~KesäMassut 2007~

Mulla olisi tämmöinen pikainen kysymys hepatoosista. Muistaakseni Kata (?) oli ainakin sen kokenut.. Eli onko tuo oireilu eli kutina ihan jatkuvaa, siis sellaista että on pakko raapia? Ja liittyykö siihen jotain ihottumaa? Laitetaanko maksa-arvomittaukseen ihan rutiinilla esim. lääkärikäynnin yhteydessä? Mulla on ollut ylävatsalla (ja rinnoissa, joskus muuallakin) sellaista yksinäppyistä ihottumaa oikeastaan kai koko 2. kolmanneksen ajan jonka oon ohittanut kokonaan koska mulla on atooppinen iho ja jotain ihme ihottumaa tämän tästä. Tervekin iho kutisee, mutta siihenkään en ole hirveästi kiinnittänyt huomiota koska rapsuttelen itseäni ihan huomaamattakin, erityisesti väsyneenä.. Ei tosin kutise niin jumalattomasti että olis pakko raapia vaan kutina lakkaa hetken päästä. Anteeksi omanapaisuus mutta oon miettinyt puoli yötä tätäkin asiaa kun en saanut unta :x . Kiitos siis jos joku jaksaa jakaa informaatiota :)

Hiukset ja kynnet on aika lailla samassa jamassa kuin ennen raskautta. Hiukset on ehkä kasvaneet vähän nopeammin. (Olipas hyvä että tuli puheeksi tämä asia, tuli mieleen että oon viimeiset kolme viikkoa unohtanut ottaa kalkit ja D-vitamiinit, hups..) Iho on kyllä vaativampi, ei johdu vain talvesta..

Liikkeistä täälläkin ollut nyt pari hiljaista päivää. Sitten kun vauva päättää liikkua, niin se onkin sitten varsinainen show, kun maha aaltoilee ja heiluu :) . Muuten sitä sitten ilmeisesti keskitytään kasvamiseen tai lepäillään..

Nukkumisasentoa saa välillä tosiaan vähän etsiskellä, mutta useimmiten vaan nukahdan siihen asentoon mikä tuntuu sillä hetkellä hyvältä. Usein kans herään samasta asennosta. Tyyny jalkojen välissä kuulemma helpottaisi nukkumista, mutta en ole kokeillut vielä.

Pakko siirtyä luennolle..

Niini ja massuasukki 25+2
 
Niini,hepatoosiin ei kyllä kuulu mitään ihottumaa,mutta oon kuullut että raskauden aikana toisille kehittyy ns.raskausihottuma.
Se kuulostaa vähän tuolta.

Silti voisit pyytää ottamaan hepakokeet,mutta harvoin se puhkee näin aikasin.Mullakin oli joku heitto tuossa,nyt arvot on normaalimmat.

Mieto kortisonivoide vois olla apu,mutta parempi keskustella lääkärin kanssa.Mulla on rinnassa ollut joskus myös sellasta polttavaa kutinaa,ja lehahtanut ihan tulipunaseks.Silloin oon mietoa kortisonivoidetta sekoittanut vielä aqualaniin ja se on auttanut.

Ihon kuorinta ja kostetus on tosi tärkeetä.

 
Pikasesti neuvolakuulumisia;

Kaikki arvot oli ok, paino noussut 500g/vko. Nyt täytyy oikein skarpata sen kanssa, yhteensä paino noussut jo 12,7 kg!!!

Kiva ylläri oli, että lääkäri ultras. Sf mitta oli jo 27, kateltiin vähän vauvan kokoa. Niin kuin olen epäillyt niin istukka möllöttää suoraan tuossa päällä, niin sekin osaltaan nostattaa mittaa. VAuva oli ihan normi kokoinen. Ultrauslaite oli tosi vanha, ei saanut kuvia eikä mitään, mutta olihan se kiva nähdä vaavi ja että kaikki on kunnossa :) Harmittaa vaan että jos olis tuosta tiennyt, niin mieskin olis tullut mukaan, täällä kun ei kuulu kun se np-ultra. Lääkäri kyl vihjas että viimisessä lääkärintarkastuksessa katsottais vielä uudestaan...

Lääkäri näytti jalat, laski varpaat ( niitä mä en kyl nähny) ja sit piti äkkiä sanoa että älä sano kumpi se on!!!! :) Kyl tässä nyt tää loppuaika vielä odotellaan, on se sairaalas sit niin jänskää kysyä et kumpi on :)

Tervetuloa uusille tulokkaille ja hyviä vointeja kaikille vanhoille. Ja uusille :) Irmeli lähtee nyt syömään ja sitten pesukoneostoksille.

 
Heippa pitkästä aikaa,
Aika on kulunut kuin siivillä ja välillä olen lukenut kuulumisia kovasti täällä, mutta viestejä oli taasen tullut tosi paljon sitten viime kerran.
Täällä voidaan paksusti, pari kiloakin oli tullut painoa viime neuvolassa, joten siitä se painonnousu taasen lähtee. Ja maha tuli kovasti esille heti pian kun kerrottiin muille odotuksesta. Yllättyneitähän ne muut oli, mutta onneksi kukaan ei kuitenkaan alkanut moralisoimaan.
Ensi viikolla taasen olisi sitten lääkärineuvola vuorossa ja myös nopeasti sain kelalta päätökset, mikä huojennus, että äitiyspäiväraha tulee viime äitiyspäivärahan mukaan, kun nuorin on alle kolme uuden tulokkaan syntyessä. =)
Täällä myös ollut "tissikipuja", ei mitään kovin mukavaa eikä närästyskään myöskään. Sitä ei onneksi ole ihan joka ilta.
Nukuttua voisi hieman paremmin saada, mutta eiköhän se tästä. Tässä oli sitö omaa (.)
Mutta onneksi ilmat ovet lauhemmat, ulkoilu on paljon mukavempaa.
Joten keväisiä odotustunnelmia,
dimmom rv26 ;)
 
Voi prkl ton ä-rahahakemuksen kanssa! Kopiota ja liitettä ja allekirjotusta ja taas kopiota ja lähetä, kopioi, toimita... ARGH!!! :headwall:

Mun siis pitää toimittaa se itse ä-rahahakemus KELAan, niinkuin muidenkin. Ja siihenhän liitteeksi se raskaustodistus. Sitten palkanlaskijalle lomake, johon selvitetään työnantajan maksama palkka, sekä kopio raskaustodistuksesta. Koulun vararehtorille virkavapausanomus, johon myöskin kopio raskaustodistuksesta. Kun vararehtori on hyväksynyt virkavapausanomuksen, se pitää toimittaa sivistyskeskukselle. Palkallisen äitiysloman päätyttyä pitää sieltä palkanlaskijalta toimittaa se selvitys työnantajan maksamasta palkasta sitten KELAan, jotta ä-raha tulee sitten loppuajalta oikean suuruisena.

