~KesäMassut 2007~

sen verran piti tulla kertoo tässä touhun keskellä, et mull on kyllä semmonen pesänrakennusvietti meneillään et muusta viis.
tänään kottiin pinnasänky ja laitettiin se valmiiksi makkariin ja sinne patja ja reunpehmusteet yms. on kyllä aivan ihanan näköinen :heart: =) :heart:

sitten piti vähän muutenkin muunnella tavaroiden paikkoja et kaikki vauva jutut saadan hyvin laitettua. hoitopöytä pitäis viedä ylös ni voin sinne laatikoihin sitten viikkailla pestyjä vaatteita. kone on nytkin päällä misä tulee lisää vauva pyykkiä :D

kelalta tuli vastaus et pitäis se äitiyspakkaus tässä kohta saapua. voi kun jo odottaa et pääsee niitä hypistelee.

kohta rupee olee 2 kk H-hetkeen et kyllä tässä saa jo laittaakin kotia valmiiksi ja jos tosiaan niin käy ku siellä toukomasuissa et pikkunen päättää tulla aikaisemmin. toivottavasti ei nyt ihan viikonpäästä kuitenkaan :D
 
pöö taas.

Ä-pakkaus haettiin perjantaina, ja sitä kaiveltuani totesin, että meillä on vauvanvaatteita varmaan kiaksosten tarpeiksi! Enkä ole ostanut kaupasta kuin yhden bodyn ja yhdet puolipotkarit. Sitten ehdin ostaa kirpparilta ja kaverilta n. 12 eurolla ison kasan, ennen kuin serkkuni sanoi, että saan ilmaiseksi hänen kaksostensa vaatteita niin paljon kuin haluan. No, äitini sitten toi niitäkin kassillisen, onneksi älysin pyytää isompiakin kokoja. Nyt sitten tuli ä-pakkaus, ja kun mukaan lasketaan pari joululahjabodya... no, noin 60- senttisiä on 9 bodya, 8 potkuhousut, kolmet puolipotkarit, 8 tai 10 paitaa, 3 kevyttoppapukua, kahdet college-housut, muutamat sukat, kolme myssyä, kaksi yöpukuhaalaria... 70-senttisiäkin on ehkä puolet tästä nipusta. :eek:

koko hoito on tullut maksamaan meille yhteensä ehkä 20e aika tasan! En kyllä enää usko niitä, jotka väittää vauvaa kalliiksi hankinnaksi! Isompana se varmaan sitä on, mutta ei vielä näin pienenä...

Hyviä neuvoja kaipaan jos joku keksii/tietää: kuljen kouluun pyörällä n.15 min matkan, ja joka matkan aikana alkaa inhottava ja jatkuva supistelu, joka jatkuu vartin verran pysähtymisen jälkeen. Voiko sen välttämiseksi tehdä mitään? Kävelläkään en viitsisi, kun matkaan menisi n.40 minuuttia ainakin, ja bussilla ei pääse, autoa ei ole eikä kukaan tuttu kulje samaa reittiä autolla. Ideoita?
 
Heipsan...
En varmaan tiistain jälkeen oo käyny, eli neuvolalääkärin kuulumiset ois nyt sitte tulossa... sf-mitta oli 6päiväs kasvanu 2cm... ei ihme jos massua on kiristänykkin... oon ylpeä ihka ensimmäisestä raskausarvestani(eka ja ainoa toistaseksi) on syvällä, eli ei näy kuin tumma viiva... en oikein usko että niitä kamalasti tuleekaan... tai katsoo nyt kun vaavi kasvaa, et miten tuo nahka venyy...
Hiivalääkityksen sain, tosi ikävää=( lääkäri oli jotenkin kettumaisella päällä ja puuttu mun lähtöpainooni ja astmalääkkeitten kanssa se taas touhotti... ei oikein ymmärtäny mua... mut pikkukaverilla on kaikki hyvin, sykekin oli 144, aktiivinen ja muksautteleva edelleen =)

Itsekin katelin sitä vau´kirjan 27 viikkosta pientä ja ajattelin, että kuinka hassua onkaan, että sisällä on oikeesti simmonen noin 30 senttinen pikkuihminen... odotan niiiiiin innolla että näkisi sen pian...

väsymystä on paljon, on niin paljon kouluhommia et meinaa pää räjähtää... sitte kotona miehen kanssa on pikkusen taas ärtymystä ilmassa.... enemmän miehen puolelta... mahtaneekohan seksin puutteella olla asiaan vaikutusta??? ei kauheesti tee mieli... mutta kunhan nyt sen hiivankin saa hoidettua, niin voi ehkä ajatuskin pupuilusta tuntua paremmalta... tämmösiä intiimijuttuja taasen :ashamed:

Mutta nyt jatkan juttujen lukemista kun jäi kesken ja palailen taasen... :wave:

Maariana + Iinuska 27+3
 
Olisipa kiva tietää, miltä pieni näyttää nyt masussa... Olen surffaillut netissä ja katsellut vastaavan viikkoisia sikiöitä, ihan ne vauvoilta näyttää. Valmiilta. Meidän neuvolalääkärille on hankittu ultrauslaite, ja elättelen toivoa, että parin viikon päästä lääkärikäynnillä haluaisivat harjoitella sen kanssa. Eihän se sama ole kuin tuommoinen 3D tai 4D, mutta mukavaa se olisi silti. Ja ehkä näkisi sukupuolenkin.

