tuommoinen laittaa ajattelemaan, ei sitä ikinä tiedä mitä sattuu itse kullekin..

Kyllä oli loma tarpeen! Oli ihana, kun sai levättyä, eikä ollut joka päivä niin väsynyt ja kireä! Nyt laskeskelen viikkoja äitiyslomaan.. onneksi on näitä pätkäviikkojan tiedossa tässä keväällä..

Oireista: olen nyt voinut todella hyvin (koputan puuta..), kun saan vaan tarpeeksi levätä, ja yöllä nukuttua. Rautatabut ilmeisesti on alkaneet tehota myös, mikä vaikuttaa virkeyteen. Viime viikolla kotosalla sain aikaiseksi vaikka mitä, jokin kodin puunaamisvietti taitaa olla päällä täälläkin. Joka päivä piti leipoakin jotain! Ex temporee ostettiin vauvalle turvaistuin ja rattaat kantokopalla! Ongelmana on vaan tilanpuute, ei olla saatu raivattua varastoa rattaille, ja nyt ne nököttää eteisessä.. kiva katella niitä välillä ja miettiä, että kohta tuolla tuhisee se pikkuinen.. :heart: Närästyskin loppui minulta kuin seinään! Todella outoa -tätä ei ole tapahtunut muiden raskauksien kohdalla- liekö vauva muuttanut asentoaan, tai peräti laskeutunut alaspäin (apua!). Ensi viikolla on neuvolalääkäri, joten silloin selviää tilanne. Nyt ei ole ollut liitoskipujakaan, kävely tietty alkaa tuntua jo aika raskaalta, mutta pikkuhiljaa kun menee..

Sain tänään hyviä uutisia työpaikaltani: maksavat mulle 3 kk palkkaa! Jeee! Gallup: miten muilla aloilla, saatteko automaattisesti 3 kk palkan työpaikalta? Aikaisemmin olin töissä hotellin vastaanotossa, ja sieltä eivät maksaneet palkkaa ollenkaan äitiyslomalta.

Vielä pähkäilen äitiyspakkauksen kanssa, ottaako vai eikö ottaa.. tällä viikolla käyn aikaisemmat vauvavaatteet läpi, jospa se helpottaisi päättämistä..

Suhteesta: myräkkää on ollut meilläkin miehen kanssa.. olin sit lapsien kanssa muutama päivä lomareissulla talvilomalla, ja kyllä teki pieni breikki terää meille. Nyt molemmat tietoisesti yritetään välttää kinan alkua.. katsotaan kuinka kauan muistetaan.. ;)

Jeps, pitänee lähteä kotia kohti! Hyvää alkavaa viikkoa kaikille!!

=) kolmas + bebe 25 tasan
 
Heippa!

Onpa Kata sulla ollu kokemus. Onneksi vauvelin painoarvio kuulostaa jo tosi hyvältä, toivottavasti lepo auttaa!

Jonina, olen pohtinu tässä ihan samaa, että kuinka tukalaksi menee työnteko loppua kohden. Mulla on jotenkin jo työmotivaatiokin aika hukassa, mikä sitten alkaa jo heijastua opetuksen laatuun. Tänään sitten menin oikein superajoissa töihin valmistelemaan oppitunteja, sainkin tehtyä ihan hyvät ohjelmat koko loppuviikon tunneille. J ysien kanssa meillä alkaakin nyt juhlakurssi, ristiäisistä aloitetaan! Meinasin näyttää niille pienen pätkän meidän poikien ristiäisvideoista.

Oksutauti verotti meilläkin tuota ruokahalua aika rankasti. Nyt vasta on esikoinen alkanut taas syödä suht normaaliin tapaansa ja taudista on kuitenkin jo puolitoista viikkoa. Meihin muihin tauti ei sillä erää iskenytkään, mutta vieläpä tuon ehtii tämän kevään aikana saada. Toivomme parasta...

Liitoskipuihin olen saanut minäkin nyt ensimmäistä kertaa tutustua! Ei noilta pojilta ollut mitään, nyt vaapun eteenpäin kuin ankka. Etenkin portaita on aika hankala mennä alaspäin. Kivut eivät kuitenkaan vaivaa kovin paljoa, että turha vinkua. Monella kun on vienyt liitoskivut ihan punkkapotilaaksi. Täytyy kyllä olla iloinen, että tosi vähällä olen päässyt kaikissa raskauksissani! Pahoinvointi on ollut melko lievää, inhottavinta on ehkä nuo suonikohjut, jotka kuitenkin lähtee pois synnytyksen jälkeen, eivätkä sitäpaitsi ole edes mitenkään kipeitä. Ällöjä vaan.

Plääh. Pakko siirtyä ruuanlaittoon. Mulle on jotenkin tullut kauhea vastenmielisyys ruuanlaittoa kohtaan, vaikka olen aina tykännyt touhuta keittiössä. Jopa tiskaaminen innostaisi enemmän kuin kokkaaminen. Ja se kertoo jo kyllä isomman luokan mielenhäiriöstä... Taida kaivella pakastinta ja lämmittää pöytään kootut teokset, eli pakastettuja jämiä. Voi jo nähdä perheeni riemastuneet ilmeet... :whistle:

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille!