Ja vielä: meillä kunnan työntekijät saavat täyden palkan äitiysloman ensimmäiseltä 72 arkipäivältä. Vaan koska minut on palkattu vain kesäkuun loppuun, ei tämä 72 arkipäivää ehdi täyttyä. Mukaan pitää siis vielä toimittaa selvitys työsuhteen määräaikaisuudesta.

Onko tämä kaikilla työssäolevilla näin vaikeaa? Opiskellessa palautin vaan hakemuksen KELAan ja nostin iloisena minimipäivärahat...

Kiukku-Kreecher Anteroineen, 25+5
 
Mariaanan galluppiin vaivoja.. Mua on nyt pari viimeistä päivää vaivannut iskias, samoja ongelmia tais olla myös Riina-Niinalla (?). Kipu on pahimmillaan kun istuu pitkiä aikoja kerrallaan, ja mullahan tietenkin on istumatyö :kieh: No, pyydän miestä tänään vähän painamaan sitä kipukohtaa, jos se vaikka auttais. Mulla myös istukka etuseinämässä, mutta napakipuja ei (ainakaan vielä) ole ollut.

Uusille kesämassuille lämpimästi tervetuloa!!

Vauvan asennosta, meillä pikkuinen on ollut np- ja rakenneultrassa, sekä edellisellä neuvola käynnillä pää alaspäin, joten en oikein tiedä et vaihteleeko se asentoa ollenkaan, vai onko tuo "lähtövalmius" sille vaan mieluisin asento. Potkut + muut liikkeet ovat tosi voimakkaita ja niitä on joka päivä. Mutta esikoinen kun on tulossa, niin itse on osaa päätellä et heiluuko siellä jalat, nyrkit, vaiko peppu :LOL: Meillä pikkuinen on köllötellyt selvästi vasemmalla puolella koko ajan, sydänäänetkin löytyneet sieltä..

Oma (.), meillä oli tänään ensimmäinen perhevalmennus.... Mies se sitten meinasi pyörtyä ensimmäisen 5min aikana!! Joutui menemään viereiseen huoneeseen makaamaan ja lepäilemään. Raukkaa jännittää se synnytys ihan hirveesti!! Ja voitte vaan kuvitella että mua hävetti kun se veti ihan kalpeeksi, vaikka oltiin vasta juteltu supistuksista ja sairaalaan menosta :snotty: No, on kuitenkin tosi ihanaa kun se haluaa aktiivisesti olla kaikessa mukana, ja on tosi kiinnostunut kaikista mun ja vauvan hyvinvointiin liittyvistä asioista :heart: Olisko muilla vastaavia kokemuksia miehen jännityksestä? Kestääkö kantti sit h-hetkellä?

-Tähtitaivas & 27+5-
 
Voi surkujen surku, mitä niiskuneiti on joutunut kokemaan! :'( Oikein paljon voimia teille!

En oo päiväkausiin käynyt täällä.. Nyt on liikaa sulateltavaa, ei jäänyt oikein mitään mieleen tuon niiskuneidin kirjoituksen jälkeen..
Raskausoireet: Kivut takapuolella reisissä ja pakaroissa tekee tosi hitaaksi ja kankeaksi. Närästää. Mielialat vaihtelee, tai pikemminkin on matalalla tai vieläkin matalammalla.. No mahtuu niitä iloisempiakin hetkiä useimpiin päiviin.

Irmeli: Meidät vihitään kanssa ristiäisten yhteydessä! Kompromissiratkaisu, kun miehelle olisi riittänyt nopea maistraattivisiitti (joskus hamassa tulevaisuudessa) ja mä halusin järjestää suvulle juhlat (mieluiten heti). Meille on tulossa elokuussa ehkä n. 70 vieraan ristiäiset :D

Olikohan se pompula ketä kyseli äitiysloman alkamisesta: Kela ei laske sunnuntai-päiviä mukaan eli ä-loma alkaa aikaisemmin kun laskemalla suoraan 30 päivää taaksepäin. Ei nyt osaa tämä tyhjäpää selittää suomeksi.. Kelan sivuilla (kela.fi) on laskuri, jolla voi laskea oikean alkamispäivän lasketun ajan perusteella.

Kreecherille voimia byrokratiaviidakkoon =) Muistan esikoisen ajalta kuinka hankalia (ja aivan taatusti tarkoituksellisesti kiusallaan) kela ja työnantajat voivat yhdessä olla!

Liikkeet tuntuu tasaisesti joka puolelle: ylös, alas, oikealle ja vasemmalle. Kaikkein jännimmältä tuntuu kun neiti yrittää porautua tuolla ihan sivussa kylkiluiden alle :D Sitä en tiedä, onko ne kädet vai jalat mitkä siellä kutittelee äitiä kyljestä!

Öitä!

-ebbuliini ja neiti rv 23+5-
 
kiti
Moikka! Täällä yksi taustaseuraajana ollut 25v neitokainen Helsingistä ilmoittautuu mukaan, jos sopii :D . LA 8.6 eli viikkoja taitaa olla sitten 26+ jotain. Ennestään menossa mukana 4v tytteli joka kovasti jo odottelee masussa makoilevaa pikkuveljeä.
Raskaus mennyt hyvin, kauheat liitoskivut ja pikku supistukset silloin tällöin ongelmana. Myös uniasento-ongelmat vaivaavat niinkuin muutamilla muillakin täällä. Paino noussut yhteensä n.6kg, tuntuu vähältä kun esikoisesta tuli yli 20kg.
Itse pääsin helpolla äippärahahakemuksen kanssa, täytin vain 'omat kohtani', toimitin hakemuksen palkkikseen joka sitten hoitaa lapun eteenpäin Kelalle loppuun asti täytettynä. Hain siis äitiyspäivärahaa viim. kuuden kuukauden tulojen perusteella...
Joku (pompula?) taisi kysellä milloin äitiysloma alkaa, sama la oli kun mullakin. Mulla ensimmäinen päivä on 3.5. Sitä ennen pidän kuukauden kesäloman alta pois, eli eihän tässä ole enää kuin 3vkoa töitä JESH.
Mutta hyviä vointeja kaikille :flower: .
 