Minulla ei neuvolassa ole vielä vauvan painoarvioita tehty ollenkaan, siksi hämmästelin aiemmin Katalle sanottua kun en ihan ymmärtänyt lukemaani. Hyvä että selvensit :) . Omaa painoa ja kohdun mittaa vain on seurattu.

Luulin jo, että tunnemyrskyt olisi jääneet sinne alkuraskauteen, mutta ei... Tänään aamulla kävi hassu juttu tähän raskauteen ja tunnemyrskyihin liittyen, kun yritin saada kunnalliselle hammaslääkärille aikaa. Olen käynyt aiemmin tarkastuksessa, jossa huomattiin 2 reikää jotka pitäisi paikata. Lääkäriaikoja ei kuitenkaan ennen kesäkuuta ollut tarjota yhtään, käskettiin kysellä peruutusaikoja. Soittelin sitten ja kyselin aikaa, mutta toiseen päähän palvelemaan sattui tosi leipiintynyt ja tyly tyyppi, joka ei millään meinannut alkaa edes etsiä mitään aikoja, sanoi vain ettei ole ja kun ei ole niin ei ole ja sillä sipuli, ymmärrä nyt, kaikenlaiset ne tänne soittelee.

Yritin kiltisti selvittää tilannettani, mutta yhtäkkiä purskahdinkin surkeaan itkuun. En saanut sitä millään loppumaan, olin jo ihan nolona kun puhuminen meni nyyhkäyksiksi. Asiakaspalvelija toisessa päässä kai säikähti, äkkiä aikoja alkoikin löytyä! Sain sitten itkemällä peruutusajan tämän kuun loppuun. Ihmeellistä, kuinka kunnallinen hammashuolto toimii. :LOL:

Tänään olisi tarkoitus viettää parisuhdeiltaa ukon kanssa. Molemmilla on ollut joko kiire sitten mies on ollut sairaana, niin että parisuhteen hoito on jäänyt aika vähiin. Hellyyttä ja läheisyyttä on ollut ihan liian vähän, kova halipula molemmilla, ja ajatusten vaihtokin on ollut ihan minimissä, arkiasioissa. Ensi viikonlopunkin olen aamusta iltaan töissä, mutta tänä iltana suunniteltiin perinteistä "treffi"iltaa - leffa ja ulos syömään. Nyhjätään leffateatterissa toistemme kainalossa ja päivitetään kuulumiset ja ajatukset ja fiilikset hyvän ruuan äärellä, ilman että miehen lapset tai muut kiireet tulee tielle. Odotan jo innolla, käydään niin harvoin ulkona syömässä.

Naru rv 25+4
 
Johan meinattiin säikähtää eilen illalla siipan kanssa.. Mulla alko iltaa kohden tulemaan huono olo. Siis ei oksettanut, vaan semmonen tosi epämukava olo. Ei tehnyt mieli syödä mitään ja vähän väliä tuli harjotussuppareita. Sitte ne alko muuttumaan niin että kun tuli supistus, niins en kanssa olo huononi oikein tosi paljon. HEti kun supistus meni ohi, niin olisin voinut nukahtaa sitä autuasta hyvän olon tunnetta. JA maha meni ihan mielettömän kovaksi, sen melkein erotti kireen paidan läpi kun maha jäykisty yhtäkkiä.

Siitä ne sitten alkokin muuttumaan kipeiksi supistuksiksi. Ja aina vaan koveni niin että lopussa kun supistus tuli kun laitoin tytölle iltapalaa niin piti mennä puoliks rötköttämään keittiön pöydän päälle. Löyty muuten jostain se lantion keinutuskin siinä kun makoilin. Niitä tosi kipeitä tuli varmaan yhteensä joku 20-25 min. aina muutaman minuutin välein. Yhteensä kesti reilut kaksi tuntia kaikki supistukset. Viimiset oli niin kovia että piti jo puhallella ja ettiä "sitä asentoa" mikä niihin auttaa, eli olin sammakkoasennossa sohvalla ja keinuttelin itteäni ja puhaltelin. Aattelin että jos näitä vielä pari tulee niin sitte pitää soittaa jo synnärille. Just meinaan neuvolassa keskiviikkona sanottiin että nyt sitten heti voi jo sinne soittaa jos siltä tuntuu.

Mutta sit ne meni ohi. Onneks. Toivottavasti tää toukka pysyy sisällä, ainakin mahdollisimman pitkään.. Yöllä ja nyt olo taas ihan ok.

Aamulla kävins en tukivyön hakemassa. Täytyy kotona sitä testailla. Nyt työn touhuun.

Irmeli
 
Hui, kuulostipas Irmelin supistelut kovilta. Sinuna kyllä soittaisin neuvolaan, että kaikki tulehdukset tosiaan poissuljetaan ja ettei muutoksia kohdunsuulla ole tapahtunut. Omat supistelut loppuivat melkeinpä seinään kun aloitin tuon antibiootin oireettomaan virtsatieinfektioon.