Kreecher ja Antero 26+3
 
Heips pitkästä aikaa. Toisinaan olen käynyt lueskelemassa juttujanne mutta en ole itse jaksanut kommentoida mitään. Jotenkin on ollut vaan ihan tokuttoman väsynyt olo. Töissä on ollut tosi paljon raskaita asioita ja yöunet on olleet huonot.

Lääkäri nla kuulumiset rv:lla 26+2:
-painoa + 250 g/viikko
-RR 110/68
-pissa puhdas
-Hb 127
-syke 140-150
-kohdunsuulla kaikki ok, eli kiinni on ja kiinteä

Tuntui hyvälle jutella nla-lääkärin kanssa ja hän olisi kirjoittanut saikkua, mutta tämä "reipas"=tyhmä? äiti ei ottanut tarjousta vastaan. Koitan sinnitellä vaan... Mutta helpottaa kun tietää että yksi puhelu ja saikkua tulee helpotti kummasti.

Kata: Taitaa sussakin olla vähän samaa vikaa ;) Tsemppiä nyt vaan ja koitahan pitää vauva sisälläsi vaika päällä seisten vielä muutamia viikkoja ainakin.

Irmeli: aika hurjalle kuulosti tuo sinunkin illallinen kohtaus, käyhän tarkistaa tilanne siellä alhaalla ettet vaan kohtaa huomaa ponnistavasi vauvaa maailmaan.

Kreecher & muut pyöräilevät mammat: Yrittää ottaa iisisti. Kävely on paljon turvallisempaa näillä liukkailla keleillä sekä ei aiheuta suppareita niin helposti kuin pyöräily.

Äippäpakkauksen oli moni jo saanutkin, itse muistin tuossa juuri että koko KELAn paperit on vielä laatikossa. Täytyykin täytellä pian ne.

Kotosalla kun meille tuli silmätulehdus lapsiin. Ihan kivaa hoitaa niitä eikä tarvi töissä taistella liian vähäisellä miehityksellä.

tinzu 27+3 & toivo joka potkii jo kovasti
 
Hiiviö harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.03.2007 klo 13:15 auramaria kirjoitti:
Laittaisitko Hiiviö minutkin listalle, kunhan joudat? Vaikka liekö tuolla nyt kamalasti väliä ole :)

Eli laskettu aika 14.6, kolmas lapsi. Mitä muuta siihen tulikaan...?
Ja jos haluat, voi laittaa vielä vaikka ikää ja synnytyssairaalan :)

Jos mä vaan pääsisi kirjautumaan :headwall: Tökkinyt taas tosi pahasti koko kaksplussa, aamulla oli taas ihan jumissa.

Tänne ei kuulu mitään maailmaa mullistavaa, nyt on ruvennut närästämään jo lähes päivittäin, mutta Rennie auttaa aika nopeaa :) Hirveä väsymys taas vaivannut, tuntuu että mitään erikoista ei jaksa ja ilalla menee aikaisin nukkumaan ja silti päivisin ja aamuisin väsyttää...

Vähän jännittää mistä johtuu, kun sen raskausmyrkytyksen yksi oire on väsymys... Välillä myös silmissä vähän vilissyt, joten verenpaineetkin siis luultavasti kohoamassa.

Ensi viikon keskiviikkona olisi lääkärineuvola, jos silloin vähän jotain infoa saisi!

Koitan paremmalla ajalla tulla kommentoimaan ja jos pääsis tuota listaakin muokkaamaan...

-Hiiviö & Elvis 26+1-
 
Hei taas!

Alkaa meilläkin vatsatauti hellittää. Tai mun mielestä mies ei vielä ole terve, mutta kun ei viitsinyt käydä lääkärintodistusta hakemassa, niin hoippui töihin... :headwall: Miehet... Poikakin syö jo jotain, mutta normaalista ruokahalusta ei ole kuin aavistus jäljellä. Onneksi pojalla on painoa sen verran, ettei pikkupaasto ole vaarallinen =)

Teppana: Mulle tarttui rakenneultrakäynnillä K-HKS:sta mukaan esite, jossa kerrotaan, että "Perheillä on mahdollisuus tutustua ennen synnytystä äitiyspoliklinikkaan, synnytyssaleihin ja synnytysvuodeosastoon... Tutustumiskäynnit ovat torstaisin klo 16. Perhe voi varata ajan arkisin klo 11-15 puh. (03) 629 2103."
Ajattelin itsekin käydä tutustumassa, kun olisi eka synnytys K-HKS:ssa. Varmaan sitten joskus 32-36 viikoilla...

Hassu kyseli jälkivuodosta. Mulla vuotoa kesti yhteensä n. kaksi viikkoa, mutta ainoostaan ekat päivät oli semmosia tosi runsaan vuodon päiviä. Enkä revennyt ollenkaan, mutta eppari leikattiin. Kuullostaapa muuten tosi luxukselta, että joku ehtisi hieroa paikkoja, jotta repeämisiltä ja epparin leikkaamiselta vältyttäisiin :D

Auton ajaminen ja kyydissä matkustaminen sujuu suht. tuskattomasti ainakin vielä. Kerran tuli yksi supistus puolen tunnin ajamisen jälkeen. Mitään pitempiä matkoja en tämän raskauden aikana ole joutunut matkustelemaan. Hiekkatiet on tosi inhottavia, kun mahaa täristää. Vauva herää aina autossa ja pitää kovaa menoa koko matkan ajan! Esikoisella oli ihan sama juttu, ja sitten synnyttyään auton vaikutus oli päinvastainen, eli poika nukahti melkein jo siihen kun auton käynnisti.