Juu ja myönnän heti alkuun että olen lukenut teidän jutut, mutta kommentoiminen on jäänyt. Esim. Katziina jasaa aina ihanasti poimia toisten viesteistä olennaisimmat ja kommentoida niitä. Minä vaan nytkin tulin vähän moikkailemaan ja omaa napaa kirjoittelemaan:ashamed:

Noista raskausoireista/vaivoista: selkäkipu on täällä lisääntynyt tosi paljon. Joku teistä oli kokeillut sellaista tukivyötä. Onko se auttanut? Nukuin viimeyönkin panadolin voimin. Lääkkeen ottamiseen saakka vaan yritin etsiä sopivaa nukkuma-asentoa sellaista löytämässä.

Mies hermostui kun valittelin kivuista, olisi halunnut vähän peuhailla sängyssä. Aamulla tosin pyyteli anteeksi :)

Nyt täytyy lähteä töihin, plääh.
 
Heips!

Selkäkivuista pakko kommentoida pikaisesti, että mulla on kanssa ollut paljonkin sellaista kuulemma iskias-tyyppistä selkäsärkyä. Varsinkin joskus kun tulee töistä kotiin ja pääsee viimenkin siihen omalle sohvalle hetkeksi, niin en oo oikeesti meinannut enää päästä yksin ylös siitä! Pahimmillaan säteilee vielä vasempaan jalkaankin sellainen hermosärky. Paras apu mulla ainakin on ollut ihan vaan kuuma jyväpussi sellaisiin korkeanmallisiin mamma-alkkareihin aseteltuna (pysyy paikallaan kun makaa kyljellään..). Selkä rentoutuu ja oon aina niinä iltoina nukahtanut tosi nopeasti. Jossain vaiheessa kylkeä kääntäessä herään siihen että se jyväpussi on vielä siinä mutta yleensä tiputan sen vaan lattialle ja jatkan unia samoin tein. Nukkumisasentona kyljellään iso ja jämäkkä tyyny jalkojen välissä ja toinen pienempi 'sylissä'.
Muuten mun kaikki vaivat tuntuu liittyvän just öihin, eli suonenvedot kauheimpana ja sitten se, että on nykyään aina ihan tautisen kuuma! Ikkuna on ollut auki joka yö ja peittona ikean viilein mahdollinen mutta silti... Mieskin ihmettelee kun ennen mulla oli aina hirveän kylmä.

Töissä jaksamisesta: Eli alkaa kyllä mulla ainakin jo olla melkoisen raskas olo. Työterveyslääkäri ehdotteli viime viikolla kun kävin työhöntulotarkastuksessa (olipas tosi kiva käydä tulotarkastuksessa kun oon jo kohta jäämässä pois :whistle: ), että lopettelisin raskaiden laatikoiden nostelun pikkuhiljaa ihan kokonaan kun ei jokatapauksessa enää pysty mahan koon takia nostamaan ergonomisesti. No kokeilin viikon ja niinhän ne selkäsäryt on vähentyneet.. Kumartelemistakin oon alkanut vähän välttelemään mahdollisuuksien mukaan. Duunikavereiden suhtautuminen on vaan ollut aika kirjavaa, kommentteja on tullut ihan siitä "raskaushan ei ole mikään sairaus vaan naisen normaali olotila" lähtien aina toiseen päähän eli "sit sanot vaan niin kyllä me sua autetaan!" Ja eilen kävelin varastoon keskelle keskustelua, joka ehkä ei ollutkaan mun korville. Tai en tiedä onko mun omaa vainoharhaa, mutta jotain toinen tyyppi oli sanomassa alkaen " mietin vaan, että..." ja lopetti lyhyeen mut nähdessään ja jatkoikin "tai niin no, ei mitään.." Tuli aika kauhee syyllinen olo, että muut kuvittelee varmana mun vaan laiskottelevan huvikseen! Oon vielä aika pienessä porukassa, jossa ei ole kukaan ollut raskaana siis miesmuistiin. Totuus kyllä on, että mun on tosi vaikee kuvitella olevani töissä ihan loppuun asti, varsinkin kun kattelin uusia listoja ja mulle on laitettu pitkiä päiviä ja melkein täyttä viikkoa ihan viime metreille asti! Ahdistavaa. Silti tuntuu niin vaikeelta ajatukselta hakea saikkua kun ei ainakaan vielä nyt varsinaisesti pää kainalossa. Toisaalta miksi turhaan roikkua töissä jos en kerran pysty töitäni kunnolla tekemään? Hidastan ja vaikeutan vaan muiden työskentelyä. Onneksi ens viikolla on se toinen lääkärineuvola, ajattelin vähän tunnustella lääkärin mielipidettä.
Noniin, tästähän tulikin taas yksi pitkä valitus, antakee anteeks... Muuten mielialat on olleet kohollaan. Tällä viikolla tupsahti postiluukusta kelan päätös pakkauksesta, toimitetaan kuulemma kahden viikon sisään. Jee! Samalla luukunkolahduksella sain ohjelmat synnytysvalmennuksista, joista ekat on jo ihan kohta! Ja bébé mukeltaa jo kovaa ja siis niin kovaa välillä että melkein sattuu. Se jonkun mainitsema 'myyrävaihe' taitaa nyt olla alkanut eli ulkoapäinkin näkee kaverin vaihtavan paikkaa ja möyrivän. Ja ne potkut tietty... Niitä usein tulee sarjana samaan kohtaan ja mullakin on mennyt napa kummallisen herkäksi, taitaa olla kääntymässä. Istukka on etuseinämässà mutta silti napaan kohdistuneet potkut tuntuu kaikkein kipeimmin.

Jeps, eipä kai muuta. Viikonjatkoja kaikille!