Swerfieldin supistukset ovat myös mielestäni merkki siitä, että kannattaisi ottaa rauhallisemmin. Varsinkin kun sinulla tuntemukset jatkuvat pyöräilyn jälkeenkin. Vinkkejä en muuten osaa antaa, ainoastaan sen, että supistuksia aiheuttavaa rasitusta tulisi välttää.

Tännekin tuli päätökset äitiysrahasta ja pakkauskin on jo tilattu. Päätin sitten loppujen lopuksi ottaa äitiyspakkauksen, vaikka kolmas lapsi onkin, mutta kun tosiaan hävitin kaikki tavarat jo monta vuotta sitten...Vannoin silloin, ettei meille tule enää yhtään lasta :whistle:

Olen miettinyt sitä 4D-ultraa, että onkohan se kannattava sijoitus? Aluksi olin aivan varma, että en rahoja sellaiseen tuhlaa ja että haluan säästää jotain ylläriä synnytykseenkin. Nyt on jostain syystä tullut hirveä halu varmistella, että kaikki on kunnossa, kun noita ongelmiakin on ollut. Koskaanhan lapsen terveydestä ei voi 100% varma olla ja meille otetaan vauva semmoisena kuin se on, mutta esikoisen syntymässä hänen vammaisuutensa oli täysi yllätys, mikä tekikin kokemuksesta aika vaikean. Jos jotain olisi pielessä, niin haluaisin kyllä enemmän aikaa sopeutua asiaan. Mutta siis mielipiteitä ja kokemuksia 4D:stä olisi kiva kuulla.

Hyvää viikonloppua kaikille ja minunkin puolesta uusille kesämassuille tervetuloa joukkoon!

T.auramaria rv26+1 <br><br>
 
Moikka!
Talviliikuntapäivää vietimme tänään oppilaiden kanssa kaiken tuo loskan keskellä... Ihan mielenkiintoista.

Onpa porukalla alkanut tulla jo loppuraskausvaivat ajankohtaiseksi! Itselläkin alkoi supistella oikein napakasti (ei kipeästi kuitenkaan), kun parin kilometrin metsälenkin vedin oppilaiden kanssa.

Mulla oli edellisraskaudessa tuo sama pyörälläajo-ongelma, ihan kauheat supparit tuli jo viiden minuutin pyöräilyn jälkeen. Lopulta auttoi sitten, kun lainasin mummoltani sellaisen pyörän, jossa ajoasento on erittäin pystyssä (ei siis sellaista etunojaista maastopyöräasentoa) ja ajelin jalat vähän harallaan, ettei reidet töni mahaa... Oli tyylikkään näköistä! :LOL:

Jaha, täytyykin poistua vielä palaveriin. Hauskaa viikonloppua kaikille, mie suunnistan Savonlinnaan kaverin häihin, ihanaa! :)

Kreecher ja Antero 26+0
 
Katti71
Heips!

Tänään sitten sain eilisen sokerirasituksen tulokset ja paastoarvo oli liian korkea :(

Nyt sitten mittailen 6 päivän ajan verensokereita. Jos ne pysyvät aisoissa, niin enempää ei tarvitse seurata. Ruokavalioon tulee kuitenkin kiinnittää enemmän huomiota, sain ohjeet 1600 kalorin päivittäiseen ruokailuun. Eihän siinä mitään uutta ole, liiallinen pullan ja suklaan mussutus se ongelma on ollut... nytpä ei tarvitse edes harkita kahvipullan syömistä.

Ä-polille saan myös lähetteen, jossa tarkastetaan sikiön koko ja vointi. Muuten tässä ei terkkarin mukaan ole kovin paha tilanne, koska muut rasitus-arvot olivat aivan kunnossa.

Silti nyt on niin kamalat omantunnontuskat, että miten voikin päästää itsensä tällaiseen tilaan... syö sokeripitoisia herkkuja, vaikka tietää niiden olevan ihan turhia :( Onneksi vauvalla on näillä näkymin kaikki hyvin ja tämä tyhmä äiti tekeekin nyt kaikkensa, että niin on myös jatkossa!

Koittakaapa jaksella!

Katti71 ja maha 27+5
 
Hahaa enpä joutunutkaan nettipimentoon, kun muistin että meillähän on tällanen vanha rakkine, virittelin tän käyttöön siksi aikaa kun toinen kone on huollettavana! Vaikka eipä tuo tietysti olis huonoa tehnyt vaikka vähän olis taukoa tullutkin tälle tietokoneella istumiselle...

Kävin tänään työpaikalla ja pääsinkin Kelan papereiden kanssa helpommalla kun kuvittelinkaan. Ei mun tarvii mennä koko kelaan vaan jätin raskaustodistuksen ja äitiysraha/-avustushakemuksen palkkuriin, he sieltä hoitelevat paperit kuntoon ja lähettää sitten eteenpäin kelaan!

Täytyypi munkin kysellä ens neuvolassa synnäriin tutustumisesta, en oo ennen K-HKS:ssa synnyttänyt joten olis ihan kiva etukäteen käydä tutustumassa paikkoihin.

Jonina kyseli masukuvien ottamisista. Mä en oo ottanut kuin yhden kuvan viikolla 22, mikä löytyy tuolta profiilistakin. Pitäis kyllä ottaa kohta taas uus kuva, kun onhan tuo masu kasvanut tuosta. Toista ja kolmatta poikaa odottaessa ei tullut juuri mahakuvia otettua ja se on kyllä jälkeenpäin harmittanut.