Kata: Koitahan nyt nostella koipiasi niin paljon kun tytön hoidolta kerkiät! Toivottavasti ei vauva ihan vielä kuitenkaan syntyisi. Onneksi pikkuisella on painoa jo noinkin paljon.

Joku kysyi, maksaako työnantaja palkkaa äitiyslomalla.. Sen kun tietäisin... Esikoisesta maksoi, mutta nyt palkanlaskija ei osannut sanoa, kun en ole ollut töissä tässä välissä, vaan suoraan hoitovapaalta jään uudestaan äitiyslomalle. Lupasi kyllä ottaa selvää asiasta ja ilmoitella minullekin, mutta mitään ei kuulu... Siellä ne mun hakemukset lojuu kelassa ja odottaa työnantajan ilmoitusta palkanmaksusta. Näin yksityisen sosiaalialan työnantajan kanssa... Enkä muuten muista, oliko se 3 kk:n palkka vai lyhyempi jakso, mitä esikoisesta maksettiin.

Hyvät voinnit kaikille tälläkin viikolla!

-ebbuliini ja neiti rv 24+4-
 
Ebbuliini,meillä on sama synnäri!!Tai vielä mietitään mennäkkö Loimaalle vaiko hämeenlinnaan.
Loimaalla syntyi tuo tytteli,joten siks se paikka vetäis.VÄhän niin ollaan aateltu että jos loppuun asti menee ja kaikki ok,niin synnäri ois Loimaa,jos taas ennenaikaisesti niin H-linna.

Loimaalla oli ihanaa kun mies sai jäädä ekaksi yöksi äitin ja vauvan kanssa huoneeseen.JA ilmatteeks!!
Lisäöitäkin sai,mutta meni maksu.Ja meillä kun muita lapsia niin isukin piti tulla jo kotiin.Noo,mäkin olin vain kaks päivää.

Täällä on levätty...Ja eilen alkoi itkuttaa kun tajusin että ei tässä enää isojas juttuja tehdä,meidän piti huonejärjestystä vaihtaa ja yks huone rempata makkarikäyttöön..On varastotilana nykyään..

Pitäkää huolta itestänne ja voinnistanne ettette joudu pakkolepoon.Tä oikeesti ihan myrkkyä mulle!!

Eilen vanhin poika kysyi että tuleeko ukkeli valvomaan diskoon heitä?Juttelivat siitä ja mä siinä että hei...Se kestää 18-21 ja mulle illat on niitä vaikeimpia...
Kumpikaan ei muistanut että mä en sais kauheesti nostella ja kiskoa..Maisan iltatouhut vaatii kuitenkin aika menoa.
Siinäkin itkustin...

VOih.
Joo,pojan paino oli ihan ok.,mutta ne viikothan siinä ratkaisee..Nyt vasta alkaa keuhkojen kehitys eli kuukausi vähintään olis mentävä.

Mä olen joka raskaudessa kuin ensisynnyttäjä,kaikissa jotain uutta.Mitä tä mahan laskeutuminen tarkoittaa?Mun kaveri sanoi että se ennakoi synnytystä,hällä viikolla 38 ihan samalla lailla vauva laski yhessä humauksessa.Ja reilu viikkoa myöhemmin syntyi.

Mulla ei ole aiemmin vauvat laskeneet kuin vasta synnytyssalissa..Eli ihan oon uuno.

Vointeja teille kaikille!!

kata 28+4
 
Hiiviö: Täällä toinen väsynyt :wave: Paitsi että mulla taitaa olla verenpaineet liiankin matalat josta väsymys tulee. Tosin nyt kun on saanut parisen ylimääräistä "vapaata" alkaa pahin väsy helpottaa. Aikaisemmissa raskauksissa tuo Rennien popsiminen on tullut tutuksi, nyt ei VIELÄ ole tarvinnut, muutaman kerran on vähän närästänyt mutta ei pahasti. Muistahan välttää kaikkia närästystä aiheuttavia rasvaisia ruokia, lisäksi mausteet, paprika, kurkku ja kahvi tekee pahaa närästykselle.

Ebbuliini mietti että maksaako se työnantaja palkkaa ja kuinka pitkältä ajalta. Mun käsityksen mukaan VAIN jos on ollut välittömästi ennen ä-loman alkua töissä vähintään puoli vuotta on oikeutettu saamaan 3 kk:n palkallinen ä-loma jonka jälkeen kelan ä-raha. 3 kk:n ajalta jolloin saa palkkaa maksaa kela työnantajalle korvausta. Jos olet ollut hoitovapaalla sinulla ei siis pitäisi olla oikeutta 3 kk:n täyteen palkkaan. Mutta tarkista asia vielä.