Sisi ja Toivo 27+0
 
Ainiin, piti vielä kertoa, että mä ainakin olen kokeillut sellaista tukivyötä tai itseasiassa kahtakin. Eka oli sellainen Carriwell-merkkinen jämäkkä 'tuubi', no se ei pysynyt todellakaan mun päällä vaan rullasi jatkuvasti alareunasta ja alkoi siten painamaan siitä rullaantuneesta kohdasta. Toinen oli Anita-merkkinen, jossa menee sellainen tavallaan superleveä paksu kuminauha alavatsan kohdalla. Pysyi todela hyvin paikallaan ja oli oiva seistessä, kävellessä, hiihtäessä jne. mutta heti jos piti istua tai kumarrella niin mua rupes huippaamaan. Yhtään löysemmällä siità ei enää olis sitten ollut mainittavaa tukea...
Mutta mutta, kaikki on varmaan yksilöllistä ja kandee kokeilla. Huuto.netistähän saa noita vöitä ihan edullisesti. Mulla sopimattomuus ehkä johtui siitä, että mun mielestä mun maha lähtee pyöristymään jo todella alhaalta, siis heti häpyluun yläpuolelta. Kattelin tossa yks päivä uikkahallissa jonkun suunnilleen samankokoista mahaa joka kuitenkin lähti huomattavan paljon ylempää. Tiedän, vertailla ei kannata mutta en voinut olla huomaamatta...
 
Iik! Kävin huvikseen katselemassa mitä toukomassuille kuuluu ja niinhän siellä oli jo joku saanut vauvansa viikolla 29!! Teholla oli vielä sairaalassa mutta käsittääkseni kunnossa ja voimistumassa kovaa vauhtia. Tuli vaan mieleen, että noin tilastollisesti kai meistäkin jollakin voi alkaa olla lähtö yllättävän lähellä... Huh mikä ajatus! No, toivotaan että kaikkien vaavit sais vielä viettää leppoisia päiviä kohdun suojissa ja kasvaa rauhassa.

Hauskaa naistenpäivää!

Sisi
 
hellou ja oikein hyvää naistenpäivää kaikille! =) :flower:

minäkin voisin listata muutamia raskausoireita..

selkäsärky on tällähetkellä pahin vaiva. ei pysty oikein istumaan eikä kauaa seisomaan/kävelemään ettei sattuis. vaipan vaihto esikolle on välillä yhtä tuskaa kun on astetta vilkkaampi nykyään, saa tosissaan koittaa kehittää jotain asentoa miten sais kaikista kivuttomammin sen suoritettua.

lonkat/#&%?$!* on kipiänä kans melkeenpä koko ajan, varsinkin jos on joutunut kävelemään kovin paljon.

Närästystä on joskus iltaisin, mutta ei vielä ole onneksi kovin pahana.

ja sitte kertokaas, että onko ne mahdollisesti liitoskipuja, kun on tuo pimpsaluu kipiänä... ku mä en oikeen ole päässyt tästä asiasta ymmärrykseen, mut jos joku viitsisi kertoa.

äippä88 ja masuasukki 27+4
 
Katti71
Hei!

Onpahan taas vierähtänyt useampi kuukausi kirjoittamatta. Muiden kuulumisia olen kyllä silloin tällöin seuraillut.

Tänään istuskelin aamulla kaksituntisen sokerirasitustestissä ja olo oli kyllä melko heikko sen jälkeen :/ Huomenna vasta saan tulokset. Glukoosijuomakin oli sitten vaihtunut ihan erilaiseksi ( viimeksi testissä 10 v. sitten), nyt se oli hiilihapollista, hieman kokiksen makuista, ei mitenkään ylivoimaisen pahaa.

Muuten kaikki sujunut yllättävän helposti, joskin taisi olla pikkuisen helpompaa silloin 12v. sitten esikoista odottaessa ;)

Pahin vaiva taitaa olla tuo armoton lonkkasärky, joka välillä yltyy ihan liikkumista rajoittavaksi. Myös kovalla penkillä istumisen jälkeen voi olla ihan mahdoton nousta ylös. Ylipainolla toki on osansa vaivaan, mutta muistelisin joka raskaudessa lonkkien olleen arka paikka. Onneksi nyt ei ole vielä ollut mitään iskias-särkyjä.

Kyljen kääntäminen yöllä on oma luku sinänsä, täytyy melkein aina herätä sitä varten :) Onneksi vessaan ei vielä tarvitse yöllä nousta, mutta kaipa sekin aika vielä koittaa.

Vauva potkii pontevasti, välillä on hiljaisempia päiviä ja toisinaan tuntuu, että koko päivä jumpataan. Ihanasti pikkuinen reagoi vatsan silittämiseen, heti tulee vastaus potkuna tai muuten.

Synnytys pyörii jo mielessä melkein päivittäin ja hitusen pelottaakin... edellinen synnytys kesti alle kaksi tuntia ja nyt jo se sairaalaan ehtiminen hiukan jänskättää, täältä kun on tunnin ajomatka sinne. Mutta olen yrittänyt olla pahemmin sressaamatta ajatuksella, eiköhän kaikki järjesty parhain päin.

Iloista naistenpäivää ja aurinkoista kevättä kaikille!

Katti71 ja maha 27+4
 
Voih! Taas mä oon lykänny kirjottamista ja nyt harmittaa... Täällä on niin kiva kuulumisia ja muuta vaihtaa, mut rasittaa jotenkin noitten kouluhommien takia pitkiä pätkiä kirjotella. Jotenki ei sit malttais ihan parinkaan asian takia tulla, joten... Oon mä nyt tehny tän asian itelleni vaikeeks, kun en mihinkään voi olla tyytyväinen. Jospa tää vielä tästä.

Tervetuloa uusille! :wave:

Vaivoista oli puhetta... Mulla on toi lantio pitkän aikaa ollu se kiusaaja, kun on löystyny. Koko ajan tuntuu, että pitäis venytellä ja vempata, vaikee löytää hyvää asentoa johon rauhottua. Muhkea tyyny siis apuna nukkuessa, vaikka hassulta tuntuu pitää sitä jalkojen välissä.
Aikaiset vessareissuheräilyt pätkäsee yöunet lyhyeen ja on pakko sit paikata päikkäreillä. Onneks ei ihan joka yö tartte nousta. Jatkuvat heräilyt on myös tuttuja, kun kääntyminen on jo aika vaivalloista.
Suonenvetoja tulee tai ainakin meinaa tulla villasukista huolimatta ja sit on pohkeet kipeenä. Täytyy löytää jostain jotain pohkeittenki suojaks... Muuten ei kärsi yhtään venytellä ja lihakset on jo ennestään ihan piukeella. Magnesiumin ottaminen aina unohtuu... :ashamed:
Selän kanssa, ihme kyllä, oon pärjänny vaikka tuen hommaaminen on vielä edessä. Väsyy kyllä tosi helposti.
Kävely on matelua... Mitähän se on sit loppumetreillä? Vähänkin jos reippaammin yritän kävellä, niin alavatsa pistää vastaan... Tuntuu tosi inhottavalle vasemmalla puolella, joskus jopa sattuu. Mistähän se johtuu?