Mulla on tuo Hanin mainitsema pesänrakennus vietti kans, mutta harmikseni vain henkisellä tasolla :whistle: Hirveesti on mielessä kaikkea hommaa, mutta kun pitäis alkaa tekemään niin ei vaan saa aikaseks... Tai sitten inspiraatio iskee epäsovinnaisiin aikoihin, kuten keskellä yötä, eikä silloin kehtaa kauheasti lastenhuonetta alkaa sisustamaan...

swerfiel enpä kyllä minäkään keksi muuta keinoa supistelujen välttämiseksi kuin välttää niitä aiheuttavaa toimintaa.

Ja Irmelikin koitahan ottaa rauhallisesti. Hurjalta kyllä kuulosti noi supparit. Onneksi kuitenkin loppuivat

Mun tekis kans niin mieli mennä 4D-ultraan, mä aina ennen raskautta haaveilin, että sitten jos vielä olen raskaana menen kyllä siihen ultraan, mutta kummasti nyt piheys on iskenyt enkä taida raaskia mennä. Nythän tässä alkaa kohta olla viime hetket siihen mennä jos haluaa kunnolla saada vauvasta selvää. Kohta vauva on jo niin iso ettei mahdu kunnolla kuvaan.

Katti, kurjaa että arvot oli koholla, mutta älähän hei syytä itseäsi siitä, ei se yksin syömisistä johdu!

Mua on viime aikoina mietityttänyt kovasti synnytyksen jälkeinen masennus vähän hirvittää jos sairastuukin siihen. Mun yks tuttava on nyt sen kourissa ja tosi kurjia juttuja tapahtunut. Voi kun voisi jotenkin ennakoida tilannetta, mutta eipä taida keinoja olla etukäteen sitä välttää, täytyy vaan toivoa että pysyisi jotenkin järjissään.

Ihanan loskaista viikonlopun alkua, taitaa olla kevät pikkuhiljaa tulossa :)

Teppana & pikku-ukko 25+4
 
mä sain tänään vihdoin äitiyspakkauksen! se on vielä hienompi näin luonnossa mitä kuvissa.
sit olis yks kysymys teille jotka pakkauksen hankitte tai olette joskus hankkineet. pesettekö kaikki tekstiilit mitä laatikossa on? toppapuvutkin? vai miten olette toimineet sen kanssa?? et tällasta mietin ja kertokaapa omat kommenttinne. -kiitos- =) :flower: =)
 
Hani Mä en pessyt toppapukua enkä sitä makuupussia sillä lämmönpitävyys katoaa pesujen myötä.
Ja kun ne ei ole ihoa vasten niin oon aatellut että ne on ihan ok.

IrmeliHurjalta todella kuulostaa.Käy näyttämässä kohdunsuuta,jollet itse osaa tunnustella onko pehminnyt.
Mä teen ite tuota tarkkailua,kohdunkanava on vähän kuin nenä siellä ylhäällä takana emättimessä.Sellanen kanava tosiaan tuntuu,ja sivut on se kanavan pituus.Kkun kanava pehmii,sitä vaikeempi erottaa,siks kannattaa jo aiemmin aloitella tuo "opiskelu"!!
Taikka miehelle opettaa!!Meillä ukkeli innoissaan tuosta!! ;)

Mulla ollut tänään navan kohdalla inhottavaa repimiskipua..Kai masu alkaa oleen sen verran iso että napa alkaa pompsahtaa ulospin ja siitä tuo kipuilu.

Mulla ollut aika siivoiluvietti päällä.TUlee ja menee...Ehkä siks tuo napakipu on tullut sillä juoksentelen kuin aropupu.

Masennuksesta...Mulla oli tuosta tyttösestä selkeetä baby bluesia,silloin kun tyttö oli tuossa 3-5 kk ikäinen.Olin tosi itkuinen ja päätinkin että jos ei kohta mee ohi,pakko hakea apua.
Sain aikamoisia raivareitakin,ihan turhista osaks myös.
Univelka oli iso ja sitten kun toivoin että mies lukis ajatukset enkä tajunnut niitä niin kertoa ennen kuin oli myöhäistä.

Pikkuhiljaa sumu hälveni,mutta vähän kyllä pelottaa että miten nyt käy.


Jaahas,ruuanlaittoon.
heipat!
kata 28 tasan!


 
Hani Mä en pessyt toppapukua enkä sitä makuupussia sillä lämmönpitävyys katoaa pesujen myötä.
Ja kun ne ei ole ihoa vasten niin oon aatellut että ne on ihan ok.

IrmeliHurjalta todella kuulostaa.Käy näyttämässä kohdunsuuta,jollet itse osaa tunnustella onko pehminnyt.
Mä teen ite tuota tarkkailua,kohdunkanava on vähän kuin nenä siellä ylhäällä takana emättimessä.Sellanen kanava tosiaan tuntuu,ja sivut on se kanavan pituus.Kkun kanava pehmii,sitä vaikeempi erottaa,siks kannattaa jo aiemmin aloitella tuo "opiskelu"!!
Taikka miehelle opettaa!!Meillä ukkeli innoissaan tuosta!! ;)

Mulla ollut tänään navan kohdalla inhottavaa repimiskipua..Kai masu alkaa oleen sen verran iso että napa alkaa pompsahtaa ulospin ja siitä tuo kipuilu.