Kata: Tuttu tunne tuo ettei malttaisi vaan olla ja levätä. Kun pää on täynnä hyviä ideoita ja niitä tekee mieli toteuttaa. Se on se pesänrakennus vietti joka pistää raskaana olevat remontoimaan ja sisustamaan ihan hulluna :D Meillä mies vähän kauhun sekaisin tuntein kuuntelee kun mä aloitan lauseen sanoilla: "kulta.... mulla olisi yks TOSI hyvä idea...." ;)
Vatsan laskeutuminen saattaa olla useamman lapsen äideillä merkki siitäkin ettei kohtua kannattelevat lihakset ole enää niin tiukat kuin asikoista/toista odottaville. Raskaus aikanahan vatsalihakset ikäänkuin "halkeavat/jakautuvat kahtia" keskiviivasta ja silloin lienee käy juuri niin että vatsa "putoaa" alemmas jo aiemmin. Itsestäni ainakin tuntuu siltä. Saattaa olla että tää on vaan vilkkaan mielikuvituksen tuotettakin :D

Täällä edelleen kotosalla vielä tämäkin päivä ja huominen :D tuntuupa hyvälle. Jos olisi rahaa niin lähtisin ikeaan ostoksille, mutta kun ei ole tyydyn kuopsuttamaan nurkkia kotona. Tänään pitäisi tulla vauvan vaunut matkahuollosta. Ostin Kotkalaiselta äidiltä heidän vanhat brio novat, terkkuja vaan kotkaan :wave: sekä muuta tilpehööriä. Vaatteetkin odottavat pesua ja laittoa hoitopöydän laatikoihin. Sekin siis hankittuna.

Yrittää nyt malttaa mieltään ettei kaikkea tee vielä - jotain puuhasteltavaa pitää "säästää" vielä ä-loman alkuunkin :D

Ihanan keväistä päivää kaikille :hug:
 
Heippaus pitkästä aikaa!

Välillä olisi ollut kirjoitushaluja, mutta jostain syystä en ole oikein päässyt näille sivuille. Jotain häikkää oli joko meidän koneessa tai sitten näillä sivuilla. Any way, nyt tuntuu yhteydet toimivan.
Onpas joillakin jo hurjia nuo supistelujutut. Toivottavasti kenenkään vauva ei vielä ala syntyä. Kata ja kumppanit, lepäilkää ja ottakaa rennosti. Hyviä vointeja teille!
Aika paljon tuntuu myös raskausvaivoja riittävän. Tsemppiä jokaiselle, joka painiskelee erinäisten ikävien tuntemusten kanssa. Itse olen kai päässyt tosi helpolla. Ilkeimmältä ovat tuntuneet yölliset suonenvedot, jotka välillä jylläävät ihan reisissä asti. Lisäksi pari viikkoa sitten kävin ylimääräisellä lääkärikäynnillä, kun mahassa tuntui oudolta. Ilmeisesti tuntemukset olivat supistuksia ja vastaavia tulee vieläkin, jos on hermostunut, väsynyt tai kävelee liian kovaa. Lääkärissä tutkittiin kaikki mahdolliset tulehdukset yms. Kaikki näyttäisi olevan kunnossa. Lekuri kuitenkin määräsi, ettei kävelylenkit saisi olla paria kilsaa pidempiä. Siihen tyrhetyi haaveeni aina silloin tällöin vaappua uudesta kodistamme työpaikalle. Matkaa kun kertyisi seitsemisen kilsaa. No, yhden kerran ehdin matkan tarpoa. Nyt ei kyllä enää tekisi edes mieli lähteä noin urheilemaan.
Meillä alkaa perhevalmennus ensi viikon maanantaina. Saa nähdä, millaista on.
Äitiyspakkauskin tuli jo pari viikkoa sitten. Täällä Savossa Kela toimi tosi sukkelasti. On ollut kiva pestä pikkuisia vaatteita ja viikkailla niitä kaappiin. Hiihtolomalla kävimme hakemassa serkultani vaunut ja hoitopöydän. Kylkiäisinä saimme vinon pinon kaikkea muuta tarpeellista, kuten harsoja, tuttipulloja, petivaatteita, imetysliivejä, hoitoalustan, pelastusliivit ja ties mitä. Alennuksesta ostimme myös turvaistuimen. Nyt alkaakin olla jo kaikki tarvittava kasassa. Sen kantoliinan vielä haluaisin ja ensi viikolla voisi käydä kestovaippakirpparilla.
Mie olen käynyt nyt pari kertaa sellaisessa ensimmäistä lastaan odottavien äitien ja esikoisen synnyttäneiden äitien mammakerhossa. Olen tosin ainoa äiti, joka on edelleen yhtenä kappaleena. Ihan kiva on seurata toisia äitejä ja heidän vauvojaan. Ekalla kerralla minua kyllä alkoi jotenkin ahdistaa. "Apua, haluanko sittenkään äidiksi tai paremminkin, osaanko olla äiti." Samoja reaktioita minulle tulee välillä, kun töiden puitteissa vierailen perhekerhoissa. Jotenkin ristiriitaista. Toisaalta niin kovasti odotan ja toivon sitä vauvaa ja sitten välillä pelottaa. Synnytystä en uskalla edes ajatella. Onneksi eilen siellä mammakerhossa kuulin kaksi tarinaa helposta synnytyksestä, kun enimmäkseen olen kuullut kauhutarinoita. Eilen mammakerhossa oli ohjelmassa jumppausta. Sain nuken avukseni. Tällä kertaa oli jotenkin ihanan seesteinen olo ja ihastellen seurasin, miten muut äidit jumppasivat pikkuistensa kanssa. Tuli jo kova kaipuu saada oma vauveli syliin ja päästä loruilemaan ja leikittelemään hänen kanssaan. Kyllä minua huvitti, kun vuorossa oli loru sammakko-mummosta... "Jaksaako mummo enää keinua, noin täydellä vatsalla..." Heh, eipä ainakaan tämä mamma jaksanut pahemmin keinua, kun maha oli niin tiellä;)
Aika monta kommenttia olen saanut poika-vatsasta. Lisäksi minulla on se sellainen mahaviiva, joka näkyy tosi selkiästi. Eikös masuviiva jotenkin viittaa poikaan? Ultrassahan lekuri ei suostunut veikkaamaan sukupuolta, vaikka sanoi, ettei näe mitään poikaan viittaavaa. Hieman enemmän hän siis kallistui työtn suuntaan. Olisipa kiva tietää, kumpi on tulossa!
Hei, te, jotka olette jo synnyttäneet aikaisemmin: Millä viikolla vauvelinne syntyi? Minä jotenkin toivoisin, ettei raskaus venyisi yliajalle. Jotenkin minulla on tunne, että pieni syntyy jo toukokuussa, mutta voihan se olla, että vielä juhannuksenakin vaan odotan ja odotan...