Oon mä aika vaivanen jo. :ashamed: Alkaa jännittää se synnytys, kun kunto on mitä on... Mitenkähän mä jaksan? Vaikee kyllä tässä tilanteessa yrittää kuntoa parantaa, kun edes ylläpito ei o onnistunu aikoihin. Koitan silti liikkua.

Sisi... Sulla on aika ärsyttäviä työkavereita osa. Kiva, että edes osa ymmärtää, mut pyydä ihmeessä saikkua, jos alkaa tuntua kovin vaikeelle. Eihän raskaus tosiaan sairaus ole, mutta rajoittaa silti... Kurjaa, että kaikki ei sitä tajua.

Mulla on kans toi navan seutu alkanu tuntua aralta. Tosin osasyy on se, että näpräsin läväriä pari päivää sitten, kun sinne on jääny joku epäpuhtauspatti. Mulla siis tuli sen napakorun aikaan finni lävärin viereen ja se uusi, vaikka pidin sen puhtaana. En saanu sitä töhkää kokonaan pois ja vieläkin se siellä öllöttää. Ärsyttävää. Arka alue on tosin aika paljon laajempi, joten osasyy on joku muu. Olisko sit vauvan potkiskelut tai jotain...?

Mä teen nyt yhdellä koululla yhtä kurssiosiota joinakin päivinä ja pääsin sit tansitunnille... Sain pitkästä aikaa kuunnella jazzia (kun en o uskaltanu levyjä ostaa, kun en tiedä mistä sit tykkään) ja vaikutti vauvakin tykkäävän. Alkoi nimittäin aikamoiset jamitukset masussa... Ihan nauratti, kun pikkunen jylläs musiikin tahtiin. :heart:

Pompula kyseli tissikivuista... Ei o mulla muuten, mut nännit on arat välillä. Täytyy rasvailla, mut pitäis antaa hengitelläkin. Oon nyt joutunu jatkuvasti pitään liivisuojia, joten sekään ei varmaan hyvää tee. Ulos mennessä oon kaulahuivilla suojannu, ettei kylmettyis.

Meil on vaunuongelma... Haluttais ostaa jo, ettei jää viimetippaan. Mun rahatilanne on kuitenki sellanen, etten voi noihin isompiin hankintoihin nyt sijottaa, joten uusiin ei ole vara. Tai siis on, mut en raski mieheltä pyytää. Jos tulevat isovanhemmat sponsais niin sitten, olishan ne uudet kivat (kun toiveissa olis useempi lapsi saada), mut hävettää jos ne tarjoutuu kokonaan ne maksamaan enkä muutenkaan ilkeä pyytää. Etsiskelen nyt sitten käytettyinä, mut voi olla vaikeeta...Mä kun tiedän mitä haluan eli vaan se yks merkki ja malli kelpaa, värillä ei o kovin paljon väliä.

Eilen kävin sokerirasituksessa ja ihan kivasti meni. Ei se litku herkkua ollu, mut ihan helposti sain alas eikä tullu huono olo. Sit vasta vähän ennen pois pääsyä alko kovasti janottamaan. Ruoka ei maistunu koko päivänä ja sainkin vaan muutaman leipäpalasen syötyä... Tänään sit jo ihan normaalisti aamupuuroa, mikä olis varmaan eilenkin ollu hyvä idea. Maha oli nimittäin koko illan jotenki pinkee ja tuntu, niin ku olis kamalasti ollu ilmaa.

Säikähdyksellä selvisin... JIPIII!!!! Arvot oli siis normaalit (0.8 / 7.8 / 5.4), joten ihan hyvällä omallatunnolla voin välillä herkutella. Kävin sit samalla reissulla neuvolan puolella painon tarkastamassa ja on nyt +5 lähtöpainoon, joten pari enää sais tulla. Hemoglobiini oli tipahtanu 119, mikä on alin mitä mul on koskaan ollu. Ei kuulemma mitään hätää... Koitan kuitenki suosia ruisleipä + aplarimehu -yhdistelmää, ettei ainakaan lisää tippuis.

Mitäs muuta... Parisuhteesta on ainakin puhuttu. Eli meille kuuluu aika hyvää... Hellitään paljon ja sanotaan kivoja asioita, muutenki vähä hemmotellaan toisiamme. Makuuhuoneessa ei toimintaa edelleenkään ole niin usein ku haluttais... Mun halut on tullu viimein takas, mut kroppa on toista mieltä. Ärsyttää, kun ei mullekaan se muu hellittely riitä... Kaipaan toimintaa sen henkisenkin puolen takia. Onneks suunta on parempaan päin.

Voi hitsi, mä oon vähän kade niille jotka tuntee vauvan asennon masun läpi... Mä päättelen liikkeitten perusteella, mut toi pehmuste estää tehokkaasti vauvan tunnustelun. :LOL: Tai sit mä en vaan osaa vielä. Poikanen pyöriikin vielä niin paljon, että välillä on vaikea pysyä perässä. Jospa siellä kohta asetuttais.

Hani-... Löysitkö Naisdaystä jotain kivaa / jännää? Mä kävin selvännäkijällä, kun en ollu koskaan käyny ja makso vaan vitosen... Mitän en sille kertonu, mut hyvin se ties vaikka silmiään piti kiinni eli ei voinu kertoo mun reaktioiden perusteella. Mitään uutta ei selvinny, mut ehkä nyt tiedostan pari juttua paremmin (lue: pidän mielessä ja otan huomioon). Hemmottelumahdollisuuksista sain uusia ideoita, kun siel oli niitä liikkeitten kojuja... vaikka mitä ihania juttuja löyty, mitä täytyy päästä kokeilemaan. Risteilylahjakorttejakin tietysti mukaan tarttui... Keväämmällä mennään miehen kanssa.