Mulla ollut aika siivoiluvietti päällä.TUlee ja menee...Ehkä siks tuo napakipu on tullut sillä juoksentelen kuin aropupu.

Masennuksesta...Mulla oli tuosta tyttösestä selkeetä baby bluesia,silloin kun tyttö oli tuossa 3-5 kk ikäinen.Olin tosi itkuinen ja päätinkin että jos ei kohta mee ohi,pakko hakea apua.
Sain aikamoisia raivareitakin,ihan turhista osaks myös.
Univelka oli iso ja sitten kun toivoin että mies lukis ajatukset enkä tajunnut niitä niin kertoa ennen kuin oli myöhäistä.

Pikkuhiljaa sumu hälveni,mutta vähän kyllä pelottaa että miten nyt käy.


Jaahas,ruuanlaittoon.
heipat!
kata 28 tasan!


 
Jahas, on ollut muutama päivä väliä. :)

Flunssa iski inhottavasti, hyvä ettei ole töitä enää niin saa levättyä kunnolla. Vie kyllä vähäisetkin voimat. Sydän tuntuu olevan kovassa rasituksessa, flunssan ja vauvan takia. Verta tuli nenästä ihan kunnolla ja ei meinannut loppua millään. On varmaan kuivuneet nuo mun nenä röörit kokonaan niistämisen vuoksi

Kreecher siitä nukkumisasennosta, supermiesasennolla tarkoitan melkein mahallaan nukkumista, eli toinen jalka suorana ja siirrän toisen jalan ylös sivulle ja toisen käden tyynyn alle ja toisen rennosti lepäämään jonnekkin. Saikohan tästä mitää selvää. No kuitenkin, muistuttaa supermiestä =) Oli hyvä asento siihen asti kun maha ei ollut kovin iso mutta ei viittinyt ihan rötköttää sen päälläkään. Nyt kun maha ottaa liikaa vastaan niin ei tunnu hyvältä.

Masuasukin nimistä , miksi kutsutte pikkuista mahassa? Tarkoitan lempinimiä, onko niitä enemmän kuin yksi, vai kutsutteko vain tietyllä?
Meidän pikkuisesta on tullut kutsuttua Pikku Tikruksi, eli tiikeriksi, joka tulee Nalle Puhista. Se jotenkin on vain jäänyt kun ostettiin iso Tiikeri-pehmolelu sille jo valmiiksi. Oli niin söpö. Kuinkahan saadaan raahattua kaikki täältä Suomeen? :LOL: Voi nimittäin olla jonkunlaisia ongelmia :whistle:

Irmelin supistuksista tuli hurja olo. Mutta todellisuudessa voi jo olla että jollakin meistä synnytys on jo hyvin lähellä, niinkuin joku jo täällä mainitsikin. Taytyy vaan ottaa rennosti, vaikka tuo synnytys lähetyy ja synnytyspelko saattaa yllättää. Ise en vielä ihan tajua,ettei siihen oikeasti kovin pitkää aikaa välttämättä ole. :D
Laskin että noin 12 viikkoa, IIK!


KELAn papeit sain viimein. Pakkaus tulee n. viikon sisällä. Odotan kyllä innolla!! Ainut vaan, että pakkaus lähetetään äitini osoitteeseen Suomessa, joten en näe sitä ennekuin tulemme Suomeen. Mutta iloinen olen siitä, ettei tarvitse hankkia toppavarusteita sun muita. En aio minäkään pestä tuota toppapukua, se ohenis sen verran, ettei oo sitten niin lämmin.

Täällä jenkeissä on LA:aani tosi kuuma, joten pärjään aika ohuilla vauvan varusteilla, vaikka hattu täytyy olla ilmastoinnin takia. Onneksi lähdetään jäähdyttelemään juuri ennekuin kauheimmat helteet saapuvat, heinäkuussa.

Siitä tulikin mieleen, että toivottavasti en vuoda pahasti enää kahdenviikon jälkeen, että pääsee lentämään. Lääkäri sanoi,että se saattaa olla kaikkein tod. näk. syy miksi ei kannata lentää synnytyksen jälkeen, siis jos vuotaa pahasti paikat. En taaskaan osaa varautua kun en oo ennen synnyttäny.
Te jotka ootte ennenkin synnyttäny, niin miten kauan kesti verenvuoto? Loppuuko kahdessa viikossa?
Oon myös miettinyt sitä repeytymistä , mitenkähän paljon sitä sitten repee :whistle:
Täällä mulla on sellainen synnytyslääkäri, joka kuulemma hieroo paikkoja, ettei repeis. Joillakin äideillä ei oo repeytyny sen takia. Vaatii vaan lääkäriltä työtä tehdä se ja aikaa.
Mulle kyllä kelpaisi sellainen. Olisin tosi tyytyväinen jos säästyisin 20 tikiltä. Tai edes pariltakaan. Ois kyllä upeaa! :saint:

Noh, tuli jauhettua taas vähän turhasta, sen sitten näkee miten käy. Kaikki synnytykset ovat niin yksilöllisiä! Ei oikein voi tehdä toivelistaa vauvalle mitenkä haluaisin, että sieltä ulos tulet :D

En muista enempää mitä piti kirjoittaa, jatketaan myöhemmin.