Voisi kai tässä tarinoida pidempäänkin, mutta annanpa suunvuoron toisillekin. Olenko muuten havainnoinut oikein, että Moonlight ei ole pitkään aikaan kirjoitellut? Aiemminhan hän oli yksi ahkerimmista kirjoittajista. Mitä siis kuuluu, Moonlight?

Kivaa tiistai-päivää!

Manteli-76 ja Masumatkaaja 28+3
 
Hiiviö himmeenä
Ei, ei ja vielä kerran ei!! Ei anna kirjautua sisään millään, vaan tulee error koko ajan...

No onneksi sivut sentään toimii..

tinzu; Juu, kaikkea nuista on tullut välteltyä ja onneksi närästys ei nyt niin kauhean pahaa ole, kerran päivässä yleensä tarttee sitä rennietä. Onhan tässä tietty vielä 14 viikkoa että voi se kulutus kyllä kasvaa huimasti loppua kohden :whistle: :D

manteli-76; Mä olen kuullut pari eri versiota tosta linea negrasta, eli versio a) jos se tulee niin poika versio b) jos viiva jää navan alle tyttö ja jos tulee vielä yli niin poika.
Mulla oli kyllä esikoista odottaessa tosi vahva viiva joka päättyi napaan ja poikahan tuo oli.... Nyt ei viivaa ole ilmestynyt... Ja muutenkin kuulin koko ajan kommenttia poikamasusta. Noh, muutama kuukausi niin si nähdään miten käy :D

Ja mullekkin oma mummoni kommentoi että olisi ihan tyttömasu, kun on levinnyt joka puolelle. Mun mielestä maha on aika samanmoinen kuin pojasta, mutta en kyllä kauhean tarkaan muista, saattaa tää masu kyllä ollakkin hieman leveämpi.. Ja nyt tuli mieleen että voisi vaikka masukuvaakin päivitellä, kun melkein 7 viikkoa kohta edellisestä.

Eilen tilasin Ellokselta vauvalle starttipaketin, 25e, mutta sain vielä tarjouksen että kallein tuote puoleen hintaan, joten hintaa kertyi huimat 12,5e! :D Huhtikuun puolessa välissä tulee niin sitten olen ajattelut laittaa vauvan vaatteet valmiiksi kaappiin...

Pinnasänkykin tuolla olisi kasausta vaille valmis, peitot ja lakanat ja patjatkin on, mutta jos sitä odottelis vielä vaikka ensi kuun loppuun ennekuin laittaa valmiiksi...

Vai miten te muut olette laittaneet sänkyja yms. valmiiksi?

-Hiiviö & Elvis 26+2-
 
moips. onpas ihanaa kun tuo kesä tekee tuloaan. olisi ihana lähteä vähän kävelylle mutta ei viitsi lähteä itseä rääkkäämään kun tietää että selkä on sitte vielä huomenakin aivan tiltissä.
Mua on alkanut "pelottaa" nuo harjotus supistukset koska esikoista odottaessa niitä ei juurikan ollut ja nyt tuntuu että koko ajan vetää mahaa kovaksi ja kireelle.. miettinyt että jos paikat aukeekin huomaamatta ja kohta huomaan ponnistelevani masuasukkia ulos.
No vaajaan parinviikon päästä lääkärineuvola, ni saan tietää tilanteen.