Vispaus masussa toistuu välillä edelleen... Jospa se on sit sitä jotain hermoston kehittymättömyyttä vielä tai jotain. Hikkaa on kans alkanu poikasella oleen... Sekin tuntuu jännälle. Kovasti haluisin siihen 4D:hen tarkistaan sukupuolen ja kattoon miltä kaveri näyttää, mut haaveeks taitaa tän kohdalla jäädä. :( No, jää ainakin jotain jännitystä synnärille. On vaan niin kova ikävä jo pikkusta...

Nyt sitten takas opintojen pariin... Mukavaa päivää kaikille ja hyviä vointeja! Koitetaan pysyä terveenä / parantua. :)

PikkuMyy-80 ja poikanen 26+6

*Muoks* Niin juu ja HYVÄÄ NAISTEN PÄIVÄÄ!<br><br>
 
Heipat täältäkin.Pikaseen juttuja kun Maisa on äidilläni hoidossa ja pitäsi tehä kummeniä juttuja ja tähän koneelle taas parkkeerasin!!!
:snotty:

Neuvola oli tiistaina ja lääkäri meinasi lähettää äitipolille kun mulle tullut kuukaudessa painoa vain 150 grammaa.

Ja kun se vauvan kokoarvio oli viikolla 25 vain 550 g niin mietti mitä tehään.Kuitenkin sf mitta oli kasvanut,26 oli nyt.
Eli katotaan seuraavaan neuvolaan miten painon käy.Mä en usko että mitään aihetta huoleen,sillä mulla on paino noussut huonosti muistakin.ALuks tullut se 3 kiloa ja siite suunnilleen 25 viikon aikana 2 kiloa!!

Kohdunsuu ol ennallaan eli ihan hyvin.Onko tiellä katottu sillä pirun ankan nokalla kohdunsuuta??
Sattui ihan kamalasti ja päivän supisteli todella lujaa.Tuntuu että sormikin on liikaa tuonne alapäähän,saati sellanen kaaamee laite.
Ja oli melkoisen kovakourainen,masuakin väänsi ja paineli oikein kunnolla.
Sanoi että ihan oon pojan mallinen,mutta mä oon mielestäni ollu ihan samanlainen niin tytöstä kuin pojastakin...

Hemppa oli vähän noussut 115 nyt.

Kovasti on selkävaivaisia,Galluppiin mulla ei ole kyllä sanoa mitään oiretta.Vähän on tukala olo,kun masu on kasvanut,ruokaa ei mahdu ihan niin kuin ennen.

Joo,suonenvetoa on muutamana yönä ollut...

Ilmeisesti aika helpolla näytän pääsevän.Pitäis osata olla tyytyväinen.

Vähän ollut masista,se voi olla oire.Miehen kanssa riitaa,mutta nyt parempi aika.Soitti ja halus viedä mut syömään päivällä,käytiin masu tankkaamassa oikein urakalla,jälkiruokineen päivineen!!
Ja ihme että mahtui!!

Mutta nyt siivouksen pariin,sorry,oli omanapaista taas kovin!!

kata 27+6
(jaiks 30 viikkoo lähestyy!!!) :wave:
 
Heipsistä ja Hyvää naistenpäivää! :flower:

Äh, miten ärsyttävä toi Valion mainos tossa sivussa on, aina osun hiirellä siihen ja toi täti alkaa höpisemään...

Kyllä on ollu tosi mukavaa kun saa olla kotona! Tässä on alkanu heräämään taas hiukan nukuksissa ollut kotiäiti-minä. Innoissaan täällä oon leipoillut useaan kertaan ja ruoan tekoonkin tulee panostettua ihan toisella tavalla kuini töissä ollessa. Lapsetkin ovat nauttineet, kun äiti on kotona!

Raskausvaivoja täällä löytyy mm. öiset lonkkasäryt ja iskias joka provosoituu erityisesti pitkään paikallaan seistessä ja paljosta kumartelusta eli siivouspäivien jälkeen oon viikon ihan rampa yritänkin nykyään jättää tavaroiden lattioilta keräilyn miehelle. Lisäksi ajoittain kärsin rytmihäiriöistä, ne on kyllä vähentyneet nyt kun ei ole tarvinnut enää töissä käydä. Supisteluja on päivittäin, mutta ei nyt ihan riesaksi asti.

Nukkumisasennon kanssa on noiden lonkkasärkyjen vuoksi hankaluuksia. Todella usein saa kääntää kylkeä kun alimmainen lonkka alkaa särkeä. Selällään ei voi kuvitellakaan enää nukkuvansa. Kaikenmaailman tyynyvirityksiä mäkin väsäilen, työlästä vaan on aina kasata uudestaan tyynyt sopivasti kun kääntää kylkeä.

Vauvan asennosta, pari viikkoa sitten neuvolassa ultralla katsottiin ja poikittain kölli vauva silloin ainakin. Itse en kyllä yhtään tunne miten päin kaveri siellä makoilee. Yhdessä kirjassa sanotaan, että useimmiten vauvat kääntyvät raivotarjontaan 9. raskauskuulla, eli meidän vauvoilla on vielä aikaa kääntyä.

Toden totta meidän vauvat alkaa olla jo ihan oikean vauvan näköisiä ja kyllähän me kaikki aletaan olla jo sellasilla viikoilla, että jos vauva syntyis olisi eloonjäämis mahdollisuuksia. Toivottavasti kaikkien pikkuiset vaan malttais kasvaa riittävän pitkään kohdun lämmössä.

Parisuhteen puolella on taas ollut vähän liikaa pikkukinoja. Kerksihän tossa jo muutaman viikon olla tasaisempaakin... Mua vaan jurppii helposti nykyään taas pikkuasiat ja en osaa pitää suutani kiinni vaan alan nalkuttaa ja siinäpä sitä onkin taas kränä pystyssä :ashamed:

Pompula kyseli tissikivuista. Mulla ei muuten tissit kipuile, paitti nännit on todella arat, niihin ei juuri kärsi koskeakaan.

Voihan KELAn paperit sentään. Mä oon nyt jopa saanut täytettyä ton kaavakkeen, mutta sitten pitäis alkaa selvittämään mitä lappuja vien kelaan ja mitä työpaikalle ja toi Kreecherin kertomus ei kyllä yhtään helpottanut... :whistle: Täytyy tehdä tässä joku päivä retki kelaan ja selvittää asiat. Kun vaan selvitän ekaks onko meidän paikkakunnalla koko kelaa vai tarviiko lähteä Hämeenlinnaan...