HYVÄÄ VIIKONLOPPUA KAIKILLE, Kasvatellaan söpöläisiämme! :wave:
 
Hassulle vaan ohimennen, että tiesithän, ettei pakettia lähetetä kotiin asti vaan se pitäis henkilökohtaisesti hakea lähimmästä postista ja vain sun allekirjoittamalla valtuutuslapulla (joka tulee saapumisilmoituksen mukana) sen voi joku muu noutaa..? Näin ainakin mun kohdalla, sain nimittäin lappuset tänään..
 
Kiroan vain äkkiä,että kun soitin kelaan ihan vain varmistaakseni että ovat saaneet paperini-kuulin, et juu on tullu ja laittaneet just eilen kirjeen mulle KOSKA olin unohtanut tilinumeron laittaa :ashamed:
että veetutti-harkitsin silloin kumman tilin laitan ja sit unohdin koko jutun..eli lomalla ois voinu vaikka äitiyspakkaus olla pengottavana mut ei :'(
 
Mut, eihän tavalliseen pakettiin tarvii valtakirjaa, sen voi hakee kuka vain jos on se alkup. saapumisilmoitus. Kaikkiin erikoisuuksiin kyllä tarvii valtakirjan. Lähetetäänkö äitiyspakkaus kenties vakuutettuna lähetyksenä? Jos se lähetetään muutoin kuin tavallisena pakettina, täytyy kait lähettää äitille valtakirja.
Voi ei, siinäkin menee jo viikko kun täältä jotain lähettää... :ashamed:

Kiitti huomautuksesta Sisi! :heart:
 
Moi.

kyllä meinaa jo lähteä järki kaiken kipuilun kanssa... mut se ei auta ku jaksaa... :/

nyt pitäis alkaa siivoilee, ollaan muutettu uuteen asuntoo ja suoraan sanottuna tämä on kuin pommin jäliltä, ku ukko on töissä ja ite en sais pahemmin tehä mitään selän ja supistusten takia ni joka huone pursuaa vielä muutto laatikoita! :ashamed: no onneksi kaveri aiko avuksi, ni koitetaan saada laitettua. jos ite koittaa rauhalliseen tahtiin tehdä.

joku puhui tuolla synnytyksenjälkeisestä masennuksesta
itse pelkään kans sairastuvani siihen, koska olen sairastanut masennusta ja lääkkeet pitää lopettaa taas ennen synnytystä. esikon synnyttyä psykiatri meinas että voi olla synnytyksenjälkeistä masennusta tai sit johtu siitä kun piti lopettaa lääkkeet.....

no mut nyt pitää mennä!

äippä88 ja28
 
Sisi: olen nyt muutamana yönä kokeillut sun keinoa eli sitä lämmintä jyväpussia. Tuo selkipu kun herättää nykyään joka yö.

Nyt tullut taas uusi vaiva: oikealta kyljen alta noin 5 cm oikean rinnan alapuolella kipua. Eihän sen vauvelinkaan pitäis pystyä vielä sinne asti potkimaan. Voisko se olla ehkäpä närästystä?

Äippä88: Kannattaa varmaankin varautua jo synnytyksen jälkeiseen tilanteeseen. Olisiko sinulla esim. hyviä ystäviä joille voisit kertoa asia ja pyytää vaikka hiukan tarkkailemaan tilannetta? Useinhan lähipiiri ei huomaa tilannetta, koska ollaan ikään kuin liian lähellä.

Tämä oli nyt tällainen pikainen lauantaipäivän kirjoitus ja unohdin jo mitä muut olivat kirjoitelleet :ashamed:
 
Synnytyksen jälkeisestä masennuksesta on keskusteltu. Just aamulla puhuttiin yhden kaverin kanssa puhelimessa imetyksestä.. kivat puheenaiheet.. niin hän kysyi että etkös säkin ollut silloin vähän masentunut kun tyttö syntyi? Mulla oli silloin niin kaoottinen elämäntilanne ja traumaattiset päivät sairaalassa että en sitte tiedä et kumpaa se oli. Mut taipuvaisuutta löytyy myös täältä. Ei oo kukaan lääkäri sitä koskaan todennut, mut just tää yks mun kaveri on tullu vetäsee hihasta että no niin, eiköhän olis taas aika auringon paistaa sunkin mielessäs.

Tytön saannin jälkeen ei niinkään ehkä ole ollut. Mutta kyllä sitä miettii itekkin jo nyt. Lähinnä toivon etten pura väsyä ja muuta esikoiseen, joka nyt niin tarmolla ja isosiskon elkein odottaa vauvaa :( Ettei sitten pety äitiin.

Eilen illalla kävi kylässä yksi kaveri, kellä oli laskettuaika jo viikko sitten perjantaina. Täytyy sanoa että hänen masu oli varmaan saman kokoinen kuin mulla ja ihan mielettömän ylhäällä. Meinasin kysyä että onko sun maha laskeutunut vielä kun ei näytä, mutta en sitten viitsinyt. Muistaa että siinä vaiheessa on muutenkin pinna tiukalla :) Mulla tämä maha ja esikoisenkin aikana maha näyttää jotenkin "roikkuvan"..