Vaan tuntuu hullulta kun viime neuvola käynnillä sain jo sen taustatieto lomakkeen joka menee synnytyssaliin. olin ihan että jokos sitä nyt jo lähdetään synnyttämään.

Joku kyseli millä viikolla aikaisemmat lapset on syntyneet. meillä esikko syntyi viikoilla 37+4. vielä viikko eteenpäin niin olin vuosisitten ponnistamassa tuota esikkoa maailmaan. kyllä se aika rientää niin äkkiä!!!
vastahan se syntyi ja nyt jo täyttää vuoden ja toinen kovalla vauhilla tulossa.
Tuntuu jotenkin julmalta että vain reilun vuodenikäisenä pojasta tulee isoveli, pelkään että ajattelen sen olevan jo paljon isompi mitä todellisuudessa onkaan.

juu, mut pitää alkaa tästä vähän siivoilla, rauhalliseen tahtiin.. :LOL: joten siitä ei varmaan tule yhtään mitään..

äippä88 ja masuasukki 28+3 ??? :whistle:
 

Kiitos, Hiiviö, kun valaisit minulle "linnea negra" -asiata. Mitenhän luotettava tuo viiva-juttu on? Mulla kyllä masuviiva on selkeä ja ulottuu yli navan. Pitäisiköhän tässä tosiaan orientoitua odottamaan pikkuista prinssiä? Jos uskomukset viivoista ja mahan muodoista pitävät paikkansa, niin poika tähän perheeseen on tulossa. Mies olisi kyllä ihan onnessaan. Yhtenä päivänä hän oli nähnyt urheilukaupassa pienet nappikset ja jalkapallon. Oli kuulemma meinannut ostaa ne, hihii. Muuten mies ei ole ollut erityisen innostunut ihastelemaan vauvanvarusteita. Tosin vaunuista ja turvaistuimista hän kyllä on kunnioitettavasti ottanut selvää ja pyynnöstä tutki kanssani äitiyspakkauksen sisällön.
Olen yrittänyt tolkuttaa itselleni, että on aivan sama, tuleeko tyttö vai poika. Ja kyselijöille aina vastaankin niin. Viime viikolla olin töissä varkkarileirillä ja siellä pienimmät lapset kyselivät, onko masussa tyttö- vai poikavauva ja kumpaa toivoisin. Yksi tyttö melkein itsekseen totesi, että varmaan tyttöa ja kyllä minulle ehdoteltiin, että eikös sellainen pieni jäätelöä syövä tyttö olisi kiva:) Joo, lapsille sanoin, että kumpi vaan on tervetullut, niin kuin onkin, mutta...jos olen ihan rehellinen itselleni, niin minun olisi jotenkin helpompi ottaa vastaan ensimmäiseksi lapseksi tyttö. jotenkin hassusti kuvittelen, että tyttöä olisi helpompi hoitaa ja kasvattaa. Ihan älytöntä ja nyt te tietysti ajattelette, että olen kamala, kun hieman toivoisin ehkä tyttöä. Tiedän kyllä, että rakastan yhtä paljon lastamme, olipa hän sitten tyttö, poika, terve tai vammainen.
Nyt saa riittä koneella notkuminen tältä erää. Yritän irrottautua tästä sohvalta ja lähteä ulkoiluttamaan masua kevätaurinkoon.

Moi!

Manteli-76 ja Masumatkaaja 28-3
 
mäkin päätin kommentoida tota masu asiaa, eli mulla on kyllä monen mielestä ihan poikamaha eli tollanen jalkapallo ja mulla on myös se viiva ja ulottuu pitkälle yli navan. vaikka ei olekkaan mikään kauhean vahva, mutta selkeästi näkyy.
poikaa täällä ootellaan 99% varmuudella, on se kuva vehkeestä ja kaikki.

tänään on taas energinen päivä ja kävin koiran kanssa lenkillä kun heräsin. ei noihin miun lenkkeihin kyllä tuu hirveesti kilometrejä mut noin puolisen tuntia siinä menee.

ens maanantaina loppuu tää eka pitkä saikku ja soitin töihin, että jos voisin tehdä jotain helpoa hommaa niin voisin tulla töihin. olin ihan ihmeissäni kun pomo sano, että tuu kokeilemaan kyllä me jotain hommaa sulle keksitään vaikka mulle on siellä jo tuuraaja mikä saa hoitaa rskaat työt.
sitten neuvolatäti sanoi et sit vaan heti soittoa jos mieli muuttuu, enkä haluakkaan olla töissä.
olisi hyvä vaan pystyä olee tää loppukuu töissä niin sais sitten kunnon palkan sinne asti kun jää ä-omalle.

mä en saa töistä enää mitään rahaa siitä hetkestä eteenpäin kun alkaa toi ä-loma 30 arkipäivää ennen laskettua aikaa.
mut eilen sain päätökset ja sinne asti kun on laskettu aika saan melkein samanverran mitä olis palkka. sitten se laskee parilla sadalla, mut mä oon kuitenkin ihan tyytyväinen siihen summaan.