Tervetuloa uudet kesämassut! Ja mukava kun muutama taustalla mukana seuraillut on kertonut kuulumisiaan!

Mäkin joudun nyt viikon nettipimentoon, kun vien tänään koneen siskon miehelle huollettavaks.

Voikaahan hyvin!

Teppana & pikku-ukko 25+3
 
heissan!

pikkumyy-80 kyllähän sieltä naisdaystä tarttui kaikenlaista mukaan mut paras löytö oli pinnasänkyyn lakana joka suojaa kaikelta vuodolta ja hengittää kivasti ja on hyvää materiaalia muutenkin. aion sit hankkia koko liinavaate setin sitä samaa ku lapsi kasvaa ja saa ison sängyn. se on ihan sellasta valkoista mut aion pistää sen päälle vielä sit kuvio lakanat.

mulla on seuraava neuvola käynti sit ku on viikkoja 30+3, eikä vieläkään ole tietoa siitä perhe/synnytysvalmennuksesta. jo yli kuukauden päivät olen siitä kysellyt mut aina vaan sama vastaus et ei oo kerenny miettii et sit ens kerralla.
menee vähän turhan myöhäiseksi minusta kun pidän sitä ehdottoman tärkeänä kun en tiedä mistään vieläkään mitään ja olis kyllä kullanarvoista saada tietoa kaikesta, ennen kuin lapsi syntyy ja joutuu synnytykseen.

mun vaivoja on niin pitkälista etten niitä jaksa edes tänne kirjoitella,mut kaikkea löytyy mitä teilläkin ja vähän lisää vielä päälle.

millä viikoilla teillä alkaa ne valmennukset? jos olette jo aikoja saaneet? meillä kun niitä käyntejäkin olis 5 ja sit sinne synnärille tutustuminenkin mitä pidän kaikesta tärkeinpänä.

Hani ja Samppa 27+3
 
Jipii, löysin erehdyksen ja kokeilun kautta salasanani :)

Niin että nyt voi taas ihan oikeesti rekisteröityä jaksaessaan.

Ootteko ottaneet masukuvia jo paljon? Mulla ei ole vielä yhtään :/
Täytyis varmaan ryhdistäytyä kun niitä on ehkä sitten kiva katsella myöhemmin. Profiiliin laitoin nyt uuden kuvan, se on otettu meidän häämatkalla, mut siinä on masu vaan edestä.

Sisi: mulla on sama juttu tuon mahan "alkamisen" kanssa eli tosi alhaalta lähtee pyöristymään.
Tiedän jo nyt, etten pysty olemaan äitiysloman alkuun asti töissä. Ja olen jo päättänyt, etten edes yritä sinnitellä. Kun tulee kerran tuo selkä jo tällä hetkellä niin kipeäksi. Olen ehkä hiukan itsekäs, mutta työnantajani on tiennyt jo joulukuusta asti, että jään äitiyslomalle toukokuussa että eiköhän se ole jo ehtinyt mulle sijaista kaavailla.

Mietin myös mahdollisesti sitäkin, etten palaa enää samaan työpaikkaan äitiyslomalta, mutta sehän ei vielä työnantajalle kuulu...
PikkuMyy: Mulle on moni sanonut, että nyt kannattais kuunnella paljon musiikkia, kun vauvakin kuulee jo. Ilmeisesti sitten kuuleekin kun sullakin jytäs musan tahdissa.

Kata32: Mulla oli myös neuvolalääkäri, tiistain. Joo katsottiin ankannokalla, mutta tämä lääkäri tosi varovainen. Mutta voin kuvitella kun on itselläkin sellaisia päiviä, että maha on ihan kovana ja hellänä ettei silloin mitään kovakouraisia paineluita haluaisi.

Valmennuksista ei ole kyllä ollut vielä mitään puhetta neuvolassa. Mutta niinkuin olen aiemminkin vuodattanut, tuo neuvolan toiminta on aivan surkeaa. :(

Ootteko jo tehneet kovasti hankintoja vauvalle? Meillä ei ole vielä mitään. Kohta täytyy alkaa valmistelemaan, ettei tule kiire...

Mukavaa naistenpäivää kaikille!
 
Irmeli harmaana
Juu kyllä tässä tulee huonoa omaatuntoa podettua, kun ei muista kommentoida muiden juttuja :/ Yritetään ymmärtää toisiamme..

MÄ en ollut esikoisesta synnytysvalmennuksessa. Asuin silloin ihan landella ja meis oli yrittäjä, ei koskaan ehtinyt. Olen lastenohjaaja ammatiltani ja koulussa meidät pakotettiin se synnytysfilmi katsomaan LIIAN monta kertaa. Päätin että sairaalassa kyllä kätilöt kertoo mitä pitää tehdä. Ja hyvin syntyi :) Hengittämisen kanssa tosin sai olla tarkkana.

Nyt kun synnytän toisessa sairaalassa, niin siellä käydään tutustumassa. JA sitten taas toivon että kaikki menee hyvin :)

Aloin äsken miettimään, kun tuntuu että niin moni on nyt kysynyt että tiedetäänkö sukupuoli, ai ette; No kumpaa toivot? Mieli teki vastata että saako sen toisen sitte palauttaa jos ei ollutkaan SE sukupuoli? Ihan samahan se on kumpi tulee. Isompi tyttö sanonut ihanasti, että toivoo pikkusiskoa, mutta se vauva saa ihan ite päättää kumpi se on. Velikin kelpaa :)

Mulla oikeestaan vaivoista eniten harmittaa nyt tuo selkä, kävely on jo tosi vaikeeta. Eilen kannoin kaikki huikeet kolme ruokakassia, enkä sitte illalla päässykkään enää kunnolla liikkumaan. Nukkuminen on yhtä ähellystä, etenkin oikee puoli vihottelee. Ihan semmonen asia kun autolla ajaminen ja polkimien käyttö tekee kipeetä. Toivottavasti se fysioterapeutti pystyy auttamaan. Reilut neljä viikkoa enää äitiyslomaan, enkä silloin suostu makoilemaan. Eihän tässä kunnossa tuu synnytyksestäkään mitään :(

Parisuhde puolella menee ihan jees, ei oo oikeestaan vähään aikaan ollut mitään isompaa. Eli tänään varmaan sit tulee :) Viime viikolla käytiin ostamassa uuteen kotiin 6 hengen ruokailuryhmä ja eilen pesutorni ja imuri. Mosaiikkeja eilen kans vähän valkkailtiin. Ihanaa saada ens viikolla avaimet uuteen kotiin :D :D

Ja nyt varmaan pitäisi taas jatkaa töitä.. plaah..