Tuli tuossa mieleeni, tietääkö kukaan; Jos vauva on perätilassa, ainakin ystäväni eilen sanoi että viikon 36 jälkeen ei voisi enää kääntää lääkärissä. Minulla veriryhmä on O-, ja joskus muistan lukeneeni että jos vauvaa tuossa vaiheessa joudutaan "väkisin" kääntämään, niin pieni verenvuoto on silloin mahdollista. eli silloin on myös mahdollista että veret sekoittuu, saanko minä silloin kieltäytyä käännöstä ja vaatia leikkausta? Koska sehän VOI olla, ei välttämättä ole, mutta voi olla vauvalle hengenvaarallista kun vauva mahdollisesti on Rh+. Toivottavasti sai selvää.. Onko kellään tietoa/kokemusta tästä??

Immeli ja Niiloska 26+6. Jee, huomenna vaihtuu taas viikko

=)
 
Jonina, minulla on ollut ihan samanlaista kipua oikeassa kyljessä kuin mitä sinä kuvailit! Ei kyllä aavistustakaan mitä se voisi olla, kiva jos joku osaa kertoa... On tuntunut muutamana iltana nukkumaan käydessä, ihan kuin kovan iskun tai jonkun jälkituntemuksia.

Minäkin olen tuota sunnytyksen jälkeistä masennusta miettinyt, kun olen myös masennusta sairastanut useammankin pätkän. Ilman lääkkeitä kylläkin, en ole suostunut ottamaan... jotenkin suhtaudun kaikkeen psyykeen vaikuttavaan niin epäluuloisesti, huumeista ja viinasta lähtien. :ashamed: Olisi vaan niin tosi sääli, jos oman esikoisen pikkuvauva-aika menisi apaattisena ja itkuisena sängyn pohjalla maaten.

Kiitos ideoista pyöräilyn suhteen. Ajattelin vielä jatkaa entiseen malliin, että opinnot ei ihan kesken jäisi, ja sitten vasta jos kovempia suppareita alkaa tulla, niin kysyn neuvolasta saikkua.

Tämmöistä tänään...
-s-
 
jonina ja swerfiel mulla on ollut myös tuota kipua oikean rinnan alla ja kyljessä. ensin oli tuntemuksia vaan kun yritti nukkua. sitten mulle tulikin seuraavaksi se sappikohtaus ja olin sairalassa. diagnoosi oli pieni sappikivi. sen jälkeen oireillut oikeastaan päivittäin ja tuntuu sellaselta jännältä juilimiselta ja välillä elohiirimäiseltä tossa rinnan alla. joskus heijastaa kylkeen. välillä ihan kuin lihas olis jämpissä. noi sappivaivat on yllättävän yleisiä raskaana ollessa. sille ei pysty nyt mitään tekemään, et täytyy vaan kestää.
en osaa sanoa onko teillä mahdollisesti kyseessä edes sama vaiva mut sekin kannattaa huomioida.

nyt olen pessyt äitiyspakkauksen tekstiilit paitsi sen paksun toppapuvun ja toppamakuupussin. ihana niitä oli viikkailla hoitopöydän laatikoihin. oli ne niiiin nättejä kaikki vaatteet ja muut. tosi tasokas on suomessa tuo ä-pakkaus :D

mulla on ollu toi alapää turvoksissa jo jonkun aikaa ja oli vaan ajan kysymys koska pukkaa suonikohjua tai peräpukamaa sinne toisellekkin reiälle :LOL: et siinä taas yks uusi vaiva mun listaan. onneksi ummetus on ollut jo jonkin aikaa poissa. mitään en ole erilailla syönyt ja olen koko ajan ottanut myös rautaa et en osaa sanoa mistä ummetus johtui tai miksi on nyt lähtenyt.

muuten elo on nyt ihanan seesteistä ja sitä vaan laittaa kotia kuntoon ja odottaa touko-kesäkuun vaihdetta et alkais tapahtumaan.
oon yrittänyt miettiä et ei tässänyt mitään hoppua ole kun tää raskausaika on kuitenkin niin lyhyt et nyt pitää vaan nauttia masusta ja rehevästä olosta kun vartalo on ainakin vielä kaunis. ;) tiedä sitten millainen on kun se pikkuinen on ulos putkahtanut.

ulkona on niin nätti ilma että taidanpa lähtä ihan lenkkiä koiran kanssa tekemään. :flower: :flower: :flower:

Hani ja Samppa 27+5
 
onpa ihana kun saatiin vähän tätä asuntoa järjestykseen. meinaa vaan olla vähän tuota issias? vaivaa ja liitos kipuilua... ja selkä voi illalla olla taas kipeänä. on onneksi ollut jonku aikaa hyvällä mallilla.
minä se vaan jaksan valittaa... =) mut on vaan niin outo olo kun ei esikkoa odottaessa ollut muuta vaivaa kuin närätys ja suonenvedot, niin nyt sitte joka paikka on niin rempallaan. johtuu kyllä osaksi siitä että ei oo kerinny palautua vielä edellisestäkään raskaudesta.