mulla on jäljellä vielä yks lahjakortti 25 vuotis synttäreiltä ja meen tänää käyttää sen pois. siihen sisältyy pään ja kasvojen hieronta naantalin kylpylässä, 25 minuuttia. voi vitsi mä niin tykkään kun joku hipelöi päätä. eikä tarvi olla itse pahassa asennossa hieronnan aikana kun on kerran tää masu jo tossa tiellä.
:D

Hani ja Samppa 28+1
 
Irmeli pikaiseen
Masusta ja viivoista :) : Esikoista odottaessa joka siis tyttö, mulla tuli se viiva navasta alaspäin. Nyt ei siis ole vielä tullut mitään viivaa.. Paitsi että:

Lauantaina kävin kirjoittelemassa siitä kaverista kellä jo viikon yli lasketun ajan ja masu älyttömän korkealla. Noh, lauantai-sunnuntai aamuyöstä olivat sitten lähteneet synnyttämään. Synnytys ei edennyt päivän aikana juurikaan ja VASTA maanantain vastaisena yönä puoli kolmen aikaan huomattiin ponnistaessa että vauvan sydänäänet häviää. Olivat lähteneet hätäsektioon, vauvalla oli vahvasti napanuori kaulan ympärillä ja lisäksi oli ulostanut lapsiveteen, nielu ja nenä täynnä ulostetta. Kokoa ei yliaikaisuudesta huolimatta pojalla ollut kuin 3080g ja 50,5cm. Nyt siis äiti ja poika voivat hyvin :)

Noh, tekstiviesti tuli silloin maanantaiaamuna puoli viiden aikaan ja heti sen perään näin unta missä synnytin vaalea tukkaisen tytön joka syntyi reilusti etuajassa mutta oli kuitenkin hyvän kokoinen. Muistan vieläkin ne kasvonpiirteet.. Esikoisesta näin lasketunajan tienoilla ja paria yötä ennen synnytystä että pidin sylissä tummatukkaista pientä tyttöä jonka olin synnyttänyt. Silloinkaan ei selvitetty etukäteen että kumpi on tulossa.

Eli minä pidän tätä enneunena, saa anoppi ennustaa vaikka kymmenestä eri sormuksesta poikaa, niin tämä on tyttö :) Lapsillanihan on siis eri isät ja esikoisen suvussa on ruskeaa tukkaa ja ruskeita silmiä ja nykyisen miehen esikoisella on vitivalkoiset hiukset ja siniset silmät. Mä olen ehkä jotain ristiverinen...??

Irmeli ja Niilo 27+2
 
Heippa Manteli ja muut.. Täällähän minä :wave:

Oltiin siellä pohjoisen reissulla yli viikko ja sen jälkeen olen vain seuraillut palstaa ja ollut laiskana täällä. Tuli niin paljon kaikkia hoidettavia asioitaja muita sieltä pohjoisesta mukaan sekä kauheella rytinällä olen nyt sitten koittanut juosta kaupoissa päivisin hankkimassa vielä jotain tavaroita kun pystyy vielä suurinpiirtein käveleen ja jaksaa.

Reissu meni kivasti, laivalla roikuin yö kahteen asti ku siellä oli YÖ, se yhtye ja tykkään siitä. Vauva oli kans innoissaan musiikista ja potki koko ajan, varmaan ihmeissään ku lauloin lujaa mukana ja hytkyin musiikin tahdissa. .heh. Arvatkaa väsyttikö aamulla!! Ja sitten mulla oli vielä kivat 7 tuntia ajettavana kotiin tukholmasta..
Jos joku mietti miten autolla ajo vielä sujuu, niin mulla ainaki ihan ok vielä.

Neuvolassa kävin kans tässä ja kaikki oli hyvin.. painoa on sitten kertyny kivat 13 kg ja olin aivan neste turvotuksissa siellä neuvolassa ku olin tosiaan 2 vuorokautta matkustanu, mutta eipä se kummemmin haitannu. Mulla tosiaan kertyy nyt koko ajan nestettä jalkoihin ym. ku kävelee paljon. Tukisukatki ostin kyllä suomesta. vauva oli jo oikeilla paikoillaan pää alaspäin, mutta tänään musta tuntuu että on taas poikittain tuolla ja möyrii kyllä koko ajan. Potkut tuntuu tuolla kylkikaaren alla välillä tosi inhottavan teräviltä ja oudoilta. Mutta normaalia varmaan. Ja kaikki arvot oli mulla muutenki ok, kaikki siis kunnossa ja täti ehdotteli sitä synnytysvalmennus kurssia, mutta en taida mennä ku on aivan sika kallis! Ja olen niin paljon lukenu jo juttuja, ettei mua paljon enää auttas kurssit.