Oikein hyvää naistenpäivää kaikille :heart:

Irmeli 26+4
 
Ihan vaan vielä lyhyt pikakommentti kuin jatkeena tuohon Irmelin kirjoitukseen: huomasin juuri äsken, että kun oikein lähtee kirjoittelemaan ja ajatuksella kommentoimaan muiden tekstejä niin siihen menee yllättävän paljon aikaa. Mullakin oli kaksi Kaksplussan sivua auki joista toiseen kirjoittelin (ja vahingosta viisastuneena kopioin) ja toista luin eteenpäin. Myönnän etten kykene siihen aina :ashamed:
 
Hyvää naistenpäivää kaikille! :flower: Vaikka vähän kyllä vastustan näitä naisten- ja äitienpäiviä. Isänpäivä sentään on erikseen, mutta onko jokainen muu päivä miestenpäivä, ja tämä yksi vain naistenpäivä? :LOL: Siltä välillä tuntuu... No juu, eipä pidä ottaa kovin vakavasti, minulla meinaa vain keittää yli kun olen tällä viikolla saanut mahani kanssa liikaa osakseni "pikkurouvittelua" ja muuta epäkunnioittavaa ja isällisen alentuvaa käytöstä miespuolisten (minua nuorempienkin) kollegoitten osalta.

Töissä on muuten kivaa, toivon että jaksankin ihan sinne äitiyslomaan asti. Moni täällä jo valittelee ettei millään jaksaisi raskausvaivoiltaan, tai on jo saikulla :hug: . Kovasti toivon, ettei oma olo huonone kovasti, kun tuntuisi niin tylsältä jäädä vain kotiin möllöttämään ja sairastamaan.

Pitääkin koputtaa puuta, kop kop. Oiregallupiin voin meinaan ilokseni todeta, ettei ole oikein mitään oireita. Vähän on tukalaa, syödä pitää usein ja vähän kerrallan kun mahaan ei oikein mahdu mitään. Ummetus, aiempi ikävä oire, pysyy poissa luumuilla, vedän niitä aamulla tyhjään mahaan ja vielä auttavat hyvin. Joka päivä täytyy tosin niitä syödä, tulevat jo korvista ulos, mutta mieluummin luumuja kuin se karsea ummetus :ashamed: :p .

Oireisiin tai vaivoihin lasken senkin, että herään joka yö kahden aikaan pissalle. Sitten kyllä taas nukun kuin tukki aamuun asti, jos ei pieni päätä vetää kickboxingtreenejä justiinsa silloin.

Viime aikoina on väsyttänyt aika paljon, mutta se taitaa kyllä johtua vain töistä ja kiireestä. Hemppa testattiin neuvolassa tänään, se oli yllättäen korkeammalla kuin koskaan. En ole rautaakaan joutunut syömään, enkä kyllä haluaisikaan sen ummetuksen takia. Muutenkin kaikki oli tosi hyvin, lapsen sydänkin löi tasaiseen tahtiin. Sillä on kaikki hyvin :heart: , vaikka jossain vaiheessa huolehdin kovastikin kun masussa oli pitkään niin hiljaista. Nyt siellä taas jumpataan iloisesti.

Jännää, että Katan painosta oltiin huolissaan. Onhan se tietty aina lähtöpainoista ja koosta ja muusta kiinni, mutta minulle ei ollut tullut grammaakaan kuukauteen lisää vaikka kohtu kyllä oli kasvanut, eikä neuvolassa siitä mitään sanottu. Tai sanottin, että hyvältä näyttää. Alkupainoon (65kg / 173cm) on minulla tullut tasan 5 kg tähän mennessä lisää, ja siis samoissa on pysynyt viime neuvolakäynnistä. Aiemmin oltiin jopa sitä mieltä, että vähän turhan nopeasti nousee paino kun sitä tuli joku 600g/viikko. En siitä silloin jaksanut huolestua, yhtään en ole tarkkaillut syömisiäni enempää, eikä näköjään olisi tarvinnutkaan.

Helsingissä on taas hiihtokelit ohitse tältä erää. Kurjaa, löysin nimittäin tänä talvena hiihtämisen ilon uudestaan, se ei pompota vatsaa niinkuin lenkkeily, saa olla ulkona ja liikkua. Nyt pitää taas siirtyä sisätiloihin liikkumaan, ja kun se ei ole niin hauskaa kuin ulkoliikunta, sitä tulee tehtyä vähemmän. Pitäisi hankkia semmoinen jumppapallo, olen ymmärtänyt, että sen kanssa on hauska pompotella kotona ja että se on hyvä myös synnytyksen alkuvaiheessa ennen kuin pääsee tai joutuu sairaalaan lähtemään.

Mietityttääkö muita synnytys jo? Minua ainakin ensikertalaisena pohdituttaa, ei pelota, mutta kun ei yhtään tiedä että mitä se on. Mitään valmennuksia meillä ei vielä ole ollut, tai on ollut yksi kerta jonne kumpikaan meistä ei ehtinyt... :headwall: No, onhan tässä vielä paljon aikaa.

Naru :flower:
 
Mä luulen että tuo siks kun vauvan paino oli 25 viikolla 550 grammaa joka on melko vähän.Sitä vaan että vauva siellä kasvais,siksihän tuota painoa kans vähä katellaan vaikka se ei oikeestaan anna oikeeta tietoa.

En tiiä miks muuten sitä ihmettelisivät.
Tai sen lääkäri ainakin sanoi syyksi.

Nukkumisesta piti heittää,mä oon aina tykännyt nukkua kyljellä enkä ollenkaan selällään.Nyt on outo villitys tullut,selällään on kiva nukkua!!!
Mahallaa ei enää onnistu,mutta ei ole oollut mun lemppariasentokaan!!!

kata 27+6
 

Yhteistyössä