mutta ihanaa aikaa tämä on siitä huolimatta. pitäs alkaa tyhjentää hoitopöydän laatikostot esikon vaatteista, että sais masuasukin vaatteita alkaa taas hypistelemään. :D

niin ja eiköhän sitä joku kaveri oo jolle vois mainita tuosta masennus jutusta, vaikka jatkan edelleen harvakseltaan käyntiä psykiatrin tykönä pelkästää sen takia just ku lääkkeet lopetettava et mihin suuntaa tilanne alkaa mennä vai pysyykö ennallaan. muuten ei onneksi olisi tarvetta siellä käydä. on mieliala hyvällä mallilla ollut jo pitempään.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.03.2007 klo 15:58 Hani- kirjoitti:
jonina ja swerfiel mulla on ollut myös tuota kipua oikean rinnan alla ja kyljessä. ensin oli tuntemuksia vaan kun yritti nukkua. sitten mulle tulikin seuraavaksi se sappikohtaus ja olin sairalassa. diagnoosi oli pieni sappikivi. sen jälkeen oireillut oikeastaan päivittäin ja tuntuu sellaselta jännältä juilimiselta ja välillä elohiirimäiseltä tossa rinnan alla. joskus heijastaa kylkeen. välillä ihan kuin lihas olis jämpissä. noi sappivaivat on yllättävän yleisiä raskaana ollessa. sille ei pysty nyt mitään tekemään, et täytyy vaan kestää.
en osaa sanoa onko teillä mahdollisesti kyseessä edes sama vaiva mut sekin kannattaa huomioida.
¨

Sehän voi tosiaan olla sappivaivaakin.

Lueskelin noita vanhempia kirjoituksia ja olet varmaan Irmeli säikähtänyt silloin yhtenä päivänä, että nytkö se syntyy. Mitähän sitä itse vastaavassa tilanteessa tekisi kun ei ole vielä edes sitä yhden lapsen aiempaa kokemusta.

Ystäväni sai lapsen viikolla 27. Lapsi on jo kotona, kesti melkein 3 kuukautta ennen kuin kotiutettiin sairaalasta. Mullakin pyörähtää huomenna 27 raskausviikko käyntiin. Sinällään tietysti helpottaa, että nyt syntyessä sen pienen eteen tehtäisiin sairaalassa kaikki mahdollinen. No, toivottavasti pysyis vielä tuolla sisällä kasvamassa kauan aikaa - mun voinnissa viis.
 
Heippa!

Nyt tulee niin pitkiä välejä koneella istumiselle, ettei niin millään muista ja ehdi kommentoida muiden juttuja, kun niitä ehtii tulla aina niin paljon :ashamed:

Noro-virus löysi sitten meidänkin perheen, vaikka kuinka yritettiin vältellä sitä. Poika alkoi oksentaa torstai-iltana nukkumaan menon jälkeen ja sitä jatkui sitten 1/2-1 tunnin välein aamuun asti. Perjantaina oksensi vain pari kertaa, mutta kaikki mitä saatiin juotettua, tuli ripulina ulos. Sitten aloin myös itse oksentaa ja menin kerta kaikkiaan jalattomaksi. Anoppi tuli illalla ripuloivaa poikaa nukuttamaan, kun miehen piti lähteä yöksi töihin eikä mulla yksinkertasesti pysynyt taju päässä ylös noustessa. Tänään sitten ollaan oltu pojan kanssa jo paremmassa kunnossa, mitä nyt poika ei vieläkään syö juuri mitään ja yhden kunnon plörinän teki vaippaan.. Mies heräsi päivällä naama valkoisena ja on siitä asti oksentanut ja ripuloinut ihan jatkuvasti. Ei ole herkkua tämmönen sairastelu.. Eikä 1,5-vuotias kato mihin oksentaa..

Oksentelusta huolimatta ei ole alkanut supistella, onneksi. Vauvan liikkeet tuntuu kyllä vähän turhan voimakkaina, kun on maha sekaisin..

Irmelillä ja muillakin niitä supistuksia tuntuu olevan huolestumiseen asti. Toivottavasti nyt kaikkien kesävauvat pysyisi edes toukokuulle asti masuissa! Mulla ei ainakaan ole mitään hinkuja saada vauvaa ennen kun aikasintaan 38. viikolla. On sitten iso ja vahva jatkamaan elämää kohdun ulkopuolella =)

-ebbuliini ja neiti rv 24+2 (tai +3, nythän on jo sunnuntai)
 
Meillä oli kans tuo tyttö 1,5 vee liki viikon taudin jälkeen lähes syömättä.Nyt vasta on alkanut ruoka maistuu.Tuollasesta isosta pilttipurkista söi kolme kertaa.Että tosi minimissä on olleet syömiset.

Vaan ihanaa kun tauti voitettu!!
Kyllä terve lapsi on ihana!!! =)

Mulla ollut kauheeta repimiskipua tämä viikonloppu.Navan alapuolelta repii ja tuntuu oikein kun kudokset venyy ja paukkuu,auts.
Siihen yhistettynä tämä ihme kiristys ja supisteluja tulee vähän väliä myös.En pääse kävelemään pystyssä ollenkaan ja aamusta asti ollut tällaista.

Sekä tän viikonlopun aikana masu on laskeutunut alemmas,sillä mulla on maha alkanut vasta lantioluiden yläpuolelta ja nyt alkaa alempaa huomattavasti.

No,kumpa vaan olis tätä normaalia odotusjuhlaa ja siitä johtuvaa.

kata 28+2
 

Yhteistyössä