Aivan järkyttävät Häpyluu liitoskivut mulla on . siis taju meinaa lähtee ku nousee ylös vaikka sohvalta, huomaa heti jos on pidemmän lenkin kiertäny koiran kans.. aivan tuskaa!! Mutta ei niihin mikän auta.
Ja parina yönä veti ihan hulluna suonta, just noiden matkustus päivien jälkeen.. mutta söin sitten kunnolla magnesiumia ja banaania sekä nukun säärystimet jalassa, niin ne loppu ku seinään! Eli ottakaa vinkistä vaari.. oikeesti auttaa, banaani ja säärystimet

Masuviivasta juttua, Mun kaverilla oli aivan todella selkee viiva ihan ylös asti ja todella poikamasu,, mutta tytön sai. Ja mulla on tuo ohut viiva aivan ylös asti ja poika on 4 ultran mukaan tulossa. Ja kuva on mullaki vehkeistä ;)

Katalla ja jollain muulla(nim.merk. muistamatta) oli täällä supistus ja muita ongelmia.. Katalla ainakin se laskeutumis ongelma. .Eli ottakaahan oikeesti iisisti, kun ei olis kiva nyt synnyttää vielä. Niinku tuolla toukomasuissa tosiaan oli ollu se joka tuli ennen aikasena, niin ei ole sitten kotiin pääsemis mahdollisuuksia moneen kuukauteen ja se olis inhottavaa. JA keuhkot ei tosiaan ole vielä valmiina..

Mä tässä lasken kans tuota viikko 32. 33 tulevaksi kun sitten ei enää vissiin lasketa keskoseksi täällä ainakaan.Mulla siihen vielä pari viikkoa. Olen kyllä jotenkin alkanut olla sitä mieltä, että vauva syntyy mun menkkojen lasketun ajan mukaan silloin toukokuun puolessa välissä.. vaikka ultra sitä sinne loppuun veikkaski. No saa nähdä.

Mun parasystävä synnytti Eilen TYTÖN! Tosi ihanaa ja kaikki oli menny nopeesti ja hyvin. Nyt sitten itsellä pyörii nuo synnytysajatukset mielessä. No kaikki aikanaan.

Jokohan tässä tuli sitten romaania kerrakseen taas. .heh.

Nyt alan laskujen maksuun netissä, se se on aina kurjaa hommaa!!

Moonlight ja poika 30+3
 
Kiva kuulla sustakin Moonlight!!
Joo,tänään pesin vessan ja koitin sen iisisti tehdä.Ei sitä voi vaan olla tekemättä yhtään mitään,en millään voi miehelle kaikkea jättää.
Mun äiti sanoi että tuo pikkulikka vois olla toisenkin yön heillä.Sanoi että ehkeivät anna takas enää ollenkaan!!!
=)

Ihana ilma...Koitan kohta nuuhkia sitä.
Kaveri kävi ja sanoi ettei maha näytä siltä että ois laskenut,mutta tuntuu kyllä.
Kai pää juur sopiva tuonne luitten väliin ja siellä hyvä paikka,painamassa kohdunsuuta..
MÄ laitan iltasella uuden kuvan,just päivällä sen otin!!
Näätte mun repun,kuinka on kasvanut!!!!

kata rv.llä 29
 
Voi, että kun kevät lähestyy! :D
:D Alkaa oikeesti nyt tuntumaan ihan ilmojenkin takia, että ei oo kauaa enää odottamista!! Vaikka oikeesti kyllä on.

Mulla on tullu hirvee hinku suomalaiseen Juhla Mokkaan!! Sain sitä tutulta tänne tullessaan ja AI ETTÄ kun maistuu juhlalliselta! Miten oonkin selvinnyt ilman suomal. kahvia, on se niin paljon parempaa. Noh, sitä on sitten tullu litkittyä tässä....


Lonkkakivuista joku laittoikin tänne kaksplus foorumiin. Mulla on kyl ollu aika pahastikin viime viikkoina. Varsinkin yöllä on tosi jomottavaa kipua, en tiedä mikä siihen auttais.

Nyt tuli oikosulku mitä piti kirjoittaa... :x

Taitaa olla vähän tuota raskausajan dementiaa! Lähimuisti on jotenkin kärsinyt, unohtelee koko ajan jotain. Luin yhdestä amerikkalaisesta raskauskirjastakin, että se on kuulemma ihan normaalia. Sitä on jotenkin ihan omissa sfääreissä välillä.

Miten usein teillä suomalaisessa neuvolassa käyvillä on neuvola ja neuvolalääkäri(olikos se neuvola-lääkäri)?
Mulla täällä on ollut 4 viikon välein lääkäri ja nyt 7. kuulla 3 viikon välein ja sitten myöhemmin tihenee kahden viikon välein ja lopussa vielä useammin.

Sitten sellainen kysymys, että käytättekö Omega rasvahappoja raskauden aikana, määrätäänkö niitä neuvolassa vai miten? Mulle antavat tujut vitaamiinit, jossa myös omega rasvahapot mukana. En tiedä miten suomessa sitten mitäkin vitaamiineja tarvitsee, täällä ainakin ruuan laatu ja ravintoarvot eivät ole samaa luokkaa kuin suomessa niin antavat sitten kunnon vitaamiinit.On kuulemma tutkittu, että omega rasvahapot vaikuttavat vauvan silmän kehitykseen raskauden aikana sekä raskauden jälkeen 2 vuoteen asti, jos äiti on saanut säännöllisesti kyseisiä happoja. Möllerin tubla olis hyvä muuten, mutta siinä taitaa olla liikaa A vitaamiinia odottavalle.


No, tässä tulikin taas tarinaa.

Jatketaan huomenna. :heart:
 

Yhteistyössä